Re: F1 en andere autosporten
Geplaatst: wo dec 15, 2021 7:51 pm
Ik was allang blij dat ie dat stompzinnige ‘Yo hee, Yo hoo’ achterwege liet. Maar inderdaad, Mol leek het wat kwijt te zijn in die laatste ronde. Zeker nie goe nie.
Ja viel mij ook op. Niets episch maar bijna stil.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Het viel me trouwens op dat Olav Mol tijdens de ontknoping van die laatste ronde een beetje warrig commentaar gaf, allesbehalve episch, in tegenstelling tot buitenlandse commentatoren. Zou ie zo verrast, of overmand door emoties zijn geweest dat ie op het moment supreme niet zo lekker uit de verf kwam? Of vonden jullie het wel goed?
Opvallend ja, alsof hij wist of vermoedde waarom Latifi op een vreemd moment dwars op de baan stond, waarom Jos in die fase wit weg trok en waarom de wedstrijdleider de regels niet toe paste. Sommige kwartjes hebben een duwtje nodig om de goede kant op te vallen.
Dat is mooi. Lewis en Wolff komen trouwens vanavond uit protest niet opdagen bij de uitreiking. Kinderachtig.Ramona schreef: ↑do dec 16, 2021 11:09 amMercedes ziet af van hoger beroep, Verstappen officieel wereldkampioen
Uitspraken Toto Wolff roepen vraagtekens op over Lewis Hamilton: ‘Ik hoop dat hij doorgaat met racen’
Na veel wikken en wegen besloot Mercedes af te zien een beroepszaak, maar ongelukkig is Toto Wolff nog steeds over de afloop van het door Max Verstappen gewonnen WK. ,,Er zit een verschil in gelijk hebben en gerechtigheid krijgen.” Ook hoopt de teambaas van de Duitse renstal dat Lewis Hamilton, die een doorlopend contract heeft, wel doorgaat met racen.
Arjan Schouten 16-12-21, 15:22 Laatste update: 17:33
Door Arjan Schouten
Hij sprak kalm, zonder stemverheffingen, maar nog wel met een flinke portie emotie. Voor het eerst na de GP van Abu Dhabi verscheen Toto Wolff vandaag voor de wereldpers, waar hij een klein uur gifpijlen afvuurde richting de FIA en duidelijk liet blijken dat de afloop van het WK hem nog altijd niet bevalt. ,,En dat heeft helemaal niets met Max Verstappen en Red Bull Racing te maken. Dat ze de titel hebben gewonnen, daar ben ik helemaal oké mee”, vertelde Wolff. ,,Max is een waardig kampioen, heeft geweldig gereden. En Red Bull is een gerespecteerde concurrent. Maar alle discussie had ik graag willen voorkomen. Net als de schade die de sport opgelopen heeft.”
Lang, heel lang, leek Lewis Hamilton afgelopen zondag op weg naar titel acht in Abu Dhabi. Tot een extreem late safety car het hele WK alsnog omgooide en wedstrijdleider Michael Masi besloot nog één raceronde af te werken, met Verstappen op verse rode banden. Zo won niet Hamilton, maar Verstappen het WK. ,,Sindsdien heb ik niet meer gesproken met Michael Masi en daar ben ik ook niet in geïnteresseerd”, vertelde Wolff. ,,De beslissingen die hij heeft genomen in de laatste vier minuten van de race hebben Lewis beroofd van het WK, het kampioenschap dat hij verdiend had om te winnen na vier foutloze races op rij. Dat is onacceptabel. En we hebben het hier niet over simpelweg één bad call. Het was freestylen met de regels wat hij deed. Lewis zat daar als een sitting duck. M’n hart en ziel huilen nog dat dit zo gegaan is.”
Een protest werd bij de stewards van tafel geveegd. In alle emotie werd de intentie tot beroep aangetekend, maar daar ziet Mercedes nu alsnog van af. ,,Niemand wil een WK in de rechtszaal winnen”, aldus Wolff, die benadrukte dat alle stappen van de laatste dagen zijn genomen in samenspraak met Hamilton. ,,Als je dit naar het gerecht brengt, hadden we gewonnen. Daar ben ik vrij zeker van. Maar er zit een verschil in gelijk hebben en gerechtigheid krijgen.”
Het is wat hem betreft nu vooral aan de FIA hoe ze deze situaties in de toekomst denken te gaan vermijden. ,,Want zo kunnen we niet doorgaan met deze sport, waarbij het racen vóór entertainment zou moeten komen en niet andersom. Dus moet voor coureurs, teams en de fans voor de start van het nieuwe seizoen duidelijk zijn wat wel en niet kan.”
Bij het gala in Parijs, waar Verstappen vanavond zijn trofee krijgt, verschijnen Wolff en Hamilton alvast niet uit protest. Beiden zijn behoorlijk ‘gedesillusioneerd’, zo vertelde Wolff. ,,Niet in de sport, daar blijven we intens van houden. Maar als principiële waarden zoals eerlijkheid niets meer waard blijken te zijn en je opeens overgegeven bent aan pure willekeurige besluitvorming, dan is de stopwatch die altijd leidend is opeens niet meer relevant. Dan begin je je toch af te vragen of het nog wel waard is om alle bloed, zweet en tranen in de sport te investeren.”
En dan kun je zomaar eens uitgekeken raken op een sport, waarschuwde Wolff. Hamilton heeft nog een contract bij Mercedes voor komend seizoen en Wolff gaf aan dat hij enorm hoopt dat zijn zevenvoudig kampioen de sport niet vaarwel zegt. ,,Ik hoop dat Lewis doorgaat met racen, omdat hij de beste coureur ooit is. De meest dominante in de laatste vier races, zonder twijfel had hij normaal ook in Abu Dhabi gewonnen. Als racer zal zijn hart zeggen: doorgaan. Maar we moeten wel de pijn zien te overwinnen, die in Abu Dhabi is ontstaan. Ook omdat hij een man met duidelijke waarden is. En dan is het moeilijk om te begrijpen wat er gebeurd is. De pijn en het verdriet van afgelopen zondag, dat gaat nooit meer weg.”
Helemaal mee eens. Hamilton laat zich kennen.Zeux schreef:Wegblijven Hamilton is natuurlijk wel degelijk een fuck you naar Verstappen. Dat Toto wegblijft, ach, who cares.
Een seizoen is 21 wedstrijden met een opeenstapeling van fouten, steward-beslissingen, strategische keuzes en onverwachte gebeurtenissen. Dat kun je niet ophangen aan één moment.
Wel is de ‘jury’ veel te invloedrijk, met teveel controversiële beslissingen. Daar moet serieus naar gekeken worden.
In F1 is dit ook de normale gang van zaken. De afwijking die Masi toepaste zondag is dat ie alleen de autos die tussen Verstappen en Hamilton reden er tussenuit liet, en niet andere autos die ook al gelapped waren. Had ie dat gedaan, dan had het meer tijd gekost en had Masi de race niet kunnen herstarten. (waren ze achter de safety car geeindigd.) Dat was een improvisatie van Masi die nergens beschreven is. Daar is Mercedes pissed off over. Maar in de regels staat ook dat Masi de regels rond de safety car mag wijzigen als race leider. Dat heeft ie nu gedaan.
De T.Hoe ziet onderzoek naar ontknoping F1-seizoen eruit?
Lewis Hamilton
AMSTERDAM Autosportfederatie FIA heeft duidelijk gemaakt hoe het onderzoek naar de ontknoping van het Formule 1-seizoen in Abu Dhabi, waar Max Verstappen wereldkampioen werd, eruit komt te zien.
Daags na de laatste race van het jaar werd duidelijk dat de FIA een uitgebreide analyse zou starten, omdat er veel onduidelijkheid was over de gekozen procedure. Mercedes was en is nog steeds woedend over de gang van zaken. Verstappen haalde Lewis Hamilton in de laatste ronde van het seizoen in, nadat de safety car naar binnen was gekomen.
Mercedes was daar laaiend over, omdat de safety car normaal gesproken pas een ronde later naar binnen had moeten komen. Daarmee was de race dus afgelopen geweest. In de regels staat evenwel ook dat de wedstrijdleider (Michael Masi) de bevoegdheid heeft om een andere beslissing te nemen. Dat deed Masi dus, omdat het veilig was om weer te racen en hij logischerwijs niet wilde dat het seizoen werd beëindigd achter de safety car.
Mercedes diende geen officieel protest in, waarmee de wereldtitel van Verstappen een feit is. Wel gaf teambaas Toto Wolff aan dat hij verwacht dat de FIA met duidelijke maatregelen komt. Tot die tijd zwijgt Mercedes in alle toonaarden. Datzelfde geldt voor Hamilton, die niets meer van zich heeft laten horen. De zevenvoudig wereldkampioen en Wolff kwamen ook niet opdagen bij het FIA-gala in Parijs.
Op 19 januari zal de zogeheten Sporting Advisory Committee zich tijdens een vergadering buigen over het gebruik van de safety car. Vervolgens zullen er ook discussies zijn met de Formule 1-coureurs.
De uitkomst van de analyse wordt in februari gepresenteerd aan de Formule 1-commissie en vervolgens op 18 maart officieel gepresenteerd tijdens het World Motor Sport Council in Bahrein. Op die dag vinden in datzelfde Bahrein de eerste vrije trainingen plaats richting de eerste Grand Prix.