F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » vr feb 11, 2022 2:08 pm

Dubbel schreef:
vr feb 11, 2022 1:38 pm
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
vr feb 11, 2022 8:25 am
Er wordt nog steeds veel gedebatteerd de over die laatste race, maar Silverstone was, mede door de jurybeslissing om Hamilton nauwelijks te bestraffen, toch eigenlijk vele malen heftiger?
Ha ha, gevalletje Oranje bril lijkt me. Het een is als Geel voor een harde overtreding waar je wellicht ook Rood voor kon geven en de ander is als de goal van Wamberto goedkeuren om er weer een wedstrijd van te maken terwijl Utrecht al op z'n laatste benen liep. Het onderzoek is er natuurlijk niet voor niets. Maandag komt het rapport, wie weet staat daar inderdaad in dat de beslissing op Silverstone een rechtvaardiging is voor de gang van zaken in de laatste race. We zullen zien.
Sneed Hamilton eerder in die laatste wedstrijd niet een bocht af wat bij hem werd toegestaan en bij Verstappen eerder in het seizoen bestraft?

Er was het hele seizoen discussie over beslissingen. Allebei de kanten op.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » vr feb 11, 2022 3:15 pm

Dubbel schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
vr feb 11, 2022 8:25 am
Er wordt nog steeds veel gedebatteerd de over die laatste race, maar Silverstone was, mede door de jurybeslissing om Hamilton nauwelijks te bestraffen, toch eigenlijk vele malen heftiger?
Ha ha, gevalletje Oranje bril lijkt me. Het een is als Geel voor een harde overtreding waar je wellicht ook Rood voor kon geven en de ander is als de goal van Wamberto goedkeuren om er weer een wedstrijd van te maken terwijl Utrecht al op z'n laatste benen liep. Het onderzoek is er natuurlijk niet voor niets. Maandag komt het rapport, wie weet staat daar inderdaad in dat de beslissing op Silverstone een rechtvaardiging is voor de gang van zaken in de laatste race. We zullen zien.
Je kunt de laatste race niet in isolatie beoordelen. Het kampioenschap wordt gewonnen over een heel seizoen en alle beslissingen in alle races zijn van invloed op de eindoverwinning.

En wat betreft Silverstone, het kostte niet alleen de race en de punten maar ook een motorwissel. Dat zijn essentiële zaken bij de F1.

De beslissing in AD was er eentje die alle teams voor het seizoen wilden, maak er altijd een race van. En nu was Mercedes daar de pineut van. Jammer maar helaas. Hadden ze maar hun banden moeten wisselen. Zeikerds.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7312
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » vr feb 11, 2022 4:17 pm

raymon schreef:
Dubbel schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
vr feb 11, 2022 8:25 am
Er wordt nog steeds veel gedebatteerd de over die laatste race, maar Silverstone was, mede door de jurybeslissing om Hamilton nauwelijks te bestraffen, toch eigenlijk vele malen heftiger?
Ha ha, gevalletje Oranje bril lijkt me. Het een is als Geel voor een harde overtreding waar je wellicht ook Rood voor kon geven en de ander is als de goal van Wamberto goedkeuren om er weer een wedstrijd van te maken terwijl Utrecht al op z'n laatste benen liep. Het onderzoek is er natuurlijk niet voor niets. Maandag komt het rapport, wie weet staat daar inderdaad in dat de beslissing op Silverstone een rechtvaardiging is voor de gang van zaken in de laatste race. We zullen zien.
Je kunt de laatste race niet in isolatie beoordelen. Het kampioenschap wordt gewonnen over een heel seizoen en alle beslissingen in alle races zijn van invloed op de eindoverwinning.

En wat betreft Silverstone, het kostte niet alleen de race en de punten maar ook een motorwissel. Dat zijn essentiële zaken bij de F1.

De beslissing in AD was er eentje die alle teams voor het seizoen wilden, maak er altijd een race van. En nu was Mercedes daar de pineut van. Jammer maar helaas. Hadden ze maar hun banden moeten wisselen. Zeikerds.
Nou idd. En daarna die zielige spelletjes met Hamilton die niet openbaar meer verscheen en misschien wou stoppen. Allemaal om de FIA te beïnvloeden en Massi te laten hangen. Ben benieuwd wat er uit dat onderzoek komt komende week.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » vr feb 11, 2022 4:25 pm

Wat mij het meest irriteert is dat Mercedes 7 jaar achter elkaar nauwelijks tegenstand krijgt en 7 jaar achter elkaar fluitend kampioen wordt.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor Hamilton, 6 vd 7 jaar fluitend kampioen en alleen soms wat serieuze tegenstand van je eigen team maat.

En meteen het eerste jaar waar ze serieuze tegenstand krijgen en GEEN kampioen worden, zijn ze constant aan het zeiken.

Zeer slechte verliezers
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Dubbel » vr feb 11, 2022 5:18 pm

Trab schreef:
vr feb 11, 2022 4:17 pm
Nou idd. En daarna die zielige spelletjes met Hamilton die niet openbaar meer verscheen en misschien wou stoppen. Allemaal om de FIA te beïnvloeden en Massi te laten hangen. Ben benieuwd wat er uit dat onderzoek komt komende week.
Masi mocht dit als WL beslissen gezien de regel "de WL mag anders beslissen" en de onderbouwing is dat hij dit deed om tegemoet te komen aan het race element van de sport. Tenzij er een samenzwering is ontmaskert levert dat geen vuurwerk op. Ik verwacht dat er vooral naar de regels wordt gekeken. Zijn ze doorzichtig? Hoe kunnen we ze konsekwent toepassen? Bijvoorbeeld door een commissie aan te wijzen. Als het stukje radio communicatie bewust is gelekt dan zal in elk geval die directe link tussen TL en WL verdwijnen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za feb 12, 2022 12:21 am

Die communicatie moet er ook gewoon uit toch? De wedstrijdleiding moet eenzijdig beslissingen communiceren maar niet in gesprek gaan met de teams tijdens de wedstrijd.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » za feb 12, 2022 12:59 pm

Frank schreef:
vr feb 11, 2022 4:25 pm
Wat mij het meest irriteert is dat Mercedes 7 jaar achter elkaar nauwelijks tegenstand krijgt en 7 jaar achter elkaar fluitend kampioen wordt.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor Hamilton, 6 vd 7 jaar fluitend kampioen en alleen soms wat serieuze tegenstand van je eigen team maat.

En meteen het eerste jaar waar ze serieuze tegenstand krijgen en GEEN kampioen worden, zijn ze constant aan het zeiken.

Zeer slechte verliezers
F1 is in tijden niet zo spannend geweest om de titel strijd.
laatste keer was rosberg vs hamilton. Beide mercedes.

Hamilton is een prima driver maar heeft eigenlijk maar 2x serieuze concurrentie gehad en beide keren verloren.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » do feb 17, 2022 2:24 pm

Masi aan de kant gezet i.v.m. turbulent einde vorig seizoen ...

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » do feb 17, 2022 3:12 pm

Yep:
AD.nl schreef: FIA president Mohemmed Ben Sulayem maakte in een videoboodschap bekend dat er een nieuwe weg was ingeslagen op het gebied van de wedstrijdleiding. Masi krijgt ‘een andere rol’ binnen de FIA. Niels Wittich en Eduardo Freitas zullen de 44-jarige Australiër vervangen als wedstrijdleiders, en worden daarbij geassisteerd en geadviseerd door Herbie Blash.

Daarnaast kondigde Sulayem aan dat radiocommunicatie niet meer meteen live op tv wordt uitgezonden, om druk weg te halen bij wedstrijdleiding. Ook zal de FIA de regels rondom het inhalen achter de safety car opnieuw bekijken.

VAR
Een derde vernieuwing is een Virtual Race Control Room. Sulayem vergelijkt dit met de VAR in voetbal. Dit betekent dat er in een kantoor van de FIA wordt bijgedragen aan de beslissingen van de wedstrijdleiding, met behulp van technologie die niet bij het race circuit aanwezig is.

Aanleiding voor het onderzoek naar de wedstrijdleiding was de uitkomst van het wereldkampioenschap. De Brit Lewis Hamilton van Mercedes stevende in Abu Dhabi af op zijn achtste wereldtitel, toen vijf ronden voor het einde, na een crash van de Canadees Nicholas Latifi, de safetycar op de baan kwam en het veld weer ineen schoof.

Wedstrijdleider Michael Masi besloot alle achterblijvers tussen Hamilton en Max Verstappen weg te halen en het duo nog één ronde te geven om te racen. De Nederlander van Red Bull profiteerde maximaal van zijn verse banden en haalde Hamilton in. Met de winst in de grote prijs veroverde Verstappen als eerste Nederlander de wereldtitel.
Dat Masi eruit moest was al wel duidelijk, na alle druk van Mercedes. Ik had ook verwacht dat de communicatie tussen de teams en wedstrijdleiding compleet gecancelled zou worden, maar niet dus.

Dat de FIA kan bijdragen aan beslissingen is misschien wel goed, als het snel en efficient werkt. Dan ligt de verantwoording niet bij 1 figuur die zwaar onder druk staat.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » do feb 17, 2022 9:53 pm

Zo brengen de Engelsen het (Mail Online):
BREAKING NEWS: The FIA SACKS race director Michael Masi after his controversial handling of the Abu Dhabi GP... but Max Verstappen's F1 title triumph WON'T be overturned after he beat Lewis Hamilton
An inquiry was held on Monday over controversial Abu Dhabi Grand Prix
But Michael Masi's fate was still in the balance even after the hearing
Abu Dhabi saw Max Verstappen pass Lewis Hamilton on final lap to snatch F1 title
The events leading up to the final lap have been investigated by the sport's governing body, the FIA
Calls made by race director Masi were highly criticised by Mercedes
Masi's decisions cost Hamilton a record eighth F1 world championship
By DAN RIPLEY and JONATHAN MCEVOY FOR MAILONLINE
PUBLISHED: 13:24 GMT, 17 February 2022 | UPDATED: 16:49 GMT, 17 February 2022

Lewis Hamilton has been granted his wish by Formula One’s rulers with the sacking confirmed today of race director Michael Masi.

But that is two months later than the Briton needed officialdom’s help, when the controversial circumstances of the final race in Abu Dhabi robbed him of a near-certain eighth world championship title triumph.

The decision of new FIA president Mohammed ben Sulayem to sack Masi, his top official undermines Max Verstappen’s victory.

However, Mercedes will not seek to have the result overturned. When Sportsmail put to a team spokesman that they may now choose to go legal, the response was: ‘No.’

So Verstappen remains the 2021 F1 world champion, and a worthy one. Hamilton remains second, and understandably bitter.

The Briton will now line-up at the Mercedes car launch tomorrow, alongside new team-mate George Russell.

It is understood that Masi’s departure – at least into a lesser, unspecified role in the new structure – was pretty much a quid pro quo for Hamilton’s continued participation.

Michael Masi has been dramatically axed as Formula One race director
Masi's controversial decisions at last year's season-finale Abu Dhabi Grand Prix saw Lewis Hamilton lose the title race
Michael Masi (left) has been dramatically axed as Formula One race director; his controversial calls at last year's season-finale Abu Dhabi Grand Prix saw Lewis Hamilton lose the title race

F1's governing body, the FIA, have confirmed the sacking and replacing Masi will be Eduardo Frietas and Niels Wittich, who will rotate in the role while being supervised by Herbie Blash as a new permanent senior advisor.

Mercedes had pressed for Masi's departure ever since he made his contentious decisions: namely, disadvantaging Hamilton by withdrawing the safety car, and allowing only the five lapped cars inbetween Verstappen and Hamilton to overtake it and so providing the Dutchman freedom to attack the seven-time champion.

Following a review into the safety car period, where both teams heavily lobbied Masi, direct communications to the race director have been removed from TV broadcast. Teams may now only ask questions in a non-intrusive manner.

The process of cars unlapping themselves under the safety car will also be reviewed.

Reacting to the news on Thursday, a spokesperson from Mercedes told Sportsmail: 'We accepted and acknowledged the championship result in our statement on 16 December.

'Since then, the FIA has conducted its own analysis in consultation with teams and drivers (including us) and reached its conclusions, which they have presented today.'

Masi's future had been a topic of much discussion, and his fate was still in the balance as recently as Monday night when an FIA inquiry into the race ended without resolution in London - where the former race director was present.

While Masi will no longer be race director, he will be offered a new role within the FIA.

New president, Mohammed Ben Sulayem, could hardly be accused of rushing his first major decision - despite it coming more than two months after the controversy unfolded.

A statement from Ben Sulayem read: 'Drawing conclusions from the detailed analysis of the events of the last F1 Abu Dhabi Grand Prix and from the 2021 season, I proposed an in-depth reform of the organisation of refereeing and race direction. It was unanimously supported by F1 CEO and teams principals.

'Here is my plan for these structural changes:

'Firstly, to assist the race director in the decision-making process, a Virtual Race Control Room will be created. Alike the Video Assistance Referee (VAR) in football, it will be positioned in one of the FIA Offices as a backup outside the circuit. In real-time connection with the FIA F1 race director, it will help to apply the sporting regulations using the most modern technological tools.

'Secondly, direct radio communications during the race, currently broadcast live by all TVs, will be removed in order to protect the race director from any pressure and allow him to take decisions peacefully. It will still be possible to ask questions to the race director, according to a well-defined and non-intrusive process.

'Thirdly, unlapping procedures behind safety car will be reassessed by the F1 Sporting Advisory Committee and presented to the next F1 Commission prior to the start of the season.

'And finally, I would like to inform you that a new race management team will be put in place starting in Barcelona for the test session.

'Niels Wittich and Eduardo Freitas will act alternatively as Race Director, assisted by Herbie Blash as permanent senior advisor.

'Michael Masi, who accomplished a very challenging job for three years as Formula One race director following Charlie Whiting, will be offered a new position within the FIA.

Masi, 44, had public support from a selection of drivers including four-time world champion Sebastian Vettel, as well as McLaren duo Lando Norris and Daniel Ricciardo.

He also had backing from significant figures in the corridors of power. They did not believe the teams should dictate who is the sport's top official.

With around five laps to go during the Abu Dhabi Grand Prix Hamilton led second place Verstappen by 12 seconds and was cruising towards a victory that would have crowned him world champion for a record eighth time.

However, Williams driver Nicholas Latifi then crashed late on around the circuit, bringing out the safety car due to the debris littered over the track.

Red Bull pitted Verstappen for new tyres, while Mercedes kept Hamilton out on his old compound, knowing that by pitting first Red Bull would do the opposite and inherit track position by keeping Verstappen out.

With plenty of debris left on the track and so few laps remaining, there was a strong likelihood the cars would run in formation under the safety car until the finish line, so pitting realistically wasn't an option for Mercedes.

As the drivers bunched up behind the safety car, there were five lapped cars between Hamilton and Verstappen, meaning any restart meant Verstappen would have to negotiate Lando Norris, Fernando Alonso, Esteban Ocon, Charles Leclerc and Sebastian Vettel, who would let him through easily as per the rules but not in enough time to give the Dutchman a shot of passing Hamilton.

FIA PRESIDENT MOHAMMED BEN SULAYEM'S FULL STATEMENT
Ladies, gentlemen,

During the F1 Commission Meeting in London, I presented part of my plan for a new step forward in Formula One refereeing.

Drawing conclusions from the detailed analysis of the events of the last F1 Abu Dhabi Grand Prix and from the 2021 season, I proposed an in-depth reform of the organization of refereeing and race direction. It was unanimously supported by F1 CEO and teams principals.

Here is my plan for these structural changes:

Firstly, to assist the race director in the decision-making process, a Virtual Race Control Room will be created. Alike the Video Assistance Referee (VAR) in football, it will be positioned in one of the FIA Offices as a backup outside the circuit. In real-time connection with the FIA F1 race director, it will help to apply the sporting regulations using the most modern technological tools.

Secondly, direct radio communications during the race, currently broadcast live by all TVs, will be removed in order to protect the race director from any pressure and allow him to take decisions peacefully. It will still be possible to ask questions to the race director, according to a well-defined and non-intrusive process.

Thirdly, unlapping procedures behind safety car will be reassessed by the F1 Sporting Advisory Committee and presented to the next F1 Commission prior to the start of the season.

And finally, I would like to inform you that a new race management team will be put in place starting in Barcelona for the test session.

Niels Wittich and Eduardo Freitas will act alternatively as Race Director, assisted by Herbie Blash as permanent senior advisor.

Michael Masi, who accomplished a very challenging job for three years as Formula 1 race director following Charlie Whiting, will be offered a new position within the FIA.

I presented this complete plan to the members of the World Motor Sport Council and the Senate who gave their full support.

With this plan, FIA opens the way for a new step forward in Formula 1 refereeing. Without the referees, there is no sport. Respect and support of the referees is in the essence of the FIA. That is why these structural changes are crucial in a context of strong development and the legitimate expectations of drivers, teams, manufacturers, organizers, and of course, the fans.

I warmly thank all those who contributed to this reform.

These changes will enable us to start the 2022 Formula 1 season in the best conditions, and our sport will be even more loved and respected.

Thank you for your attention.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » vr feb 18, 2022 6:59 pm

Komende zondag start het Nascar seizoen weer met de race op de superspeedway van Daytona.

Team Herberg heeft zich meteen gekwalificeerd, weliswaar geen Loris Hermans achter het stuur maar J. Villeneuve.

Knap dat ze er meteen bij zitten
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » ma feb 21, 2022 7:59 am

Het was NASCAR tijd en hoe! :neutral.gif:


'Rookie' Cindric wint chaotische Daytona 500


Geen verwachtte overwinnaar, toch Frank? :blackcat.gif:

Straks het einde nog beloeren, aangezien oogjes al toe waren...

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » ma feb 21, 2022 11:46 am

Ik heb tot het einde van de eerste stage gekeken, de rest vanochtend 'gezien' (op achtergrond tijdens werk :smallgrin.gif: ), maar nee niet echt een verwachtte winnaar.

Al is daar op de super speedway's nooit een goede voorspelling voor te geven.

Keselowski was weer lekker bezig, die idioot :eusa_naughty.gif:. Het is dat hij weg is bij Penske, maar je zou bijna gaan denken dat Roger zijn rijders selecteert op hufterigheid (Cindric en Logano gaan we ook nog wel zo zien dit jaar....)

Penske zal het winnaarsmentaliteit noemen, ik zie dat toch iets anders :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7898
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door elliquido » ma feb 21, 2022 8:17 pm

Crashalowski.. ongelooflijk
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » ma feb 21, 2022 11:22 pm

Wat ik toch elke keer weer genieten vind, is hoe stevig die wagens/kooien zijn, zodat coureurs er na al die giga crashes bijna zo fit als een hoentje weer uit'stappen'... :cool.gif:

En dat waren er wat gisteren... :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » di feb 22, 2022 10:06 am

Verstappen bijt het spits af in Barcelona
Max Verstappen (r.) in een vrolijk onderonsje met teamgenoot Sergio Pérez.

AMSTERDAM Max Verstappen komt woensdag direct in actie tijdens de eerste Formule 1-testdag ter voorbereiding op het nieuwe seizoen. De regerend wereldkampioen zal op het Circuit de Catalunya zoveel mogelijk meters willen maken om de nieuwe auto van Red Bull Racing, de RB18, te leren kennen.

Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez reden afgelopen week al even in hun nieuwe auto tijdens een zogenaamde shakedown op Silverstone. Op zo’n filmdag mag er echter niet meer dan honderd kilometer worden afgelegd en wordt er gebruikgemaakt van demobanden.

Tijdens de testdagen is het zaak om zoveel mogelijk data te verzamelen en de activiteiten op het asfalt te vergelijken met de eerdere bevindingen in de windtunnel, om de auto zo te optimaliseren richting de start van het seizoen.

Het is vooralsnog Red Bulls bedoeling dat Verstappen de hele woensdag in actie komt, donderdag stapt Pérez in en op vrijdag verdeelt het tweetal de tijd. Coureurs mogen dagelijks in actie komen tussen 9.00 uur en 13.00 uur en tussen 14.00 uur en 18.00 uur. De testdagen in Barcelona zijn niet toegankelijk voor publiek. Voor de teams gelden de eerste dagen met de totaal veranderde auto’s als een soort uitgebreide shakedown. Media zijn wel welkom. De ’aftastdagen’ op het Circuit de Catalunya worden evenwel niet live uitgezonden, al worden er aan het einde van de dag wel beelden verspreid.

Van 10 tot en met 12 maart volgen ook nog drie testdagen in Bahrein. Daar zijn wel toeschouwers welkom en die tests worden ook live in beeld gebracht. Op 20 maart staat in Bahrein de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen op de rol.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » wo feb 23, 2022 11:55 am

Auto Max krijgt al snel upgrade
Max Verstappen maakt vandaag in Barcelona voor het eerst écht kennis met zijn nieuwe RB18.

FOTO’S GETTY IMAGES

Verstappen kan rekenen op ’boost’ tijdens openingsrace in Bahrein
BARCELONA Max Verstappen staat tijdens de testdagen in Barcelona voor de eerste echte kennismaking met zijn nieuwe auto. Toch zal die RB18 over een kleine maand tijdens het openingsweekeinde in Bahrein alweer anders aanvoelen. Red Bull Racing, het team van de regerend wereldkampioen, komt dan al met een serieus pakket aan updates om de auto sneller te maken.

Een nieuw Formule 1-tijdperk zorgt automatisch voor een ontwikkelingsoorlog. Teams zullen elkaar nóg meer dan gebruikelijk in de smiezen houden. Wie interpreteert de regels het beste en wat kan er gekopieerd worden?

Red Bull heeft tijdens het doorontwikkelen van de auto al ’iets’ gevonden om de RB18 van Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez sneller te maken. Dat is althans de bedoeling. Het kost tijd om die zogenaamde updates uitvoerig te testen. Verstappen zal in Bahrein (eerste race 20 maart) dus met een ander pakket aan de start verschijnen dan waarmee hij vandaag voor het eerst de baan opgaat op het Circuit de Catalunya.

Dat zal vast ook voor de concurrentie gelden. De eerste weken van het seizoen komen er naar verwachting zo’n beetje elke race nieuwe, veranderde (aerodynamische) onderdelen op de auto’s. Normaal is het zo dat het eerste grote pakket aan updates pas wordt meegenomen naar bijvoorbeeld de eerste Europese race van het seizoen. Nu is gezien de start van een nieuw tijdperk alles anders. Na de drie testdagen in Barcelona volgt van 10 tot en met 12 maart nog een testsessie in Bahrein, waar over drieënhalve week dus de openingsrace wordt verreden.

Grondeffect

Het belangrijkste, veranderde element is de terugkeer van het grondeffect. De tunnels in de bodem van de auto zorgen ervoor dat die met behulp van de binnenstromende lucht naar het asfalt toe wordt gezogen. Deze manier van het opwekken van downforce, neerwaartse druk, resulteert in minder luchtverstoring. De zogeheten Venturi-tunnels zien eruit als een vliegtuigvleugel, maar dan omgekeerd. Een vliegtuig is immers gebaat bij opwaartse druk.

Ook onder meer de voor- en achtervleugel zijn versimpeld en de bargeboards aan de zijkanten, met allerlei inkepingen en gleuven, zijn helemaal verdwenen.

Het bouwpakket van een Formule 1-auto oogt zo minder complex. Daarnaast zijn de wielen een stuk groter (18 inch) en wieldoppen verplicht. Dat laatste moet ook weer leiden tot minder luchtverstoring.

Variaties

Aan de motoren kan gedurende het seizoen nauwelijks nog iets worden veranderd, want het reglement van de krachtbronnen is bevroren tot en met 2025. Grootste wijziging is de benzine, die voor tien procent uit biobrandstof (E10) bestaat.

Uit de verschillende presentaties van de nieuwe auto’s blijkt dat de bolides ondanks veel vaststaande, gehomologeerde onderdelen nog genoeg van elkaar verschillen. Zo zijn er variaties te zien bij de neuzen, veringen bij de ophangingen en de zogeheten sidepods. „Dat is bemoedigend, want de ontwerpers van de auto’s waren op voorhand bang dat er weinig speelruimte zou zijn”, aldus Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1. „Het is onvermijdelijk dat er verschillen zijn en de topteams zullen aan het begin van het seizoen vermoedelijk nog een voorsprong hebben. Maar ik denk dat gedurende het jaar het veld dichter bij elkaar komt te liggen.”

En daar zijn de nieuwe regels dan ook om te doen: meer competitie en meer actie op de baan. Uit berekeningen van de Formule 1 en autosportfederatie FIA blijkt dat een achtervolgende auto zo’n vijftig procent aan neerwaartse druk verloor, zodra hij binnen één autolengte van zijn prooi zat. Bij de nieuwe auto’s moet dat verlies maar zo’n vijftien procent zijn. En is het verschil niet kleiner dan vijf à zes autolengtes, dan zou een achtervolgende auto helemaal geen downforce moeten verliezen.

Het DRS-systeem, met de openklappende achtervleugel om inhalen te bevorderen, is nog aanwezig. De FIA hoopt dat het foefje op termijn niet meer nodig zal zijn, als er ook zonder DRS genoeg actie op de baan is. De auto’s zijn daarnaast ruim veertig kilo zwaarder dan vorig jaar (minimaal 795 kilo zonder benzine). Toch spreekt Mercedes al de verwachting uit dat de snelheden vergelijkbaar zijn met 2021, waar aanvankelijk werd gerekend op flink langzamere auto’s.

Budget

Het sinds vorig jaar ingestelde budgetplafond voor de teams ligt komend seizoen op 140 miljoen dollar, exclusief de ontwikkeling van de motoren en topsalarissen. Ook is het zo dat de beste teams – Mercedes voorop – het minste aantal uren mogen maken in de windtunnel. De slechtst presterende teams hebben juist meer tijd. Brawn: „We zien graag dat de boel wat wordt opgeschud en ook door dit soort maatregelen verwacht ik dat teams in het middenveld vaker kunnen meedoen in de voorhoede. Topteams kunnen er niet nog even vijftig of honderd miljoen tegenaan gooien.”

Opzet weekeinde

De donderdag is officieel uit het programma verdwenen. Coureurs staan nu veelal op vrijdagochtend de pers te woord, waarna ’s middags en/of ’s avonds de eerste twee vrije trainingen volgen. Vóór de eerste training moeten alle auto’s zichtbaar zijn voor de garages. Na de kwalificatie worden vijf verschillende bolides uitgepikt, waarbij een vertegenwoordiger van het team minimaal tien minuten aan de media moet uitleggen wat de verschillen zijn met de op vrijdagochtend gepresenteerde auto.

De kwalificatie begint zaterdag meestal om 16.00 uur lokale tijd, dus een uur later dan de vorige jaren gebruikelijk was. Belangrijke wijziging is daarnaast dat coureurs altijd vrije bandenkeuze hebben voor de start van de race. De regel dat de top-10 diende te starten op het in de tweede kwalificatiesessie (Q2) gebruikte rubber vervalt.
De T.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » wo feb 23, 2022 11:56 pm

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » do feb 24, 2022 10:49 am

Ik las dat Lewis nog steeds loopt te zeuren. Nu over partijdige stewards...

Die gast heeft jarenlang geen enkele serieuze concurrentie gehad buiten (en sinds pensioen Rosberg ook binnen) Mercedes en blijft dan na een verloren kampioenschap zo lang doormekkeren.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo feb 27, 2022 6:17 pm

Bijna over het hoofd gezien door alle heisa van de laatste dagen:

Dadelijk begint ook het IndyCar seizoen weer met de openingswedstrijd op St. Pete.

Verrassende grind: McLaughlin op 1 , Van Kalmthout op 4.

@Ramona: JJ weer als laatste..je kunt je afvragen of die het gaat redden in de Indycars
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » ma feb 28, 2022 1:15 pm

'Oekraïne' klinkt ook door in F1: Haas lijkt UralKali te ditchen (dag Mazepin, hallo Fittipaldi?) en Andretti ligt op de loer om het team over te nemen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » ma feb 28, 2022 2:31 pm

Frank schreef:
zo feb 27, 2022 6:17 pm
Bijna over het hoofd gezien door alle heisa van de laatste dagen:

Dadelijk begint ook het IndyCar seizoen weer met de openingswedstrijd op St. Pete.

Verrassende grind: McLaughlin op 1 , Van Kalmthout op 4.

@Ramona: JJ weer als laatste..je kunt je afvragen of die het gaat redden in de Indycars
Bijna over het hoofd gezien...? :eusa_naughty.gif:


Leuke race, VeeKay toch 6e... Ben benieuwd w.b. J.J. :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » ma feb 28, 2022 3:32 pm

Ramona schreef:
ma feb 28, 2022 2:31 pm
Frank schreef:
zo feb 27, 2022 6:17 pm
Bijna over het hoofd gezien door alle heisa van de laatste dagen:
Bijna over het hoofd gezien...? :eusa_naughty.gif:
:drecul.gif:

Pazzop, Frank! She is a witch! :blackcat.gif: :moontje2.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » ma feb 28, 2022 4:27 pm

Woeiiiiiiiiiiiii! :moontje2.gif: :blackcat.gif: :smallgrin.gif:

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » ma feb 28, 2022 4:32 pm

Gelukkig zei ik ook 'bijna'... :smallgrin.gif:

Leuke race inderdaad en wederom (net als bij Nascar vorige week) een redelijk verrassende winnaar.

Nascar op Fontana ook nog gezien? Zou de F1 daar wel eens willen zien, het geklaag zou niet van de lucht zijn :biggrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Plaats reactie