F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo jul 24, 2022 5:13 pm

Er is geen strijd, kijken met een schuin oog omdat het een Nederlander is ...

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo jul 24, 2022 5:34 pm

Al vaker gezegd, als je strijd wilt en Ziggo sport hebt, zou je kunnen overwegen om Nascar (nog zonder Nederlander) of IndyCar (met Nederlander) te kijken.

@Ramona: wordt weer kiezen vanavond, zappen of op twee schermen kijken. Zowel Nascar als IndyCar om 21:00 uur.
Nascar nieuwtje: Kurt Busch rijdt niet (zware hersenschudding), Ty Gibbs gaat zijn Cup debut maken in Kurt's auto.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jul 24, 2022 6:01 pm

Klopt weer, Frank! :) Wordt, uhhh... 2 schermen. :blush.gif:

Kan iig loeren vandaag! :pepsi.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jul 24, 2022 6:04 pm

999 schreef:
zo jul 24, 2022 5:13 pm
Er is geen strijd, kijken met een schuin oog omdat het een Nederlander is ...
Ik heb anders meeeer dan genoeg mooie acties gezien.

Tip: niet kijken als je die niet ziet! :biggthumpup.gif: :)

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo jul 24, 2022 7:20 pm

Waar slaat dat nou weer op ?.Achterlijke tip.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo jul 24, 2022 8:57 pm

Ramona schreef:
zo jul 24, 2022 6:01 pm
Klopt weer, Frank! :) Wordt, uhhh... 2 schermen. :blush.gif:

Kan iig loeren vandaag! :pepsi.gif:
Ik ben steeds meer aan het afhaken bij Nascar. Nu weer veel te vaak geouwehoer met Jessie Punch en Ryan Vargas vanuit een studio.

Ik vind Punch al irritant als ze op het circuit aanwezig is, maar dit is helemaal niets....

Laptop gaat uit, ga alleen Indy kijken
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » ma jul 25, 2022 5:09 am

Bij Max Verstappen daalt voorzichtig het besef in dat hij dit WK alleen zelf uit handen kan geven.

Arjan Schouten 24-07-22, 20:18

Na strategisch geblunder, technische mankementen en betrouwbaarheidsproblemen bij Ferrari toonde Charles Leclerc in Frankrijk met een eigen fout aan dat hij zelf ook nog niet klaar is om Max Verstappen van de titel te houden. ,,Als ik zo door blijf gaan, hoor ik niet op dit niveau thuis.”

Zijn eigen conclusie was de beste. ,,Als ik fouten zoals deze blijf maken, verdien ik het niet eens om wereldkampioen te worden’’, verzuchtte Charles Leclerc een uur na zijn onnodige crash op Paul Ricard, waar hij het thuispubliek tot tranen roerde met zijn vroege exit. Zonder Mercedes is hij het naar wie iedereen kijkt om dit seizoen nog spannend te maken, als dé uitdager van wereldkampioen Max Verstappen. Maar waar Ferrari al maanden worstelt om strategisch, technisch en qua betrouwbaarheid gelijke tred te houden met Red Bull Racing, was het nu de Monegask zelf die bewees dat er ook aan zijn capaciteit als titelkandidaat getwijfeld moet worden.

Waarom je auto verliezen in bocht 11, vroeg in de race, zonder druk van achteren? Verstappen zat op het bewuste moment niet eens op zijn staart, maar stond in de pits omdat hij op pure snelheid niet langs Leclerc kwam. Stampend om die toch niet zo verrassende undercut – Red Bull put geregeld uit het grote strategieboek – te beantwoorden, spinde Leclerc moederziel alleen de boarding in, waar coureurs op het Franse uitloopstrookwalhalla toch echt behoorlijk hun best voor moeten doen.

Leclerc schreeuwde een langgerekt ‘Noooooo!’ door de boordradio, daarmee ook de gevoelens van de neutrale Formule 1-fan vertolkend. Want ja, daar in bocht 11 van Paul Ricard verschroeide onder de Franse zomerzon eind juli misschien al wel het laatste sprankje hoop op een bloedstollend WK. Met de snelheid die in de Ferrari zat, had Leclerc het gat met Verstappen kunnen verkleinen tot zeker 31 punten. Nu is het verschil na een korte opleving juist weer opgelopen tot maar liefst 63 punten in het voordeel van de Nederlander.

Heel goed mogelijk dat we die 24ste juli straks beschouwen als de dag dat het rappe, maar akelig wisselvallige Ferrari zelf de titelkansen onder het asfalt begroef. ,,Als we aan het einde van de rit 20 à 30 punten tekortkomen, weet ik waar ik ze heb laten liggen’’, verzuchtte Leclerc voor de camera van Sky. ,,Ik presteer op de toppen van mijn kunnen, heb de snelste auto, maar blijf fouten maken. Dan is het doelloos wat ik doe en hoor ik niet op dit niveau thuis.’’

Het klonk vrij wanhopig. En niet onbegrijpelijk, want hoe ga je een gat van 63 punten in hemelsnaam nog dichten, met een lege tank aan vertrouwen? Ferrari dacht even van een opleving te genieten met twee zeges op rij, maar in de Provence vertelde Verstappen niet voor niets dat hij niet gelooft in termen als ‘momentum’. Een klappende motor, een crash en weg is het weer, zo beargumenteerde hij zaterdagavond. De Scuderia bewees de volgende dag zijn gelijk.

Evenmin bemoedigend: gaat er iets mis bij Ferrari, dan gaat ook alles mis. Na de mispeer van Leclerc lag alle aandacht bij Carlos Sainz, die een opmars van P19 zag stranden op P5, ver van het podium. Discussie met zijn engineer over een straf, na een fout van zijn pitstopteam, en vervolgens gênant gehannes aan de pitmuur over het te volgen strijdplan. Plan A, B of toch C? Geen knopen doorhakken, de hete aardappel bij de coureur leggen. Opnieuw liet Ferrari zien dat het ook als team echt nog niet klaar is voor een titel.

Opvallend genoeg werd Verstappen op het ereschavot vergezeld door twee op grote afstand gefinishte Mercedes-coureurs, die daar net zo verbaasd over waren als de rest van de wereld. Het was veelzeggend over de eenzame klasse van Verstappen, die in de chaos en onkunde om hem heen weer eens de rust bewaarde, zijn teamgenoot Sergio Pérez op gigantische achterstand reed en optimaal profiteerde van de pech van de concurrent, met zijn zevende zege van 2022 als beloning.

Waar Leclerc liet zien hoe je géén kampioen wordt, gaf Verstappen nog eens een masterclass ‘hoe op titelkoers te blijven’. Nog tien races te gaan, 63 punten voorsprong op Leclerc, 70 op collega Pérez. ,,Best wel een heel groot gat, het is voorlopig smooth sailing voor Max’’, concludeerde Lewis Hamilton, vorig jaar nog zijn titelrivaal tot het absolute einde.

Verstappen blijft onverminderd roepen dat alles nog mogelijk is, met tien races te gaan, ook omdat hij nog steeds niet helemaal tevreden is met zijn eigen auto. Maar ook bij de 24-jarige Limburger zal voorzichtig het besef indalen dat hij dit WK voorlopig alleen zelf uit handen kan geven. Van anderen heeft hij werkelijk opvallend weinig te vrezen.
AD.nl (Premium)

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » di jul 26, 2022 8:17 pm

Aanstaande zondag om 20:30 uur Nederlandse tijd rijden de Nascar Cup coureurs op Indianapolis, de road course.

Team Hezeberg heeft voor deze race zelfs twee auto's ingeschreven, de Nr. 27 (Ford) met Loris Hezemans zelf en de Nr. 26 (een Toyota).
Coureur is officieel nog niet bekend, maar het schijnt dat het Daniil Kvyat gaat worden.

[edit: ondertussen bevestigd door het team en Kvyat staat op de entry list voor Indiana road course]
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za jul 30, 2022 10:31 am

Adrenaline als brandstof
INTERVIEW Hoofdstrateeg Hannah Schmitz bepaalt de strategie van Max Verstappen dankzij miljarden simulaties
Max Verstappen prijst geregeld de klasse, kalmte en koelbloedigheid van zijn team Red Bull Racing. Maar wie bepaalt eigenlijk de strategie tijdens zo’n bloedstollende Grand Prix? Bij Red Bull is dat veelal Hannah Schmitz, die in Boedapest tijd vrijmaakt voor een interessant kijkje achter de schermen. De Britse engineer hoopt daarnaast dat nog veel meer vrouwen hun weg gaan vinden in de Formule 1.

ERIK VAN HAREN
Op de bovenste verdieping van het fraaie motorhome van Red Bull legt Hannah Schmitz haar handen naast elkaar op tafel, met de palmen naar beneden. Het is haar trucje om zo ontspannen en koel mogelijk te blijven tijdens een beslissing die de uitkomst van een race kan veranderen. Ondertussen giert de adrenaline door haar lijf.

Als ze aan de pitmuur zit, welteverstaan. Niet tijdens het interview in Boedapest, waarin ze veelvuldig lacht en uitlegt hoe haar werk er precies uitziet. Bij Red Bull zijn het Schmitz of haar collega Will Courtenay die eindverantwoordelijk zijn voor de strategie. Het tweetal wisselt elkaar af. Wie niet op het circuit aanwezig is, werkt vanuit de fabriek in Milton Keynes en zorgt ervoor dat de ander alle data en informatie verkrijgt aan de pitmuur.

Tijdens de voorbereidingen op een race-weekeinde wordt zo weinig mogelijk aan het toeval overgelaten, vertelt de Principal Strategy Engineer. „De planning voor deze Grand Prix startte drie weken geleden al, omdat we niet veel tijd tussen de races door hebben. We kijken naar de data van de wedstrijden van de voorbije drie jaar op dit circuit en naar alles wat we dit seizoen hebben verzameld. We kunnen putten uit miljarden simulaties, en dan overdrijf ik niet. We praten vervolgens met de engineers, zodat zij kunnen beslissen wat ze tijdens de trainingen willen testen en welke banden ze willen gebruiken.”

Na de trainingen wordt het plan voor de kwalificatie bekeken en na de kwalificatie begint alles weer van voren af aan. „We moeten op alles voorbereid zijn. En dan nog is het nooit zwart-wit, dus moet je tijdens een race in staat zijn te kunnen reageren op bepaalde situaties. De strateeg aan de pitmuur bepaalt wanneer we een pitstop maken. In theorie kan teambaas Christian Horner ons overrulen, maar hij heeft niet de neiging om dat te doen. Mijn taak is om altijd te weten wat ik moet doen. Het moet niet op het laatste moment aankomen, ik moet het plan al in mijn hoofd hebben. Als we de plannen vooraf doorspreken zijn er soms discussies en is niet iedereen het eens. Maar uiteindelijk maak ik de call.”

En dat in de nodige stressvolle situaties, waarin er veel op het spel staat. Voor Schmitz, moeder van twee dochters, is het zaak om te allen tijde rustig te blijven. Hoe moeilijk dat ook is. Haar ’handritueel’ helpt daarbij. „De druk is hoog, maar dat is juist wat ik zo leuk vind aan mijn werk. Die adrenaline ervaar ik op geen enkel ander moment in mijn leven. Het feit dat ik met een beslissing de uitkomst van een race kan veranderen, maakt het zo interessant. Natuurlijk gaat het niet altijd zoals gepland, maar ik heb er altijd vertrouwen in dat ik een beslissing neem op basis van de juiste redenen.”

Red Bull staat bekend als een agressief team, in de goede zin van het woord. Niet te beroerd om een risico te nemen tijdens een race. Ferrari lijkt vaak wat voorzichtiger, terwijl het Italiaanse boordradioverkeer hectischer overkomt.

„Het is heel makkelijk om kritiek te hebben op de strategie van een team, maar mensen van buitenaf snappen misschien niet altijd wat er precies aan de hand is achter de schermen. Wij analyseren na elke race niet alleen onze strategie, maar ook die van alle andere teams. Op die manier kunnen we beter inschatten wat zij eventueel gaan doen tijdens bepaalde situaties in een race. Elk team heeft een andere gedachtegang en een ander risiconiveau.”

Schmitz zegt heel blij te zijn met haar werk bij Red Bull en het vertrouwen dat ze van de top van de renstal krijgt. Vanaf de universiteit van Cambridge is ze in 2009 bij het topteam terechtgekomen, om er niet meer weg te gaan. „Er wordt weleens contact opgenomen door andere teams, maar Red Bull is de juiste plek voor mij. Sinds jongs af aan heb ik al een passie voor auto’s. Ik ben heel blij dat ik hier terecht ben gekomen. Er zijn niet heel veel vrouwen in de sport. Hopelijk kunnen we dat veranderen en andere vrouwen inspireren. Er is geen reden voor meer diversiteit in de Formule 1, want het is geweldig om er te werken.”

Ze wordt overal scherp gehouden, zelfs thuis. „Mijn dochters zijn ook fan. De oudste vraagt soms zelfs: mama, waarom heb je Red Bull niet laten winnen vandaag? Dus de druk is daar ook voelbaar. Het is mooi dat ze het zo leuk vinden om te volgen. Ik hoop een rolmodel te zijn voor mijn kinderen”, glimlacht Schmitz.

Het werken met Max Verstappen en Sergio Pérez ervaart ze als zeer prettig. Ook met de coureurs zijn er discussies. Schmitz heeft de feiten en cijfers, maar natuurlijk niet de ervaring die de piloten hebben vanuit de cockpit.

„Met de coureurs bespreken we op voorhand alles. Pérez is iemand die heel veel wil weten over de snelheid en de bandendegradatie van de anderen. Max is heel goed in het doorspreken en begrijpen van de scenario’s. We kunnen hem ook vaak om zijn mening vragen. Als ik bijvoorbeeld niet zeker weet op welke band we moeten starten, vragen we aan Max wat hij denkt en wat zijn gevoel is. Alles voor een zo goed mogelijk resultaat.”
De T.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za jul 30, 2022 5:47 pm

Nu nog IndyCar, zitten in rondje 15 van de 85…

Misschien zijn de Wseries iets, Frank. Was genieten vanmiddag. Beitske netjes 3e!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za jul 30, 2022 5:59 pm

Ik pik af en toe als ik thuis ben wat races van andere klasses mee, Ramona. Maar hou het voornamelijk bij Indy en Nascar.

Heb ook nog andere hobbies en bezigheden :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za jul 30, 2022 6:33 pm

Ik snap eerlijk gezegd niet dat Colton Herta zo gepushed wordt richting de F1.

Hij zal ongetwijfeld talent hebben, maar hij is naar mijn mening veel te onbesuisd en maakt te vaak foutjes die hem een overwinning of goede plek kost.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za jul 30, 2022 6:43 pm

Frank schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet dat Colton Herta zo gepushed wordt richting de F1.

Hij zal ongetwijfeld talent hebben, maar hij is naar mijn mening veel te onbesuisd en maakt te vaak foutjes die hem een overwinning of goede plek kost.
Beats me…
VeeKay 6 nu…

Dilemma, (voor mij iig) schakel je over naar AJAX of kijk je dit af…

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za jul 30, 2022 6:53 pm

Voor mij geen vraag :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jul 31, 2022 3:52 pm

Ik stuiter… *bloos* :)))))

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo jul 31, 2022 3:57 pm

Bijzondere overwinning van Max ondanks een 360-er. Mercedes lijkt echt terug te zijn. En Ferrari schiet zichzelf opnieuw in de voet, eh... band.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo jul 31, 2022 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10269
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » zo jul 31, 2022 3:57 pm

Ach ff zijn banden opwarmen...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo jul 31, 2022 4:05 pm

Zuidema schreef:Bijzondere overwinning van Max ondanks een 360-er. Mercedes lijkt echt terug te zijn. En Ferrari schiet zichzelf opnieuw in de voet, eh... band.
Is toch wel een verschil, Leclerc die vorige week een bocht mist en Verstappen met een 360. Leclerc eruit, Max wint. Racen is niet alleen hard rijden maar vooral een race uitrijden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jul 31, 2022 4:44 pm

Ik heb gewed met mijn collega dat Max op het podium zou komen; kom maar met op die lunch!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » zo jul 31, 2022 4:48 pm

3 races speling nu al. Gaat hard. Met nog 9 races te gaan.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jul 31, 2022 4:57 pm

Ik hou niet van vooruitlopen op…

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo jul 31, 2022 5:09 pm

De Mercedessen hebben zich vooraan gemeld. Wat de kans kleiner maakt dat Leclerc continu hoge scores gaat halen, waardoor Max mogelijk meer speelruimte heeft. Aan de andere kant zijn de Mercedessen nu ook voor Red Bull concurrenten voor de topplekken. Wint Leclerc en wordt Max vierde of vijfde, dan kan het ineens wel hard gaan.

Volgende race Spa, daarna Zandvoort.

Ergens moet Red Bull straffen pakken voor motorwissel. Is Spa daar geschikt voor? Of liever wat later, zodat je ook meer kans hebt het seizoen uit te rijden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo jul 31, 2022 7:04 pm

Ramona schreef:
zo jul 31, 2022 4:57 pm
Ik hou niet van vooruitlopen op…
Snap ik. Maar het ziet er natuurlijk wel echt heel goed uit. Niet alleen vanwege de voorsprong maar ook dat Red Bull en Verstappen het in verreweg de meeste gevallen ook winnen op tactisch vlak ten opzichte van Ferrari.

Leclerc begon natuurlijk goed aan het seizoen maar om kampioen te worden gaan er net even te veel dingen niet goed. Hij zal heus nog eens wat inlopen maar er moet wel heel veel mis gaan bij Red Bull willen ze dit nog uit handen geven. Zolang de auto maar betrouwbaar blijft. Dat lijkt me voor nu het belangrijkste.

Knap resultaat vandaag hoor. In Hongarije is het meestal erg lastig als je niet vooraan start.
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53546
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door LucaS » zo jul 31, 2022 8:33 pm

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Max 2e deel opeens veel slechter gaat presteren. Het enige zou zijn als ferrari en mercedes opeens enorme stappen met de auto maken en RB niet. Maar dat lijkt me niet heel erg waarschijnlijk
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jul 31, 2022 8:42 pm

Het blijft Formule 1 en levensgevaarlijk… ik wil geen goden verzoeken.

Plaats reactie