Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za apr 22, 2017 10:25 am

Ontzettend triest. Eigenlijk verbaast het mij nog dat we dit niet veel vaker lezen. Vooral in de zuidelijke landen, waar veel minder aparte fietspaden en de wegen vaak onoverzichtelijk zijn, zeker in heuvelachtige gebieden, lijkt het me iedere keer weer 'met gevaar voor leven' trainen. Die jongens gaan natuurlijk ook pittig hard voor een fietser.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma apr 24, 2017 7:18 pm

Het is in die streken doorgaans ook rustiger. En vergis je niet, over het algemeen weten profs heel goed hoe ze veilig en verantwoord hun trainingen moeten afleggen. Ze kennen de rustige wegen, weten waar het gevaarlijk kan zijn én ze rijden doorgaans heel verantwoord. Wat dat betreft is het een wereld van verschil met menig liefhebber. Een prof die 30/35 fietst heeft alle tijd om om zich heen én vooruit te kijken. Menig liefhebber zit tegen die tijd al volledig aan zijn maximale inspanning en let dan niet meer voldoende op.

Neemt niet weg dat er altijd een risico zit aan trainen op de openbare weg. Het is een vreselijk cliché maar een ongeluk zit, vaak letterlijk, in een klein hoekje.

Terug naar de koers maar. LBL was een slot dat niet bij de voorjaarsklassiekers paste. Het waren vrijwel allemaal mooie koersen maar dit was weer wachten geblazen. Ik snap het ergens wel. Het parcours is echt loodzwaar. Maar als kijker is er niet veel aan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » ma apr 24, 2017 7:33 pm

Ja, ze weten natuurlijk precies wat ze doen. Ben dan eigenlijk ook wel benieuwd hoe zo'n ongeluk precies heeft kunnen gebeuren. Wie was hier 'schuldig' aan.

Wat betreft de koers: vorig jaar was mooier, met Woutje Poels in de sneeuw!
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma apr 24, 2017 9:43 pm

Marillion schreef: Terug naar de koers maar. LBL was een slot dat niet bij de voorjaarsklassiekers paste. Het waren vrijwel allemaal mooie koersen maar dit was weer wachten geblazen. Ik snap het ergens wel. Het parcours is echt loodzwaar. Maar als kijker is er niet veel aan.
Valverde is wel koning van het timen he. Na die beestachtige versnelling van Martin dacht ik dat het beslist was, maar Valverde weet dan toch nog z'n koelte te bewaren en op een nog beter moment te jumpen. Los van z'n geweldige timing is het natuurlijk ook verschrikkelijk knap dat hij nog zo'n versnelling eruit weet te peuren. Na z'n winst in de Waalse Pijl zag ik z'n palmares van dit jaar nog even voorbij komen. Die man heeft 26 wedstrijddagen, 11 overwinningen en slechts 1x buiten de top-20. Tel daarbij op z'n zeges van de voorgaande jaren en die man is bijna een legende.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » di apr 25, 2017 7:42 am

zeux schreef:Ontzettend triest. Eigenlijk verbaast het mij nog dat we dit niet veel vaker lezen. Vooral in de zuidelijke landen, waar veel minder aparte fietspaden en de wegen vaak onoverzichtelijk zijn, zeker in heuvelachtige gebieden, lijkt het me iedere keer weer 'met gevaar voor leven' trainen. Die jongens gaan natuurlijk ook pittig hard voor een fietser.
En dan is het verkeer nog niet eens het enige gevaar.

http://www.nu.nl/wielrennen/4644990/wie ... uppel.html
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door InnerHarbour » di apr 25, 2017 7:59 am

Mmmmm, een kant van het verhaal, ik weet uit ervaring dat er hier in de buurt nogal wat agressief volk uit het Westland op een racefiets kruipt (een bel op je fiets maakt deze natuurlijk veel te zwaar en rij je maar schreeuwend en brullend rond :excited.gif:) en je bijkant verrot scheld als je niet onmiddellijk voor hun aan de kant gaan. Zonder te weten wat er daar daadwerkelijk gebeurd is kan het zijn dat hij zich als zo'n 'westlander' gedroeg en tegen de verkeerde aangelopen/fietst is.

Oh en voordat er geroepen :smallgrin.gif: wordt dat ik geweld goedkeur, nee ook je gedragen als een hork is niet voldoende om met een honkbalknuppel bewerkt te worden.
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di apr 25, 2017 12:26 pm

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest dus over dit specifieke geval kan ik niets zeggen. Maar er is in zijn algemeenheid echt een wereld van verschil tussen het gedrag van professionals en de groepen met wannabees waar jij op doelt.

Profs leggen tijdens hun training jaarlijks vele duizenden kilometers af en doen dat doorgaans op wegen die daar geschikt voor zijn en zoveel mogelijk op plekken waar je juist niet zoveel anderen mensen tegenkomt. Ze zijn zich veelal bewust van hun voorbeeldfunctie en hebben er natuurlijk met dergelijke afstanden, en gezien het hun broodwinning is, zelf ook enorm belang bij om het veilig te houden. Op training hoeven zij zich aan niemand te bewijzen.

Die groepen met zichzelf misdragende lieden die denken dat ze in een wedstrijd zitten maar ondertussen gewoon verkeersdeelnemer zijn willen vooral indruk maken op anderen. En daar moet de beschaving dan maar voor wijken. Ze geven de sport een slechte naam en brengen zichzelf maar ook anderen in gevaar. Ik ben gek op de wielersport maar aan dit soort lui heb ik ook een bloedhekel.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door InnerHarbour » wo apr 26, 2017 6:59 am

Ik wil best aannemen dat een prof zich in het algemeen beter gedraag op de fiets anders blijft hij ruzie hebben. Ik zeg altijd in dat stuk tussen mijn huis en OC, een kwartier fietsen kan je als je wilt 5 maal bonje hebben. Voetgangers die blind oversteken, fietsers die zo het rijwielpad oprijden, busjes die rechts afslaan zonder voorrang te verlenen een groep mafketels met helmpjes op in voor vele te strakke pakjes :smallgrin.gif: die vinden dat iedereen aan de kant moet en ga zo maar door. Ik fiets overal omheen/langs zonder een woord te zeggen op weg naar een pint dus ja, die prof zullen dat veelal ook doen,

Het ging mij er meer om dat zo'n stukje geschreven wordt in de veronderstelling dat die wielrenner onschuldig in het verhaal is, ik kan er tenminste niet uit opmaken dat er hoor en wederhoor heeft plaatsgevonden. Er zullen toch ook wel Jos Verstappens in het wielerpeloton rondrijden..... :hypocrite.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo apr 26, 2017 8:42 am

Hoor en wederhoor gaat de politie wel doen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo apr 26, 2017 8:56 am

Ik heb ook zo'n vriend die denkt dat ieder trainingsrondje een monumentale klassieker is. Neemt voorrang waar hij geen voorrang heeft en rijdt ook bijna altijd door rood. Rijden bijna nooit meer samen, want je ergert je helemaal kapot. Levensgevaarlijke taferelen en als je hem dan vraagt waarom hij het doet, dan is het 'anders gaat m'n gemiddelde naar de knoppen'. Tsja, dan rijd je 33 in plaats van 34.
Ik heb ook geen bel, maar roep altijd maar 'tring tring' gevolgd door 'bedankt'. Doet het in de regel prima.

Ik erger me overigens wel aan het inzicht van sommige automobilisten. Doen er op een smalle weg (bij Waterland bijv.) alles aan om je in te halen (met name de sluiproutes als gevolg van de spits), terwijl je op 300 meter afstand een tegenligger ziet. Halen ze je in om vervolgens vol in de rem te schieten om via de berm te wachten op de tegenligger. En dan zit je dus klem. :aai.gif:

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » do apr 27, 2017 8:24 am

Peter schreef:Ik heb ook zo'n vriend die denkt dat ieder trainingsrondje een monumentale klassieker is. Neemt voorrang waar hij geen voorrang heeft en rijdt ook bijna altijd door rood.
Een klein beetje begrijpen doe ik het wel. Tijdens het hardlopen ga ik ook door rood als het even kan. En eerlijk gezegd op de fiets ook als ik haast heb. Maar dat gaat allemaal wat minder hard dan 35 per uur uiteraard.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » ma mei 01, 2017 6:17 pm

Iniesta schreef:Jumbo heeft goed gescoord met die voormalig schansspringer, na mooie etappe nu tijdrit gewonnen.
Pakt nu weer een tijdrit, in de ronde van Romandië. Derde in het eindklassement, op maar een paar seconde van het zilver. Hij gaat de Tour rijden, ben benieuwd.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma mei 01, 2017 8:25 pm

Vreemde keuze wat mij betreft. Ik vraag me af hoeveel vertrouwen ze dan in Kruijswijk hebben. Het doel is namelijk podium en eigenlijk winst in de Giro. Dan neem je deze jongen toch gewoon mee om te kijken of hij hem kan ondersteunen? Hij is uitstekend in vorm. Ze hebben vorig seizoen kunnen zien dat het handig kan zijn als je nog wat goede renners in de buurt hebt.

Dan kan Roglic in de Tour ook gewoon nog worden ingezet om een etappe te proberen te winnen. Klassement heeft daar toch geen enkele zin.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma mei 01, 2017 8:31 pm

Last minute kijktip voor de wielerliefhebber. Straks om 22:00 op Canvas kun je Slaying the Badger zien. Een documentaire over de strijd tussen Hinault en Lemond in de Tour van 1986. Echt één van de betere verhalen uit de geschiedenis van de ronde over twee kopmannen uit één ploeg die elkaar niet vertrouwen en allebei de Tour willen winnen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » ma mei 01, 2017 8:37 pm

Marillion schreef:Vreemde keuze wat mij betreft. Ik vraag me af hoeveel vertrouwen ze dan in Kruijswijk hebben. Het doel is namelijk podium en eigenlijk winst in de Giro. Dan neem je deze jongen toch gewoon mee om te kijken of hij hem kan ondersteunen? Hij is uitstekend in vorm. Ze hebben vorig seizoen kunnen zien dat het handig kan zijn als je nog wat goede renners in de buurt hebt.

Dan kan Roglic in de Tour ook gewoon nog worden ingezet om een etappe te proberen te winnen. Klassement heeft daar toch geen enkele zin.
Dat zegt idd wel wat over het (gebrek aan) vertrouwen dat ze in Kruijswijk hebben. En zo van de buitenkant bezien vind ik het niet zo vreemd dat het vertrouwen niet meer zo hoog is als het was.

Een tijdrit winnen in de tour met misschien nog enkele dagen het geel is natuurlijk ook interessant.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma mei 01, 2017 9:02 pm

Het programma is neem ik aan al langer geleden vastgesteld eb de ontwikkeling van Roglic zal wel wat sneller gaan dan verwacht.
Kruiswijk heeft toch een beduidend beter team mee dan vorig jaar. Probleem met kruiswijk is dat hij het tot dusverre alleen in de afgelopen twee giro s laat zien, dat is een beetje weinig om het hele team/seizoen op af te stemmen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma mei 01, 2017 10:43 pm

Maar je gaat er voor of niet. Als je er voor gaat zou ik de beste renner van het team in de afgelopen weken niet thuis laten. Het team is verder inderdaad wel sterker dan vorig jaar maar Roglic zou een versterking zijn ten opzichte van wie er nu meegaan.

Ik ben wel echt benieuwd wat hij kan. De laatste twee jaar was hij echt goed. Maar de concurrentie is sterk. Als Quintana hier komt om te winnen zou je mogen verwachten dat die in ieder geval al sterker is.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma mei 01, 2017 11:13 pm

Je brandt alleen Roglic voor rest van seizoen af, die jongen rijdt nu al een flinke periode op topniveau. Ze hebben begin seizoen dit uitgestippeld, vind het wel sterk om gewoon daaraan vast te houden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di mei 02, 2017 6:56 am

Daar is zeker iets voor te zeggen als het plan eerder al zo is gemaakt. Iedereen weet in dat geval waar hij aan toe is. Vaak is het voor een aantal posities echter wel een beslissing die pas een week vooraf valt. Als ze Roglic mee hadden genomen had hij een rustig eerste gedeelte kunnen rijden. Laat je maar op achterstand rijden als het er niet toe doet en sta er alleen als het er echt op aankomt. Dan valt de belasting nog wel mee.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze nog relatief voorzichtig met hem zijn want hij heeft natuurlijk als oud schansspringer een minder brede basis.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » di mei 02, 2017 11:34 am

Jumbo heeft een redelijke groep voor de Giro. Om Roglic daar aan toe te voegen is misschien wat te overdadig ook. Roglic heeft 30+ koersdagen, dus ook een mooi moment om even wat gas terug te nemen. Bennett in Californië uitspelen is ook een prima zet, wat mij betreft. VDB lijkt iets van z'n vorm terug te krijgen en Battaglin en Clement moeten redelijk mee kunnen komen.

De verwachtingen rondom Kruijswijk moeten we ook wel een beetje temperen, hoor. Reed afgelopen week de boel nog aardig op een lint en lijkt in goede doen te zijn, maar met een podium mag je al meer dan tevreden zijn. Quintana is de torenhoge favoriet. Pinot (lijkt echt goed), Kruijswijk, Nibali, Thomas, Landa en Yates strijden wat mij betreft om het podium. Jongens als Mollema, Zakarin, Pozzovivo zullen ook ergens in de top 5 a 10 zitten.

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Wielrennen

Bericht door Chris » di mei 02, 2017 1:21 pm

Eens met Peter, aangezien Jumbo maar één echte klassementsrijder heeft gaan ze met de Tour pogingen wagen om een rit te winnen met Gesink, Roglic, Groenewegen, Bennet (bergen, tijdrit, sprint). Is mijn aanname.

Ben benieuwd how Dumoulin zich staande houdt. Dit is zijn eerste echte test. Kijk er wel naar uit trouwens, gewoon weer lekker drie weken hard fietsen. Bij de Tour is dat voor mij heel anders.
Chris a.k.a Giiser

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » do mei 04, 2017 9:34 pm

De Italiaanse renners Stefano Pirazzi
en Nicola Ruffoni,die uitkomen voor
Bardiani,zijn bij een onaangekondigde
controle betrapt op het gebruik van
verboden groeihormen.De UCI heeft het
koppel direct op non-actief gesteld.

Pirazzi en Ruffoni zouden vrijdag aan
de start verschijnen van de 100ste Giro
d'Italia.Klimmer Pirazzi (30) boekte in
2014 een etappezege in de Giro.Sprinter
Ruffoni (26) won eind vorige maand nog
twee ritten in de Ronde van Kroatië.

Volgens de regels van de UCI kan een
hele ploeg geschorst worden als binnen
een bepaalde tijd meerdere renners uit
die ploeg betrapt worden.Of dat nu ook
geldt voor Bardiani,is nog onbekend.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11903
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » vr mei 05, 2017 4:49 pm

Haha mooi gedaan van die Oostenrijker. Ne eerste etappe in een grote ronde rijden en dan alle sprinters verrassen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mei 05, 2017 7:02 pm

Zeker, mooie stunt. Die jongen was in de voorjaarsklassiekers ook al goed voorin te zien. Gelijk weer een mooi voorbeeld waarom de Giro zo leuk is. Zo de sprinters verrassen in de eerste rit is in de Tour echt niet te doen.

Kruijswijk verliest overigens gelijk 13 seconden omdat hij achter de breuk zat die viel net buiten de 3km. Dat was ook wel een vreemde passage met een hele smalle bocht. Maar daar verken je dus het parcours voor.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » vr mei 05, 2017 7:12 pm

Hij gaf aan nog wat te angstig te zijn ( na zn val in Romandië denk ik). Twee keer te veel remmen in zon finale en je zakt weer terug. Wel zonde inderdaad, daar moet je later hard voor fietsen om weer terug te winnen

Plaats reactie