Rugby

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » zo feb 07, 2021 11:57 am

Schotland was geweldig. Engeland constant onder druk, maar desondanks waren de Schotten zeer gedisciplineerd.

Genoten van Hogg, debutant Redpath en hun pack dat de Engelse scrum er heel erg oud deed uitzien.

Vanmiddag in Dublin ook een mooie pot.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » zo feb 07, 2021 7:59 pm

In Cardiff zelfs. :smallgrin.gif:

21-16, Ieren een uur met een man minder.

Volgend weekend 2e speelronde.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » zo feb 07, 2021 10:17 pm

Als ze die laatste bal wat zorgvuldiger behandelen hadden ze het nog kunnen omdraaien. Mooie wedstrijd in ieder geval. Tot de laatste seconde spanning.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » zo feb 07, 2021 11:12 pm

Marillion schreef:
zo feb 07, 2021 10:17 pm
Als ze die laatste bal wat zorgvuldiger behandelen hadden ze het nog kunnen omdraaien. Mooie wedstrijd in ieder geval. Tot de laatste seconde spanning.
Dat was wel een potentieel duur foutje ja... :blush.gif: Ierland deed het toch knap met een man minder na die rode kaart. Wat een fysieke partij weer, niet te geloven. Blijft prachtig om te zien. (Maar je ziet ook waarom de zorg om hersenbeschadiging op lange termijn toeneemt in rugby.)

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » ma feb 08, 2021 10:16 am

Gister Sexton en Henshaw eraf voor HIA he. Rood voor O'Mahony, volledig terecht. Ze hebben het flink aangescherpt en dat is alleen maar goed.

Wat mij betreft gooien ze er nog een regel bij v.w.b. hoogte van tackle inzetten. Maximale hoogte oksel ofzo. Wat dan nog resteert is dat je wellicht moet verbieden dat m.n. props er net boven het gras met het hoofd onbeschermd induiken om over de gain line te komen. En verplicht stellen scrumcap?

Anderzijds: topsport is ongezond. Het is een keuze.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » ma feb 08, 2021 12:06 pm

De HIA is alleen maar goed natuurlijk, en het is logisch dat de sport de lange termijn impact van het beoefenen van rugby onderzoekt en maatregelen neemt waar het kan. Rood was zeker terecht voor O'Mahoney, die is wel vaker iets te "over-enthousiast", zeg maar.

Met nieuwe maatregelen kan je gevaarlijke tackles meer proberen te voorkomen, maar het is zo'n fysieke sport dat er altijd incidenten zullen zijn. En meer dan in andere sporten. Sexton bijvoorbeeld die zo'n knie tegen z'n gezicht krijgt. Leek wel of ie door Tyson Fury geraakt werd. Dat was 'gewoon' een "rugby incident", zoals ze het op de BBC noemden. Dan kan je HIA-en tot je een ons weegt, maar de schade is dan al gedaan natuurlijk.

De uitdaging zal zijn om de sporters meer te beschermen, zonder de basis van het spel teveel geweld aan te doen. (pun intended :-) Ik denk dat voor veel mensen dat fysieke aspect, de tackles, de gevechten in de ruck, de redenen zijn om Rugby Union te kijken.
Ik kijk weleens Rugby 7's bijvoorbeeld, maar dat lijkt niet meer op rugby, zo weinig wordt er getackled. Een stuk veiliger, maar het lijkt wel een andere sport.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » ma feb 08, 2021 1:44 pm

Ferry schreef:
ma feb 08, 2021 12:06 pm
Ik kijk weleens Rugby 7's bijvoorbeeld, maar dat lijkt niet meer op rugby, zo weinig wordt er getackled. Een stuk veiliger, maar het lijkt wel een andere sport.
Dat is niks. League ook niet.

Een cap verplicht stellen lijkt me verantwoord. Daar moeten de macho's dan maar mee leven.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » zo feb 14, 2021 4:53 pm

Schotland is net de kakkies. Ze winnen van het Feindbild en verliezen daarna van Heerenveen (Wales). De Welshies winnen nu 2 keer tegen 14 man, maar ik vind ze op Italie na het zwakste team.

Fransen met afstand het beste team i.m.o. 3-10 met rust voor nu, ondanks een gele kaart voor Bernard Le Roux. Met wie ik ooit nog een potje in hetzelfde team heb gespeeld, believe it or not.

Dupont-Jalibert is de beste creatieve combi in world rugby momenteel.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » zo feb 14, 2021 9:08 pm

Frankrijk is echt goed, die aanval waar die eerste try uit voortkwam was geweldig. Die Raphael Ibanez is ook een bezeten mannetje, met die duikbril van 'm :-). Ierland zonder O'Mahoney die 3 wedstrijden geschorst is na zijn rode kaart van vorige week, en zonder Johnny Sexton. Dat maakt het wel een stuk lastiger natuurlijk.

Ierland en Wales zijn aan het vernieuwen, of moeten vernieuwen, waar Frankrijk dat net gedaan heeft. De vraag is hoe Engeland het straks gaat doen. Italie is niet echt een maatstaf.
Schotland leek nog teveel op een roze wolk te zitten na vorige week. Ze hebben inderdaad vaak een geweldige wedstrijd om vervolgens de partij erna weer onderuit te gaan. Jammer.

Nou een weekje rust geloof ik.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » za feb 20, 2021 12:28 pm

Een van de allerbeste spelers stopt ermee:
Nieuw-Zeelandse rugby-icoon Carter (38) beëindigt loopbaan

De Nieuw-Zeelandse rugby-icoon Dan Carter beëindigt zijn loopbaan. De 38-jarige Carter werd twee keer wereldkampioen met de All Blacks, het rugbyteam van Nieuw-Zeeland en is topscorer aller tijden van zijn land. Carter is international sinds 2003 en droeg het Nieuw-Zeelandse shirt 112 keer. Met een totaal van 1.598 punten heeft hij niet alleen het record van de Nieuw-Zeelandse selectie in handen, maar ook van alle nationale teams ter wereld.

"Ik heb hier al zo vaak over nagedacht, maar vandaag is dan toch echt de dag dat ik deze beslissing heb genomen en ik ben erg dankbaar dat ik het onder mijn eigen voorwaarden heb kunnen doen", aldus Carter via zijn sociale kanalen. "Ik ga officieel met pensioen als professioneel rugby-speler. Een sport die ik 32 jaar heb beoefend en die me heeft helpen vormen tot de persoon die ik nu ben."

Carter veroverde de wereldtitel in 2011 en 2015. Hij werd ook driemaal (2005, 2012 en 2015) uitgeroepen tot beste speler ter wereld.

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » ma feb 22, 2021 3:50 pm

Tien spelers en 4 leden van de technische staf van het Franse team zijn positief getest op Covid. Het is nog niet zeker of de 6-Nations wedstrijd tegen Schotland doorgaat dit weekend.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za feb 27, 2021 11:35 am

Frankrijk - Schotland inderdaad afgelast. Vanmiddag wel Italie - Ierland en daarna Wales - Engeland. Die laatste kan wel leuk worden. Italie v Ireland geloof ik wel.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Rugby

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za feb 27, 2021 2:44 pm

Op welk kanaal wordt t uitgezonden?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » za feb 27, 2021 3:23 pm

BBC1 om 17u.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za feb 27, 2021 3:24 pm

Wales - Engeland wordt op BBC 1 uitgezonden.

Edit: wat Marillion zegt :-)

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Rugby

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za feb 27, 2021 3:27 pm

Tnx!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » za feb 27, 2021 3:28 pm

Italië is inderdaad wel echt jaarlijks het lelijke eendje van dit toernooi hé?
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Rugby

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za feb 27, 2021 4:10 pm

Ze doen dan ook het kortst mee; in de relatief recente geschiedenis was het nog een vijf landen toernooi.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za feb 27, 2021 4:59 pm

Italie zit er inderdaad het kortst bij, maar lijkt niet echt beter te worden. Er worden hier weleens proefballonetjes opgelaten om bijvoorbeeld Georgie eens mee te laten doen, in plaats van Italie. Georgie staat boven Italie op de wereld ranglijst.

Op het zuidelijk halfrond mag Argeninie meedoen met de toernooien daar met Australie, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika, en die zijn daar volgens mij wel sterker van geworden over de jaren.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » za feb 27, 2021 8:02 pm

Lees op de Guardian dat de ref nogal invloed had op Wales-Engeland?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » za feb 27, 2021 9:01 pm

Zeux schreef:
za feb 27, 2021 8:02 pm
Lees op de Guardian dat de ref nogal invloed had op Wales-Engeland?
Die Engelsen zijn in denial. Hun team is te oud, 2nd best en dat compenseren ze met een plethora aan fouls. En dan heeft de ref het gedaan.

Wales overvleugelde ze met esprit, jeugd en snelheid. 40-24. Dan kunnen ze bij the Guardian beter wat anders schrijven he. Iets objectiefs.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » za feb 27, 2021 9:14 pm

wimpey schreef:
za feb 27, 2021 9:01 pm
Zeux schreef:
za feb 27, 2021 8:02 pm
Lees op de Guardian dat de ref nogal invloed had op Wales-Engeland?
Die Engelsen zijn in denial. Hun team is te oud, 2nd best en dat compenseren ze met een plethora aan fouls. En dan heeft de ref het gedaan.

Wales overvleugelde ze met esprit, jeugd en snelheid. 40-24. Dan kunnen ze bij the Guardian beter wat anders schrijven he. Iets objectiefs.
Ik heb geen verslag gelezen. :-) Ik zag een opmerking in het live-verslag dat niet iedereen blij met de ref was. Verder niks gezien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » za feb 27, 2021 9:38 pm

De Engelsen kunnen het niet hebben wanneer een ander er met de winst in ‘hun’ sport vandoor gaat.

Rugby is een mooie afspiegeling vwb Engeland. Union voor de haves, zuid dus. League voor noord.

DM en Sun doen union niet echt groots, behalve wanneer er wat te vieren valt. Dus hou je de ‘kwaliteitskranten’ over. En dan trekken ze het bij bijv. the Guardian slecht, wanneer hun private school boys worden verslagen door die valley slummers uit Wales. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za feb 27, 2021 11:27 pm

Ik heb er alleen flarden van kunnen zien. Zag wel dat moment waar die Engelsen pissed off over waren; die penalty die snel genomen was met een kick naar de flank die resulteerde in een try. Farrell was KWAAD. :biggrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » zo feb 28, 2021 4:14 pm

England will not make official complaint over referee's display against Wales
Pascal Gaüzère awarded Wales two disputed tries in first half
Eddie Jones will not file formal complaint to World Rugby

England have reportedly opted against making an official complaint to World Rugby over the performance of Pascal Gaüzère in Saturday’s 40-24 defeat by Wales.

Gauzere awarded Wayne Pivac’s grand slam hopefuls two dubious tries in the opening half-hour of the Six Nations clash at the Principality Stadium, the first of which was particularly controversial.

The former England captain Martin Johnson described the French official’s decision to allow Josh Adams’ 17th-minute try as “appalling refereeing”, while even the former Wales skipper Sam Warburton admitted Eddie Jones’ team were right to be “livid”.

Gaüzère instructed the England captain, Owen Farrell, to address his team over their indiscipline only to quickly restart play, allowing Dan Biggar to hoist a crossfield kick for Adams to score.

England wings Jonny May and Anthony Watson had moved infield to hear Farrell speak and there were a number of water-carriers on the pitch when Gaüzère blew his whistle.

“They’re huge decisions. We can’t debate it, we are not allowed to debate it. All I will end up with is a fine and that wont help anyone,” Jones said after the game. “They get points maybe they don’t deserve and we have to fight to get back into the game. It makes it difficult and you have to be good enough to overcome it.”

“Whenever you get beaten and bettered by a penalty, then discipline is an issue,” the England head coach added. “But there were bigger issues in the game than that, and I will let you discuss them.”

There are also question marks over whether Liam Williams’ 30th-minute try was legitimate because of a likely knock-on by Louis Rees-Zammit during the build-up. Victory for Wales secured the triple crown and set up a likely title decider against France in Paris on 20 March. (Guardian)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie