Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » do sep 17, 2020 9:08 pm

Tja drie weken dag en nacht hoogspanning doet wat met een mens.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do sep 17, 2020 9:11 pm

Zeker, maar hij lijkt me helemaal niet het type dat zich dusdanig zou misdragen dat je daarvoor uit de Tour moet worden gezet. Ik ben nu dan toch wel heel benieuwd naar het verhaal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr sep 18, 2020 7:14 am

Merijn Zeeman op twitter:
Ik ben vandaag uitgesloten van verdere deelname aan de Tour de France. Vanmorgen werd ons mede gedeeld dat ik een beboet zou worden en dat ik me niet meer in de ceremonie zone mocht vertonen. Dit is blijkbaar veranderd.

Ik heb me gister verbaal niet correct gedragen t.o.v een UCI-commissaris die een fiets controle wilde doen bij de fiets van onze leider Primoz. Ik ben boos geworden omdat de commissaris zelfstandig de bracket van de fiets van Primoz wilde demonteren. Bij deze demontage is de fiets van Primoz beschadigd geraakt. Ondanks dit voorval had ik mijn kalmte moeten bewaren en de UCI commissaris respectvol moeten benaderen. Ik betreur het dat ik dit niet gedaan heb.

Ik heb na dit voorval overigens direct excuses aangeboden aan de betrokken UCI commissaris die mijn excuses ook heeft geaccepteerd.Ik ben er kapot van, maar onze gele droom leeft voort.
Hadden ze dit dan nou echt niet anders kunnen oplossen?
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » vr sep 18, 2020 8:14 am

Uci bedoel je?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr sep 18, 2020 7:38 pm

Ja, ik weet natuurlijk niet wat de versie van dit verhaal van de UCI is. Maar als dit het zo'n beetje is vind ik het echt wel heel zwaar gestraft.

In principe is die boete dan al genoeg. Laat 'm desnoods nog een dagje aan de kant staan. Maar iemand uit de Tour zetten terwijl hij met z'n ploeg op het punt staat om de Tour te winnen vind ik echt wel erg zwaar. Het enige dat ik me nog afvraag is waarom die straf in twee keer is gekomen. Als ik het goed begrijp was het eerst alleen een boete en hebben ze hem pas later alsnog weggestuurd. Is er dan toch iets meer gebeurd dan wat boos worden? Was het bijvoorbeeld niet alleen verbaal maar ook fysiek? Als hij daarin echt veel te ver is gegaan zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr sep 18, 2020 8:22 pm

Ik heb inmiddels wat informatie ontvangen over waarom Zeeman nou precies zo boos was. De fiets van Roglic heeft in de crank een dubbelzijdige powermeter. Die official heeft de draad niet op de juiste wijze losgemaakt maar 'm gewoon kapot getrokken. Wellicht uit ondeskundigheid, er zijn wat verschillende systemen in omloop.

Men is dan gedwongen om een nieuwe crank te monteren. Dat is al vervelend genoeg maar er zijn wat problemen met dit type crank als het gaat om exacte calibratie. Dat betekent dat Roglic niet exact weet hoeveel vermogen hij trapt in vergelijking met eerdere etappes. In een wereld waar dit soort data tegenwoordig heilig is zijn ze daar niet zo blij mee.

Moet zeggen dat ik denk dat het effect in de praktijk erg meevalt. Het is niet zo dat het 10 wat scheelt of zo. Maar die gasten letten natuurlijk op alle details. En het zal vooral gaan om het feit dat die man de boel sloopt. Een mechanieker moet dat dan weer gaan herstellen.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » vr sep 18, 2020 8:27 pm

Kan me sowiezo goed voorstellen dat je flink pissed off wordt als de fiets beschadigd raakt.
En eens, lijkt me dat een dag uitsluiting meer dan voldoende straf is. Hij is een van de belangrijkste pilaren onder het huidige Jumbo succes, gewoon sneu om zo iemand op deze wijze te straffen.
Tenzij hij klappen heeft zitten uitdelen uiteraard, maar dat lijkt niet echt het geval

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 9:00 am

De discussie van vandaag, wisselen van fiets of niet?
Alles uit de kast straks: "Wij kunnen met Pogacar in 7 seconden van fiets wisselen"

Met de klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles krijgen de klassementsrenners in de Tour vandaag een laatste kans om het verschil te maken. Niet alleen een stel goede benen, maar ook de materiaalkeuze kan bepalend zijn. "Wij hebben beslist dat Pogacar zal wisselen van fiets", zegt Allan Peiper, ploegleider bij UAE Team Emirates.

Wel of niet van fiets wisselen tijdens de klimtijdrit? Ook Primoz Roglic ontsnapte gisteren na de finish niet aan de vraag. "Ik zal het morgen op het laatste moment beslissen, ik wil afwachten hoe alles gaat en hoe de omstandigheden zijn", klonk het bij de geletruidrager. Bij UAE Team Emirates van eerste achtervolger Tadej Pogacar hebben ze de knoop wél al doorgehakt. "Wij hebben beslist dat Pogacar zal wisselen van fiets", zegt ploegleider Allan Peiper.

"We zijn 2 keer naar La Planche des Belles Filles geweest. We hebben meerdere malen het parcours gereden, simulaties en fietswissels gedaan, het materieel bekeken. We zijn voorbereid qua materiaal en zullen een fietswissel doen.”

Is het dan geen optie om niet te wisselen van fiets? "Dat is zeker ook een optie. Maar er spelen 2 dingen een rol: je draagt minstens 1,3 kg meer omhoog voor de meeste ploegen. Bovendien heb je over 20 dagen al misschien 25.000 klimmende meters gedaan. En die houding is helemaal anders dan op een tijdritfiets. Dat maakt ook een verschil." "Als je een wissel doet op het traagste punt, op het steilste stuk, is het verlies van momentum minimaal. Maar dan moet je hopen op een naadloze wissel om niet echt tijd te verliezen.”

Dankzij de voorbereidingen zou dat moeten lukken bij UAE. "Wij kunnen van fiets wisselen in 7 seconden. We gaan dat opnieuw proberen. Door de stress kan er natuurlijk iets bijkomen. Maar als we rustig blijven, moet het wel lukken.” Pogacar volgt in de stand op 57 seconden van Roglic. Hoe groot is het geloof bij UAE Team Emirates dan hun poulain nog tijd kan terugpakken? "Wat tijd terugpakken is geen probleem. 57 seconden, dat is het probleem.""Kijk: in het beste geval hebben we een kans om de rit te winnen. Hij staat op 2 punten van bergkoning Carapaz. Als de rest meevalt, wordt het een spannende tijdrit." "Maar Roglic is de toprenner in een topconditie. Hij heeft geen enkel moment van zwakte getoond. Ik verwacht niet dat hij zal breken. Het zou mooi zijn dat het een mooie strijd wordt.” Veel zal natuurlijk afhangen van hoe fris Pogacar zich nog voelt na 3 weken Tour. “Donderdagavond zei hij dat hij zich in rit 18 beter voelde dan in rit 17. Dat geeft vertrouwen dat hij voor de tijdrit op volle toeren zal zijn.”

Ook bij onze commentatoren Michel Wuyts en José De Cauwer was de fietswissel een gespreksonderwerp. De Cauwer betwijfelt of wisselen van fiets wel zo'n goed idee is. "Als je de tijdrit gaat verkennen moet je berekenen hoeveel tijd je nodig hebt om te wisselen. Wat doet dat met je benen? Krijg je daar een klap van? Je gaat sowieso al 10 seconden verliezen door te wisselen en in hoeverre ga je dan onmiddellijk weer vertrekken met het juiste gevoel?" "Misschien moet je dan toch maar starten met een soort tussenoplossing. Een klimfiets met daarop een tijdritstuur gemonteerd. Dat lijkt mij misschien nog wel de beste oplossing."

Bron: Sporza.be
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za sep 19, 2020 9:26 am

Dat laatste lijkt me niet, verlies je zo een minuut in de eerste 20 km, echte tijdritfiets is beduidend sneller
Ik verwacht dat ze wisselen. In Bergen was het al een discussie punt, hier is de klim beduidend langer.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 9:48 am

Denk het ook. Pogacar geeft het al aan. Van Aert ook. Nu zou het nog zo kunnen zijn dat ze de concurrentie op het verkeerde been willen zetten maar gezien de lengte en gradatie van de klim zal het een voordeel zijn.

Zou Roglic het nog laten afhangen van wat Pogacar doet? Stel dat die ondanks dit verhaal gewoon doorgaat. Kopieert Roglic dat dan? Het past niet echt bij Jumbo om niet van het eigen plan uit te gaan. Maar je zou kunnen redeneren dat je op die manier niet een extra risico pakt. De wissel kost in eerste instantie toch tijd en ritme en het kan ook verkeerd gaan. Zie de WK in Bergen met diverse deelnemers. Het gaat er bij Roglic ook niet om dat hij de snelste tijd zet maar dat hij zijn voorsprong vast zal houden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » za sep 19, 2020 10:20 am

Dumoulin en van Aert in speciaal pak. Eens kijken hoeveel voordeel ze daaruit kunnen halen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 11:17 am

Dat is wel gek he? Dat je als klassementsleider op de dag vooraf nog even snel een pak krijgt aangemeten van de organisatie. Waarom geef je de ploegen nou niet tenminste de mogelijkheid om ervoor te kiezen om dat zelf te produceren?

De uitslag aan het einde van een grote ronde kan nog wel eens een verrassing bevatten. Toch zou het me echt verbazen als Dumoulin voor de zege kan gaan. Heeft kennelijk niet of nauwelijks trainingen op zijn tijdritfiets gedaan.

Ik verwacht Van Aert als winnaar. Of hij moet er niet vol voor gaan met het oog op de WK.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za sep 19, 2020 2:34 pm

WK parcours voor 2021 vandaag gepresenteerd. Mooi lokaal rondje in Leuven met ook de Sint Antonius berg. Daar moest ik altijd afstappen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 3:13 pm

Zit die ook in een koers? Het zegt me zo niets.

Zal wel een parcours zijn naar de smaak van Evenepoel en Van Aert. Maar ook Van der Poel zal dit aandachtig volgen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za sep 19, 2020 4:32 pm

Nee volgens mij niet; is in de binnenstad. Is wel stijl maar ook heel kort. Denk dat professionele renners er zo op knallen.

Het plaatselijk parcours is heel veel keren en draaien. Zou Van der Poel moeten liggen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » za sep 19, 2020 4:40 pm

Dumoulin heeft geen fiets gewisseld, hij heeft de snelste tussentijd voor de klim.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 4:42 pm

In Bergen wisselde hij ook niet.

Gaat het spannend worden in de strijd om het geel? Pogacar is zijn achterstand aan het wegpoetsen. Deelt Roglic anders in of wat?
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » za sep 19, 2020 4:50 pm

Ik lach me kapot als Pogacar dit nog wint.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 4:54 pm

Het is in ieder geval serieus spannend. Leuke tijdrit zo hoor!
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 4:57 pm

Fietswissel zag er niet goed uit. Roglic kraakt. Ik zie Pogacar alles pakken.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za sep 19, 2020 4:57 pm

Come on Pogacar!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za sep 19, 2020 4:58 pm

Ja, dit gaat niet gfoed. Roglic niet goed genoeg.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » za sep 19, 2020 4:59 pm

Jöhnk schreef:
za sep 19, 2020 4:57 pm
Come on Pogacar!!
Yesss!, come on!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 19, 2020 5:01 pm

Geweldig kijkspel zo hoor. Dit is Lemond - Fignon materiaal! :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za sep 19, 2020 5:07 pm

Hij gaat zeker twee minuten verliezen
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie