Volleybal

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Volleybal

Bericht door Hoeladans » zo aug 26, 2007 11:07 am

Volleybalsters winnen World Grand Prix
Uitgegeven: 26 augustus 2007 09:32
Laatst gewijzigd: 26 augustus 2007 10:51

NINGBO - De Nederlandse volleybalsters hebben zondag in stijl de World Grand Prix gewonnen. De ploeg van bondscoach Avital Selinger bleef ook in de vijfde en laatste wedstrijd van de finaleronde in het Chinese Ningbo ongeslagen.
Oranje rekende met 3-2 (21-25 25-18 25-13 20-25 15-8) af met wereldkampioen Rusland.
Eerder versloeg Nederland olympisch kampioen China, Italië, titelverdediger Brazilië en Polen. De vrouwen behaalden met de eindzegein het prestigieuze toernooi de eerste hoofdprijs sinds de Europese titel in 1995 én het eerste mondiale succes.
De historische prestatie levert het team een cheque van 200.000 dollar (ruim 146.000 euro) op.

Nerveus
Oranje begon wat nerveus aan het duel en moest de eerste set inleveren aan de lange Russinnen. De Nederlandse vrouwen herstelden zich daarna echter uitstekend.
Met duidelijke cijfers (25-18 25-13) namen ze mede dankzij de inbreng van invalster Francien Huurman en de nieuwe recordinternational Ingrid Visser een 2-1-voorsprong in sets.

Eindsprint
In het vierde bedrijf kwam Rusland toch weer terug. Nederland kon nog lang bij blijven, maar de Oost-Europese vrouwen zetten halverwege een eindsprint in en sleepten er met 25-20 een vijfde set uit. In het beslissende set stond Oranje er echter weer.
De formatie van Selinger sloeg al snel een gaatje en gaf dit niet meer uit handen. Nadat Debby Stam op 14-8 het wedstrijdpunt benutte, barstte het feest bij Oranje los.

Topscorer
Nederland boekte tegen Rusland de tiende overwinning op rij tijdens het Grand Prix-toernooi. Oranje versloeg in die reeks tweemaal gastland en olympisch kampioen China, drievoudig olympisch kampioen Cuba, Europees kampioen Polen en wereldkampioen Rusland.
Ook Brazilië, de Verenigde Staten, Japan, Taiwan en Italië moesten buigen voor de Nederlandse dames. Manon Flier was zondag topscorer met twintig punten. Chaïne Staelens was goed voor achttien punten.

Selinger
Bondscoach Avital Selinger was zondag vol lof over zijn vrouwen.
"Dit is een geweldig resultaat voor het Nederlandse volleybal. Ik ben enorm trots op de speelsters en ik ben blij met de lessen die ze mij hebben geleerd, want ik heb als speler nooit een titel op wereldniveau kunnen pakken."

Bewijs
Volgens Selinger is de triomf ook het bewijs dat hard werken loont. "Ik heb altijd gezegd dat je op een gegeven moment meer wint dan verliest als je hard werkt. Dat is er nu uitgekomen."
Ook aanvoerster Ingrid Visser was "helemaal happy" na de historische prestatie van Oranje. "Het geeft echt een super gevoel", zei Visser.
"We hebben het met z'n allen gedaan zonder afhankelijk te hoeven zijn van anderen. We hebben met unieke cijfers historie geschreven. Echt geweldig."

Glans
Dat Visser zich na haar 404e interland recordinternational mag noemen, gaf de prestatie in China extra glans.
"Ik heb er tijdens de wedstrijd niet echt aan gedacht, maar er zit nu wel een mooi randje om de triomf heen."
nu.nl

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo sep 09, 2007 9:07 pm

Nederland overleeft eerste ronde EK

SINT PETERSBURG - Geheel onverwacht stuntte het Nederlandse volleybalteam zondag op het EK tegen het nog ongeslagen Duitsland (3-0) en bereikte daarmee ook verrassend de tweede ronde. Met dank aan de Serviërs, die concurrent Griekenland met 3-1 naar huis stuurden.

Zelfs de Nederlandse bondscoach Peter Blangé zag het in het Russische Sint Petersburg vooraf somber in. Na de twee verloren duels tegen Servië (0-3) en Griekenland (2-3) was hij flink teleurgesteld over het niveau van zijn team: ‘We zijn gewoon niet goed genoeg om mee te kunnen doen op het Europees kampioenschap’.

In de alles-of-niets-wedstrijd zondag bleek Oranje ‘met de rug tegen de muur’, zoals libero Marko Klok het verwoordde, op zijn best. Nederland speelde agressief, de aanval en de service liepen voor het eerst dit toernooi soepeltjes. Mede door een sterke servicereeks van Jeroen Trommel, met Robert Horstink uitblinker, kwam Oranje meteen al op een 6-1-voorsprong en bouwde die gedecideerd uit tot 25-15.

Het team van Blangé kwam eigenlijk alleen in de tweede set (26-24) onder druk, maar een ongeïnspireerd Duitsland zakte in de derde set (25-19) weer weg. ‘Mijn team staat nu hoop ik weer met beide benen op de grond’, zei bondscoach Stelian Moculescu, die zich vantevoren profileerde als titelkandidaat.

‘We hebben vanaf de start goed en agressief gespeeld’, concludeerde Blangé na afloop. ‘Als we op voorsprong kunnen spelen, is de sky the limit. Het geeft me weer een beetje houvast: er zit potentie in deze ploeg.’

‘Wat tegen Griekenland net niet lukte, lukte nu net wel. De service liep goed, de aanval liep goed’, somde Trommel op. ‘Bovendien heb ik vandaag acties gezien waarvan je denkt: dat is onmogelijk.’ Zo maakte spelverdeler Nico Freriks, de kleinste man in het veld, met een eenmansblok het winnende punt in de tweede set.

Bondscoach Blangé blijft ondanks de uitstekende prestatie zondag gematigd enthousiast. ‘Het niveau van vandaag gaat niet vanzelf. Op fysiek gebied lopen we flink achter. De potentie is er, maar dit iedere dag kunnen is alleen voor de groten weggelegd. Er moet nog een hoop gesleuteld worden.’

Nederland speelt dinsdag in de tweede groepsfase eerst tegen Spanje, winnaar van de European League dit jaar. Woensdag en donderdag volgen Frankrijk en Slowakije. De resultaten tegen Servië (0-3) en Duitsland (3-0) neemt Oranje mee naar de tweede ronde. Alleen de nummers één en twee uit de groep met zes landen gaan naar de halve finales. De uitgangspositie is niets eens zo gek, Nederland begint net als Frankrijk, Duitsland en Servië met één winstpartij. Spanje heeft er twee, Slowakije nul.

De overwinning op de Duitsers heeft de groep in ieder geval een hoop vertrouwen gegeven voor de komende wedstrijden, zei Trommel zondag. ‘En in volleybal kan alles.’ Dat weet ook oud-international Blangé uit eigen ervaring. ‘Wie weet is de gekheid nog niet ten einde. Tegen Duitsland gaf ook niemand ons vooraf nog een kans. Sport blijft onvoorspelbaar’, filosofeerde de bondscoach.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 09, 2008 11:31 pm

De volleybalmannen vechten deze week in het Olympisch kwalificatietoernooi voor hun laatste kans om naar Peking te gaan. De openingswedstrijd verloren ze dik van Italië. Maar vandaag versloegen ze Polen, dus het kán nog:

Oranje houdt hoop

IZMIR - Het Nederlands volleybalteam lééft nog. De ploeg van bondscoach Peter Blangé verrichtte gisteravond een klein wonder door het ijzersterke Polen met 3-2 te verslaan.

Oranje heeft plaatsing voor de halve finales van het Olympisch kwalificatietoernooi in eigen hand. Wanneer het vandaag van Spanje wint, zijn de kruisfinales bereikt.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want Spanje is de regerend Europees kampioen en was afgelopen zomer in de European League drie keer te sterk voor de Nederlanders. Ook op het EK in Rusland boog Oranje voor de latere kampioen.

Maar Oranje doet nog mee en dat mag een mirakel worden genoemd na de afstraffing (3-0) van afgelopen maandag tegen de Italianen. Het Nederlands team zocht en vond revanche tegen de Polen voor die miskleun. Bondscoach Peter Blangé roept al maanden dat zijn team met de beste ploegen mee kan spelen als het zijn eigen niveau haalt.

Gisteravond gebeurde dat. Verbeten knokkend voor elk punt haalde Oranje WK-finalist Polen door de mangel. Twee omzettingen in het team zorgden voor de ommekeer. In de eerste set bleken Robert Horstink en Kay van Dijk niet los te kunnen komen. Horstink moest bij een 20-13 achterstand het veld ruimen voor Guido Görtzen. Van Dijk kreeg iets langer de tijd, maar ging vroeg in de tweede set naar de kant voor Kristian van der Wel.

De 37-jarige Görtzen bewees meteen dat hij het klappen van de zweep kent in dit soort cruciale wedstrijden. Beheerst bracht de gouden medaille-winnaar van 1996 de vijandige opslagen bij spelverdeler Nico Freriks. Verwoestend hard sloeg Görtzen de ballen over het net.

Van der Wel droeg ook zijn steentje bij. De 29-jarige diagonaal-speler van Nesselande komt bij zijn club dit seizoen vrijwel niet aan spelen toe, maar wordt steevast opgeroepen door Blangé die een rotsvast vertrouwen in hem heeft. ,,Kristian is een zekerheidje voor me. Hij heeft ons meermaals, bijvoorbeeld op het laatste EK, uit de brand geholpen,’’ zegt de bondscoach.

Van der Wel is liefst twintig centimeter kleiner dan de 2,14 meter lange Van Dijk, maar wat hij tekort komt in lengte compenseert hij in slimmigheid. Een balletje kort achter het vijandige blok of via de handen van de tegenstander buiten het veld: Van der Wel is er een meester in. Omdat ook de middenmannen Wytze Kooistra en Rob Bontje en passer/loper Jeroen Trommel uitstekend in de wedstrijd zaten, kon spelverdeler Freriks de bal aan alle kanten kwijt.

Oranje vocht zich naar een 2-1 voorsprong in sets, maar had uiteindelijk een beslissende vijfde set nodig om de wedstrijd uit te maken.

Vanavond om zes uur moeten de Nederlanders dit kunstje herhalen om de Olympische droom levend te houden.
Wellicht kunnen de lange mannen profiteren van enige verslapping bij de Spanjaarden, want zij weten zich na overwinningen op Polen en Italië - twee keer met 3-2 - al zeker van de volgende ronde.

Italië is uitgeschakeld, maar Polen moet hopen dat Spanje de wedstrijd tegen Nederland uiterst serieus neemt.

Als Spanje Nederland verslaat, zijn de Polen door naar de halve finales. Klopt Oranje de Europees kampioen, dan moet Polen naar huis en hebben de mannen van Blangé Peking nog altijd in het vizier.
AD

Morgen dus de allesbeslissende wedstrijd.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 09, 2008 11:37 pm

Ik zag die Blangé net bij de NOS. Kakelt die man altijd alleen maar een hele rits aan clichés uit?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do jan 10, 2008 12:25 am

Gaat alleen de winnaar naar de OS? Zou een beetje bizar zijn met zoveel toplanden. Wel een puike prestatie om die sterke Polen te kloppen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 10, 2008 11:46 am

Ja, alleen de winnaar. Wordt dus heel moeilijk.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do jan 10, 2008 11:50 am

Doen er dan zo weinig landen mee aan de spelen? Zo vallen er wel behoorlijk wat grote namen af voor het toernooi uberhaupt begonnen is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do jan 10, 2008 11:52 am

Er zal wel een verdeling over alle werelddelen gemaakt zijn, waardoor het aantal plaatsen voor Europa beperkt is. Vreemd inderdaad.

Er doen dus 12 landen mee. Er komen nog meer kwalificatietoernooien, maar ik weet niet of Nederland daar nog aan mee kan doen. Sowieso is de kans klein dat Nederland het dan haalt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 10, 2008 12:20 pm

Duke schreef:Er komen nog meer kwalificatietoernooien, maar ik weet niet of Nederland daar nog aan mee kan doen.
Dacht het niet. Maar dat zal Wimpey wel weten.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do jan 10, 2008 2:56 pm

Ik ben in ieder geval voor Cuba.

Afgelopen zomer was ik daar toen de Pan Amerikaanse spelen bezig waren in Rio de Janeiro. We waren onderweg met de auto en stopten bij een kleine bar langs de weg om wat te drinken. Op dat moment was de finale van het volleybaltoernooi bezig en men luisterde daar naar een radioverslag (Jack van Gelder is er niks bij). Cuba won die wedstrijd en ik durf wel te stellen dat ik nooit meer in mijn leven mensen zo blij zal zien na het winnen van een potje volleybal. Tranen van geluk.

Een mooie ervaring om mee te maken.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do jan 10, 2008 4:32 pm

Duke schreef:Er zal wel een verdeling over alle werelddelen gemaakt zijn, waardoor het aantal plaatsen voor Europa beperkt is. Vreemd inderdaad.
Daar moeten ze eens mee ophouden. De sterkste landen moeten gewoon meedoen.. Dat geldt ook voor andere sporten, het is toch belachelijk dat zo'n Jochem van Gelderen niet mee mag doen met het turnen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do jan 10, 2008 4:40 pm

Tja, Olympische gedachte...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » do jan 10, 2008 4:47 pm

Als we dat dan willen doorbreken moeten wel Youri sturen, niet Jochem. ;)

Ik denk overigens niet dat de volleyballen het zullen halen, maar dan blijft het nog vreemd dat naast NL ook landen als Servie of Italie er niet bij zullen zijn.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do jan 10, 2008 4:52 pm

Jochem is idd niet zo'n strak plan ... Youri bedoel ik idd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 10, 2008 5:09 pm

Wedstrijd begonnen. 9-8 in de eerste set, meldt Radio 1. Bij Spanje doen niet alle basisspelers mee.
Update= 14-16 eerste set
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 10, 2008 5:29 pm

Eerste set voor Nederland.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do jan 10, 2008 5:48 pm

joey schreef:
Duke schreef:Er komen nog meer kwalificatietoernooien, maar ik weet niet of Nederland daar nog aan mee kan doen.
Dacht het niet. Maar dat zal Wimpey wel weten.
Ik meen dat Richard zei dat ze nog 1 kans hebben als het nu niet lukt...

Deze pot winnen ze wel, Spanje zal het laten lopen, lijkt me. Liever Oranje evt. nog een keer tegenkomen dan Polen, zullen die Spanjaarden wel denken.

Ik was aan het werk, maar ik meen te hebben gelezen dat Finland de Duitsers heeft verslagen. :headbang.gif: Klopt dat?

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do jan 10, 2008 5:50 pm

Thomas schreef:Ik zag die Blangé net bij de NOS. Kakelt die man altijd alleen maar een hele rits aan clichés uit?
Volleybal is een cliche-sport, Tom. Jarenlang patronen oefenen doen ze allemaal en degene met de sterkste zenuwen wint uiteindelijk.

Maar Blange vind ik een held. De Van Basten van het volleybal, Blange was wel zo´n on-ge-loof-lijk goede spelverdeler!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do jan 10, 2008 5:54 pm

Oh, dat geloof ik best hoor. Vind het zelf wel een leuke sport om naar te kijken, maar ben er verder niet echt bekend mee. Ik vond het gisteravond alleen heel erg grappig. Het was echt zo van: en dan loop je achter de feiten aan en er zit zoals u weet geen i in het woord team. Bovendien zijn dit wedstrijden op zich waarin je zo sterk bent als je zwakste schakel. Dan is het hopen dat de jongens het goed oppikken en dat hebben ze deels gedaan. Maar er zit nog veel rek in deze groep, aan mij om dat eruit te halen, etc etc. :smallgrin.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 10, 2008 5:55 pm

Tweede set verloren. Nu 1-1.

Finland-Duitsland 3-0, Wimpey. :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do jan 10, 2008 5:59 pm

Wimpey, heb jij zelf gevolleybald?

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do jan 10, 2008 6:09 pm

Jöhnk schreef:Wimpey, heb jij zelf gevolleybald?
Nee, ik heb wel de lengte, maar niet het atletisch vermogen.

Maar een van mijn beste vrienden kan wel een aardig balletje raken, dus zodoende volg ik de sport op de voet. Zit nu trouwens niet te kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat Spanje deze pot wil winnen...

Finnen hebben trouwens een zeer sterke ploeg, maar ik had niet verwacht dat ze gehakt zouden maken van Duitsland. [/i]

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do jan 10, 2008 6:23 pm

Derde set voor Nederland, nu 2-1 voor... Maargoed ook al win je deze pot.. het is toch bijna onmogelijk om dat hele toernooi te winnen..

Edit: Nederland gaat winnen, vierde set 23-16 voor.. andere poule lijkt me wel zwakker trouwens.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » do jan 10, 2008 6:49 pm

Gewonnen!

Wat betreft eventueel een herkansing:

Code: Selecteer alles

Men: tournaments in Germany, Portugal, Japan

¨     May 23-25, Dusseldorf, Germany

4 teams: Germany + 3 teams decided by drawing of lots

¨     May 30 - June 1, Espinho, Portugal

4 teams: Portugal + 3 teams decided by drawing of lots

¨     May 31 - June 8, Tokyo, Japan 

8 teams: Japan + 4 Asian teams best ranked in the Asian Continental Championship (Australia, Korea, Iran, Thailand) + 3 teams decided by drawing of lots.

The 2 Olympic berths in Tokyo are assigned to the winner and to the best Asian team.
Ik kan alleen niet vinden op basis waarvan die lootjes worden getrokken.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do jan 10, 2008 6:58 pm

Ongelooflijk gaan ze daar lootjes voor trekken.. het moet toch echt niet gekker worden.

Plaats reactie