Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma aug 03, 2020 9:31 am

Marillion schreef:
zo aug 02, 2020 12:44 pm
Ik ken dat stukje waar hij niet mee kon goed. Dat zijn de 100 meest lastige klimmeters van het parcours.

Kennelijk was hij kort daarvoor lek gereden. Dat deel hebben we niet gezien maar daar zitten ook enkele steile passages. Hij zal zich daar hebben moeten forceren om op tijd terug te zijn. En dat betaal je bij deze temperaturen direct in cash en met rente terug. Zonde maar we gaan 'm daar de komende jaren nog wel terug zien.

Milaan San Remo kent een hele andere aanloop. Bijna het hele stuk langs de kust is eruit. Vlak voor de Cipressa en de Poggio komen ze op het bekende finale parcours. Da's wel heel jammer. Het nieuwe stuk ken ik niet. Die bekende finale moet 'm wel goed liggen.
Ben daar wel eens wezen fietsen in de binnenlanden. Die Colle di Nava is pittig vanaf de andere kant, maar stelt niets voor vanaf de kant hoe het peleton hem zal rijden. Dat is continu 1% omhoog. Betekent wel dat je daarna een mooie afdaling krijgt richting het normale parcours. Redelijk steile afzink zo naar de Cipressa. Technisch. Mooi asfalt.

Strade was weer prachtig inderdaad. Wel jammer van de beperkte beelden inderdaad. Leek wel weer jaren '80, zoals ze al zeiden bij de Belg.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » ma aug 03, 2020 10:16 am

Ook handig die motoren zo vlak voor je snufferd met al die stofwolken.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 05, 2020 5:49 pm

Brrr...verschrikkelijke valpartij in de sprint van de 1e etappe van de Ronde van Polen. Groenewegen en Jakobsen in duel en die laatste gaat daarbij frontaal de hekken in. Wat een klap zeg. Dat kan niet anders dan hele serieuze verwondingen opleveren voor Jakobsen. Hoop dat 'ie ok is voor zover mogelijk.

EDIT

Jakobsen zou bij bewustzijn zijn.

Hier de klap:
Onacceptabele sprint van Groenewegen. En dat op zo'n hoge snelheid waar de weg volgens mij zelfs iets afloopt.
Nil volentibus arduum

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door Scherrer » wo aug 05, 2020 5:52 pm

Wat een klap. Benieuwd of hij hier ooit bovenop komt. Of zelfs overleeft. Brrr.
***

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 05, 2020 5:57 pm

Er staat ook nog een official bij de finish. Die krijgt ook een gigantische klap te verwerken.

Ben er gewoon naar van. Hopelijk kan iedereen het navertellen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 05, 2020 6:06 pm

Lefevere is niet zo'n heel klein beetje boos:
Wat een verschrikkelijke klap.

Groenewegen gediskwalificeerd. Dit gaat voor hem zeker een staart hebben.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Wielrennen

Bericht door Scherrer » wo aug 05, 2020 6:13 pm

Er worden niet heel vaak serieuze straffen uitgedeeld voor onveilig sprinten, toch? Lijkt me hier wel op z'n plaats.

Maar Groenewegen is zelf natuurlijk ook hard gevallen en mogelijk tijdje uitgeschakeld, dus dan maakt het weinig verschil.
***

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 05, 2020 6:21 pm

Scherrer schreef:
wo aug 05, 2020 6:13 pm
Er worden niet heel vaak serieuze straffen uitgedeeld voor onveilig sprinten, toch? Lijkt me hier wel op z'n plaats.

Maar Groenewegen is zelf natuurlijk ook hard gevallen en mogelijk tijdje uitgeschakeld, dus dan maakt het weinig verschil.
Klopt, dat gebeurd zelden. De regel is dat je een rechte lijn moet aanhouden maar daar leg je natuurlijk geen lineaal langs. En uiteindelijk gaat het meestal wel goed doordat iemand nog kan corrigeren door een stuurbeweging of doordat iemand stopt met sprinten. Meestal volgt er pas een straf als er een crash is.

Dat laatste is natuurlijk het probleem. Als je dit wil voorkomen moet je in elke sprint straf uitdelen wanneer renners van hun lijn afwijken. Maar dat is weer bijna geen doen.

Een renner doet zoiets natuurlijk niet met de intentie om z'n collega zo te laten vallen. Maar het risico zit er natuurlijk wel aan vast op deze snelheid.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5337
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » wo aug 05, 2020 6:30 pm

Wat een klap. En waarom een sprint die ook nog eens licht bergafwaarts is... Die snelheden. Groenewegen kwam van zijn lijn maar geloof nooit dat er sprake is van opzet. Met deze snelheden, adrenaline, vermoeidheid... Hoop echt dat iedereen er bovenop komt

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 05, 2020 6:30 pm

Het is vandaag overigens precies een jaar geleden dat Bjorg Lambrecht is verongelukt in de Ronde van Polen. Misschien moeten ze daar deze datum voortaan niet meer rijden. Bad karma of zo.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wielrennen

Bericht door 999 » wo aug 05, 2020 6:33 pm

Die arm ?
Laatst gewijzigd door 999 op wo aug 05, 2020 6:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 05, 2020 6:34 pm

Scherrer schreef:Er worden niet heel vaak serieuze straffen uitgedeeld voor onveilig sprinten, toch? Lijkt me hier wel op z'n plaats.

Maar Groenewegen is zelf natuurlijk ook hard gevallen en mogelijk tijdje uitgeschakeld, dus dan maakt het weinig verschil.
Ik dacht bij een shot van boven te zien dat een renner over zijn benen reed toen hij op de grond lag.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo aug 05, 2020 6:36 pm

In coma las ik. Hopelijk komt hij er ooit weer bovenop. Plus die fotograaf lijkt me ook nog wel aardig geraakt te worden.

Heel heftig allemaal. Niet bewust, maar hij wijkt wel af van zijn lijn natuurlijk. Daarna is het een accident waiting to happen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » wo aug 05, 2020 6:37 pm

Hij wijkt van zijn lijn af dus niet reglementair. Als er ook nog kwade opzet kan worden bewezen is het inderdaad crimineel.

columbus
Berichten: 5337
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » wo aug 05, 2020 6:40 pm

Ik geloof echt niet in kwade opzet. Echt niet! Ja, hij wijkt van zijn lijn af en daarna gaat het goed mis.

Maar waarom organisatie, waarom een sprint bergafwaarts. Een gewone sprint gaat al belachelijk hard en nu tikken ze de 80 km/h aan

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo aug 05, 2020 6:43 pm

Nu ik de beelden zo allemaal verzamel en terugkijk ben ik een beetje bang dat dit niet goed gaat aflopen. Veel te prematuur, maar als zo gekatapulteerd wordt...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 05, 2020 6:53 pm

Peter schreef:
wo aug 05, 2020 6:36 pm
In coma las ik. Hopelijk komt hij er ooit weer bovenop. Plus die fotograaf lijkt me ook nog wel aardig geraakt te worden.

Heel heftig allemaal. Niet bewust, maar hij wijkt wel af van zijn lijn natuurlijk. Daarna is het een accident waiting to happen.
Volgens mij doet hij wel meer dan van zijn lijn afwijken. Dit is echt een schouderduw.
Die roze renner gaat vol over de benen van Groenewegen daarna.

Welke kant het ook opgaat, dit wordt een stevige douw voor Groenewegen. Formeel of informeel.

Twitter is niet mals.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo aug 05, 2020 6:57 pm

Zeux, dit is geen schouderduw. Je sprint al hortend en stotend. Dat zie je ook goed voordat er contact is. Dit gaat met ruim 80 km/u naar beneden. Zoveel controle heb je dan niet meer dat je dan ook nog bewust een schouderduw kan uitdelen.

columbus
Berichten: 5337
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » wo aug 05, 2020 6:58 pm

Precies. Met deze snelheden is een piepklein tikje al genoeg

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 05, 2020 6:59 pm

Peter schreef:
wo aug 05, 2020 6:57 pm
Zeux, dit is geen schouderduw. Je sprint al hortend en stotend. Dat zie je ook goed voordat er contact is. Dit gaat met ruim 80 km/u naar beneden. Zoveel controle heb je dan niet meer dat je dan ook nog bewust een schouderduw kan uitdelen.
Als ik de reacties zo lees, zijn er niet veel die het met je eens zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo aug 05, 2020 7:00 pm

Renaat Schotte heeft het over reanimatie, intubatie en kunstmatig coma waarna hij is afgevoerd. Ik vrees ook voor het ergste.

Overigens ook voor die fotograaf die daar achter de hekken staat. Die man heeft geen enkele bescherming en krijgt renner, fiets en hekken als een soort projectielen over zich heen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 05, 2020 7:03 pm

'Jakobsen in kunstmatige coma gebracht'
Fabio Jakobsen is in kunstmatige coma gebracht en in een ambulance afgevoerd, melden Sporza en verschillende Poolse media. Deze informatie is nog onbevestigd. Volgens Renaat Schotte, een bekende wielerverslaggever van Sporza, zijn er bij Jakobsen verschillende reanimatiepogingen gedaan.
Meldt nusport.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo aug 05, 2020 7:07 pm

zeux schreef:
wo aug 05, 2020 6:59 pm
Peter schreef:
wo aug 05, 2020 6:57 pm
Zeux, dit is geen schouderduw. Je sprint al hortend en stotend. Dat zie je ook goed voordat er contact is. Dit gaat met ruim 80 km/u naar beneden. Zoveel controle heb je dan niet meer dat je dan ook nog bewust een schouderduw kan uitdelen.
Als ik de reacties zo lees, zijn er niet veel die het met je eens zijn.
Twitter he. Daar weet de helft niet dat een fiets uit een frame met twee wielen bestaat haha.

Sprinten is lijp. En zeker downhill nog gevaarlijker. Dylan kun je een hoop verwijten, want hij wijkt teveel af naar rechts. Dat is onreglementair. Het is niet dat hij bewust weet dat hij daarmee Jakobsen in de hekken duwt. Die lui liggen op volle snelheid en balanceren op een heel dun evenwicht. Dat lijken veel mensen niet zo goed te snappen. Die denken dat je, onderin de beugels, met volle power op beide pedalen een kaarsrechte lijn kan fietsen en zicht hebt voor alles wat naast en achter je zit. Helaas werkt dat niet zo.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo aug 05, 2020 7:10 pm

Marillion schreef:
wo aug 05, 2020 7:00 pm
Renaat Schotte heeft het over reanimatie, intubatie en kunstmatig coma waarna hij is afgevoerd. Ik vrees ook voor het ergste.

Overigens ook voor die fotograaf die daar achter de hekken staat. Die man heeft geen enkele bescherming en krijgt renner, fiets en hekken als een soort projectielen over zich heen.
En dan ben je vernoemd naar Casartelli. Nou, laat ik niet te negatief worden en in godsnaam hopen dat dit goed komt.

Na zaterdag zijn we weer helemaal terug op aarde helaas.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo aug 05, 2020 7:23 pm

Peter schreef:
wo aug 05, 2020 7:07 pm
zeux schreef:
wo aug 05, 2020 6:59 pm
Peter schreef:
wo aug 05, 2020 6:57 pm
Zeux, dit is geen schouderduw. Je sprint al hortend en stotend. Dat zie je ook goed voordat er contact is. Dit gaat met ruim 80 km/u naar beneden. Zoveel controle heb je dan niet meer dat je dan ook nog bewust een schouderduw kan uitdelen.
Als ik de reacties zo lees, zijn er niet veel die het met je eens zijn.
Twitter he. Daar weet de helft niet dat een fiets uit een frame met twee wielen bestaat haha.

Sprinten is lijp. En zeker downhill nog gevaarlijker. Dylan kun je een hoop verwijten, want hij wijkt teveel af naar rechts. Dat is onreglementair. Het is niet dat hij bewust weet dat hij daarmee Jakobsen in de hekken duwt. Die lui liggen op volle snelheid en balanceren op een heel dun evenwicht. Dat lijken veel mensen niet zo goed te snappen. Die denken dat je, onderin de beugels, met volle power op beide pedalen een kaarsrechte lijn kan fietsen en zicht hebt voor alles wat naast en achter je zit. Helaas werkt dat niet zo.
Gozer hangt helemaal uit het lood. Dit heeft niets te maken met vanuit kracht een zwabberige lijn rijden. Steekt zijn elleboog uit en helt bewust naar rechts. Dat zie ik er in.

Maar goed, we beoordelen het allebei anders.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie