Zwemmen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr mar 28, 2008 4:03 pm

Hangt er vanaf wat er in het contract staat. Als aantoonbaar is dat het zwempak van Speedo duidelijk sneller is, kan ik me voorstellen dat hij onder het contract uit kan. We hebben het uiteindelijk wel over topsport; ik zou er dergelijke bepaling ingezet hebben, en VDH ook, als hij verstandig is geweest.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr mar 28, 2008 4:04 pm

Ja, heeft hij.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr mar 28, 2008 4:08 pm

Wat, zo'n bepaling?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr mar 28, 2008 4:11 pm

Ja. Op het WK zag hij al af van z'n Nike-broek.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za mar 29, 2008 10:45 am

Veldhuis is haar WR alweer kwijt. 23.97 door Lenton.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za mar 29, 2008 2:06 pm

joey schreef:Dat zou wel eens de moraal van het verhaal kunnen zijn, Marillion.
Jinne schreef:24,48 als beste tijd daar tegenover de 24,09 van Veldhuis. Nog genoeg speling dus. Al zie ik de marge wel kleiner worden na morgen.
Zou me niet eens verbazen als die marge morgen weg is. Door die nieuwe pakken zwemt iedereen harder.
:wals.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » za mar 29, 2008 3:07 pm

Dope, ken niet anders.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma dec 15, 2008 4:20 pm

Frustraties na recordregen op EK kortebaan
ZWEMMEN, Van onze verslaggever John Volkers

rijeka - Het Kroatische water was na het honderdste wereldrecord van dit zwemjaar, de grensverleggende 44,94 op de 100 meter vrije slag van de Fransman Leveaux, net stilgevallen toen de Nederlandse bondscoach Jacco Verhaeren een groep internationale zwemtrainers naar de hoofdtribune dirigeerde. Het leek op een college, het was een protestbijeenkomst.

Het ging zaterdagavond, vlak voor de neus van bestuurders die aan hun aperitief nipten, over de inflatie van records, de te grote invloed van het pak op de prestaties en de magere reglementering van het zwemmerstextiel.

Verhaeren zat de meeting voor. Hij heeft samen met een Amerikaanse collega, Mike Unger, een pakket van eisen opgesteld die zouden moeten worden ingewilligd voor de WK van Rome, in juli 2009. Het plan, dat zeven punten beslaat en onder meer wordt gesteund door coaches uit dertig Europese landen, gaat over uitwassen als het dragen van dubbele pakken, soms zelfs drie over elkaar. Het reglement is op dat gebied een vodje papier gebleken.

De coaches willen begin volgend jaar een richtinggevende discussie over het drijfvermogen, de textielkeuze en de dikte van de stof. Het uit de surfwereld overgenomen neopreenrubber zou uitgesloten moeten worden.

De stijfheid van een pak, de zogenaamde korsetfunctie, is ook in het geding. Het testprogramma is door de wereldbond FINA niet omschreven en de controle van de pakken is een lachertje. Verhaeren gaf met een grijns toe; als technologie zo’n grote rol speelt, zouden de pakken net als raceauto’s na afloop in het parc fermé moeten komen.

Uittrekken en inleveren, ter controle. In een sport waar twintig juryleden aan de rand van het water plaatsnemen, zou dat mogelijk moeten zijn.

De voormalige Oost-Duitser Helge Gödecke, coach van Oostenrijk, pleitte voor afschaffing van de moderne zwempakken. ‘Er is geen gelijk speelveld. Iedereen doet maar. Zullen we helium in onze pakken pompen? We moeten ons afvragen waarom we deze materiaalstrijd willen. Dit is geen Formule 1.’

Ook de zwemmers protesteerden. De Duitsers Rupprath en Meeuw startten in de rugslagfinale in een oude, traditionele zwembroek en gaven daarmee vrijwillig hun medaillekansen op.

Het protest zwol aan in de week waarin de magische grens van honderd wereldrecords (in één jaar) werd doorbroken. De Europese coaches, ook al in overleg met hun Australische collega’s, kregen vrijdag bij een clinic in de Kroatische havenstad schokkende cijfers te zien over de ontwikkeling op hun eigen continent.

In het olympisch jaar 1996, de zwembroek was toen nog het kledingstuk, werden twintig Europese records (in kort en lang bad) verbeterd. In 2000, het jaar dat de invoering van het totale bodysuit, niet meer kon worden tegengehouden, waren dat er 65. In 2004 stond de teller op veertien.

In 2008, het jaar dat een revolutionair pak, de LZR Racer van Speedo, echt grensverleggend bleek, tuimelden de Europese records in duizelingwekkend tempo. Fabrikanten die zich tot dan beperkt voelden in hun materiaalkeuze, lieten de naaimachines ratelen, zwemmers profiteerden van de wonderpakken. De teller van Europese records stond zondagavond om zeven uur op 104 plus 29: 133.

Verhaeren was zaterdagavond al bijna buiten adem van de titelstrijd die ook tien wereldrecords en 32 Nederlandse records opleverde. Hij was uitgesproken: ‘Er zal naar dit protest uit Europa, Amerika en straks Australië worden geluisterd. Hier kunnen de bestuurders niet meer omheen.’

Zijn motivatie: ‘Het gaat om de toekomst van het zwemmen. De geloofwaardigheid van onze sport is in het geding. Er wordt alleen gesproken over pakken, niet over zwemmers of zwemsters.’

De Nederlandse coach, geholpen door bondsvoorzitter Erik van Heijningen die in het Europese bestuur zitting heeft, denkt dat er een offensief aankomt in het nieuwe jaar. Hij zal in januari zijn stem laten klinken bij een FINA-congres te Singapore. In februari gaan de trainers, in Zwitserland, om de tafel zitten met de 25 fabrikanten van zwempakken.

De klok terugdraaien zal niet het doel zijn. ‘Sommigen opperen dat de FINA alle records van na 2007 moet schrappen. Ik denk niet dat zoiets realiseerbaar is’, aldus Verhaeren. Hij wil betere regels, waaraan iedereen zich houdt.

Hij maakt zich ernstige zorgen over de kosten van de extreem dure pakken. ‘Als een pak kapot gaat, is een minder bedeeld land niet in staat het te vervangen.’

De meevaller van het weekeinde was volgens Verhaeren dat zelfs de Italianen, met hun eigen pakkenindustrie, met de plannen instemmen. ‘Geen coach wil uiteindelijk deze ontwikkeling.’
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma dec 15, 2008 4:37 pm

Tja er zijn zoveel sporten waar niet iedereen hetzelfde materiaal heeft.. hoe sneller hoe beter lijkt mij.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma dec 15, 2008 4:42 pm

Moeilijk verhaal. Ik snap de stelling wel dat het om de zwemmer moet gaan en niet om het pak. Maar aan de andere kant staat het ieder natuurlijk vrij om een goed pak aan te trekken en zo optimaal gebruik te maken van beschikbare techniek.

Een duidelijk reglement waarin staat wat wel en niet is toegestaan is uiteraard nodig. Maar binnen de grenzen daarvan staat het sporters natuurlijk vrij om innovatief bezig te zijn.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma dec 15, 2008 4:44 pm

Sommige pakken hebben drijfvermogen. Het wordt eigenlijk een vorm van roeien.

Gewoon teruggaan naar de ouderwetse zwembroek. Zul je zien dat die zware krachtpatsers opeens een stuk minder hard gaan.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma dec 15, 2008 4:46 pm

En de dames weer in bikini?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma dec 15, 2008 4:48 pm

Als dat zou kunnen. :icon_mrgreen.gif:

Hoe dan ook, iedereen hetzelfde materiaal.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma dec 15, 2008 4:49 pm

Ook gewoon in zwembroek, want tieten hebben ze toch niet.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma dec 15, 2008 4:54 pm

:smallgrin.gif:

Je zou inderdaad kunnen overwegen om pakken met drijfvermogen niet toe te staan. Maar waar leg je de grens?

Als ik even naar het wielrennen kijk. Daar zijn limieten aan o.a. afmeting en gewicht van de fiets. Maar je mag gewoon een aero frame inzetten. Daarmee heb je voordeel t.o.v. een gewoon frame. Met name in een tijdrit.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma dec 15, 2008 4:59 pm

Het is amper te controleren. Niemand weet wat iemand allemaal onder dat pak aan heeft. Of je moet daadwerkelijk gaan controleren tijdens het omkleden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma dec 15, 2008 5:02 pm

Daar zal het dan misschien wel op uitdraaien.

Als ik het goed begrijp is het dus zo dat er pakken zijn met materiaal dat er voor zorgt dat je beter blijft drijven. En dan trekken ze soms nog meerdere pakken aan om dat effect te vergroten?

Tja, moeilijk verhaal. Meer dan één pak moet het niet worden wat mij betreft. Van materiaal heb ik geen verstand om te kunnen bepalen wat wel en niet redelijk zou zijn. Maar het staat wel iedereen vrij om hetzelfde pak aan te trekken natuurlijk.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma dec 15, 2008 5:05 pm

Ik vind pakken met drijfvermogen uit den boze. Het idee is dat je zelf blijft drijven. Maw: het pak moet naar de bodem zinken als je het in het water legt.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma dec 15, 2008 5:06 pm

Pakken moeten vooraf door de Fina gekeurd worden, alleen goedgekeurde pakken (met keurmerk of zo) mogen gebruikt worden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma dec 15, 2008 5:07 pm

Vrij simpel. Gooi het pak maar in het water en kijken wat 'ie doet. Als het pak zinkt mag je het aantrekken voor de wedstrijd. Als het pak blijft drijven dan heb je pech. Zoiets?
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Zwemmen

Bericht door joey » di jul 28, 2009 9:52 am

En ja, het ene na het andere WR sneuvelt tijdens het WK. De vraag is dus wat er straks met die WR's gaat gebeuren, want die nieuwe pakken zullen worden verboden. Blijven die WR's dan staan?

Verder zien we het vertrouwde beeld: Veldhuis presteert in de estafette en verder niet.

Volgen jullie het toernooi? De NOS besteedt er elke dag vanaf een uur of zes uitgebreid aandacht aan.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Zwemmen

Bericht door Jinne » di jul 28, 2009 11:27 am

Veldhuis presteerde in de estafette nu ook niet bijzonder hoor gezien haar tijd. Ze was niet eens de snelste Nederlandse (kleine halve seconde langzamer dan 'Jojo').
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Zwemmen

Bericht door beelzebub » di jul 28, 2009 11:32 am

Dit is net zo'n sport als atletiek en hockey. Bij de Olympische Spelen ga ik ervoor zitten, nu volg ik het een beetje via de kranten en is het soms behang tijdens het koken.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Re: Zwemmen

Bericht door Hoeladans » di jul 28, 2009 12:38 pm

Veldhuis is natuurlijk ook alweer 30. Dat is vrij oud voor een zwemster.

Er is een Zweedse bij van 15 die wereldkampioen is geworden, en nog een meisje van 17. Ze gaan wat dat betreft steeds meer naar het turnen toe, hoe jonger hoe beter.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Zwemmen

Bericht door beelzebub » di jul 28, 2009 1:16 pm

[zwaar offtopic]Gelukkig is het nog steeds zo: Hoe ouder hoe heter. Vrouwen zijn op hun 29e top wat dat betreft en dat blijft daarna nog een flink aantal jaren zo. :ajaxsmiley.gif: [/zwaar offtopic]
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Plaats reactie