Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

Bericht door Duke » di apr 20, 2010 11:34 am

Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

WENEN - Minimaal drie Nederlandse (ex)-sporters zijn verdachte in één van de grootste dopingaffaires van de laatste jaren, de zogenoemde 'Weense zaak'. Dat meldt het AD.

Herman Ram, directeur van de Dopingautoriteit staat op het punt staat om tegen minimaal drie Nederlandse (oud-)sporters een tuchtzaak te beginnen vanwege hun betrokkenheid bij het schandaal, dat draait om verboden praktijken van het Weense dopinglab Humanplasma.

Daar werden tussen 2003 en 2006 illegale bloedtransfusies uitgevoerd bij duursporters als wielrenners en atleten. Bij het grootschalige onderzoek van de Oostenrijkse justitie zijn verschillende (voormalige) renners uit de Rabobank-ploeg, onder wie Michael Boogerd, Thomas Dekker en Michael Rasmussen, gehoord als getuige.

Wie de betrokken Nederlanders zijn mag Ram niet zeggen, ook niet uit welke tak van sport ze afkomstig zijn. Wel benadrukt hij dat 'wielrenners een belangrijke rol spelen in het dossier'.

Ram spreekt over 'tuchtprocedures van een behoorlijk kaliber'. Die zaken zouden moeten uitmonden in een schorsing.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

Bericht door Dubbel » wo mar 06, 2013 11:05 pm

Iniesta schreef:
Dubbel schreef:
Iniesta schreef:Wat is dan je definitie van doping?
Tja..., als je het niet wilt zien dan helpt een nieuwe bril ook niet.
Als je het zo duidelijk ziet, geef dan liever een antwoord op mijn toch vrij heldere vraag.
Ik snapte je vraag misschien niet goed. De definitie van doping kun je toch opzoeken? Net als pakweg de vraag wat onrechtmatige daad is of onderhandse lening. Daardoor kwam het wat lullig op me over en ben ik er verder niet op ingegaan.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

Bericht door Iniesta » do mar 07, 2013 6:47 am

Je koppelt dopinggebruik aan sportiviteit . Waarom zou dopinggebruik, indien legaal, niet sportief zijn ? Om dit te kunnen stellen moet er volgens mij een heldere definitie bestaan van wat doping precies is.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

Bericht door InnerHarbour » do mar 07, 2013 8:14 am

Vanmorgen bij 538 op de autoradio een zekere Brouwer die gaat afstuderen op het verschijnsel Epo en bloeddoping bij wielrenners. Die beweerde dat het effect minimaal is en dat de betere prestaties bijna alleen door het "geloven in" dat spul komt. Interessant.
YNWA

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

Bericht door Jöhnk » do mar 07, 2013 10:39 am

Ik vind het eerlijk gezegd nogal curieus dat een sportspycholoog zich op zo'n toon over het fysiologische effect van EPO uitlaat. Hebben al die doktoren, die daarvoor gestudeerd hebben, het dan verkeerd gezien?

Schoenmaker blijf bij je leest.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

Bericht door Arthur » do mar 07, 2013 10:55 am

Gewoon even goedkoop scoren waarschijnlijk. Een soort Verheyen II.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire

Bericht door Cruijff » do mar 07, 2013 12:35 pm

Peter Winnen schreef:Het was de periode dat er behoorlijk veel dooien vielen. Wielrennen was niet langer zonder risico's. In België zijn er toen in korte tijd twaalf amateurs van de fiets gevallen. Dat kon geen toeval zijn. De dood van Bertje Oosterbosch en Johannes Draaijer heeft me ook enorm aangegrepen. Ik heb veel jongens zien sneuvelen. Ze werkten zichzelf helemaal de vernieling in. Had ik ook zin om in het harnas te sterven? Nee, natuurlijk niet. Ik was niet van plan als een halve dooie mee te rijden. Dan maar geen goede uitslagen.

,,Ik heb de teloorgang van de wielersport als een persoonlijke tragedie ervaren. Maar ik heb ook ontzettend moeten lachen om de bijwerkingen van bepaalde preparaties. Sommige jongens raakten helemaal opgeblazen van de vochtophopingen. Ze kregen vollemaansgezichten. Ik herinner me een koers die door het slechte weer werd afgeblazen. Toen moest een coureur urenlang op een hometrainer zitten om van zijn dikke kop af te komen. Volslagen absurd, maar ook erg geestig.
Dit vind ik wel echt hilarisch. :excited.gif:

Ik kan me voorstellen dat mensen zich op zo'n moment gaan afvragen "waar zijn we mee bezig?"

Plaats reactie