Re: F1 en andere autosporten
Geplaatst: zo feb 19, 2023 8:45 pm
Daytona 500 gaat beginnen !!!
1 Verstappen RBR 1:29.708
2 Pérez RBR 1:29.846 +0.138
3 Leclerc FER 1:30.000 +0.292
4 Sainz Jr FER 1:30.154 +0.446
5 Alonso AST 1:30.336 +0.628
6 Russell MER 1:30.340 +0.632
7 Hamilton MER 1:30.384 +0.676
Beiden was verteld een bepaalde tijd aan te houden en ze gaven Verstappen ook niet de ruimte om voor de snelste tijd te gaan, alleen waar Perez wel netjes luisterde, had Verstappen er schijt aan. En ook daarom is Verstappen een wereldkampioen.Mano schreef: ↑ma mar 20, 2023 10:52 amCheco is boos dat Max in de laatste ronde voor de snelste tijd is gegaan en daardoor Checo's kans om ooit eerste in het klassement te staan heeft afgenomen
Ik snap teamorders en zeker als er 1 kans op kampioenschap heeft en een ander niet. Maar zo vroeg in het seizoen, kan je geen teamorders geven, behalve: rij elkaar er niet af!
Dus die mexicaan moet niet zo janken
Perez ging ook sneller dan de afgesproken tijdraymon schreef: ↑ma mar 20, 2023 10:58 amBeiden was verteld een bepaalde tijd aan te houden en ze gaven Verstappen ook niet de ruimte om voor de snelste tijd te gaan, alleen waar Perez wel netjes luisterde, had Verstappen er schijt aan. En ook daarom is Verstappen een wereldkampioen.Mano schreef: ↑ma mar 20, 2023 10:52 amCheco is boos dat Max in de laatste ronde voor de snelste tijd is gegaan en daardoor Checo's kans om ooit eerste in het klassement te staan heeft afgenomen
Ik snap teamorders en zeker als er 1 kans op kampioenschap heeft en een ander niet. Maar zo vroeg in het seizoen, kan je geen teamorders geven, behalve: rij elkaar er niet af!
Dus die mexicaan moet niet zo janken
Maar waarom brak hij die snelle ronde af? Stalorders waar hij naar luisterde?Mano schreef: ↑ma mar 20, 2023 12:18 pmPerez ging ook sneller dan de afgesproken tijdraymon schreef: ↑ma mar 20, 2023 10:58 amBeiden was verteld een bepaalde tijd aan te houden en ze gaven Verstappen ook niet de ruimte om voor de snelste tijd te gaan, alleen waar Perez wel netjes luisterde, had Verstappen er schijt aan. En ook daarom is Verstappen een wereldkampioen.Mano schreef: ↑ma mar 20, 2023 10:52 amCheco is boos dat Max in de laatste ronde voor de snelste tijd is gegaan en daardoor Checo's kans om ooit eerste in het klassement te staan heeft afgenomen
Ik snap teamorders en zeker als er 1 kans op kampioenschap heeft en een ander niet. Maar zo vroeg in het seizoen, kan je geen teamorders geven, behalve: rij elkaar er niet af!
Dus die mexicaan moet niet zo janken
AD.nl (Premium)Waarom Mercedes handdoek al gooit in Formule 1: ‘Slagkracht van vroeger met 200 miljoen heb je nu niet meer’
Arjan Schouten 27-03-23, 18:57 Laatste update: 19:06
Pas twee van de 23 races gereden en nu al heeft Mercedes alle hoop op de wereldtitel opgegeven. Waarom? ,,Die voorsprong inlopen gaat met honderdsten van een seconde en Red Bull staat ook niet stil. Dat wordt onmogelijk”, zegt autocoureur Tom Coronel. Jan Lammers, sportief directeur van de GP van Zandvoort, denkt dat de soep niet zo heet wordt gegeten. ,,Het is luwte creëren voor jezelf.”
Vijftig tellen achterstand in Bahrein op de Red Bulls. Een halve minuut erachter in Saoedi-Arabië. Geen podiumplaatsen, Ferrari sneller, Aston-Martin rapper. Allemaal redenen voor Mercedes-teambaas Toto Wolff om uitzonderlijk vroeg de handdoek te werpen. ,,Het is niet realistisch om te denken dat we het gat op korte termijn dichten, het zal nog maanden duren voordat we een auto hebben die gelijkwaardig is aan die van Red Bull”, aldus Wolff, in aanloop naar race drie, zondag in Melbourne.
,,Realistisch en knap dat hij het gewoon roept”, reageert Tom Coronel. ,,Hij heeft jaren oppermachtig op die apenrots gestaan. Dan ga je ook denken dat je alles kan, dat je engineers superieur zijn, dat je superman bent. Nu zijn ze knock out geslagen, van die rots geschopt. Realistisch en knap dat je even met je hoofd schudt, opstaat en beseft dat je de handdoek na een hoopvolle winter wel moét werpen. Dat realisme zie je niet vaak in autosport.”
Formule 1 is anno 2023 niet meer de Formule 1 van twintig jaar terug. Teams zijn aan strikte budgetplafonds gebonden. Neem je in de winter een compleet verkeerde afslag met het concept, dan hobbel je maanden achter de feiten aan.
,,Vroeger pakten teams halverwege een seizoen 200 miljoen en gingen ze iets ontwikkelen en veranderen. Die slagkracht om te repareren heb je nu niet meer”, weet Coronel, die Mercedes daarom geen rol van betekenis meer ziet spelen. ,,Onmogelijk, on-mo-ge-lijk… Die voorsprong loop je niet zomaar meer in. Dat gaat met honderdsten van een seconde en Red Bull staat ook niet stil.”
De pest voor Mercedes? Dat ze in het eerste jaar onder de nieuwe technische regels na een dramatische start nog flinke progressie boekten richting winter. Daarom is niet rigoureus genoeg ingegrepen, denkt Coronel: ,,Ze zagen licht aan het einde van de tunnel. Dachten: het komt wel weer goed. En dan krijg je nu meteen weer een klap op je neus…”
Veel is al gezegd over de zero-pod sidepods van de W14, waar Mercedes maar op bleef vertrouwen. Het team van Wolff zou er nu toch afscheid van willen nemen. Maar wat dan? Red Bull Racing kopiëren? Niet des Mercedes, altijd vertrouwend op eigen kracht en kunde.
,,Pas komende winter en volgend seizoen kan je daar écht weer grote stappen mee maken”, verwacht Coronel. ,,Vanwege het budgetplan en de tijd die het kost om nieuwe dingen te ontwikkelen. Van plan op papier, naar windtunnel, naar praktijk op het asfalt. Kost allemaal tijd en die tijd heb je niet.”
In dat laatste wil Jan Lammers wel met Coronel mee gaan. ,,Met alle titels die ze wonnen heb je het wel over een mateloos indrukwekkende organisatie en Mercedes is echt wel ergens toe in staat. Maar dit is wel iets dat je niet zomaar omdraait”, weet ook Lammers. ,,Tegelijkertijd, onmogelijk is het ook niet, in een sport waar zelfs een millimeter verschil aan de voorvleugel al verschil maakt.”
Tovert Mercedes snel een oplossing uit de hoge hoed dan zou het ook zomaar snel weer om kunnen draaien, wil hij er maar mee gezegd hebben. Want al dat realisme van Wolff, Lammers weigert de oprechtheid te geloven. ,,Aan ene kant juich ik het toe, open en eerlijk communiceren, maar ik snap dit niet helemaal. Vind het wat voorbarig. Je moet niet te vroeg juichen, zeggen we altijd. Maar je moet ook niet te vroeg huilen.”
Het verhaal van Wolff is voor de bühne, denkt Lammers dan ook. ,,Een beetje strategisch, puur omdat het verwachtingspatroon dan helemaal weg is. Luwte creëren voor jezelf, van daaruit kan je alleen nog maar winnen. Intern kan hij echt niet zeggen: rustig aan, ga maar een kwartiertje eerder naar huis. Verlies kondig je niet aan, dat overkomt je.”
,,Maar goed, waar hebben we het over, joh.…”, vervolgt Lammers lachend. ,,We zijn net begonnen. En het is ook niet zo dat ze werkelijk het licht uitdoen, hè. In dit spel moet je ook niet vergeten dat je met geluk en een wat mindere auto meer bereikt dan met pech en een sterke auto.”