Dušan Tadić

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door 999 » za sep 17, 2022 10:50 am

’Vol adrenaline het gevecht aan’
INTERVIEW Ajax-aanvoerder Dusan Tadic beseft pas na mislukte overval dat het ook anders had kunnen aflopen
Spot niet met een Serviër. Dat is de les die de laffe overvallers in de nacht van 27 op 28 juli leerden. Dusan Tadic (33) werd vlak bij zijn huis opgewacht, vluchtte, maar raakte in een handgemeen met de daders, van wie hij er bij één het vizier van zijn helm wist te openen. Na Tadic’ vuistslag sloegen de overvallers op de vlucht.

door Mike Verweij

Het voorval in Amsterdam-Zuid had en heeft – zo zegt Tadic tijdens een openhartig interview – een grote impact op zijn gezinsleven. Dat heeft overigens ook een voordeel. Het maakt het voor hem nóg makkelijker zijn schouders op te halen over de mening van een klein plukje Ajax-fans dat Tadic ’te oud en te traag’ vindt en hem liever uit de basis ziet verdwijnen. Ondanks het feit dat hij sinds zijn komst in de zomer van 2018 álle 133 Eredivisie-duels basisspeler was en ondanks zijn krankzinnige statistieken: 66 treffers en 70 assists.

Ben je nog steeds gelukkig in Amsterdam?

Tadic: „Ja, ja, ja. Maar ik weet waarom je dat vraagt. Ze hebben me voor mijn eigen huis proberen te beroven. En dat was uiteindelijk niet prettig voor hen. Maar dit soort dingen mag in onze stad niet gebeuren. Mensen moeten zich hier veilig voelen.”

Ben je van de schrik van de poging tot overval bekomen?

„Op zich wel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er in mijn hoofd toch wel een tijdje mee bezig geweest ben. Ik was heel even in shock, maar daarna vooral verbaasd dat iemand me dit wilde aandoen.”

Kun je beschrijven wat er precies is gebeurd?

„Ik was met een vriend uit eten geweest bij een Italiaans restaurant. Onder mijn auto bleek een tracker geplaatst, waardoor ik kon worden gevolgd. Bij thuiskomt probeerden twee mannen me aan te vallen, waarna ik in een volle sprint van vierhonderd meter ben weggerend. Hoewel ik een maatpak, waar ik uit scheurde, en nette schoenen aan had, was ik sneller. Maar toen zij de scooter pakten, haalden ze me toch in. Daarna hadden we een gevechtje.”

En ze hadden de verkeerde voor zich.

„Wij voetballers kunnen rennen en vechten. Ik heb een paar punches uitgedeeld. Door naar links en rechts te bewegen, dreef ik ze een beetje uit elkaar, waarna ik hun leider eerst klappen heb gegeven. De ander pakte me van achter bij mijn keel, maar kon ik een elleboogstoot geven. Daarna ben ik er weer sprintend vandoor gegaan en was ik ze kwijt.”

Heb je nooit gevreesd voor je leven? Ze hadden ook een vuurwapen of mes bij zich kunnen hebben.

„Achteraf komt pas het besef dat het ook heel anders had kunnen aflopen. Maar op het moment zelf zit je vol met adrenaline en ga je het gevecht aan. Al hadden ze drie vuurwapens gehad, ik zou mijn trots nooit opgeven. Ik ben in Servië geboren en als kind heb ik veel gevochten. Ik voelde me goed en sterk. Maar daarna denk je: oef, wat was dit?”

Klopt het dat er een tijdje daarvoor al pizzabezorgers voor de deur hadden gestaan, terwijl je geen eten had besteld?

„Mijn vrouw heeft de goede beslissing genomen en ze weggestuurd.”

De tape om je knokkels tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal had te maken met het gevecht?

„Ja.”

Weet je van de politie inmiddels waar de overvallers op uit waren?

„Mogelijk ging het om mijn horloge. Maar dat weet ik niet zeker.”

Hoe reageerden je vrouw en kinderen op het voorval?

„Mijn kinderen Petar (9), Tara (6) en Lara (1) weten er niets van. Natuurlijk heb ik dat bij ze weggehouden. Maar mijn vrouw Dragana was bang, ook de dagen daarna. Nu gaat het weer goed met haar.”

Heeft de overval jouw kijk op Amsterdam veranderd?

„Ja, dit gebeurt namelijk te vaak en niet alleen bij voetballers, maar ook bij andere bekende mensen. Dat is een schande. Als mensen zich onveilig blijven voelen, zullen ze Amsterdam verlaten. Ja, ik ook, want het welzijn van mijn familie staat voorop. Ik hoop dat deze criminaliteit een halt wordt toegeroepen.”

Welke maatregelen hebben de politie en jij genomen om een herhaling te voorkomen?

„We hebben privé-beveiliging gekregen en andere voorzorgsmaatregelen genomen, waarover ik van de politie niets mag zeggen. Maar dit gebeurt me normaal gesproken niet nog een keer.”

Gelukkig. Laten we het over voetbal hebben. Verbazen je geweldige cijfers jezelf nog weleens?

„Ja, om eerlijk te zijn wel. Maar waar ik in het veld sta, moet ik het verschil maken. Dat kan door doelpunten, assists of door op een andere manier belangrijk te zijn voor het team. Mijn statistieken zijn mooi, maar het allerbelangrijkste is dat we wedstrijden en titels winnen.”

Hoe blij ben je dat je in 2018 voor een transfer naar Ajax hebt gekozen?

„Ajax was altijd mijn club. En hoewel ik meer en betere aanbiedingen had, wilde ik per se naar Amsterdam. Daar droomde ik als kleine jongen al van. En nu kon ik die jongensdroom waarmaken. De slogan is: ’Ajax is de mooiste club van allemaal’. En ik weet dat die klopt. Jonge spelers moeten zich gaan realiseren hoe groot Ajax is. Hier zijn legendes gevormd en je voelt in ons stadion de historie. Het is een onbeschrijflijk mooi gevoel.”

Heb je het idee dat de jeugdspelers van Ajax de grootheid van de club onderschatten?

„Ja, dat denk ik soms wel. Pas als ze naar een andere club gaan, beseffen ze wat ze hadden: alles!”

Wat is er veranderd sinds het vertrek van Erik ten Hag en de komst van Alfred Schreuder?

„Weinig, omdat Erik en Alfred dezelfde filosofie en manier van werken hebben. We hebben veel andere spelers, maar volgen dezelfde lijn. Alleen op detailniveau zijn er verschillen.”

Was tegen Liverpool goed te zien dat de selectie veel wijzigingen heeft ondergaan?

„Natuurlijk. Ons team is goed. Maar als je langer samenspeelt, is het makkelijker om te presteren. Voor een heleboel jongens was het de eerste keer om op een podium als Anfield in een fantastische atmosfeer te spelen. We ontmoetten een goede tegenstander die volle bak druk gaf. We moeten het na de nederlaag maar als een fantastische ervaring zien, waar we lering uit moeten trekken en beter door moeten worden. Dan kan Liverpool-uit heel bruikbaar zijn voor de rest van het seizoen.”

Je wordt geprezen om je leiderschap. Wat is jouw rol buiten het veld?

„Als een van de meest ervaren spelers probeer ik anderen te helpen en er altijd voor ze te zijn. Ik wil dat mijn ploeggenoten en ik elke dag beter worden, want dan boekt de club progressie. Het is mijn taak dat iedereen elke dag on the same page is, dat iedereen aan hetzelfde touw trekt.”

Zie je het als jouw taak om jonge spelers te leren leven als een profvoetballer?

„Natuurlijk, dat was ook een van de redenen waarom Ajax me wilde hebben. Niet alleen vanwege mijn voetbalkwaliteiten, maar ook door mijn leiderschap en het vermogen talenten mee te nemen in het profbestaan. Ik wil dat ze succesvolle voetballers worden en – belangrijker nog – succesvolle persoonlijkheden.”

Hoe ziet dat profleven er uit?

„Voor de veldtraining opwarmen in de sportschool en erna een krachtprogramma afwerken en flexibiliteitsoefeningen doen. Maar ook de voeding en rust zijn heel belangrijk. Het is een cliché, maar ons lichaam is ons gereedschap. En de mensen met het beste gereedschap werken het makkelijkst. Het slechtste gevoel dat een speler na zijn carrière kan hebben, is dat hij niet alles uit zijn lichaam heeft gehaald.”

Wie niet horen wil, krijgt op de training geen bal meer?

Lachend: „Wie heeft je dat verteld?” Serieus: „Ik wil ze pushen om beter te worden. En als ze na een lange training niet meer naar the gym willen, dan moet ik ze op een grappige manier laten zien dat extra training belangrijk is. Uiteindelijk pakken ze het allemaal op.”

Hoezeer is het wennen op de rechtsbuitenpositie?

„Dat was het heel even, maar inmiddels speel ik er al vier wedstrijden op een rij en dat maakt het makkelijker. Het ging elk duel beter met het team en met mezelf. Tot Liverpool, want dat elftal was beter dan wij waren.”

Is de kritiek die je (van een klein groepje fans) op jouw spel krijgt typisch Nederlands?

„Dat geloof ik niet. Het gebeurt overal als je een of twee wedstrijden minder speelt. Dan ben je te oud of te traag. Je bent zo goed als je laatste wedstrijd. Zo kijken fans ernaar. Dat is niet erg, want dan weet je als speler weer dat je niet kunt teren op prestaties uit het verleden. Elke training of elke wedstrijd is een nieuwe kans om jezelf te laten zien.”

Dus de kritiek raakt je niet?

„Ik ben een professional. Net zoals de fans mij moeten respecteren, respecteer ik de fans. De kritiek is hun ding en iedereen mag een mening hebben. Dat is geen probleem. Op het veld moet ik hun ongelijk bewijzen. En als dat lukt, staan diezelfde kritische fans te juichen als we kampioen zijn geworden. Dus ik moet niet hier, maar op het veld praten. Dat mensen me kritisch benaderen, betekent ook dat ze veel van me verwachten. Dat is goed!”
De T.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Toppie » di okt 04, 2022 11:09 pm

Ik zeg Pak, wissel :smallgrin.gif:

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Alexander » wo okt 05, 2022 8:36 am

Tadic op zijn beste plek kan nog 1 of 2 jaar mee. Tadic op een gezochte plek is einde verhaal. Waarom is Bergwijn gekocht voor de positie van je belangrijkste speler eigenlijk?

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12764
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Dušan Tadić

Bericht door Liberty » wo okt 05, 2022 9:03 am

Alexander schreef:
wo okt 05, 2022 8:36 am
Tadic op zijn beste plek kan nog 1 of 2 jaar mee. Tadic op een gezochte plek is einde verhaal. Waarom is Bergwijn gekocht voor de positie van je belangrijkste speler eigenlijk?
Omdat Ajax vorig seizoen zonder Antony zeer statisch was voorin en nauwelijks tot geen diepgang had. Dat lag natuurlijk niet alleen aan Tadic maar het hielp niet dat hij niet voor die diepgang zorgde.
Tijd voor iets nieuws.

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Gaizka1985 » wo okt 05, 2022 10:51 am

Alexander schreef:
wo okt 05, 2022 8:36 am
Tadic op zijn beste plek kan nog 1 of 2 jaar mee. Tadic op een gezochte plek is einde verhaal. Waarom is Bergwijn gekocht voor de positie van je belangrijkste speler eigenlijk?
Eens, bij Servië functioneert hij wel gewoon.

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Lionel » wo okt 05, 2022 5:26 pm

Liberty schreef:
wo okt 05, 2022 9:03 am
Alexander schreef:
wo okt 05, 2022 8:36 am
Tadic op zijn beste plek kan nog 1 of 2 jaar mee. Tadic op een gezochte plek is einde verhaal. Waarom is Bergwijn gekocht voor de positie van je belangrijkste speler eigenlijk?
Omdat Ajax vorig seizoen zonder Antony zeer statisch was voorin en nauwelijks tot geen diepgang had. Dat lag natuurlijk niet alleen aan Tadic maar het hielp niet dat hij niet voor die diepgang zorgde.
Tadic moet in de spits of eruit.
IK GELOOF!!!!!!

De Dominee
Berichten: 5746
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Dušan Tadić

Bericht door De Dominee » wo okt 05, 2022 6:52 pm

Hij moet er gewoon uit. Andere opties zijn beter.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13360
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Arthur » do okt 06, 2022 8:25 am

Als er een nieuwe trainer komt die het weer fatsoenlijk weet neer te zetten, dan weet ik zeker dat zijn MVP-kwaliteiten weer boven komen drijven.
Op dit moment wordt vooral van hem gevraagd om de lange halen van Pasveer door te koppen, dan kun je inderdaad beter een ander opstellen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Jöhnk » do okt 06, 2022 8:55 am

Dankjewel. Eerst maar eens een trainer aanstellen. Daarna kunnen we beoordelen welke spelers goed genoeg zijn.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Mr. Ajax » do okt 06, 2022 8:57 am

Wie zie jij het liefst voor de groep staan?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Dušan Tadić

Bericht door Mano » do okt 06, 2022 10:52 am

Tadic heeft het goed gedaan op linksbuiten.
is nu 34 en staat rechtsbuiten, hoezo is het niet logisch dat hij niet lekker presteert. :confused.gif:
heeft er nog nooit gestaan is zijn hele voetbalcarrière

zet hem links of op de bank.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Mr. Ajax » do okt 06, 2022 12:10 pm

Volgens mij speelde hij bij Groningen, Twente, Southampton en ook bij Servië vanaf rechts hoor.

Maar dat doet er niet toe wat mij betreft. Hij raakt momenteel geen knikker. Vanaf links gaat ie ook niet opeens schitteren en dan gaat het ook ten koste van Bergwijn.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Dušan Tadić

Bericht door Mano » do okt 06, 2022 12:59 pm

Mr. Ajax schreef:
do okt 06, 2022 12:10 pm
dan gaat het ook ten koste van Bergwijn.
hmm, want die staat zo lekker constant te ballen?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door 999 » do okt 06, 2022 1:33 pm

Bergwijn, tja, misschien een keertje of wat in de spits proberen, alleen als je de videotjes ziet van Bergwijn dan zie je een speler die als ie de ruimte krijgt gevaarlijk is/kan zijn.Alleen is veel veldspel van AJAX gebaseerd op de kleine ruimte omdat tegenstanders nu eenmaal ( min of meer ) de bus parkeren ..

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Mr. Ajax » do okt 06, 2022 2:08 pm

Mano schreef:
do okt 06, 2022 12:59 pm
Mr. Ajax schreef:
do okt 06, 2022 12:10 pm
dan gaat het ook ten koste van Bergwijn.
hmm, want die staat zo lekker constant te ballen?
Ik vind hem nooit echt door de ondergrens zakken. Dusan de laatste tijd wel. Verder heeft Bergwijn ook op een slechte dag zijn snelheid en explosiviteit als wapen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door 999 » ma okt 17, 2022 3:46 pm

Twee mannen (19 en 26) opgepakt voor betrokkenheid bij overval op Ajax-speler Dusan Tadic
author avatar
Door JOHN VAN DEN HEUVEL

Updated 1 uur geleden
2 uur geleden
in BINNENLAND


Ajax-speler Dusan Tadic
Ajax-speler Dusan TadicⒸ ANP / ANP

AMSTERDAM - De Amsterdamse politie heeft vrijdag en maandagochtend twee mannen gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij de overval op Ajax-speler Dusan Tadic.

Rechercheurs die de zaak onderzochten, konden de verdachten mede opsporen dankzij videomateriaal van bewakingscamera’s in de omgeving van de overval.

Het gaat om een 26-jarige verdachte, die vrijdag op het Waterlandplein in Amsterdam is aangehouden en een 19-jarige verdachte die op IJburg is ingerekend. Tadic is volgens de politie geïnformeerd over de arrestaties. Het onderzoek is nog in volle gang, aldus de recherche. De verwachting is dat beide verdachten bij een rechter-commissaris voorgeleid worden.

De Ajacied raakte gewond bij een gewelddadige overval in de omgeving van zijn woning in Amsterdam-Zuid. Hij werd in de nacht van woensdag 27 juli op donderdag 28 juli opgewacht bij zijn huis door twee gewapende mannen met helmen op. Ze hadden het waarschijnlijk op een kostbaar horloge van de voetballer gemunt.


De overvallers kwamen in de Van Eeghenstraat op Tadic af toen hij uit zijn auto stapte. De Ajacied had direct in de gaten dat het mis was en probeerde te vluchten. Na een korte achtervolging volgde een handgemeen met de rovers. Tadic slaagde erin het vizier van de valhelm van een van de overvallers te openen en hem een klap te geven.

Alert
Daarbij raakte de voetballer licht gewond aan zijn hand en scheurde zijn kleding. Tadic wist een horecagelegenheid binnen te vluchten. De rovers gingen er na de worsteling op een scooter vandoor in de richting van de Koninginneweg. Volgens de Ajax-speler was hij in de dagen voor de overval al alert.


Enige tijd daarvoor hadden al twee mannen met helmen bij hem aangebeld. Ze deden zich voor als pizzakoerier. Tadic was op dat moment niet thuis en zijn vrouw kreeg argwaan. Ze deed de deur niet open. Vermoedelijk is toen al sprake geweest van een poging tot overval of een voorobservatie, denkt de politie
De T.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Zuidema » wo okt 26, 2022 9:28 am

Weinig toegevoegde waarde, toch maar geplaatst.

Ajax-captain Dusan Tadic heeft maling aan kritiek op spel, houding en reputatie

Johan Inan 26-10-22, 07:02 Laatste update: 09:51

In een heuse kraker tegen Liverpool willen Ajax en Dusan Tadic (33) vanavond hun wederopstanding voltrekken. De Engelse club die vorige maand een voor de Serviër unieke crisis inluidde. Aan de lading kritiek op zijn spel, houding en reputatie heeft de captain maling. ,,Dat ik the guy you love to hate geworden ben, vind ik een groot compliment.”

We staan aan de vooravond van de kraker tegen Liverpool. Was het uitduel het begin van jouw zwaarste maand bij Ajax?
,,Ik denk wel dat we het tijdens die nederlagen tegen Liverpool en Napoli heel zwaar hadden. Maar dit zijn ook geen slechte teams, hè. Tegen Liverpool verliezen we in de laatste minuten. Napoli is een goed elftal. Tegen AZ gaven we alles weg. Ik denk dat we nu weer op het juiste spoor zitten. We weten wat ons doel is. Het is normaal om goede en slechte momenten te hebben. Zeker als je twaalf spelers vervangt, is het niet gemakkelijk om je niveau te handhaven.”

Maar al die mutaties staan toch geen 1-6 nederlaag toe?
,,Nee, al hadden we de complete selectie vervangen, mag dat Ajax niet gebeuren. Ik was ook echt kwaad. Op mezelf, op het team, op iedereen. We gaven het helemaal weg. We speelden niet goed, maar dan nog... Als je 1-0 voor komt en je verdedigt goed als team, en daarmee bedoel ik ook de aanvallers, kun je met 1-0 rusten. Maar als je er drie weggeeft en na rust meteen de vierde, loopt het fout af.”

Stond die blamage voor jou op zich? Vielen jullie tegen Spurs en bij Benfica ook niet uit elkaar omdat jullie bleven volharden in aanvallen, wat Real Madrid bijvoorbeeld nooit overkomt?
,,Ja, maar kijk hoelang ze daar al samen spelen: Benzema, Kroos, Modric, Carvajal, Courtois. Ze zitten er al tien jaar en weten precies wat ze moeten doen. Daar zit het verschil. Bij ons willen veel spelers na een paar jaar sportief en financieel verder. Ons team is daardoor nu compleet nieuw. Begrijp me niet verkeerd. Ik zoek niet naar excuses, maar als je zo veel spelers verliest, verlies je zo veel automatismen dat je op zoek moet naar een nieuwe formule.”

Beschouw je de mate van verval de voorbije maand als normaal dan?
,,Ja. Daarmee zeg ik niet dat het gemakkelijk is. We willen alles winnen, maar ik besef ook dat het proces nu hélemaal opnieuw begint en we meer geduld moeten hebben. Vorig jaar vertrok niemand. Dat zag je in ons spel. We wisten wat nodig was. Als het later voetballend niet lukte, deden we het vaak op karakter.”

Het aantal kansen dat jullie tegen krijgen, zeker in topduels, is toch schrikbarend?
,,Daar ben ik het mee eens. Helemaal met dat je vooral in topduels ziet dat we ons daarin moeten verbeteren. We hebben een paar nieuwe verdedigers. Ik vind ook dat wij ze als aanvallers meer moeten helpen. Als wij goed drukzetten, verzuipt onze verdediging niet. Als zij goed opbouwen, kunnen wij weer vaker het verschil maken. Naar die balans zijn we op zoek en ik denk dat dat steeds beter gaat.”

Was de reeks tegen Liverpool, AZ en Napoli voor jou persoonlijk de minste in het shirt van Ajax?
,,Ja, maar dan komen we weer op het punt: we speelden te veel lange ballen. Voorin komt niemand dan tot zijn recht bij ons. Dan roepen de mensen: zwakke wedstrijd. Ja, maar hoeveel fatsoenlijke ballen heb ik gehad? Het werkt beide kanten op.”

Je was volgens velen op je retour en rijp voor de bank. Wat deed de kritiek met je?
,,Niets. Als mensen met argumenten praten, prima. Maar als ze praten om er een show van te maken, zelfs als ik niet speel, trek ik het slecht. Als ervaren captain richt de kritiek zich vaak eerst op mij, maar je moet daarin dingen meewegen. Bijvoorbeeld dat ik van spits, naar schaduwspits, naar rechts ging. Op links, waar ik de afgelopen vier jaar vooral speelde en vaak goed ook, speelde ik niet. Daar sta ik nu weer en het gaat ook weer beter.”

Zijn de laatste wedstrijden het bewijs dat je nooit van die linkerflank gehaald had moeten worden?
,,Ik denk wel dat duidelijk is dat dat mijn beste positie is, maar als de noodzaak er is om op een andere plek te spelen, doe ik dat. Het belangrijkste is dat we winnen.”

Toch ging het in Volendam niet over de oude Tadic op links, maar Tadic als assistent aan de zijlijn na jouw wissel. Was je verrast door de commotie?
,,Je weet dat in Nederland van kleine dingen grote dingen worden gemaakt. Dat is normaal. Bij Ajax is alles interessant. Laat staan wat de aanvoerder doet. Dat boeit me alleen niet. Ik praat op het veld ook veel. Ik wilde het team pushen, omdat ik voelde dat de energie afnam. That’s it.”

Onbewust straalde het wel af op jouw trainer, die jou niet naar de bank verwees tegen de hekkensluiter.
,,Waarom zou hij me naar de bank moeten verwijzen? Ik denk dat hij trots moet zijn omdat hij ziet hoeveel ik om het team geef en alleen wil helpen om te winnen. Dat lijkt me niet meer dan normaal.”

Was dat ook waarom je – ondanks je schorsing – mee ging naar Napels?
,,Ik zie het als een verplichting om mee te gaan. Zo voelt dat voor mij. Dan kan ik teamgenoten al pratend helpen en steunen. Iedereen zag dat ook zitten.”

Wie besloot dat?
,,Ik zei meteen dat ik mee wilde.”

De meeste geschorste spelers blijven thuis.
,,Ja, maar ik vind dat noodzakelijk. Ik ben de aanvoerder. Ik wil met mijn team zijn, ook als ik niet speel. Als ik niet meeging, voelde het voor mij alsof ik het team in de steek liet.”

Iedereen heeft een mening over Tadic. Je bent in Nederland ‘the guy you love to hate’ geworden, niet?
,,Ik beschouw dat als groot compliment. Ajax is de beste en grootste club van Nederland en behoort tot de tien mooiste clubs van Europa. Dan willen mensen natuurlijk niet zien dat je prijzen wint. Dat zit in de natuur van de mens. Wie neutraal is, zal tegen je zijn en wil je zien vallen. Dit moeten we als onze kracht zien. Iedere speler speelt tegen ons de wedstrijd van zijn leven. Ze willen mij en Ajax allemaal verslaan, omdat wij ze frustreren met titels. Dat is normaal en wij moeten ze blijven frustreren. Die uitdaging wordt steeds groter.”

Is het aversie tegen Ajax of de bloedzuiger die jij kan zijn, bijvoorbeeld als je mot hebt met Denzel Dumfries of teamgenoot Antony onsportief naar de grond duwt om tijd te rekken?
,,Smerig zijn moet soms in topvoetbal. Daarin telt alleen de zege en dan moet je soms een klootzak zijn. Die passie, die emotie is nodig is om te winnen. Wedstrijden hebben dit nodig (tikt met knokkels op de tafel, red.). Ik doe alles om te winnen.”

Mis je dit in Nederland?
,,Ja, ik denk het wel. Ik wil het ook in ons team meer zien. Ik zeg tegen teamgenoten soms ook: je moet er meer aan doen. Ik snap ook wel dat ik bij andere fans het bloed onder de nagels vandaan haal, maar voor mij is het simpel: je moet negentig minuten alles doen wat nodig is om te winnen. Op het veld gaat het er niet om dat je een aardige jongen bent. Dat ben ik buiten het veld heus wel, maar als ik moet vechten, tijdrekken of coachen om te winnen, doe ik dat.”
AD.nl (Premium)

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Dušan Tadić

Bericht door LucaS » za nov 19, 2022 3:38 pm

Lees ik het nieuws door, zie ik staan: ' Tadic de man in vorm bij Servië '. Best grappig eigenlijk
I think I lost my fucking headache

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Gaizka1985 » zo nov 20, 2022 5:51 pm

LucaS schreef:
za nov 19, 2022 3:38 pm
Lees ik het nieuws door, zie ik staan: ' Tadic de man in vorm bij Servië '. Best grappig eigenlijk
Zet goede spelers om hem heen en hij is nog steeds een uitstekende speler die regelmatig een assist geeft, niet voor niets ook captain bij Servië waar toch wel een paar aardige spelers rondlopen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Jöhnk » vr dec 02, 2022 8:59 pm

Hij speelt weer goed hoor.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door 999 » vr dec 02, 2022 9:33 pm

Zeker ..

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Dušan Tadić

Bericht door Mano » ma dec 05, 2022 11:54 am

de enige speler op dit moment waar je een bal kwijt kan en hij iemand weet te vinden met dezelfde kleur shirt.
Hij hefet diepgang ingeleverd, en die was al minimaal
techniek is nog steeds dik op orde
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Marillion » wo jan 18, 2023 10:39 am

Tadić: 'Was soms te veel met de ploeg bezig en dat ging ten koste van mijn eigen spel'

Dusan Tadić vindt dat hij in de afgelopen maanden te veel met de ploeg bezig is geweest en te weinig met zichzelf. Dat laat de aanvoerder van Ajax weten in een interview met Voetbal International. 'Als ik kritisch naar anderen kijk, dan moet ik beginnen met kritisch naar mezelf te kijken', vertelt hij.

Tijdens de winterstop had Tadić - mede vanwege de vroege uitschakeling van Servië op het WK in Qatar - alle tijd om na te denken. Hij kwam tot een belangrijke conclusie. 'Ik was soms te veel met de ploeg bezig en dat ging ten koste van mijn eigen spel', zegt de captain, die aangeeft nog altijd energie te steken in zijn ploeggenoten bij Ajax. 'Daar wil ik alles voor geven, maar de focus op het veld moet allereerst bij mijn eigen spel liggen.'

Tadić heeft er goed over nagedacht, zo vertelt hij vervolgens. 'Ik kan niet alles voor iedereen oplossen om me heen, en tegelijkertijd zelf ook alles goed doen. Het moet niet doorslaan dat ik mezelf vergeet en alleen maar met anderen bezig ben. Mijn eigen goede spel moet de basis zijn en daarnaast zal ik waar dat kan alles geven voor mijn ploeg. Ik merkte al in de afgelopen wedstrijden dat deze focus goed werkt, want ik voelde me lekkerder in het veld.’

Tadić zag dertien spelers vertrekken bij Ajax: 'Dit was gewoon te veel'
Met Ajax is Tadić gewend om prijzen te winnen met Ajax en veel wedstrijden te winnen. Dat gaat dit seizoen een stuk moeilijker, al heeft de Serviër wel een idee waarom het dit seizoen minder gaat bij de Amsterdamse club. 'We moesten gaan bouwen aan een nieuwe ploeg. Dertien spelers zijn vertrokken, dertien! Het is daardoor gewoon een heel moeilijk seizoen. Een paar goede spelers vervangen, dat is het lot van Ajax, maar dit was gewoon te veel.'

Toch wil Tadić niet te lang terugkijken. Dat heeft immers geen zin, zegt hij. Hij wil vooral dat er lering uit wordt getrokken en bovendien is er geen tijd om nu excuses te zoeken. 'We moeten nu als strijders opstaan. De spelers die er nu zijn, moeten het laten zien. Iedereen die hier is, moet alles geven voor Ajax. Met de spirit van de afgelopen seizoenen. Dat moet het fundament zijn waar we op bouwen, elke dag.’

Vorig seizoen kende Ajax qua spel en vorm een matige tweede seizoenshelft, maar werden veel wedstrijden wel gewonnen. 'Dat kwam omdat er een killersmentaliteit in de ploeg zat. Wij moesten en zouden die titel pakken. Dat gevoel wil ik nu ook weer terugzien in de ploeg. We moeten groeien als team, we hebben veel nieuwe spelers en het zal niet allemaal vanzelf gaan. Maar qua mentaliteit moeten we gewoon niet te kloppen zijn', aldus de captain, die eerder van zijn teamgenoten al om plezier vroeg.

Bron: Ajaxshowtime.com
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Dušan Tadić

Bericht door Jinne » wo jan 18, 2023 2:03 pm

Hij gaat dus helaas mee in het jankverhaal van de anderen. Hoe komt ie aan 13 spelers? Van de zomer zijn 5 basis spelers vertrokken en 2 spelers die geregeld speelden (Nico en Perr). Voor de rest had je alleen nog Sjaan, Labyad en de pillenslikker. Maar daarvan kunnen we toch moeilijk zeggen dat we ze missen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Marillion » wo jan 18, 2023 2:57 pm

Hij zegt er natuurlijk niet bij dat het allemaal basisspelers waren. Dat zou niet eens kunnen met dit aantal. Maar los van wat je van het argument denkt is het wel een hele stevige lijst: https://www.transfermarkt.com/ajax-amst ... on_id/2022
Nil volentibus arduum

Plaats reactie