F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo jun 06, 2021 3:33 pm

Toch tien punten 'verspeeld'. Dure punten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Giacomo Puccini » zo jun 06, 2021 3:45 pm

Monkey Tonk schreef:
zo jun 06, 2021 3:24 pm
Nu bewijst Perez zijn waarde... Anders pakt Hamilton wel de 25 punten.
Zo is het, goede beslissing geweest van RB om Checo te halen in plaats van weer zo'n hopeloze rookie.

De schade is weliswaar beperkt gebleven door het uitvallen van Lewis, maar toch blijft het zonde. Dit circuit ligt RB goed, hier hadden ze van kunnen profiteren. Op andere circuits is Mercedes weer de favoriet.
Ajax!

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » zo jun 06, 2021 4:33 pm

Geluk bij ongeluk maar blijft zuur dat je 10 punten verspeeld door een klapband.

Ik dacht eerst: Hamilton doet dit express maar later zag ik hoe zuur hij was. Is het dan misschien de druk? Die hij andere jaren niet ervaarde?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo jun 06, 2021 4:43 pm

Huh? Hamilton schiet expres rechtdoor? Waarom zou hij dat doen?

Hij heeft natuurlijk nu pas echt tegenstand van Red Bull, is hij afgelopen jaren niet gewend. We zullen de rest van het seizoen zien of hij overweg kan met die extra druk. Bottas gaat er nu al aan onderdoor lijkt het.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door elliquido » zo jun 06, 2021 10:28 pm

Mercedes won hier de afgelopen jaren
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » ma jun 07, 2021 7:28 am

Frank schreef:
zo jun 06, 2021 4:43 pm
Huh? Hamilton schiet expres rechtdoor? Waarom zou hij dat doen?

Hij heeft natuurlijk nu pas echt tegenstand van Red Bull, is hij afgelopen jaren niet gewend. We zullen de rest van het seizoen zien of hij overweg kan met die extra druk. Bottas gaat er nu al aan onderdoor lijkt het.
Omdat hij zo ervaren is en weet: tweede worden en geen risico nemen is beter dan eerste en risico nemen.
Toch nam hij veel risico dat ik het niet begreep.
Ik kon me Niet voorstellen dat hij zo’n fout maakte
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma jun 07, 2021 7:57 am

Mano schreef:
Frank schreef:
zo jun 06, 2021 4:43 pm
Huh? Hamilton schiet expres rechtdoor? Waarom zou hij dat doen?

Hij heeft natuurlijk nu pas echt tegenstand van Red Bull, is hij afgelopen jaren niet gewend. We zullen de rest van het seizoen zien of hij overweg kan met die extra druk. Bottas gaat er nu al aan onderdoor lijkt het.
Omdat hij zo ervaren is en weet: tweede worden en geen risico nemen is beter dan eerste en risico nemen.
Toch nam hij veel risico dat ik het niet begreep.
Ik kon me Niet voorstellen dat hij zo’n fout maakte
En winnen is beter dan tweede worden. Hij had een goede start dus waarom niet proberen als eerste de bocht in te gaan. En nu blijkt dat Hamilton ook maar een mens is en dat hij onder druk fouten maakt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma jun 07, 2021 8:09 am

De fout zat in het instellen van de rembalans
Deze staat in de opwarmronde vooral op de voorwielen om de boel extra warm te maken. Volgens mij was hij vergeten het terug te zetten oid, waardoor z’n voorremmen volledig blokkeerden

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Arthur » ma jun 07, 2021 8:32 am

Iniesta schreef:
ma jun 07, 2021 8:09 am
De fout zat in het instellen van de rembalans
Deze staat in de opwarmronde vooral op de voorwielen om de boel extra warm te maken. Volgens mij was hij vergeten het terug te zetten oid, waardoor z’n voorremmen volledig blokkeerden
Hij had het wel uitgezet, maar bij het opschakelen per ongeluk toch weer aan.
Bizar dat dat kan.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma jun 07, 2021 8:42 am

Arthur schreef:
Iniesta schreef:
ma jun 07, 2021 8:09 am
De fout zat in het instellen van de rembalans
Deze staat in de opwarmronde vooral op de voorwielen om de boel extra warm te maken. Volgens mij was hij vergeten het terug te zetten oid, waardoor z’n voorremmen volledig blokkeerden
Hij had het wel uitgezet, maar bij het opschakelen per ongeluk toch weer aan.
Bizar dat dat kan.
Het is ook mogelijk dat z’n remmen gewoon niet goed functioneerden. Er kwam belachelijk veel rook van z’n remmen af vlak voor de start.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » ma jun 07, 2021 8:52 am

Hoe dan ook, ik vind het nog steeds 'priceless' en heb er nog schik van. :drecul.gif: :blush.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » ma jun 07, 2021 9:23 am

Ramona schreef:
ma jun 07, 2021 8:52 am
Hoe dan ook, ik vind het nog steeds 'priceless' en heb er nog schik van. :drecul.gif: :blush.gif:
Ik ook. Erg jammer voor Max dat hij de winst door overmacht mist en niet kan uitlopen. Maar voor de rest... De vorige GP zit Hamilton zijn team nog af te bekken en nu mag die gladjakker zelf door het stof. Heerlijk. Genieten. :666.gif:

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » ma jun 07, 2021 10:16 am

ik denk wel dat Red Bull deze punten had kunnen gebruiken. Op andere circuits is Mercedes (volgens mij) nog een stukje sterker dan Red Bull.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » ma jun 07, 2021 10:41 am

Arthur schreef:
ma jun 07, 2021 8:32 am
Iniesta schreef:
ma jun 07, 2021 8:09 am
De fout zat in het instellen van de rembalans
Deze staat in de opwarmronde vooral op de voorwielen om de boel extra warm te maken. Volgens mij was hij vergeten het terug te zetten oid, waardoor z’n voorremmen volledig blokkeerden
Hij had het wel uitgezet, maar bij het opschakelen per ongeluk toch weer aan.
Bizar dat dat kan.
Zegt hij.....

Hij komt momenteel op mij over als iemand die de fout voornamelijk buiten zichzelf zoekt. Ik denk dat het gewoon een fout van hem was en dat hij vergeten is die knop terug te zetten
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jun 07, 2021 11:28 am

Je hoorde hem zijn team vragen of de “magic button” nog aan stond en dat werd bevestigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Arthur » ma jun 07, 2021 12:42 pm

Frank schreef:
ma jun 07, 2021 10:41 am
Arthur schreef:
ma jun 07, 2021 8:32 am
Iniesta schreef:
ma jun 07, 2021 8:09 am
De fout zat in het instellen van de rembalans
Deze staat in de opwarmronde vooral op de voorwielen om de boel extra warm te maken. Volgens mij was hij vergeten het terug te zetten oid, waardoor z’n voorremmen volledig blokkeerden
Hij had het wel uitgezet, maar bij het opschakelen per ongeluk toch weer aan.
Bizar dat dat kan.
Zegt hij.....

Hij komt momenteel op mij over als iemand die de fout voornamelijk buiten zichzelf zoekt. Ik denk dat het gewoon een fout van hem was en dat hij vergeten is die knop terug te zetten
Volgens mij is dit wel iets wat makkelijk terug te zien is in de logboeken van zo'n auto. Het team vertelde hem zelf over de boordradio dat dit is wat er was gebeurd.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 07, 2021 6:30 pm

In voetbaltermen viel Max geblesseerd uit en schoot Hamilton een penalty huizenhoog over. Leuke GP. Dit soort gekte hoort er allemaal bij. De eerste race waarin RB twee tegen een kon spelen tegen Hamilton, ipv dat Mercedes dat voordeel heeft tegen Max. Perez is een prima teamgenoot.

Reken maar dat Hamilton de druk voelt. De fouten die hij maakt zijn veel groter dan die van Max. We zitten vijf races in het seizoen, en hij had normaal gesproken al twee keer buiten de punten gereden (in Italie werd hij gered door de crash van Bottas).

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za jun 12, 2021 7:48 pm

Gaat lekker vandaag met de sportmannen.

Eerst Eriksen, nu Felix Rosenqvist die zijn IndyCar keihard in de betonnen muur zet doordat (zo leek het ) het gas bleef hangen. Is wel bij kennis, maar zal er ook niet ongeschonden uit komen ben ik bang....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jun 13, 2021 6:57 am

Frank schreef:
za jun 12, 2021 7:48 pm
Gaat lekker vandaag met de sportmannen.

Eerst Eriksen, nu Felix Rosenqvist die zijn IndyCar keihard in de betonnen muur zet doordat (zo leek het ) het gas bleef hangen. Is wel bij kennis, maar zal er ook niet ongeschonden uit komen ben ik bang....
Fok; niet gezien (in die zin dat ik IndyCar vergeten ben...). Hopelijk valt het mee.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo jun 13, 2021 7:07 am

Ik geloof dat het er goed uitzag uiteindelijk.

Leek er in eerste instantie op dat zijn hele voorkant eraf lag (en dat hij dus mogelijk beenletsel had) maar toen ze hem uit de auto hadden (met nekbrace om) en de auto omlaag en uit de banden stapels gehaald was, bleek dat gelukkig niet het geval.

Denk achteraf niet dat hij er iets ernstigs aan overgehouden heeft.

Van Kalmthout wel weer op het podium (2e achter Ericsson).

Vanavond nog een kans, race 2 start om 18:30 en zou net voor het begin van Ned - Oek afgelopen moeten zijn :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo jun 13, 2021 7:13 am

Thnx! :biggthumpup.gif: Dan laat ik Oostenrijk - Macedonie schieten, denk ik...

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo jun 13, 2021 7:55 am

Overigens was de race gisterenavond veel later klaar dan gepland door de rode vlag na het ongeluk van Rosenqvist. Als er vanavond weer zoiets gebeurt, zul je moeten kiezen :smallgrin.gif:

Om twaalf uur vannacht is er ook nog de all-star race bij NASCAR, maar die laat ik meestal schieten
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » wo jun 16, 2021 7:43 pm

Komend weekend geen Van Kalmthout op Road America, Ramona.

Sleutelbeenbreuk na val van fiets geloof ik :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » do jun 17, 2021 5:59 am

Val van de fiets... :offtopic.gif: :smallgrin.gif:

Helaas geen Veekay dus op zijn favoriete circuit. Jammer. Hopelijk is hij 4 juli weer van de partij!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za jun 19, 2021 11:08 am

Politiek spel in Formule 1
Max Verstappen maakt van zijn hart geen moordkuil. Sebastian Vettel (inzet) is voorzichtiger in zijn uitspraken, maar over de boodschap richting Pirelli bestaat geen misverstand.

FOTO’S GETTY IMAGES

Analyse Uitgesproken Verstappen verfrissende uitzondering tussen alle ’beroepsdraaiers’
LE CASTELLET Het komt goed uit dat de afleveringen van het bekende televisieprogramma Andere Tijden binnenkort twee keer zo lang zijn. En dan nog zouden de makers makkelijk een heel seizoen kunnen vullen met de achterkamertjespolitiek in de Formule 1. Al heeft de laatste saga een belangrijke, extra dimensie.

Hoe vaak heeft Max Verstappen sinds zijn officiële Formule 1-debuut in 2015 openlijk gepraat over veiligheid? Juist, zelden tot nooit. Daarom is het zo veelzeggend dat de Limburger eist dat de onderste steen bovenkomt wat betreft zijn klapband in Baku. Verstappen is bij wijze van spreken geboren met een stuur tussen zijn knuisten en toch niet bepaald een watje, maar met meer dan 300 kilometer per uur in de muur knallen gaat ook hem veel te ver.

Veelbesproken soaps in de politieke wereld van de Formule 1 zijn van alledag. In 2019 was er de motor van Ferrari, vorig jaar het beruchte DAS-systeem van Mercedes én de door het toenmalige Racing Point (nu Aston Martin) gekopieerde auto, en dit seizoen werd er al lange tijd gekissebist over de meebuigende achtervleugel van onder meer Verstappens team Red Bull Racing.

De gemene deler in al die zaken is dat de waarheid voor de buitenwacht nooit helemaal boven water komt en veel discussiepunten in de kiem worden gesmoord. Maar groot verschil tussen al die genoemde gevallen met de huidige gang van zaken rond bandenleverancier Pirelli is dat het de coureurs direct aangaat. Verstappen maakt daarop van zijn hart geen moordkuil, al houdt hij het tegelijkertijd netjes en beschaafd.

De Formule 1-leiding zit in zijn maag met de kritiek op de bandenleverancier. Want het heeft Pirelli misschien nog wel harder nodig dan andersom. Er is maar één fabrikant, die op jaarbasis vele miljoenen euro’s overmaakt om die titel te dragen. Te veel negatieve publiciteit kan dan funest zijn. Het is niet voor niets dat coureurs er af en toe aan worden herinnerd het product niet openlijk af te kraken.

Dat is goed te zien aan de uitlatingen van die rijders. Verstappen is wat dat betreft een verfrissende uitzondering, anderen kiezen hun woorden zorgvuldiger. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel antwoordt bijvoorbeeld als volgt op de vraag of hij nog vertrouwen heeft in het rubber van Pirelli: „Ik kan niet voor honderd procent ’ja’ zeggen, en ook niet voor honderd procent ’nee’.”

Ja, de Duitse coureur kan altijd nog een rol in de politiek overwegen. Ook Pirelli-baas Mario Isola doet wat dat betreft een duit in het zakje. Hij zegt dat teams als Red Bull en Aston Martin niets illegaals hebben gedaan, maar insinueert tegelijkertijd wel dat zij onverantwoorde risico’s hebben genomen tijdens de race in Azerbeidzjan. Iets dat door die renstallen weer krachtig wordt ontkend. Maar bijna niemand durft in de openbaarheid écht de schuld bij een ander te leggen.

Het is ook Isola geweest die na die veelbesproken wedstrijd in Baku in de paddock tegenover de media direct een foto heeft laten zien van een scheur in de linker achterband van Lewis Hamilton. Daar hoor je twee weken later plots niemand meer over. Bronnen rond Mercedes melden dat die scheur is veroorzaakt, doordat de Brit over onderdelen van de auto van de vlak daarvoor gecrashte Verstappen is gereden. Een verklaring die de ’spindoctors’ van Mercedes dan weer erg goed uitkomt.

Zo wordt het spel dus gespeeld. Zoals ook de verklaring van de draaiende Isola over de door de coureurs geboycotte vergadering van donderdagmiddag her en der gretig wordt overgenomen. Volgens de Pirelli-pief heel logisch dat die meeting is geannuleerd, want het zou voor hem net zo makkelijk zijn om een dag later aan te schuiven bij de gebruikelijke vergadering met coureurs.

Het is een Italiaans loopje met de waarheid. De vakbond van de coureurs, de GPDA, heeft eerder die donderdag namens alle rijders een korte maar krachtige e-mail gestuurd, ingezien door deze krant. Daar staat expliciet in dat de coureurs niet op zouden komen dagen, vanwege ontevredenheid over de bandensituatie. Daar is geen woord Chinees bij.

Met het verhogen van de bandenspanning hoopt Pirelli dat klapbanden niet (snel) meer voorkomen. Want hoe mooi alle praatjes ook klinken, meer van dit soort voorbeelden zijn catastrofaal voor het Italiaanse merk én de Formule 1.
De T.

Plaats reactie