Klimmen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Klimmen

Bericht door Marillion » za dec 08, 2018 12:13 pm

Ondanks dat Nederland zo plat is als een dubbeltje wint ook hier de klimsport aan populariteit. Bij de komende Olympische Spelen is het een nieuw onderdeel dus wellicht krijgt de sport de komende tijd wat meer aandacht.

Er zijn veel verschillende disciplines. Uiteraard is er het verschil tussen klimmen op natuurlijke rots- en ijswanden en klimmen op kunstmatige wanden. In eerste instantie beperk ik me even tot dat laatste. Dat is ook het onderdeel dat straks op de OS te zien is. Het gaat daarbij om drie onderdelen: Lead, Boulder en Speed. Wat dan weer een beetje jammer is dat is dat de Olympisch kampioen degene is die het klassement wint over deze drie onderdelen bij elkaar. Dit terwijl tot voor die keuze er niet of nauwelijks overlap was en er dus ook uberhaupt geen wedstrijden waren die dit combineerden tot één klassement.

Een korte uitleg per onderdeel vanuit de NKBV:

Lead / Routeklimmen
Routeklimmen doe je in Nederland in de klimhal waar je tot 20 meter hoge routes klimt, veilig gezekerd door je klimmaatje met een touw. Tactiek, techniek, inzicht, kracht en uithoudingsvermogen bepalen hoe hoog je komt. Er kan worden voorgeklommen, waarbij de klimmer het touw naar boven brengt of worden nageklommen (toprope), waarbij het touw al bovenaan de route in een omlooppunt hangt. Bij wedstrijden wint de klimmer die het hoogst in de route komt. In sommige wedstrijdcategoriën bij bijvoorbeeld de jeugd worden de routes niet voorgeklommen maar nageklommen. Voorrondes van wedstrijden in Nederland worden 'flash' geklommen en finales 'on-sight'.

Boulderen
Bij het boulderen worden korte routes (boulders) op klimwanden van maximaal ongeveer 4,5 meter hoog geklommen. Boulderen is krachtiger en explosiever dan het klimmen van routes aan touw en nog meer een puzzel naar het vinden van de juiste methode. De sport doet een beroep op je kracht, inzicht en lenigheid. Bij wedstrijden is de winnaar de klimmer die de boulders in zo min mogelijk pogingen klimt (topt).

Speed
Speedklimmen is de (wedstrijd)discipline waarbij alles om snelheid en precisie gaat. Er wordt een standaard-route zo snel mogelijk naar boven geklommen op een vijftien meter hoge wand. De snelste klimmer wint. Omdat de route altijd hetzelfde is kunnen er wereldrecords gevestigd worden. Het record staat op minder dan 5,5 seconden!

Wie interesse heeft om er eens naar te kijken. Hier de samenvatting van het NK Lead. Hier de samenvatting van het NK Boulder. En hier de samenvatting van het NK Speed.

Zelf doe ik alleen de eerste twee disciplines. Daar kun je overigens heel laagdrempelig mee beginnen dus als je een alternatief zoekt voor die saaie sportschool, denk hier eens aan!
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Klimmen

Bericht door InnerHarbour » za dec 08, 2018 12:40 pm

Zo te zien een sport voor keurige blanke jongens en meisjes, werk aan de winkel Sylvana en Quincy, klimmen is racistisch. :hypocrite.gif:

Vooral dat speed ziet er spectaculair uit. :biggthumpup.gif:
YNWA

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door brigade zuid » za dec 08, 2018 1:14 pm

Terwijl ik denk dat zwarte mensen dit juist heel goed zouden kunnen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za dec 08, 2018 7:09 pm

Kwestie van tijd. De klimsport is lang vrij ontoegankelijk geweest. Pas de laatste jaren schieten de klim- en boulderhallen als paddestoelen uit de grond en kun je vrij laagdrempelig beginnen. Dat zal er voor zorgen dat het aantal klimmers groeit en daar zal meer diversiteit vanzelf uit volgen.

De beste klimmers komen nu nog vooral uit traditionele wintersportlanden waar klimmen veel meer voorkwam vanwege het simpele feit dat er bergen lagen. Ook die verhouding zal op termijn wel wat verschuiven nu je overal een klimhal in kunt stappen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » ma nov 11, 2019 1:25 pm

Afgelopen weekend was het NK Lead 2019. Dit was live te zien op Youtube, je kunt de stream hier bekijken. Niet schrikken van de duur, er zit nogal wat omheen dus je kunt allerlei interviews overslaan.

Er zat zowel bij de heren als de dames een behoorlijk pittige overhang passage in. Dat is echt wel de moeite om te bekijken als je een beetje affiniteit hebt met de sport.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » ma mar 16, 2020 10:34 am

Voor de mensen die wanhopig op zoek zijn naar beelden van sport. Komend weekend is het NK Boulder. Voorlopig gaat deze wedstrijd door zonder publiek.

Je kan het komende zaterdag volgen via een livestream.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Klimmen

Bericht door peter » ma mar 16, 2020 11:47 am

Ga zelfs 1x per maand naar Monk. Voor m'n core stability (fietsen!) is het echt een zegen. En vind het echt leuk om te doen. Je wordt ook snel beter.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » ma mar 16, 2020 1:36 pm

Ja, veel leuker dan naar een suffe sportschool toch? Ik heb wel slecht nieuws. De eerste stappen gaan het snelste, daarna moet je steeds harder werken voor steeds kleinere progressie. Ik probeer tenminste 2 keer per week te klimmen. Maar dat gaat voorlopig ook niet haalbaar zijn want alle hallen zijn nu uiteraard ook gesloten.

De streams van de NKBV zijn meestal niet van geweldige kwaliteit maar het is wel echt leuk om te kijken. Helemaal als je een beetje gevoel hebt bij de sport. Hopelijk gaat 't door.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Klimmen

Bericht door peter » di mar 17, 2020 9:18 am

Ik zit soms gewoon gefascineerd te kijken als iemand naar boven klimt op turquoise. De techniek, de souplesse. Echt heel gaaf.

Over vier weken mag ik weer terug bij af inderdaad. :drecul.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » di mar 17, 2020 7:33 pm

Welke gradatie is dat ook alweer bij Monk? Ik kom daar zelden tot nooit.

Echt mooi klimmen op hoog niveau vergt alles van je. Zowel fysiek als mentaal. En het is inderdaad prachtig om te zien als het echt op hoog niveau (soms letterlijk :smile-ajax.gif: ) gebeurd.

Zo geniet ik ook altijd als ik m'n vriendin zie klimmen. Tot ik vervolgens diezelfde passage moet doen... :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » vr mei 01, 2020 4:29 pm

Ik kreeg een mooi filmpje doorgestuurd over het 82x4000m project van de Franse klimster Liv Sansoz. Duurt iets meer dan 20 minuten en het bevat allerlei prachtige beelden vanuit alpine terrein en beeld over wat er zoal bij komt kijken om zoiets te doen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Klimmen

Bericht door peter » do mei 14, 2020 8:35 am

Tnx. Ga het even bekijken. Zag al wat adembenemende beelden voorbij komen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Klimmen

Bericht door Sandro » ma nov 16, 2020 8:56 am

Gisteren The dawn wall op Netflix gekeken. Die gasten hebben wel een heel klein beetje doorzettingsvermogen zeg.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » ma nov 16, 2020 4:59 pm

Ja, dat kun je ze niet ontzeggen. Echt bizar hoeveel toewijding je moet hebben om jaren aan een route te werken waarvan je dus niet weet of het ooit gaat lukken. Of het überhaupt voor iemand haalbaar is. De gradaties van deze route zijn zo hoog. Je kunt je er bijna niets bij voorstellen hoe zwaar en technisch lastig dat is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » di nov 17, 2020 6:12 pm

Als iemand nog meer bizar knappe prestaties wil zien is dit ook een aanrader. Alex Megos die een 9c route klimt. Daarmee is hij de tweede klimmer na Adam Ondra die dat doet.

Hij is 60 dagen bezig geweest met het project door dus steeds delen te klimmen en uit te vinden hoe het moet voor deze uiteindelijke redpoint beklimming (= de hele route in één keer klimmen zonder in je touw te vallen of te blokken).

Dit is echt een totaal andere wereld dan die van de enthousiaste hobby klimmer. Onvoorstelbaar knap om op zo'n wand boven te komen. Ik kan me er gewoon niets bij voorstellen en dat heb je toch bij weinig andere sporten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za jan 16, 2021 4:47 pm

Er was nog één berg van boven de 8000 meter die nog nooit in de winter was beklommen: K2.
Was. Kunnen we zeggen sinds vandaag. Want om 17u plaatselijke tijd stond een team van 10 Nepalese bergbeklimmers op de 10. Wat een geweldige prestatie! :biggthumpup.gif:

https://www.nationalgeographic.com/adve ... hest-peak/
https://explorersweb.com/2021/01/16/k2- ... er-summit/
https://www.alanarnette.com/blog/2021/0 ... k2-summit/

Mooi ook dat ze er een echte teamprestatie van hebben gemaakt en dat ze dit opdragen aan Nepal en de Sherpa cultuur.

Helaas komt er net ook tragisch nieuws binnen want de Spaanse klimmer Sergi Mingote is gevallen tussen camp 1 en camp abc en is daarbij overleden. Dit zijn risico's die door klimmers op dit niveau worden genomen maar dat maakt het niet minder treurig.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Klimmen

Bericht door zeux » za jan 16, 2021 5:05 pm

Marillion schreef:
za jan 16, 2021 4:47 pm
Er was nog één berg van boven de 8000 meter die nog nooit in de winter was beklommen: K2.
Was. Kunnen we zeggen sinds vandaag. Want om 17u plaatselijke tijd stond een team van 10 Nepalese bergbeklimmers op de 10. Wat een geweldige prestatie! :biggthumpup.gif:

https://www.nationalgeographic.com/adve ... hest-peak/
https://explorersweb.com/2021/01/16/k2- ... er-summit/
https://www.alanarnette.com/blog/2021/0 ... k2-summit/

Mooi ook dat ze er een echte teamprestatie van hebben gemaakt en dat ze dit opdragen aan Nepal en de Sherpa cultuur.

Helaas komt er net ook tragisch nieuws binnen want de Spaanse klimmer Sergi Mingote is gevallen tussen camp 1 en camp abc en is daarbij overleden. Dit zijn risico's die door klimmers op dit niveau worden genomen maar dat maakt het niet minder treurig.
Nu moeten ze nog naar beneden toch? Ook niet zonder risico heb ik altijd begrepen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za jan 16, 2021 5:09 pm

Klopt, ze zijn nog bezig met de afdaling naar in ieder geval camp 4. In het donker maar wel met relatief goede omstandigheden. Maar dat is altijd nog vol risico. Klimmers zijn moe na een lange dag en moeten toch focus blijven houden. En de omstandigheden kunnen altijd snel veranderen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za jan 16, 2021 6:50 pm

De klimmers die de top hebben bereikt zijn inmiddels allemaal aangekomen in camp 3. Dat ziet er dus goed uit. Nu is K2 een berg die over vrijwel de hele lengte gevaarlijk kan zijn maar het meest gevaarlijke stuk zit boven camp 4 en daar is men dus langs. Normaal gesproken zijn ze dan morgen allemaal in basecamp.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Klimmen

Bericht door zeux » za jan 16, 2021 7:02 pm

Marillion schreef:
za jan 16, 2021 6:50 pm
De klimmers die de top hebben bereikt zijn inmiddels allemaal aangekomen in camp 3. Dat ziet er dus goed uit. Nu is K2 een berg die over vrijwel de hele lengte gevaarlijk kan zijn maar het meest gevaarlijke stuk zit boven camp 4 en daar is men dus langs. Normaal gesproken zijn ze dan morgen allemaal in basecamp.
Denk je dat je je zelf ooit aan een 8000+ gaat wagen in dat gebied?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za jan 16, 2021 7:42 pm

Zoals ik het nu zie denk ik het niet. Ik vind de verhouding tussen risico, kosten en avontuur absoluut niet in de juiste verhouding staan.

Wel heb ik een hele stevige Himalaya droom en dat is de beklimming van de Ama Dablam. Voor mij is dat de perfecte combinatie. Een werkelijk wonderschone berg met uitzicht op ondermeer Everest. En technisch lastig genoeg om ervoor te zorgen dat er geen mensen op de berg zijn die daar niets te zoeken hebben. Sneeuw, ijs en rots. Alles komt aan bod.

Maar eerst nog maar wat ervaring op doen met mooie technische beklimmingen in de Alpen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Klimmen

Bericht door zeux » za jan 16, 2021 8:08 pm

Marillion schreef:
za jan 16, 2021 7:42 pm
Zoals ik het nu zie denk ik het niet. Ik vind de verhouding tussen risico, kosten en avontuur absoluut niet in de juiste verhouding staan.

Wel heb ik een hele stevige Himalaya droom en dat is de beklimming van de Ama Dablam. Voor mij is dat de perfecte combinatie. Een werkelijk wonderschone berg met uitzicht op ondermeer Everest. En technisch lastig genoeg om ervoor te zorgen dat er geen mensen op de berg zijn die daar niets te zoeken hebben. Sneeuw, ijs en rots. Alles komt aan bod.

Maar eerst nog maar wat ervaring op doen met mooie technische beklimmingen in de Alpen.
Sensible. Beter een mooie klim, dan een klim puur voor 'het lijstje' (zeker als het een veelvoud minder op allerlei gebied kost)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za feb 06, 2021 10:41 am

Helaas zijn er alsnog grote problemen op de K2. Na de succesvolle beklimming door de groep Nepalese klimmers zijn de andere teams daar achter gebleven voor hun poging. Dat was een tijd lang simpelweg wachten op beter weer. Afgelopen week is een nieuwe toppoging in gang gezet omdat er een gunstig "weather window" beschikbaar was. De commerciële expeditie van het Seven Summits Team heeft bij kamp 3 besloten om terug te gaan. Op de terugweg is een Bulgaarse klimmer gevallen en helaas overleden. Andere leden zijn met frostbite verschijnselen in het basiskamp teruggekeerd. Twee samenwerkingen gingen wel door. Een team met twee Pakistanen en een IJslander. En een team van een Chileen en een Italiaanse.

Tamara Lunger is teruggekeerd met het Seven Summits Team naar het basiskamp. Juan Pablo Mohr is met de andere klimmers verder gegaan. Ter hoogte van de cruciale bottleneck kreeg één van de Pakistani (de zoon van het tweetal) problemen met zijn zuurstofmasker en hij is teruggekeerd naar kamp 3 terwijl het overgebleven drietal doorging richting de top. Daarna is het stil geworden. Ali Sadpara, John Snorri en Juan Pablo Mohr zijn op het moment simpelweg kwijt. Er is al een nacht overheen gegaan en nu komt er slecht weer opzetten. Sajid Sadpara die heeft gewacht in kamp 3 heeft inmiddels voor zijn eigen veiligheid moeten besluiten om aan zijn afdaling te beginnen.

Vanuit Pakistan is een reddingsoperatie gestart maar je kunt normaal al niet zo hoog landen en nu is er ook nog eens een storm op komst. Er zijn weleens wonderen gebeurd als het gaat om het overleven van zo'n lange tijd boven de 8000 meter (zoek maar eens op K2 disaster 2008) maar dit ziet er gewoon heel slecht uit voor dit drietal.

Hier zijn de ontwikkelingen te volgen:
https://www.alanarnette.com/blog/k2/k2-2020-coverage/
https://explorersweb.com/
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Klimmen

Bericht door Ramona » za feb 06, 2021 11:14 am

Thnx! Leuk en mooi om te volgen; heftig ook... :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Klimmen

Bericht door Marillion » za feb 06, 2021 11:47 am

Ik vind dit soort expedities vanuit verschillende aspecten enorm intrigerend. De keuzes die mensen maken. De afweging tussen ultiem geluk en risico.

Twee achtergrond verhalen bij deze situatie: Juan Pablo Mohr en Tamara Lunger klommen tijdens deze expeditie samen met Sergi Mingote. Die laatste is dus eerder al om het leven gekomen. Zij hebben toen de keuze gemaakt om in zijn geest door te gaan om te proberen de top te halen zonder gebruik van extra zuurstof. Uiteindelijk draait Lunger om en lijkt de kans helaas groot dat Mohr het ook niet meer kan navertellen.

En vader en zoon Sadpara. Klimmen de hele expeditie samen. Sajid (de zoon) krijgt in de cruciale Bottleneck passage problemen met zijn zuurstofmasker en keert om. Vervolgens is dat misschien wel het moment dat hij afscheid heeft genomen van zijn vader. Hij heeft dus ongeveer een volle dag in zijn ééntje in een tent in kamp 3 gezeten. Hopende op enig moment een glimp op te vangen van de rest van de groep. Hij moet nu nog maar zien dat 'ie zelf alsnog beneden komt. Ik lees net wel dat hij inmiddels in kamp 1 is.

Gezien de hoeveelheid tijd boven de 8000m acht ik de kans op overleving inmiddels nihil. Zeker met deze wintertemperaturen en de opkomende wind. Enige hoop is dat ze een bivak hebben kunnen maken in een gletsjerspleet of andere relatief beschutte plek. Dan is ook nog de vraag of ze met zuurstof hebben geklommen. Als dat zo is en de zuurstof is op enig moment op dan krijgt je lichaam een extra klap want het is niet geacclimatiseerd zonder extra zuurstof.

Toch is er altijd een sprankje hoop. Ik noemde al de 2008 expeditie. Daar waren ook een aantal Nederlandse klimmers bij betrokken. Wilco van Rooijen heeft toen 48 uur boven de 8000 meter grens weten te overleven. Dit is een interessante docu daarover: https://www.youtube.com/watch?v=cihWMPNDRco

En hier nog een meer uitgebreide versie (in twee delen) van de BBC: https://www.dailymotion.com/video/x5jef50
Nil volentibus arduum

Plaats reactie