Klimmen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » zo feb 07, 2021 1:26 pm

Nog steeds geen enkel signaal van het drietal. Er zijn inmiddels twee nachten overheen gegaan. Gezien de omstandigheden is het volgens mij alleen nog de vraag of ze de mannen überhaupt ooit nog gaan vinden. De kans dat iemand van hun nog levend beneden komt acht ik nihil. Treurig maar dit is wel een risico dat je neemt als je een winterbeklimming van de K2 probeert te voltooien.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Klimmen

Bericht door zeux » zo feb 07, 2021 4:53 pm

Wordt inmiddels ook door The Guardian gevolgd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » zo feb 07, 2021 5:46 pm

Dat zoeken met een helikopter is vooral om te kijken of ze überhaupt nog gevonden kunnen worden. Ze zijn voor het laatst gezien rond de 8200 meter. Helikopters kunnen zo hoog niet vliegen. Laat staan landen. Waarbij er ook nog eens niet of nauwelijks geschikte plaatsen zouden zijn. Dan zijn de omstandigheden ook nog eens slecht. Dus de kans dat mensen van beneden hoog genoeg kunnen komen is ook nihil. Als ze er al zouden geraken kun je op die hoogte eigenlijk ook nauwelijks iets doen. En we zijn al twee nachten verder in wintertijd met bijbehorende temperaturen. Nacht drie komt er nu aan. Voorraden zijn beperkt. Mensen zijn niet gemaakt om zich langere tijd op die hoogte te begeven.

Er zijn wel meerdere bijzonder straffe verhalen van mensen die op hoogte een lang bivak hebben weten te overleven. Maar dit is echt nog een stap verder. Dit is gewoon einde verhaal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Klimmen

Bericht door zeux » zo feb 07, 2021 5:50 pm

Marillion schreef:
zo feb 07, 2021 5:46 pm
Dat zoeken met een helikopter is vooral om te kijken of ze überhaupt nog gevonden kunnen worden. Ze zijn voor het laatst gezien rond de 8200 meter. Helikopters kunnen zo hoog niet vliegen.
Zijn drones al in zwang? Of kunnen die ook niet zo hoog?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » zo feb 07, 2021 6:17 pm

Die kunnen ook niet zo hoog. De lucht is te dun.

Waar ze op zullen hopen is dat het helder genoeg is om van afstand iets te kunnen zien vanaf een lagere afstand. Dat valt niet mee want het is winter en dus is er veel slecht weer. Nog meer dan normaal. En als ze in een gletsjerspleet zitten (wat een mogelijke bivakplek is) dan kun je dat ook vergeten. En er valt natuurlijk ook nogal wat sneeuw. Dit kan nog wel even duren. Als ze al niet op een plek zijn gevallen dat ze die mannen überhaupt niet meer gaan terugvinden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Klimmen

Bericht door Sandro » ma jun 20, 2022 6:34 pm

Ik zie dat klimmen op Europort regelmatig aan bod komt tegenwoordig. Zat net naar Boulder te kijken en dat is wel interessant. Superlastige beklimmingen. Iedereen bijt zich stuk en dan is er opeens eentje die even laat zien hoe het moet.

Je moet echt wel een topatleet zijn om op hoog niveau mee te draaien. Je moet volgens mij onder meer sterk zijn, balans kunnen houden, flexibel/lenig zijn en koelbloedig en analytisch sterk zijn om de klim goed voor je te kunnen zien.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » ma jun 20, 2022 8:16 pm

Klopt, Eurosport heeft sinds dit seizoen de uitzendrechten. Erg leuk om te volgen en goed om te horen dat de sport zo nieuw publiek werft. :biggthumpup.gif:

Bij Boulder zijn de routes de laatste jaren ook meer dynamisch geworden. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld met een sprong naar een greep toe moet. Het is aardig om te zien hoe klimmers soms voor een andere aanpak kiezen. Gewoon zo vaak mogelijk proberen of meer tijd besteden aan de analyse van de route en dan met minder pogingen je doel proberen te bereiken.

Het niveau is echt bizar hoog, zowel bij de mannen als de vrouwen. En dan moet je nog meewegen dat je op tv niet goed ziet hoe heftig de overhang is en hoe moeilijk belastbaar de meeste grepen zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Klimmen

Bericht door Sandro » za jul 09, 2022 9:17 pm

Haha wat ik zie ik nou op Eurosport. Medailleceremonies zonder medailles of bloemen :smallgrin.gif: Ze gaan staan en lopen weer weg. Dat moet nog ff wat professioneler...
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Klimmen

Bericht door Sandro » za jul 22, 2023 12:01 pm

Paar dagen terug voor het eerst geboulderd. Ik vond het leuk, maar ook wel erg lastig. Na slechts een paar wandjes waren mijn armen al ontploft.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za jul 22, 2023 2:43 pm

Leuk, pas op. Kan verslavend werken. :smile-ajax.gif:
Met name je onderarmen zullen het in het begin zwaar krijgen. Paar tips:

Probeer niet alles met je armen te doen maar gebruik vooral ook je benen om jezelf omhoog te duwen. Die spieren zijn veel sterker. Dus niet omhoog trekken maar vasthouden en gaan staan.

Gebruik met name de punt van je schoen als je gaat staan. Dan blijf je veel flexibeler in je beweging.

Lees de grepen goed. Hoe een greep hangt zegt iets over hoe je de greep het beste kunt gebruiken. En probeer vervolgens zoveel mogelijk je armen te strekken als je ze belast. Met gestrekte arm verbruik je veel minder kracht dan wanneer je een gebogen arm hebt waarmee je jezelf dicht bij de muur probeert te houden.

Over het algemeen is je lichaam dicht bij de muur houden overigens wel goed. Maar probeer vooral een positie te vinden waarin je balans hebt en dus geen kracht nodig hebt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Klimmen

Bericht door Sandro » za jul 22, 2023 3:00 pm

Thanks.
Ik had al wel de nodige tips tot me genomen, maar ik denk dat het vooral ervaring op doen is ook. Bijvoorbeeld als je het hebt over grepen lezen. Ik had nu echt geen flauw idee. En achteraf bleek inderdaad weleens dat de route die ik koos veel makkelijker had gekund.

Maar eerlijk gezegd vond ik het begin vaak het moeilijkst. Vaak hangende aan een greep, aan een overhellende muur, en dat meteen je zelf omhoog moet piloteren.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za jul 22, 2023 7:40 pm

Ja, dat kan lastig zijn. Belangrijk is dan om lichaamsspanning te gebruiken. Druk je voeten echt op de wand of een trede en span je hele lichaam aan. Dan hoeven je armen het niet helemaal alleen te doen.

Routes lezen ga je inderdaad vanzelf beter doen. Kan ook zeer nuttig zijn om naar meer ervaren klimmers te kijken. Hoe lossen zij het puzzeltje op?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » wo jul 26, 2023 9:53 am

Zo, da's leuk! Kaarten gekocht voor de finale Boulder & Lead Klimmen bij de mannen én de vrouwen voor volgend jaar in Parijs.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » ma aug 07, 2023 8:47 am

Afgelopen weekend was ook het WK Sportklimmen. Heb genoten van de Boulder en Lead competities. Voor de liefhebber en voor iemand die het gewoon eens wil zien hier de hoogtepunten per onderdeel:

Boulder Mannen
Boulder vrouwen
Lead mannen en vrouwen

(Hele wedstrijden zijn ook te zien via Eurosport)

Topsport van de bovenste plank!
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Klimmen

Bericht door Sandro » ma aug 07, 2023 11:13 am

Ik zag het boulderen van de mannen voorbij komen. Was erg spannend. Die jonge Japanner ging als een speer tot de derde boulder meen ik. Daar was het begin nogal onorthodox, waar iedereen moeite mee had, maar hij kwam er echt niet uit. Uiteindelijk won die Fransman Mawem op zijn 33ste voor het eerst de wereldtitel. Wat is die gast nog flexibel voor zijn leeftijd trouwens zeg :baaa.gif: (niet dat ik op welke leeftijd dan ook ooit zo flexibel ben geweest :smallgrin.gif: )
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » ma aug 07, 2023 5:39 pm

Over het algemeen wisselen winnaars elkaar best veel af. Komt door de enorme diversiteit aan routes die je te verwerken krijgt. Het is natuurlijk iedere keer weer een unieke puzzel en de ene keer past die beter bij je kwaliteiten dan de ander.

Janja Garnbret met name bij de boulders wel echt weer van een andere wereld. Echt bizar goed en veelzijdig. Fysiek, technisch en mentaal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Klimmen

Bericht door Sandro » ma aug 07, 2023 6:12 pm

Marillion schreef:
ma aug 07, 2023 5:39 pm
Over het algemeen wisselen winnaars elkaar best veel af. Komt door de enorme diversiteit aan routes die je te verwerken krijgt. Het is natuurlijk iedere keer weer een unieke puzzel en de ene keer past die beter bij je kwaliteiten dan de ander.
Ja inderdaad. Leuk om te zien is dat. Zoals zo'n jonge Japanner die als een speer ging, maar de oplossing van de puzzel gewoon niet kan vinden terwijl je dat niet verwacht. Ik moet zeggen dat je het niet echt aan de atleten afziet, maar de tijdsdruk moet dan op een gegeven moment toch ook parten spelen en stress veroorzaken. Met als gevolg dat het brein niet meer meewerkt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za aug 12, 2023 10:13 am

Vrijdag was de finale Boulder & Lead gecombineerd bij de vrouwen. Dit is de olympische competitie. Terug te zien bij Eurosport maar ook via het ISCF Youtube kanaal met wat highligts. Was weer indrukwekkend! :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » zo aug 13, 2023 8:57 am

En de laatste beelden van dit WK: de highlights Boulder & Lead combined bij de heren.

Janja Garnbret en Jakob Schubert de grote winnaars van dit WK. De eerste zes deelnemers voor de OS zijn bekend. Deze nieuwe formule met aangepaste scores en vooral zónder de speed competitie werkt erg goed. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie