Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo apr 05, 2020 11:53 am

Ja klopt, op een tribune met VIPS na die pal op de finishlijn een blik op de eindsprint kunnen werpen van een Ronde van Vlaanderen of de Amstel Goldrace na, is wielrennen voor elke toeschouwer die 12 centimeter van een renner wil kunnen komen gratis toegankelijk.
Iedereen kan van een duimbreed afstand een selfie met een topwielrenner maken, met alle gevaren van dien.

En op die VIP tribunes zitten doorgaans ook vooral genodigden van de sponsor.

Marillion schreef:
zo apr 05, 2020 11:46 am
Het is niet voor niets dat de Tour en de verschillende voetbalcompetities nog uit alle macht proberen om die wedstrijden door te laten gaan. Dat is inderdaad de ongezonde invloed van de sponsorgelden.

De wielersport zit sowieso gek in elkaar. Alle ploegen maken gebruik van naam sponsoring. En de contracten zijn altijd voor de korte termijn. Van sponsors en dus ook van renners.
Jep. De groei van die commercie is heel stapsgewijs en soms ook best wel heel gek gedaan.
Een klein bedrijfje zoals het bordeel Sauna Diana was nog niet eens extreem lang terug één van de wielersponsors die het zo ongeveer als beste voor elkaar had. Als eerste een echte ploegenbus en eigen masseurs en 'verzorgers' die renners beter soigneerden en lieten ontspannen. :smile-ajax.gif:
Marillion schreef:
zo apr 05, 2020 11:46 am
En de contracten zijn altijd voor de korte termijn. Van sponsors en dus ook van renners.
Ja.
Niet dat ik wil pleiten voor een transfermarkt met hoge transfersommen, maar de contracten die renners tekenen zitten soms gek in elkaar.
Het was natuurlijk een vreemde situatie dat Wout van Aert een rechtszaak tegen zijn oude sponsor moest gaan beginnen om bij Jumbo Visma te kunnen gaan fietsen.

Of zelfs andersom. Zijn toenmalige sponsor en ploegbaas begonnen een rechtszaak tegen hem, toch? :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo apr 05, 2020 12:25 pm

Voor nu moeten we het maar doen met retro en virtuele koersen. Zit klaar met twee schermen voor editie 2017 en 2018, daarna de virtuele ronde én de docu Ronde 103 (over editie 2019). Die laatste is om 16:30 op Sporza en is echt dik de moeite waard om te kijken. Leuke beelden van en reacties op Matthieu van der Poel.

Pintje erbij en genieten van de zon!
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo apr 05, 2020 2:14 pm

Die integrale herhalingen van koersen uit de oude doos zijn echt niet aan mij besteed. :excited.gif:

Zo eens kijken of dat computerspelletje wat is, maar ik vermoed dat ik meer plezier beleef als ik zelf een uurtje ga gamen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo apr 05, 2020 2:32 pm

Ik kan er gewoon van genieten. Je ziet toch al die bekende en minder bekende passages van de koers voorbij komen. Het tactisch spel binnen de wedstrijd, het commentaar van Michel & José met al die gekende uitdrukkingen.

Een heel stuk beter dan niets dit wat mij betreft. Ze mogen er wat mij betreft iedere dag wel één uitzenden.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo apr 05, 2020 2:56 pm

Jöhnk schreef:
zo apr 05, 2020 2:14 pm
Zo eens kijken of dat computerspelletje wat is, maar ik vermoed dat ik meer plezier beleef als ik zelf een uurtje ga gamen.
Dat verschilt per persoon, toch?
De één beleeft lol aan Netflixen, een ander zou liever Feyenoord-Ajax in een lege Kuip op tv zien dan dat hij buiten in de zon zit op een zondagmiddag, een ander rijdt zelf liever een virtuele fietsroute of eentje in de buitenlucht.

Niki Terpstra won in 2018 De Ronde echt wel op mooie een manier. Wat dat betreft hebben ze echt wel iets goeds uitgekozen bij de NOS, net zoals dat EK van 1988 twee weken terug een goede keuze van ze was.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo apr 05, 2020 3:01 pm

Deze virtuele editie doet me dan weer helemaal niets.

Goh mensen. De eerste zondag van april. De dag van de Ronde van Vlaanderen. En nu zitten we naar een computerspelletje te kijken met live commentaar van Wuyts en De Cauwer. Wie dat begin van het jaar had gezegd was opgesloten.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo apr 05, 2020 3:05 pm

Marillion schreef:
zo apr 05, 2020 3:01 pm
Deze virtuele editie doet me dan weer helemaal niets.

Goh mensen. De eerste zondag van april. De dag van de Ronde van Vlaanderen.

Ik ben voor de zekerheid Sporza even aan het opnemen, zodat ik het misschien later kan terugkijken.
De ene minuut dat ik het op had staan kon het mij ook niet bekoren.

Maar ik doelde op de keuze van de NOS. Hoe op NPO 1 de winst in De Ronde van Vlaanderen nu herbeleefd wordt, daar kan ik wel even bij blijven hangen. :biggthumpup.gif: En man man man, ik zag uit de editie 2018 ook weer een verschrikkelijke valpartij voorbijkomen die ik al bijna vergeten was. :blush.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo apr 05, 2020 3:08 pm

Cruijff schreef:
zo apr 05, 2020 2:56 pm
Jöhnk schreef:
zo apr 05, 2020 2:14 pm
Zo eens kijken of dat computerspelletje wat is, maar ik vermoed dat ik meer plezier beleef als ik zelf een uurtje ga gamen.
Dat verschilt per persoon, toch?
De één beleeft lol aan Netflixen, een ander zou liever Feyenoord-Ajax in een lege Kuip op tv zien dan dat hij buiten in de zon zit op een zondagmiddag, een ander rijdt zelf liever een virtuele fietsroute of eentje in de buitenlucht.

Niki Terpstra won in 2018 De Ronde echt wel op mooie een manier. Wat dat betreft hebben ze echt wel iets goeds uitgekozen bij de NOS, net zoals dat EK van 1988 twee weken terug een goede keuze van ze was.
Ingegeven door chauvinisme uiteraard.

Dat computerspelletje is drie keer niks, helaas.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » zo apr 05, 2020 3:15 pm

Ik vind het wel grappig, hoor. Vooral vanwege het commentaar.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo apr 05, 2020 3:28 pm

Is wel indrukwekkend door die wattages

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo apr 05, 2020 3:49 pm

De docu die nu is begonnen is wel een echte aanrader! Heel leuk kijkje achter de schermen. En straks mooie beelden en reacties op de inhaalrace van Matthieu van der Poel.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo apr 05, 2020 4:10 pm

Ja mooie docu.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo apr 05, 2020 4:30 pm

Marillion schreef:
zo apr 05, 2020 3:49 pm
De docu die nu is begonnen is wel een echte aanrader! Heel leuk kijkje achter de schermen. En straks mooie beelden en reacties op de inhaalrace van Matthieu van der Poel.
Ah, top.
Juist die docu had ik met de DVR opgenomen.

Dat wattage gebeuren daar heb ik de laatste 45 minuten van opgenomen? Dat is dus toch wel de moeite waard om nog ff te kijken?
Op dit moment weet ik nog niet wie van de 13 er gewonnen heeft en als ik nog niet op NU.nl, AD of Sporza kijk blijft dat voorlopig zo.
Jöhnk schreef:
zo apr 05, 2020 3:08 pm
Dat computerspelletje is drie keer niks, helaas.
Het is geen computerspel, natuurlijk.
De sportieve prestatie die die gasten leveren die is echt en die is bij deze wattages ook echt indrukwekkend.

Toen ik er langs zapte vond ik er nog niets boeiends aan en toen ben ik weer lekker naar buiten gegaan.
Maar met De Cauwer en Wuyts als commentatoren kan het zelfs nog heel leuke tv worden wanneer je naar een berm zit te kijken terwijl zij een verhaaltje vertellen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33280
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo apr 05, 2020 4:42 pm

Iniesta schreef:
zo apr 05, 2020 3:28 pm
Is wel indrukwekkend door die wattages

Hoe simuleren ze de bergjes? Wordt ook rekening gehouden met bijv lichaamsgewicht?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo apr 05, 2020 5:11 pm

Ja, gewicht invoer is de doping binnen die spellen. Daar wordt nogal mee gesjoemeld

Je snelheid bergop is afhankelijk van je wattage per kg.
Op het vlakke voel je duidelijk verschil als je alleen zit of achter iemand

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo apr 05, 2020 5:18 pm

Je hoeft tot 40 procent minder hard te trappen om dezelfde snelheid te behalen als je achter iemand aan rijdt, begreep ik. Dat lijkt me een vrij fors voordeel.

Het was ergens wel grappig en ik begrijp best dat die renners een prima sportieve prestatie hebben geleverd, maar het is gewoon niet prettig om naar te kijken. Het is vooral zielloos. Alles wat de koers in het echt mooi maakt ontbreekt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo apr 05, 2020 5:36 pm

Haha ja en die José en Michel gewoon commentaar geven bij die sprint om de 2e plaats met Naesen en Roche alsof er echt een sprint om een podiumplek werd gereden. :smallgrin.gif:
Maar Greg van Avermaet pakt hem dus!

Iniesta schreef:
zo apr 05, 2020 5:11 pm
Ja, gewicht invoer is de doping binnen die spellen. Daar wordt nogal mee gesjoemeld
Ja, daar kun je inderdaad makkelijk een beetje mee kloten en vals spelen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo apr 05, 2020 5:43 pm

Jöhnk schreef:
zo apr 05, 2020 5:18 pm
Je hoeft tot 40 procent minder hard te trappen om dezelfde snelheid te behalen als je achter iemand aan rijdt, begreep ik. Dat lijkt me een vrij fors voordeel.

Het was ergens wel grappig en ik begrijp best dat die renners een prima sportieve prestatie hebben geleverd, maar het is gewoon niet prettig om naar te kijken. Het is vooral zielloos. Alles wat de koers in het echt mooi maakt ontbreekt.
Juist. :biggthumpup.gif:

Het is zeker een knappe fysieke prestatie hoor. Maar met wielrennen heeft het niets te maken.

Wuyts en De Cauwer redden het wel maar die kun je ook een middag over niets laten praten. Noem café In den trap op bij Horebeke en ze zijn vertrokken voor de komende uren.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » zo apr 05, 2020 6:41 pm

435 watt gemiddeld over 43 minuten. Pretty impressive.

Het is grappig om naar te kijken. Maar met wielrennen heeft het verder niet veel van doen inderdaad. Ik kende de tool overigens helemaal niet, maar zag er wel goed uit.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo apr 05, 2020 6:48 pm

Uiteraard is het geen echt wielrennen, maar er zitten wel degelijk veel pure wielrennen elementen in deze simulaties.
In een peloton rijden geeft wel meer dan 40% voordeel tov degene op kop, het voordeel dat je voelt in een groepje is vrij natuurgetrouw. Ook het bergop fiets geeft een zelfde fysieke inspanning.

Van alle e sports, komt dit denk ik het dichtste bij de echte sportprestatie.

De hele dure simulators, zoals bv gesink gebruikt gaat ook schuin staan bij het bergop rijden. Hij heeft een apparaat dat lijkt op een loopband en waar je je hele fiets met voor en achterwiel op zet.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma apr 06, 2020 8:58 am

Ja die heb ik ook. In combinatie met Zwift. Heerlijk voor in de winter met regenachtig weer. Kan dan met name m'n klimwerk even goed simuleren, want dat doe je in de winter niet zo gauw. Heb in de winter nog een sprintje (kansloos) verloren van Cav. :smallgrin.gif:

Je kunt nog altijd sjoemelen en verbaas ik me over sommige wattages van andere rijders. Maar ik doe het vooral om fit te blijven en niet om wedstrijdjes te winnen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma apr 06, 2020 9:23 am

Iniesta schreef:
zo apr 05, 2020 6:48 pm
Uiteraard is het geen echt wielrennen, maar er zitten wel degelijk veel pure wielrennen elementen in deze simulaties.
In een peloton rijden geeft wel meer dan 40% voordeel tov degene op kop, het voordeel dat je voelt in een groepje is vrij natuurgetrouw. Ook het bergop fiets geeft een zelfde fysieke inspanning.

Van alle e sports, komt dit denk ik het dichtste bij de echte sportprestatie.

De hele dure simulators, zoals bv gesink gebruikt gaat ook schuin staan bij het bergop rijden. Hij heeft een apparaat dat lijkt op een loopband en waar je je hele fiets met voor en achterwiel op zet.
Dat denk ik ook. Maar dan wel puur in de zin van de fysieke prestatie uiteraard. Niet van de sport wielrennen. Al is dat valsspelen met het invoeren van een verkeerd gewicht dan weer wel zeer treffend. :smallgrin.gif:

Maar stuurmanskunst en positioneren zijn geen factor. Je vormt tijdens de koers ook geen gelegenheidscoalitie met een andere renner. En misschien wel het belangrijkste: er zijn geen weersinvloeden en omgevingsfactoren (bijvoorbeeld slecht wegdek).
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma apr 06, 2020 11:27 am

Het spelelement van samenwerken, peloton Ed kan wel degelijk in zwift.
Ook linkeballeb in laatste wiel van een groepje is gewoon mogelijk.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » ma apr 06, 2020 12:16 pm

Volgens mij hadden de renners niet echt veel controle over in welk wiel ze zaten. Even iets te hard doortrappen en je zat op kop. Dan weer even inhouden en je zat op een gat.

Wat verder ontbrak: de ondergrond. En aërodynamica telde ook niet. Je zag die Roche zowat rechtop op zijn fiets zitten.

Een e-competitie met rennen op de loopband zou dichter bij het echte plaatje komen, lijkt me. Ik zou er trouwens niet naar kijken als een handvol Kenianen de marathon zou gaan rennen op een loopband.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma apr 06, 2020 12:36 pm

Ze gebruikten een minder bekend platform
Verreweg het meest populaire platform is Zwift . Hun merk is inmiddels zo sterk dat zwiften al een werkwoord is geworden.
Heb het idee dat zwift platform iets realistischer is.
Houding maakt inderdaad niet veel uit, maar achter iemand blijven wel degelijk.

De ontwikkeling qua realisme gaat wel erg snel momenteel

Dit is het apparaat dat gesink tegenwoordig gebruikt

https://zwifting.nl/tacx-magnum-ultieme-zwift-trainer/

Plaats reactie