Atletiek-topic

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » vr okt 11, 2019 5:52 pm

Sifan Hassan hoeft zelf geen keuze meer te maken, dat is al voor haar gedaan:
Nike stopt met Oregon Project van geschorste atletiekcoach Salazar

Nike heeft vrijdag een punt gezet achter de trainingsgroep Oregon Project van de omstreden Alberto Salazar. De atletiekcoach, die onder anderen Sifan Hassan onder zijn hoede had, werd onlangs voor vier jaar geschorst wegens het overtreden van de dopingregels. "De hele situatie en de vele ongefundeerde meningen leiden de atleten af en hebben invloed op de concentratie bij hun trainingen en wedstrijden. Ik heb daarom de beslissing genomen om het Oregon Project te beëindigen", zegt Nike-directeur Mark Parker in een korte verklaring op de website van magazine Runner's World.

De topman laat ook weten dat Nike hulp zal bieden aan atleten die bij het Nike Oregon Project aangesloten waren. Een van hen is dus Hassan, die onlangs geschiedenis schreef door namens Nederland wereldkampioene te worden op de 1.500 én 10.000 meter. Eerder trainde ook onder anderen de Britse topatleet Mo Farah bij het Nike Oregon Project. Hassan benadrukte onlangs bij de WK in Qatar dat ze niets met de dopingzaak te maken heeft en dat werd later door het Amerikaanse antidopingbureau USADA bevestigd. Het is nog onduidelijk wat de beëindiging van het Nike Oregon Project exact voor Hassan betekent, die de grootste naam was in de trainingsgroep. Ze wilde na de WK het liefst weer onder collega-trainers van Salazar gaan trainen in de VS.

Nike nam het tot dusver op voor Salazar. Het Nike Oregon Project is een in 2001 opgerichte trainingsgroep voor lopers die op de lange afstand uitkomen. De groep werd bedacht door Salazar, die in de VS roem vergaarde door drie keer de marathon van New York te winnen.

Er liep al jaren een onderzoek naar de inmiddels 61-jarige Salazar, die volgens een rapport van het USADA onder meer medicijnen waar geen medische noodzaak voor was zou hebben voorgeschreven. Uit documenten van het USADA bleek eerder dat Nike-directeur Parker op de hoogte was van de wanpraktijken van Salazar en dat hij verzuimde in te grijpen. Kledingfabrikant Nike nam het tot dusver altijd op voor Salazar en Parker, maar bezwijkt nu dus toch onder de druk.

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za okt 12, 2019 9:26 am

Eliud Kipchoge. 1:59:40.

Dat is zeg maar best wel hard. Het extreem georganiseerde karakter van het evenement staat me wel een klein beetje tegen. Maar het is wel echt indrukwekkend dat iemand zo'n tijd kan lopen. Hij staat na afloop een interview te geven waar hij qua fitheid de indruk wekt dat hij vanmorgen alleen even naar de bakker is gelopen voor croissants. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Iniesta » za okt 12, 2019 10:56 am

Vind het niet heel indrukwekkend in vergelijking met z’n gewone wereldrecord ( die op zich natuurlijk wel enorm indrukwekkend is)
Nu weet ik niet hoeveel het scheelt als je achter iemand loopt, maar het lijkt me dat het meer scheelt dan 2 minuten over 2 uur.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za okt 12, 2019 11:50 am

Ja, een record gelopen in een echte wedstrijd heeft voor mij ook meer waarde. Dit is me net even te veel in elkaar gezet. Continu uit de wind achter verse gangmakers. Minimale invloed van de omstandigheden. En die laserstralen op de grond om het gewenste tempo aan te geven zijn ook een behoorlijk voordeel.

Neemt niet weg dat de beste man een aardig stukje kan hardlopen. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Iniesta » za okt 12, 2019 12:06 pm

Ik doe het hem waarschijnlijk ook niet na ( nooit geprobeerd dus zal altijd d illusie houden!)
Ik schat zijn normale record hoger in qua prestatie als dit record, vermoed dat dit record nog een stukje sneller kan

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za okt 12, 2019 1:25 pm

Dat zou zomaar kunnen. Met de ervaring die ze vandaag weer hebben opgedaan is er wellicht hier en daar nog wat te winnen. En ik stel me zo voor dat ze nu, voor zover mogelijk, nog een beetje voorzichtig zijn geweest omdat het met zo'n groot evenement en een hele forse investering wel de bedoeling is dat het in ieder geval onder de 2 uur ging. Simpel gezegd: Liever 100% zeker 1:59:59 dan 70% kans op 159:00 met het risico dat hij instort.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » za okt 12, 2019 2:33 pm

Ah, dat had ik niet meegekregen, dat hij met een leger hazen en laserstralen naar deze tijd is geholpen.

Afbeelding

Desondanks moet hij het wel 'doen'. Dus fysiek buitengewoon knap.

Clean? (helaas, vraag moet bij iedere 'buitengewone' prestatie gesteld worden)

Of is twee minuten onder zijn 'echte' wereldrecord niet heel bijzonder met al deze hulpmiddelen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door columbus » za okt 12, 2019 3:36 pm

Niet bijzonder, niet onder de indruk? Sorry maar hebben jullie enig idee hoe snel dit is? Ik zou zeggen, pak je fiets en fiets 2 uur lang iets meer dan 21 km/h...

Ik vind het echt indrukwekkend. Blijkbaar is een mens, met optimale condities, in staat om dergelijke tijden te lopen. Zo bijzonder!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Iniesta » za okt 12, 2019 4:13 pm

De toptijden in de marathon zijn sowiezo waanzinnig/ indrukwekkend.
Alleen als je net boven de 2 uur kan lopen in een gewone wedstrijd, is het geen verrassing dat het onder de 2 uur kan in deze setup.
Zoas Marillion al aangaf hebben ze alles gepland op een tijd onder de magische grens van 2 uur. Hier zit waarschijnlijk nog wel marge in

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Iniesta » za okt 12, 2019 4:40 pm


Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za okt 12, 2019 5:38 pm

Ja, dat is prachtig. Het zal ook de nodige mensen op allerlei verschillende niveaus inspiratie geven. Ook helemaal goed. En het is gewoon een geweldige fysieke prestatie.

Maar het is óók een nogal gescript circus dat je niet kunt vergelijken met een tijd in een echte wedstrijd. Deze foto laat het goed zien:

Afbeelding
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Atletiek-topic

Bericht door raymon » za okt 12, 2019 7:26 pm

Een vriendin van mij loopt voor team UK en zij denkt dat met verse hazen, uit de wind worden gehouden en lasertechniek het zo maar 4 minuten kan schelen.

Een beetje als een auto zo aerodynamisch mogelijk door een windtunnel laten gaan, daar pak je een hoop tijd mee.

Verder een geweldige prestatie natuurlijk.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Iniesta » za okt 12, 2019 8:09 pm

Snap niet zo goed waarom ze het niet gewoon achter een auto met windscherm hebben gedaan.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » za okt 12, 2019 8:42 pm

Iniesta schreef:Snap niet zo goed waarom ze het niet gewoon achter een auto met windscherm hebben gedaan.
Zoals Kjeld Nuis het snelheidsrecord op de 1500 schaatste in Zweden?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Iniesta » za okt 12, 2019 9:17 pm

Ja zoiets. Record poging is toch met kunstmatige hulp, waarom dan niet maximale effect

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » zo apr 10, 2022 11:06 am

Zelden zo'n spannende finish gezien bij een marathon. Mooi in beeld gebracht ook. Nageeye :biggthumpup.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » zo apr 10, 2022 11:17 am

Ja, dat was inderdaad mooi om te zien. Racen is voor de kijker natuurlijk veel spannender dan kijken naar een klokje.

Hij en Bashir Abdi zijn wel echt een heel bijzonder duo hé? Die hebben iets aan elkaar en gunnen het elkaar ook echt. Was op de Spelen natuurlijk al wel duidelijk.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Frank » zo apr 10, 2022 12:28 pm

Ik voel de opmerking van Ramona al aankomen :-).

Gaat het weer alleen over de mannen, terwijl Nienke Brinkman in haar tweede marathon ooit het bijna 20-jarig Nederlands record van Kiplagat uit de boeken loopt, zo maar even 4 minten van haar eigen beste tijd afloopt en tweede wordt.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Atletiek-topic

Bericht door Ramona » zo apr 10, 2022 2:48 pm

Heel fijn dat jij mijn stokje even overgenomen hebt, Frank! Waarvoor dank! :biggthumpup.gif: :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » zo apr 10, 2022 7:44 pm

Haha, knappe prestatie was dat inderdaad. Dit was pas haar tweede marathon begrijp ik. Dus daar zit normaal gesproken nog meer in.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » za jul 16, 2022 7:21 am

Ramona schreef:
zo apr 10, 2022 2:48 pm
Heel fijn dat jij mijn stokje even overgenomen hebt, Frank! Waarvoor dank! :biggthumpup.gif: :neutral.gif:

Over estafettestokjes gesproken.

OOOOH OOOOI OOOOI OOOOH OOOOI wat zat het mixed relay team bij de 4x400 estafette dichtbij het goud zeg.

Femke Bol misschien iets te behoudend de race ingedeeld, want ze had als altijd een gi-ga eindschot en ligt de finish amper 3 metertjes verder, dan stormt ze de Dominicaanse Republiek voorbij.

Als de 3e Jamaicaanse loper niet bij Tony van Diepen in de weg liep, hadden ze waarschijnlijk ook gewonnen. Nu moest hij helemaal om hem heen.

De VS die in de laatste 50 meter een monumentale instorting kregen was wel mooi om te zien!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Atletiek-topic

Bericht door Jinne » za jul 16, 2022 10:00 am

Wel een mooie toevoeging van de estafette nummers, want nu hebben kleinere landen ook meer kans. Sowieso vind ik de 4x400 mooier dan de 4x100. Dat is alleen maar gedoe om stokjes op tijd en netjes over te geven. Daar moet het bij een estafette in eerste plaats niet om gaan qua spanning. Bij zo'n 400 zit er veel meer in. Renners die zichzelf over de kop lopen. Andere die boven zichzelf uit stijgen. Opgejaagd of als jager loop je toch anders dan in een normale 400 meter race in je eentje.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door 999 » zo aug 21, 2022 10:17 am

Gouden opoffering Lieke Klaver: ‘Dit is bizar’
author avatar
Door WILLEM HELD

Updated 3 uur geleden
Gisteren, 23:37
in SPORT


MÜNCHEN - Dit keer was het niet alleen een Femke-Bol-show, maar een demonstratie van Hollandse klasse door vier voortreffelijke vrouwen. Ook de startende Eveline Saalberg, de lepe Lisanne de Witte en de jarige Lieke Klaver waren belangrijk bij het behalen van EK-goud op de 4x400 meter estafette. Al moest de koningin van dit EK na drie voortreffelijke rondjes van haar prinsessen nog wel even versnellen zoals alleen zij dat kan.

De trotse estafetteploeg.

De dag was bij het ontbijt al vrolijk begonnen voor de ploeg die tijdens de WK in Amerika dramatisch was gediskwalificeerd in de halve finale. De jarige Lieke Klaver werd bij het ontbijt ontvangen met ballonnen en gezang. ’s Avonds zou het cadeau worden overhandigd in de vorm van een gouden medaille.

Bizarre verjaardag
,,Dat dit alles tegelijk komt, is wel bizar hoor’’, zei Klaver een half uurtje na de Hollandse zegetocht. ,,Ik heb 23 andere verjaardagen gehad, maar deze is wel echt speciaal.’’ Kort na de race hadden de duizenden in het Olympia-stadion haar ook al toegezongen vanwege haar verjaardag. Deze stoere dame werd er bijna verlegen van.

Na Bol is Klaver ook een zeer belangrijke troef in het Nederlandse kwartet. Ze is niet alleen snel maar nam vrijdag ook veel verantwoordelijkheid door ’s morgens de halve finale van de estafette te lopen terwijl voor haar ’s avonds de finale van de 200 meter op het programma stond. Door deze opoffering heeft Klaver deze gouden medaille dubbel en dwars verdiend.

Bol beseft het: de buit is binnen!

De Witte
Ook voor Lisanne de Witte was de EK-overwinning zeer speciaal. Ze miste de wereldkampioenschappen wegens een hersenschudding, maar kon bij de EK dus weer in stelling worden gebracht. Ze had nog wel wat hoofdpijn gehad na haar eerste optredens in München, maar straalde op de late zaterdagavond van oor tot oor. ,,Ik denk dat die medaille de hoofdpijn verzacht.’’

De Witte liep de voorlaatste ronde en had de taak het stokje veilig af te leveren bij afmaker Bol. Toen dat was gelukt, wist De Witte dat het goed zou komen omdat de vier laatste lopers dicht bij elkaar aan hun ronde begonnen. ,,Wij hebben Femke en in principe kan ze één tot twee seconden goedmaken, afhankelijk van wie er bij de andere landen loopt.’’

Bol hield de spanning er nog even in want ze lag voor de laatste bocht nog lang niet op kop. Dat vond ze zelf ook wat ongemakkelijk, gaf ze later toe. ,,Ik dacht in die bocht: ‘misschien toch maar gaan’. Maar toen liep ik in baan 3 te veel meters en dacht ik aan wat Laurent (Meuwly, haar coach red.) zou zeggen als het mis zou gaan. Maar uiteindelijk was het gaan, gaan, gaan. Dan zie je die meiden daar staan in het oranje en denk je: ‘komt op, snel er naar toe’. Echt ik ben superblij, we hebben zo’n harde tijd gelopen met elkaar. Niet normaal.’’

Kapot maar voldaan.

Altijd vriendelijk
Bol wordt vanwege haar drie gouden plakken van cameraploeg naar cameraploeg gesleept, maar blijft steeds vriendelijk en beleefd. Vooral ook over haar teamgenoten: ,,We zijn met zijn allen zo blij en positief. We komen met elkaar de baan op en lachen een beetje. Maar ondertussen zij we ook echt wel gefocust.’’

Over haar eigen prestaties in München (goud op de 400 meter, 400 meter horden en 4x400 estafette) geeft ze een korte krachtige analyse, ,,Ik had het niet beter kunnen doen.’’

Hebben de dames nog plannen voor de late zaterdagavond, zo luidt de laatste vraag. ,,Jawel, we gaan op zoek naar iets leuks in de buurt en nemen een glaasje water’’, zegt de jarige Lieke Klaver met een knipoog.’’ Lisanne de Witte vult aan: ,,We beginnen met ééntje en we zien hoe het eindigt.’’
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2022 10:39 am

Mooie prestaties daar! :biggthumpup.gif:

Nederland heeft de afgelopen jaren echt flinke stappen gezet in de atletiekwereld. Normaal gezien was een keer een finale mogen deelnemen al een hoogtepunt. Nu worden er gewoon volop prijzen gewonnen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » zo aug 21, 2022 11:09 am

Marillion schreef:
zo aug 21, 2022 10:39 am
Mooie prestaties daar! :biggthumpup.gif:

Nederland heeft de afgelopen jaren echt flinke stappen gezet in de atletiekwereld. Normaal gezien was een keer een finale mogen deelnemen al een hoogtepunt. Nu worden er gewoon volop prijzen gewonnen.
Ja. Ligt daar nog een specifiek technisch beleid aan ten grondslag? Volg atletiek totaal niet, dus weet niet of er pak 'm beet 10 jaar geleden (of zo) voor een andere aanpak is gekozen die vruchten af werpt. Of dat het simpelweg een fantastische lichting atleten betreft (wat begon met Daphne Schippers?).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie