F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » di aug 30, 2022 7:56 am

Ook dat is zeker waar. Schumi had dat ook. En Senna. Zij konden hun auto ook 'lezen'.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di aug 30, 2022 8:38 am

En Hamilton?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » di aug 30, 2022 9:07 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di aug 30, 2022 8:38 am
En Hamilton?
Dat Hamilton een hele grote is, staat buiten kijf; ik twijfel of hij zijn auto net zo kan lezen als Senna en Schumi dat konden. Max kan dat wel.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za sep 03, 2022 10:47 am

’Onzin dat alleen geld bepaalt’
Max Verstappen moet voor eigen publiek de strijd staken in de eerste vrije training. De regerend wereldkampioen én zijn fans hopen de rest van het weekeinde meer geluk te hebben in Zandvoort.

FOTO ANP/HH

INTERVIEW F1-baas Stefano Domenicali: ’Max Verstappen benadert de populariteit van Michael Schumacher’
Hij is de voormalige teambaas van Ferrari en staat sinds begin 2021 als CEO aan het roer van het management van de Formule 1. Stefano Domenicali (57) is een geliefd man in de paddock. Tegelijkertijd is er ook veel kritiek, bijvoorbeeld over het racen in landen als Saoedi-Arabië en Qatar. In Zandvoort gaat de koningsklasse-baas in een uitgebreid gesprek geen onderwerp uit de weg en vergelijkt hij Max Verstappen en passant met zijn oude kompaan Michael Schumacher.

Klopt het dat u voor de eerste keer op Circuit Zandvoort was in 2000?

Domenicali: „Ja, dat was mijn debuut hier. Ik was hier bij de Masters, samen met Michael Schumacher, die een demo ging rijden in zijn Ferrari. We voelden toen al het enorme enthousiasme van een Nederlandse mensenmassa. Het circuit was nog veel kleiner dan nu. Toen was het écht niet mogelijk geweest om hier een Formule 1-race te organiseren. Max Verstappen is in staat geweest om het racevuur in Nederland weer te laten oplaaien.”

U noemt Zandvoort een voorbeeld voor veel andere Grand Prixs, toch?

„Absoluut. Zandvoort heeft vorig jaar een nieuwe standaard gezet, als je kijkt naar de energie op de tribunes, de sfeer, het hele omlijstende programma en de mobiliteit. Tegen andere promotors van races hebben we de andere jaren ook gezegd dat het aanbod hoger is dan de vraag. De lat moet omhoog, qua professionaliteit. Het is mijn taak om iedereen te pushen om het maximale eruit te halen. En Zandvoort bewijst hoe het moet.”

Hoe kijkt u naar dat hele Max-effect?

„Max is nog heel jong, maar al een kampioen die heeft bewezen dat hij heel veel mensen aantrekt. Ik zei net bijna Michael, in plaats van Max, omdat Schumacher in zijn tijd ook liet zien hoe belangrijk het is om zo’n superster te zijn. Iemand die overal in de wereld iets unieks kan creëren. Max begint dat nu ook te doen. Nederlandse fans reizen Max overal achterna. Dat is geweldig om te zien. Hij benadert inmiddels Schumacher, als je kijkt naar populariteit. En ook Lewis Hamilton is natuurlijk mateloos populair. We hebben het over coureurs die enorme helden zijn voor heel veel mensen. Max is rechtdoorzee, we hebben een goede relatie. Voor de hele Formule 1-gemeenschap is hij heel belangrijk.”

Hoe zou u de huidige staat van de Formule 1 omschrijven?

„Als heel gezond. Zo’n beetje alle races zijn uitverkocht, dat is indrukwekkend. En de sport is op dit moment bijvoorbeeld gezonder dan in de tijd dat ik bij Ferrari werkte. Naar de laatste race van vorig seizoen in Abu Dhabi keken 108 miljoen mensen. En de eerste Grand Prix in Miami dit jaar was groter dan de Super Bowl.”

Toch is er ook veel kritiek. Spa-Francorchamps staat volgend jaar alsnog op de kalender, maar veel fans werden gek toen ze hoorden dat die race in gevaar was.

„Dan hebben die mensen een kort geheugen. Spa-Francorchamps is in het verleden al meerdere keren van de kalender verdwenen. Ik heb respect voor iedereen, maar uiteindelijk moet iemand de beslissing nemen en verantwoordelijkheid dragen. Dat kan een populaire maatregel zijn of niet, maar ik moet ook naar de commerciële aspecten kijken en ben ervan overtuigd dat ik altijd de beste beslissingen neem die de Formule 1 ten goede komen.”

Maar het draait uiteindelijk toch allemaal om geld?

„Dat is niet waar. Onzin. Ook weer zoiets makkelijks om te zeggen. Natuurlijk speelt geld een rol, dat is voor iedereen die moet leven toch zo? Het is altijd heel eenvoudig om op social media kritiek te uiten. Ik moet er soms een beetje om lachen, omdat er veel onwaarheden worden verkondigd. Weet je, er zijn zoveel circuits die een race willen organiseren. Maar tegelijkertijd weten ze dan niet of ze de rekening wel kunnen betalen. De waarde van de Formule 1 is momenteel heel hoog, dus je moet als Grand Prix ook een goed businessmodel hebben. Ik denk dat we nu een heel goede koers varen.”

Toch is het duidelijk dat Grand Prixs in het Midden-Oosten een veel hogere toelage betalen dan de organisatoren in Zandvoort.

„Verreweg zelfs. Dat is ook geen geheim. Ik wil niet arrogant klinken, maar het is toch logisch dat geld een rol speelt? We runnen hier wel een business met z’n allen. Maar het is niet correct om te stellen dat geld het enige is dat we in acht nemen. Natuurlijk is het altijd makkelijk praten als je geen enkele verantwoordelijkheid hebt. Maar kijk even hier in Zandvoort naar de situatie hier en de beperkte ruimte voor garages en de paddock, om maar iets te noemen. Als het alleen om geld zou draaien, zouden we hier niet zijn.”

Kijkend naar de prijzen voor kaartjes in bijvoorbeeld Miami en Las Vegas, is Formule 1 dan nog wel voor de normale man of vrouw?

„Ik vind van wel, maar het klopt dat het niet bij elke race hetzelfde is. We moeten vertrouwen op de lokale promotor, die weet wat het budget is van het potentiële publiek. Zoals we hier in Zandvoort ook niet dezelfde fee kunnen vragen die anderen betalen. We moeten altijd op zoek zijn naar de juiste balans. Het is een wereldkampioenschap, met verschillende typen fans en situaties.”

Volgend jaar staan er mogelijk 24 races op het programma, dat is toch wel het maximum?

„Voor mij wel. In het Concorde Agreement is met de teams en de FIA afgesproken dat 25 Grand Prixs het maximum is, maar als het aan mij ligt blijft het voorlopig op 24. Teams begrijpen ook dat het een deel van hun business is om hun waarde te maximaliseren. De waarde van de Formule 1 wordt in de toekomst nog hoger. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Jaren geleden waren er teams die enorme voorschotten vroegen om in leven te blijven. Dat is nu niet aan de orde. Er zijn ook genoeg gegadigden die in de sport willen stappen en flink willen investeren. Wat mij betreft is dat momenteel niet nodig en hebben we niet meer teams en auto’s nodig op de grid om er een betere show van te maken. Ook dat bewijst maar weer dat het voor mij niet louter draait om geld.”
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za sep 03, 2022 10:54 am

Hoe vaker hij zegt dat het niet alleen om geld gaat hoe minder geloofwaardig het is. De F1 is echt wel bij uitstek de sport waar je dat juist terugziet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo sep 04, 2022 1:49 pm

Ik zit even naar de F1 te kijken. Hebben jullie ook de indruk dat er wat druk op staat bij Verstappen of valt dat wel mee? :biggrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo sep 04, 2022 1:58 pm

Marillion schreef:
zo sep 04, 2022 1:49 pm
Ik zit even naar de F1 te kijken. Hebben jullie ook de indruk dat er wat druk op staat bij Verstappen of valt dat wel mee? :biggrin.gif:
Behoorlijk, ja. Net als vorig jaar. Maar hij blijkt uitzonderlijk goed met druk om te gaan.

Jezus, iedereen lijkt nu al minimaal aangeschoten op het circuit. Behalve de coureurs natuurlijk. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo sep 04, 2022 2:03 pm

En dan in de eerste bocht eraf.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo sep 04, 2022 2:24 pm

Klungels. :drecul.gif:

Van die bloopers bij Ferrari kunnen ze inmiddels een leuke video maken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo sep 04, 2022 3:05 pm

Beetje jammer die virtual safetycar situatie. Dat voorkomt nu dat je een spannend slot van de race krijgt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 04, 2022 3:08 pm

Even afwachten wat Hamilton op geel tegenover het wit van Verstappen doet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo sep 04, 2022 3:17 pm

En nog een safety car om het alsnog spannend te maken. Blijft toch een raar spelletje dit maar wel leuk als we nu wel strijd tot de finish krijgen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 04, 2022 4:08 pm

Mega-actie bij de herstart... Dan moet je scherp én koel zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » zo sep 04, 2022 4:09 pm

Verstappen is bijna foutloos dit jaar... Knap hoor!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo sep 04, 2022 5:40 pm

Heerlijke overwinning! Genoten! :heart.gif: :00001741.gif:


Kregen jullie ook wat tranen bij het volkslied? :blush.gif: :smallgrin.gif:
En nee! Niet van ellende.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo sep 04, 2022 6:33 pm

Vanavond ook nog Indycar en vannacht eerste playoff race in Nascar. Ga je kijken Ramona?

Nascar laat ik schieten, veel te laat
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo sep 04, 2022 6:40 pm

Frank schreef:Vanavond ook nog Indycar en vannacht eerste playoff race in Nascar. Ga je kijken Ramona?

Nascar laat ik schieten, veel te laat
Yep.
Ik ga mijn best doen om wakker te blijven na een vroege dienst die voorafging aan een late… morgen vrij. We’ll see… Afbeelding

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo sep 04, 2022 7:24 pm

Ramona schreef:
zo sep 04, 2022 5:40 pm
Heerlijke overwinning! Genoten! :heart.gif: :00001741.gif:


Kregen jullie ook wat tranen bij het volkslied? :blush.gif: :smallgrin.gif:
En nee! Niet van ellende.
Dat niet. Maar was wel echt mooi gedaan ja. Zo lijkt het nog wat. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » zo sep 04, 2022 7:47 pm

Met de huidige voorsprong zou ie in
Japan kampioen kunnen worden. Itt met Ajax durf ik zoiets wel wat hardop te zeggen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo sep 04, 2022 7:48 pm

Jinne schreef:Met de huidige voorsprong zou ie in
Japan kampioen kunnen worden. Itt met Ajax durf ik zoiets wel wat hardop te zeggen.
Denk dat Ajax inderdaad niet in Japan kampioen gaat worden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo sep 04, 2022 8:21 pm

Hij kan ook gewoon de rest van het seizoen de kwalificatie overslaan en iedere GP van achteraan starten. Het verschil is te groot geworden. Begin van het seizoen zaten Red Bull en Ferrari dicht bij elkaar. Nu niet meer. Dat is in mijn beleving ook wel een kracht van het team, de doorontwikkeling in het seizoen. Als ze dan bij Ferrari ook nog fouten maken gaat het helemaal snel.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door elliquido » zo sep 04, 2022 8:48 pm

Klasse apart
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo sep 04, 2022 9:43 pm

Marillion schreef:Hij kan ook gewoon de rest van het seizoen de kwalificatie overslaan en iedere GP van achteraan starten. Het verschil is te groot geworden. Begin van het seizoen zaten Red Bull en Ferrari dicht bij elkaar. Nu niet meer. Dat is in mijn beleving ook wel een kracht van het team, de doorontwikkeling in het seizoen. Als ze dan bij Ferrari ook nog fouten maken gaat het helemaal snel.
Ik denk dat ala Ferrari een beetje normale tactische keuzes maken, ze heel dichtbij zitten. En Mercedes kom er ook aan; Dus alles achteraan starten en dan winnen is wel heel ambitieus!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo sep 04, 2022 9:57 pm

Ramona schreef:
zo sep 04, 2022 5:40 pm

Kregen jullie ook wat tranen bij het volkslied? :blush.gif: :smallgrin.gif:
En nee! Niet van ellende.
Oké. In dat geval zeg ik niks. :eusa_silenced.gif:

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » di sep 06, 2022 2:33 pm

Ham weer geen banden gewisseld tijdens de Safety car. Hierdoor wordt hij 4de.
Geeft vervolgens zijn team de schuld. Deels gelijk maar mag best zelf ook een call maken.

Abu Dhabi all over :smallgrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie