Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » za nov 07, 2020 5:12 pm

Jammer maar respect voor carapaz. Tot de laatste meters ervoor geknokt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za nov 07, 2020 5:18 pm

Een paar observaties:

- Na een tweede plek in de Tour en winst in LBL wint Roglic de Vuelta en is daarmee de meest succesvolle renner van het jaar.
- Dan heb ik het nog niet over alle etappes die hij in de grote rondes en kleinere etappekoersen won.
- Commentatoren op de VRT extreem anti- Roglic. Klaagden dat hij werd gegangmaakt, iets wat volgens sommigen overigens niet helpt ‘want je moet uiteindelijk zelf trappen’ en ‘wielrennen is een individuele sport’.
- Bij het WK klaagden ze (de VRT commentatoren) nog dat Van Aert niet werd gegangmaakt door Roglic. Zo valt er altijd iets te klagen.
- Het krediet van Roglic bij Jumbo Visma zou op zijn. Dat was na het WK al een onzinnig statement maar is inmiddels, voor zover er iets van waar was, volledig achterhaald. Hoe vaak wint Jumbo dit soort koersen? Alleen als Roglic dat voor ze doet.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11879
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za nov 07, 2020 5:41 pm

Super dat het hem is gelukt :biggthumpup.gif:

Ik ben nog wel benieuwd wat jullie vinden. Vinden jullie Roglic een slimme renner?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za nov 07, 2020 6:42 pm

Sandro schreef:Super dat het hem is gelukt :biggthumpup.gif:

Ik ben nog wel benieuwd wat jullie vinden. Vinden jullie Roglic een slimme renner?
Het verbaasde mij dat hij nà het pittige stuk in problemen kwam.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11879
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za nov 07, 2020 7:05 pm

Ik heb het idee dat hij wat koersgevoel mist. Hij sprong een keer achter Mas aan, om een voorbeeld te noemen. Ik denkt dat hij nog veel meer grote rondes had gewonnen/gaat winnen als hij iets meer gevoel voor de koers had gehad. Maar misschien vergis ik me, en denkt hij wel heel erg veel na over tactiek e.d. Het lijkt me nou ook geen domme jongen. Hoe dan ook doet hij het niet verkeerd haha. Hij kan vrijwel alles, ongelofelijk.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za nov 07, 2020 8:05 pm

Ik heb het pas later zitten kijken omdat het zulk mooi weer was dat ik zelf lekker een paar uurtjes ben gaan rijden. Maar dat was nog even genieten zeg. Heerlijk finale zo. Mooie herfstkleuren in de afdaling en door het dal. Dan die passage door het dorpje heen over de keien en dat smalle straatje en daarna de slotklim met het zonlicht wat er uiteindelijk doorheen kwam. Moest de stijlpolitie eraan te pas komen had Roglic wel nog een tijdstraf gehad voor die gele armstukken in combi met zijn rode trui. Eerder deze ronde had hij ook al van die afschuwelijke combinaties. Hij lijkt niet erg modebewust. :smallgrin.gif:

Maar dat is dan ook één van de weinige dingen die je hem kan verwijten want Roglic is gewoon de renner van het seizoen. Veel gewonnen en het hele seizoen voorin gezien. Wint deze Vuelta ook gewoon vier ritten. Dat hij er nu echt voor moest vechten is vooral een compliment aan Carapaz. Wat een heerlijke renner is dat toch ook.

Denk wel dat Roglic heel blij was dat die hele Movistar tactiek van vandaag uiteindelijk resulteerde in een treintje van twee voor zijn neus in de slotfase. Ik sluit niet uit dat daar nog even snel een dealtje is gesloten. Maar dat hoort er allemaal bij. Het is niet gek dat het vat een beetje leeg is inmiddels. Misschien ook het weer? Zijn eerdere mindere dag was ook met regen. Wellicht dat hij daar toch wat gevoelig voor is.

Morgen nog de slotrit en dan het zwarte gat.... :baaa.gif:
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za nov 07, 2020 9:27 pm

Hoorde ook de theorie dat movistar nog even wilde afrekenen die vorig jaar vrij onverwacht voor Ineos koos
Dat maakt wielrennen ook zo fascinerend. Ene moment puur man tegen man, maar volgend moment keren de kansen door tactische ontwikkelingen

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za nov 07, 2020 9:30 pm

Dat zit er dik in ja. Heb je de Movistar docu op Netflix gezien? Geeft een heel interessant inkijkje in dat team.

Ik denk overigens dat Roglic het zonder hun ook had gehouden. Al was de marge dan wel iets kleiner geweest.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za nov 07, 2020 9:46 pm

Ik weet het niet, hij verloor wel heel snel 20 seconden, dan is dat stuk vol in de wind vals plat wel erg gevaarlijk

Die docu was erg leuk, vooral het gescheld op soler toen ie weigerde af te zakken
Schelden in het Spaans klinkt sowiezo fantastisch

Ook duidelijk hoe sterk de teamgeest bij Valverde is. Was ongelofelijk goede renner uiteraard, maar dodelijk voor team spirit lijkt me
Je verbaast je dat zo n team netto toch nog zoveel wint

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za nov 07, 2020 10:16 pm

Het was in ieder geval krap geworden. Maar ik denk dat hij taai genoeg was om het te redden. Nu had hij nog iets van een eindschot. Die energie had hij anders nog in de achtervolging kunnen gebruiken. Nog 24 seconden extra verliezen is veel, maar inderdaad niet onmogelijk.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za nov 07, 2020 10:21 pm

Sowiezo is een paar minuten in het wiel vaak wel goed om weer even een laatste adem te vinden.
Hoe dan ook geweldig dat alle drie de rondes op de laatste echte koers dag beslist worden

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11879
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » zo nov 08, 2020 8:21 am

Zonder boni systeem had Carapaz in het rood gestaan.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34395
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Wielrennen

Bericht door Ramona » zo nov 08, 2020 8:35 am

Is het een ongeschreven regel, of mag er vandaag nog voor het klassement gereden worden? :blush.gif:

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo nov 08, 2020 9:18 am

Alles mag, maar op een criterium parcours zoals vandaag gaat Carapaz geen 20 seconden pakken op een peloton
Enig risico is dat Roglic nog pech/valpartij heeft op slecht moment.

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Alexander » ma nov 09, 2020 10:48 am

Wat natuurlijk wel enorm knap is, is dat Roglic werkelijk het hele seizoen op de afspraak is geweest. Weinig renners die hem dat kunnen nazeggen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma nov 09, 2020 11:09 am

29 augustus eerste dag Tour de France, 8 november laatste dag Vuelta.

In 72 dagen 60 dagen 'Grand Tour'-koers (Tour, Giro, Vuelta). En dan nog de trits klassiekers ertussen.

Bizar schema.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » ma nov 09, 2020 1:15 pm

Het meeste is toch netjes verreden. En eerlijk gezegd miste ik het meerennende publiek op de beklimmingen niet echt; integendeel.

Nederland was weer, net als bij het voetbal, het lulletje dat meteen afhaakte. Voor een 'can do mentality' moeten we tegenwoordig in andere landen zijn.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma nov 09, 2020 1:59 pm

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat er zoveel is gelukt met dit last minute in elkaar gezette seizoen. Enige wat echt heel erg jammer is dat is uiteraard het niet doorgaan van Parijs-Roubaix. In natte omstandigheden en met Van der Poel en Van Aert in topvorm. Maar in Frankrijk was alles na de Tour en met oplopende cijfers kennelijk echt even een brug te ver. Zie ook de Giro en Vuelta passage die eruit moesten.

Op korte termijn heeft het de sport ontzettend geholpen. In de laag onder de World Tour is het natuurlijk wel behelpen want daar hebben veel ploegen niet of nauwelijks kunnen koersen en hebben jonge renners dus toch wel een seizoen ontwikkeling gemist. Maar het is absoluut meer dan ik op voorhand had durven hopen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Wielrennen

Bericht door zeux » ma nov 09, 2020 3:44 pm

Marillion schreef:Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat er zoveel is gelukt met dit last minute in elkaar gezette seizoen. Enige wat echt heel erg jammer is dat is uiteraard het niet doorgaan van Parijs-Roubaix. In natte omstandigheden en met Van der Poel en Van Aert in topvorm. Maar in Frankrijk was alles na de Tour en met oplopende cijfers kennelijk echt even een brug te ver. Zie ook de Giro en Vuelta passage die eruit moesten.

Op korte termijn heeft het de sport ontzettend geholpen. In de laag onder de World Tour is het natuurlijk wel behelpen want daar hebben veel ploegen niet of nauwelijks kunnen koersen en hebben jonge renners dus toch wel een seizoen ontwikkeling gemist. Maar het is absoluut meer dan ik op voorhand had durven hopen.
Jullie zitten er veel meer in, maar de renners die Tour en Vuelta met klassiekers hebben gedaan, die zijn dus zo ongeveer 72 dagen intensief volle bak gegaan. Gaan ze daar in het voorjaar - dat niet eens zo gek ver weg is - voordeel bij hebben (sterke basis) of nadeel (oververmoeid)? Of maakt het geen ruk uit? Kan ook.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma nov 09, 2020 4:31 pm

Ik denk dat het kennisniveau van begeleiding inmiddels zo goed is dat ze dit in ieder geval zonder problemen kunnen doen. Het is verder natuurlijk ook niet zo dat de renners dan iedere dag volle bak hebben gereden. Veel renners kunnen wel enigszins hun dagen kiezen. Op de andere dagen vullen ze het peloton.

Voor de uitzonderingen zoals Roglic is misschien iets meer maatwerk nodig. Ik denk sowieso dat ze er goed aan doen bij Jumbo Visma om nog eens kritisch te kijken naar de manier waarop ze hem inzetten. Overal rijden om te winnen kon wel eens niet de beste strategie zijn om volgend jaar de Tour te winnen. Het is bij hem toch meestal zo dat hij in de derde week van een grote ronde wat minder is of in ieder geval een mindere dag heeft. Dan is hij niet gelijk heel slecht maar je kan er wel door verliezen.

Voor veel jonge renners die nu nog de Vuelta hebben kunnen rijden is het denk ik een zege dat ze nog een goede basis hebben kunnen leggen voor volgend jaar. Bij iemand als Dumoulin was het vet dan weer duidelijk van de soep. Het blijft uiteindelijk maatwerk.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma nov 09, 2020 5:05 pm

Marillion schreef:
ma nov 09, 2020 4:31 pm
Ik denk dat het kennisniveau van begeleiding inmiddels zo goed is dat ze dit in ieder geval zonder problemen kunnen doen. Het is verder natuurlijk ook niet zo dat de renners dan iedere dag volle bak hebben gereden. Veel renners kunnen wel enigszins hun dagen kiezen. Op de andere dagen vullen ze het peloton.

Voor de uitzonderingen zoals Roglic is misschien iets meer maatwerk nodig. Ik denk sowieso dat ze er goed aan doen bij Jumbo Visma om nog eens kritisch te kijken naar de manier waarop ze hem inzetten. Overal rijden om te winnen kon wel eens niet de beste strategie zijn om volgend jaar de Tour te winnen. Het is bij hem toch meestal zo dat hij in de derde week van een grote ronde wat minder is of in ieder geval een mindere dag heeft. Dan is hij niet gelijk heel slecht maar je kan er wel door verliezen.

Voor veel jonge renners die nu nog de Vuelta hebben kunnen rijden is het denk ik een zege dat ze nog een goede basis hebben kunnen leggen voor volgend jaar. Bij iemand als Dumoulin was het vet dan weer duidelijk van de soep. Het blijft uiteindelijk maatwerk.
Ja, natuurlijk zijn niet alle renners iedere dag volle bak gegaan, maar goed, ze moeten wel al die kilometers trappen en al die bergen over. Ook weggestopt in het peloton lijkt me dat een behoorlijke belasting in korte tijd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma nov 09, 2020 5:40 pm

Ik hoor vooral dat het lastig is om Roglic af te remmen. Hij wil altijd racen en hij wil altijd winnen inderdaad.

De toekomst bij Jumbo Visma is zeer rooskleurig in ieder geval. Komt veel talent door met een gigantisch potentieel.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma nov 09, 2020 5:47 pm

Peter schreef:
ma nov 09, 2020 5:40 pm
Ik hoor vooral dat het lastig is om Roglic af te remmen. Hij wil altijd racen en hij wil altijd winnen inderdaad.

De toekomst bij Jumbo Visma is zeer rooskleurig in ieder geval. Komt veel talent door met een gigantisch potentieel.
Sunweb verraste ook vind ik. Idee was toch dat dit in zou storten met vertrek Dumoulin?

Die Arensman bijv maakt een erg positieve indruk.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma nov 09, 2020 6:22 pm

Sunweb is voor mij misschien zelfs wel de ploeg van het jaar als je kijkt wat ze daar hebben gedaan na het vertrek van Dumoulin. Ze hebben een groep jonge en zeer talentvolle renners bij elkaar gebracht en laten die attractief en regelmatig ook effectief koersen. Dat was al zo voor de Corona break en daarna gingen ze er gewoon mee door. Sunweb staat misschien niet aan kop van lijstjes met de meeste of de grootste overwinningen maar ze hebben wel echt een geweldige prestatie neergezet. Zowel wat betreft prestaties als scouting.

Renners die Tour, Vuelta en klassiekers hebben gedaan zijn uiteraard wel heel serieus bezig geweest. Veel inspanningen in korte tijd en weinig ruimte voor herstel. De begeleiding is echter zo goed. Er is inzicht in allerlei gegevens waarmee men kan zien hoe renners ervoor staan en of ze nog belastbaar zijn. Men is serieus bezig met voeding en de meeste renners hebben nu eenmaal de eigenschap dat ze precies doen wat trainers en begeleiders zeggen. Binnen een team kunnen ze in grote rondes per dag bepalen of renners een taak krijgen of dat ze mogen uitbollen. Natuurlijk moet je de kilometers dan nog trappen en speelt het weer ook een rol. De meeste zullen nu iets later dan normaal aan de voorbereiding beginnen. Kan ook prima want er zijn al wat openingskoersen van de kalender.

Gelukkig zien we Van der Poel en Van Aert binnenkort gewoon weer in het veld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » di nov 10, 2020 12:22 pm

Ploeg van het jaar gaat me wat ver, want daar heb je wat mij betreft uitslagen voor nodig. En er is wat dat betreft maar één team die zo'n prijs verdient, namelijk Jumbo Visma. Van Aert en Roglic wonnen bijna alles en Bennett won nog Piemonte en had een fantastische ereplaats in Lombardia. Dat in combinatie met het dicteren van bijna alle koersen en je hebt als team niet heel veel progressie meer te maken. Die buitengewone dag van Pogacar en de banddikte van Mathieu zijn de enige 'smetjes' op een voor de rest briljant jaar.

Sunweb heeft heel verrassend gekoerst, maar ook weer heel apart gehandeld met Wilco Kelderman dit jaar. Van horen zeggen is dat weer totaal niet handig en chique gegaan. Spekenbrink ten voeten uit eigenlijk.

Plaats reactie