F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za sep 04, 2021 1:00 pm

Frank schreef:
za sep 04, 2021 11:39 am
Ik kan me niet herinneren dat het al eerder is gebeurd dat alle drie de vrije trainingen door Code Rood onderbroken zijn.
Zijn er meer crashes dan gebruikelijk of hebben ze moeite om de rommel tijdig aan de kant te krijgen? Het is natuurlijk een kort rondje dus kan me voorstellen dat dit niet helpt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » za sep 04, 2021 1:11 pm

Nieuwe baan, afstelling niet helemaal duidelijk, dan zie je juist vaak het verschil tussen natuurtalenten en coureurs die op ervaring hun rondjes kunnen rijden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za sep 04, 2021 1:33 pm

Wordt een boeiende kwalificatie dan; je moet op tijd een goeie ronde hebben gemaakt. Het lijkt erop alsof de kwalificatie spannender zal zijn dan de race..

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za sep 04, 2021 2:03 pm

Marillion schreef:
za sep 04, 2021 1:00 pm
Frank schreef:
za sep 04, 2021 11:39 am
Ik kan me niet herinneren dat het al eerder is gebeurd dat alle drie de vrije trainingen door Code Rood onderbroken zijn.
Zijn er meer crashes dan gebruikelijk of hebben ze moeite om de rommel tijdig aan de kant te krijgen? Het is natuurlijk een kort rondje dus kan me voorstellen dat dit niet helpt.
Ik denk wel dat het voor de organisatie allemaal redelijk nieuw is, dat ze daarom sneller naar een code rood gaan. Op de meeste andere circuits zijn de situaties uit de 1e en 2e vrije training vaak een kwestie van Safety car ipv code rood.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za sep 04, 2021 2:20 pm

Nou, daar gaat de 'wing man'....
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za sep 04, 2021 2:52 pm

Kunnen 'de beste coureurs' misschien hun auto's op de baan houden?
Of is Zandvoort te moeilijk voor ze? :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » za sep 04, 2021 2:55 pm

Quali’s zijn wel heel belangrijk. Enige manier van inhalen lijkt een pitstop te zijn.

Verwacht tijdens de race een aantal safety car momenten dus 1 pitstop wordt het niet.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za sep 04, 2021 3:23 pm

Pole voor Verstappen. Mooi hoor.

Hamilton kwam nog wel héél erg dichtbij zeg. Presteert dus ook gewoon op dat ene moment dat het echt moet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » za sep 04, 2021 3:31 pm

Inhalen bijna niet mogelijk, dus pitstops worden cruciaal. Met Perez achterin is het twee tegen een. Jammer dat die Perez er zo weinig van bakt de laatste tijd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za sep 04, 2021 3:39 pm

Safety car situaties kunnen dan wel eens beslissend zijn. Dat is niet hoe je het wil zien lijkt me. Je krijgt dan meer een tactisch spel in plaats van echte strijd tussen de coureurs.

Eerste bocht gaat natuurlijk ook spannend worden. Want dat is misschien wel het beste moment voor Hamilton om aan te vallen. Eenmaal ervoor heeft Verstappen het probleem dat inhalen lastig is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34398
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za sep 04, 2021 4:43 pm

Monkey Tonk schreef:Inhalen bijna niet mogelijk, dus pitstops worden cruciaal. Met Perez achterin is het twee tegen een. Jammer dat die Perez er zo weinig van bakt de laatste tijd.
Dames en F3 laten zien dat het kan, inhalen! Ben dus meeer dan benieuwd morgen. Max pole… moest traantje laten. Afbeelding

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3087
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » za sep 04, 2021 5:16 pm

Marillion schreef:
za sep 04, 2021 3:23 pm
Pole voor Verstappen. Mooi hoor.

Hamilton kwam nog wel héél erg dichtbij zeg. Presteert dus ook gewoon op dat ene moment dat het echt moet.
Verstappen had problemen met DRS, dus die reed het laatste rechte stuk zonder DRS. Anders was het verschil iets groter geweest. Maar prima zo :-)

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34398
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za sep 04, 2021 5:31 pm

Ferry schreef:
Marillion schreef:
za sep 04, 2021 3:23 pm
Pole voor Verstappen. Mooi hoor.

Hamilton kwam nog wel héél erg dichtbij zeg. Presteert dus ook gewoon op dat ene moment dat het echt moet.
Verstappen had problemen met DRS, dus die reed het laatste rechte stuk zonder DRS. Anders was het verschil iets groter geweest. Maar prima zo :-)
Precies!

Nu nog voor de freaks 2e race F3… Afbeelding

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za sep 04, 2021 5:36 pm

Monkey Tonk schreef:
za sep 04, 2021 3:31 pm
Inhalen bijna niet mogelijk, dus pitstops worden cruciaal. Met Perez achterin is het twee tegen een. Jammer dat die Perez er zo weinig van bakt de laatste tijd.
Hij vond zelf dat hij op de eerste startrij had kunnen staan....
Perez: Had samen met Verstappen op eerste startrij kunnen staan

Door: Bjorn Smit, Redacteur 4 sep. 2021 18:03

De grootste verrassing van de kwalificatie voor de Grand Prix van Nederland was de uitschakeling van Sergio Perez in Q1. De Red Bull-coureur is zwaar teleurgesteld na het rijden van de zestiende tijd, want in zijn ogen was het mogelijk om samen met Max Verstappen op de voorste startrij te staan.

Op een circuit waar inhalen bijzonder moeilijk is, is de kwalificatie op zaterdag nog belangrijker dan normaal. Dat geldt ook op Circuit Zandvoort en juist op die omloop kende Sergio Perez een dramatische kwalificatie. De Mexicaan strandde al in het eerste segment van de sessie, waardoor hij uiteindelijk genoegen moest nemen met de zestiende startpositie. Een van de doorslaggevende factoren voor de uitschakeling was het feit dat hij geen tweede getimede ronde kon rijden. Daardoor moest hij lijdzaam toezien hoe meerdere concurrenten hem steeds verder naar achteren verwezen.

“Er gebeurden te veel dingen [in Q1]”, merkte Perez na afloop van de kwalificatie in Zandvoort op. Hij wijst meerdere factoren aan die een rol speelden in de uitschakeling. “De door ons verwachte limiet om door te gaan hield geen rekening met de evolutie van de baan die we uiteindelijk zagen in Q1. Tijdens de eerste run hadden we mogelijk iets te veel brandstof in de auto. Toen we de rondetijden van anderen in de gaten hielden, realiseerden we ons dat we in de knoop kwamen. Uiteindelijk kon ik geen nieuwe ronde meer rijden. Ik denk dat we anderhalve seconde te laat waren.”

Tijd leek geen probleem bij uitrijden pits

Dat Perez te laat over start-finish kwam om aan een nieuwe getimede ronde te beginnen, had volgens hem meerdere oorzaken. Enerzijds moest hij enkele coureurs in een snelle ronde voorbij laten, maar het hielp ook niet mee dat de coureurs voor hem al in de pits begonnen met het laten vallen van gaten. “Ja, [er was genoeg ruimte voor mij] als ik iets eerder was gegaan, maar op dat moment wist ik nog niet hoe kritiek het was. We verlieten de garage met nog twee minuten te gaan, dus we hadden tijd zat”, aldus Perez. “Er waren rijders die een gat lieten vallen in de pits, dus er waren veel factoren die er samen voor zorgden dat we onze ronde verloren.”

De frustratie is groot bij Perez, niet in de laatste plaats omdat hij een goed resultaat mogelijk achtte. “We hadden absoluut de snelheid om de hele eerste rij te bezetten. Ik denk dat ik goede progressie boekte, gedurende iedere run voelde ik mij meer op mijn gemak.” Maar uiteindelijk viel het doek al in Q1 en vertrekt Perez zondag vanaf P16. “Het is heel moeilijk om deze te verteren, wetende hoe goed de auto is die we hier hebben”, stelt hij. Hierdoor lijken zijn kansen op een goed resultaat zo goed als verkeken, maar zelf wil de Red Bull Racing-coureur nog niet opgeven. “Het gaat morgen heel zwaar worden, maar ik kijk ernaar uit om te proberen iets te scoren en de schade te minimaliseren.”

Nadenken over gridstraf voor nieuwe krachtbron

De verloren kwalificatie biedt Perez en Red Bull wel de kans om een vierde Honda-motor in zijn bolide te laten monteren. Bij de startcrash in Hongarije raakte hij een van zijn drie motoren kwijt, waardoor een gridstraf onvermijdelijk lijkt. Nu de tweevoudig Grand Prix-winnaar toch al vrijwel achteraan moet starten, is het misschien aantrekkelijk om die gridstraf in Zandvoort te incasseren. “Daar denken we over na”, zei Perez daarover. ”We zullen alle mogelijkheden overwegen.”
Bron: nl.motorsport.com
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za sep 04, 2021 7:35 pm

Ferry schreef:
za sep 04, 2021 5:16 pm
Marillion schreef:
za sep 04, 2021 3:23 pm
Pole voor Verstappen. Mooi hoor.

Hamilton kwam nog wel héél erg dichtbij zeg. Presteert dus ook gewoon op dat ene moment dat het echt moet.
Verstappen had problemen met DRS, dus die reed het laatste rechte stuk zonder DRS. Anders was het verschil iets groter geweest. Maar prima zo :-)
Hoe zit dat. Ik dacht altijd dat een coureur DRS alleen mag activeren als je op een specifiek punt op de baan binnen een bepaalde afstand van de voorganger zit. Is het tijdens de kwalificatie dan ongelimiteerd of is het op één plek maar onafhankelijk van of je achter iemand zit? Want ze zoeken voor de kwalificatie natuurlijk juist ruimte.

Neemt overigens niet weg dat Hamilton op het moment dat het erom gaat dus gewoon nog drie tienden weet te vinden. Dat is echt wel presteren op het moment dat het moet.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za sep 04, 2021 7:59 pm

Volgens mij is DRS gebruik in kwalificatie inderdaad vrij in drs zones.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3087
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » za sep 04, 2021 8:46 pm

Frank schreef:
za sep 04, 2021 7:59 pm
Volgens mij is DRS gebruik in kwalificatie inderdaad vrij in drs zones.
Klopt.

Max zegt dit over zijn laatste qualificatieronde:
Max schreef:Ik weet dat de fans het hele weekend al verwachten dat ik pole zou rijden, maar zo makkelijk is dat natuurlijk niet. Uiteindelijk was mijn rondje net genoeg, al ging ik in bocht 3 van de vierde naar zesde versnelling. Op de snelweg is dat effectief, maar hier niet. En de laatste ronde ging mijn drs niet open, daar verlies je zeker ook een tiende.”
Met die foutjes toch nog snelste zijn is prima natuurlijk. Het gevaar zal hem morgen in de pit strategie zitten. Mercedes kan Bottas gebruiken als buffer op een baan waar het naar verwachting lastig inhalen wordt.

Ik kijk er wel naar uit morgen: Max en Lewis samen door die eerste bocht...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » zo sep 05, 2021 10:08 am

Ferry schreef:
za sep 04, 2021 5:16 pm
Marillion schreef:
za sep 04, 2021 3:23 pm
Pole voor Verstappen. Mooi hoor.

Hamilton kwam nog wel héél erg dichtbij zeg. Presteert dus ook gewoon op dat ene moment dat het echt moet.
Verstappen had problemen met DRS, dus die reed het laatste rechte stuk zonder DRS. Anders was het verschil iets groter geweest. Maar prima zo :-)
Is dat nog op te lossen voor de race?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo sep 05, 2021 10:17 am

Ik denk dat 'ie vanuit de pits moet starten BZ! :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » zo sep 05, 2021 10:24 am

Frank schreef:
za sep 04, 2021 5:36 pm
Monkey Tonk schreef:
za sep 04, 2021 3:31 pm
Inhalen bijna niet mogelijk, dus pitstops worden cruciaal. Met Perez achterin is het twee tegen een. Jammer dat die Perez er zo weinig van bakt de laatste tijd.
Hij vond zelf dat hij op de eerste startrij had kunnen staan....
Perez: Had samen met Verstappen op eerste startrij kunnen staan

Door: Bjorn Smit, Redacteur 4 sep. 2021 18:03

De grootste verrassing van de kwalificatie voor de Grand Prix van Nederland was de uitschakeling van Sergio Perez in Q1. De Red Bull-coureur is zwaar teleurgesteld na het rijden van de zestiende tijd, want in zijn ogen was het mogelijk om samen met Max Verstappen op de voorste startrij te staan.
Hebben Perez en ik toch iets gemeen. Alleen ben ik dan een stuk realistischer in de realizatie dat Max en Hamilton te snel zijn... ;)

Het blijft een idiote regel dat men andere coureurs kan buitensluiten door zelf te treuzelen. Hoe moeilijk zou het zijn om die regel aan te passen? "Je moet op die tijd over de streep, tenzij andere coureurs dat onmogelijk maken."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 05, 2021 1:30 pm

Zag gisteren oude beelden van Zandvoort races. Fittipaldi die even een wiel op ging halen dat een hek over was gestuiterd - zijn auto overdwars op de weg - terwijl de race gewoon door ging. :biggrin.gif: Those were the years...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33419
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 05, 2021 1:46 pm

En dan ligt Max er zo in de Tarzan af...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » zo sep 05, 2021 1:51 pm

De hele (Nederlandse) race wereld is emotioneel dat het weer in Zandvoort is.

Daarnaast ongeveer het beste zon-weekend van de hele zomer.

Als Max hem wint, is het een perfect weekend
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10270
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » zo sep 05, 2021 3:07 pm

Kom op Maxie!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » zo sep 05, 2021 3:31 pm

Bottas. Haha.

Hamilton toch nog sneller. Jammer.

Verstappen met de winst
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie