Doping in de sport

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Doping in de sport

Bericht door elliquido » vr dec 21, 2018 11:14 am

Voormalig sportarts Michel Karsten stelt dat hij begin jaren negentig tien schaatsers over anabole steroïden heeft geïnformeerd en een viertal ook daadwerkelijk een injectie heeft toegediend.

Karsten, die onlangs op 76-jarige leeftijd overleed, noemt in de Volkskrant - wat zijn laatste interview bleek te zijn - geen namen. Wel zegt hij dat het mannen waren.

"Ze deden mee aan EK's en WK's. En ze kwamen ongeveer in dezelfde periode bij me. Begin jaren negentig", vertelt de oud-arts, die vrouwen het gebruik van anabole steroïden afraadde.

"Het kan onomkeerbare gevolgen hebben voor vrouwen. Ze kunnen er onvruchtbaar van worden, ze krijgen een lagere stem en lichaamsbeharing op vreemde plaatsen. Als dat eenmaal gebeurt, is dat niet terug te draaien. Later hoorde ik dan weleens dat vrouwen het toch hadden gedaan. Maar dat waren er enkelen."

Volgens Karsten kwamen de schaatsers één voor één bij hem en probeerde hij ze er aanvankelijk van te overtuigen om géén doping te gebruiken. Ze kwamen onafhankelijk van elkaar en nooit met zijn tweeën. Ik denk dat ze bij me kwamen via mond-tot-mondreclame. Ze kenden me van horen zeggen", vertelt hij.

"Als ik er na een aantal keer van overtuigd raakte dat ze sowieso zouden gaan gebruiken, dan vond ik dat ik de plicht als dokter had om hen te helpen. Als ik dat niet zou doen, zouden ze het spul op de zwarte markt gaan halen. En dat is de grootste rotzooi. Had ik hen dan willens en wetens aan dat gevaar bloot moeten stellen? Wat voor een dokter was ik dán geweest?"

Interview vormt nieuw hoofdstuk in onderzoek

Het interview met Karsten is een nieuw hoofdstuk in het onderzoek van de Volkskrant naar dopinggebruik in de schaatssport. De krant deed een jaar onderzoek en kwam woensdag al met een verhaal waarin twee schaatsers stellen dat hun in de jaren tachtig doping werd aangeboden door KNSB-arts Rob Pluijmers.

Eind november verscheen er al een publicatie in de Volkskrant waarin stond dat de schaatsbond in 1985 diefstal van urinestalen van schaatssters Ria Visser en Yvonne van Gennip uit een dopinglab zou hebben verzwegen. Ook daar zou Pluijmers bij betrokken zijn.

Bij de publicatie van dat verhaal liet weten de Volkskrant al weten dat het in het afgelopen jaar naar aanleiding van een tip onderzoek deed naar doping in de schaatssport en dat het onderzoek heeft geresulteerd in "een aantal verhalen die de komende periode worden gepubliceerd".

'Er is totale gekte ontstaan'

Oud-dopingarts Karsten zei in maart 1992 in een interview op televisie al eens dat hij werd bezocht door 150 tot 175 topsporters die meer wilden weten over doping. Naast schaatsers zouden dat atleten, judoka's, wielrenners, kracht- en vechtsporters zijn.

Het leidde tot veel opschudding, maar ook tot meer bezoek van sporters in zijn praktijk, zegt Karsten in het interview met de Volkskrant. De schaatsers haakten toen echter af. "Te gevaarlijk. Ik was besmet", aldus de voormalige arts, die vertelt zich te ergeren aan de dopingdiscussie.

"Er is een totale gekte ontstaan. Van de ene kant is de dopingrepressie enorm. En van de andere kant is de druk om te presteren zó groot. En het wordt alleen maar erger. Het is niet te bestrijden. Daarom ben ik er ook mee gestopt."
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Doping in de sport

Bericht door InnerHarbour » vr dec 21, 2018 1:06 pm

Dit verhaal kan niet kloppen, het is toch algemeen bekend dat Nederlanders geen doping gebruiken, alle overwinningen worden behaald op een bruine boterham met pindakaas, doping wordt alleen door andere gebruikt.
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Doping in de sport

Bericht door GangstaRiB » za dec 22, 2018 5:22 pm

Iedere sport in ieder land heeft ermee te maken. Misschien moeten we sport niet zo belangrijk maken? Al zat dat een utopie blijven aangezien men zich er toch mee identificeert en dus geld aan spendeert.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Doping in de sport

Bericht door Cruijff » za dec 22, 2018 6:27 pm

GangstaRiB schreef:Iedere sport in ieder land heeft ermee te maken. Misschien moeten we sport niet zo belangrijk maken? Al zat dat een utopie blijven aangezien men zich er toch mee identificeert en dus geld aan spendeert.
Dat lijkt mij een utopie wie wel niet zal gebeuren

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Doping in de sport

Bericht door Gezond verstand » za dec 29, 2018 1:31 pm

Ik heb het hele interview gelezen, en was het zowel toen als nu nog altijd met de man eens.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10235
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Doping in de sport

Bericht door WP_Legend » zo dec 30, 2018 9:22 am

Cruijff schreef:
GangstaRiB schreef:Iedere sport in ieder land heeft ermee te maken. Misschien moeten we sport niet zo belangrijk maken? Al zat dat een utopie blijven aangezien men zich er toch mee identificeert en dus geld aan spendeert.
Dat lijkt mij een utopie wie wel niet zal gebeuren
Dat is natuurlijk onzin, op de universiteit zit ook een kwart van de studenten aan de ADHD pilletjes, terwijl er in de lokale sportschool ook veel van die spiernekken aan de anabolen zitten. Het heeft niks te maken met sport belangrijk maken ieder mens wil het beste in zichzelf naar boven brengen en als een pilletje daarbij helpt....

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Doping in de sport

Bericht door GangstaRiB » ma dec 31, 2018 1:13 pm

WP_Legend schreef:Dat is natuurlijk onzin, op de universiteit zit ook een kwart van de studenten aan de ADHD pilletjes, terwijl er in de lokale sportschool ook veel van die spiernekken aan de anabolen zitten. Het heeft niks te maken met sport belangrijk maken ieder mens wil het beste in zichzelf naar boven brengen en als een pilletje daarbij helpt....
Met dat verschil dat we hier praten over een professionele sport met (vrij) duidelijke regels. Als je er dan toch willens en wetens overheen gaat dan moet dan consequenties hebben. Maar bijna alle incidenten worden toegedekt. Operacion Puerto in Spanje, die hele schaatskliek in Nederland, wielerpeleton internationaal, de hele Russische sport. Pas na actieve 'dienst' geven ze pas toe. Maar in mijn ogen moet bij een bewezen schuldig geval, de betreffende sporter, club of land echt hard gestraft worden. Jarenlange schorsing, etc etc.
Maar op dit moment identificeren een hoop mensen zich met sporters. De koning zit altijd op de tribune bij Olympische Spelen etc etc. Hypocrisie ten top.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Doping in de sport

Bericht door Cruijff » ma dec 31, 2018 1:42 pm

GangstaRiB schreef: Maar op dit moment identificeren een hoop mensen zich met sporters. De koning zit altijd op de tribune bij Olympische Spelen etc etc. Hypocrisie ten top.
Die zit dan niet alleen maar even gezellig op de tribune.
In 2014 zaten hij en zijn vrouw daarna ook nog doodleuk bij Poetin.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Doping in de sport

Bericht door Dubbel » vr apr 10, 2020 5:05 pm

Op weg naar een betere wereld. Begin bij het kwijtschelden van doping straffen! :ajaxsmiley.gif:
De Russische minister van Sport, Oleg Matitsin, vindt dat zijn land geen verdere dopingstraf moet krijgen, nu de wereld druk bezig is met het bestrijden van de coronapandemie. Dat ondermijnt namelijk de olympische beweging, vindt Matitsin.

Rusland werd vorig jaar opnieuw voor vier jaar geschorst door het werelddopingagentschap WADA, omdat er was geknoeid met urine- en bloedmonsters en met data uit de Russische laboratoria. Tegen dat besluit is het land in beroep gegaan bij sporttribinaal CAS, maar vanwege het coronavirus is die hoorzitting uitgesteld.

„De leiders van het Internationaal Olympische Comité, van WADA en de rechters die tot een uitspraak moeten komen, moeten begrijpen dat we momenteel in een totaal andere wereld leven” zei Matitsin. „De crisis die er was, waaronder die in de onderlinge betrekkingen, moet nu stoppen. Open een nieuw hoofdstuk en erken dat het belangrijkste nu is om samen op te trekken.”

Plaats reactie