Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jan 22, 2013 8:21 pm

Maar er is verder helemaal niets mis met de UCI hoor. :hypocrite.gif:
Ik heb wel eens gedacht dat ze die Verbruggen zin erevoorzitterschap moesten afpakken. Maar eigenlijk is het een prima titel voor hem. Staat symbool voor de manier van werken van de organisatie.

De Fuentes zaak gaat overigens binnenkort ook spelen. Dat gaat er ook één worden voor de liefhebber van duistere praktijken:
'Spanje stopte Fuentes-klanten in doofpot'

In de dopingzaak rond arts Eufemiano Fuentes zou de Spaanse overheid informatie over andere sporten dan wielrennen bewust achterhouden. Dat meldt de The Telegraph. Volgens de Britse krant heeft Fuentes, die maandag voor de rechtbank verschijnt, toegegeven dat hij ook met professionele voetballers en tennissers werkte. De Spaanse overheid besloot echter haar vizier enkel op wielrenners te richten. Dit tot grote woede van het Wereld Antidoping Agentschap (WADA). ,,We hebben onze hoofden stukgeslagen op een betonnen muur om toegang tot de verzamelde informatie te krijgen", meldt WADA-voorzitter Dave Howman aan The Telegraph. ,,Dit is niet alleen frustrerend en teleurstellend, maar het betekent ook dat veel atleten die wellicht niet schoon zijn, toestemming hebben om te sporten."

Jaksche: 'Doofpot'
Ex-renner Jörg Jaksche is één van de vele getuigen in de zaak. De Duitser gaf in 2007 toe dat hij klant was bij Fuentes en heeft sterke vermoedens dat de Spaanse overheid atleten uit andere takken van sport bewust ontziet. ,,Als je politievideo's bekijkt van de inval bij Fuentes zie je dat men een koelkast vol bloedzakken opent. Somme codenamen die je leest, komen in het rapport niet terug. Ik denk dat het een doofpotoperatie van de Spaanse overheid is. Die heeft er geen belang bij dat te veel informatie naar buiten komt." Het dopingproces tegen Fuentes en vijf anderen begint aanstaande maanden en zal naar verwachting twee maanden duren.

Bron: wielerrevue.nl
Ik ben benieuwd of ze al zenuwachtig worden in Madrid en Barcelona, bij de Spaanse voetbalbond en in huize Nadal.
Nil volentibus arduum

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Wielrennen

Bericht door Feest » di jan 22, 2013 9:42 pm

Rafael Nadal!!!!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33906
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » wo jan 23, 2013 10:00 am

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » wo jan 23, 2013 10:21 am

De andere Dekker, Boogerd en de ploegleiders gaan eraan: http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... ails.dhtml
Benieuwd of Thomas Dekker bedreigd wordt de komende twee weken of vergiftigd/vermoord wordt.

Breukink kan niet anders dan zelf ook gebruikt te hebben (PDM en ONCE verleden). Hij heeft het oogluikend toegestaan of bewust de andere kant op gekeken als ploegleider.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59101
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wielrennen

Bericht door 999 » wo jan 23, 2013 4:07 pm

Breukink die zat toen toch in de ploeg die z,g,n. na een verkeerd biefstukje allemaal uit de tour stapten.Voedselvergiftiging zeiden ze.Naderhand werd dat omgezet in een verkeerd infuus ?.Of vergis ik me nu ?.

Ah wacht.Dit dus ..
In 1991 moest Breukink samen met het gehele PDM-team de Ronde van Frankrijk verlaten, officieel als gevolg van een voedselvergiftiging door het eten van bedorven kip. Later bleek het om bacteriële besmetting te gaan, waarschijnlijk als gevolg van een intraveneus toedienen van het voedingssupplement Intralipid. Intralipid is een vette emulsie die gebruikt wordt voor patiënten die niet in staat zijn voldoende vetstoffen binnen te krijgen. Intralipid is geen doping, maar kan wel gebruikt worden als transportmiddel voor stimulerende middelen. Rondom het vertrek van PDM zijn er geruchten over doping, maar die zijn nooit bevestigd.
Die er heeft ook van gesnoept.En waar je zelf mee besmet bent .. Doen alles voor de vette munten ...

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Oscarito » do jan 24, 2013 9:27 am

Tussen alle dopingperikelen door wint Slagter een etappe in de Tour Down Under door voor Goss en Gilbert te eindigen in een spurt bergop! Ik wist niet dat die kerel zo explosief was. Al moet ik nog de laatste km bekijken, kan me haast niet voorstellen dat ie echt de spurt heeft gewonnen.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door jabu » do jan 24, 2013 9:45 am

Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige generatie geheel dopingvrij rijdt. Er zijn vast weer nieuwe middelen die niet te ontdekken zijn. Zo'n besmet vlees-verhaal van bv Contador komt niet heel geloofwaardig over. Het verpest het kijkplezier allemaal wel wat. Sowieso denk je nu bij iedere bergetappe waar iemand wegrijdt dat er iets niet klopt. Cancellara die ineens ook de vergen opspurt en 'in een motortje' in z'n fiets heeft.
Als je naar de huidige Ned. renners kijkt dan vind ik het gelijk al opvallend hoe makkelijk het bv Lars Boom allemaal komt aanwaaien. Wat nu als zo'n Gesink idd schoon is en dat steeds vlak achter allerlei dopingzondaars finished....

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jan 24, 2013 9:45 am

Zoals wijlen Jean Nelissen zou zeggen: Reglementair uit het wiel gereden!
Nil volentibus arduum

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Wielrennen

Bericht door Feest » do jan 24, 2013 9:55 am

Hahaha, de Nederlanders zijn weer schoon. Tuurlijk, Jabu. Tuurlijk.

Ik wil wel weten wie er allemaal bij die Fuentes liepen. Nadal sowieso. Maar Pique? Dani Alves? Geruchten, geruchten....

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33906
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » do jan 24, 2013 9:56 am

Oscarito schreef:Tussen alle dopingperikelen door wint Slagter een etappe in de Tour Down Under door voor Goss en Gilbert te eindigen in een spurt bergop! Ik wist niet dat die kerel zo explosief was. Al moet ik nog de laatste km bekijken, kan me haast niet voorstellen dat ie echt de spurt heeft gewonnen.
http://wwos.ninemsn.com.au/cycling/vide ... 98cc285258
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jan 24, 2013 10:08 am

Feest schreef:Hahaha, de Nederlanders zijn weer schoon. Tuurlijk, Jabu. Tuurlijk.

Ik wil wel weten wie er allemaal bij die Fuentes liepen. Nadal sowieso. Maar Pique? Dani Alves? Geruchten, geruchten....
Ja, Nederlanders zijn altijd schoon. Dat was bijvoorbeeld ook al zo in 1988 toen een gedrogeerde Delgado de Tour won ondanks een positieve controle. Stonden wij Nederlanders daar mooi toe te kijken met Rooks op de 2e plek. Zoals eerder Kuiper achter een positieve Thevenet is gestrand, Zoetemelk meerdere malen achter Merckx en Breukink moest strijden met ongelijke wapens. Van die laatste was dat extra dapper omdat hij heeft gereden voor erkende dopingteams.

In het voetbal hadden we een aantal jaren geleden nog affaires zoals die van Stam, Davids en onze huidige trainer Frank de Boer met Nandrolon. Allemaal onschuldig uiteraard. Dat was een misverstand.

Dat Fuentes lijstje ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ben er van overtuigd dat er van hogerhand is ingegrepen om die lijst "op te schonen". Maar er is vast wel iemand te vinden die bereid is om te lekken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do jan 24, 2013 10:49 am

Feest schreef:Hahaha, de Nederlanders zijn weer schoon. Tuurlijk, Jabu. Tuurlijk.
Op basis van de in de afgelopen twee decennia bijelkaar gefietste resultaten ben ik geneigd te denken dat Nederlandse renners alleen op bruine boterhammen met kaas hebben gereden. :smallgrin.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » do jan 24, 2013 11:21 am

Dat hele wielrennen kan ik niet meer serieus nemen, kan goed wezen dat ze nu met middelen rondrijden die nog niet opspoorbaar zijn en dat over 5 jaar iedereen van nu tegen de lamp loopt.

O ja ik hoop trouwens dat Thomas Dekker die Boogerd en Erik Dekker gaat verlinken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do jan 24, 2013 11:57 am

Ga er inderdaad maar van uit dat er nu gewoon andere middelen in gebruik zijn. In het verleden zijn er zelfs medicijnen gebruikt die nog in testfase zaten. Dat spul was dus nog niet eens officieel op de markt maar al wel te vinden in het peloton. Eerder in dit topic heb ik al een lijstje producten geplaatst waar nu verhalen over rond gaan. Er zijn er ongetwijfeld nog meer.

Laten we dan eens kijken naar een ploeg als Sky. Die hebben zich in relatief korte tijd ontwikkelt tot een extreem sterk collectief. Vergelijkbaar met eerdere machtsblokken als Banesto, US Postal, Once, Festina etc. Renners als Wiggins en Froome domineren in de Tour daar waar ze in het recente verleden daar echt niet toe in staat waren geweest. Sky dus, de ploeg die dokter Leinders in dienst had. Waar kennen we die ook alweer van? Oh ja, Rabobank. Toen de verhalen over Leinders naar buiten begonnen te komen is hij er uit gezet. Net zoals ploegleider Steven de Jongh plaats moest maken. Iedereen met een vorm van dopingverleden moest er onlangs uit. Want oh wat zijn we netjes. Nou, het zal allemaal wel. Maar ik geloof er niets van.

De gedachte aan 100% schone sport is wat mij betreft echt naief. Bestaat gewoon niet, tenminste niet als je het hebt over topniveau. Voor elke sport is er een product beschikbaar waar je beter van gaat presteren. En als dat product er is gaan mensen het gebruiken. En dat gebruik neemt toe naarmate je er meer voordeel mee kunt behalen en de pakkans laag is.

Overigens vind ik de reactie op dopinggebruik van de gemiddelde Nederlander wel overdreven. Er is geen bedrijfstak of maatschappelijke situatie te verzinnen waarin alles volledig open en eerlijk gebeurd. Waarom verwachten we dat dan wel van de sport?
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8574
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Alexander » do jan 24, 2013 12:08 pm

Blijft het nu nieuws als alle matige Nederlandse renners gaan bekennen? Kan iemand het schelen dat Kemna epo heeft genomen?

GangstaRiB
Berichten: 16872
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Wielrennen

Bericht door GangstaRiB » do jan 24, 2013 12:12 pm

Feest schreef:Rafael Nadal!!!!
Oranje wereldkampioen! :1evil.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » do jan 24, 2013 12:46 pm

GangstaRiB schreef:
Feest schreef:Rafael Nadal!!!!
Oranje wereldkampioen! :1evil.gif:
Of Duitsland, of Paraguay, of Portugal etc. etc.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » do jan 24, 2013 3:49 pm

Don Quichot Matthe Pronk aan het woord. Volgens mij is Thorwald Veneberg net zo'n lonesome cowboy.


'Chantage is het grootste probleem'

AMSTERDAM - Matthé Pronk (38) stopte in 2010 na twaalf jaar als beroepswielrenner. Onder meer omdat hij het beu was om als dopinggebruiker behandeld te worden. Hij staat in het milieu bekend als 'last man standing'.


© ANP
Door Nando Boers

Pronk reed in de 'Armstrong-jaren'. Hij zegt: "Luister niet te veel naar de valsspelers, want die zijn niet eerlijk. Die willen zichzelf nog even goed praten. Iemand als David Millar? Kom op zeg."
"Als ik had gewild had ik gebruik kunnen maken van middelen en diensten die mogelijk ongeoorloofd waren," stelt Pronk in een interview met NUsport.nl.
"Gewoon door mijn vinger op te steken. Dat geldt voor álle ploegen waarvoor ik heb gereden."
Aan de telefoon had Pronk meteen al verteld dat hij wist dat medicijnen die nog in de testfase zitten, terug te vinden zijn in de toilettassen van de renners.
"Zo gek zijn ze dus", zei hij over zijn (oud-)collega's. Na een pauze: "Ik zit mijn hele leven in wielrennerij en zo gauw er geld gaat meespelen dan wordt het gevaarlijk."
Een bevriende onderzoeker van Pronk die hij leerde kennen tijdens de ziekte van zijn vader had eens de namen onderzocht van de medicamenten die de Italiaanse politie had aangetroffen bij huiszoekingen.
Pronk: "Er kwamen producten boven water die nog niet eens geregistreerde medicijnen waren, die nog in de experimentele fase zaten. 'Zijn ze nou helemaal gek geworden', riep de onderzoeker. Ja, zo gek zijn ze dus. Ze waren verbijsterd.''
''Ik heb gesproken met mensen - ook buiten de wielerwereld - en ik ben inmiddels tot de indruk gekomen: als het er is, wordt het gebruikt. Niet van: dat zullen ze wel niet doen, dat is gevaarlijk. Nou, nee. Dat doen ze dus wel, daar hoef je niet aan te twijfelen. Maar dan ben je toch knettergek? Je hebt maar één lichaam…"

Hoe gek is het in Nederland?
"Waarom zouden Nederlanders minder gek zijn dan Italianen?"
*
Pronk is geen renner met een uitpuilend palmares. Hij won Olympia's Tour (1998), een paar wedstrijden in België, zoals Nokere Koerse. Op de baan viste hij een paar rood-wit-blauwe kampioenstruien op, zette het werelduurrecord achter derny's op zijn naam en reed ook drie WK's op de weg (2000-2001-2003).
In de voorjaarsklassiekers Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Gent-Wevelgem was hij een gewaardeerde pion voor zijn ploegen. Pronk reed in zijn carrière ook één keer de Ronde van Italië (2000 - 110e in het eindklassement) en twee keer de Ronde van Spanje (2001: 56e en 2009; 124e).
Over de Tour de France zegt hij: "Ik heb zelfs het idee dat ik de Ronde van Frankrijk nooit heb gereden omdat ze dachten: die Pronk laat zich niet verzorgen, dat gaat hij niet trekken."
Pronk gebruikte geen doping, stelt hij en hij is dus naar eigen zeggen ook niet chantabel. Hij heeft niets te verbergen en hij zegt dat er geen verborgen dopingverleden is waarmee hij te chanteren is. Pronk is na zijn wielerloopbaan gaan werken bij de Nucleair Research Group in Petten en zonder probleem door de minutieuze screening gekomen.
Volgens Pronk zijn chantabele mensen het grootste probleem in het wielrennen. Dat zijn mensen die volgens hem 'op eieren lopen'.
Hij zegt: "In het wielrennen lappen ze je erbij als je niet rechtop in je schoenen kunt staan. Dat is het probleem met de meeste mensen in de wielerwereld. Oud-renners worden ploegleider of manager en die moeten zeggen tegen renners nu dat ze iets wel of niet mogen doen? Terwijl ze het zelf wel deden. Die renners gaan dat zeggen en tja…''
"Kijk, ik heb misschien successen gemist, maar nu, met deze affaires van de laatste tijd, maak ik me nergens druk om. Nu zeggen ze misschien ook: 'Wat een klootzak die Pronk, laat hem zijn bek houden.' Nou dat is misschien maar zo. De mensen die dat zeggen zijn niet de mensen die ik te vriend wil houden."
Hij vertelt van een bijeenkomst van de internationale vakbeweging voor renners. Rond 2008 waren ze ook een keer bijeen, Pronk was ook aanwezig. In Luik. Ook daar ging het over doping. "Daar zakte mijn broek van af," zegt Pronk. "Ze vertelden daar ook wat ze nu konden vinden - welke doping - en hoe het werd opgespoord."
*

In Parijs-Roubaix heb je de beste resultaten behaald; je bent twee keer 28ste geworden… Wat dacht je in die jaren als je na ruim 250 kilometer stof en kasseien de wielerbaan opdraaide en de winnaar zag staan zwaaien naar het publiek op dat ereschavot?
"Ik wist voor de start dat er anderen waren die doping gebruikten en daar had ik vrede mee, want ik ben niet jaloers op die mannen die miljoenen hebben verdiend en nu met de billen samengeknepen zitten. Ik ben gelukkig zoals het gelopen is. Maar ik heb ook renners verslagen die op dopinggebied zo slecht als wat waren. Ik zou ze graag op hun bek zien gaan. Als ik in die dagen hoorde dat er eentje gepakt was, gaf dat toch wel min of meer voldoening. Mijn prestaties werden weer ietsje meer waard."

Jouw prestaties zijn gelijkmatig?
"Ja, en dat zegt wel wat, want ze begonnen in 1999 te roepen: het wordt beter en schoner in het wielrennen, maar ik ging niet beter presteren of die anderen minder presteren. Ik had er een hard hoofd in dat het beter zou worden, want ze bleven net zo hard rijden. Ook toen ze zeiden dat ze epo konden opsporen.''
''Dus ja… Ik had oogkleppen op in die dagen, natuurlijk. Dat was voor mij de enige manier. Als ik een klein prijsje reed kon ik verder. Ik haalde daar mijn voldoening wel uit. Ik hoefde ook niet op mijn knieën voor een contract, want ik reed goed genoeg voor een plekje in het peloton.''
''En altijd was er ergens nog wel die ene kans dat ik wel vooruit bleef. Daar deed ik het voor, voor die ene kans. Dat was mijn drijfveer. Ik moest natuurlijk ook wel eens op kop rijden voor iemand van wie ik dacht: niet helemaal zuiver. Maar ja, het was mijn werk. Als je principieel bent zeg je: 'Doe ik niet.' Maar dan wist ik dat ik het jaar erop ander werk zou kunnen gaan zoeken."

Heb je je wel eens alleen gevoeld in het peloton?
"Er waren medestanders. Net zoals er jongens in het profpeloton kwamen die dachten, toen ze de dopingpraktijken doorkregen: wegwezen hier. Ze zijn niet allemaal zo achterlijk. Ik denk dat 95 procent in eerste instantie niet denkt aan doping als ze prof worden, maar er zijn er een heleboel die schoorvoetend de andere kant op gaan, richting de doping, omdat ze op geen enkel moment de deksel op de neus krijgen.''
''Let wel: ik steek voor niemand mijn handen in het vuur. Mijn laatste opmerking zou altijd zijn: luister niet te veel naar de valsspelers, want die zijn niet eerlijk. Die willen zichzelf nog even goed praten. Iemand als David Millar? Kom op zeg, die is gewoon slimmer geworden, die laat zich nu niet meer pakken."
Even later: "De laatste jaren van mijn carrière werd ik aangekeken als dopinggebruiker en ik was het niet. Frustrerend! Als wielrenner was ik al als de dood een keer een keelpastille te nemen. Ik keek wel uit, ik ging naar de huisarts. Je vrouw zou net een paar pastilles hebben gekocht waar iets in zit wat niet mag. Nou, ze hangen je op aan de hoogste boom en je staat in het rijtje met die andere klojo's. En dat wilde ik niet want ik deed zo mijn best om daar niet bij te horen.''
"Te worden beschouwd als een dopinggebruiker was een van de reden om te stoppen. Ik deed mijn best, deed het naar eer en geweten en vervolgens werd ik door Jan en alleman als dopinggebruiker aangemerkt. Ook door dopingautoriteiten. Ze hadden de hoop opgegeven dat er een eerlijke renner tussen zat.''
''Op papier was het: een renner is een drugsgebruiker. Ik moest via dat whereaboutsysteem per dag aangeven waar ik was - als ik brood ging halen, moest ik achter de computer en als de computer het niet deed had de renner pech. Telefoonbatterij leeg? Dan was je al bijna positief. Belachelijk! Je kon niet meer gewoon slapen omdat je bang was dat je de deurbel niet meer hoorde.''
''Ik dacht: ik stop met koersen, word er helemaal niet goed van. Ik werd aangekeken op iets wat ik niet deed en het leverde financieel toch geen reet op. Ik kwam tegen het einde van mijn carrière niet boven de belastingvrije voet van 8000 euro uit… Waar was ik dan mee bezig?''
''En tegelijkertijd stonden ze aan m'n stoelpoten te zagen omdat ik zogenaamd doping gebruikte en dan zei het management van: 'Waarom presteer je niet meer? Zou je niet eens gaan trainen?' Ja, leuk en aardig allemaal, maar ik was 36 en ik probeerde wat van mijn toekomst te maken en over het zwarte gat heen te springen - tegen een minimum netto maandsalaris van 1500 euro waarvan de kosten die ik maakte nog vanaf moesten. Ik dacht: er blijft wel heel weinig over."

In wat voor een wereld kwam jij in 1999 terecht toen je bij Rabobank een profcontract tekende?
"Prof zijn was niet het ultieme voor mij. Ik had mijn twijfels, wist dat ik in principe geen eerlijke kans zou krijgen. Aan de andere kant kreeg ik een kans om te kijken hoe ver ik kon komen. Die kans kwam één keer. Daarna niet meer. Ik wist dus dat het niet een heel eerlijke kans was, maar ik dacht: ik ga het toch proberen. Op mijn manier; eerlijk, zoals het hoort.''
''In mijn eerste gesprek met de medische staf van Rabobank zeiden ze me: 'Je hebt geluk. Je bent in de goede tijd beroepsrenner geworden, de hematocrietcontroles zijn ingevoerd.' Het was het jaar na de Festina-affaire in de Tour Dopage van 1998. Dat gaf me hoop. Maar ja, later kwam ik er achter dat het niet waar was, want die renners bedachten wel weer wat anders.''
''Ik ben wel door het dopegebruik van anderen benadeeld. Het is gelul als ze zeggen: 'Iedereen deed het, ik moest ook wel.' Maar er is bij mij niet eens lichte druk uitgeoefend. Toen ik fietste is er niemand geweest die tegen mij heeft gezegd: 'Nou moet je er aan geloven.' Ik geloof degenen niet die dat beweren. Ik weet wel dat ik - en anderen dus ook - met niet al te veel moeite gebruik had kunnen maken van middelen en diensten die al dan niet ongeoorloofd waren."

Hoe doe je dat dan?
"Gewoon je vinger opsteken."
Geldt dat voor alle ploegen waarin je zat?
"Zover is het bij mij niet gekomen, maar ik twijfel daar niet aan. Geen enkele uitzondering . De meeste ploegen deden aan pappen en nathouden. Ze controleerden of begeleidden de renners - zij noemden het controleren en ik zeg: begeleiden in medicijngebruik. Een medicijn is niet altijd doping, maar in mijn ogen wel. Als je gezond bent, gebruik je geen medicijnen en als je dat wel doet is het in mijn ogen doping. Diverse ploegen hadden dezelfde meetapparatuur als de controleorganen, dus bloedcentrifuges werden van koers naar koers meegesleept om bloedanalyses te kunnen doen. Met zulke middelen tot je beschikking kun je wel de grens opzoeken… Er ging een heel lab mee onderweg. Ter grote van een koelkast, in de bus."

In hoeverre was het georganiseerd vanuit de ploeg?
"De ploegen hielden de vinger aan de pols. Ik heb het in de wielerwereld niet meegemaakt dat de ploeg de vraag stelde. Het initiatief lag bij de renners. De ploegen kwamen volgens mij tot de conclusie: 'We kunnen ons hoofd wegdraaien, maar het gebeurt toch. De risico's op positieve testen waren te groot dus de redenering was naar mijn mening als volgt: we willen de sponsor behouden en we willen eigenlijk ook graag dat de renner hard rijdt. Als wij de doping niet geven of de renner niet begeleiden, dan zoeken de renners het elders en dan weten we helemaal niet wat er loos is.''
''Er werd de renner heel duidelijk gemaakt: jongen, als je positief bent dan lig je eruit. Maar gelijktijdig lieten ze weten: we hebben een medische staf, we houden je in de gaten. Terloops kwam ter sprake: doe niets zonder medeweten van de arts, we maken je niet af als je met rare vragen komt. En vervolgens moest de renner het zelf maar invullen.''
''De ploegen controleerden en begeleidden uit eigen belang. Niet omdat ze bang waren dat er renners dood zouden neervallen. De ploegen waren er echt niet voor de renners, hoor. Het management had niets op met de renners, want voor jou tien anderen. Hard fietsen moest je en niet tegen de lamp lopen, maar voor de rest… Het was pappen en nathouden. Gedogen was het neveneffect van het beleid, al zullen ploegen nooit toegeven dat ze het dopinggebruik van renners gedoogden. Maar als je voor dat beleid koos, zat er niets anders op."

Hoe kijk je tegen teamartsen aan? Zijn ze medeplichtig of waren ze juist verstandig?
"Ze hebben kennis en met die kennis kunnen ze mensen helpen om harder te fietsen. Zij kunnen het risico veel beter inschatten dan de renners. Ze behoeden de renners voor echte stommiteiten. Op zich is dat absurd, maar dat is wel de spagaat waarin de ploegen zitten. Je kunt het ze haast niet kwalijk nemen. Het zijn de renners die de keuzes maken. Als ze meer willen dan een ploegarts levert, dan gaan ze als die hard-gebruikers de spullen ergens anders halen."

Heb jij daar iets van gemerkt?
"Als het spul er is, wordt het gebruikt en als het kan, gebeurt het. En als de renners ermee wegkomen, dan helemaal. En op het moment kunnen renners bijna overal mee wegkomen. Ik denk dat de pakkans niet eens een procent is. Het is allemaal een wassen neus. Het heeft geen effect, die whereabouts. Ze komen bijna altijd met dopinggebruik weg."

Ook met epo?
"Ik denk het wel."

Groeihormonen?
"Dat is vrij normaal. Wat ik zeg: zolang de pakkans minimaal is, waarom zou je het niet doen? Voor je gezondheid? Dat is een goede reden."

Wat is de fout?
"De 99 procent die er doorheen glipt. Die 99 procent moet 1 procent worden. Die hertesten, dat is al een aardige stok achter de deur. Je kunt zeggen tegen de renners: 'We kunnen het nu misschien niet vinden, maar misschien volgend jaar wel. Of over vijf jaar.' En de sancties mogen voor mij omhoog… Zwaarder straffen en plúkken: net als criminelen. Die Audi A8 onder hun kont vandaan en laat ze maar op de fiets naar het werk gaan. Ze fietsen toch zo graag?''
''En die dopinglijst moet simpeler volgens mij. Daar moet eigenlijk niets op staan. Als je ziek bent, dan krijg je medische begeleiding, maar als je het gaat gebruiken om harder te fietsen, dan is het doping. Hoeven al die dokters ook niet bij de ploegen. Gewoon een paar ronde-artsen aanstellen bij de organisatie die alle renners die ziek zijn of gewond helpen."
Tot slot zegt hij, staand aan het aanrecht: "We hebben het goed, mijn vrouw, de kinderen en ik. We hebben een knappe baan, een leuk huisje, leuke kinderen en we kunnen studeren. Ik maak me nergens druk om. Ik ben niet jaloers op die gasten die vijf miljoen op de bank hebben en nu niet weten wat ze moeten doen. Je moet de rest van je leven met die keuze leven en met de wetenschap dat je misschien een tikkende tijdbom bent."

Matthé Pronk (1 juli 1974) reed in zijn profloopbaan achtereenvolgens voor: Rabobank (1999-2002), Bankgiroloterij (2003-2004), Mr. Bookmaker (2005), Unibet (2006-2007), Cycle Collstrop (2008) en Vacansoleil (2009-2010).

Door: NUsport/Nando Boers
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door jabu » do jan 24, 2013 4:52 pm

Feest schreef:Hahaha, de Nederlanders zijn weer schoon. Tuurlijk, Jabu. Tuurlijk.
Heb je weer eens moeite met lezen, Steef? Of lees je weer zo vaak alleen wat je wilt lezen? Ik zeg juist dat het wel heel opvallend is hoe makkelijk het Lars Boom lijkt af te gaan en dat ik dan wantrouwig word.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Wielrennen

Bericht door Feest » vr jan 25, 2013 9:40 pm


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13423
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Arthur » za jan 26, 2013 12:07 am

Geweldig!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Wielrennen

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 26, 2013 7:33 am

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Oscarito » za jan 26, 2013 9:07 am

Duke schreef:
Oscarito schreef:Tussen alle dopingperikelen door wint Slagter een etappe in de Tour Down Under door voor Goss en Gilbert te eindigen in een spurt bergop! Ik wist niet dat die kerel zo explosief was. Al moet ik nog de laatste km bekijken, kan me haast niet voorstellen dat ie echt de spurt heeft gewonnen.
http://wwos.ninemsn.com.au/cycling/vide ... 98cc285258
Thanks! :biggthumpup.gif:

Inmiddels heeft Slagter afgelopen nacht de leiderstrui overgenomen van Thomas en ziet het er naar uit dat hij de Tour Down Under gaat winnen. Vorig jaar op de Assisi enorm sterk gereden en als je ziet hoe hij die versnellingen plaatst denk ik dat we weer een heuvelrenner hebben.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za jan 26, 2013 10:49 am

Doet 'ie goed. Hij is ook wel echt een groot talent op met name heuvelachtig parcours. Natuurlijk is het maar een openingskoers en moet je er niet te veel waarde aan hechten. Maar het laat wel zien dat hij weer wat verder is ten opzichte van vorig jaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma jan 28, 2013 12:58 pm

Niermann heeft bekend. Alle knechten van Rabo zaten aan de dope. ;)

Plaats reactie