Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 15, 2021 4:30 pm

Ik heb er nog niets van gezien maar wat ik ervan heb begrepen zit het niet vol met lange beklimmingen. Maar is dus nog een beetje een verrassing.

Overigens is het maar zeer de vraag of Pidcock uberhaupt mag deelnemen. Groot Brittanië heeft nog geen startplek.

EDIT

Hier een toelichting op zijn kansen om op de OS te mogen starten. Is nogal een complex verhaal maar 't komt erop neer dat hij afhankelijk is van een Roemeen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 9:36 am

De vrouwen starten vandaag om 11u en de mannen om 15u.

https://www.redbull.com/int-en/events/u ... h-republic#/

Ondertussen ook nog een bergrit in de Giro. Bernal versus Evenepoel? Of blijft die strijd nog even achterwege? De kans dat één van die twee de roze trui pakt lijkt me vrij groot.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo mei 16, 2021 9:55 am

Marillion schreef:Ik heb er nog niets van gezien maar wat ik ervan heb begrepen zit het niet vol met lange beklimmingen. Maar is dus nog een beetje een verrassing.

Overigens is het maar zeer de vraag of Pidcock uberhaupt mag deelnemen. Groot Brittanië heeft nog geen startplek.

EDIT

Hier een toelichting op zijn kansen om op de OS te mogen starten. Is nogal een complex verhaal maar 't komt erop neer dat hij afhankelijk is van een Roemeen.
Het is mn erg onduidelijk geschreven! :)
Eerst 300 pagina s over waarom ie geen kans maakt, en aan eind pas de enige “Roemeense route “ aangeven

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 10:02 am

Ja, het had eventueel iets compacter omschreven kunnen worden. :-)

Hoop wel dat hij er straks bij is. Je wil uiteindelijk toch de beste sporters zien vechten om de medailles.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 10:35 am

Hele lastige omstandigheden doordat er de afgelopen dagen veel regen is gevallen. Bij de vrouwen is het veel lopen op het moment. Misschien dat het straks iets droger ligt want het regent niet meer. Maar gaat een zware rit worden en ik verwacht wel spektakel. Het is toch al één vd meest technische rondjes.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo mei 16, 2021 12:35 pm

Wat een klapper in de afdaling van Mohoric
Blijft apart dat de eerste reactie nog steeds is om hem op nieuwe fiets te zetten, terwijl hij nu uiteindelijk alsnog in ambulance wordt afgevoerd

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo mei 16, 2021 3:03 pm

Van der Poel wordt momenteel volledig in puin gereden door Pidcock.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo mei 16, 2021 3:39 pm

Jöhnk schreef:
za mei 15, 2021 2:13 pm
Marillion schreef:
za mei 15, 2021 7:19 am

Ik vond het een leuk rondje. Net even wat lastiger dan de gemiddelde shorttrack wedstrijd. Dit had iets meer weg van een korte gewone XC wedstrijd in plaats van een veldrit. Ben benieuwd hoe het rondje er zondag bij ligt. Gaat normaal gezien een mooie wedstrijd worden.

Wat is die Pidcock ook een talent zeg. Net als Van der Poel gewoon in drie verschillende disciplines absolute wereldtop. :biggthumpup.gif:
Pidcock is 15 à 20 kg lichter dan Van der Poel. Is dat parcours in Tokio een klimparcours? Indien ja, dan gaat Van der Poel het daar afleggen.
Marillion schreef:
za mei 15, 2021 4:30 pm
Ik heb er nog niets van gezien maar wat ik ervan heb begrepen zit het niet vol met lange beklimmingen. Maar is dus nog een beetje een verrassing.
Idd.
Het is geloof ik echt niet een parcours speciaal gemaakt voor super lichte mannetjes.

Maar hoe groot is de kans dat de OS ook echt in Japan plaatsvinden en niet bijv worden verplaatst naar de UK?
Een steeds kleiner wordend percentage Japanners is er nog voorstander van en de Japanse politiek bracht al statements dat het niet ten koste van alles door hoeft te gaan.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo mei 16, 2021 5:01 pm

Marillion schreef:
za mei 15, 2021 4:30 pm

Overigens is het maar zeer de vraag of Pidcock uberhaupt mag deelnemen. Groot Brittanië heeft nog geen startplek.

EDIT

Hier een toelichting op zijn kansen om op de OS te mogen starten. Is nogal een complex verhaal maar 't komt erop neer dat hij afhankelijk is van een Roemeen.

En de Roemeen is 17e geworden waar een top 20 genoeg was dus Pidcock mag naar de Spelen.

Om wat voor reden eindigde Nino Schurter, volgens de zeer velen de beste mountainbiker aller tijden slechts 7e?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo mei 16, 2021 5:48 pm

Van der Poel kan zijn Olympische droom opbergen, ben ik bang.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo mei 16, 2021 5:59 pm

Dat lijkt me een beetje voorbarig
Van der Poel komt hier zonder goede voorbereiding of vorm naar toe. Is van nature waarschijnlijk te zwaar voor dit soort klimwerk, en wordt alsnog tweede
Als het hem lukt in topvorm op de Spelen te staan, gaat het een schitterend duel worden

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 6:07 pm

Overdrijven is ook een vak inderdaad. Voorlopig heeft hij behoorlijke progressie geboekt ten opzichte van vorige week. Vandaag was Pidcock een maatje te groot maar de grote vraag is nu hoe hun traject naar de OS eruit gaat zien en hoe het dan staat met het vormpeil.

Twee mooie wedstrijden gezien. De omstandigheden waren bij de vrouwen nog wat lastiger omdat de track toen nog minder tijd had gehad om op te drogen. Maar het was lastig genoeg. Met name op een paar klimsecties was het zoeken naar grip. Genoten ook van Pidcock zijn prestatie. Ik hoop dat ook hij de komende jaren gewoon lekker op z'n mtb blijft zitten. Van der Poel heeft al aangekondigd dat hij dat ook blijft doen.

Schürter zijn prestatie vandaag was meer in lijn met zijn teleurstellende vorige seizoen. Vorige week gaf hij de indruk dat hij weer terug was. Nu begin ik toch weer te twijfelen. Hij begint de strijd met de jongere generatie natuurlijk langzaam maar zeker te verliezen. Kan ook niet anders.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 6:09 pm

Iniesta schreef:
zo mei 16, 2021 12:35 pm
Wat een klapper in de afdaling van Mohoric
Blijft apart dat de eerste reactie nog steeds is om hem op nieuwe fiets te zetten, terwijl hij nu uiteindelijk alsnog in ambulance wordt afgevoerd
Onvoorstelbaar hé?

Mooie zege van Bernal. We zouden het bijna vergeten maar dat is ook gewoon nog een hele jonge gast. Ging echt voor de dubbelslag en wat een explosie bij die aanval.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo mei 16, 2021 6:10 pm

Iniesta schreef:
zo mei 16, 2021 5:59 pm
Dat lijkt me een beetje voorbarig
Van der Poel komt hier zonder goede voorbereiding of vorm naar toe. Is van nature waarschijnlijk te zwaar voor dit soort klimwerk, en wordt alsnog tweede
Als het hem lukt in topvorm op de Spelen te staan, gaat het een schitterend duel worden
En Pidcock wel? Die won volgens mij de AGR toen Van der Poel al aan het oefenen was op zijn mountainbike.

Dat gewichtverschil is juist het punt. Pidcock is qua gabarit veel geschikter voor deze sport. En doet qua explosiviteit, vermogen en fietsbeheersing niet tot nauwelijks onder.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 7:00 pm

Pidcock heeft in ieder geval één mtb wedstrijd meer gereden dit seizoen want hij was ook al buiten de World Cup actief.

Dat Van der Poel zijn handen meer dan vol gaat hebben aan hem is ook wel duidelijk. Pidcock is een geweldige mtb'er (sowieso een geweldige atleet). Maar dit was het verschil van vandaag en er kan nog veel veranderen in de verhoudingen. Ook zal er dan sprake zijn van een andere wedstrijdstrategie. Van der Poel begon vorige week en deze week bijvoorbeeld bewust met een vliegende start omdat hij van mening is dat dit voor hem de beste manier is om beter te worden. Maar dat is natuurlijk niet persé de beste tactiek om een wedstrijd te winnen.

Ik vind 't wel heel jammer dat Van der Poel nu alweer naar de weg moet. Hopelijk heeft hij de verdeling van zijn trainingen goed voor elkaar. In Zwitserland en Frankrijk zit je op zich perfect om te trainen met je mtb en de explosiviteit die hij wil opdoen zal hem ook van pas komen in die eerste Tour week. Na die eerste week moet 'ie gewoon lekker afstappen en als de sodemieter naar Tokyo.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 7:12 pm

Overigens, in de Giro:

Algemeen klassement:
1. Bernal
2. Evenepoel
3. Vlasov

Jongerenklassement:
1. Bernal
2. Evenepoel
3. Vlasov

Tot zover het concept van de witte trui. In ieder geval in deze Giro.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 16, 2021 7:15 pm

Marillion schreef:
zo mei 16, 2021 7:12 pm
Overigens, in de Giro:

Algemeen klassement:
1. Bernal
2. Evenepoel
3. Vlasov

Jongerenklassement:
1. Bernal
2. Evenepoel
3. Vlasov

Tot zover het concept van de witte trui. In ieder geval in deze Giro.
De jeugd heeft de toekomst! Van Aart, Van der Poel, Pidcock. Pogacar.

Wisseling van de wacht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo mei 16, 2021 7:28 pm

De jeugd heeft het heden...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 16, 2021 7:41 pm

Jöhnk schreef:
zo mei 16, 2021 7:28 pm
De jeugd heeft het heden...
:-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo mei 16, 2021 7:42 pm

Jöhnk schreef:
zo mei 16, 2021 6:10 pm
Iniesta schreef:
zo mei 16, 2021 5:59 pm
Dat lijkt me een beetje voorbarig
Van der Poel komt hier zonder goede voorbereiding of vorm naar toe. Is van nature waarschijnlijk te zwaar voor dit soort klimwerk, en wordt alsnog tweede
Als het hem lukt in topvorm op de Spelen te staan, gaat het een schitterend duel worden
En Pidcock wel? Die won volgens mij de AGR toen Van der Poel al aan het oefenen was op zijn mountainbike.

Dat gewichtverschil is juist het punt. Pidcock is qua gabarit veel geschikter voor deze sport.
Op het parcours met de zeer lastige klimmen van vandaag, maar dat is allesbehalve hetzelfde terrein als het OS parcours.
Marillion schreef:
zo mei 16, 2021 7:00 pm
Pidcock heeft in ieder geval één mtb wedstrijd meer gereden dit seizoen want hij was ook al buiten de World Cup actief.

Dat Van der Poel zijn handen meer dan vol gaat hebben aan hem is ook wel duidelijk. Pidcock is een geweldige mtb'er (sowieso een geweldige atleet). Maar dit was het verschil van vandaag en er kan nog veel veranderen in de verhoudingen. Ook zal er dan sprake zijn van een andere wedstrijdstrategie.
Precies.

En wie zegt dat Pidcock van Team Ineos net zoveel vrijheid krijgt als Van der Poel al jaren geniet bij zijn ploeg Alpecin-Fenix?
Al zit de Tour VdP best wel wat in de weg. Maar wie zegt dat dat voor Van der Poel een groot obstakel hoeft te zijn?

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo mei 16, 2021 8:48 pm

Klimmetjes in Tokyo schijnen nog net iets korter/ explosiever zijn, in elk geval parcours dat goed moet zijn voor Mathieu
Ook een enorm lastig anderhalf meter sprong, waar een aantal simpelweg niet vanaf durfde

https://www.wielerflits.nl/nieuws/bonds ... KaJAzFk1_k

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo mei 16, 2021 9:00 pm

Iniesta schreef:
zo mei 16, 2021 8:48 pm
Ook een enorm lastig anderhalf meter sprong, waar een aantal simpelweg niet vanaf durfde

https://www.wielerflits.nl/nieuws/bonds ... KaJAzFk1_k
Zo'n technisch onderdeel waar je ook nog veel lef voor moet hebben is Van der Poel op het lijf geschreven.
Niet dat Pidcock bij zoiets één of ander amateurtje is, maar dat heeft een etiket met de naam Mathieu VdP er letterlijk op geplakt.
Iniesta schreef:
zo mei 16, 2021 8:48 pm
Klimmetjes in Tokyo schijnen nog net iets korter/ explosiever zijn, in elk geval parcours dat goed moet zijn voor Mathieu
Bij het WK Veldrijden (wat natuurlijk zeker niet precies hetzelfde is als mountainbiken) was ik echt verrast hoe overduidelijk Van der Poel Van Aert steeds een dreun verkocht bij dat explosieve klimmetje. Hij degradeerde Van Aert daar echt. Vond ik toch wel verrassend.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 16, 2021 9:07 pm

Het heeft allemaal te maken met topvorm. Je moet op het beslissende moment écht je allerbeste vorm te pakken hebben. Als Van der Poel straks wat betreft vorm net zo goed is als in de Strade Bianche dan gaat 'ie er echt niet ver vanaf zitten.

Via deze link zijn wat filmpjes van het parcours te zien. Het eerste filmpje bevat de genoemde drop vanuit het perspectief van de rijder. Het is een hoge snelheidsdrop. Flinke afstand maar wel met prima landing (dat mag dan ook echt wel op een XC parcours, het is geen downhill).

Ik denk dat hij vooral die explosiviteit gaat trainen. Daarmee probeert 'ie in de eerste Tourweek een rit te pakken. En dan op tijd naar Japan om goed te acclimatiseren. Ideaal lijkt het me niet maar het zou best eens minder ongunstig kunnen zijn dan het op het eerste gezicht lijkt.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo mei 16, 2021 9:24 pm

Marillion schreef:
zo mei 16, 2021 9:07 pm
Het heeft allemaal te maken met topvorm. Je moet op het beslissende moment écht je allerbeste vorm te pakken hebben. Als Van der Poel straks wat betreft vorm net zo goed is als in de Strade Bianche dan gaat 'ie er echt niet ver vanaf zitten.

Hoe krijg je het voor elkaar om zo duidelijk in topvorm te steken als Van der Poel op die dag bij de Strade Bianche :confused.gif: :confused.gif: vraag ik me weleens af.
Hij was die bewuste zaterdag echt de aller, aller aller allerbeste.

De schaarse keer dat een renner als Laurens ten Dam ergens om moest sprinten, werd hij compleet ingepakt omdat Ten Dam nu eenmaal een strijkijzer is dat gewoonweg alle explosiviteit mist om te kunnen sprinten.
Maar hier was Mathieus tegenstander Alaphilippe. En Alaphilippe werd even totaal zoek gereden alsof hij een of andere nieuweling was die nog eens even goed het krachthonk in moet om explosiviteit te ontwikkelen. Terwijl Alaphilippe normaliter bij zulke aankomsten ieder ander uit het peloton compleet zoek rijdt.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo mei 16, 2021 10:49 pm

WK veldrijden en Strade Bianchi kun je niet vergelijken hiermee. In die mountainbikewedstrijden ben je continu aan het klimmen. Een enkele uitzondering daar gelaten. De meeste mountainbikeparcoursen late zich eerder vergelijken met het beklimmen van l’Alpe d’Huez. Michael Rasmussen, Cadel Evans: dat waren mountainbikers. Het zijn allemaal vedergewichten.

Het punt is dat Pidcock de wapens van Van der Poel ook bezit. Hij is een acrobaat op de fiets, is explosief en trapt buitenaardse wattages. Alleen hij is ook 17 kg lichter. Na 10 minuten koers zie je al dat dat begint door te wegen.

Plaats reactie