Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Nicolai
Berichten: 297
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Nicolai » za aug 12, 2023 5:06 pm

Ajax Rules schreef:
za aug 12, 2023 5:01 pm
Ah shit.

Maar ik zou zwggen dat je beide onderdelen toch kan combineren.

Mountainbiken is heel zwaar, maar wel een stuk korter (ander half uur). Dan moet je vijf dagen later 100% fit en kansrijk kunnen zijn voor de wegwedstrijd toch?
Het is zeker te combineren, maar vooralsnog moet Van der Poel zich eerst maar eens weten te plaatsen voor de OS op de MTB. Daarvoor zal hij toch zeker het wereldbekercircuit in moeten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 12, 2023 5:08 pm

Ajax Rules schreef:
za aug 12, 2023 5:01 pm
Ah shit.

Maar ik zou zwggen dat je beide onderdelen toch kan combineren.

Mountainbiken is heel zwaar, maar wel een stuk korter (ander half uur). Dan moet je vijf dagen later 100% fit en kansrijk kunnen zijn voor de wegwedstrijd toch?
Kan best. Maar ik denk dus wel dat hij iets moet leren van deze twee mislukte pogingen. Meer focus. Zag net zijn reactie en ik denk dat het wel in orde komt wat dat betreft. Hij gaat hierop reageren.

Pidcock inderdaad ook gewoon een fenomeen. We kijken naar een unieke generatie. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11925
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za aug 12, 2023 5:16 pm

Marillion schreef:
za aug 12, 2023 5:08 pm

Kan best. Maar ik denk dus wel dat hij iets moet leren van deze twee mislukte pogingen. Meer focus. Zag net zijn reactie en ik denk dat het wel in orde komt wat dat betreft. Hij gaat hierop reageren.
Dat gevoel kreeg ik ook. Net als het WK op de weg weleens mislukte en hij keihard counterde vorige week, zal hij op de mountainbike ook een keer terugslaan. Zal me niks verbazen als dat dan precies weer in Parijs gebeurt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za aug 12, 2023 5:20 pm

Nicolai schreef:
za aug 12, 2023 5:06 pm
Ajax Rules schreef:
za aug 12, 2023 5:01 pm
Ah shit.

Maar ik zou zwggen dat je beide onderdelen toch kan combineren.

Mountainbiken is heel zwaar, maar wel een stuk korter (ander half uur). Dan moet je vijf dagen later 100% fit en kansrijk kunnen zijn voor de wegwedstrijd toch?
Het is zeker te combineren, maar vooralsnog moet Van der Poel zich eerst maar eens weten te plaatsen voor de OS op de MTB. Daarvoor zal hij toch zeker het wereldbekercircuit in moeten.
Die jongen die vijfde werd bij de belofte - Tom Schellekens - heeft de NL-plek toch al veilig gesteld?

Volgens mij is dat een 'NL-plek'. Of moet Van der Poel zich ten opzichte van hem kwalificeren?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Nicolai
Berichten: 297
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Nicolai » za aug 12, 2023 6:12 pm

zeux schreef:
za aug 12, 2023 5:20 pm
Nicolai schreef:
za aug 12, 2023 5:06 pm
Ajax Rules schreef:
za aug 12, 2023 5:01 pm
Ah shit.

Maar ik zou zwggen dat je beide onderdelen toch kan combineren.

Mountainbiken is heel zwaar, maar wel een stuk korter (ander half uur). Dan moet je vijf dagen later 100% fit en kansrijk kunnen zijn voor de wegwedstrijd toch?
Het is zeker te combineren, maar vooralsnog moet Van der Poel zich eerst maar eens weten te plaatsen voor de OS op de MTB. Daarvoor zal hij toch zeker het wereldbekercircuit in moeten.
Die jongen die vijfde werd bij de belofte - Tom Schellekens - heeft de NL-plek toch al veilig gesteld?

Volgens mij is dat een 'NL-plek'. Of moet Van der Poel zich ten opzichte van hem kwalificeren?
Je moet een nominatie verdienen om voorgedragen te worden door het NOCNSF. Voorlopig voldoet Van der Poel daar niet aan. Top twaalf op het WK of in de wereldbeker, ook Schellekens voldoet niet aan die eis. Nederland heeft nu wel een plaats op de OS volgens de richtlijnen van het IOC.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za aug 12, 2023 7:58 pm

Nicolai schreef:
za aug 12, 2023 6:12 pm
zeux schreef:
za aug 12, 2023 5:20 pm
Nicolai schreef:
za aug 12, 2023 5:06 pm
Het is zeker te combineren, maar vooralsnog moet Van der Poel zich eerst maar eens weten te plaatsen voor de OS op de MTB. Daarvoor zal hij toch zeker het wereldbekercircuit in moeten.
Die jongen die vijfde werd bij de belofte - Tom Schellekens - heeft de NL-plek toch al veilig gesteld?

Volgens mij is dat een 'NL-plek'. Of moet Van der Poel zich ten opzichte van hem kwalificeren?
Je moet een nominatie verdienen om voorgedragen te worden door het NOCNSF. Voorlopig voldoet Van der Poel daar niet aan. Top twaalf op het WK of in de wereldbeker, ook Schellekens voldoet niet aan die eis. Nederland heeft nu wel een plaats op de OS volgens de richtlijnen van het IOC.
Dus ultimo kan het zijn dat ze die plek niet in gaan vullen straks?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za aug 12, 2023 8:30 pm

Nu.nl:
Twee grote mountainbikewedstrijden, twee grote teleurstellingen voor Mathieu van der Poel. Toch peinst de 28-jarige Nederlander er na zijn vroege val bij de WK niet over om te stoppen met de crosscountry. "Ik ga bewijzen dat deze combinatie mogelijk is."
Gerben de Knegt wilde niet meteen belerend doen. Maar na het eerste trainingsrondje van Van der Poel op het lastige WK-parcours in het Schotse Glentress Forest had de bondscoach wel een dringende tip voor de kersverse wereldkampioen op de weg: "Mathieu, zet nou toch een keer zo'n 'dropper' op je fiets."
Met een 'dropper post' kunnen mountainbikers al fietsend met een knopje op hun stuur de hoogte van hun zadel verstellen. Simpel gezegd: in een afdaling gaat het zadel omlaag en in een klim omhoog. Het zorgt voor meer controle op de vele technische passages van een crosscountryparcours.
Daarom gebruiken praktisch alle toppers in het mountainbiken het systeem al jaren. "Maar Mathieu had er tot afgelopen maandag nog nooit mee gereden", zegt De Knegt. "Terwijl zo'n 'dropper' absoluut helpt, zeker op dit parcours. Daar kwam Mathieu deze week ook wel achter."

De Knegt wil er maar mee zeggen: Van der Poel komt van heel ver op de mountainbike. De kopman van Alpecin-Deceuninck reed na de deceptie op de Olympische Spelen van Tokio - hij viel hard door een foute inschatting bij een sprong - geen wedstrijd meer op de fiets met de dikkere banden. Tot deze week had hij zelfs meer dan een jaar niet op de MTB gezeten.

Veel (Nederlandse) wielervolgers vragen zich daarom af wat Van der Poel te zoeken heeft op die mountainbike. Die geluiden zullen alleen maar aanzwellen na zijn vroege en ongelukkige valpartij zaterdag bij de WK in Schotland. De wedstrijd was nog geen drie minuten oud toen 'MVDP' weggleed in een simpele bocht.
Het is weer een flinke domper, erkent Van der Poel, nadat hij in de camper van zijn ploeg is behandeld aan zijn wonden. Maar het is voor hem geen aanleiding om de mountainbike vaarwel te zeggen. Integendeel.
"Ik ben er deze week weer achter gekomen hoe leuk ik het vind om te mountainbiken. Dus ik ga er zeker niet mee stoppen", zegt hij. "Natuurlijk moet ik dit even laten bezinken. Maar het blijft mijn doel om in Parijs aan de mountainbikewedstrijd mee te doen. Daar zal ik het tegendeel moeten bewijzen aan de mensen die zeggen dat het niet kan. Dat heb ik in mijn carrière al wel vaker gedaan. Dus ik haal hier weer energie uit."

Philip Roodhooft hoeft niet lang na te denken over de vraag waarom Van der Poel wél moet blijven mountainbiken. "Omdat hij het graag doet", zegt de manager van Alpecin-Deceuninck. "Dat lijkt me de belangrijkste reden."
De Belg werkt al meer dan tien jaar met Van der Poel. Hij en zijn broer Christoph hebben het uithangbord van hun ploeg altijd alle ruimte gegeven om te doen wat hij wilde. Veldrijden combineren met de weg én de mountainbike? Geen enkel probleem.
Vaak leverde die aanpak succes op, zoals afgelopen zondag toen Van der Poel voor het eerst wereldkampioen op de weg werd. Teleurstellingen zijn er ook genoeg geweest. Maar die zijn nooit aanleiding geweest om te luisteren naar de critici die vinden dat de alleskunner scherpere keuzes moet maken.
"Als er iemand is die kan zeggen dat het op een andere manier kan in het wielrennen, dan is het Mathieu van der Poel wel", stelt Roodhooft. "Hij heeft heel veel dingen gedaan waarvan mensen zich afvroegen waarom het zo moest, maar die uiteindelijk tot iets heel moois geleid hebben."
"Ik vind juist dat het Mathieu siert dat hij niet de gemakkelijkste weg wil kiezen. Hij had kunnen zeggen: 'Ik heb mijn titel op de weg binnen, dus dit WK mountainbike hoeft niet meer.' Maar dat deed hij niet. Ik denk dat de wielerwereld blij moet zijn met zo'n sportman. Iemand die niet opgeeft als het moeilijk wordt."

De Knegt twijfelt er niet aan of Van der Poel volgend jaar in Parijs nog steeds wil mountainbiken. En of de Europees kampioen van 2019 dan mee kan doen om de medailles. "Mathieu heeft al heel veel dingen gedaan die niet konden", zegt de bondscoach.
"Natuurlijk heb ik vandaag wel even 'gegodverd' toen hij viel. Maar Mathieu heeft in het verleden al dik bewezen dat hij, als hij op zijn best is, ook op de mountainbike voor de winst kan meedoen."
De Knegt erkent dat de zeer korte voorbereiding van Van der Poel op deze WK problematisch is, zeker gezien de uitkomst. "We gaan nog eens goed kijken hoe zijn weg naar Parijs eruit moet zien. Ik zie hem natuurlijk graag vaker op de mountainbike. Maar we weten allemaal dat hij ook geweldig is op de weg. Die combinatie is lastig, dus daar moeten we over nadenken. Maar uiteindelijk beslist Mathieu zelf wat hij wil doen."
Voor wat het allemaal waard is.

Overigens lijkt niemand te twijfelen of hij start op de OS.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 13, 2023 8:53 am

Hij was overigens oorspronkelijk wel van plan om dit seizoen een paar World Cups te rijden. Valkenburg en Nove Mesto was de planning. Alleen bleek Valkenburg uiteindelijk de kalender niet te halen en toen is besloten om voor slechts één World Cup geen uitstapje te maken naar MTB.

Als hij inderdaad echt naar de OS wil dan zal hij daar komend seizoen wel serieus werk van maken met een serie wedstrijden. Dan heb je toch wat meer gevoel bij de fiets en het rijden van een wedstrijd op dat niveau. Tom Schellekens mag wel een bedankje ontvangen dat hij die plek heeft gewonnen. Dat Van der Poel dan die kwalificatie nog even regelt twijfel ik echt geen moment aan. Zeker als je zijn reactie van gisteren leest. Ik ben heel benieuwd naar zijn programma en zijn keuzes voor volgend jaar.

Straks de vrouwen met hun WK. Ploegbelangen, landsbelangen en persoonlijke belangen lopen weer lekker door elkaar. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo aug 13, 2023 9:14 am

Van der Poel bedankte Schellekens expliciet in dat korte interviewtje na het echec. ‘Hij heeft het gedaan, als het aan mij had gelegen was het niet gelukt’, of iets in de trant.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 13, 2023 12:25 pm

Het is wat regenachtig in Schotland vandaag. Hoop dat dit de koers vanmiddag in de stad niet teveel gaat bepalen.

EDIT

Ziet er tot nu toe gewoon droog uit. Ben benieuwd of we weer zo'n slijtage slag krijgen vanmiddag.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » zo aug 13, 2023 2:04 pm

Pffff... Op de Belg hebben de verslaggevers vanmiddag ook een soort van ''Mollema''-complex. Kopecky komt 1x per gemiddeld 5 zinnen langs. Erg irritant. :excited.gif:
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo aug 13, 2023 2:07 pm

Zuidema schreef:
zo aug 13, 2023 2:04 pm
Pffff... Op de Belg hebben de verslaggevers vanmiddag ook een soort van ''Mollema''-complex. Kopecky komt 1x per gemiddeld 5 zinnen langs. Erg irritant. :excited.gif:
Gisteren ook bij de beloften. Belgen reden al lang en breed op afstand, maar ze bleven maar met die gasten bezig.

Het zijn prima wielerverslaggevers, maar het lijkt wel of ze de laatste jaren - sinds Van Aert/Evenepoel/Kopecki - in full chauvinistic mode staan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » zo aug 13, 2023 2:14 pm

zeux schreef:
zo aug 13, 2023 2:07 pm


Het zijn prima wielerverslaggevers, maar het lijkt wel of ze de laatste jaren - sinds Van Aert/Evenepoel/Kopecki - in full chauvinistic mode staan.
Inderdaad. Jammer. Chauvinisme is menselijk, maar dit is wel heel erg. Zijn er nog goede alternatieven?
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 13, 2023 2:28 pm

Ja, het is er af en toe echt wat overheen inderdaad.

Vandaag niet actief maar ik kan het duo Jeroen van Bellegem en Karsten Kroon bij Eurosport erg goed hebben. Van Bellegem is altijd goed geïnformeerd en een echte liefhebber. Kroon zorgt voor de inside verhalen en spijkert ondertussen af en toe ook je kennis over dieren bij. :smallgrin.gif:

Nu kijk ik gewoon NOS met Roxanne Knetemann. Helaas krijg je daar wel Herbert Dijkstra bij.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo aug 13, 2023 2:30 pm

Ja, dat olijke duo van Eurosport vind ik vaak ook wel leuk (Giro/Vuelta staat dat op)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo aug 13, 2023 2:32 pm

Ze zitten niet op te letten bij de NOS - teveel bezig met Van Vleuten? - want op dat 'bergje' zag je duidelijk dat Kopecki doortrok.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » zo aug 13, 2023 2:38 pm

Marillion schreef:
zo aug 13, 2023 2:28 pm

Nu kijk ik gewoon NOS met Roxanne Knetemann. Helaas krijg je daar wel Herbert Dijkstra bij.
Nee wel? Heeft Herbert al door dat Mollema hier niet meerijdt? :excited.gif:

Ik mis het duo Mart (de supporter) en Jean (de expert) best wel.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » zo aug 13, 2023 3:56 pm

Jammer. Vollering niet alert en het gat is geslagen. Vermoeidheid?

Nee, toch nog terug. Ai, kramp. Diep rood in de reserves.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo aug 13, 2023 4:04 pm

Zuidema schreef:
zo aug 13, 2023 3:56 pm
Jammer. Vollering niet alert en het gat is geslagen. Vermoeidheid?

Nee, toch nog terug. Ai, kramp. Diep rood in de reserves.
Balen dat Van Vleuten opnieuw lek reed, al zat die er al redelijk doorheen volgens mij, maar er was in ieder geval een kans geweest dat die had kunnen reageren. Nu moest Vollering het zelf doen, maar ze zat te pitten. En daarna blies ze zichzelf op.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 13, 2023 4:05 pm

Dit is wel binnen voor Kopecky. Mooie finale gezien en de sterkste wint ook hier. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » zo aug 13, 2023 4:09 pm

Marillion schreef:
zo aug 13, 2023 4:05 pm
Dit is wel binnen voor Kopecky. Mooie finale gezien en de sterkste wint ook hier. :biggthumpup.gif:
Ja, terechte kampioen. :biggthumpup.gif:

Haalt Vollering het podium nog? Verrek, toch zilver. Wat een strijdlust! :biggthumpup.gif:
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo aug 13, 2023 4:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo aug 13, 2023 4:11 pm

Zuidema schreef:
zo aug 13, 2023 4:09 pm
Marillion schreef:
zo aug 13, 2023 4:05 pm
Dit is wel binnen voor Kopecky. Mooie finale gezien en de sterkste wint ook hier. :biggthumpup.gif:
Ja, terechte kampioen. :biggthumpup.gif:

Haalt Vollering het podium nog?
Zilver zelfs. Wat een eindsprint met dat uitgewoonde lijf.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Zuidema » zo aug 13, 2023 4:13 pm

Terechte 1 en 2. Klasse! :biggthumpup.gif:
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33592
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo aug 13, 2023 4:19 pm

Maar ook: hulde aan het parcours. Drie wedstrijden gezien en alle drie mooi.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41026
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 13, 2023 7:50 pm

Ja, het is een geweldig lastig rondje gebleken. Hoeft voor mij niet ieder jaar zo te zijn maar het was echt wel WK waardig. Vooral mooi dat het niet te controleren bleek en je daardoor echt volop 1 tegen 1 duels kreeg.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie