Rugby

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Rugby

Bericht door Thafunk » vr feb 27, 2009 11:41 pm

Mensen die nog niets of niet veel van Rugby weten zou ik toch aan willen raden om eens de tijd en de moeite te nemen om een wedstrijdje te bekijken! Zelf ben ik met Rugby in aanraking gekomen omdat ik regelmatig in Ierland verblijf. Rugby is daar écht een grote sport. En afgezien van de geweldige sfeer in de pubs en de invloed van diverse pints Guinness, is het spelletje zelf ook meer dan de moeite waard!

Kijk voor de basics bijvoorbeeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/Rugby_Union

Op dit moment is de Six Nations Cup aan de gang. Prachtige wedstrijden tussen Italie, Frankrijk, Wales, Schotland, Ierland en Engeland. Deze wedstrijden worden allemaal live uitgezonden door de BBC.

Wat vooral opvalt in Rugby is de discipline van de spelers. Het ziet er ruig uit, en dat is het natuurlijk ook, maar het onderlinge respect is groot. Ook het respect naar de scheidsrechter toe is opvallend, helemaal wanneer je het vergelijkt met voetbal.

Het is ook de ultieme kans om eens te zien in een live wedstrijd dat de hulp van een videoscheidsrechter het spel niet enorm hoeft te vertragen.

Kijk eens op de website van de Six Nations Cup voor meer informatie en het speelschema. Morgen bijvoorbeeld: Ierland-Engeland!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr feb 27, 2009 11:52 pm

Ik ben volger!

Frankrijk verraste enorm met die overwinning op Wales om gelijk maar even een uitslag bij te pakken. Geweldige ambiance en ook een hele echte sport. Het mooie is ook nog eens dat het een sport is die met z'n tijd mee is gegaan. Hi-tech topsport en je merkt er amper wat van. Wel zo fair.

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » za feb 28, 2009 1:18 am

Inderdaad, was een goeie wedstrijd, met een zeer sterk Frankrijk! Werd nog spannend op het laatst toen Wales nog kans had op een try. Dat zou niet verdiend zijn geweest, maar wij weten sinds donderdag dat dat de fans geen moer uitmaakt! :headbang.gif:

Ik was in Parijs toen daar de finale van de World Cup werd gehouden, daar heb ik nog een mooie foto gemaakt van de Eiffeltoren waar op dat moment een mega rugbybal in hing:
Afbeelding
Prachtig de sfeer in de stad op dat moment. Het was stom toeval dat ik daar uitgerekend op dát moment was. Zo kwam het dat mevrouw Thafunk op ons romantische uitje in de kroeg belandde om rugby te kijken... Gelukkig gunt ze me dat pleziertje. :blush.gif:

Morgen Ierland - Engeland, wordt ook een topper!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22996
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za feb 28, 2009 8:48 am

Ik zie wel regelmatig wedstrijden op tv maar het kan me nog altijd niet erg bekoren. Het feit dat je niet naar voren kunt gooien vind ik super irritant ;)

Ik vind rugby eigenlijk een soort van korfbal.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » za feb 28, 2009 12:25 pm

Een soort van korfbal!?? :icon_frown.gif:

Dat je de bal niet naar voren mag gooien is effe wennen, inderdaad. Maar dat maakt het tactisch interessanter en leuk om naar te kijken, vind ik. En die gasten gaan altijd door hè: geblesseerde speler? De verzorger staat gewoon in het veld en het spel gaat (vaak) gewoon door. Geen schwalbes of gezeur tegen de scheids, prachtig. Daar staat trouwens ook gewoon een straf op bij Rugby. De enige die commentaar mag geven is de captain, maar ook dan moet het niet te heftig zijn.
De atmosfeer in de stadions is ook geweldig, zeker als je naar de Six Nations Cup of de World Cup wedstrijden kijkt.

Ik ga zo effe een sloot Guinness in huis halen ter voorbereiding op vanmiddag! :alc.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za feb 28, 2009 12:35 pm

Guinness? Brrrr. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » za feb 28, 2009 3:08 pm

Peter schreef:Guinness? Brrrr. :smallgrin.gif:
Ga je mond spoelen met Heineken en zeep! :bryan.gif:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22996
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za feb 28, 2009 7:46 pm

Rugby staat tot American Football als korfbal staat tot basketbal. Zoiets bedoel ik eigenlijk :)

Verder is Guinness inderdaad niet te zuipen hahaha.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » za feb 28, 2009 11:06 pm

Je wilt toch niet zeggen dat je American Football een mooiere sport vindt dan Rugby?? Dat ligt meer stil dan dat er gesport wordt. Waardeloze sport. Rugby is veel mooier.

Ierland - Engeland viel nogal tegen vanmiddag trouwens, jammer.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za feb 28, 2009 11:07 pm

Vooral dankzij de gele kaarten van Engeland. Zo maak je het die groenen wel erg makkelijk.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Rugby

Bericht door 999 » za dec 19, 2009 3:09 pm

Rugby-ster komt uit de kast

Gareth Thomas heeft een groot taboe in de sportwereld doorbroken. De Rugby-speler uit Wales heeft bekend gemaakt homoseksueel te zijn. De 35-jarige recordinternational zegt zich jarenlang ingehouden te hebben en gevoeld te hebben dat hij niet eerder uit de kast kon komen.

"Rugby is de zwaarste en stoerste van alle mannensporten, daar hoort een bepaald imago bij", aldus Thomas. "Het is barbaars en ik had dit nooit kunnen vertellen als ik me niet eerst als speler had bewezen. Rugby was mijn lust en mijn leven en dat durfde ik niet op het spel te zetten."

Thomas speelde 100 interlands voor Wales en droeg de aanvoerdersband van de ploeg. "Ik wil niet bekend staan als een homoseksuele rugby-speler. Ik ben gewoon een rugby-speler. Ik ben een man. Wat ik achter gesloten deuren doe, zou er niet toe moeten doen."

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » za dec 19, 2009 5:39 pm


Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za nov 20, 2010 7:33 pm

The Autumn Internationals zijn weer begonnen! De landenteams van het zuidelijk halfrond spelen tegen het noordelijk halfrond. Prachtige wedstrijden. Op dit moment is Nieuw Zealand-Ireland aan de gang. Check de BBC website voor het programma: http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/rugby_union/default.stm

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Rugby

Bericht door Giacomo Puccini » zo nov 21, 2010 12:26 pm

Wat een verademing deze sport, vergeleken bij het voetbal wat al 30 jaar stil staat in ontwikkeling. Ik trap natuurlijk weer open deuren in maar het is echt zo dat Rugby spelers elkaar en de scheidsrechter respecteren. Het mooie is dat dit over slaat op het publiek, wat zich keurig gedraagt. Ik denk dat iedere sport het publiek krijgt dat het verdient, daarom heeft Ajax ook kutpubliek.

Rugby laat zien dat technologische hulpmiddelen de sport beter en eerlijker maken. Waar wacht voetbal nog op?

Ten slotte is Rugby een mannelijke sport, daar mag ik toch erg graag naar kijken. Wat dat betreft zijn voetballers echt een stelletje wijven.

Als ik moet kiezen om als neutrale toeschouwer een topwedstrijd op een WK voetbal te kijken of een topwedstrijd Rugby Union, dan denk ik dat de Rugby wedstrijd waarschijnlijk leuker is. De FIFA bobo's mogen zich dat aanrekenen.
Ajax!

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » zo nov 21, 2010 4:08 pm

Ik heb een jaar of 12 rugby gespeeld. Het is karaktervormend, de sport kent een paar basics waarvan niet afgeweken wordt: hard but fair, geen gezeik tegen de ref en de regels zijn verdomd duidelijk (waardoor er geen ruimte is voor 'interpretatie' wanneer je de mist in gaat).

Rubgy union dreigde het af te leggen tegen rugby league, 'dus' evolueerde union. Video-ref, vliegende wissels om het tempo erin te houden, het werd van amateursport een beroep etc. Union is al weer jaren zeer populair, league is naar de achtergrond verdwenen.

Dát moet toch in het voetbal ook kunnen, lijkt mij dan. If in doubt, shout en laat die video-ref kijken. Ben je meteen van het gezeik op de veld-ref af. En je houdt het volk op de tribune ook rustiger, want die gaan door het lint wanneer ze het gevoel hebben dat hun ploeg benadeeld wordt.

Wat in union ook goed werkt, is hard straffen. De union-Suarezjes, Nigeltjes en Bommeltjes die zich als een debiel gedragen, krijgen gewoon een maand of 3 tot 6 aan de broek.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Rugby

Bericht door jabu » za nov 27, 2010 10:51 am

Bij het basketball lig je er voor een kleinigheidje zo voor een wedstrijd of 80 (zonder c.a 10 miljoen salaris!) uit: http://www.youtube.com/watch?v=0g7_MhdgGVQ :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za feb 05, 2011 7:13 pm

Het is weer 6-nations time! Ieder weekend even de BBC in de gaten houden de komende weken. Frankrijk is nu bezig tegen Schotland, die Fransen kunnen er wel wat van. Ierland heeft eerder vandaag moeizaam gewonnen in Italië.

Vrijdagavond was er ook een wedstrijd, Wales - Engeland, maar dat was tegelijk met Ajax. :1evil.gif:

Anyway, prachtige sport!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » zo feb 13, 2011 6:44 pm

Ik heb een aantal samenvattingen gezien van de Six Nations cup en het is inderdaad een prachtige sport. Vooral de sfeer rondom rugby spreekt me enorm aan. Hard maar fair en met respect voor de tegenstander en de arbitrage. Voetbal zou op een aantal vlakken enorm veel kunnen leren van deze sport.

Lijkt me erg gaaf om een keer zo'n wedstrijd te bezoeken. Vooraf en na afloop de pub in om sfeer te proeven en je hebt een fantastische dag. Moet ik toch maar eens gaan doen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Rugby

Bericht door Giacomo Puccini » za feb 19, 2011 3:24 pm

Heb de meeste wedstrijden tot nu toe gekeken, wat een topsport! Voor de mooiste sportbeleving moet je toch echt in het Verenigd Koninkrijk zijn.

Ik kan altijd zo genieten van die volksliederen vooraf, die van Wales wordt zo heerlijk vol passie meegezongen: http://www.youtube.com/watch?v=l0V4X3qei7k

Engeland maakt de beste indruk tot nu toe, maar de Fransen spelen volgens mij pas op halve kracht.
Ajax!

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za feb 26, 2011 4:58 pm

Giacomo Puccini schreef:Engeland maakt de beste indruk tot nu toe, maar de Fransen spelen volgens mij pas op halve kracht.
Straks om 18.00 uur spelen ze tegen elkaar in Engeland, ik kijk ernaar uit!! Kon weleens de beslissende wedstrijd zijn voor het toernooi.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » do okt 06, 2011 7:41 pm

Komend weekend de kwartfinales van de World Cup, gehouden in NZ. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » do okt 06, 2011 8:34 pm

Het tijdstip van de wedstrijden is wat ongelukkig maar ik wil zeker wat gaan kijken. Geweldige sport om naar te kijken!
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Rugby

Bericht door Jinne » vr okt 07, 2011 9:15 am

Wel opmerkelijk dat de Europese teams het nu gaan uitvechten aan de ene kant van het speelschema en de rest van de Wereld aan de andere kant. Wat ik op zich een beetje jammer vindt, want ik had graag een finale NZ - ZA gehad.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » za okt 08, 2011 10:24 am

Wales en Frankrijk door.

Morgen nog een keer de wekker zetten voor de andere kwartfinales. Australië - Zuid Afrika en Nieuw Zeeland - Argentinië.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Rugby

Bericht door Cruijff » za okt 08, 2011 11:56 am

Hartstikke mooi, zondagochtend vroeg de pub in voor Australië - Zuid Afrika. Persoonlijk ben ik niet zo dol op Fransen, maar het doet me altijd deugd om de hoge verwachtingen van de bij dit soort events altijd overdreven opportunistische Engelsen te zien sneuvelen.

Plaats reactie