Atletiek-topic

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door columbus » zo aug 21, 2022 11:17 am

Volgens mij heb ik Sedoc ooit eens horen zeggen dat er meer geld in wordt gestoken. Betere omstandigheden, begeleiding etc.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door 999 » ma aug 22, 2022 10:39 am

’Femke fatale’ flikt het
Femke Bol mag heel erg trots op zichzelf zijn. Het 22-jarige loopwonder uit Amersfoort verlaat München met drie gouden EK-medailles om haar nek.

FOTO’S ANP/HH &

RONALD HOOGENDOORN

Drievoudig Europees kampioen Bol (22) doet gewoon wat ze leuk vindt: ’Ik vertrouw op mijn zelfvertrouwen’
MÜNCHEN Ze is de koningin van deze Europese kampioenschappen, maar hoogmoed is haar vreemd. Femke Bol heeft op de dag na een loodzware week nog wel even tijd voor een praatje. Al was het alleen maar omdat ze het lullig vond dat ze op al die drukke avonden zo weinig tijd had voor Jan en alleman. Eigenlijk vindt ze het ’superleuk’ om interviews te geven of ’iets voor een sponsor te doen’.

De vraag is natuurlijk of dat over een paar jaar nog steeds zo is. Ze is een snel rijzende ster in de Nederlandse sport en in de atletiekwereld. Iedereen wil wel wat van haar, maar nu stoort dat (nog) niet. „Ik heb een goede manager die heel veel dingen bij me weghoudt. Ook mijn trainers geven me goede adviezen op dit gebied. Het is inderdaad wel nieuw dat mensen veel van me willen of een mening over me hebben. Soms is dat lastig, maar ik kan ook best direct zijn als ik echt ergens heen moet. Ach, vaak denk ik ook: hoeveel tijd kost het mij een foto te laten maken waar iemand anders blij mee is? Meestal lukt het wel even tussendoor.”

Ze zit in een vergaderzaaltje van hotel Steinberger, ergens in het noorden van München. Voor haar op tafel liggen drie glimmende gouden medailles waarmee ze zojuist uitgebreid op de foto is gegaan. De laatste won ze zaterdagavond met haar collega’s van het estafetteteam (4x400 meter). Met een van haar befaamde eindsprints maakte Bol het verschil in de laatste 200 meter. Vrijdagavond had ze een logische zege geboekt bij haar specialiteit, de 400 meter horden. Toch was dat bijzonder, want daarvoor had ze al twee races gewonnen over 400 meter, de discipline die ze voor deze kampioenschappen als extraatje had uitgekozen.

Haar gewaagde project is geslaagd en oogst veel bewondering. Maar het was ook loodzwaar, kan Bol op deze zondagmorgen melden. „Als ik loop, ziet het er misschien makkelijk uit, maar dat is het lang niet altijd.” Toch was ze bij haar vijf races als eerste over de streep gekomen. Hoe heeft ze dat dan geflikt? „Ik heb geleerd dat ik op mijn zelfvertrouwen moet vertrouwen. Ik denk dat ik altijd nog meer kan dan ik denk dat ik kan. Als dat zelfvertrouwen er niet is, moet je dat een beetje bij jezelf opwekken. Ik praat wel veel tegen mezelf, maar meestal niet hardop hoor.”

Ze is de eerste vrouw die bij een internationaal kampioenschap de 400 meter vlak en de 400 meter horden won. Bovendien waren er maar zes Europese atleten die ooit eerder drie keer goud wonnen bij één continentaal kampioenschap. Het kan niet op bij Bol, die al brons won op de Olympische Spelen (vorig jaar) én zilver bij de wereldkampioenschappen (vorige maand). Hoe wil ze het pad beschrijven dat ze de afgelopen jaren heeft bewandeld? Heel even moet ze nadenken. „Ik doe wat ik leuk vind en waar mijn hart ligt. En ik probeer altijd beter te worden.” Dan weer met een grote glimlach: „Ik vind het een heel leuk pad.”

Bij deze Europese kampioenschappen bleek maar weer eens dat deze alleskunner ook uitzonderlijk snel is op de 400 meter vlak. Toch heeft ze geen plannen om op korte termijn ook bij de mondiale titeltoernooien naar dat onderdeel over te stappen. Nee, het feit dat haar Amerikaanse rivaal Sydney McLaughlin nog veel beter is op de 400 meter horden, is geen reden om te switchen. „Ik geniet van het hordenlopen en ik wil me meten met de besten van de wereld. Dan kan je de eeuwige tweede worden, maar ik stond dan wel altijd tegenover de beste. Dat is leuk.”

Bol is niet alleen stoer, maar ook van nature vriendelijk en vrolijk. Vooral op deze zondag, met de rijke oogst van deze week voor haar neus en de vakantie in zicht. Er volgen nog twee Diamond League-wedstrijden in Zwitserland en dan is het tijd voor vakantie. Ze gaat een paar weken met haar vriend naar Griekenland, genieten van zon, zee en strand. „Ik hou heel erg van de zee. En dan even niet aan atletiek denken.” Waaraan dan wel? „Aan zo weinig mogelijk.”

Ze is niet zo van het stappen en feestvieren, maar zaterdagavond was het toch wel 04.00 uur voordat ze in bed lag. Niet alleen de gouden estafette-medaille, maar ook de 24e verjaardag van naaste collega Lieke Klaver moest worden gevierd. Bol had voor haar doen best veel gedronken. Twee glaasjes champagne, om precies te zijn. „Champagne is mijn favoriete drankje en dat komt goed uit als je wat te vieren hebt.”
De T.

Afwachten of dit geen " eendagsvlieg " is/wordt zoals met Ellen van Langen die in mijn beleving 1 keer piekte n.l. op de Olympische spelen ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door 999 » za sep 03, 2022 10:46 am

’Ik wil actie!’
Gregory Sedoc: „Ik stel altijd doelen, dat heb ik overgehouden uit mijn topsporttijd.”

FOTO ERAN OPPENHEIMER

Energieke atletiek-analist NOS en voormalig topsporter kent niet alleen als politieagent de schaduwkanten van het leven
Afgelopen maanden kwam het enthousiasme van Gregory Sedoc (40) tijdens het WK en EK Atletiek soms dwars door de beeldbuis héén. Moeilijk voor te stellen dat de immer opgewekt ogende NOS-analist nog steeds worstelt met de gevolgen van zijn depressie. En er tegelijkertijd niet voor terugdeinst deuren in te trappen tijdens zijn werk bij de politie.

MARJOLEIN SCHIPPER
Er werd na deze atletiekzomer zelfs her en der geopperd om Gregory Sedoc met zijn aanstekelijke geestdrift ook op andere vlakken in televisieland in te zetten; goed medicijn tegen de alom heersende nationale somberheid. We treffen de voormalig topatleet op, hoe kan het anders, de atletiekbaan waar hij net het middelpunt is van een serie opnames.

Nee, hij heeft geen eigen talkshow gekregen. Haast hij zich breed glimlachend uit te leggen terwijl er een bruin puntje met pindakaas – wie is er niet groot mee geworden – uit de lunchtrommel wordt gepeuterd. Zou toch best kunnen, want Sedoc bewandelt sowieso een opmerkelijk carrièrepad. Een horeca-opleiding, studie economie, in het leger, een eigen bedrijf als motivatiecoach en daarnaast een baan bij de politie in de Haagse Schilderswijk. Als leefstijlcoach, maar dat houdt in dat hij ook gewoon uniformdiensten draait. Maandag start hij in een nieuwe job bij de Zeehavenpolitie in Rotterdam. „Ga ik die gespierde mannen met vol getatoeëerde armen vertellen dat ademhalingsoefeningen heel goed voor ze kunnen werken. Ik hoor ze nu al keihard lachen.”

Wat heb je meegemaakt als agent in de Haagse Schilderswijk?

„Van alles. Als agent ben je altijd als eerste ter plaatse. Een reanimatie van een baby, een slagaderlijke bloeding waarbij iemand letterlijk in een plas bloed lag, moorden waarbij de slachtoffers heel akelig waren toegetakeld, een familie die voor het raam stond terwijl achter hen brand woedde. In de Schilderswijk moet je bovendien je mannetje staan want als je als agent ergens aankomt is er meteen een oploopje, het is een buurt die snel ontvlamt.”

Heb je je ooit echt bedreigd gevoeld?

„Een keer toen we iemand moesten aanhouden. Een jongen deed de deur open en we zagen meteen dat hij gek was. Hij sprintte de woning in, wij erachter aan en we horen iemand achter een deur weer hard komen aanlopen. Toen heb ik die deur ingetrapt, recht tegen hem aan. Hij had een mes. Je moet vaak in een split second beslissen. Een man die belt dat zijn moeder de telefoon niet meer opneemt. Wij erheen, zien we door het raam heen binnen twee mensen op de grond liggen. Mijn collega wilde gelijk naar binnen maar bij mij flitste opeens op: koolmonoxide. Dan moet je toch eerst wachten op de brandweer, hoezeer je eerste reflex ook het bieden van hulp is.”

Je draait uniformdiensten, dat is verplicht om je vaardigheden op peil te houden, maar eigenlijk werk je vooral als leefstijlcoach. Leefstijladviezen, zitten die stoere agenten daar wel op te wachten?

„In het begin gaan ze allemaal keihard lachen. Ademhalingsoefeningen? Meditatie? Zeg Greg, kunnen we niet lekker gaan hordelopen? Maar het is belastend werk. Je wordt geconfronteerd met zelfdoding, met de gevolgen van ernstige verkeersongelukken. Dan is daar de werkdruk. En vergeet niet dat ook agenten gewoon opgroeiende kinderen en werkende partners hebben en thuiskomen in een druk gezin. Het wordt soms steeds moeilijker om te ontspannen en jezelf vervolgens op te laden. Op een gegeven moment loopt iemand vast en zie je de geweldrapportages omhoog gaan. Dat is een van de signalen, dan moet er worden ingegrepen en merken ze na een tijdje dat die ademhalingsoefeningen of die meditatie best oké zijn om tot die broodnodige rust te komen. Het is natuurlijk maar een onderdeel van het pakket.”

Gebruik je ook je eigen ervaringen? Je lijkt zo’n supervrolijke man maar je hebt in 2013 een zware depressie gehad.

„Die altijd op de loer ligt en dat zal ook nooit weggaan. Alleen weet ik er tegenwoordig beter mee om te gaan. Die depressie is zelfs de reden dat ik dit werk als leefstijlcoach ben gaan doen. Ik wil andere mensen helpen om naar zichzelf te kijken en uit te vinden wat voor hen goed werkt. Het was ook het eerste wat ik toen tegen mijn psychiater zei: ik wil niet afhankelijk worden van pillen. Leer me hoe ik hiermee moet leven. Ik lees weleens dat mensen zeggen, ach, je moet gewoon leuke dingen gaan doen. Maar als je een echte depressie hebt moet je eerst maar eens zien je bed uit te komen, dat is dan al moeilijk genoeg.”

Hoe ga je ermee om?

„Accepteren en doseren. Ik voel tegenwoordig wanneer het niet goed gaat. Dan heb ik weinig energie en loopt het gewoon niet lekker, is er de kans dat ik paniekaanvallen krijg. Dan moet ik keuzes gaan maken. Laatst werd een goede vriendin 40 maar ik ben helaas niet naar het feest gegaan. Daar had ik me te veel voor moeten opladen. Na het WK atletiek in Eugene zouden we eigenlijk op vakantie gaan naar Maleisië. Maar ik wist dat ik, om genoeg energie te hebben voor het televisiewerk tijdens het EK, ergens gewoon rustig in de bergen moest gaan zitten. Zonder prikkels. Vergeet niet dat ik tijdens zo’n EK ergens om half twee ’s nachts thuis ben terwijl de volgende ochtend gewoon om zeven uur de wekker gaat.”

Zou je dan juist niet meer gebaat zijn bij een rustig baantje?

„Te veel structuur werkt juist ook weer niet voor mij. Ik kan niet van negen tot vijf achter een bureau zitten, ik moet actie. Om die reden vind ik het werk bij de politie ook zo interessant. Al die verschillende disciplines, het onverwachte, de spanning die het toch meebrengt. Je moet ook niet te lang op één plek zitten, dan krijg je gewenning. Volgende week begin ik daarom bij de Zeehavenpolitie in Rotterdam. Ik stel altijd doelen, dat heb ik overgehouden uit mijn topsporttijd. Je gaat niet zomaar een beetje oefenen, nee je oefent omdat je zoveel seconden harder wil gaan. Ik heb die stip op de horizon nodig. Over tien jaar wil ik weer in Amsterdam wonen, ik wil als vitaliteitscoach met mijn eigen bedrijf retraites gaan houden in het buitenland. Doelen, focus.”

Wil je niet meer televisiewerk gaan doen? De gebruikelijke zuurpruimen daargelaten zijn de reacties lovend en wordt gevraagd waarom je niet vaker te zien bent.

„Ik maak al Knappe koppen en Sportlab Sedoc. Verder word ik alleen maar gevraagd voor spelletjes en daar maak ik heel zorgvuldig keuzes in. Programma’s als Expeditie Robinson, De slimste mens én De gevaarlijkste wegen van de wereld vind ik geweldig.”

En de presentatie van Heel Holland bakt zou je ook wel willen doen las ik?

„Maar niemand kan dat beter dan André van Duin! Ah, wat een fantastisch programma is dat. Daar zit echt alles in. Komt ook m’n horeca-achtergrond weer om de hoek kijken.”

Je hebt hotelschool gedaan maar ook economie gestudeerd en in het leger gezeten. Daar is voor een buitenstaander geen touw aan vast te knopen.

„Toch was er een rode lijn: de atletiek. Het stond allemaal net op een bepaald moment ten dienste van mijn leven als atleet. De atletiek stond altijd centraal.”

Je komt uit een sportieve familie. Je vader Roy was jarenlang recordhouder hink-stap-springen. Werden jullie als kinderen naar de atletiekbaan geduwd?

„Daar gingen we zelf heen, wat denk je, vier jongens! We wilden niet voor elkaar onderdoen qua sportieve prestaties, enorme concurrentie. Mijn zoon is nu zes en ik dacht laatst: hé, toen ik zes was kon ik al vijftig push-ups doen. Maar hij heeft geen oudere broers om zich aan op te trekken, alleen een jonger zusje.”

Hoe sportief ook, op school werd je gepest.

„Ik kwam van een zwarte school met een flinke leerachterstand terecht op een witte school in het Amsterdamse Buitenveldert. De basisschool, groep zes. Ze vonden me stom. Er werden ballen op me getrapt, ik werd uitgescholden en buitengesloten. Thuis hoefde ik daar niet mee aan te komen, grote broers vinden dat je zelf je zaakjes moet regelen. Dus heb ik de grootste pestkop, zo’n echte popiejopie, het ziekenhuis ingeslagen. Ouders op school, gesprekken, het hele circus. Ik ben daar beslist niet trots op, echt helemaal niet. Maar het had wel effect. Ik ben nooit meer gepest. Het ergste van dat pesten was trouwens het buitensluiten. Dat je er niet bij mag horen; dat hakt er pas echt in.”
De T.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » za mar 04, 2023 6:23 pm

Let op: Femke Bol gaat straks voor de Europese titel in Istanbul.

Een andere Femke (Kok) ging haar in Heerenveen gisteravond al voor met een gouden medaille bij het schaatsen (WK zelfs)
Zo dadelijk is er behalve Bol vrijwel geen andere favoriet of schaduwfavoriet. Weer een nieuw wereldrecord verwacht ik niet, maar goud is het enige waar we het nu nog voor doen.

En dan te bedenken dat ze bij de komende WK Outdoor waarschijnlijk niet mee zal doen aan de 400 meter.
Om 18.30 uur stip verwachten we het startschot.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za mar 04, 2023 6:46 pm

Hele dag schaatsen op tv en dan moet je dit op de BBC kijken. Wat overigens wel leuker is om buitenlanders te horen praten over haar klasse.

Wat gaat dat soepel en hard tegelijk. Echt heel indrukwekkend. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » za mar 04, 2023 10:41 pm

Marillion schreef:
za mar 04, 2023 6:46 pm
Hele dag schaatsen op tv en dan moet je dit op de BBC kijken. Wat overigens wel leuker is om buitenlanders te horen praten over haar klasse.
Ah. Jij hebt de BBC gepakt. Die tip zal ik bewaren voor de volgende toernooidag.
De Belg zendt ook vrijwel het hele toernooi live uit.
Je bent inderdaad genoodzaakt uit te wijken naar andere zenders. Of om de NOS App te downloaden of te streamen, omdat de NOS al meer 10 jaar werkelijk een fortuin betaalt voor de uitzendrechten van dat schaatsen moeten en zullen ze ook elke minuut uitzenden. En dus bepaalt de NOS dat de NPO kijker de hele dag door schaatsen consumeert.

Ook voor de Strade Bianche moest je naar andere zenders uitwijken, terwijl daar toch genoeg opmerkelijke dingen gebeurden zoals een losgeslagen paard dat tijdens de dameswedstrijd voor koploopster Demi Vollering uit galoppeerde en vervolgens in een bocht onderuit ging (niet Vollering, maar het paard mistte dus een bochtje en viel) :smallgrin.gif:
Marillion schreef:
za mar 04, 2023 6:46 pm
Wat gaat dat soepel en hard tegelijk. Echt heel indrukwekkend. :biggthumpup.gif:
Ja, zij met haar lengte van 1.84 meter en haar fraaie loopstijl rent met heel veel souplesse.
Je hebt het idee dat ze nog een stuk harder kan dan ze nu doet. Ik als Cruijff adept kan het uiteraard wel waarderen dat ze dit jaar haar techniek zo heeft aangepast dat ze vanaf nu 14 passen tussen de horden zal maken.

Sindsdien is haar progressie enorm. Een iets grotere paslengte, meer power. Een snellere start ook, wat altijd het handelsmerk van Lieke Klaver was en nog steeds is.
Ook wel vermakelijk aan atletiek kijken op de Belg is om je bingokaart erbij te pakken als het over Femke Bol gaat en dan te klokken hoeveel minuten het gaat duren tot ze op Sporza zullen melden dat de Belg Ben Broeders haar vriend is. Ze moeten en zullen het elke uitzending wel een paar keer zeggen. :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » zo mar 05, 2023 12:23 am

Als je hoort hoe ze bij de BBC over Femke Bol spreken dan hoor je pas echt hoe groot zij is binnen deze mondiale sport. Echt vol ontzag en bewondering.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » zo apr 23, 2023 12:06 pm

Sifan Hassan stunt met zege bij marathondebuut na bijzondere wederopstanding

Sifan Hassan heeft zondag op magistrale wijze de marathon van Londen gewonnen bij haar debuut op de iconische afstand. De tweevoudig olympisch kampioene kreeg na een uur last van fysieke problemen, maar besloot verder te lopen. De dertigjarige Hassan finishte in 2.18.34, een verpulvering van het Nederlandse record. Het oude nationale record stond op naam van Nienke Brinkman, die vorig jaar in Rotterdam tot 2.22.51 kwam. Hassan liep slechts anderhalve minuut boven de 2.17.01 van Mary Keitany, die de snelste tijd aller tijden liep in een vrouwenmarathon waarbij vrouwen niet tussen de mannen lopen.

Achter de imponerende Hassan finishte Alemu Megertu uit Ethiopië als tweede, op drie seconden van de Nederlandse. Peres Jepchirchir uit Kenia werd derde in 2.18.38. Voorafgaand aan de marathon pronkte de organisatie met het deelnemersveld, die als "sterkste ooit" werd betiteld. Met recht, want onder anderen wereldrecordhoudster Brigid Kosgei en olympisch kampioene Jepchirchir stonden aan de start. Kosgei moest echter al vroeg opgeven wegens fysieke klachten.

Hassan maakte in de beginfase een goede indruk, al bungelde ze (net zoals vaak op de baan) lange tijd achter in de kopgroep. Na een kleine 20 kilometer trok ze opeens een grimas en ging ze rekken en strekken. Ze greep daarbij meermaals haar naar linkerbovenbeen.
Hassan toont karakter en knokt zich terug

De olympisch kampioene op de 5.000 en 10.000 meter zette de strijd voort en kwam halverwege als negende door, op 11 seconden van de leiders. Na 25 kilometer was de achterstand van Hassan opgelopen tot zo'n halve minuut. De Nederlandse toonde echter karakter en kreeg na 30 kilometer de leiders in zicht, maar de aansluiting vond ze toen nog net niet. Wel hield Hassan een hoog tempo vast, waardoor ze de ene na de andere afvaller inhaalde.Na twee uur haakte de Nederlandse wél aan bij de kopgroep, die bij het 40 kilometer-punt uit vijf vrouwen bestond. In de laatste 300 meter maakte Hassan het daarna overtuigend af op The Mall, met haar karakteristieke sprint.

Bron: nusport.nl
Wat is er dan mogelijk als ze deze afstand beter leert kennen? :baaa.gif:
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo apr 23, 2023 12:15 pm

Holy shit, wat een fenomenale prestatie!

Ajax Rules
Berichten: 31180
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Ajax Rules » zo apr 23, 2023 12:31 pm

Ongelofelijk. En in zo'n veld. Bizar.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Ajax Rules
Berichten: 31180
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Ajax Rules » zo apr 23, 2023 12:34 pm

En ze is dus ook wereldkampioen op de 1500 meter geweest.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » wo mei 03, 2023 9:20 pm

"Hate it or love it, the underdog's on top".

Ajax Rules
Berichten: 31180
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Ajax Rules » za aug 19, 2023 8:37 pm

Zo jammer van Hassan.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za aug 19, 2023 8:40 pm

Ja, zonde. Wat gaat dat hard in de finale hè?

Goud had ze denk ik niet gehaald maar normaal was ze dan wel 2e geworden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za aug 19, 2023 8:54 pm

En nu gaat het mis met Femke Bol. Zelfde plek haast ook?

Ze liep ook niet goed, voor haar doen dan.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door wimpey » za aug 19, 2023 8:58 pm

Forbs Hassan en Forbs Bol :blush.gif:

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door wimpey » za aug 19, 2023 8:59 pm

Bij Bol leek t op een beroerte joh :blush.gif:

Ajax Rules
Berichten: 31180
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Ajax Rules » za aug 19, 2023 9:11 pm

Bizar.

Nog nooit meegemaakt.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » zo aug 20, 2023 12:13 pm

Sifan Hassan won gisteren dan wel geen goud maar ze gaf nog wel even een master class waardig verliezen en jezelf herpakken weg:
Hassan relativeert rampavond Nederlandse atletiek op WK: 'Er is niemand dood'

Sifan Hassan wil niet dramatisch doen over haar val zaterdagavond die haar een medaille en misschien zelfs goud kostte op de WK atletiek. Ze benadrukt dat ook de andere Nederlandse atleten niet moeten wanhopen. Ook Femke Bol niet, die eveneens onderuitging. "Misschien was het nationale valdag voor Nederland", zei Hassan zaterdagavond met een glimlach, ongeveer een uur na haar val op de 10.000 meter in Boedapest.

Hassan streed met de Ethiopische Gudaf Tsegay om de wereldtitel, tot ze 20 meter voor de meet onderuitging. Even later was slotloopster Femke Bol verwikkeld in een nek-aan-nekrace met de Amerikaanse Alexis Holmes toen ook zij vlak voor de finish viel. Zo greep zowel Hassan als de Nederlandse ploeg op de 4x400 meter mixed naast de eerste medaille voor Nederland op dit WK. "Ik zat te kijken naar de estafette en dacht echt dat Nederland ging winnen", zei Hassan. "Ik kon bijna niet geloven dat het ook bij Femke misging. Maar ja, soms gebeurt dit. Ik moet dit accepteren en wij als ploeg ook. Er zijn ergere dingen in het leven. Er is niemand dood. Femke is een sterke en jonge atleet. Ze zal nog veel winnen. En ook ik ben dankbaar voor mijn carrière."

Hassan erkende wel dat ze een "beetje verdrietig" was. "Maar dit had ook op de Olympische Spelen kunnen gebeuren, dat was pas erg geweest. En vergeet niet: ik heb al twee wereldtitels en twee olympische titels, en ik heb vier maanden geleden nog een marathon gewonnen." "Het hoort erbij dat het een keer minder gaat. Dat moeten wij als rolmodellen ook aan de kinderen in Nederland laten zien. Een kind wil altijd winnen, maar het is belangrijk dat een kind weet dat je niet altijd kán winnen. En dat ook accepteert."

De dertigjarige Hassan vertelde verder dat ze Tsegay niets kwalijk neemt. Met zicht op de finish raakte ze de Ethiopische, die wel overeind bleef en de wereldtitel pakte. Hassan stond op en kwam als elfde over de finish. "Ik voelde iets van een duw. Daardoor raakte ik uit balans", keek Hassan terug op haar val. "Maar dat was niet de schuld van Tsegay. Ik probeerde haar een beetje te blokken, omdat ik voelde dat ze langs me wilde gaan. Of ik zonder val goud had gewonnen? Dat denk ik wel. Ik voelde me heel sterk."

Hassan krijgt deze WK nog twee kansen op een medaille, op de 1.500 meter en de 5.000 meter. Zondag loopt ze al de halve finales van de 1.500 meter. Ze hoopt dat ze dan geen last zal hebben van haar val, al liet die wel zijn sporen na. Hassan heeft een schaafwond op haar elleboog en ook haar knie is ietwat gehavend. "Ik ga gewoon weer lopen en verwacht dat alles fysiek goed zit", keek Hassan met vertrouwen vooruit. "En anders wacht mij over zes weken al de marathon van Chicago, die is ook heel belangrijk. Én volgend jaar zijn de Spelen in Parijs."
"Er komen nog genoeg mooie wedstrijden aan, die gedachte helpt mij om mijn val te accepteren. Ik ben een dankbaar mens."

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » do aug 24, 2023 8:52 pm

Femke Bol, wereldkampioen! :onfire.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » do aug 24, 2023 8:53 pm

Marillion schreef:
do aug 24, 2023 8:52 pm
Femke Bol, wereldkampioen! :onfire.gif:
Ze kon joggen dat laatste stuk. Oppermachtig.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Atletiek-topic

Bericht door columbus » do aug 24, 2023 8:58 pm

Laatste stuk Ajax gemist om toch even over te schakelen naar deze top atlete. Gewoon een fenomeen

Wat een race van haar!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za aug 26, 2023 8:20 pm

Sifan Hassan net naar zilver op de 5000 meter. Op waarde geklopt in de strijd om de eerste plaats. Mijn hemel wat gaat dat toch hard. Echt mooie sport om te zien.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » zo aug 27, 2023 7:52 pm

Marillion schreef:
za aug 26, 2023 8:20 pm
Sifan Hassan net naar zilver op de 5000 meter. Op waarde geklopt in de strijd om de eerste plaats. Mijn hemel wat gaat dat toch hard. Echt mooie sport om te zien.
Zeker!
En mooi artikel dat je eerder plaatste naar aanleiding van die medaille die ze mistte door de val.

Een gemiste zilveren/gouden medaille, denk dat het een beetje fifty-fifty was en dat ze die sprint zonder val misschien wel had verloren, maar uiteindelijk natuurlijk wel een zekere medaille de prullenbak in. Maar inderdaad geweldig sportmanship hoe ze daar op terugblikt. :biggthumpup.gif: Echt een voorbeeld voor de jeugd om niet alleen de sport zo fanatiek te beleven, maar ook de twee valpartijen die de Nederlandse equipe binnen 20 minuten meemaakte te kunnen relativeren. :biggthumpup.gif:


Zeer opvallend dat Duitsland en Frankrijk allebei nog geen enkele WK medaille hebben. In totaal zijn er maar liefst 42 verschillende landen met een WK medaille.
Sifan Hassan zegt ook dat ze dit toernooi veel meer van de sport geniet dan tijdens de zeer succesvolle OS in 2021. Toen was het stresslevel en de mentale druk om te moeten leveren extreem hoog.

De laatste twee onderdelen van het hele toernooi staan vanavond ongeveer tussen 21.35 en 21.47 uur op het programma. 4 x 400 meter eerst mannen en dan 4 x 400 vrouwen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » zo aug 27, 2023 8:55 pm

Zo, goud voor de vrouwen! Wat een slot van Femke Bol zeg! :onfire.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie