Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » zo okt 11, 2020 5:51 pm

Marillion schreef:
Iniesta schreef:
zo okt 11, 2020 5:10 pm
ze kijken wellicht iets teveel naar elkaar, maar om nu te zeggen dat ze niet gereden hebben om te winnen is wel wat overdreven. Mede door hun hebben we 70 km finale gezien
Precies, ze rijden om te winnen en zijn er zelfs mede verantwoordelijk voor dat dit soort koersen tegenwoordig al heel vroeg ontzettend leuk zijn.

Als in volle finale de misschien wel sterkste renner in de aanval gaat en je wil zelf winnen zul je er toch achteraan moeten. Zeker als blijkt dat anderen het niet kunnen of willen. Het is niet zo dat er dan 10 man in die groep in staat zijn om het gat op Van Aert toe te rijden. Doet 'ie het niet dan is Van Aert vertrokken.
zeux schreef:
zo okt 11, 2020 5:24 pm
Maar die effort van die 69,5 kilometer ‘koers’ vervalt toch als je 500 meter voor de finish de benen stil houdt?
Dat is het spel in de finale. Iedere renner verliest nu eenmaal meer dan 'ie wint. Degene die daar als eerste wel reageert wint zeer waarschijnlijk ook niet. Vraag is dan of je een ander uit z'n kot kunt lokken. Als je wil winnen moet je ook durven verliezen.

Die winst in de AGR waar Van der Poel eigenlijk een sprint van 400 meter doet na al die inspanningen in de achtervolging is niet de standaard. Dat is de ultieme uitzondering. Zoiets gaan we misschien wel nooit meer zien.
Van Aert demarreerde helemaal niet in de finale. Hij moest steeds het gat dichten op anderen die demarreerden. Een keer of drie. De vierde keer was in de laatste kilometer en toen liet hij het aan vde Poel maar die kon of wou niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 11, 2020 6:15 pm

ik doel op het moment waarop hij in eerste instantie reageerde op een aanval en daarna zelf doortrok. Uiteindelijk komt Van der Poel daar terug op zijn wiel met de groep in zijn rug.

Doet hij dat niet is de kans groot dat ze Van Aert pas bij de finish terug zien.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo okt 11, 2020 6:17 pm

Marillion schreef:
zo okt 11, 2020 5:25 pm
zeux schreef:
zo okt 11, 2020 5:24 pm
Maar die effort van die 69,5 kilometer ‘koers’ vervalt toch als je 500 meter voor de finish de benen stil houdt?
Dat is het spel in de finale. Iedere renner verliest nu eenmaal meer dan 'ie wint. Degene die daar als eerste wel reageert wint zeer waarschijnlijk ook niet. Vraag is dan of je een ander uit z'n kot kunt lokken. Als je wil winnen moet je ook durven verliezen.
De schermutselingen in de laatste 70 kilometer moeten opmaat zijn voor een finale waar je als ultiem doel voor de winst gaat. Dààr doe je de inspanningen de 69,5 kilometer daarvoor voor.

Prima dat je niet altijd slaagt, dat er andere (klasse)renners zijn die je niet uit moet vlakken, maar als ik het zo bekeek, wilden Van Aert en Vd Poel simpelweg niet voor elkaar rijden en schakelden ze elkaar zo uit voor de eindoverwinning. Dat had niet zoveel te maken met 'stuk' zitten, want niemand is meer fris en ze zitten denkelijk wel vaker 'stuk' in een finale, als ze er wél voor gaan.

Dan kan de koers die 69,5 kilometer nog zo mooi zijn geweest, het was voor de kat z'n viool wat het 'koningskoppel' betreft. En zeker als dit zo'n vooraf gehyped koppel is, vind ik dat een anticlimax.
Laatst gewijzigd door zeux op zo okt 11, 2020 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » zo okt 11, 2020 6:17 pm

Marillion schreef:
zo okt 11, 2020 6:15 pm
ik doel op het moment waarop hij in eerste instantie reageerde op een aanval en daarna zelf doortrok. Uiteindelijk komt Van der Poel daar terug op zijn wiel met de groep in zijn rug.

Doet hij dat niet is de kans groot dat ze Van Aert pas bij de finish terug zien.
Vdp wachtte eerst, maar niemand reed., dus moest hij zelf dat gat dichtrijden.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 11, 2020 6:30 pm

zeux schreef:
zo okt 11, 2020 6:17 pm
Marillion schreef:
zo okt 11, 2020 5:25 pm
zeux schreef:
zo okt 11, 2020 5:24 pm
Maar die effort van die 69,5 kilometer ‘koers’ vervalt toch als je 500 meter voor de finish de benen stil houdt?
Dat is het spel in de finale. Iedere renner verliest nu eenmaal meer dan 'ie wint. Degene die daar als eerste wel reageert wint zeer waarschijnlijk ook niet. Vraag is dan of je een ander uit z'n kot kunt lokken. Als je wil winnen moet je ook durven verliezen.
De schermutselingen in de laatste 70 kilometer moeten opmaat zijn voor een finale waar je als ultiem doel voor de winst gaat. Dààr doe je de inspanningen de 69,5 kilometer daarvoor voor.

Prima dat je niet altijd slaagt, dat er andere (klasse)renners zijn die je niet uit moet vlakken, maar als ik het zo bekeek, wilden Van Aert en Vd Poel simpelweg niet voor elkaar rijden en schakelden ze elkaar zo uit voor de eindoverwinning. Dat had niet zoveel te maken met 'stuk' zitten, want niemand is meer fris en ze zitten denkelijk wel vaker 'stuk' in een finale, als ze er wél voor gaan.

Dan kan de koers die 69,5 kilometer nog zo mooi zijn geweest, het was voor de kat z'n viool wat het 'koningskoppel' betreft. En zeker als dit zo'n vooraf gehyped koppel is, vind ik dat een anticlimax.
Tja, dit is hoe koers werkt. Het is geen computerspelletje waar je oneindige capaciteiten hebt. De concurrentie wil ook winnen, ziet dat Van Aert en Van der Poel in principe de te kloppen renners zijn, en stemt daar de strategie op af. Daar hebben die jongens dan ook mee te maken.

Het is niet dat ze dan op 500 meter van de streep nog even gaten kunnen dichtrijden én de sprint kunnen winnen van een hele rits snelle tegenstanders, er zaten louter toppers vooraan. Zeker niet als je de ander dan meeneemt. Als je dan nog wil winnen moet je hopen dat je bij de ander een reactie uitlokt.

Nu winnen die mannen niet maar wint een andere hele sterke renner die zijn kaarten beter heeft kunnen spelen. Deels omdat die dat vanuit een andere positie kan doen. Het is geen individuele achtervolging of een tijdrit waarin het puur om vermogen gaat. Het tactisch steekspel in combinatie met je beschikbare energievoorraad maakt de koers.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo okt 11, 2020 6:33 pm

Ja, ik kijk daar anders naar.

Natuurlijk is het koers, maar dit was geen kwestie van 'niet kunnen' of 'verslagen worden', maar 'niet willen'. En of dat nu om de laatste 500 of 750 of 1000 meter ging: ze wilden voor elkaar niet rijden en haalden zo de angel uit de finale (wat hun tweestrijd betreft).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo okt 11, 2020 6:47 pm

Ze twijfelden en het gat was te groot. Laatste km waren ze al verslagen.
Ze kunnen beide veel, maar hebben ook geen eeuwige energie.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » zo okt 11, 2020 7:01 pm

zeux schreef:Ja, ik kijk daar anders naar.

Natuurlijk is het koers, maar dit was geen kwestie van 'niet kunnen' of 'verslagen worden', maar 'niet willen'. En of dat nu om de laatste 500 of 750 of 1000 meter ging: ze wilden voor elkaar niet rijden en haalden zo de angel uit de finale (wat hun tweestrijd betreft).
Is toch logisch? Als vde poel dat gat dicht rijdt wint van Aert. Het was pokeren. Van Aert haalde totdat moment iedereen terug en vde poel gokte dat hij dat weer zou doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wielrennen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 11, 2020 7:47 pm

Hebben jullie wel door wat Kelderman aan het doen is in de Giro?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Wielrennen

Bericht door raymon » zo okt 11, 2020 7:54 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Hebben jullie wel door wat Kelderman aan het doen is in de Giro?
Hard fietsen?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 11, 2020 8:38 pm

Het gaat bij die arme jongen zo vaak mis dat ik nergens op durf te hopen. Maar voorlopig zit 'ie echt uitstekend in de wedstrijd ja. :biggthumpup.gif:

Zou typisch Kelderman zijn als hij de komende ritten ineens ergens op het asfalt ligt. Dat hij of meerdere renners uit zijn ploeg een positieve Corona test heeft. Dat de hele Giro moet stoppen. Of wat dan ook. Er is ook nog een lange weg te gaan. Twee weken koers met het zwaartepunt in de laatste week. Nibali die ongetwijfeld de trukendoos nog een paar keer zal openen. Mogelijk slecht weer. Etcetera.

Maar het zou hem echt zo ontzettend gegund zijn als alles nu eens wel op z'n plek valt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo okt 11, 2020 9:00 pm

Marillion schreef:
zo okt 11, 2020 8:38 pm
Het gaat bij die arme jongen zo vaak mis dat ik nergens op durf te hopen. Maar voorlopig zit 'ie echt uitstekend in de wedstrijd ja. :biggthumpup.gif:

Zou typisch Kelderman zijn als hij de komende ritten ineens ergens op het asfalt ligt. Dat hij of meerdere renners uit zijn ploeg een positieve Corona test heeft. Dat de hele Giro moet stoppen. Of wat dan ook. Er is ook nog een lange weg te gaan. Twee weken koers met het zwaartepunt in de laatste week. Nibali die ongetwijfeld de trukendoos nog een paar keer zal openen. Mogelijk slecht weer. Etcetera.

Maar het zou hem echt zo ontzettend gegund zijn als alles nu eens wel op z'n plek valt.
Ze hadden een beetje een snipperweekend in de Giro. Alleen die laatste kilometer vandaag even aangezet en dat levert 20 seconden op voor Kelderman en Fuglsang.

Volgende week zaterdag tijdrit en dag erna flinke bergrit. Dan lijkt mij meer duidelijk worden.

En dan de zware slotweek. Wat zijn de sneeuwberichten? :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » zo okt 11, 2020 9:20 pm

Marillion schreef:Het gaat bij die arme jongen zo vaak mis dat ik nergens op durf te hopen. Maar voorlopig zit 'ie echt uitstekend in de wedstrijd ja. :biggthumpup.gif:

Zou typisch Kelderman zijn als hij de komende ritten ineens ergens op het asfalt ligt. Dat hij of meerdere renners uit zijn ploeg een positieve Corona test heeft. Dat de hele Giro moet stoppen. Of wat dan ook. Er is ook nog een lange weg te gaan. Twee weken koers met het zwaartepunt in de laatste week. Nibali die ongetwijfeld de trukendoos nog een paar keer zal openen. Mogelijk slecht weer. Etcetera.

Maar het zou hem echt zo ontzettend gegund zijn als alles nu eens wel op z'n plek valt.
Echt hè? Ik zou het hem ook echt gunnen. Heeft zo vaak pech gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma okt 12, 2020 8:04 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo okt 11, 2020 7:47 pm
Hebben jullie wel door wat Kelderman aan het doen is in de Giro?
Stil nou WkC. Dit moet je dus vooral niet doen. Zonneveld twitterde al een tussenstand, waarin de nummer 2 was 'uitgegrijsd'. :smallgrin.gif:

Kruijswijk blokkeerde door de kou. Dat is jammer, want het wordt natuurlijk alleen maar kouder. Ook daarom krijgen we gewoon andere jongens te zien, vanwege de temperatuur. Nog geen idee hoe het podium eruit komt te zien. Die Tao Gheogegan Hart kreeg nu nog de ruimte, maar als hij korter te staan komt, dan wordt dat wellicht ook een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma okt 12, 2020 9:18 am

Het weer gaat een serieuze rol spelen. Het is kouder, zeker als je op hoogte komt te rijden. Als het dan ook nog nat is dan kun je jezelf snel mispakken. Als de afdaling ook nat ligt kan het zomaar een keer zijn dat iemand te weinig eet. En Nibali gaat in natte afdalingen natuurlijk de concurrentie ook testen. Zeker als iemand als Kelderman in het roze terecht zou komen.

Het is ook nog maar de vraag of we het parcours gaan rijden zoals het nu in de planning staat. Misschien moeten ze wel alternatieve beklimmingen nemen waar je wat minder hoog komt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma okt 12, 2020 9:45 am

Marillion schreef:
ma okt 12, 2020 9:18 am
Het weer gaat een serieuze rol spelen. Het is kouder, zeker als je op hoogte komt te rijden. Als het dan ook nog nat is dan kun je jezelf snel mispakken. Als de afdaling ook nat ligt kan het zomaar een keer zijn dat iemand te weinig eet. En Nibali gaat in natte afdalingen natuurlijk de concurrentie ook testen. Zeker als iemand als Kelderman in het roze terecht zou komen.

Het is ook nog maar de vraag of we het parcours gaan rijden zoals het nu in de planning staat. Misschien moeten ze wel alternatieve beklimmingen nemen waar je wat minder hoog komt.
Zijn er al beelden van de staat van zijn op de Stelvio langsgekomen?
Lijkt mij een utopie dat ze die overgaan. Ze komen er in mei al niet altijd overheen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Alexander » ma okt 12, 2020 9:57 am

Prachtige koersdag gisteren. Geweldig duel tussen van Aert en van der Poel, dat belooft nog wat voor volgende week.

Kelderman doet het geweldig in de Giro en lijkt me op dit moment zelfs de beste in koers. Jammer dat hij zijn aanval gisteren zo laat timede want er zat nog veel op. En zonde dat Sunweb de kopgroep niet eerder terughaalde, want het was een unieke kans op een ritzege voor hem gisteren. Die jongen wint niet veel als prof, dus hier had het echt voor hem ingezeten.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma okt 12, 2020 9:57 am

Stelvio is natuurlijk altijd wisselvallig. Hoor van 'kenners' dat Oktober nog best stabiel kan zijn daar. Stabieler dan in Mei.

Je weet inderdaad al dat dit weer een Giro 2016 all over again kan worden. Voor de neutrale toeschouwer wordt dit een feestje. Vooral ook omdat je gewoon 10-15 man kan aanwijzen die deze Giro kan winnen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma okt 12, 2020 10:00 am

Mei is in principe ook gewoon te vroeg voor die hoogte. Je kan geluk hebben maar het kan ook flink sneeuwen. Feitelijk heb je nu hetzelfde alleen aan de andere kant van het seizoen. Nu is het te laat en heb je daarom flinke kans op sneeuw. Andere jaren heb ik zelf begin oktober nog wel dergelijke beklimmingen gereden en dan was het weer best vaak stabiel. Maar hoe later hoe groter de kans dat het sneeuwt.

Wat er nu ligt is op zich nog niet zo relevant. Het gaat om de week van de etappe. Alles wat nu valt vegen ze nog wel weg. Maar de kans dat ze alle ritten gaan rijden zoals gepland lijkt me vrij klein zo laat in oktober. De 20e rit gaat over de Agnello en Izoard. Daar speelt hetzelfde risico.

Er ligt genoeg meer dan lastig klimwerk op lagere hoogte. Maar het maakt wel verschil. Kruijswijk zal hopen dat het allemaal doorgaat. Kelderman heeft misschien wel liever dat ze wat lager blijven en iets kortere beklimmingen doen. Maar ja, als die lagere beklimming dan de Mortirolo is mag je alsnog gigantisch aan de bak.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Alexander » ma okt 12, 2020 12:19 pm

Kruijswijk lijkt me niet goed genoeg dit jaar. Helaas. Ook voor hem is dit een gouden kans.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma okt 12, 2020 12:36 pm

We hebben, als het goed is, nog twee weken koers te gaan. Kruijswijk klampt nu vooral zoveel mogelijk aan om de schade te beperken op aankomsten die hem toch al niet zo heel geweldig liggen. En verder zit hij ongetwijfeld vooral te hopen dat de slotweek volledig gereden kan worden en dat hij dan bij de betere zit.

De verschillen zijn allemaal nog prima te overbruggen. Nu gaat het om secondes maar heb je in de slotweek een slechte dag op een rit over de Agnello en Izoard met finish bergop praat je over minuten. Er komen ook nog twee tijdritten aan waar hij van de klassementsrenners bij de betere zou moeten kunnen zitten. Het is de vraag of hij echt op niveau komt maar ik zou 'm nog niet uitsluiten. Net als Nibali.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » ma okt 12, 2020 2:31 pm

kelderman heeft wel een aantal ploeggenoten die ook meekunnen, lijkt me een voordeel
flugelzang :-) heeft ook nog wel een aantal noten te fluiten :ajaxsmiley.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma okt 12, 2020 2:41 pm

Fuglsang heeft een beetje een fittie met Nibali. Misschien dat Kelderman met hem kan samenwerken. En Sunweb heeft inderdaad ook een prima team mee.

Alaphillipe start zondag ook in de Ronde van Vlaanderen. Dat gaat echt ontzettend interessant worden. Het parcours is veel zwaarder in de finale waardoor je kleinere groepen gaat krijgen die het onderling moeten uitvechten. Van Aert en Van der Poel zijn individueel misschien de sterkste renners op dit terrein maar Alaphillipe komt daar héél dichtbij. En die heeft een ontzettend sterk blok om mee te schaken. Quickstep weet hoe ze dat moeten uitspelen. Wie gaat daarop reageren?

Met de hoeveelheid toppers aan de start en mogelijke scenario's zijn er zomaar 20 die kunnen winnen. Zondag zit ik echt ouderwets vanaf kilometer 1 voor de buis.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma okt 12, 2020 2:46 pm

Knap staaltje, Marillion. Bij mij thuis altijd een enorme strijd om na een eigen fietsrondje ook nog eens om 12u de TV aan te slingeren voor een heel dagje 'met de joggingbroek aan naar wielrennen te kijken'. Sterker nog, die strijd verlies ik in de regel altijd. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » ma okt 12, 2020 2:54 pm

Peter schreef:
ma okt 12, 2020 2:46 pm
Knap staaltje, Marillion. Bij mij thuis altijd een enorme strijd om na een eigen fietsrondje ook nog eens om 12u de TV aan te slingeren voor een heel dagje 'met de joggingbroek aan naar wielrennen te kijken'. Sterker nog, die strijd verlies ik in de regel altijd. :smallgrin.gif:
ajax is nu ook om 14:30

dit wordt veel schermen weer tegelijk en een persoonlijke bubbel creëren :ajaxsmiley.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Plaats reactie