Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 07, 2020 2:27 pm

Ja, daar kijk ik ook enorm van op. Het is soms alsof de journalisten er gewoon naast staan en nog net niet zelf de diagnose stellen.

Het slaat hier soms wat door als het over een eenvoudige blessure gaat maar dit is dan weer het andere uiterste.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 07, 2020 2:55 pm

Jumbo-Visma zag er vandaag goed uit in de Tour de L'Ain. Roglic en Dumoulin bij de eerste vier waarbij Tom de sprint aantrok. Zal goed voelen voor hem in gelijk voorin te koersen. Zondag daar een serieuze bergrit als slot met finish op de Grand Colombier. Eens kijken of hij daar ook bij de beste kan zitten.

EDIT

Tom is tevreden:
Dumoulin opgelucht na eerste koers: 'Rentree kon bijna niet beter'

Tom Dumoulin is zijn eerste officiële koersdag in 420 dagen goed doorgekomen. De Limburger eindigde bij zijn debuut voor Jumbo-Visma als vierde in de eerste rit van de Tour de l'Ain. Volgens Dumoulin, die zich in de Franse koers voorbereidt op de Tour de France, ging het beter dan verwacht. "Beter kon bijna niet. Nou ja, als je hier wint, is het perfect", zei hij na afloop tegen De Telegraaf. Hij merkte wel dat hij even moest wennen. "De eerste fase van de koers voelde raar aan. ik moest er echt inkomen. Ik had een beetje schrik en het was vreemd constant voor je plek te moeten vechten", merkte hij op. "Uiteindelijk ging het weer vanzelf. Fietsen is net skiën; dat verleer je ook niet."

Dumoulin reed sinds juni 2019 geen koers meer, toen hij vanwege knieproblemen opgaf in het Critérium du Dauphiné. Hij werd vervolgens twee keer geopereerd, waarna zijn seizoen erop zat. In februari zou hij aanvankelijk debuteren voor Jumbo-Visma, maar door darmparasieten stond hij enige tijd aan de kant. Door de coronacrisis liet zijn debuut nog iets langer op zich wachten.

In de l'Ain leek het alsof Dumoulin nooit was weggeweest. Het plan was om kopman Primoz Roglic naar de ritzege te leiden, maar die kwam op het laatste klimmetje niet weg. In de sprint moest Roglic het ondanks het harde werk van Dumoulin afleggen tegen de Italiaan Andrea Bagioli.

"We wisten dat Primoz het wilde proberen op het slotklimmetje, maar hij kwam niet weg. Omdat hij doorgaans erg rap is, dacht ik: ik trek de sprint aan voor hem. Maar ik geloof dat hij wat naar de kloten was van die inspanning op het einde. Misschien hadden we het beter net andersom gedaan."

Bron: nusport.nl
En hij heeft kennelijk zelfs zoveel zelfvertrouwen dat hij en passant nog even een klein steekje richting Roglic durft te plaatsen. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 08, 2020 10:22 am

Gisteren heeft Groenewegen een reactie gegeven voor de camera, zie dit artikel van de NOS.

Die jongen is een mentaal wrak. Ze zullen hem de rest van het seizoen sowieso aan de kant houden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za aug 08, 2020 5:38 pm

Van Aert, wat een klasbak! :biggthumpup.gif:

Prachtige aanval samen met Alaphilippe. Dat ging echt heel erg hard. Seizoen nu al geslaagd voor die jongen. En dat een jaar na die zware val in de Tour.

Ondertussen is Evenepoel aan een indrukwekkende solo in Polen bezig. De Belgen hebben zo onderhand ook echt weer wielergoud in handen.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » za aug 08, 2020 6:09 pm

Jammer dat het groepje met vd Poel er net niet meer bij kwam.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za aug 08, 2020 6:17 pm

Het lijkt er op dat de familie Jakobsen heeft ingegrepen. Geen gedetailleerde updates meer. Lijkt mij ook goed. Over een weekje grove stand van zaken lijkt mij prima.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo aug 09, 2020 6:32 pm

De Tour formatie van Jumbo was indrukwekkend in de Tour de L'Ain. Als ze niet te vroeg pieken dan lijkt het erop dat ze sterker zijn dan Ineos. En Roglic kan de strijd met Bernal voorlopig ook uitstekend aan.

En dan gaat Van Aert daar straks ook nog even mee op kop rijden. Denk dat ze niet zo lekker slapen bij Ineos.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5344
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » zo aug 09, 2020 8:40 pm

Wat een machtsvertoning was het van de Jumbo ploeg zeg. Erg benieuwd naar de Dauphine (waar ze met dezelfde ploeg starten) en uiteraard de Tour. Van Aert en Kuss komen we nog bij, prima ploeg hoor

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo aug 09, 2020 10:10 pm

Was mooi om te zien inderdaad. Maar gelukkig gaat het uiteindelijk ook om wie de sterkste is. Als bernal vandaag sterker was geweest dan Roglic, had hij mooi met de eer gestreken. Maar het is wel lekker dat in de laatste 10km Bennet nog even drinken kan gaan halen.
Dumoulin is ook goed in orde. Als Roglic dit niveau 3 weken kan volhouden, steekt hij er normaal wel bovenuit. Denk dat wel wat constanter is

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7897
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » ma aug 10, 2020 7:42 am

aardige ploegentijdrit zo met dit team
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma aug 10, 2020 10:27 am

Bardet naar Sunweb.

Is dit dé vervanger van Dumoulin?

Tweede in 2016 en derde in 2017 in de Tour, maar ik heb nooit echt het idee gehad dat hij om de winst mee kon doen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma aug 10, 2020 12:49 pm

Als eenling tegen Sky/Ineos was het ook lastig. Zeker omdat hij in tijdritten traditioneel minuten aan de broek krijgt. Gek genoeg weigerde hij altijd om daar serieus aan te werken. Dat zal bij Sunweb wel anders gaan. Misschien is een vreemde omgeving wel een goede stimulans. In zijn oude vorm als klimmer en zonder tijdritten is hij zeker wel in staat om een heel mooi klassement te rijden. Maar de Tour winnen? Nee, dat zie ik ook niet gebeuren.

De nieuwe lichting toppers die eraan komt is ook ijzersterk. Bernal won al een keer. Pogačar maakte al veel indruk. En wat te denken van Evenepoel? De generatie die rond de 30 zit wacht best niet te lang meer of ze kunnen hun jachtterrein beter verleggen naar Giro of Vuelta (waar niets mis mee is).
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma aug 10, 2020 10:20 pm

Voor hem een aardige stap. Wellicht dat de focus op structuur hem een stap verder brengt.
Vanuit sunweb vreemde keuze, tenzij ze de Franse markt op willen. Geloof niet dat er iemand buiten Frankrijk warm loopt voor een podium tour met bardet

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » di aug 11, 2020 8:57 am

Marillion schreef:
ma aug 10, 2020 12:49 pm
De nieuwe lichting toppers die eraan komt is ook ijzersterk. Bernal won al een keer. Pogačar maakte al veel indruk. En wat te denken van Evenepoel? De generatie die rond de 30 zit wacht best niet te lang meer of ze kunnen hun jachtterrein beter verleggen naar Giro of Vuelta (waar niets mis mee is).
Ik denk eerlijk gezegd dat ook Bernal en Pogacar zich beter kunnen gaan richten op de Giro en Vuelta...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di aug 11, 2020 9:57 am

Evenepoel is wel heel goed ja. Zo'n solo van ruim 50km in Polen. Het zijn geen prutsers achter hem.

Toch moet hij een ronde van drie weken ook nog gaan ervaren. Ik ben heel benieuwd naar zijn prestaties straks in de Giro als we zover komen met het seizoen. Als hij dit niveau ook over een periode van drie weken kan laten zien heeft de concurrentie een serieus probleem. Dat is wel duidelijk.

Voor het kijkspel moeten we maar hopen dat hij gewoon al heel jong zijn beste niveau weet te bereiken (zoals enkele anderen dat ook doen). Want als hij tot pak 'm beet 26/27 nog ieder jaar beter gaat worden dan gaat het regelmatig niet spannend worden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 12, 2020 2:05 pm

Een mooie update over Fabio Jakobsen:
Fabio Jakobsen weer in Nederland, Yvan Vanmol: "Dit is een mirakel"

Deze namiddag wordt Fabio Jakobsen vanuit Polen overgebracht naar het ziekenhuis van Leiden in Nederland. Amper één week na zijn zware val in de Ronde van Polen! Yvan Vanmol, ploegdokter bij Deceuninck-Quick Step, is in Nederland om de renner op te vangen en mee te begeleiden. "Iedereen heeft gezien wat voor een zware val dit was", zegt Vanmol. "Als je nu ziet dat Fabio opnieuw mobiel is, dat hij opnieuw kan rechtstaan, dat hij geen breuken heeft aan zijn onderste ledematen, ja: dan mag je gerust spreken van een mirakel." De informatie die vorige week vanuit Polen doorsijpelde, blijkt niet altijd even correct. Zo was er het gerucht dat de luchtpijp van Jakobsen verbrijzeld was.

"Dat klopt totaal niet," gaat Vanmol voort. "De luchtwegen zijn meteen na de val wel geïntubeerd, maar die zijn niet verbrijzeld. Praten lukt momenteel nog niet, maar Fabio verstaat en begrijpt alles." "Hij communiceert nu via het scherm van zijn telefoon. Ik verwacht zeker dat hij opnieuw zal kunnen praten. De spieren rond zijn mond en lippen zijn fel geraakt, maar ook dat komt wel opnieuw in orde."

Iedereen die de val heeft gezien, bijzonder veel mensen dus, verbaast zich erover dat Jakobsen weinig of niets heeft gebroken.
Vanmol: "Dat klopt, zijn benen hebben amper schade geleden. Er is wel een breuk aan een duim en in zijn boven- en onderkaak. Een verklaring is dat de botten van sprinters sowieso veel sterker zijn dan die van andere renners. Mocht dit zijn gebeurd bij een lichtgewicht-klimmer, dan zou het zeker een ander, zeg maar erger verhaal zijn geweest."

"Zijn sinussen zijn intact, net als zijn oogkassen. Hij heeft geen hersenletsel en is volledig mobiel. De grootste schade is aangericht aan zijn gebit, dat hij kwijt is. Maar de esthetische chirurgie is de laatste jaren zo fel gevorderd, dat ik vermoed dat de sporen van die val later nog amper te zien zullen zijn."

"Besef van half mirakel overheerst"
De sprinter van Deceuninck-Quick Step herinnert zich nog alles tot aan de laatste ronde, op enkele honderden meter voor de streep. Jakobsen beseft nu aan welke grote ramp hij is ontsnapt. "Zoals bij ieder trauma is het logisch dat nu de confrontatie volgt met dat besef maar ook met de werkelijkheid", zegt Yvan Vanmol. "Dat zal moeilijke momenten opleveren, maar het besef dat dit meer dan een spreekwoordelijk half mirakel is overheerst."

"Neen, ik ga geen uitspraken doen over termijnen. Maar als je me vraagt of Jakobsen opnieuw een renner zal worden, dan heb ik daarover zeer weinig twijfels en meer dan goede hoop", besluit Vanmol.

Bron: Sporza.be
Het blijkt nu dus ook dat niet alle verhalen helemaal juist waren. Er is dus geen sprake van een verbrijzelde luchtpijp.

Een week geleden gaf ik weinig voor zijn kansen en nu lijkt hij zelfs terug renner te kunnen worden. Onvoorstelbaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10271
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Wielrennen

Bericht door WP_Legend » wo aug 12, 2020 3:57 pm

Overtrokken gedoe dus allemaal..

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo aug 12, 2020 4:27 pm

Jumbo gaat door met winnen. Knap staaltje van van Aert.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » wo aug 12, 2020 5:34 pm

Ze winnen ook in Italie met Bennett, vd Poel derde.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 12, 2020 6:47 pm

Ja, sterk hoor. Bennett was al heel goed in Tour de L'Ain. Alles lukt daar op het moment los van de situatie met Groenewegen.

Van der Poel zag er prima uit in de finale. Ik zag hier en daar alweer kritiek voorbij komen omdat hij een paar keer niet heeft gewonnen maar dat komt echt nog wel dit seizoen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 12, 2020 7:36 pm

Marillion schreef:
wo aug 12, 2020 6:47 pm
Ja, sterk hoor. Bennett was al heel goed in Tour de L'Ain. Alles lukt daar op het moment los van de situatie met Groenewegen.
Maar dat lijkt mij wel een enorme streep door de Tour-rekening. Die fietst dit jaar niet meer, denk ik.

Ze hadden èn mannen voor de bergen èn een topsprinter. Nu kun je niet beiden bedienen, maar Groenewegen was natuurlijk in elke sprint een gevaarlijke klant geweest.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Alexander
Berichten: 8551
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Alexander » wo aug 12, 2020 7:45 pm

Groenewegen zou de Tour volgens mij al niet fietsen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 12, 2020 7:46 pm

Alexander schreef:
wo aug 12, 2020 7:45 pm
Groenewegen zou de Tour volgens mij al niet fietsen.
Ah ok, dat wist ik niet.
Ook wel curieus, want een geheide kanshebber.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 12, 2020 8:32 pm

Klopt, hij zou de Giro rijden. Jumbo had al de keuze gemaakt om de volledige ploeg in te richten voor de strijd om het geel in Parijs.

Ik denk verder inderdaad dat we hem dit seizoen niet meer in actie gaan zien. Die jongen is een wrak. Al zou het misschien wat kunnen helpen dat het er nu op lijkt dat Jakobsen hier helemaal van gaat herstellen. De eerste uren heeft hij gedacht de veroorzaker te zijn geweest van een dodelijk ongeval.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » wo aug 12, 2020 9:35 pm

Een wonderploeg die alles wint, daar kijk ik altijd wel van op.

Plaats reactie