Nederlandse Topsport

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » zo mar 27, 2016 7:03 am

Iniesta schreef:Je hebt maar acht ploegen die zich kwalificeren, dus bijna per definitie haalt een aantal van de wereldtop het niet.
Iniesta schreef:Geen idee, ken jij de krachtsverhoudingen binnen deze sport goed genoeg om hier een oordeel over te hebben? Als het Nederlands voetbal elftal na twee wk s bij de laatste vier de komende twee wk s niet bij de laatste 8 komen, zijn ze het dan ook chokers?

Goed, ze hebben duidelijk gefaald richting hun doel om zich te kwalificeren, daar waar de handbalvrouwen zich wel hebben geplaatst. Geloof niet dat hier nu veel conclusies over de algehele Nederlandse topsport getrokken.
Hmmm, maar jij denkt wel te weten dat de wereldtop breder is dan acht ploegen. Kennelijk ben jij wel prima op de hoogte van de krachtsverhoudingen binnen het waterpolo?

Een veel ultiemer voorbeeld van falen op het moment suprême kun je je bijna niet bedenken. Ze hadden zich zonder OKT al moeten plaatsen door de EK finale te winnen waarin ze zwaar favoriet waren tegen Hongarije, waar ze in de poulefase nog makkelijk van hadden gewonnen. Tijdens het OKT waren ze geen schim meer van zichzelf en plaatsen ze zich terecht niet.

Deze tel ik dikgedrukt en met hoofdletters mee in mijn statistiek.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Iniesta » zo mar 27, 2016 9:54 am

Sandro_Calááábro schreef:Het onderwerp was/is presteren van Oranje teams in grote finales. Voorlopig zijn we op dat onderwerp zonder nieuwe statistieken uitgediscussieerd heb ik het idee.
Niets zo veranderlijk als de mens zullen we maar zeggen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » zo mar 27, 2016 10:07 am

Dit kun je gerust gelijk stellen aan een grote finale. De opbouw ernaar toe, de spanning vooraf, kortom een superbelangrijke wedstrijd met enorm veel druk.

Wat mij betreft horen prestaties tijdens beslissingswedstrijden voor een OS er dan ook bij wanneer we het hebben over prestaties van Oranje teams in grote finales.

Dat biedt 'jullie kamp' nog een opening om jullie stelling te onderbouwen met statistieken :hypocrite.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Nederlandse Topsport

Bericht door Iniesta » zo mar 27, 2016 1:43 pm

Tot dusverre heb je met jouw statistieken ook onze stelling onderbouwd, dus heb wel even genoeg materiaal.. ;)
Eens overigens dat deze kwalificatie wedstrijd zou voldoen om mee te nemen.
De moeilijkheid bij kwalificatiewedstrijden in het algemeen is dat het lastiger te bepalen is welke wedstrijden een graadmeter hiervoor zouden zijn. (Voetbaldames niet denk ik, want op basis van normale niveau was het te verwachten dat ze zich niet zouden kwalificeren)
Verder is het lastig te bepalen welke norm het gemiddeld falen / niet falen bepaald.
Bij finales kun je 50% hanteren als objectieve norm. Bij kwalificatietoernooien voor teams die bij de wereldtop horen, verwacht je een hoger percentage.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door raymon » zo mar 27, 2016 2:04 pm

"Ik denk dat het probleem is dat we de druk niet aankunnen", concludeert Van der Sloot. "Mentaal zijn we niet sterk genoeg, want kwalitatief is Spanje echt niet beter dan wij. Op het moment dat het moest gebeuren hebben we als een natte krant gespeeld."

Aldus de aanvoerster.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » zo mar 27, 2016 3:14 pm

Iniesta schreef:Verder is het lastig te bepalen welke norm het gemiddeld falen / niet falen bepaald.
Bij finales kun je 50% hanteren als objectieve norm. Bij kwalificatietoernooien voor teams die bij de wereldtop horen, verwacht je een hoger percentage.
Per individueel geval is dat inderdaad lastig te bepalen. Maar als je alles op een grote hoop gooit en de wet van de grote aantallen zijn werk laat doen, en het afzet tegen de prestaties van andere landen, niet.

Ik zit nog met smart te wachten op weer eens een topprestatie van een Oranje team op het moment dat het er echt om gaat :hypocrite.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » zo mar 27, 2016 3:20 pm

Sandro_Calááábro schreef:
Iniesta schreef:Verder is het lastig te bepalen welke norm het gemiddeld falen / niet falen bepaald.
Bij finales kun je 50% hanteren als objectieve norm. Bij kwalificatietoernooien voor teams die bij de wereldtop horen, verwacht je een hoger percentage.
Per individueel geval is dat inderdaad lastig te bepalen. Maar als je alles op een grote hoop gooit en de wet van de grote aantallen zijn werk laat doen, en het afzet tegen de prestaties van andere landen, niet.

Ik zit nog met smart te wachten op weer eens een topprestatie van een Oranje team op het moment dat het er echt om gaat :hypocrite.gif:
WK Finale van 2018 van Oranje onder leiding van Danny Blind! :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » zo mar 27, 2016 3:31 pm

Geen probleem mee om daar nog ruim twee jaar op te wachten :smile-ajax.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » ma apr 04, 2016 12:10 pm

De Nederlandse waterpolovrouwen zijn nog steeds hun wonden aan het likken, maar de waterpolomannen hebben op het OKT gestunt met een 7-5 overwinning op het veel sterker geachte Spanje.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » ma apr 04, 2016 2:49 pm

Cruijff schreef:De Nederlandse waterpolovrouwen zijn nog steeds hun wonden aan het likken, maar de waterpolomannen hebben op het OKT gestunt met een 7-5 overwinning op het veel sterker geachte Spanje.
Tweede wedstrijd ook gewonnen, ook al was het spel niet denderend lees ik. Als ze het schoppen tot Rio zou dat wel heel knap zijn!
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » di apr 05, 2016 6:49 pm

En gewonnen van Duitsland...zou leuk zijn als Spanje later van Italië wint. Dan hebben we tegen Italië genoeg aan een gelijkspel om eerste te worden. Want de laatste wedstrijd tegen Zuid Afrika wordt sowieso gewonnen.

Maar hoe dan ook wordt NL nu wel eerste of tweede in de poule. Dan treffen ze dus de nummer 4 of 3 uit de andere poule. Goede kans nu om Rio te halen!
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door brigade zuid » di apr 05, 2016 7:56 pm

Zou bijzonder knap zijn, toch als ik mocht kiezen had ik liever gehad dat de vrouwen gingen aangezien die een grote kans op een medaille zouden hebben.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » vr apr 08, 2016 10:51 am

Vanavond om 19 uur live op nos.nl waterpolo mannen, Nederland - Frankrijk om een ticket naar Rio!
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » vr apr 08, 2016 11:16 am

brigade zuid schreef:Zou bijzonder knap zijn, toch als ik mocht kiezen had ik liever gehad dat de vrouwen gingen aangezien die een grote kans op een medaille zouden hebben.
Klopt. De waterpolomannen behoren zeker niet tot de Europese (sub)top. Dat bij de vrouwen een land als Spanje naar de Olympische Spelen gaat is zeker geen verrassing, dat Nederland het net als in 2012 niet redt was wel een behoorlijke tegenvaller.

Knap hoe Nederland eerder deze week in het OKT van Spanje en Duitsland won, beiden eindigden hoger bij het WK. Dat je verliest van Italië, de winnaar van zilver op de laatste Spelen viel te verwachten. Vanavond wordt het do or die.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » vr apr 08, 2016 11:22 am

'Vijftig procent kans voor waterpoloërs in wedstrijd van hun leven'

Bondscoach Robin van Galen schat de kans dat de waterpoloërs zich vrijdag bij het Olympisch Kwalificatietoernooi plaatsen voor de Spelen in Rio de Janeiro op 50 procent.

Oranje neemt het in de cruciale kwartfinale in het Italiaanse Triëst op tegen Frankrijk. Bij winst zijn de waterpolomannen er voor het eerst sinds 2000 (Sydney) weer bij op de Spelen.

"Het wordt fiftyfifty tegen de Fransen", zegt Van Galen tegen NU.nl. "Frankrijk is meer ervaren. Gemiddeld zijn de spelers 30, 31 jaar oud. Dat is zo'n zeven jaar ouder dan wij. Maar wij zijn denk ik wat fitter. En dat is ook nodig. Het wordt zwaar."

De ploeg van Van Galen sloot donderdag de groepsfase af met een ruime zege (17-7) op het zwakke Zuid-Afrika. Frankrijk verloor daarentegen van Canada (5-13), al leek dat eerder een toneelstukje. De Fransen zetten amper aan, omdat ze bij verlies het sterker geachte Spanje zouden ontlopen.

"Ik wist niet wat ik zag", vertelt Van Galen. "Er wordt hier in Triëst zelfs schande van gesproken door de scheidsrechters. Het is ook wat denigrerend van de Fransen om bijna expres te verliezen, zodat je tegen ons mag. Maar goed, als ze zo graag tegen ons willen, dan kunnen ze het krijgen ook. Dit wordt de wedstrijd van ons leven."

Rolverdeling
Het zelfvertrouwen is groot bij Oranje en dat komt volgens Van Galen mede door de succesvolle groepsfase waarin vier keer werd gewonnen en alleen wereldtopper Italië te sterk was. "Vooraf hadden we absoluut voor dit scenario getekend", erkent de bondscoach.

"Hoe het kan dat het allemaal zo goed uitpakt? Dat is de magie van de sport. Ik ben geen tovenaar, maar we zijn de afgelopen maanden wel beter geworden. Individueel hebben we stappen gezet, maar ook als team zijn we gegroeid."

"Er is meer acceptatie in het veld, er wordt minder gescholden. Bovendien is er een duidelijke rolverdeling die iedereen ook accepteert. En doordat we het OKT begonnen met een fraaie zege op Spanje kwamen er meteen extra krachten vrij.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Sandro » vr apr 08, 2016 7:46 pm

Au au au!!! Laatste keer dat ik keek stonden we 7-5 voor. Uiteindelijk is het nog 8-8 geworden en verloren na penalty's. Doet weer pijn.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Jinne » za apr 09, 2016 7:14 pm

Ik vind het geen sport die je kijkt je als je er zelf geen belangen bij hebt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld handbal. Daar kan ik de kwaliteit, snelheid en acties nog wel in zien
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door beelzebub » ma apr 11, 2016 1:26 pm

Ik las deze column in de Volkskrant en moest aan dit topic denken. :ajaxsmiley.gif:
Willem Vissers

Robin van Galen roert met zijn tong over de binnenkant van zijn wang. Hij breekt, aan de rand van het zwembad. Zo doen breekbare mannen dat, dan gaan ze roeren met hun tong, alsof ze vanaf de binnenkant een dammetje kunnen opwerpen tegen hun tranen.


De verslaggever wrijft het leed er ongewild nog even lekker in, na de wonderlijke uitschakeling van de nationale waterpoloploeg voor de Olympische Spelen, vrijdag, in Triëst nota bene. Hele wedstrijd voorgestaan, uiteindelijk 8-8 tegen Frankrijk, verloren na strafworpen. Ja, het doel van de mannenploeg in opbouw was Tokio, 2020, maar zo dicht bij Rio was het aanlokkelijk om door de poorten van de glorie naar binnen te schrijden. Niet dus.

'Het is zuur', gebruikte succescoach Van Galen het woord dat elke sportieve tegenvaller van tegenwoordig beschrijft: zuur. Zuur staat op pagina 1 van het Grote Teleurstellingenboek.

Nederland was bij menig criticus meteen weer het net-niet-land in sport. Waterpoloërs, vrouwen en mannen, PSV, handbalsters in de WK-finale, wielrenner Kelderman in Baskenland. Het is makkelijk oordelen vanaf de sofa. De opsomming van net-niet houdt helaas nooit rekening met die oneindige reeks Nederlandse winnaars, en trouwens ook niet met het wezen van sport, dat meer behelst dan eerste plaatsen.

Wielrenner Peter Sagan uit Slowakije was vorig jaar al onder de eeuwige nummers twee geschaard, zo vaak als hij als tweede eindigde. Gelukkig zagen kenners al dat hij een renner is die elk cynisme wegvaagt, die aanvalt als het hem belieft, al leidt dat menigmaal tot de heroïsche nederlaag. Sagan scheert zijn benen als hij zin heeft, knijpt voor de grap een rondemiss in de billen en vroeg vorig jaar na de zege op het WK aandacht voor de vluchtelingencrisis, omdat het leven nu eenmaal meer is dan een stukje fietsen over kasseien of over mooi asfalt.

Routinier Tom Boonen werd zondag, in de nadagen van zijn loopbaan, tweede in de van spanning, sentiment en sensatie druipende Parijs - Roubaix. Wat een prachtige nummer twee was hij. En is het u al opgevallen hoe liefdevol na de dood van Johan Cruijff is gesproken over de tweede plek van Oranje tijdens het WK van 1974? Hadden we de dood van Cruijff nodig om van de tweede plaats te kunnen houden?

Het is denigrerend om van Nederland te spreken als net-niet-land in sport. Moet u straks eens kijken met welk een schlemielige ploegjes vergelijkbare landen naar de Spelen van Rio de Janeiro reizen, en dan komt Nederland binnen paraderen met zijn armada van kanshebbers op eremetaal.

Overigens: Maarten van der Weijden zwom vrijdagnacht een marathon in het bad van Eindhoven, in zijn eentje, om geld op te halen voor de strijd tegen kanker. Ruim 42 kilometer zwom de voormalige olympisch kampioen. Elf uur baantjes trekken, heen en weer, tot hij er bijna letterlijk kotsmisselijk van was. Hij haalde 43 duizend euro op. Er was helemaal geen tegenstander om te verslaan. Sport is meer dan een eerste plaats.

Net-niet-land. Hou toch op.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » za apr 16, 2016 4:38 pm

Bertens een set en een break voor in de Fed Cup ontmoeting van Nederland uit bij Frankrijk (halve finale.)

Zou een megastunt zijn als de Nederlandse dames Frankrijk weten te verslaan, tot nu toe hebben ze elke wedstrijd onder leiding van Fed Cup coach Paul Haarhuis gewonnen. Ze versloegen in de kwartfinale het veel sterker geachte Rusland en dat terwijl ze geen enkele top 100 speelster hebben (Kiki Bertens, Richel Hogenkamp, Michaëlla Krajicek is geblesseerd.)

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » za apr 16, 2016 4:47 pm

En hop, Kiki Bertens wint met 6-4 6-2 van die Française met de Spaanse naam Garcia.

Nederland op 0-1 voorsprong in de halve finale van de Fed Cup, een landencompetitie waar 102 landen aan deelnemen en de Nederlandse dames nu dus bij de laatste 4 en straks misschien bij de laatste 2 van de wereld zitten.....


Bertens heeft nu 20 van haar 22 Fed Cup wedstrijden gewonnen.

Edit: Richel Hogenkamp won niet, nu dus een 1-1 tussenstand. Morgen wordt het beslist.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » zo apr 17, 2016 9:17 am

Uitzonderlijke prestatie én een primeur...


http://www.nu.nl/sport-overig/4248147/z ... g-rio.html
Zonderland 'supertrots' op turnploeg na plaatsing voor Rio

Epke Zonderland keek zaterdag in Rio de Janeiro met grote voldoening terug op het optreden van de Nederlandse turners.

De mannen van bondscoach Mitch Fenner, die afwezig was wegens ziekte, kwalificeerden zich voor de Olympische Spelen.

"Ik ben supertrots dat ik deel uitmaak van dit team", zei de Fries die zelf in Londen 2012 goud pakte aan de rekstok.

Zonderlands deelname aan het olympisch kwalificatietoernooi was lang onzeker. Hij onderging in de winter drie ingrepen aan ontstoken bijholtes.

"Het was kort dag en ik ben nog bezig met het herstel. Ik wist dat dit een flinke belasting ging zijn en de vraag was wat ik aankon. Ik hoop dat het een goede keuze is geweest, maar nu is er alleen de vreugde om dit resultaat."

Over zijn optreden, op zijn dertigste verjaardag, kon Zonderland alleen maar tevreden zijn. Op voltige opende hij met een score van 13,9 tegen 13,1 bij de WK in Glasgow. "Dat was een lekker begin, van het hele team trouwens. Voltige is een moeilijk toestel om de zenuwen in bedwang te houden."

De Nederlanders wisten bovendien dat ze zich, gezien de scores eerder op de dag van landen als Frankrijk en Roemenië, geen foutjes konden permitteren. "Dat was even schrikken ja, we wisten dat het lastig ging worden", aldus Zonderland.

15,233
Aan de rekstok ging het in Glasgow helemaal mis, toen gehinderd door de naweeën van een hersenschudding. Nu hadden drie operaties Zonderlands voorbereiding verstoord. Met een aangepaste oefening en een score van 15,233 kon hij meer dan leven.

"Het was een cruciaal toestel, het voorlaatste waarop we het verschil moesten maken. We zijn er goed in, maar je kunt er ook veel verliezen. De druk zat er behoorlijk op."

Zonderland gaat verder werken aan zijn herstel, om over vier maanden in Rio zijn olympische titel te verdedigen. Als onderdeel van een team, een primeur in het Nederlandse mannenturnen. "Het is ongelooflijk."

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door InnerHarbour » zo jun 26, 2016 10:17 pm

Tja, je verwacht het niet hè...... :hypocrite.gif:

NU
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » ma jun 27, 2016 7:28 am

InnerHarbour schreef:Tja, je verwacht het niet hè...... :hypocrite.gif:

NU
Hahaha moeten we hier serieus op happen? :smile-ajax.gif:
In de eerder gevoerde discussie met Sandro mochten we de damesfinale bij hockey niet meetellen omdat de vrouwen die belachelijk vaak wonnen. Laat die wijven eens een finale verliezen joh. Champions Trophy, big deal, volgens een column van Youp van t Hek wordt dat door de hockeybond om het kwartier georganiseerd.

Al zie ik het wel gebeuren dat het onder die dikke Britse zeug, Alyson Annan, die nu bondscoach is, wat gaat instorten. 3 Edities op rij de OS winnen lukt zelden, ook de teams die een decennium lang in een sport heersen, zien die missie vaak mislukken.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door InnerHarbour » ma jun 27, 2016 8:05 am

Volgens mij is het antwoord op je vraag ja aangezien je dat doet. :drecul.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse Topsport

Bericht door Cruijff » ma jun 27, 2016 8:34 am

InnerHarbour schreef:Volgens mij is het antwoord op je vraag ja aangezien je dat doet. :drecul.gif:
Leuk voor je dat je een lolletje hebt op maandagochtend. :smile-ajax.gif: Fijn dat ik daar aan kan bijdragen. :smile-ajax.gif:

Ik vind het toch wel interessante statistieken, want ik zie dat die Oranje dames die Champions Trophy (niet in Sanders lijstje, alleen WK, EK en OS telde hij mee) relatief vaak verliezen. Echter.... een slechte generale repetitie..... in 2008 en 2012 wonnen de Argentijnse meiden de Champions Trophy ook maar de Spelen niet.

Hoewel gister Maartje Paumen, die de strafcorners er doorgaans inramt met een kleine teenblessure die finale oversloeg, verwacht ik dat topfavoriet Oranje het op de OS in Rio misschien wel moeilijk krijgt. Als Humberto Tan al die hockeymeiden straks weer zwanger prikt hebben heeft straks de halve selectie het ZIKA virus. :hypocrite.gif:

Plaats reactie