Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » zo aug 23, 2020 4:36 pm

Mooi nummertje van vd Poel, ze willen het WK hier ook organiseren.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 23, 2020 4:43 pm

Ik hoorde het bij het commentaar. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet haalbaar. Je zag nu al een paar keer renners even het gras insturen en auto's die elkaar passeerden moesten ook het gras in. Met alle risico's die je daarbij krijgt. Het lijkt me echt te krap voor een WK.

Of je moet gaan sleutelen aan het concept. Bijvoorbeeld door met veel minder renners te gaan rijden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di aug 25, 2020 11:59 am

Minder dan een week voor de start van de Tour:
BORA-hansgrohe trekt team terug uit koers in Bretagne na positieve test

BORA-hansgrohe doet dinsdag toch niet mee aan de Bretagne Classic. De Duitse wielerploeg heeft het team teruggetrokken nadat een van de renners positief testte op het coronavirus. BORA werd dinsdagochtend geïnformeerd over de coronabesmetting. Het is niet bekend wie van de renners het COVID-19-virus onder de leden heeft, maar de formatie besloot geen risico te nemen en de hele ploeg terug te trekken.Namens BORA zouden Cesare Benedetti, Marcus Burghardt, Jempy Drucker, Patrick Gamper, Oscar Gatto, Jay McCarthy en Ide Schelling aan de start staan in Plouay.

"De besmette persoon vertoont geen symptomen en voelt zich niet ziek. Alle teamleden die in direct contact zijn geweest met de desbetreffende renner gaan uit voorzorg in isolatie", zegt Jan-Niklas Droste van het medische team van BORA. De Bretagne Classic is een WorldTour-koers, maar het deelnemersveld van de eendagswedstrijd heeft te lijden onder de Tour de France, die zaterdag in Nice van start gaat. Jumbo-Visma en Team INEOS vaardigen dinsdag niet eens een team af.

Dat komt de wielerploegen naar verluidt wel op een forse boete te staan, omdat het volgens de UCI-regels verplicht is om aan WorldTour-koersen deel te nemen. Jumbo-Visma en Team INEOS zouden volgens diverse media 50.000 euro moeten betalen.

Bron: nusport.nl
Deze renners zouden volgens mij weliswaar niet deelnemen aan de Tour. Maar ze zitten al wel een tijdje in de modus van koersen en corona tests. Toch is er dan sprake van een positief geval. Als klap op de vuurpijl mag het team dan dus kennelijk ook nog een boete aftikken omdat ze, feitelijk vanwege veiligheidsoverwegingen voor de sport, niet deelnemen aan deze koers.

Wat moet dat gaan worden de komende weken in Frankrijk? Waar teams dus straks zelf verantwoordelijk zijn voor hun tests en bij positieve gevallen het gevaar lopen om uit koers te moeten (bij twee positieve gevallen in één week). Uit de Tour moeten stappen kon weleens de toekomst van de ploeg in gevaar brengen omdat de sponsor dan alleen negatieve publiciteit heeft. Dit is dan nog los van de situatie waarbij je als ploeg wellicht iemand in een goede positie hebt voor het klassement of om ritten te winnen.

Het recept om de regels te ontduiken en positieve tests te verzwijgen ligt alvast klaar. Wie stapt er uit koers als dat het einde van de ploeg (en dus werkgelegenheid) betekent?
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5337
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » di aug 25, 2020 12:03 pm

De regel bij 2 positieve tests snap ik wel maar niet dat een ploeg zelf verantwoordelijk is voor het testen. Om ook maar ieder discussie buiten de deur te houden zou het testen bij een onafhankelijke partij moeten liggen

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di aug 25, 2020 12:23 pm

Ja, maar dat is dus niet het geval. Het volgende scenario is dus gewoon mogelijk:

In de derde week van de Tour is Roglic met een comfortabele voorsprong drager van de gele leiderstrui. Op donderdag voert de ploeg de dagelijkse tests uit en dan blijken een mechanieker en de kok positief. Wellicht hebben ze stiekem een wijntje gedronken op de aanstaande Tourzege van de ploeg in het plaatselijke café? Of er is sprake van een zogenaamde false positie. Dat kan namelijk ook nog.

Dan is het dus aan Jumbo Visma om met de hele ploeg uit de Tour te stappen en die vrijwel zekere eindzege uit handen te geven.

Maar het kan ook wat minder dramatisch. Een kleinere ploeg die nog niet zeker is over het doorgaan van de sponsor moet het deze Tour laten zien. Als ze niet presteren stopt de sponsor en staan alle renners, mechaniekers, begeleiding etcetera op straat. Bij deze ploeg hebben ze na de 2e rit al twee positieve gevallen. Melden ze die en stappen ze uit koers, en is het dus einde verhaal voor de hele ploeg?

Typisch de wielersport dit. Het kan gewoon bijna niet goed gaan. En dan straks schande spreken van mensen die onder druk een verkeerde beslissing nemen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di aug 25, 2020 3:11 pm

Ze gaan ook door een paar 'rode' zones...

Dit wordt een soort Russische Roulette...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di aug 25, 2020 3:14 pm

zeux schreef:
di aug 25, 2020 3:11 pm
Ze gaan ook door een paar 'rode' zones...

Dit wordt een soort Russische Roulette...
Ja, ook dat nog.

En ondertussen liggen verantwoordelijkheid en risico's dus weer grotendeels bij de teams en de renners. Ik ben benieuwd wat de organisatie gaat doen om ze daar op z'n minst bij te helpen. Je krijgt als team altijd een hotel toegewezen. Hoe gaan ze garanderen dat daar geen risico's zijn?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di aug 25, 2020 3:20 pm

Marillion schreef:
di aug 25, 2020 3:14 pm
zeux schreef:
di aug 25, 2020 3:11 pm
Ze gaan ook door een paar 'rode' zones...

Dit wordt een soort Russische Roulette...
Ja, ook dat nog.

En ondertussen liggen verantwoordelijkheid en risico's dus weer grotendeels bij de teams en de renners. Ik ben benieuwd wat de organisatie gaat doen om ze daar op z'n minst bij te helpen. Je krijgt als team altijd een hotel toegewezen. Hoe gaan ze garanderen dat daar geen risico's zijn?
Wat ik niet begrijp met dat 'zelf testen': daar hebben ze toch een lab voor nodig? Dat zal niet in hun eigen camper staan. Hoe moeilijk is het dan om een arts van de organisatie toezicht op die tests te laten houden. Inderdaad heel curieus om de slagers hun eigen vlees te laten keuren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wielrennen

Bericht door 999 » do aug 27, 2020 10:32 am

Ploegleider Patrick Lefevere geschrokken: ’Fabio Jakobsen kreeg 130 hechtingen in gezicht’
Updated Gisteren, 15:13
Gisteren, 14:53 in WIELRENNEN



BRUSSEL - Ploegleider Patrick Lefevere van Deceuninck - Quick-Step heeft in België een update gegeven over de gezondheidstoestand van zijn sprinter Fabio Jakobsen. De Nederlandse coureur crashte zwaar door toedoen van landgenoot Dylan Groenewegen in de laatste meters van de eerste etappe in de Ronde van Polen op 5 augustus.

„Die jongen heeft geluk dat hij nog leeft”, liet Lefevere weten. „Ik ben echt geschrokken door het aantal hechtingen dat hij kreeg in zijn aangezicht: 130 zijn het er. Hij heeft nog slechts één tand. Zijn gehemelte moet nog herstellen en zijn stemband is op dit ogenblik verlamd. Hij is echt aangedaan. We hopen dat het zo snel mogelijk in orde komt.”

Lefevere kreeg deze zomer in zijn ploeg eveneens te maken met zware valpartijen van Yves Lampaert en Remco Evenepoel. „Lampaert is inmiddels geopereerd aan het sleutelbeen en is aan het revalideren, net als Evenepoel, wiens seizoen voorbij is”, gaf de Belgische ploegbaas te kennen.

Vooral door deze medische rampspoed is Lefevere nu bezig om met de hulp van andere teams, waaronder Jumbo-Visma, een organisatie op te richten die zich volledig toelegt op de veiligheid in de koers. Over het gebruik van stootkussens op de laatste rechte lijn en hoge veiligheidskussens (totempalen) op gevaarlijke plekken in het parcours wordt al gesproken.


Fabio Jakobsen (23) na horrorcrash: ’De artsen in Polen hebben mijn leven gered’

„We zoeken firma’s die kunnen meewerken in onze manier van denken. Ik heb de steun van onder andere Team Ineos. Hun sponsor is een chemisch bedrijf en kan zich geen ongelukken veroorloven. Dat kan eigenlijk geen enkel bedrijf en dat zou ook in het wielrennen zo moeten zijn. Binnenkort heb ik in de Tour een meeting over veiligheid. De UCI wil ook niet meer dat er nog zulke zware valpartijen gebeuren.”

Directeur Richard Plugge van Jumbo-Visma bevestigt dat er in Nice, waar zaterdag de Tour begint, wordt gesproken over een speciale veiligheidsorganisatie. „Bij de Formule 1 en in de motorsport is de veiligheid in handen van professionals. Bij het wielrennen gaat de UCI erover, maar die hebben de capaciteit en de expertise niet”, zegt Plugge op EenVandaag.nl. „Er moet een onafhankelijke partij komen die meer doet dan zeggen wat er niet goed is.”
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do aug 27, 2020 11:33 am

Na alle positieve verhalen over zijn herstel brengt dit bericht iedereen wel weer even met beide benen op de grond. Die jongen heeft nog een hele lange weg te gaan.

Ondertussen in Frankrijk. De regering heeft weer nieuwe regio's tot rode zones bestempeld.

Afbeelding

Goh, waar start de Tour komende zaterdag en waar zou de koers drie weken later moeten eindigen?

Ik weet niet of het kan maar als je ergens kunt inzetten op het feit dat de Tour niet uitgereden zal worden lijkt dat een aantrekkelijke weddenschap.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » do aug 27, 2020 9:23 pm

Dit wordt nog wat, hoor. De hele aanloop is al een chaos. Iedereen wil zich laten gelden met alle capriolen van dien. Komt bij dat het eigenlijk overal 'code oranje' is en dat er gepokerd met Corona wordt. Ik vind het onverantwoord en vooral niet echt goed over nagedacht. Maar de Tour wacht weer eens op niemand en we 'kijken wel waar het schip strandt'.

Over gokken gesproken?.Ik zou het bij god niet weten wie je moet spelen. Had wel een idee wie goed en wie niet goed zijn, maar met al die blessures is het nu wel echt gissen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » do aug 27, 2020 10:11 pm

Peter schreef:
do aug 27, 2020 9:23 pm
Dit wordt nog wat, hoor. De hele aanloop is al een chaos. Iedereen wil zich laten gelden met alle capriolen van dien. Komt bij dat het eigenlijk overal 'code oranje' is en dat er gepokerd met Corona wordt. Ik vind het onverantwoord en vooral niet echt goed over nagedacht. Maar de Tour wacht weer eens op niemand en we 'kijken wel waar het schip strandt'.

Over gokken gesproken?.Ik zou het bij god niet weten wie je moet spelen. Had wel een idee wie goed en wie niet goed zijn, maar met al die blessures is het nu wel echt gissen.
Roglic lijkt mij een redelijk koele gast die nuchter door die chaos heen fietst. Heb het idee dat hij boven komt drijven.

Als ze überhaupt Parijs halen... (als geheel of als team)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » vr aug 28, 2020 6:30 am

Peter schreef:Dit wordt nog wat, hoor. De hele aanloop is al een chaos. Iedereen wil zich laten gelden met alle capriolen van dien. Komt bij dat het eigenlijk overal 'code oranje' is en dat er gepokerd met Corona wordt. Ik vind het onverantwoord en vooral niet echt goed over nagedacht. Maar de Tour wacht weer eens op niemand en we 'kijken wel waar het schip strandt'.

Over gokken gesproken?.Ik zou het bij god niet weten wie je moet spelen. Had wel een idee wie goed en wie niet goed zijn, maar met al die blessures is het nu wel echt gissen.
De eeuwige Tour pool stress. Haha. Altijd leuk. Kijk er wel weer naar uit. Nu met het thuiswerken hoef je ook weinig te missen. Hopelijk gooit corona geen roet in het eten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 28, 2020 5:52 pm

Er is op de valreep nog even een compromis uitgerold over uitsluiting:
....Die regel heeft de UCI bijgestuurd. Nu kan een organisator een ploeg pas uit de koers nemen als er in een week tijd 2 renners positief hebben getest op het coronavirus én het resultaat ook bevestigd is. Een vermoeden volstaat niet....

Bron: Sporza.be
Nou, ben heel erg benieuwd hoe ver we gaan komen en wat er allemaal voor een toestanden gaan passeren. Tegelijkertijd heb ik er ook gewoon veel zin in.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » vr aug 28, 2020 8:25 pm

Marillion schreef:
vr aug 28, 2020 5:52 pm
Er is op de valreep nog even een compromis uitgerold over uitsluiting:
....Die regel heeft de UCI bijgestuurd. Nu kan een organisator een ploeg pas uit de koers nemen als er in een week tijd 2 renners positief hebben getest op het coronavirus én het resultaat ook bevestigd is. Een vermoeden volstaat niet....

Bron: Sporza.be
Nou, ben heel erg benieuwd hoe ver we gaan komen en wat er allemaal voor een toestanden gaan passeren. Tegelijkertijd heb ik er ook gewoon veel zin in.
Ah. Het kon ook niet anders.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wielrennen

Bericht door 999 » za aug 29, 2020 8:48 am

GEREED VOOR GEEL

„Ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld,’’ zegt Tom Dumoulin in Nice. ,,Wij zitten in onze eigen bubbel, maar hopelijk gaat het wel wat beter geregeld worden met toeschouwers, want de helft draagt geen mondkapje.’’


Er was onzekerheid, ook bij Tom Dumoulin zelf. Zou de Limburger op tijd klaar zijn om een gooi te kunnen doen naar de Tour-zege, waar hij in 2018 met een tweede plaats al dichtbij was? Hij tovert meer dan eens zijn ontwapenende lach op zijn gezicht, om tegelijk autoriteit uit te stralen. Een teken dat Dumoulin goed is. Héél goed. En ja, daarmee moet hij in staat zijn mee te strijden om de heilige graal in de wielersport. In een interview met De Telegraaf praat hij onder meer over de wurggreep van corona, de vraag of hij ooit op dit niveau zou terugkeren en zijn band met medekopman Primoz Roglic.

Hoe kijk je naar de wereld in deze coronatijd?

„Ik merk vooral dat het leven ten opzichte van wat we gewend zijn beperkt is. Hopelijk gaan we weer snel terug naar normaal, al gaat dat misschien nooit meer gebeuren. Dat weet niemand.”

Ben je bang dat het misgaat in deze Tour?

„Ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld. Wij zitten in onze eigen bubbel, maar hopelijk gaat het wel wat beter geregeld worden met toeschouwers, want de helft draagt geen mondkapje. Met die mensen langs de kant kan het virus in het peloton verspreid worden.”

Is er een strategie binnen Jumbo-Visma die erin voorziet dat Parijs niet wordt gehaald?

„Nee, we gaan er vanuit dat de Tour drie weken duurt, daar is onze strategie op gebaseerd. Als de Tour halverwege stopt, is het mooi wanneer je dan bovenaan staat, maar dan ben je geen volwaardig winnaar.”

Word je niet een beetje gek van al die testen, naast doping nu ook corona?

„Af en toe is het wel vervelend. Hoeveel ik er deze week in totaal heb gehad? Het valt nog mee, een stuk of vier volgens mij. Ik doe het niet voor mijn plezier, dat geldt voor een dopingtest net zo goed als voor een coronatest. Maar ik weet dat beiden helpen om mijn sport te kunnen bedrijven, dus om die reden doe ik het toch met alle liefde.”

Het is een moeilijk jaar geweest voor je. Eerst die knieblessure, toen de darmklachten en daarna corona. Waren er twijfels?

„Soms. Elke keer hoop je te kunnen fietsen, maar krijg je weer die klap. Natuurlijk vraag je je dan weleens af of je ooit nog het niveau haalt om mee te doen om de eindzege in grote rondes. Het is op zulke momenten mentaal moeilijk, maar als het dan weer de goede kant op gaat, komt het vertrouwen weer terug dat het zal lukken. Het gaat nu goed met me en ik ben blij dat ik er opnieuw sta.”

Hoe kijk je dan nu naar je terugkeer na 420 dagen zonder koers?

„Tevreden, maar na de Dauphiné was ik een paar dagen helemaal van de kaart. Dat was echt slopend. Ik was ziek, zwak en misselijk. Nou ja, bij wijze van spreken, maar ik heb daar afgezien als een buffel. Zo voelde het in elk geval. Van die vijf dagen heb ik wel even moeten herstellen in Tignes, waar ik de laatste hoogtestage voor de Tour de France heb gedaan. In de Tour de l’Ain, waar ik mijn rentree maakte, leek het wat minder moeizaam te gaan. Vooral die laatste dag naar de Grand Colombier was ik erg blij met mijn achtste plaats. Die gaf me het idee dat ik op de goede weg was.”

Heb je jezelf verbaasd?

„Nee, eerlijk gezegd niet. Ik wist wel dat ik gewoon goed was, het was alleen de vraag hoe dat in koers zou zijn. Het is niet zo dat ik dit niveau nog nooit heb gehad en ik heb ook niet het gevoel dat ik al aan mijn top zit.”

Is Tom Dumoulin in topvorm in staat om mee te strijden voor de eindzege?

„Ik vind het wel spannend om te zien hoe het gaat. Laten we eerst maar kijken of ik goed genoeg ben om mee te doen voor de podiumplaatsen, daar ga ik wel voor. Het antwoord zullen we de komende weken krijgen.”

Voelt een Ronde van Frankrijk in september raar?

„Best wel. Ik associeer een Tour met de zomervakantie. Lekker weer, met mensen die van de campings komen en langs de kant van de weg staan. En daarna de criteriums. Natuurlijk gaat het om de prestatie, het maximale uit mezelf halen, maar dat hele sfeertje van een zomers festival mis ik wel. Het zal ook qua Nederlandse fans een heel stuk minder zijn nu code oranje voor dit gebied is afgegeven. Ik denk dat we vooral blij moeten zijn dat we kunnen koersen, al wordt het wel een rare Tour in deze fase van het jaar.”

Hoe hard komt het uitvallen van de aan zijn schouder geblesseerde Steven Kruijswijk aan?

„Dat is een forse aderlating, die we niet hadden voorzien. Met hem zouden we collectief sterker zijn. We hadden met z’n drieën kunnen spelen tijdens deze Tour en in het meest ideale scenario zouden we er allemaal in de laatste week nog goed voor staan. We zullen onze tactiek moeten veranderen. Nu zijn we met z’n tweeën over, en die val van Stevie in de Dauphiné laat zien dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Je weet ook dat in alle hectiek van de eerste Tour-week valpartijen kunnen voorkomen. Laten we hopen dat we daar met z’n allen van gevrijwaard blijven.”

Nu moet je het kopmanschap met alleen Primoz Roglic delen. Hoe is je band met hem?

„We kunnen het goed vinden. Voordat ik in deze ploeg kwam, had ik het idee dat hij vooral op zichzelf gefixeerd was. Dat veranderde toen ik hem leerde kennen. Hij heeft nog steeds zijn eigen dingen, maar elke toprenner heeft dat. Hij is op de momenten buiten de koers erg open, ik vind Primoz een heel aardige gozer.”

Iedereen heeft het over een gevecht tussen Jumbo-Visma en Team Ineos. Speelt dat bij jullie ook?

„Wij zijn daar niet mee bezig. Er zijn veel ploegen met renners die voor het podium strijden, maar wij focussen vooral op onszelf en moeten zorgen dat we beter zijn dan de rest.”
Balanceren op dun koord

In veel opzichten zal de Tour de France 2020 verschillen van de voorgaande edities. Het coronavirus is natuurlijk de grote boosdoener daarvan. Neem alleen al de voorbereiding voor de renners en hun teams. Sommigen zaten in april en mei in een totale lockdown van hun land en konden hun conditie alleen op peil houden op de rollerbank.

Anderen hadden het geluk van meer bewegingsvrijheid en konden nog wel de weg op om te trainen. Aanpassen en improviseren, daar ging het om in die maanden. En ook de komende drie weken zal het coronaspook rondwaren in het peloton. Hopelijk worden er geen renners en teams naar huis gestuurd, zodat we een mooie en eerlijke strijd om het geel voorgeschoteld krijgen.

Ruim vier weken wordt er nu gekoerst. Dat is een extreem korte aanloop naar de Tour, waardoor we van veel renners niet weten hoe ze er nu eigenlijk voorstaan. Wat we wel hebben gezien, is dat de renners van Jumbo-Visma extreem goed uit de koersloze periode zijn gekomen. In de Dauphiné hebben ze zelfs aangetoond als team beter te zijn dan het oersterke blok van Team Ineos. Op de laatste beklimmingen waren ze in overtal en zat de kopman van Ineos, Bernal, vaak geïsoleerd.

Maar de Dauphiné is de Tour niet en situaties kunnen snel veranderen. Jumbo-Visma moet het stellen zonder de geblesseerde Steven Kruijswijk en Ineos start zonder de oud-Tour-winnaars Chris Froome en Geraint Thomas. Bovendien beginnen de topfavorieten Primoz Roglic en Egan Bernal wegens lichte blessures niet helemaal okselfris aan de race.

Het is balanceren op een dun koord en wie weet moeten ze bij Jumbo-Visma op een bepaald moment de kaart Dumoulin uitspelen. Gelukkig maakt die een heel goede indruk en lijkt het erop dat hij alleen nog maar beter zal worden. De twee sterkste ploegen, Ineos en Jumbo-Visma, zullen vanaf de eerste etappe het gewicht van de koers moeten dragen.

Hanteren ze beide dezelfde tactiek? Dus hard op kop rijden, de concurrentie naar adem laten happen en op het laatst het verschil maken? Wanneer Ineos weer probeert te koersen zoals de renners van die ploeg al jaren gewend zijn, denk ik dat vooral Roglic hiervan kan profiteren. Hij is per slot van rekening de meest explosieve klimmer van het peloton. Jumbo-Visma zal het hoofd koel moeten houden. De ploeg is sterk genoeg om zijn kopmannen te beschermen en ze in stelling te brengen op de belangrijke momenten. Uiteindelijk bepaalt toch de kracht van het individu het eindresultaat. Wanneer Roglic zijn topvorm van de afgelopen weken weer weet te halen, is hij de te kloppen man.

Doordat de focus op de twee sterkste teams van de topfavorieten Roglic en Bernal is gericht, vergeten we bijna dat er nog andere kapers op de kust zijn. Wat te denken van de Fransman Thibaut Pinot? Haalt hij zijn vorm van verleden jaar, dan doet hij volop mee in de strijd. En hoe houdt de jonge Sloveen Tadej Pogacar zich in zijn eerste Tour? Dan rijdt er buiten topfavoriet Bernal nog meer Colombiaans klimgeweld rond. Nairo Quintana, Daniel Martinez, Sergio Higuita, Miguel Angel Lopez en Esteban Chaves bijvoorbeeld, al zie ik hen niet direct meedoen in de strijd om het geel.

Voor Nederlands succes kijken we vooral naar Tom Dumoulin. Wellicht kunnen Bauke Mollema, Wout Poels, Cees Bol of Joris Nieuwenhuis voor een verrassend dagsucces zorgen. Van Robert Gesink (Jumbo-Visma) en Dylan van Baarle (Team Ineos) mogen we dat niet verwachten. Die zullen zich volledig moeten wegcijferen voor hun kopmannen. Inderdaad, maar zeven landgenoten staan er in Nice aan het vertrek. Dat is weinig, maar als Dumoulin de komende drie weken meespeelt voor de eindzege, kraait daar verder geen haan meer naar.

De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 29, 2020 9:25 am

Het is inmiddels wel duidelijk waarom de UCI zo laat was met het aanpassen van de regels omtrent Corona besmettingen. Ze waren met meer belangrijke zaken bezig:

UCI onderzoekt wat Bramati uit Remco Evenepoels zak haalde na val in Lombardije.

Dit is toch werkelijk niet te geloven hé? Er spelen allerlei relevante discussies omtrent de veiligheid van renners en de UCI ziet kans om een onderzoek te starten om uit te vinden wat Bramati uit ze zakken van Evenepoels shirt haalt. Een jongen die met mogelijk rugletsel in het ravijn ligt en waar het dus meer dan belangrijk kan zijn om te zorgen dat hij goed op de brancard komt te liggen. Dan heb je echt je prioriteiten niet op orde hoor.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za aug 29, 2020 4:10 pm

Ongelofelijk, Ewan ligt achterop en ze laten hem gewoon terugkomen omdat het een beetje regent. Ze zijn echt doorgeslagen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 29, 2020 4:31 pm

Het gros van dit peloton zal het een zorg zijn of Ewan straks meesprint om de zege of niet. Ze moeten nog drie weken verder.

Regen helpt natuurlijk absoluut niet mee vandaag maar ik vraag me sowieso af of dit nu wel zo'n goed plan was als 1e etappe in de Tour. Zonder regen had je hier ook veel valpartijen gehad door de combinatie van een zeer bochtig parcours en een peloton dat normaal gesproken op hol geslagen is bij de start door de grote belangen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za aug 29, 2020 4:37 pm

Het kon Jumbo Visma niet langzaam genoeg gaan en nu vallen ze alsnog.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 29, 2020 4:39 pm

Het lijkt gewoon overal erg glad. Af en toe ook wat oliesporen zichtbaar. Wat een eerste rit zeg. Iedere ploeg heeft dadelijk meerdere renners die op de grond hebben gelegen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za aug 29, 2020 5:01 pm

Klok wordt op 3 kilometer van de finish 'stilgezet', dan kunnen de klassementsrenners het laten 'lopen'. Op verzoek van renners en ploegen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za aug 29, 2020 5:05 pm

En ze flikkeren toch, juist bij die 3 kilometer..
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 29, 2020 5:10 pm

Pinot ligt daarbij dus tijd zullen ze niet moeilijk over doen. Wel zonde voor hem, mentale dreun. Na zijn uitval van vorig jaar nu zo moeten starten.

Echt een slagveld vandaag. Weinig lachende gezichten los van Kristoff en zijn team.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 29, 2020 5:13 pm

Marillion schreef:
za aug 29, 2020 4:39 pm
Het lijkt gewoon overal erg glad. Af en toe ook wat oliesporen zichtbaar. Wat een eerste rit zeg. Iedere ploeg heeft dadelijk meerdere renners die op de grond hebben gelegen.
Gesink geeft het nu ook aan. Er lag overal olie.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie