F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » zo dec 05, 2021 10:57 am

Ze hadden via de radio aan Max moeten doorgeven dat hij niet mega risico meer hoefde te nemen omdat hij al drie tiende voor lag op de pole tijd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2021 11:01 am

Kwalificatie is op dit circuit vermoedelijk spannender dan de wedstrijd. Door het gebrek aan marges is er immers bijna geen ruimte om te passeren. Het zal van fouten moeten komen, safety car situaties en de pitstop strategie.

De start is wel de moeite natuurlijk. Daar zijn wel wat verhaallijnen te bedenken. Houden ze het hoofd koel?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2021 11:03 am

brigade zuid schreef:
zo dec 05, 2021 10:57 am
Ze hadden via de radio aan Max moeten doorgeven dat hij niet mega risico meer hoefde te nemen omdat hij al drie tiende voor lag op de pole tijd.
Hij had inderdaad al twee sectoren de snelste tijd. Als het ruim genoeg was dan was dat inderdaad, zeker achteraf gezien, slim geweest. Neem aan dat coureurs van dit niveau wel zo goed zijn dat ze weten hoe ze net iets minder scherp kunnen rijden zonder gelijk te veel weg te geven.

Voor de hoeveelheid drama en spanning was het wel een mooi scenario maar daar koopt Verstappen niks voor. Misschien kan hij er motivatie uit putten voor vandaag.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » zo dec 05, 2021 11:42 am

Marillion schreef:
brigade zuid schreef:
zo dec 05, 2021 10:57 am
Ze hadden via de radio aan Max moeten doorgeven dat hij niet mega risico meer hoefde te nemen omdat hij al drie tiende voor lag op de pole tijd.
Hij had inderdaad al twee sectoren de snelste tijd. Als het ruim genoeg was dan was dat inderdaad, zeker achteraf gezien, slim geweest. Neem aan dat coureurs van dit niveau wel zo goed zijn dat ze weten hoe ze net iets minder scherp kunnen rijden zonder gelijk te veel weg te geven.

Voor de hoeveelheid drama en spanning was het wel een mooi scenario maar daar koopt Verstappen niks voor. Misschien kan hij er motivatie uit putten voor vandaag.
Zonder op de limiet te gaan had hij nooit pole gepakt. Het is niet dat je ff van het gas af kan hè? We praten over honderdsten van een seconden. Hij had de pech dat zijn linkervoorwiel blokkeerde. Start wordt lastig. Denk niet dat Bottas hem net zo makkelijk er langs laat gaan als in Mexico. Maar goed, als iemand het kan is het Max.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » zo dec 05, 2021 11:47 am

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of hij vandaag 2e of 3e wordt. Hij moet in beide gevallen volgende week dan voor Hamilton eindigen. Alleen als Max vandaag 2e wordt en ze vallen allebei volgende week uit dan is Max wel wereldkampioen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2021 11:47 am

Ik snap dat het kleine marges zijn. Maar dit zijn ook de allerbeste coureurs. Natuurlijk pak je geen pole door een rondje te freewheelen maar net een fractie minder scherp die laatste paar bochten insturen was misschien wel haalbaar zonder alle opgebouwde voorsprong te verliezen.

Maar dit is wel de categorie achteraf is het mooi wonen natuurlijk.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo dec 05, 2021 11:54 am

brigade zuid schreef:
zo dec 05, 2021 10:57 am
Ze hadden via de radio aan Max moeten doorgeven dat hij niet mega risico meer hoefde te nemen omdat hij al drie tiende voor lag op de pole tijd.
Op de persconferentie na de kwalificatie zei Max dat hij in zijn bolide kon zien dat hij drie tiende voor lag. Hij zag echter geen aanleiding om behoudender te rijden. Hij wilde gewoon rijden zoals hij altijd een kwalificatie rijdt. Voor of in de fatale bocht ''something somehow locked up'' en hij kon het raken vd muur daarna niet meer vermijden. Misschien remde hij iets te laat, maar voor zijn gevoel was dat niet het geval. Zie ook onderstaand linkje vanaf 08:48.

https://www.ziggosport.nl/video/1005667 ... i-arabie/

Inmiddels blijkt de versnellingsbak toch oké te zijn. Vervanging niet nodig, geen gridstraf, P3. Hopelijk hebben ze geen haarscheurtje gemist, dat onder de extreme belasting van de race de hele boel toch nog verneukt.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo dec 05, 2021 11:56 am

Versnellingsbak Max Verstappen heel
Hopelijk blijft ie heel ...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo dec 05, 2021 12:03 pm

Wolf zei gisteren dat Verstappen niet blij zal zijn als bij na de eerste ronde nog 3de ligt, met andere woorden, Wolf zal graag willen dat Verstappen meteen de strijd met Bottas aan gaat om vol risico op een crash te nemen.

Denk dat Mercedes niet gerust is op de snelheid van de RB, zeker met het oog op volgende week. Derde worden hier en winnen volgende week is genoeg voor Verstappen. Aan de andere kant, Verstappen is niet het type dat voor een derde plek gaat :)

Hoe zal Hamilton zich voelen met Verstappen direct achter hem? Die gaat niet fijn de eerste bocht in denk ik zomaar.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo dec 05, 2021 12:39 pm

Hamilton was met name in laatste sector sneller
In z’n eerste ronde (uiteindelijk snelste) ronde verloor hij bijna twee tiende op Hamilton z’n snelste ronde.
Hij kon dus niet zomaar gaan freewheelen na de tweede sector waar hij dik twee tiende voorsprong had, zo werkt dat niet. Die zou hij verloren hebben als hij de derde sector net als in z’n eerste ronde zou rijden
Het was ook niet zo dat hij die bocht miste omdat hij teveel snelheid had, de fout zat in het aanremmen. Hij moest zelf nog nakijken waar hij iets anders deed dan eerder.
In de eerste sector had hij wel een millimetermoment die veroorzaakt werd door met mega snelheid die bocht te nemen

Heb overall wel echt genoten van de strijd gisteren. Hamilton met een matige eerste sessie , verstappen er toen dik voor met solide sessie
Vervolgens Hamilton die toch weer weet te pareren met een geweldige ronde en Verstappen die daar in eerste instantie boven uit lijkt te stijgen maar alsnog door een fout z’n meerdere in Hamilton moet erkennen
En dat allemaal niet om des keizers baard maar voor de wereldtitel

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2021 12:44 pm

Ja, geweldige strijd. Dat is wat je wil zien.

Wat die crash betreft. Er zit natuurlijk iets tussen freewheelen en absoluut maximaal gaan. De vraag is of daar, weliswaar achteraf gezien, enige marge had gezeten.

Ik snap dat kwalificatie meer dan alles gaat om dat ene optimale rondje. Deze gasten weten natuurlijk wel veel meer dan wij waarmee je een tiende van een seconde pakt of laat liggen. Maar misschien is dat wel gewoon niet haalbaar binnen de context van zo'n optimale ronde en moet de mindset op 100%. En niet op het laatst naar 99,995.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo dec 05, 2021 1:07 pm

999 schreef:Gaan we nu weer over een onschuldige uitdrukking kissebissen ..
Iniesta heeft het duidelijk nodig. Laat hem.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo dec 05, 2021 1:13 pm

Volgens eigen zeggen was Verstappen 0,3 sneller. Volgens mij ga je dat echt niet meer verliezen als je iets meer zekerheid inbouwt in de laatste bocht. Ze zijn juist extreem goed in calculerend rijden en zien op hun stuurtje precies wat er gebeurt.
Het is natuurlijk niet voor het eerst dat Verstappen nèt iets te hard pusht. Dat is zijn kracht, maar ook zijn valkuil. Juist dit jaar had hij veel meer controle, dus jammer dat het juist nu mis gaat.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » zo dec 05, 2021 1:22 pm

Als hij 30 cm meer marge had gepakt bij die laatste bocht had hij ook de pole gepakt.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo dec 05, 2021 1:53 pm

Precies, daar heeft het toch op zijn minst alle schijn van.

Ben wel benieuwd hoe ze deze laatste bocht vooraf inschatten. Hoog risico of niet? Dus was het zeg maar echt een verrassing dat hij daar de mist in ging of waren de meest gevaarlijke stukken voor het gevoel achter de rug?
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo dec 05, 2021 2:28 pm

Die 0.3 sec was op z’n eigen tijd.
Na twee sectoren lag hij dik 2 tiende voor op Hamilton en in z’n eerste run had hij bijna 2 tiende verloren in de derde sector .
Met een derde sector gelijk aan z’n eerste run was het dus zeer krap geworden qua pole. Freewheelen is inderdaad niet het juiste woord, maar hij had gewoon een zeer scherpe derde sector nodig om echt die pole te pakken
Daarbij wist hij op dat moment niet exact wat Hamilton er net voor heeft gedaan.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo dec 05, 2021 3:07 pm

Eerlijk gezegd vrees ik voor een anticlimax in de tweestrijd en dat Hamilton “gewoon” wereldkampioen wordt.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » zo dec 05, 2021 3:30 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Eerlijk gezegd vrees ik voor een anticlimax in de tweestrijd en dat Hamilton “gewoon” wereldkampioen wordt.
Die vrees had ik voorafgaand aan dit weekend ook. Vooral omdat ze die raketmotor in gingen zetten. Maar qua snelheid zat er vrijwel geen verschil tussen red bull en Mercedes. Hopelijk is dat bij de laatste gp ook zo. Dan geef ik hem toch wel een goede kans.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo dec 05, 2021 3:37 pm

Denk dat die supersnelheid bij Mercedes met name het mechanisme is dat de achterkant naar beneden drukt op rechte stuk. Door de snelle heen en weer bochten lukt dat niet op dit circuit

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo dec 05, 2021 4:39 pm

Pfffff… jullie weten de spanning wel op te voeren!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door LucaS » zo dec 05, 2021 5:06 pm

Voor de ontknoping zou het mooi zijn als ze na vandaag precies gelijk staan
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo dec 05, 2021 5:24 pm

Ramona schreef:
zo dec 05, 2021 4:39 pm
Pfffff… jullie weten de spanning wel op te voeren!
Zeg dat wel, ik denk om te ontspannen ga ik effe de hond uitlaten, blijkt ik heb geen hond :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » zo dec 05, 2021 5:26 pm

999 schreef:
Ramona schreef:
zo dec 05, 2021 4:39 pm
Pfffff… jullie weten de spanning wel op te voeren!
Zeg dat wel, ik denk om te ontspannen ga ik effe de hond uitlaten, blijkt ik heb geen hond :smallgrin.gif:
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo dec 05, 2021 5:30 pm

Mooi eerbetoon aan een groot Formule 1 man! Frank Williams, R.I.P. and thnx for all! :’(

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo dec 05, 2021 6:08 pm

Dit wordt wel een race van 1e foutje en houdoe en bedankt heb ik het idee ..

Plaats reactie