F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » ma okt 03, 2022 11:03 am

Max zet boel op scherp
GP VAN SINGAPORE Zo boos als in het afgelopen weekeinde was Verstappen zelden in zijn Formule 1-loopbaan
SINGAPORE Die tweede wereldtitel van Max Verstappen gaat er komen, daar twijfelt natuurlijk helemaal niemand meer aan. Maar als het voor de Limburger desastreus verlopen weekeinde in Singapore iets bewijst, is dat de WK-leider altijd het maximale eist. Van zichzelf en van zijn team. Of hij nu een voorsprong heeft van meer dan honderd punten of ergens achteraan bungelt. Verstappen zet Red Bull Racing zo nog maar eens op scherp.

Met een zevende plek in Singapore heeft Verstappen de schade nog enigszins beperkt, nadat hij tijdens de zeer chaotische race achttien rondjes voor het einde nog op de veertiende en laatste plaats lag.

Verstappen zal het niet zeggen, maar dat juist zijn teamgenoot Sergio Pérez wint in Singapore laat hem alleen maar zien dat hij bovenaan dat podium had moeten staan. Zoals eerder dit jaar ook al het geval is geweest in Monaco, toen Verstappen zich enigszins gepiepeld voelde omdat Pérez met een crash in de kwalificatie een betere uitgangspositie van zijn Nederlandse teamgenoot voorkwam.

Boos beende Verstappen op zaterdag al weg na de kwalificatie, nadat hij eerst keurig de media te woord had gestaan. Zelden is hij tijdens zijn Formule 1-loopbaan zo woedend geweest. Het laat zien hoe gebrand hij is om elk weekeinde het maximaal haalbare resultaat te behalen. Dat het team hem tijdens de kwalificatie met te weinig brandstof de baan opstuurde en hem zijn laatste twee (!) rondjes liet afbreken, is een kapitale blunder.

„Het is niet zo dat ik een statement wilde maken door te vertrekken, daar gaat het niet om. Maar dat is gewoon wat ik op dat moment voel. Het heeft dan geen zin om te praten. Doordat we het zaterdag verprutsten, hebben we onszelf in deze positie gebracht. Dit is gewoon een heel frustrerend weekeinde. Ik kan wel zeggen: ’Het maakt niet uit, we hebben nog vijf races te gaan en een grote voorsprong.’ Maar ik wil elk race-weekeinde optimaal presteren. Nu was het dramatisch.”

Wat tegenvallers betreft kon Verstappen ook op zondag zijn hart ophalen. Tijdens de met een uur uitgestelde start – na een enorme plensbui – schoot de RB18 van de WK-leider in de anti-stall-modus, waarbij de koppeling als het ware wordt teruggetrokken om ervoor te zorgen dat de auto niet afslaat. „Ik denk dat ik deed wat ik normaal doe, dus ik heb geen idee hoe dat kon gebeuren”, aldus Verstappen.

Vervolgens won hij weliswaar wat posities, maar gebeurde ook waar Verstappen al bang voor was. Op het stratencircuit van Marina Bay is inhalen een hels karwei en hij zat lang vast achter onder anderen Fernando Alonso en Sebastian Vettel.

Na de tweede safety car-situatie probeerde Verstappen vervolgens Lando Norris te passeren om de vierde plek te bemachtigen, maar hij verremde zich en schoot rechtdoor. „Ik probeerde het, maar de voorkant van de auto kwam als het ware omhoog toen ik remde. Gezien de staat van mijn banden moest ik daarna opnieuw naar binnen voor een pitstop. Ik kon hem nog wel terug de punten inrijden, maar dit is niet waar we willen staan. Na alles wat er op zaterdag al gebeurde kun je aan de andere kant ook niet vragen om wonderen.”

Verstappens voorsprong op Leclerc (tweede in Singapore na nog een flink gevecht met Pérez) bedraagt nu 104 punten. Als de 25-jarige Nederlander komend weekeinde in Japan de race wint én de snelste raceronde rijdt, is hij sowieso kampioen. Daarna zijn er nog vier Grand Prixs te gaan.

„Het zou mooi zijn als het in Japan gebeurt, maar eigenlijk wil ik daar nog niet te veel aan denken. Laten we ons eerst maar focussen op het feit dat we daar een goed weekeinde moeten hebben. Zo’n race als vandaag en de gevechten in het middenveld is niet iets waar ik van geniet. Ik zat vast achter anderen, had een probleem bij de start en dan ook nog dat verremmen bij de herstart. Waardeloos.”
Gedoe over budgetplafond nachtmerrie F1
Mercedes en Ferrari ruiken bloed en proberen de FIA onder druk te zetten
ERIK VAN HAREN
En wéér gaat het over het Formule 1-seizoen 2021 en de uiteindelijke afloop in Abu Dhabi. Negen maanden na dato dus. Opgerakeld door gelekte verhalen vanuit, in eerste instantie, het Ferrari-kamp over het feit dat Red Bull Racing en Aston Martin vorig jaar het budgetplafond zouden hebben overschreden.

Naar verwachting komt autosportfederatie FIA komende woensdag met duidelijkheid over de kwestie. De verbale oorlog tussen Red Bull aan de ene kant en met name het pushende Ferrari en Mercedes aan de andere kant is in Singapore weer ouderwets geweest. Als er inderdaad sprake zou zijn van een overschrijding is het logisch dat de concurrentie ziedend is. En niet alleen de concurrentie, juist ook de teams met een kleinere portemonnee, die het budgetplafond als een geschenk uit de hemel zien omdat het de onderlinge verschillen kleiner moet maken.

Mocht er sprake zijn van een overtreding, is de FIA aan zet. Tegelijkertijd is het curieus dat in de reglementen een verschil wordt gemaakt tussen een kleine en een grote overschrijding. Wie minder dan vijf procent over het budget zit (dat zou ruim 7 miljoen dollar zijn), krijgt een lagere straf. Op zich is dat al gek. Een plafond is een plafond, het zou niet zo moeten zijn dat daar boven nog ruimte is voor een extra isolatielaag. En wie er in 2021 boven zit, profiteert daar ook de jaren erna van.

Als blijkt dat Red Bull de regels heeft overtreden – niemand spreekt in deze casus namelijk over Aston Martin – dan zal er met name vanuit Engelse hoek worden bericht dat Max Verstappen zijn eerste wereldtitel zou moeten inleveren. In theorie is dat mogelijk, al zou het zo’n vaart vermoedelijk niet lopen.

Duidelijk is dat Mercedes, Ferrari, maar ook een team als McLaren bloed ruiken en de FIA onder druk proberen te zetten. Voor de Formule 1 als sport is de hele saga een nachtmerrie. Het publiek wil mooie races zien, geen gesteggel over huishoudboekjes.

Alle cijfers zijn in maart ingediend. Nu, in oktober, is het dus nog wachten op de beoordeling daarvan. Het toont aan hoe complex de materie is. Red Bull heeft bijvoorbeeld 1300 medewerkers in Milton Keynes die dagelijks een gratis lunch krijgen. De ene groep mensen valt wél onder het budgetplafond, maar bijvoorbeeld marketingmedewerkers weer niet.

Bij Red Bull blijven ze on the record volhouden dat ze zeker onder het budgetplafond zitten en er over een paar kwesties nog correspondentie is met de FIA. Andere bronnen rond het team zeggen dat, als er sprake zou zijn van een overschrijding, het zou gaan om één of twee miljoen dollar. De andere teams zullen betrachten dat elke dollar er één te veel is. Iets wat Red Bull andersom overigens ook zou doen.

Tegelijkertijd hebben sommige teams ook boter op hun hoofd. Ferrari eist dat de FIA volledig transparant is. Misschien kan dan ook gelijk de geheime schikking tussen die twee partijen van tweeënhalf jaar geleden, over de naar verluidt ’illegale’ Ferrari-motor van 2019, geopenbaard worden.
De T.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » za okt 08, 2022 5:08 am

Nyck de Vries heeft zaterdag een contract getekend bij AlphaTauri en is dus de 2e Nederlander komend seizoen in de F1!

:pepsi.gif:

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » za okt 08, 2022 9:08 am

Hartstikke leuk! Tost had eerst met een Amerikaan gesproken, maar die kon zijn licentie niet krijgen ofzo? Maar goed. Leuk om De Vries een heel seizoen te kunnen zien.
Gasly naar Alpine is ook rond. Verlaat ie toch de Red Bull familie. (en De Vries verlaat Mercedes natuurlijk)

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » za okt 08, 2022 12:04 pm

Yuki moet ie kunnen hebben, dat is geen wereld talent...

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » zo okt 09, 2022 8:12 am

Regen in Japan. Wordt dus geen volledige race meer
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » zo okt 09, 2022 8:13 am

Man straks rijden we maximaal 10 rondjes, waar gaat dit over?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo okt 09, 2022 9:21 am

Maar wel wereldkampioen!
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo okt 09, 2022 9:27 am

raymon schreef:
zo okt 09, 2022 9:21 am
Maar wel wereldkampioen!
Of nog niet? Prima race van Max, maar mag die jongen eindelijk eens zonder gedoe wereldkampioen worden?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33280
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo okt 09, 2022 9:30 am

Bij F1TV is ie kampioen. :-) Daar komen de standen ook gewoon voorbij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33280
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo okt 09, 2022 9:32 am

Nu.nl:

Statement van de FIA: omdat de race is hervat geldt de volwaardige puntentelling. Max Verstappen is wereldkampioen Formule 1 in 2022.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo okt 09, 2022 9:41 am

Boeltje, snappen hun eigen regels niet :smallgrin.gif:

Goed voor Honda dit ..

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » zo okt 09, 2022 9:51 am

Ik had de TV al uitgezet... Lol

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33280
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo okt 09, 2022 9:53 am

Wat een move van Verstappen bij de start in die eerste bocht. Slecht weg (weer), maar de ballen hebben om op het natte asfalt later te remmen (dat doen jongens als Bottas en Russell hem niet na :biggrin.gif: ). Brengt hem het kampioenschap (en de druk die Perez op Leclerc hield, waardoor die laatste in de laatste chicane een fout maakt).

Puntentelling is wel duidelijk inmiddels. Race starten, hervatten en finishen is volle punten. Maakt niet uit blijkbaar hoe lang race tussendoor stil ligt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » zo okt 09, 2022 10:01 am

Ferrari momenteel nog aan het protesteren tegen de 5s.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33280
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo okt 09, 2022 10:07 am

WP_Legend schreef:
zo okt 09, 2022 10:01 am
Ferrari momenteel nog aan het protesteren tegen de 5s.
Hij sneed die bocht nogal opzichtig af, dus het lijkt mij niet dat ze een kans maken. Perez zat er direct achter, dus duidelijk voordeel voor Leclerc.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo okt 09, 2022 6:26 pm

Over een half uur de laatste keer Loris Hezemans in de Nascar Cup dit seizoen.

Charlotte Roval om 20:00 uur
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » ma okt 10, 2022 11:38 am

’Ik wil blijven winnen: races en titels’
WERELDTITEL F1 Max Verstappen verwent ’Honda City’ met kampioensfeest na chaotische dag op Suzuka
SUZUKA Na een ontmoeting met kickbokslegende Peter Aerts in de Red Bull-pitbox deelde Max Verstappen zondagmiddag op Suzuka de concurrentie de beslissende knock-out uit in de strijd om de wereldtitel. Dat de 25-jarige Nederlander foutloos bleef en optimaal profiteerde van een fout bij de concurrentie, was typerend voor het seizoen van de Limburger en zijn team. Hoewel het niet de vraag was óf, maar wanneer de Limburger kampioen zou worden, was het titelfeest in Japan toch een tikkeltje een verrassing. „Het is een beetje onverwacht natuurlijk”, concludeerde Verstappen, wandelend door de pitstraat op weg naar de persconferentie om de gekte in de paddock te ontwijken. „Ik vond het eigenlijk wel grappig.”

Zeg nou zelf: wie had gedacht dat de zo goed als gelopen titelrace nog zó enerverend zou eindigen? Aanvankelijk dacht Verstappen (25) dat hij alleen de race had gewonnen, maar toen zijn monteurs vanwege de straf voor Charles Leclerc ineens juichten, begon te dagen dat hij misschien toch kampioen was geworden. Vervolgens hoorde hij over de puntenconsternatie en dat hij mogelijk net tekortkwam. „Maar toen bleek de wereldtitel alsnog binnen”, aldus de man die het nieuws tijdens het live-interview op televisie te horen kreeg en daarna tevreden in de armen viel bij vriendin Kelly en zijn teamleden.

Zelf had Verstappen het geen probleem gevonden om over twee weken in Austin zijn tweede titelfeestje vieren. Toch was het een welkome meevaller dat de champagneflessen in Suzuka, alias Honda City, al konden worden ontkurkt. „Het is heel mooi dat we het hier konden doen met alle Honda-mensen erbij en de Japanse fans (zondag waren er 94.000, red.).” Ondertussen schalde even verderop het ’Super Max’ door de speakers van het motorhome van Red Bull. Manager Raymond Vermeulen had een trui met een gouden opdruk en de tekst ’World Champion 2022’ om zijn schouders hangen.

Rond 22.00 uur Japanse tijd stapten hij en Verstappen in klein comité in hun in Nagoya klaarstaande privéjet, dat het gezelschap richting het hemelsbreed 10.000 kilometer verderop gelegen Monaco bracht. Maar niet voordat op het circuit nog een Hollands biertje was genuttigd. Vandaag en dinsdag heeft Verstappen alle tijd om thuis bij te komen. Of om nog meer te feesten natuurlijk. Al hoopt hij dit jaar vooral op de circuits nog lol te trappen. Het is natuurlijk een prachtig extraatje mocht hij het record van dertien Grand Prix-zeges in één seizoen verbreken en zich tot meest dominante kampioen ooit kronen. Na de zege op Suzuka staat de teller op twaalf.

„Ik vind het belangrijk dat we hiervan genieten. Dat deden we al, maar nu nog meer. Al moeten we ook zorgen dat we dit jaar pakken wat we pakken kunnen. Je weet nooit hoe lang deze periode duurt. Ik denk dat als we alles en iedereen bij elkaar kunnen houden, we nog mooie seizoenen tegemoet gaan. Al vrees ik dat het lastig wordt om een jaar als dit te herhalen.”

De eerste kans voor Verstappen om de dertien aan te tikken volgt op 23 oktober in Austin. Ruim daarvoor vliegt de tweevoudig wereldkampioen al naar de Verenigde Staten voor een aantal events in Las Vegas. Voor die tijd heeft hij ook nog enkele PR- en simulator-verplichtingen in Europa te volbrengen.

Verstappen trad in Japan in de voetsporen van zijn schoonvader Nelson Piquet. De Braziliaan kroonde zich in 1987 tot wereldkampioen op Suzuka, waar in totaal elf keer eerder een titelfeest werd gevierd. Eigenlijk hoefde Verstappen daar niet gek veel bijzonders voor te doen. Het zware werk, het wegwerken van een achterstand van op een gegeven moment 46 punten (!), had hij eerder dit seizoen al gedaan. In Japan moest hij alleen bij de start Leclerc van zich af zien te houden. Dat lukte, ondanks een naar eigen zeggen ’dramatische start’. Buitenom hield Verstappen stand door laat te remmen. „Het was close, maar dat is natuurlijk ook mooi voor de mensen.”

Daarna brak - om het plat te zeggen - de pleuris uit op Suzuka. Diverse rijders schoven van de baan, met Carlos Sainz als grootste slachtoffer. Eerst kwam de safety car op de baan en daarna werd de rode vlag gehesen. Op dat moment draaide vrijwel direct een kraanwagen de baan op. Het scheelde weinig of het was helemaal verkeerd afgelopen en de titelrace van Verstappen had een donker randje gekregen (zie kader rechts).

Na de herstart toonde Verstappen zich de terechte kampioen en zette hij Leclerc in 28 ronden op 27(!) seconden achterstand. Met Leclercs fout in de slotfase, geforceerd door de jagende Sergio Pérez (die net als vorig jaar in Abu Dhabi dus een belangrijke rol vervulde), wierp hij Verstappen de titel min of meer in de schoot. Zelf was de kampioen dit seizoen juist foutloos. Maar: „Ik ben niet per se beter geworden. Op dit punt in mijn carrière ga ik niet ineens een tiende sneller rijden. Wel ben ik completer geworden. Natuurlijk ben ik geen robot, iedereen maakt fouten, maar je moet dat tot een minimum zien te beperken, en soms moet je minder risico nemen. Dat ging dit seizoen heel goed.”

Het plan is nu om de huidige lijn door te trekken. Verstappen heeft zijn zinnen alweer op een volgend doel gezet: de constructeurstitel, die Red Bull voor het eerst sinds 2013 kan grijpen. „We gaan alles geven. Ik wil blijven winnen: races en titels”, waarschuwde Verstappen de concurrentie.
DOMINANT MET NUMMER 1
Red Bull Racing viert de door Max Verstappens titelprolongatie. Teambaas Christian Horner (rechts naast Verstappen) is lyrisch.

FOTO GETTY IMAGES

Red Bull-teambaas Horner komt superlatieven tekort na tweede titel Verstappen
SUZUKA Je zou zeggen dat Red Bull-teambaas Christian Horner (48) inmiddels wel wat gewend is en niet snel meer onder de indruk raakt. De Brit werkt al zes jaar samen met Max Verstappen en is door de seizoenen heen al vaak genoeg geconfronteerd met de klasse van de Nederlander. Toch kwam de topman zondag, nadat de avond was gevallen in Suzuka, superlatieven tekort om de tweede wereldtitel van zijn 25-jarige paradepaardje te omschrijven.

„Max is in de vorm van zijn leven”, stipte Horner aan. Nog nooit was de Limburger, die dit seizoen al twaalf keer won, zo dominant. En dan zijn er nog vier races te gaan... „Het is werkelijk waar ongelooflijk dat Max de titel nu al te pakken heeft”, sprak Horner, die sinds de oprichting in 2005 betrokken is bij Red Bull Racing en alle successen van dichtbij meemaakte. Om vervolgens te herhalen wat hij al vaker heeft gezegd. „Max is gewoon van een andere planeet. Hij is dit seizoen outstanding en de verdiende kampioen.”

Horner prees met name de volwassenheid en overtuiging waarmee Verstappen dit jaar rondrijdt. „Het is prachtig om te zien hoe Max opnieuw een hoger niveau heeft aangetikt. Hij heeft tot dusver iedereen gedomineerd, zoals hij vandaag ook weer heeft gedomineerd. En dat met nummer 1 op zijn auto.”

De gedachten van Horner gingen na die uitspraak automatisch terug naar de knotsgekke ontknoping van vorig jaar in Abu Dhabi, toen Verstappen in de allerlaatste ronde van het seizoen toesloeg na een veel besproken safety car-situatie. „Mijn bloeddruk lag vandaag gelukkig een stuk lager dan in Abu Dhabi. Vorig jaar zagen we een zwaargewicht-gevecht tussen twee titanen. Die titel heeft uiteindelijk een bepaalde druk van Max’ schouders doen vallen, maar deze titel betekent voor mij net zo veel. Al is het fijn dat er dit keer minder ophef is.”

Horner ging daarbij voorbij aan het feit dat er in Japan na afloop wel degelijk sprake was van consternatie. Vanwege de tijdstraf voor Ferrari-rijder Charles Leclerc én de onduidelijkheid over het aantal toe te kennen punten, omdat vanwege hevige regenval niet de volledige raceafstand kon worden afgelegd. „Volgens mij is er iets fout gegaan bij het vastleggen van de regels. Wij gingen ervan uit dat 75 procent van de punten zou worden uitgekeerd en dat we een punt tekortkwamen. Gelukkig voerde Sergio Pérez de druk op Leclerc zo hoog op dat die een fout maakte en na afloop nog een straf kreeg. Daardoor werd Max toch kampioen, wat een prachtige verrassing was.”

Pérez klom dankzij zijn tweede plek in Japan op naar de tweede positie in de WK-stand. „Hij pakte big points. Nu moeten we zijn tweede plek zien veilig te stellen en de constructeurstitel na acht jaar weer thuisbrengen.”

Horner strooide ook met lof richting de medewerkers achter de schermen. Hoewel Red Bull vorig seizoen vanwege de spannende titelstrijd pas als laatste renstal het vizier op 2022 richtte, groeide het dit jaar toch uit tot het beste team op de grid. „Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar we hebben na een moeizaam begin hard teruggeslagen. Ik ben heel trots.”

Dat is hij ook op Honda, dat door Verstappen en Red Bull in eigen land op een onvergetelijk titelfeest werd getrakteerd. Eerder deze week werden de banden tussen het team en motorproducent nog extra aangehaald. „Een beter script viel niet te schrijven”, aldus Horner.
’We gaan zeker een drankje nuttigen’
Jos Verstappen, die de GP van Japan vanuit huis heeft gevolgd, beleeft alles rond zoon Max een stuk relaxter dan vorig jaar. „Die eerste titel heeft een bepaalde rust gebracht.”

FOTO ANP/HH

WERELDTITEL F1 ’Grote afwezige’ Jos Verstappen geniet op afstand en kijkt uit naar Amerikaanse trip met Max
Hij was de grote afwezige in Suzuka. Jos Verstappen koos ervoor om de Grand Prix van Japan in Nederland te kijken en na een zeer drukke periode tijd door te brengen met zijn vrouw en kinderen. „Die eerste titel heeft mij een bepaalde rust gebracht, maar met deze ben ik net zo blij”, zegt Verstappen senior over de tweede eindzege van zoon Max in de Formule 1.

Tijd om samen feest te vieren is er nog genoeg. Later deze week zijn de Verstappens een dagje in Italië voor een televisieopname. De week erop vliegen onder anderen vader en zoon samen naar de Verenigde Staten. Uiteraard voor de race in Austin (23 oktober), maar de eerste bestemming is Las Vegas. De kersverse wereldkampioen heeft daar sponsorverplichtingen. „We zijn dan met z’n allen bij elkaar en zullen daar zeker een drankje gaan nuttigen om het te vieren”, zegt vader Jos, enkele uren nadat zoon Max de titel heeft binnengesleept in Japan. „Natuurlijk is het gevoel iets anders dan vorig jaar in Abu Dhabi. Toen was het erop of eronder. Nu was het minder spannend. De manier waarop het uiteindelijk ging was misschien een beetje jammer. Volgens de FIA was het reglement duidelijk, alleen de rest van de wereld had het niet door dat Max wereldkampioen was. Uiteindelijk doet het niets af aan zijn prestatie.”

Voormalig Formule 1-coureur Verstappen (50) heeft genoten van de optredens van zijn zoon dit seizoen. „Vorig jaar was Max ook al waanzinnig goed. Het grote verschil is dat hij dit seizoen een betere auto heeft. En ik denk ook dat de druk minder groot is, omdat hij al een keer wereldkampioen is geworden. Ik moet zeggen dat ik aan het begin van dit jaar wel heb getwijfeld, na die twee uitvalbeurten in Bahrein en Australië.”

Uiteindelijk keerden de kansen voor zowel Verstappen als Red Bull in de strijd met Ferrari. „Voor mij was het omslagpunt de race in Monaco”, zegt Verstappen senior over de voor Max teleurstellend verlopen Grand Prix in zijn woonplaats. Hij eindigde als derde, terwijl teamgenoot Sergio Pérez won. „Dat weekeinde, waarin hij geïrriteerd raakte over hoe alles ging, heeft wel iets met hem gedaan. Daarna stond er geen maat meer op hem. Ik weet wel: als Max een tegenvallende wedstrijd achter de rug heeft, dan is hij daarna extra gebrand om het weer goed te maken.”

De Grand Prix van Japan is daarvan een goed voorbeeld, een week na een moeizaam weekeinde in Singapore. „Ik heb er toen voor gekozen om naar huis te gaan, want ik was al een paar weken weg”, stelt Jos Verstappen, die in september onder meer twee rally’s reed. „Dat ik er nu niet bij was, zegt voor mezelf wel dat ik er heel erg ontspannen in sta. Die eerste titel heeft een bepaalde rust gebracht. We weten wat we er vroeger allemaal voor hebben gedaan. Vorig jaar was het zó intens. Nu was het gelukkig allemaal wat rustiger.”

Vader Verstappen is optimistisch gestemd, kijkend naar de komende seizoenen. „De reglementen blijven volgend jaar relatief hetzelfde, al zijn er wel wat kleine wijzigingen. De bedoeling is dat het veld wat meer in elkaar schuift en het spannender wordt. Dat is alleen maar goed voor de Formule 1. En dan is het juist aan de coureurs om het verschil te maken. Ik ben heel blij hoe het er nu uitziet. En ik denk ook dat we nog een paar mooie jaren tegemoet gaan.”
Max benadert de perfectie
Met de overwinning in Japan stelt Max Verstappen zijn tweede wereldtitel in de Formule 1 veilig.

FOTO’S GETTY IMAGES

WERELDTITEL F1 Verstappen bewijst tijdens nagenoeg foutloos seizoen dat hij de allerbeste coureur ter wereld is
’Dit is pas het begin’. Dat was vorig jaar december een kop boven een van de verhalen in De Telegraaf na de sensationele eerste wereldtitel van Max Verstappen, behaald in Abu Dhabi. In 2022 heeft de Limburger (25) de daad bij het woord gevoegd. En als de voortekenen niet bedriegen, kan Verstappen de komende seizoenen nog veel meer gaan oogsten.

Komt het dit jaar allemaal vanzelf en het succes Max Verstappen aanwaaien? Ondanks de uiteindelijke, enorme voorsprong op de rest van het veld is het antwoord daarop simpel: nee. Het is gezien die overmacht van de Nederlander verleidelijk om in dit stadium te stellen dat het al na een paar weken of maanden in het seizoen duidelijk was dat hij zijn tweede wereldtitel zou gaan pakken. Zoals bijvoorbeeld in de jaren 2019 en 2020 het geval is geweest met Lewis Hamilton, die toen vanaf dag één een superieure Mercedes en geen serieuze concurrentie heeft gehad.

In een mechanische sport als de Formule 1 is de coureur voor een groot deel afhankelijk van zijn materiaal. Des te knapper is het dat Verstappen dit jaar al na de Grand Prix van Spanje, de zesde race van het seizoen, de leiding in de WK-stand in handen heeft. Natuurlijk heeft het concurrerende Ferrari, dat zeker tot halverwege juli over het algemeen de beste auto lijkt te hebben, het op verschillende gebieden verprutst. Dan weer een ploffende motor, dan weer een tactische miskleun en dan weer onder druk de fouten van Charles Leclerc in Imola en Frankrijk.

Maar juist Leclerc bewijst daarmee indirect hoe volwassen Verstappen dit jaar bezig is geweest. De Red Bull-coureur zegt weleens dat de perfecte ronde eigenlijk niet bestaat, maar als rijder benadert hij zelf wel die perfectie. Op een fout is Verstappen nauwelijks te betrappen, eigenlijk al jaren niet. De eerste wereldtitel na die ongekende strijd met Hamilton heeft hem rust gegeven. Maar de honger is nog lang niet gestild.

Verstappen bewijst sinds vorig jaar wel hoe goed hij een race kan lezen. In een betere, dominantere auto weet hij dat hij na de start niet altijd alle risico’s hoeft te nemen om de wedstrijd naar zijn hand te kunnen zetten. In het verleden is dat wel anders geweest. Dan waren, knokkend tegen een betere Mercedes en Ferrari, die eerste meters na de uitdovende lichten dé momenten om wat posities te winnen. En dan ga je als coureur sneller over de limiet.

De enkeling die er nog over heeft getwijfeld, moet nu toch wel overtuigd zijn. Verstappen is momenteel de allerbeste coureur ter wereld. Hij gaat er niet door zweven en wil alleen maar meer. Nog meer races winnen, nog meer titels. Het team van Red Bull Racing is volledig om de Nederlander heen gebouwd. Zoals de auto van dit jaar, de RB18, naarmate het seizoen vordert steeds meer naar zijn wens is. En als dat zo is, blijkt Verstappen helemaal ongenaakbaar. Zoals hij indianenverhalen na de Grand Prix van Monaco – een zeldzame zege van Sergio Pérez – over een mogelijke strijd met zijn Mexicaanse teamgenoot ook direct de kop indrukt. Niet door het uit te spreken, maar door het in de auto te bewijzen met zijn rechter- en linkervoet.

Red Bull Racing heeft dit jaar bewezen snel bij de les te zijn, want ook bij dit team worden fouten gemaakt. Aanvankelijk zijn er problemen met de brandstoftoevoer, wat leidt tot uitvalbeurten van Verstappen in Bahrein en Melbourne en een flinke achterstand op Leclerc van 46 punten. Ook later in het jaar in Oostenrijk heeft Red Bull het niet voor elkaar, maar beperkt Verstappen met een tweede plek de schade. En dan is er nog de blunder in Singapore, door hun kopman tijdens de kwalificatie met te weinig benzine de baan op te sturen. De woede van Verstappen naderhand toont aan hoe gedreven hij is, hoe groot de voorsprong in de WK-stand dan ook mag zijn.

Hoe beter de auto wordt, hoe eclatanter de zeges van Verstappen. De inhaalraces in bijvoorbeeld Hongarije en België zijn rond de zomerstop een lust voor het oog. Het verschil met teamgenoot Pérez komt dan nog meer aan de oppervlakte.

Verstappen is in balans, heeft rust in zijn hoofd, maar eenmaal in de auto telt maar één ding: het maximale eruit halen. Dat zal de komende jaren niet anders zijn. Het nieuwe tijdperk in de koningsklasse is pas net begonnen, getuige de grote technische regelwijzigingen voor aanvang van het huidige seizoen. En Red Bull heeft het nu al zó goed voor elkaar. In combinatie met Honda, dat tot en met 2025 de motoren blijft leveren. En de reglementen rond de F1-krachtbron zijn tot die tijd bevroren, dus ook dat ziet er goed uit voor Verstappen en zijn team. De Nederlander zet de sport naar zijn hand.

Het is aan Ferrari en ook Mercedes om hem in 2023 meer tegenstand te bieden. Maar ook daar weten ze dat je tegen een Verstappen in topvorm helemaal niks mag laten liggen. En als de coureur en Red Bull er samen zo bovenop blijven zitten, is het nog maar de vraag of Verstappen over een heel seizoen überhaupt te verslaan is. De vraag stellen, is hem beantwoorden...
Seizoen 2022 in vogelvlucht
Max Verstappen passeert in Japan als eerste de zwartwit geblokte vlag. De kersverse wereldkampioen heeft dit jaar al twaalf GP-zeges geboekt, met nog vier races te gaan.

FOTO’S ANP/HH

WERELDTITEL F1 Van start vol pech en gevechten met Leclerc naar ongekende overmacht
Wat een jaar, wat een seizoen voor Max Verstappen! Met nog vier races te gaan is de Nederlander al Formule 1-wereldkampioen. Zo spannend als in 2021 was het bij lange na niet, dankzij de constante prestatiecurve van de coureur en zijn team Red Bull Racing.

Geweldige

gevechten

Met de kennis van nu klinkt het als een uitspraak uit de prehistorie. Maar Max Verstappen zegt het toch echt, na de derde race van het seizoen in Melbourne: „Aan de titel denk ik niet, het gat is veel te groot.” De kloof met WK-leider Charles Leclerc is dan inderdaad al 46 punten. Ferrari is het nieuwe tijdperk in de Formule 1 uitmuntend begonnen en Red Bull kampt met betrouwbaarheidsproblemen, want Verstappen is net als tijdens de seizoensouverture in Bahrein uitgevallen door problemen met de benzinetoevoer.

De eerste weken van het nieuwe koningsklasse-jaar zorgen tegelijkertijd wel voor de mooiste gevechten met Leclerc. In Bahrein is er een, in het voordeel van Leclerc beslechte, strijd om de eerste plek nog ver voordat de Nederlander uitvalt. In Jeddah maken beide coureurs er opnieuw een waar spektakel van. Verstappen haalt de Monegask uiteindelijk vier ronden voor het einde in tijdens een bizar weekeinde, dat wordt overschaduwd door een raketaanval op een nabijgelegen oliedepot. Na lang beraad wordt in de Nacht van Jeddah besloten dat het race-weekeinde ’gewoon’ verdergaat.

Red Bull profiteert

De snelste auto heeft Red Bull over het algemeen niet in deze fase van het seizoen. De RB18 van Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez kampt nog met ’overgewicht’, wat invloed heeft op de rondetijd. Pole position is vaak een prooi voor Leclerc. Maar, niet onbelangrijk, de overwinningen in de race zijn van Grand Prix nummer vier (Emilia-Romagna) tot en met negen (Canada) voor Red Bull.

Ook de eerste scheurtjes bij Ferrari worden zichtbaar. Tijdens een overwegend nat weekeinde in Imola is Verstappen heer en meester en maakt Leclerc een flinke fout, waardoor hij niet als tweede of derde, maar slechts als zesde finisht. Na een overtuigende zege van Verstappen in het hete Miami slaat het noodlot voor Leclerc toe in Barcelona. Ferrari lijkt dat weekeinde na een flinke upgrade op de auto ongenaakbaar, maar de motor in de auto van Leclerc geeft er de brui aan: 0 punten. Niet veel later gebeurt in Baku hetzelfde. Beide keren profiteert Verstappen optimaal. Tussendoor verprutst Ferrari het tactisch in Monaco, wat ertoe leidt dat Pérez wint en Verstappen met een derde plek opnieuw voor Leclerc (vierde) finisht.

Wake-up call

Na de gewonnen Grand Prix in Canada, na een mooi gevecht met Leclercs teamgenoot Carlos Sainz, is Verstappens voorsprong op Leclerc al gegroeid tot 49 punten. Toch blijft de regerend wereldkampioen kritisch. Hij is zelf bezig aan een zeer constante reeks, maar ziet dat Red Bull op bepaalde fronten nog tekortschiet ten opzichte van Ferrari. Dat komt vooral naar voren tijdens de kwalificatiesessies. Verstappen heeft dan nog moeite om het maximale uit de RB18 te peuren. Met name op stratencircuits met veel 90 graden-bochten verlangt hij meer grip aan de voorkant van de auto. Naarmate het seizoen vordert komt de Red Bull als het ware steeds meer naar Verstappen toe. De auto wordt wat lichter en de Nederlander bewijst: hoe beter het materiaal, hoe meer hij eruit haalt. En ook hoe groter het verschil met zijn teamgenoot wordt.

Toch gaat niet alles van een leien dakje. Tijdens een spectaculaire race op Silverstone lijkt Verstappen op weg naar een volgende zege, maar zorgt rommel op de baan voor schade aan zijn RB18 en wordt hij zevende. Sainz wint zijn eerste Grand Prix en Leclerc profiteert lang niet optimaal van de schade bij Verstappen. Hij eindigt slechts als vierde.

Een week later in Oostenrijk wint Verstappen weliswaar de sprintrace op zaterdag, maar zorgen achteraf verkeerde inschattingen bij de knappe koppen van Red Bull ervoor dat de auto het op zondag aflegt tegen Ferrari. Verstappens banden hebben het veel zwaarder, Leclerc wint op de Red Bull Ring en Verstappen haalt er met een tweede plaats (na wederom een uitvalbeurt van Sainz) het maximale uit. Het mag dan wel duidelijk zijn dat er nog genoeg werk aan de winkel is bij Red Bull: een wake-up call, alhoewel Verstappen continu zegt dat de grote voorsprong een wat vertekend beeld geeft.

Dominantie

Wie in het Ferrari-kamp de hoop heeft dat Leclerc nog terugkomt in het titelgevecht, komt rond de zomerstop bedrogen uit. Vlak nadat Verstappen zijn eerste pitstop maakt op het Franse circuit Paul Ricard, vergaloppeert Leclerc zich. Hij knalt in de muur, waarna de triomferende Verstappen opnieuw 25 punten uitloopt.

Ondanks een flinke voorsprong begint de échte dominantie van Verstappen en zijn team daarna pas. De Red Bull-auto is, in tegenstelling tot eerdere jaren, dit seizoen wat topsnelheid betreft haast niet te kloppen, maar wordt naarmate het jaar vordert ook op andere gebieden steeds completer. Dat blijkt wel op de Hungaroring, een bochtig circuit dat op voorhand wordt ingeschat als Ferrari-terrein. Oké, Leclerc wordt niet geholpen door weer(!) een onbegrijpelijke keuze aan de pitmuur van zijn team, dat ervoor kiest om hem tijdens de race op de niet werkende hardste band te zetten. Maar Verstappen is dan al de snelste man op de baan. Vanaf de tiende plek rijdt hij voor het eerst naar de zege in Boedapest.

Na de zomerstop is Verstappen de koning te rijk en de wisselwerking met zijn team magnifiek. Een motorwissel en daarbij behorende gridstraf meer of minder deert hem totaal niet. Op Spa-Francorchamps wint hij vanaf de veertiende startplek, in Monza vanaf plek zeven en tussendoor boekt hij voor eigen publiek in Zandvoort ook een prachtige zege. Het is dan al niet meer de vraag óf, maar slechts wanneer Verstappen voor de tweede keer op rij kampioen wordt. In Singapore gebeurt dat na een beroerd weekeinde niet. Een week later is de titel er, ondanks de nodige verwarring in Suzuka, wél.
De T.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » ma okt 10, 2022 12:58 pm

Leuk om te lezen, bedankt Voetske! uh, 999. :)

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » di okt 11, 2022 8:02 am

Voor de Ham-fans hing er al een smet op kampioenschap van Verstappen....
Ze hebben zojuist nog een stok om mee te slaan

Verstappens Red Bull overschreed budgetplafond, straf nog niet bekend

Red Bull en Aston Martin hebben vorig seizoen het budgetplafond van de Formule 1 overschreden. Welke straf de teams daarvoor krijgen, wordt op een later moment besloten, meldt autosportfederatie FIA.

Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, heeft een procedurele fout gemaakt en heeft een volgens de FIA "kleine overschrijding" van de budgetlimiet begaan. Met een kleine overschrijding wordt een overschrijding van minder dan vijf procent bedoeld.

Formule 1-teams mogen per seizoen maximaal 147 miljoen euro (145 miljoen dollar) aan de ontwikkeling van hun wagens uitgeven. Red Bull Racing zou daar in 2021 iets boven hebben gezeten, er circuleren bedragen van 1 tot 5 miljoen dollar. In de auto waarin Verstappen in Abu Dhabi wereldkampioen werd, is dus te veel geld gestoken.

Welke uitgaven vallen onder het budgetplafond in de Formule 1?

Alle onderdelen van de wagen
Alle elementen die nodig zijn om de wagen aan de gang te krijgen
Personeel
Garagemateriaal
Reserve-onderdelen
Transportkosten
Welke uitgaven vallen niet onder het budgetplafond in de Formule 1?

Salaris van de coureur
Salaris van de drie bestbetaalde medewerkers
Reiskosten
Promotie- en marketing
Juridische kosten
Licentiekosten
Personeelskosten zoals ziekte- of zwangerschapsverlof
Aan welke straf Red Bull moet denken is lastig te voorspellen, maar het afnemen van de wereldtitel is geen realistisch scenario. Opties zijn onder andere een boete, of een verlaging van het budgetplafond voor komend seizoen.

Het bepalen van de strafmaat wordt een uitdaging, denkt Formule 1-verslaggever Louis Dekker. "Red Bull en Aston Martin zullen bij een zware straf hun beklag doen. Maar de andere teams zullen bij een milde sanctie klagen."

Zo zei Mattia Binotto van Ferrari afgelopen weekend nog: "Als je mij een miljoen dollar extra geeft, rijden we elke ronde een tiende seconde sneller." Daarmee geeft hij aan dat het volgens de FIA een kleine overtreding mag zijn, voor een sport waarin elke kleine verandering aan een auto verschil maakt, telt elke euro. Binotto gaf ook aan dat elk klein voordeel dat je in 2021 hebt, telt voor de komende jaren.

EPA
Christian Horner en Max Verstappen na de wereldtitel van 2021.
Jost Capito, teambaas van Williams, liet eerder al aan de NOS weten dat hij de overtreding wel degelijk kwalijk vindt. "Ik zou het een zeer ernstig vergrijp vinden als ze dat hebben gedaan. Het is in mijn ogen het toppunt van onsportief gedrag."

'Verbaasd en teleurgesteld'
Teambaas Christian Horner van Red Bull reageerde vorige week kritisch toen bekend werd dat Red Bull Racing het budgetplafond zou hebben overschreden. "Het is natuurlijk geen toeval dat het op dit moment naar buiten komt", zei Horner, doelend op de tweede wereldtitel die Verstappen afgelopen zondag veiligstelde. De teambaas nam ook het woord "laster" in de mond.

Red Bull zegt in een eerste reactie op het bericht van de FIA "verbaasd en teleurgesteld" te zijn. Ook zegt Red Bull dat het "nog steeds gelooft dat de relevante kosten voor 2021 onder het plafond zitten."

Oracle Red Bull Racing

@redbullracing

Twitter image
17:52

10 oktober 2022

Het budgetplafond werd in het seizoen 2021 van kracht om te voorkomen dat de rijkste teams nóg verder uit zouden lopen op de concurrentie. Als de verschillen tussen de teams beperkt worden, komt dat de spanning ten goede, is de gedachte.

Wanneer de straf voor Red Bull en Aston Martin bekendgemaakt wordt, meldt de FIA niet.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33280
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » di okt 11, 2022 8:15 am

Het gecalimero van Ferrari en Mercedes is tenenkrommend. Brevet van onvermogen.

By the way, volgens mij is de halve F1-wereld het er over eens dat Ferrari de snelste auto heeft. Alleen maken ze er tactisch een zootje van en maakt Leclerc onder druk driver errors. Kortom: beter naar zichzelf kijken dan zich op te winden over een paar miljoen extra - op 145 miljoen - bij een ander.
En Mercedes heeft gewoon de plank misgeslagen bij het ontwikkelen van de nieuwe auto. Verkeerde concept. Whino Wolff heeft volgens mij veel respect verspeeld in de afgelopen anderhalf jaar. Kan niet omgaan met een situatie waarin hij niet 100% dominant is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » di okt 11, 2022 9:45 am

Nou ja, als Hamilton wereldkampioen was geworden terwijl Mercedes het budget overschreden had zou de Nederlandse F1-wereld ook te klein zijn.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » di okt 11, 2022 10:14 am

Reken maar dat ieder team met een leger advocaten die regels helemaal heeft doorgekauwd om zoveel mogelijk geld te gebruiken en toch onder die limiet te blijven. Het zal heel lastig zijn om allemaal te beoordelen, daarom duurde het ook zo lang voordat deze resultaten bekend gemaakt werden. En het lijkt erop dat Red Bull iets te 'creatief' is geweest.

Straf zal wel iets van 'minder windtunneltijd' worden ofzo, of een korting op het budget van komend jaar. Als Mercedes en Ferrari keiharde straffen willen, dan hadden ze niet akkoord moeten gaan met die scheiding tussen kleine- en grote overschrijdingen. Als nu blijkt dat Red Bull een kleine overschrijding heeft begaan, dan moet de straf ook navenant zijn.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di okt 11, 2022 11:19 am

Als ik het zo lees, wordt het gezien de geringe overschrijding van nog geen 5% een geldboete en verder niks.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » di okt 11, 2022 12:43 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di okt 11, 2022 11:19 am
Als ik het zo lees, wordt het gezien de geringe overschrijding van nog geen 5% een geldboete en verder niks.
Ik denk dat het afhankelijk van de feitelijke overschrijding. Hebben we het over 100k of 7.25m, daar zal een verschil inzitten en dat is ook logisch. Voor 100k kun je niet zo veel terwijl voor 7.25m je een auto behoorlijk nog kunt updaten. RB blijft ervan overtuigd dat ze onder de limiet zijn gebleven dus zullen ze een kostenpost hebben die zij niet in het budget hebben gezet waarvan de FIA vindt dat ze dat wel moeten doen. Het is even afwachten op de feiten.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo okt 16, 2022 7:59 am

Mooie MotoGP vanochtend! :neutral.gif:


(zelfs mijn zoon verklaarde me voor gek?) :1evil.gif:

Plaats reactie