Volleybal

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 8:43 am

Ook niet met de mijne hoor. Volgens mij zitten wij op 1 lijn, maar de rest begrijpt het punt niet.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Volleybal

Bericht door InnerHarbour » di jan 12, 2016 8:47 am

Of het bevalt ze niet. :smile-ajax.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Volleybal

Bericht door zeux » di jan 12, 2016 9:06 am

Het gaat natuurlijk om de relatieve kans om zo'n finale ook te winnen.

Kom je in de finale als kanshebber danwel favoriet? Dan is het niet-winnen falen (of kan dat zijn). Dan gaat 'mentaliteit' tellen.

Moet je al op de toppen van je kunnen spelen om überhaupt in een finale te komen? Dan is het niet-winnen een kans die er in zit.

Er zijn soms landen (of individuen) simpelweg beter. Fair and square. En dan kan het halen van een finale in bijvoorbeeld een sterk deelnemersveld (of in een sport waarin je nauwelijks tot geen positie hebt) al een enorme prestatie zijn.

Duitsland is een atletiekland, staat in veel meer disciplines aan de top. Doen dus vaker serieus mee om de medailles.
Nederland is veel minder een atletiekland. Doet veel minder vaak serieus mee om de medailles.
Dus dat verschil op de WK's atletiek vind ik behoorlijk logisch en geen bewijs voor 'Nederland Faalland'. Er is nauwelijks kans om te falen, omdat Nederlanders bijna geen atleten heeft die kans zouden maken op een medaille.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 9:37 am

Ik heb het woord falen niet gebruikt in ieder geval. Je verwoordt het heel realistisch, maar het lijkt me dat je in de topsport niet te snel dingen moet relativeren. Eerst die finale vol in gaan (of je nou favoriet of underdog bent) en daarna is het er weer tijd om te relativeren.

Dat die statistiek over atletiek niet zoveel zegt, had ik zelf al aangegeven. Dat was nu juist wat ik wilde aantonen: Statistiek is leuk, maar heel gevaarlijk en vaker misleidend dan dat het iets zegt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Volleybal

Bericht door beelzebub » di jan 12, 2016 10:25 am

Iniesta schreef:Hoewel het uiteraard niet past binnen bovenstaande definities (landenteams?) toch nog maar eens 60 jaar Europacup 1/Championsleague finales op een rijtje gezet (excel is gewillig).
Wat blijkt, de heren van, oh wat zijn we blij we hebben de finale bereikt, Nederland heeft in meer dan 13% van de finales gestaan (8x), en het allerhoogste winspercentage van alle finale bereikende landen, 75%.
Duitsland heeft maar liefst het dubbele aantal finales behaald (16x, niet slecht voor een land met 5x het aantal inwoners...), maar helaas, de over mijn lijk mentaliteit, de werkelijke kampfgeist heeft ze slechts 1 extra gewonnen finale opgeleverd (zou het de door Robben besliste finale zijn....???), wat een winstpercentage van slechts 44% oplevert.
Bedankt voor het uitzoeken Iniesta. :biggthumpup.gif:
Over de andere sporten heen lijkt me lastiger trouwens.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 10:51 am

Op het WK voetbal heeft Duitsland 8 finales gehaald en exact 50% gewonnen. En Nederland? Laten we het daar maar niet over hebben. Exact 0%. In de finale van 2010 miste de Robben die iniesta ook al noemde een kans geloof ik? :smallgrin.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Baseman » di jan 12, 2016 10:57 am

Sandro_Calááábro schreef:maar de rest begrijpt het punt niet.
De rest is het niet met jou (en IH) eens bedoel je...

Jullie stelling is de volgende (met dank aan Luuk):
Nederland verliest verhoudingsgewijs meer finales dan andere landen die finales halen.

Vervolgens is de belangrijkste argumentatie hiervoor van jouw kant je gevoel en noem je specifiek Duitsland als een land dat verhoudingsgewijs meer finales zou winnen dan andere landen.
Iniesta komt daarna met cijfers en Cruijff komt met enkele voorbeelden die je ongeljk aantonen. Jouw tegenargumenten zijn dat Duitsland meer medailles heeft gewonnen op de afgelopen 4 WK's atletiek outdoor en dat Duitsland meer WK finales heeft gewonnen.

Oftewel, je argumentatie om je stelling te bewijzen is verre van overtuigend.
De tegenargumenten zijn ook nog niet overtuigend, maar ze zijn onderbouwd en de aangedragen cijfers zijn beter.
Dat de rest je punt niet begrijpt is dan ook onzin.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Volleybal

Bericht door zeux » di jan 12, 2016 11:11 am

Sandro_Calááábro schreef:Op het WK voetbal heeft Duitsland 8 finales gehaald en exact 50% gewonnen. En Nederland? Laten we het daar maar niet over hebben. Exact 0%. In de finale van 2010 miste de Robben die iniesta ook al noemde een kans geloof ik? :smallgrin.gif:
Dus zou je eventueel kunnen stellen dat Nederlanders moeite hebben met voetbalfinales. Dat is al een stuk specifieker.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 11:43 am

Baseman schreef:
Sandro_Calááábro schreef:maar de rest begrijpt het punt niet.
De rest is het niet met jou (en IH) eens bedoel je...

Jullie stelling is de volgende (met dank aan Luuk):
Nederland verliest verhoudingsgewijs meer finales dan andere landen die finales halen.

Vervolgens is de belangrijkste argumentatie hiervoor van jouw kant je gevoel en noem je specifiek Duitsland als een land dat verhoudingsgewijs meer finales zou winnen dan andere landen.
Iniesta komt daarna met cijfers en Cruijff komt met enkele voorbeelden die je ongeljk aantonen. Jouw tegenargumenten zijn dat Duitsland meer medailles heeft gewonnen op de afgelopen 4 WK's atletiek outdoor en dat Duitsland meer WK finales heeft gewonnen.

Oftewel, je argumentatie om je stelling te bewijzen is verre van overtuigend.
De tegenargumenten zijn ook nog niet overtuigend, maar ze zijn onderbouwd en de aangedragen cijfers zijn beter.
Dat de rest je punt niet begrijpt is dan ook onzin.
Dan moet je eens uitleggen waarom de aangedragen cijfers voor het tegenargument beter zouden zijn (dat een cijfer de eigenschap 'goed' of 'slecht' kan hebben was mij trouwens nog niet bekend...)
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Baseman » di jan 12, 2016 1:22 pm

De cijfers van Insiesta zijn een stuk uitgebreider en geven daarom meer informatie.
Sandro_Calááábro schreef:(dat een cijfer de eigenschap 'goed' of 'slecht' kan hebben was mij trouwens nog niet bekend...)
JIj hebt op school nooit rapportcijfers gekregen? :wink.gif:

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 1:57 pm

Hij geeft meer data ja, maar dat is wat anders dan informatie.

Alles boven de 5,5 is goed op school toch? Dan heb ik net wel wat goede cijfers genoemd :smile-ajax.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Volleybal

Bericht door brigade zuid » di jan 12, 2016 2:17 pm

Wat ik bij Nederlandse sporters nog wel eens mis is een stukje mentale hardheid. Als sportland doen we het niet zo slecht maar je moet altijd beter willen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 2:39 pm

brigade zuid schreef:Wat ik bij Nederlandse sporters nog wel eens mis is een stukje mentale hardheid. Als sportland doen we het niet zo slecht maar je moet altijd beter willen.
Kijk, toch nog een extra medestander gevonden! :neutral.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Baseman » di jan 12, 2016 3:58 pm

Sandro_Calááábro schreef:Alles boven de 5,5 is goed op school toch? Dan heb ik net wel wat goede cijfers genoemd
Hahaha, das waar :icon_biggrin.gif:
brigade zuid schreef:Wat ik bij Nederlandse sporters nog wel eens mis is een stukje mentale hardheid. Als sportland doen we het niet zo slecht maar je moet altijd beter willen.
De discussie ging er met name over of dat Nederlandse teams slechter presteren in finales dan andere landen, wat erg discutabel is.
Maar dat de gemiddelde Nederlandse sporter wat mentale hardheid mist ben ik met je eens :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 4:10 pm

Zou je niet meer finales winnen als je mentaal harder bent? :confused.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Volleybal

Bericht door Iniesta » di jan 12, 2016 9:41 pm

Sandro_Calááábro schreef:
Iniesta schreef:Lijkt me nogal logisch als je het onderbuik gevoel, we doen het slecht als het er op aankomt, inderdaad staaft met statistieken. En op basis daarvan kun je stellen, we presteren bovengemiddeld.

We winnen goud in London met
Zwemmen 2x
Wielrennen 1x
Turnen 1x
Surfen 1x
Hockey 1x
Hoezo niet mondiaal?

Die 11 van Duitsland prima, maar tov de 6 van Nederland voor een land met bijna vijfmaal het aantal inwoners zeker niet beter dan Nederland. Eat blijft er dan nog over van die zogenaamde winnaarsmentaliteit?
Ken je de uitspraak "Er zijn drie soorten leugens: leugens, grotere leugens en statistieken" niet? Je kunt statistieken precies zo presenteren zodat het jouw standpunt ondersteunt (kijk naar de schandalen in het psychologische onderzoek van tegenwoordig) en dat is precies wat jij doet.

Je baseert je hier op slechts één Olympische spelen. En trouwens: surfen mondiaal? haha, waar slaat dat op? Van de medialles zijn alleen die bij het turnen en zwemmen mondiaal. Wielrennen is een grote sport, maar dan bij de mannen en niet bij de vrouwen.
Ik bedoel hier zeker niet dat alle medailles in de grootste mondiale sporten zijn behaald, maar het lijstje weerlegt wel een aanname alsof we alleen in kleine sporten kunnen winnen. In Duitsland worden ook echt niet alle medailles behaald in grote mondiale sporten, hier het lijstje voor OS 2012:
Discuswerpen
Beach volleybal
kanovaren 3x
Paardensport 2x
Roeien 2x
Baanwielrennen (dames)
Hockey!! mannen

2)Leuke uitspraak over statistieken, maar tot dusverre kwam ik met statistieken en bleven de tegenargumenten beperkt tot "we als het erop aankomst tevreden zijn met een tweede plaats".
3)Olympische spelen lijken me een vrij eerlijke graadmeter voor hoe een land presteert in de sport. Ik neem hier de laatste olympische spelen. Als ik de spelen van 2000 had geselecteerd, had je me kunnen beschuldingen van selectief presenteren van statistieken.
Om het dan maar nog wat breder te trekken, hier de vergelijking met onze oosterburen vanaf onze grote successpelen 2000, in absolute aantal goud en per miljoen inwoners:

absoluut:
2000: NL 12; DE 13
2004: NL 4; DE 13
2008: NL 7; DE 16
2012: NL 6; DE 11

per miljoen inwoners:
2000: NL 0.71; DE 0.16
2004: NL 0.24; DE 0.16
2008: NL 0.42; DE 0.20
2012: NL 0.36; DE 0.14


De enige statiek die ik in het voordeel van Duitsland zie, is de winstconversie in wk finales. Maar als er 1 statistiek gelinkt kan worden aan het gezegde van leugens en nog grotere leugens is het wellicht deze statistiek. Immers, met n=3 zal de gemiddelde statisticus moeite hebben. Uiteindelijk konden een andere schoenmaat van Rensenbrink en Casilas het percentage al van 0% naar 67% hebben kunnen brengen.

In het geheel wil ik met deze en de Europacup 1 statistieken niet eens zozeer beweren dat wij een beter sportland zijn dan bijvoorbeeld het zo geroemde Duitsland.
Vind de meeste statistieken alleen wel dusdanig in het voordeel van Nederland dat de tegenovergestelde opvatting (Duitsers hebben veel meer winnaarsmentaliteit) toch wel weersproken mag worden.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 10:26 pm

Iniesta schreef:
Sandro_Calááábro schreef:
Iniesta schreef:Lijkt me nogal logisch als je het onderbuik gevoel, we doen het slecht als het er op aankomt, inderdaad staaft met statistieken. En op basis daarvan kun je stellen, we presteren bovengemiddeld.

We winnen goud in London met
Zwemmen 2x
Wielrennen 1x
Turnen 1x
Surfen 1x
Hockey 1x
Hoezo niet mondiaal?

Die 11 van Duitsland prima, maar tov de 6 van Nederland voor een land met bijna vijfmaal het aantal inwoners zeker niet beter dan Nederland. Eat blijft er dan nog over van die zogenaamde winnaarsmentaliteit?
Ken je de uitspraak "Er zijn drie soorten leugens: leugens, grotere leugens en statistieken" niet? Je kunt statistieken precies zo presenteren zodat het jouw standpunt ondersteunt (kijk naar de schandalen in het psychologische onderzoek van tegenwoordig) en dat is precies wat jij doet.

Je baseert je hier op slechts één Olympische spelen. En trouwens: surfen mondiaal? haha, waar slaat dat op? Van de medialles zijn alleen die bij het turnen en zwemmen mondiaal. Wielrennen is een grote sport, maar dan bij de mannen en niet bij de vrouwen.
Ik bedoel hier zeker niet dat alle medailles in de grootste mondiale sporten zijn behaald, maar het lijstje weerlegt wel een aanname alsof we alleen in kleine sporten kunnen winnen. In Duitsland worden ook echt niet alle medailles behaald in grote mondiale sporten, hier het lijstje voor OS 2012:
Discuswerpen
Beach volleybal
kanovaren 3x
Paardensport 2x
Roeien 2x
Baanwielrennen (dames)
Hockey!! mannen

2)Leuke uitspraak over statistieken, maar tot dusverre kwam ik met statistieken en bleven de tegenargumenten beperkt tot "we als het erop aankomst tevreden zijn met een tweede plaats".
3)Olympische spelen lijken me een vrij eerlijke graadmeter voor hoe een land presteert in de sport. Ik neem hier de laatste olympische spelen. Als ik de spelen van 2000 had geselecteerd, had je me kunnen beschuldingen van selectief presenteren van statistieken.
Om het dan maar nog wat breder te trekken, hier de vergelijking met onze oosterburen vanaf onze grote successpelen 2000, in absolute aantal goud en per miljoen inwoners:

absoluut:
2000: NL 12; DE 13
2004: NL 4; DE 13
2008: NL 7; DE 16
2012: NL 6; DE 11

per miljoen inwoners:
2000: NL 0.71; DE 0.16
2004: NL 0.24; DE 0.16
2008: NL 0.42; DE 0.20
2012: NL 0.36; DE 0.14


De enige statiek die ik in het voordeel van Duitsland zie, is de winstconversie in wk finales. Maar als er 1 statistiek gelinkt kan worden aan het gezegde van leugens en nog grotere leugens is het wellicht deze statistiek. Immers, met n=3 zal de gemiddelde statisticus moeite hebben. Uiteindelijk konden een andere schoenmaat van Rensenbrink en Casilas het percentage al van 0% naar 67% hebben kunnen brengen.

In het geheel wil ik met deze en de Europacup 1 statistieken niet eens zozeer beweren dat wij een beter sportland zijn dan bijvoorbeeld het zo geroemde Duitsland.
Vind de meeste statistieken alleen wel dusdanig in het voordeel van Nederland dat de tegenovergestelde opvatting (Duitsers hebben veel meer winnaarsmentaliteit) toch wel weersproken mag worden.
Leuk, weer een voorbeeld van de statistieken zo weergeven dat het jouw standpunt ondersteunt. Ik begrijp niet zo goed waarom je steeds weer het aantal inwoners betrekt in je statistiek. Hoe kleiner het aantal, hoe volatieler de uitkomst is. Dus je kunt niet zomaar het aantal inwoners als graadmeter nemen. Als voorbeeld: stel dat er één genie uit San Marino eens een keer één of meerdere gouden medailles wint (kan zomaar he?) dan heeft het geen enkele zin meer om naar het aantal inwoners te kijken. Ik geef een gechargeerd voorbeeld, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.

De WK finales vind jij dan weer niet groot genoeg qua aantal. Maar ik vind jouw ene Olympische Spelen al helemaal niet genoeg.

En wat betreft n=3; tja ik kan er ook niks aan doen dat Nl niet meer dan drie finales gehaald heeft....
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 10:26 pm

Iniesta schreef:
Sandro_Calááábro schreef:
Iniesta schreef:Lijkt me nogal logisch als je het onderbuik gevoel, we doen het slecht als het er op aankomt, inderdaad staaft met statistieken. En op basis daarvan kun je stellen, we presteren bovengemiddeld.

We winnen goud in London met
Zwemmen 2x
Wielrennen 1x
Turnen 1x
Surfen 1x
Hockey 1x
Hoezo niet mondiaal?

Die 11 van Duitsland prima, maar tov de 6 van Nederland voor een land met bijna vijfmaal het aantal inwoners zeker niet beter dan Nederland. Eat blijft er dan nog over van die zogenaamde winnaarsmentaliteit?
Ken je de uitspraak "Er zijn drie soorten leugens: leugens, grotere leugens en statistieken" niet? Je kunt statistieken precies zo presenteren zodat het jouw standpunt ondersteunt (kijk naar de schandalen in het psychologische onderzoek van tegenwoordig) en dat is precies wat jij doet.

Je baseert je hier op slechts één Olympische spelen. En trouwens: surfen mondiaal? haha, waar slaat dat op? Van de medialles zijn alleen die bij het turnen en zwemmen mondiaal. Wielrennen is een grote sport, maar dan bij de mannen en niet bij de vrouwen.
Ik bedoel hier zeker niet dat alle medailles in de grootste mondiale sporten zijn behaald, maar het lijstje weerlegt wel een aanname alsof we alleen in kleine sporten kunnen winnen. In Duitsland worden ook echt niet alle medailles behaald in grote mondiale sporten, hier het lijstje voor OS 2012:
Discuswerpen
Beach volleybal
kanovaren 3x
Paardensport 2x
Roeien 2x
Baanwielrennen (dames)
Hockey!! mannen

2)Leuke uitspraak over statistieken, maar tot dusverre kwam ik met statistieken en bleven de tegenargumenten beperkt tot "we als het erop aankomst tevreden zijn met een tweede plaats".
3)Olympische spelen lijken me een vrij eerlijke graadmeter voor hoe een land presteert in de sport. Ik neem hier de laatste olympische spelen. Als ik de spelen van 2000 had geselecteerd, had je me kunnen beschuldingen van selectief presenteren van statistieken.
Om het dan maar nog wat breder te trekken, hier de vergelijking met onze oosterburen vanaf onze grote successpelen 2000, in absolute aantal goud en per miljoen inwoners:

absoluut:
2000: NL 12; DE 13
2004: NL 4; DE 13
2008: NL 7; DE 16
2012: NL 6; DE 11

per miljoen inwoners:
2000: NL 0.71; DE 0.16
2004: NL 0.24; DE 0.16
2008: NL 0.42; DE 0.20
2012: NL 0.36; DE 0.14


De enige statiek die ik in het voordeel van Duitsland zie, is de winstconversie in wk finales. Maar als er 1 statistiek gelinkt kan worden aan het gezegde van leugens en nog grotere leugens is het wellicht deze statistiek. Immers, met n=3 zal de gemiddelde statisticus moeite hebben. Uiteindelijk konden een andere schoenmaat van Rensenbrink en Casilas het percentage al van 0% naar 67% hebben kunnen brengen.

In het geheel wil ik met deze en de Europacup 1 statistieken niet eens zozeer beweren dat wij een beter sportland zijn dan bijvoorbeeld het zo geroemde Duitsland.
Vind de meeste statistieken alleen wel dusdanig in het voordeel van Nederland dat de tegenovergestelde opvatting (Duitsers hebben veel meer winnaarsmentaliteit) toch wel weersproken mag worden.
Leuk, weer een voorbeeld van de statistieken zo weergeven dat het jouw standpunt ondersteunt. Ik begrijp niet zo goed waarom je steeds weer het aantal inwoners betrekt in je statistiek. Hoe kleiner het aantal, hoe volatieler de uitkomst is. Dus je kunt niet zomaar het aantal inwoners als graadmeter nemen. Als voorbeeld: stel dat er één genie uit San Marino eens een keer één of meerdere gouden medailles wint (kan zomaar he?) dan heeft het geen enkele zin meer om naar het aantal inwoners te kijken. Ik geef een gechargeerd voorbeeld, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.

De WK finales vind jij dan weer niet groot genoeg qua aantal. Maar ik vind jouw ene Olympische Spelen al helemaal niet genoeg.

En wat betreft n=3; tja ik kan er ook niks aan doen dat Nl niet meer dan drie finales gehaald heeft....
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Cruijff » di jan 12, 2016 10:27 pm

Mooi uitzoekwerk Iniesta! :biggthumpup.gif:

Helemaal een schrikbarend verschil krijg je wanneer je statistieken gaat vergelijken tussen Nederland en België, twee buurlanden met een bevolkingsaantal dat niet heel erg veel van elkaar afwijkt. Dan zie je dat, in vergelijking met de Belgen, we heel succesvol zijn wat betreft het aantal Olympische medailles.

In België is daar al een heleboel op los geanalyseerd, er zijn tig artikelen over geschreven. Meest voorkomende conclusie bij onze zuiderburen: "Waren wij maar wat meer zoals de Nederlanders, een volk met een winnaarsmentaliteit, een volk dat zijn nek durft uit te steken."

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Cruijff » di jan 12, 2016 10:33 pm

Sandro_Calááábro schreef: De WK finales vind jij dan weer niet groot genoeg qua aantal. Maar ik vind jouw ene Olympische Spelen al helemaal niet genoeg.
@ Sando Calabro: heb je moeite met lezen?

Dat Iniesta de Olympische Spelen van 2012 heeft doorgerekend is vrij fair. Dit geeft statistisch gezien een ongeveer net zo'n betrouwbaar beeld als van de afgelopen decennia een gemiddelde becijferen.

Had hij louter het knaljaar 2000 gepakt waar 'kanonnen' als Leontien van Morsel, Inge de Bruijn en Pieter vd Hoogenband in Australië hele ladingen aan gouden medailles pakten, ja dan zou je inderdaad mogen spreken van selectief gekozen statistieken.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 10:36 pm

Waar Nederland goed in is , is in het investeren en focussen op de sporten waarop we medailles kunnen winnen. Dat is met name in de sporten die niet mondiaal zijn.

Als je puur en alleen afgaat op zoveel mogelijk medailles winnen dan is dat prima. Daarmee zorg je er wel voor dat je bij de mondiale sporten steeds verder achter blijft.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Volleybal

Bericht door zeux » di jan 12, 2016 10:39 pm

Sandro_Calááábro schreef:Waar Nederland goed in is , is in het investeren en focussen op de sporten waarop we medailles kunnen winnen. Dat is met name in de sporten die niet mondiaal zijn.

Als je puur en alleen afgaat op zoveel mogelijk medailles winnen dan is dat prima. Daarmee zorg je er wel voor dat je bij de mondiale sporten steeds verder achter blijft.
Zwemmen, Hockey, Judo - om er maar een paar te noemen - zijn geen mondiale sport? :confused.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 10:42 pm

Cruijff schreef:
Sandro_Calááábro schreef: De WK finales vind jij dan weer niet groot genoeg qua aantal. Maar ik vind jouw ene Olympische Spelen al helemaal niet genoeg.
@ Sando Calabro: heb je moeite met lezen?

Dat Iniesta de Olympische Spelen van 2012 heeft doorgerekend is vrij fair. Dit geeft statistisch gezien een ongeveer net zo'n betrouwbaar beeld als van de afgelopen decennia een gemiddelde becijferen.

Had hij louter het knaljaar 2000 gepakt waar 'kanonnen' als Leontien van Morsel, Inge de Bruijn en Pieter vd Hoogenband in Australië hele ladingen aan gouden medailles pakten, ja dan zou je inderdaad mogen spreken van selectief gekozen statistieken.
Ik kan vrij redelijk lezen denk (en hoop) ik. Kun jij ook objectief zijn?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Cruijff » di jan 12, 2016 10:58 pm

Sandro_Calááábro schreef:Waar Nederland goed in is , is in het investeren en focussen op de sporten waarop we medailles kunnen winnen. Dat is met name in de sporten die niet mondiaal zijn.

Als je puur en alleen afgaat op zoveel mogelijk medailles winnen dan is dat prima. Daarmee zorg je er wel voor dat je bij de mondiale sporten steeds verder achter blijft.
Kun je dat staven met voorbeelden?

Nederland blinkt onder meer uit in schaatsen, maar dat heeft vooral te maken met dat die sport al meer dan 100 jaar diep in de cultuur geworteld zit, niet perse met het inzetten op medailles. Op dat vlak loopt men in Nederland juist vaak achter de feiten aan, de A-status als atleet krijg je in veel gevallen pas heel erg laat, diverse kanshebbers op een medaille hebben in de cyclus waarin ze kans op die medaille maken niet eens genoeg funding of kwalitatief materiaal om zich te kwalificeren voor de OS.

Programma's waarmee echt wordt ingezet op bepaalde medailles, bijvoorbeeld zoals in China waar turn meisjes al voor hun 2e of 3e levensjaar werden geselecteerd om te gaan schitteren in 2008 op de OS in Beijing heb ik in Nederland echt nog nooit gezien.

Overigens wordt ook in een echt sportland als de Verenigde Staten heel veel atletisch talent verspild, omdat grote talenten simpelweg sporten doen die ze leuk vinden, zoals American Football, waarmee je nooit op mondiaal niveau om medailles zult gaan strijden.

Jouw voorbeeld met San Marino zou inderdaad eenmalig heel vertekende statistieken kunnen geven tov het bevolkingsaantal van een piepklein land. Maar in het geval van Nederland zie je dat er structureel een hoop talent en een hoop winnaars komen bovendrijven, lang niet altijd dankzij een erg goede begeleiding en zeker niet met dank aan grote ladingen geld die er in programma's worden gestoken want die ladingen geld zijn er vaak niet....

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Volleybal

Bericht door brigade zuid » di jan 12, 2016 11:06 pm

Cruijff schreef:Mooi uitzoekwerk Iniesta! :biggthumpup.gif:

Helemaal een schrikbarend verschil krijg je wanneer je statistieken gaat vergelijken tussen Nederland en België, twee buurlanden met een bevolkingsaantal dat niet heel erg veel van elkaar afwijkt. Dan zie je dat, in vergelijking met de Belgen, we heel succesvol zijn wat betreft het aantal Olympische medailles.

In België is daar al een heleboel op los geanalyseerd, er zijn tig artikelen over geschreven. Meest voorkomende conclusie bij onze zuiderburen: "Waren wij maar wat meer zoals de Nederlanders, een volk met een winnaarsmentaliteit, een volk dat zijn nek durft uit te steken."
Belgen zijn over het algemeen echt van die über losers, dan mogen wij ons echt gelukkig prijzen.

Plaats reactie