Nederlandse Topsport

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Nederlandse Topsport

Bericht door Daily Blind » za aug 14, 2010 1:23 pm

Telesport schreef:NOCNSF wil meer nadruk op topsport ARNHEM - NOCNSF wil binnenkort een plan presenteren voor extra steun voor bonden met een goed en kansrijk topsportbeleid. Deze zogenoemde „studie top tien” is in ontwikkeling. Het is volgens de sportkoepel nog te prematuur om namen van bonden of bedragen te noemen. „Zover zijn we nog lang niet.”

Een woordvoerder van NOCNSF bevestigde zaterdag de plannen. Er is een studie gemaakt van de huidige situatie in het topsportlandschap en op basis daarvan worden conclusies getrokken. De notitie wordt eind augustus gepresenteerd.

De aanpak past in het beleid van de sportkoepel, om Nederland structureel een plaats in de top tien in het medailleklassement van bijvoorbeeld de Olympische Spelen te krijgen. „We willen die ambitie graag waarmaken”, zegt een woordvoerder. „In concurrerende landen is vaak meer geld beschikbaar voor topsport. Daarop moeten we inspelen.”

De goedkeuring van de plannen is zeker geen formaliteit. Om een en ander te realiseren zijn miljoenen nodig. NOCNSF heeft al aan informateur Ivo Opstelten een brief over de ambities in zijn algemeenheid geschreven.

Bij de bonden die kandidaat zijn voor extra ondersteuning behoren de bekende „medaille-leveranciers” op de Spelen, van sporten als hockey, judo, paardensport, zwemmen en schaatsen. NOCNSF kan op dit moment nog geen namen noemen.

Technisch directeur van de zwembond KNZB, Jacco Verhaeren, is fervent voorstander van de nieuwe plannen. Volgens de Brabander kan Nederland zich alleen bij de top-tien scharen, indien het nieuwe beleid wordt doorgevoerd. „Je kan een bepaalde verdeelsleutel hanteren over alle bonden. Dan is dit het resultaat”, sprak hij refererend aan het feit dat Nederland in Athene 2004 en Peking 2008 niet in de top-tien van het medailleklassement eindigde. „Daarom vind ik dat je moet focussen op een aantal sporten.”

Logischerwijs is zwemmen dan één van de speerpunten aangezien in geen enkele andere sport zoveel medailles kunnen worden veroverd door één atleet. In 2008 won de Amerikaan Michael Phelps bijvoorbeeld acht keer goud en pakte daarmee in Peking meer titels dan de gehele Nederlandse olympische equipe. „We moeten in Nederland durven een keuze te maken”, zei Verhaeren die hoopt dat het budget van het topzwemmen de komende tien jaar wordt verzesvoudigd en uitkomt op 8 miljoen euro. „Als dit plan niet wordt goedgekeurd, dan moeten we ook onze ambitie loslaten om bij de beste tien landen ter wereld te komen.”

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Duke » wo jan 25, 2012 10:16 am

Topsport in Nederland.
Sadomasochisme
Jasper Boks

Ze heeft olympisch goud thuis liggen en is de beste speelster van de wereld. Maar ik kan nu vast verklappen dat ze in de jaarlijkse inkomens top 100 van Nederlandse sporters, die het magazine NUsport volgende week weer presenteert, ontbreekt.

Sterker, het meisje achter de kassa van mijn buurtsuper heeft een rianter salaris dan waterpoloster Iefke van Belkum.

Vier jaar geleden werd het goud van de waterpolovrouwen bestempeld als sprookje. Ze hadden zich voorbereid in de bossen van Zeist, zaten maandenlang opgesloten in een barak. Slapen deden ze in een stapelbed, met vier meiden op een kamer. Een televisie ontbrak, de enige luxe was een Senseo-apparaat.

Ineens waren de vrouwen van wie nog nooit iemand had gehoord dus olympisch kampioen. We keken massaal en zagen die gekke coach na afloop met kleren en al het zwembad in duiken. Jack van Gelder werd, al dan niet op eigen verzoek, in het bad gegooid door de kampioenen, zoals Kees Jansma dat in 1988 overkwam na de Europese titel van de voetballers.

Na alle huldigingen werd het doodstil. De bond had geen draaiboek klaar liggen met de titel ‘Wat te doen als kampioen?’ Lucratieve sponsordeals bleven uit en Van Gelder vertoonde zich niet meer aan de rand van het zwembad. De speelsters raakten in de vergetelheid.

De Bruijn
Daniëlle de Bruijn, die in de olympische finale tegen Amerika zo’n beetje alle goals maakte, zwaaide af. Ze had nog meegekund, maar ze had haar werkgever, een scholengemeenschap in Gouda, beloofd na de Spelen fulltime te komen werken als wisselgeld voor de steun van haar werkgever in aanloop naar Beijing. De enige die we herkenden en er een centje aan over hield, was coach Robin van Galen. Hij zwaaide af als bondscoach, dook het lezingencircuit in en was op tv te zien als de term waterpolo viel.

Twee weken terug, in de aanloop naar het EK in Eindhoven, zochten we de 25-jarige Van Belkum op. Na de Spelen ging ze drie jaar naar het buitenland. Zakken vullen? Vergeet het maar! Het ‘avontuur’ kostte haar eerder geld dan dat het wat opbracht. Ze ging namelijk naar Griekenland en dat land ging failliet.

Promotie
We troffen haar in de bossen van Zeist. Opnieuw zat ze daar met haar ploeggenoten van het Nederlands team opgesloten in een barak, op honderd meter van het zwembad. Alsof er in vier jaar tijd niets was veranderd. Nou ja, de stapelbedden waren verdwenen. Ze hoefden niet meer met vier personen op een kamer, maar met twee. Ze hadden ineens tv, een tweede koelkast en banken waarop ze konden hangen.

En Van Belkum verklapte dat ze promotie had gemaakt, kreeg ineens een toelage van meer dan duizend euro per maand van NOC*NSF waar dat in de aanloop naar Beijing beduidend minder was. Als zoveel plotselinge welvaart maar niet ging leiden tot diva-gedrag, vroegen we ons hoofdschuddend af die druilerige dag.

We vroegen Van Belkum of het niet frustrerend was dat de gouden plak zo weinig had opgeleverd. Ze haalde haar schouders op. De liefde voor haar sport, dat was wat haar dreef. ‘Ik zie genoeg sporters om me heen die hetzelfde doen en geen medaille winnen. Als ze straks gestopt zijn, hebben ze geen opleiding en moeten ze bij Albert Heijn achter de kassa zitten. Ik misschien ook, maar ik heb het dan in elk geval niet voor niets gedaan. Dat is heel rustgevend’, vertelde Van Belkum.

Geen eendagsvlieg
Ze wilde opnieuw naar de Spelen, dolgraag bewijzen dat de waterpolosters geen eendagsvlieg waren, vertelde ze. Ook legde ze uit dat heel wat speelsters af waren gezwaaid na Beijing. Allemaal jonge, onervaren meiden waren ingepast door de Italiaanse coach Mauro Maugeri. Ze werden dan wel constant betiteld als olympisch kampioen, van de gouden ploeg was nog maar weinig over. O ja, mocht de ploeg in Londen opnieuw succesvol zijn, dan hoopte ze dat er een les was geleerd van Beijing en dat er dit keer wel wat mee werd gedaan.

In vier jaar amper wat opgeschoten en geen spoortje irritatie te bekennen. Die meiden laten zich weer zonder morren opsluiten. Het riekt naar sadomasochisme. ‘Topsport moet moeilijk zijn, anders is het ook niet leuk meer,’ gaf ze ons mee bij het afscheid nemen.

Ticket
Ik gun ze het allerbeste en hoop met ze mee dat het niet bij die ene uitschieter blijft. Dus volg ik de prestaties van de waterpolovrouwen bij het EK op de voet. In Eindhoven is immers een ticket voor het olympisch kwalificatietoernooi te verdienen. Ik baalde toen er nipt werd verloren van Rusland en Hongarije in de poule.

En ik was zelfs even chagrijnig toen ‘we’ na strafballen ook onderuit gingen tegen Italië. Morgen moet gewonnen worden van Spanje, anders is de deur naar Londen definitief gesloten.

Kom op Iefke! Ik wil jou in de nabije toekomst niet achter de kassa zien van een of ander filiaal van Albert Heijn.
www.nusport.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Daily Blind » wo jan 25, 2012 11:09 am

Topsport overal in de wereld!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » wo dec 17, 2014 5:48 pm

Irene Wust sportvrouw van het jaar. Ik had voor Daphne Schippers gekozen. Die wint in een mondiale sport.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Iniesta » za dec 20, 2014 4:01 pm

Wüst door Reuters uitgeroepen tot mondiaal topsportvrouw van het jaar. Blijkbaar toch grotere mondiale impact dan wij denken.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door zeux » za dec 20, 2014 4:14 pm

Olympische prestaties wegen vaak zwaar. Als je dan ook nog in de 'gewone' competities scoort, gaat het hard.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door InnerHarbour » vr dec 04, 2015 4:19 pm

Verkiezing sportman van het jaar.
De NOS maakte bekend dat shorttracker Sjinkie Knegt, BMX'er Niek Kimmann en springruiter Jeroen Dubbeldam kans maken op de eretitel. Die keuze deed het nodige stof opwaaien.
Nu heb ik nog vaag ooit eens van die Dubbeldam gehoord maar die andere twee.......... BMX'er, BMX'er what the fuck is een BMX'er? :confused.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door raymon » vr dec 04, 2015 4:27 pm

"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » wo dec 16, 2015 5:30 pm

Als ik zo de winnaars zie van sportman, vrouw, ploeg van het jaar was het een mager jaartje. Alleen sportvrouw van het jaar in de persoon van Daphne Schippers is mondiaal hoogstaand.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Lionel » wo dec 16, 2015 5:34 pm

InnerHarbour schreef:Verkiezing sportman van het jaar.
De NOS maakte bekend dat shorttracker Sjinkie Knegt, BMX'er Niek Kimmann en springruiter Jeroen Dubbeldam kans maken op de eretitel. Die keuze deed het nodige stof opwaaien.
Nu heb ik nog vaag ooit eens van die Dubbeldam gehoord maar die andere twee.......... BMX'er, BMX'er what the fuck is een BMX'er? :confused.gif:
BMX is toch zo een fiets?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Jinne » vr dec 18, 2015 8:05 pm

De handbalsters zijn net te laat voor sportploeg van het jaar.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door raymon » vr dec 18, 2015 8:10 pm

[bz mode aan]
Eerst maar eens iets winnen. Tweede worden is geen prijs.

[bz mode uit]

:D
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » vr dec 18, 2015 11:01 pm

Jinne schreef:De handbalsters zijn net te laat voor sportploeg van het jaar.
Leuk team, zitten dit toernooi echt in een flow. Zou fantastisch zijn als ze zondag van Noorwegen winnen, dan zijn ze ook gelijk geplaatst voor Rio.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Khraa » vr dec 18, 2015 11:08 pm

Ze spelen ook gewoon echt heel goed. Ik heb veel handbal gespeeld en dus ook veel gezien (ook op hoger niveaus) en vrouwenhandbal vond ik meestal niet om aan te gluren, maar dit ziet er echt goed uit. Er wordt technisch goed geschoten uit de 2e lijn, hierdoor is er ruimte voor de combinaties. Echt heel knap.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » vr dec 18, 2015 11:54 pm

Die keepster van Nederland is ook fantastisch.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door raymon » za dec 19, 2015 12:47 am

brigade zuid schreef:
Jinne schreef:De handbalsters zijn net te laat voor sportploeg van het jaar.
Leuk team, zitten dit toernooi echt in een flow. Zou fantastisch zijn als ze zondag van Noorwegen winnen, dan zijn ze ook gelijk geplaatst voor Rio.
Ik dacht dat ze door de kwartfinale te halen al geplaatst waren voor Rio?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » za dec 19, 2015 3:39 am

Nee voor het OKT. Alleen de wereldkampioen en gastland Brazilië zijn rechtstreeks geplaatst.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door raymon » za dec 19, 2015 9:11 am

Dank!
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » zo dec 20, 2015 5:47 pm

Jinne schreef:De handbalsters zijn net te laat voor sportploeg van het jaar.
En dan geef je in de finale niet thuis. Was dus ook geen geschikte kandidaat voor sportploeg van het jaar. Om daar voor in aanmerking te komen vind ik dat je wat belangrijks gewonnen moet hebben.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Jöhnk » zo dec 20, 2015 6:10 pm

Ongelofelijk, haal je de finale en dan zet je jezelf toch nog voor lul door je zo te laten afdrogen.

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door columbus » zo dec 20, 2015 6:16 pm

Mwoah, ga er maar aan staan. Voor het eerst in een finale tegen een wereldtopper. Tweede helft is in ieder stukken beter. Ik zie passie, strijd en plezier waar onze miljonairs alleen maar een diepe buiging voor mogen maken

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » zo dec 20, 2015 7:22 pm

Nederland zou als verliezende finalist een OKT mogen organiseren maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren omdat er geen geld voor is. Nederlandse topsportland op z'n smalst.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door zeux » zo dec 20, 2015 7:27 pm

brigade zuid schreef:
Jinne schreef:De handbalsters zijn net te laat voor sportploeg van het jaar.
En dan geef je in de finale niet thuis. Was dus ook geen geschikte kandidaat voor sportploeg van het jaar. Om daar voor in aanmerking te komen vind ik dat je wat belangrijks gewonnen moet hebben.
Man o man. Staan voor het eerst in de finale van een toernooi waarin het decennia lang onmogelijk leek om zelfs maar de kwartfinale te halen. En nu hebben ze het toch weer niet goed gedaan. Hoe waar de voorspelling van Ramona...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » zo dec 20, 2015 7:30 pm

Waar zeg ik dat ze het niet goed gedaan hebben? Ze hebben een uitstekend toernooi gespeeld alleen in de finale gaven ze niet thuis en ik vind om in aanmerking te komen om sportploeg van het jaar te worden dat je wat gewonnen moet hebben.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door zeux » zo dec 20, 2015 7:49 pm

Ik zie dat wat anders. Tweede worden in een sport waarin je decennia lang een ondergeschikt 'kleintje' was, vind ik van een ander gewicht dan een ploeg die wat wint in een sport waarin NL al jaren tot de dominante landen behoort.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie