Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo sep 29, 2019 8:40 pm

De Belgen waren gewoon niet goed genoeg. Daar doe je niets aan.

Iedereen wist wel hoe laat het was toen Van der Poel en Trentin gingen. Dat zijn mannen die bij de allerbeste renners hoorden de afgelopen weken. Niet mee gaan en het ook niet meer toe rijden betekent dat je niet kunt. Meer dan maximaal kun je niet geven.

Alles bij elkaar echt heel zuur dit. Van der Poel had nu ook de wereldbeker én wereldtitel mtb in handen kunnen hebben. Nu heeft hij niets. Maar hij was goed en zijn plan klopte ook. Hij komt normaal gesproken nog wel een keer in de gelegenheid om voor een nieuwe kans te gaan.

Pedersen is een verrassing maar hij heeft het geweldig gedaan. Was eerder al ijzersterk in het voorjaar. Hopelijk kan hij doorgroeien komend jaar. Als je dit in je hebt is er veel mogelijk. Hij was overigens al eens 2e bij het junioren WK in Firenze, achter ene Matthieu van der Poel.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma sep 30, 2019 12:47 pm

De vraag is hoeveel het lichaam nog opneemt als het in een staat van onderkoelijt en extreme vermoeiheid zit.
Bij normaal weer kunnen ze redelijk wetenschappeliik uitrekenen hoeveel energie er exact moet worden ingenomen voor de inspanning, bij dit soort weer is dat gewoon niet zo duidelijk.
Is ook geen toeval dat de jongen die wint er uitziet als het dikkertje tussen de wielrenners
Was zelf dit weekend op een soort van fietsfestival van Laurens ten Dam, waar ook Dumoulin en Oomen waren. Valt elke keer weer op hoe dun die gasten zijn als je zo dichtbij ze staat. Dumoulin was groter dan ik dacht, maar alsnog ook superstrak (terwijl die net weer is begonnen met trainen)

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 30, 2019 1:39 pm

Ja, afkoeling heeft natuurlijk een enorme impact. Regen is vele malen vervelender dan enkel kou. Je zag veel renners ook zolang mogelijk nog met jasjes rondrijden. Ik herinner me dat Van der Poel op enig moment z'n hesje heeft losgemaakt. Misschien was dat achteraf ook niet zo'n goed plan?

Zo extreem kom je zelden tegen. Je zag het ook bij renners die een inspanning leverden. Daarna was het bij veel ook meteen helemaal klaar.

Achteraf gezien had hij misschien toch langer moeten wachten. Plaats die aanval bijvoorbeeld 2 ronden voor het einde.
Maar voor hetzelfde geld was het dan in de finale net zo gelopen. Het blijft wel enorm zuur want dit leek echt een gouden kans op de wereldtitel. En hoe goed hij ook is. Je moet altijd maar afwachten wanneer je weer in die positie komt. Ik hoop wel dat hij lekker zo eigenwijs blijft koersen want het brengt hem ook gewoon heel veel en het is dit wat hem zo'n leuke renner maakt.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » ma sep 30, 2019 1:53 pm

Iniesta schreef: Is ook geen toeval dat de jongen die wint er uitziet als het dikkertje tussen de wielrenners
Was zelf dit weekend op een soort van fietsfestival van Laurens ten Dam, waar ook Dumoulin en Oomen waren. Valt elke keer weer op hoe dun die gasten zijn als je zo dichtbij ze staat. Dumoulin was groter dan ik dacht, maar alsnog ook superstrak (terwijl die net weer is begonnen met trainen)

Mads Pedersen zijn vetpercentage zit op 5,5%. Dat is al extreem laag en dan beschouwen ze hem in de wielerwereld inderdaad nog als een "dikkerdje". Pfoe.

Iniesta schreef:De vraag is hoeveel het lichaam nog opneemt als het in een staat van onderkoelijt en extreme vermoeiheid zit.
Bij normaal weer kunnen ze redelijk wetenschappeliik uitrekenen hoeveel energie er exact moet worden ingenomen voor de inspanning, bij dit soort weer is dat gewoon niet zo duidelijk.
Marillion schreef:Ja, afkoeling heeft natuurlijk een enorme impact. Regen is vele malen vervelender dan enkel kou. Je zag veel renners ook zolang mogelijk nog met jasjes rondrijden. Ik herinner me dat Van der Poel op enig moment z'n hesje heeft losgemaakt. Misschien was dat achteraf ook niet zo'n goed plan?

Zo extreem kom je zelden tegen. Je zag het ook bij renners die een inspanning leverden. Daarna was het bij veel ook meteen helemaal klaar.
Ja. Het was gewoon heel extreem.
De stuurlui aan wal roepen dan "hij valt niet op het juiste moment aan" of "hij moest dit of hij moest dat". Dan stel je de zaken echt veel simpeler voor dan ze zijn. Het is bijna onmogelijk om er een voorstelling van te maken hoeveel pijn na al die uren iedereen voelt in hun poten en in hun lijf.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 30, 2019 5:54 pm

Yorkshire vandaag...
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » di okt 01, 2019 8:10 am

Marillion schreef:
Jöhnk schreef:Van der Poel zegt zelf dat hij genoeg heeft gegeten.
Ik heb 't hem horen zeggen maar dit heeft toch echt gewoon alle tekenen van een ouderwetse hongerklop.

Zo lang in deze omstandigheden koersen vraag extreem veel van een lichaam. Als je net zoveel eet als normaal is dat nu ineens niet genoeg. Dit is natuurlijk voor hem ook relatief nieuw terrein, de extreme combinatie van duur en slecht weer. Wat is genoeg eten? Daar komt ook nog bij dat je continu scherp moet blijven. Iedere bocht is gevaarlijk. Dat kost ook momenten waarop je nog even wat naar binnen steekt.

Geen schande als je ziet hoeveel renners er doorheen zakken. Maar wel echt ontzettend zuur dit. Ik zag 'm al bijna met die trui op het podium staan. Verder gewoon een perfecte koers gereden wat mij betreft. Hij zat waar hij moest zitten. Helaas was de koers een ronde te lang.

Wat een slagveld was dit. Een handvol renners in de finale en iedereen hélémaal naar de klote.
Precies. Hij reed 10 km ervoor die Moscon nog uit het wiel. Dat contrast is te groot. Oftewel, gewoon te weinig eten en een combinatie van overmoed. De beurten van die jongen waren echt buitenproportioneel.

Het is overigens altijd wel interessante kost he. Ben je een renner die goed reageert op mooi weer of op slecht weer? En heb je niet veel voordeel met wat extra kilo's. Ik was hier namelijk over aan het discussiëren en toen kwam opeens Betancur opzetten. :smallgrin.gif:

Fantastisch WK in ieder geval. Volgende week zaterdag Il Lombardia. :biggthumpup.gif:

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » di okt 01, 2019 8:39 am

Oftewel... heerlijk simplistische conclusie waar bij je beweert beter te weten hoeveel van der poel gegegeten heeft dan van der poel zelf.
Ook buiten hongerklop kan het in 1 keer op zijn, lichaam dat gewoon niet meer doet.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » di okt 01, 2019 9:34 am

Vanwege het contrast heeft het alle tekenen van een hongerklop en een combinatie van overmoed. Let wel, het zit 'm vooral in die combinatie wat mij betreft. Je kan niet ongestraft beurten doen waarbij je mede koplopers moeite hebben om het wiel te houden. Hij heeft gigantisch lang op die limiet gereden en gedacht dat hij dat kon blijven volhouden. Er zat echt geen centje sparen bij en dat terwijl de andere vier mannen toch net even wat beter op hun limiet aan het letten waren. Als je op je limiet rijdt, dan kan het opeens zo zijn dat je moet passen. De reden dat ik denk dat het een combinatie is dat hij niet op zijn limiet reed op het moment van lossen. Hij zat in het laatste wiel op een ogenschijnlijk vlak stukje. Dan zou er wat mij betreft meer aan de hand moeten zijn. Aan de andere kant kun je het inderdaad niet zo simplistisch stellen. De beste jongen heeft nog nooit een dergelijke afstand afgelegd op dit niveau. Tel daarbij op de verschrikkelijke weersomstandigheden en je hebt een vrij onvoorspelbaar recept. Ik vond het trouwens wel opvallend dat hij op een gegeven moment met een los jasje ging fietsen. Dat zou ik nou nooit doen in dergelijke omstandigheden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do okt 03, 2019 1:51 pm

Iniesta schreef:Oftewel... heerlijk simplistische conclusie waar bij je beweert beter te weten hoeveel van der poel gegegeten heeft dan van der poel zelf.
Ook buiten hongerklop kan het in 1 keer op zijn, lichaam dat gewoon niet meer doet.
Van der Poel komt er nu anders zelf ook op terug.
Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"

Het was waarschijnlijk hét beeld van het WK: de monumentale inzinking van Mathieu van der Poel (24) net na het ingaan van de laatste lokale ronde. "Ik heb genoeg gegeten en gedronken, denk ik, maar ik kon gewoon geen trap meer doen", zei hij na het WK, maar enkele dagen later lijkt hij toch van die verklaring af te stappen. Mathieu van der Poel rijdt vandaag de Münsterland Giro en blikte na enkele nachtjes slaap nog eens terug op het WK, waar hij de man met de hamer keihard tegenkwam. De piste van een hongerklop lijkt nu toch aannemelijk. "Ja, misschien wel", vertelde hij voor de start van de Duitse eendagskoers aan de NOS.

"Waarschijnlijk heb ik iets te weinig gegeten en gedronken op de lokale rondjes. En dat in combinatie met de koude, waardoor je het ook niet voelt aankomen. Normaal voel je dat wel. Nu voelde ik me vijf minuten voordien nog super en ineens was het gedaan." Bij Van der Poel leek de knop aan de finish in Harrogate al omgedraaid. Dat was voor de start van de Münsterland Giro niet anders. "Het is nu gebeurd. Ik was goed op de dag dat ik goed moest zijn, dus ik ben op zich wel tevreden."

"Ook over de manier waarop ik gekoerst heb. Ik heb gehoord dat ik tactische fouten zou hebben gemaakt. Ik vind zelf van niet. Ik zat in de groep die voor de titel ging sprinten. Als ik die inzinking niet had gehad, praatte niemand er nu over."

Bron: Sporza.be
De symptomen waren ook echt overduidelijk. Van het ene op het andere moment volledig in elkaar storten.

Eten en drinken wat je normaal tijdens zo’n afstand naar binnen werkt is niet genoeg. Bovendien heb je minder tijd omdat je continu bezig bent met de gevaren die de omstandigheden met zich meebrengen. Hij heeft het zich tijdens de wedstrijd onvoldoende gerealiseerd.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » za okt 12, 2019 3:33 pm

Mooie overwinning van Bauke!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za okt 12, 2019 3:48 pm

Geweldig!

Een van de allermooiste koersen die er zijn. Het is 'm van harte gegund. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za okt 12, 2019 4:14 pm

Helemaal met het deelnemersveld dit jaar!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 13, 2019 4:10 pm

Parijs-Tours vandaag is ook een mooie koers hoor! Heerlijk met die wind en een mix van onverharde stroken met wat heuvels.

Terpstra pech met twee keer lek in de finale. Wallays onderweg naar een hele mooie solo overwinning. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo okt 13, 2019 5:18 pm

Benieuwd of levevre ooit z’n ongelijk gaat toegeven. Heeft de wedstrijd nu zelfs geboycot.
Vond dit vroeger altijd zinloos wedstrijd als het seizoen eigenlijk al voorbij is, nu heeft het echt een extra toegevoegde waarde.
Misschien moet je ze maar verplichten om op echte gravel banden rond te rijden. Dan heb je minder lekke banden en wordt het iets minder een loterij

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 13, 2019 5:26 pm

Het staat iedereen vrij om een andere band te monteren natuurlijk.

Maar deze wedstrijd is inderdaad echt enorm in waarde gestegen als het gaat om aantrekkelijkheid. Er kunnen nu ook veel verschillende type renners winnen. Als Lefevre het niet zint dan blijft 'ie maar weg. Maken de andere ploegen er wel een mooie koers van.

Ik ben het overigens op zich wel met hem eens dat je dit niet ineens in iedere koers moet steken. Maar zoals hier voegt het echt iets toe en ik vind het ook wel passen in het karakter van de streek en daarmee de koers.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo okt 13, 2019 6:16 pm

Je redt het niet als jij de enige bent met brede banden, er zullen altijd een paar zijn met snelle banden die het geluk hebben geen lek te rijden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma okt 14, 2019 8:39 am

Ik zou ook nooit voor een echte gravelband gaan. Daarvoor zijn de kilometers van deze stroken in verhouding tot de totale wedstrijd niet genoeg.

Maar er zijn genoeg opties om voor wat extra bescherming te kiezen. Een wat bredere band, eventueel een model met iets meer bescherming, spelen met de luchtdruk. En dan heb je natuurlijk nog de invloed van de renner. Meer of minder risico pakken om wat sneller te zijn? Wellicht zijn er hier en daar ook nog ploegen die het wat onderschatten of die met een beperking van beschikbaar sponsormateriaal te maken hebben.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma okt 14, 2019 12:23 pm

Rijd deze herfst zelf met 28 mm en 5.5 bar. En je raadt het al? Na 5 ritjes door de modder/bladeren/steentjes lek. :smallgrin.gif:

Ik weet niet wat ik er van moet vinden, hoor. Deze koers kan wel wat pit gebruiken, maar ik vind zelf dat de gravel trend wel echt beperkt moet zijn.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 20, 2019 9:46 am

@Jumbo-Visma: Geef Jan Willem van Schip is even heel snel een contract voor komend seizoen.

Nederlandse renner, inzetbaar op de weg en in het veld, kanshebber op de OS voor een medaille en publicitair ook heel interessant. Wat wil je nog meer?

Mooie prestaties bij het EK baanwielrennen de afgelopen dagen. Met name de sprinters zijn op het moment gewoon de beste ter wereld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 20, 2019 10:11 am

Als dit parcours klopt stuurt de organisatie van de Giro een uitnodiging naar Tom Dumoulin:

Afbeelding
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo okt 20, 2019 10:18 am

Marillion schreef:Als dit parcours klopt stuurt de organisatie van de Giro een uitnodiging naar Tom Dumoulin:
Weet je het aantal bergen (finishes bergop) en de lengte van de tijdritten?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » zo okt 20, 2019 10:27 am

3 tijdritten! Deze moet Dumoulin gaan rijden hoor.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 20, 2019 10:41 am

De tijdrit in Budapest is al 9,5km. Een veel beter parcours gaat hij niet krijgen. Natuurlijk is er in de slotweek veel te klimmen maar dat is in goede doen helemaal geen probleem.

Overigens is dit parcours natuurlijk óók voor Roglic heel interessant.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo okt 20, 2019 4:23 pm

Marillion schreef:De tijdrit in Budapest is al 9,5km. Een veel beter parcours gaat hij niet krijgen. Natuurlijk is er in de slotweek veel te klimmen maar dat is in goede doen helemaal geen probleem.

Overigens is dit parcours natuurlijk óók voor Roglic heel interessant.
Ja, dat is een lange proloog. Good.

Het lijkt me - gezien de routeschema's - dat ze bij Jumbo gaan voor Dumoulin voor de Giro, Roglic voor de Tour en Kruiswijk voor de Vuelta? (en dan per koers kijken wat de meesterknechten zullen zijn en of ze bij elkaar kunnen helpen).

En dan hopen dat Tour-parcours 2021 meer op het lijf van Dumoulin geschreven is?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo okt 20, 2019 5:28 pm

Ik heb echt geen idee wat ze gaan doen. Als Dumoulin de Tour een keer wil winnen is het wel zaak dat hij af en toe mee gaat doen. Je moet je ook niet te snel laten afschrikken door een parcours want na drie weken koers wint meestal gewoon de sterkste renner. Een ideaal parcours (in de zin van inclusief meerdere tijdritten) gaat hij daar uberhaupt niet krijgen want dat is niet in het belang van de Franse renners en het is doorgaans niet zo populair voor tv uitzendingen. Tenslotte zal de sponsor een voorkeur hebben voor Dumoulin in de Tour omdat dit commercieel interessanter is voor een Nederlands bedrijf.

Daar staat tegenover dat Dumoulin graag in Italië koerst en dat dit parcours absoluut beter bij hem past. Als hij in topvorm is ligt daar gewoon een kans om geschiedenis te schrijven door voor de tweede keer de Giro te winnen. Dat is natuurlijk gewoon een absolute hoofdprijs. Een keuze voor de Giro zou bovendien ook meer ruimte geven om daarna vol te gaan voor doel nummer twee, olympisch goud op de tijdrit in Tokio. Iets waar hij alleen kans op maakt als hij zich er echt volledig op toe zou leggen. Want Rohan Dennis maakt daar gewoon zijn enige doel van.

En dan is er natuurlijk ook Roglic. Nummer één op de UCI ranking en inmiddels ook winnaar van een grote ronde. Ook voor Roglic is het Giro parcours gunstiger dan het Tour parcours. Hij heeft daar ook nog iets goed te maken nadat hij het afgelopen jaar niet kon bolwerken. Redenen genoeg dus om ook naar Italië te gaan. Maar moet de nummer één van de UCI ranking niet gewoon een doel maken van de Tour?

Ik zou niet graag degene zijn die op dit vlak bij Jumbo Visma de keuzes moet maken.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie