F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo mar 13, 2022 9:36 pm

Helaas stuitert die Mercedes voorlopig nog veel te veel. Geen idee of dit te maken heeft met de sidepods. Lijkt er wel op dat meerdere teams dicht bij elkaar zitten en dat is wel heel erg leuk natuurlijk.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33477
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mar 13, 2022 9:42 pm

raymon schreef:
zo mar 13, 2022 9:36 pm
Helaas stuitert die Mercedes voorlopig nog veel te veel. Geen idee of dit te maken heeft met de sidepods. Lijkt er wel op dat meerdere teams dicht bij elkaar zitten en dat is wel heel erg leuk natuurlijk.
In de comments op die site zitten nogal wat lui met vertrouwen in de Merc. Maar kan ook dat dit een Engelse site is met Lewis-fanboys. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » ma mar 14, 2022 12:56 pm

Verstappen lijkt op de goede weg. De RB stuitert niet en zette een stevige tijd neer. Ferrari scoort ook solide punten door niet te stuiteren

De mercedessen laten nooit achterste van hun tong zien maar men ziet op stukken dat de mercedes nog echt te veel stuitert.
Zo kan je geen GP rijden maar wel een snel rondje.

Qua krachtbron hoef je niet te twijfelen bij Mercedes, de vraag is alleen of ze het porpoising onder controle gaan krijgen.
Dan doen ze direct mee om de titel.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » do mar 17, 2022 7:04 pm

4de seizoen drive to survive op Netflix.
Ik heb er niet veel mee maar toch alleen even afl. 10 gekeken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » do mar 17, 2022 7:57 pm

Ik alleen even de laatste 10 minuten. Toto Wolff nog een soort Schwarzenegger op het einde met die laatste quote :smallgrin.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » vr mar 18, 2022 4:42 pm

Het circus is weer begonnen... YES! :00001732.gif:

Hebben jullie er ook zo'n zin an of is het seizoen alweer voorbij op het op het moment dat Max uit de bocht vliegt? :666.gif: :smallgrin.gif:


Hoe dan ook...VT2 nu! :headbang.gif:



F1 tijdschema: De tijden van de Formule 1-opener in Bahrein

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » vr mar 18, 2022 5:04 pm

Jinne schreef:
do mar 17, 2022 7:57 pm
Ik alleen even de laatste 10 minuten. Toto Wolff nog een soort Schwarzenegger op het einde met die laatste quote :smallgrin.gif:
Toto kwam echt erg onsympathiek over dit seizoen.

Net via een Australische stream FP2 gekeken, ben benieuwd of de Mercedes echt niet beter kan dan ze nu laten zien.

Overigens, Drive to Survive: https://www.youtube.com/watch?v=1sZNyyP-Tfc :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » vr mar 18, 2022 5:39 pm

Mano schreef:
ma mar 14, 2022 12:56 pm
Verstappen lijkt op de goede weg. De RB stuitert niet en zette een stevige tijd neer. Ferrari scoort ook solide punten door niet te stuiteren

De mercedessen laten nooit achterste van hun tong zien maar men ziet op stukken dat de mercedes nog echt te veel stuitert.
Zo kan je geen GP rijden maar wel een snel rondje.

Qua krachtbron hoef je niet te twijfelen bij Mercedes, de vraag is alleen of ze het porpoising onder controle gaan krijgen.
Dan doen ze direct mee om de titel.
Niet stuiteren lijkt me wel een fijne eigenschap voor een F1 auto. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » vr mar 18, 2022 9:37 pm

Zou ook wel leuk zijn als Hamilton niet bij de top 3 zit.
Gewoon even dat van de troon gestoten gevoel harder voelen.... :smallgrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » vr mar 18, 2022 11:57 pm

Is het beeld dat Ferrari echt mee gaat doen om de bovenste plaatsen? Dat zou wel leuk zijn.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » za mar 19, 2022 12:03 am

Lijkt er wel op
Tenzij Mercedes iedereen voor de gek houdt, maar hun problemen lijken duidelijk zichtbaar dus kan ik me niet voorstellen
Ook nog kans dat Red Bull nog steeds niet alles heeft laten zien en in werkelijkheid superieur zijn.
Morgen de echte test

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za mar 19, 2022 6:07 am

Ik geloof daar dus geen ENE jota van. Let maar op, Hamilton staat er in de kwalificatie! :excited.gif:

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » za mar 19, 2022 9:07 am

Dat stuiteren van die auto zullen ze niet bewust doen, en daarmee zullen ze niet competitief zijn
Ze zullen er wel weer bijzitten als ze daar een oplossing voor vinden, maar dat zal dit weekend niet zijn.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za mar 19, 2022 11:35 am

Zou me niks verbazen als die Mercedes niet meer stuitert straks. :eusa_silenced.gif:
Kan helaas de kwali niet live kijken...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za mar 19, 2022 12:22 pm

’Misschien wilden ze het niet zien’
GP VAN BAHREIN Max Verstappen oogst lof over ontspannen houding, maar zoveel is er helemaal niet veranderd
Schiet Max Verstappen dit weekeinde in Bahrein als nooit tevoren uit de startblokken, dan zal hij dat uiteraard omarmen. Maar de Red Bull-kopman beseft ook dat het ontwikkelen van zijn auto meer dan ooit van onschatbare waarde is. Het budgetplafond in de Formule 1 is wat dat betreft een flink obstakel, maar Verstappen vertrouwt volledig op de kennis en kunde binnen zijn team.

Wie de regerend wereldkampioen is, wordt vrijdag rond de middag wel duidelijk in de paddock van het Bahrain International Circuit. Als Max Verstappen zijn interviewronde aflegt bij de vele televisiestations, dansen de fotografen op een afstandje mee. Dat rond die tijd Red Bull-teambaas Christian Horner en meesterontwerper Adrian Newey binnen komen wandelen, ontgaat de Verstappen-watchers. De focus ligt volledig op de Nederlander. En op niemand anders.

Het Formule 1-format is weliswaar veranderd, nu de meeste mediaverplichtingen zijn verschoven van de donderdag naar de vrijdagochtend, maar voor Verstappen verandert er verder weinig. Hij wordt op de donderdagen toch al vaak geacht om op het circuit te zijn. Tussen de tests in Bahrein en het eerste raceweekeinde van 2022 door vertoefde hij in het Midden-Oosten.

Verstappen oogt ontspannen. Dat valt ook de Britse media op. Toch opvallend, want de Limburger gedraagt zich toch niet heel anders dan andere jaren. En er zal toch niemand hebben gedacht dat hij met het stempel ’wereldkampioen’ ineens een stylist zou hebben ingehuurd om hem een complete make-over te geven. De nummer 1 op de auto is anders, net als de gouden race-schoenen en de subtiele accenten op zijn helm, maar daar blijft het ook wel bij. „Misschien dat die mensen vorig jaar niet wilden zien dat ik zo relaxed was, wie weet is dat het”, glimlacht Verstappen even later, vlak voordat hij de Red Bull-garage instapt.

In de aanloop naar alweer zijn achtste seizoen in de koningsklasse oogt Verstappen onverstoorbaar. De gloednieuwe RB18 heeft tijdens de tests in Bahrein – mede dankzij een flinke upgrade op de laatste dag – steeds beter aangevoeld. Het verschil met de auto waarmee hij zijn eerste meters heeft gereden in Barcelona, eind februari, is alweer aanzienlijk.

En daar draait het nu om: het zo goed mogelijk ontwikkelen van de auto. „En natuurlijk is er nu een budget cap, dus het zal nooit meer zo gaan als voorheen bij de introductie van nieuwe reglementen”, doelt Verstappen op het budgetplafond van 140 miljoen dollar. „De komende paar races komen alle teams met updates. Dan kunnen de verhoudingen weer wat verschuiven. Maar op dit moment denk ik dat wij, Ferrari en Mercedes dicht bij elkaar zitten.”

De uitspraken vanuit het Mercedes-kamp – nog worstelend met de nieuwe auto tijdens de testdagen – neemt Verstappen ter kennisgeving aan. Hij grapt dat de constructeurskampioen van de laatste acht (!) jaar al sinds 2016 een waardeloze auto moet hebben, als je alleen al de uitspraken van concurrent Lewis Hamilton rond de traditionele testdagen erbij pakt.

Zowel Red Bull als Mercedes heeft de afgelopen jaren bewezen een auto goed te kunnen doorontwikkelen. „En je weet nooit waar Ferrari mee komt. Zij zijn een stuk langer bezig geweest met het ontwikkelen van deze auto, dus het is ook lastig in te schatten wat hun volgende update is.”

Evident is dat de Italiaanse renstal een flinke stap voorwaarts heeft gezet, ook op motorisch vlak. „Het mooie is dat we uiteindelijk toch pas zaterdag (vandaag, red.) tijdens de kwalificatie zien waar iedereen écht staat”, beseft Verstappen. „Dan gaat iedereen all-in. Het kan altijd beter, ook bij ons, maar in de voorbereidingen was ik tevreden met het gevoel in de auto. En die upgrade op de laatste testdag gaf ons ook duidelijk een betere rondetijd, dus daar was ik blij mee.”

Vanmiddag rond een uur of vijf Nederlandse tijd is duidelijk wie het snelste is, in ieder geval over één ronde. Na alle bespiegelingen vooraf kan Verstappen niet wachten. De stopwatch liegt immers nooit.
Red Bull-teambaas Christian Horner: ’Max verbaast ons nog steeds’
Teambaas Christian Horner is net zo gemotiveerd als Max Verstappen.

door Erik van Haren

SAKHIR Max Verstappen wordt dit jaar in de hele wereld onthaald als een waardig wereldkampioen. Dat is de verwachting van zijn teambaas Christian Horner, die lovend is over de ontwikkeling van de nog altijd pas 24-jarige Limburger.

Horner – zelf begonnen aan zijn achttiende seizoen als teambaas van Red Bull – weet dat er in zijn eigen land vanuit bepaalde hoeken nog weleens wordt getracht om glans van Verstappens eerste wereldtitel te halen, vanwege die veelbesproken laatste race in Abu Dhabi. „Maar globaal gezien weet ik zeker dat hij overal de ontvangst krijgt die hij heeft verdiend”, stelt Horner in Bahrein. „De populariteit van Max gaat door het dak. Hij heeft vorig seizoen meer rondes aan de leiding gereden dan alle andere coureurs bij elkaar. Het was een exceptioneel seizoen voor hem. Op de belangrijke momenten stond Max er.”

De Britse teambaas staat er versteld van hoe Verstappen omgaat met alle druk, zeker lettend op de verhitte laatste weken van vorig seizoen. „Max verbaast ons nog steeds. Hij blijft groeien als coureur. En de manier waarop hij omging met de druk is lovenswaardig. Die eerste titel staat nu op zijn cv, dat helpt enorm. Dat hebben we in het verleden ook bij Sebastian Vettel gezien. Toen hij zijn eerste kampioenschap in de tas had, kon hij veel zaken makkelijker loslaten.”

Horner heeft zich vorig seizoen flink gemengd in de (verbale) strijd met Mercedes. De relatie met Toto Wolff is ernstig bekoeld geraakt. Al is die band sowieso nooit erg warm geweest. „Vorig jaar was intens, dat is duidelijk. Maar ik geloof dat er nog steeds respect is. Zeker voor wat Mercedes de laatste jaren heeft neergezet en hoe dominant ze zijn geweest. Elke sport heeft rivaliteiten nodig. Dit is een van de meest gewilde kampioenschappen van de wereld, er staat zoveel op het spel. Dan is het onvermijdelijk dat het intens wordt. Ik doe me niet anders voor dan wie ik ben.”

In de Netflix-documentaire Drive to Survive vertolkt Horner een prominente rol, iets waar hij overigens ook van lijkt te genieten. Daarin worden zijn steekjes richting Mercedes en Wolff nog eens extra uitgelicht. „Maar je moet niet vergeten dat het een tv-show is. Soms wordt het wat uit z’n verband getrokken, maar ik ben me bewust van de camera’s. Toen ik het eindproduct zag, was ik wel verrast hoeveel ik vloek. Of ik dat thuis te horen kreeg? Nee, mijn vrouw scheldt nog meer dan ik.”

Met die vrouw, ex-Spice Girl Geri Halliwell, bezit Horner inmiddels ook een eigen racepaard. De Brit is sowieso een dierenliefhebber, maar hij moet bekennen dat nog geen één dier is vernoemd naar de kersverse wereldkampioen Verstappen. „Het paard heeft de naam van een van de liedjes van mijn vrouw (Lift Me Up, red.)”, glimlacht Horner, die na een korte winter – waarin hij vlak na de laatste race ook nog corona kreeg – weer enorm gebrand is.

„Max heeft daarnaast met zijn nieuwe contract al een van de grote vraagstukken weggewerkt. Hij gelooft in het hele project, ook met onze eigen motorenfabriek. Zelf ben ik net zo gemotiveerd als toen ik achttien jaar geleden begon. Op sommige vlakken zelfs nog meer dan toen.”
Hamilton belooft: ’Ik ga dit jaar agressiever rijden’
SAKHIR Lewis Hamilton wachtte lang met reageren. De vraag ging over zijn verhitte strijd met Max Verstappen in de laatste races van het vorige seizoen en of hij van plan is om dit jaar vaker met zijn ellebogen te racen, iets waar hij zijn Red Bull-rivaal vaak van heeft beticht. Uiteindelijk kwam na precies negen seconden het antwoord. „Ik ga dit jaar agressiever rijden”, waarschuwde hij.

Toch moet zijn aankondiging niet gezien worden als een manier van wraak nemen, stelde Hamilton. „Of ik met revanchegevoelens naar Bahrein ben afgereisd? Nee, zo zit ik niet in elkaar”, aldus de Engelsman, die een achtste wereldtitel vorig jaar in de slotronde van de slotrace in rook zag opgaan door een veelbesproken besluit omtrent de safety car-situatie.

Het kostte wedstrijdleider Michael Masi zijn baan en bovendien zijn de regels nu aangepast en duidelijker. „Ik koester geen wrok”, aldus Hamilton over de kwestie. „Het is ook belangrijk om vorig seizoen nu los te laten. Ik kan alleen controleren wat voor me ligt, het verleden kan ik niet veranderen. Ik wil dit seizoen op mijn best voor de dag komen en het liefst nog iets beter. Ik wil het minstens net zo goed doen als aan het einde van vorig jaar, toen we met het team veel races wonnen. We verwelkomen de voorgestelde veranderingen. Hopelijk werken ze beter. Het is vooral belangrijk dat de regels consistent zijn, dat is alles waar wij als rijders om vragen.”

Hamilton heeft overigens een boete van 50.000 euro gekregen na het missen van het FIA-gala (afgelopen december). Het bedrag gaat naar een goed doel. Zijn team Mercedes lijkt nog altijd te worstelen met de nieuwe auto. Hamilton kwam tijdens de tweede training in Bahrein bijvoorbeeld niet verder dan de negende plek. Max Verstappen was in die sessie het snelst, vlak voor Ferrari-coureur Charles Leclerc. Red Bull en Ferrari lijken zodoende de beste papieren te hebben, al wordt Mercedes door niemand helemaal uitgevlakt. Tijdens de eerste training noteerde Pierre Gasly (AlphaTauri) de snelste tijd.
De T.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33477
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 19, 2022 1:53 pm

En ja hoor, Mercedes was dus gewoon weer aan het sandbaggen. Dat iemand nog in dat gewauwel trapt is me een raadsel. Een groot kampioen wordt niet alleen gekenmerkt door zijn prestaties, maar ook door zijn attitude. Ik was al klaar met hem na zijn straatschoften-actie in Silverstone, hij 'bevestigde' dat met zijn onsportieve houding na het verlies van de wereldtitel door niet naar het 'eindfeest' te gaan en hij bevestigt het nog eens met dat gekleuter over 'hoe slecht de auto wel niet is'. Hoorde gisteren vergelijking met van die studentjes die 'oh ik heb het tentamen zo slecht gemaakt, niets geleerd, gaat niet goed' roepen, om dan met een 9 thuis te komen... Onvolwassen gedrag. Een zevenvoudig kampioen onwaardig.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door GangstaRiB » za mar 19, 2022 4:13 pm

Wat een lelijke auto’s zeg. Vooral die kap bij de voorbanden. Alsof het kermisauto’s zijn, ziet er goedkoop uit.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za mar 19, 2022 6:01 pm

Ferrari doet dus in ieder geval helemaal mee als het gaat om de kwalificatie. Hoop dat het in de race ook zo is. Hoe meer teams er kunnen winnen hoe beter.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33477
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 19, 2022 6:01 pm

Toch redelijk verschil tussen Mercedes en Ferrari & Red Bull. Zag het na de derde training niet naar uit. Iets te vroeg gemoppert. :ajaxsmiley.gif: Maar goed, ze deden op een gegeven moment ook of ze bijna een seconde langzamer zouden zijn dan Red Bull...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za mar 19, 2022 7:25 pm

Gemoppert…? Brute.. tu quoque, fili mi…?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » za mar 19, 2022 7:30 pm

.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo mar 20, 2022 8:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33477
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 19, 2022 7:32 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
za mar 19, 2022 7:25 pm
Gemoppert…? Brute.. tu quoque, fili mi…?
:biggrin.gif:

Ach, ik mijn achterhoofd zaten ook al die duizenden zeik-boardradio's over 'oh, oh, oh, mijn bandjes!' dwars...

En hij leeft nog hé. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33477
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za mar 19, 2022 8:10 pm

:ajaxsmiley.gif: :ajaxsmiley.gif:
Bleek Mercedes de boel toch niet voor de gek te houden
19 maart 2022 19:54

Mercedes beleefde zaterdag in Bahrein een valse start van het Formule 1-seizoen, met een vijfde startplaats voor Lewis Hamilton en de negende voor George Russell in de kwalificatie. Zo bleek dat de renstal van Toto Wolff echt problemen had,en de boel toch niet voor de gek heeft gehouden, schrijft onze Formule 1-verslaggever Joost Nederpelt.

De ultraslanke Mercedes zorgde voor beroering, ruim een week geleden tijdens de eerste testdag in Bahrein. "Ik ben blij dat ik bij een team zit dat met zulke innovaties komt", prees Russell zijn nieuwe renstal gelijk.

Binnen de paddock was men onder de indruk van de auto, en ook binnen concurrerende teams was er duidelijk lof voor de Mercedes W13. De Ferrari en de Red Bull zagen er opeens vrij conservatief uit, naast de Mercedes zonder sidepods.

Het was dan ook lastig voor te stellen dat juist het team van Hamilton het lastig zou hebben tijdens het eerste Grand Prix-weekend. Ook al hadden de zevenvoudig wereldkampioen en zijn teammaat Russell dat al voorspeld. "Ferrari ligt misschien wel een half jaar voor op ons", zei Hamilton in Barcelona al.

Er is altijd een verhaal rond Mercedes

Dat werd, misschien wel terecht, afgedaan als het downplayen van de eigen kracht, iets dat diep verweven zit in het DNA van Mercedes. Het is een team dat altijd al moeite heeft gehad om op een normale manier met de eigen successen om te gaan.

In de jaren dat ze zeer dominant waren, werden gewonnen races vaak spannender voorgesteld dan ze waren geweest. En ook toen respectievelijk Ferrari en Red Bull de druk opvoerden, was er met grote regelmaat een verhaal van underdog en wederopstanding. Dat gebeurde zo vaak, dat het wel een geregisseerd fenomeen leek.

"Ze beginnen al jaren met de slechtste auto aan het seizoen", grapte Max Verstappen zaterdag nog in Bahrein. De Limburger maakte tijdens de testdagen al duidelijk dat hij weinig geloofde van de verhalen uit het Mercedes-kamp. Daarin stond hij zeker niet alleen. De Ferrari-coureurs lieten zich in soortgelijke bewoordingen uit. Mercedes was aan het sandbaggen, ze hielden de kaarten tegen de borst. Meer niet.

'Zelfs na de derde vrije training twijfelde ik nog'

Hamilton kon roepen dat het dit keer echt menens was wat hij wilde, het echte geloof dat het team dat de Formule 1 al sinds 2014 in meer of mindere mate in een houdgreep heeft de zaakjes niet op orde heeft daalde lastig in.

Zaterdag was daar dan de bevestiging. In de kwalificatie waren Ferrari en Red Bull de Mercedes-coureurs makkelijk de baas. "Als ik kijk naar het weekend dat ze hebben, dan verwacht ik ze morgen niet echt in de strijd vooraan", stelde Verstappen na de kwalificatie vast.

"Zelfs na de derde vrije training twijfelde ik nog of ik het moest geloven", gaf Charles Leclerc eerlijk toe. "Ik zie wel dat de coureurs het lastig hebben met de auto, maar je weet het nooit met ze."

Teambaas Toto Wolff had eerder op de dag het formaat van de problemen bij Mercedes al geschetst.. "Er zijn dingen, dat is laaghangend fruit. Als we die aanpakken winnen we snel rondetijd", verklaarde de Oostenrijker. "Maar er zijn ook veel diepere problemen met de auto die echt tijd nodig hebben."

Mercedes sluit uiteindelijk weer aan bij de kop

Wolff stipte daarna wel aan dat zijn team acht constructeurstitels op rij heeft gewonnen. "Dat zeg ik zonder arrogant te willen klinken, maar het zegt iets over dit team. We kunnen altijd weer terugvechten."

Daar gaat Verstappen ook alvast vanuit. "Het is nu zaak voor ons om zo snel mogelijk door te ontwikkelen. Ze blijven het natuurlijk niet zo matig doen. Het kan heel snel veranderen."

"We weten dat deze auto uiteindelijk de potentie heeft om een winnaar te zijn", zei Wolff daar zelf over. "We kunnen onszelf hier weer uit slepen. Maar dat kunnen we heel snel willen doen, of we doen het op een rustige maar uiteindelijk slimmere manier. We kiezen voor dat laatste."

Uiteindelijk, ziet iedereen binnen de Formule 1 in, mengt Mercedes zich weer in de strijd vooraan. Nu Ferrari ook weer om polepositions en mogelijk overwinningen kan vechten, zou dat goed nieuws zijn voor de koningsklasse; een driestrijd vooraan.

Een mooie bijvangst voor Mercedes is dat ze weer iets geloofwaardiger zijn geworden.

De Grand Prix van Bahrein begint zondag om 16.00 uur. (nu.nl)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Cruijff » zo mar 20, 2022 7:03 pm

Uilskuiken die Perez. Bezorgt Red Bull een heel slechte beurt voor de constructeurs titel en werpt Hamilton een podium in de schoot dat nog weleens heel waardevol kan uitpakken.

Ziggo Sport fietst wel echt in recordtempo door de samenvatting heen. Van ronde 0 meteen naar ronde 4 en dan naar ronde 10 springen. De start niet eens herhalen, terwijl dat vaak juist interessant is om uit verschillende hoeken te zien wat er op de verschillende startrijen allemaal gebeurt.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo mar 20, 2022 7:52 pm

Wat kan Pérez daaraan doen?

Plaats reactie