Georges Mikautadze

Alles over de actieve spelers van Ajax

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2170
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Cluijffert » do mei 09, 2024 4:11 pm

Duke schreef:
ma apr 22, 2024 2:22 pm
Yopii schreef:
ma apr 22, 2024 9:26 am
Dan lees ik dat interview met Herman Pinkster, daar gaat mijn bloed van koken. :1evil.gif:

Ze zullen hem binnen Ajax best een aardige kerel vinden, maar daar gaat het niet om. Hoe geschikt is hij?

Ik heb begrepen dat onze Latino's elkaar opvingen. Alvarez was het eerste jaar ook doodongelukkig. Transfersom 15 miljoen.

Ajax moet hier echt iets mee.
Soms denk je dat Ajax best professioneel geleid wordt, maar (helaas) veel vaker blijkt het tegendeel.
Ach ja, en het moment dat je van de mensen die incompetent of in ieder geval niet meer fulltime geschikt zijn voor hun werk afscheid neemt, dan komt er vast wel een vilein artikeltje over hoe de woke 'damespakken' weer een 'echte Ajacied' hebben buitengewerkt. En zo houden we lekker maar die Ajax DNA inteelt cultuur van morsige mannetjes die vastklampen aan hun 'verworvenheden' in stand. Want ja, échte Ajacieden...
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Yopii
Berichten: 18778
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Yopii » do mei 09, 2024 5:18 pm

Dit soort lui... dan parafraseer ik JFK: vraag niet wat Ajax voor jou kan doen, maar wat jij voor Ajax kunt doen.


https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/11 ... alles.html

Wie is die vent nou helemaal? Een mislukte jeugdspeler, meer niet.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41022
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Marillion » do mei 09, 2024 7:21 pm

Yopii schreef:
do mei 09, 2024 3:50 pm
Ik neem aan dat Metz die optie gaat lichten.

Mikautadze gunt Ajax natuurlijk niets.
Mag dat wat betreft transferregels? Een speler kopen en hem in dezelfde transferperiode weer verkopen? Ik heb dat even niet meer zo op een rijtje. Al kunnen ze hem altijd eerst via een huurconstructie laten verhuizen waar dan een koop achteraan komt.

Dit moet ook gewoon nog even gebeuren. Dat zo'n jongen dan uiteindelijk flink geld gaat opbrengen maar wel voor een andere club.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Georges Mikautadze

Bericht door wimpey » do mei 09, 2024 7:35 pm

Yopii schreef:
do mei 09, 2024 5:18 pm
Dit soort lui... dan parafraseer ik JFK: vraag niet wat Ajax voor jou kan doen, maar wat jij voor Ajax kunt doen.


https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/11 ... alles.html

Wie is die vent nou helemaal? Een mislukte jeugdspeler, meer niet.
Was hij het niet die niet als bezorger bij de Appie aan de bak kwam?

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13807
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Jinne » do mei 09, 2024 8:51 pm

Ajax-DNA is het hedendaagse rugzakje. We krijgen subsidie denk ik als we deze kanslozen op de arbeidsmarkt aannemen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13807
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Jinne » ma mei 13, 2024 11:06 am

Wel gespeeld en gescoord weer dit weekend. Hoe zat het dan met zijn rode kaart?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii
Berichten: 18778
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Yopii » ma mei 13, 2024 11:34 am

Die is omgezet in een gele. Het was ook niet veel.

Metz zal ondanks Mikau's doelpunten wel degraderen. Dan is het dus de vraag wat die optie inhoudt. Die jongen is veel meer waard dan die genoemde tien miljoen.
Ajax-DNA is het hedendaagse rugzakje. We krijgen subsidie denk ik als we deze kanslozen op de arbeidsmarkt aannemen.
Inderdaad, zeg. Maar ja, Kroes is ook een mislukte jeugdspeler, misschien putten sommigen daar hoop uit.

Wat ik niet begrijp is die heilige verontwaardiging. Waar halen ze het vandaan dat het feit dat ze niet mogen meehobbelen bij Ajax het bewijs is dat er van alles niet klopt? :confused.gif:

Yopii
Berichten: 18778
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Yopii » ma mei 13, 2024 4:04 pm

https://www.foot-sur7.fr/577259-mercato ... out-a-17me

Rennes hoopt Mikautadze voor 17 miljoen op te pikken. Metz maakt dan een leuke winst. Hier noemen ze een bedrag van 13 miljoen voor Ajax.

Rennes hoopt hem uiteraard later voor meer door te verkopen, die club staat bekend om dergelijke handel.

Alexander
Berichten: 8571
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Alexander » ma mei 13, 2024 4:28 pm

Die jongen gaan we in ieder geval wel kwijt raken. Dat is fijn, want het is in niets een Ajax spits.

De Dominee
Berichten: 5919
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Georges Mikautadze

Bericht door De Dominee » ma mei 13, 2024 4:30 pm

Prima speler, maar niet voor Ajax. Hopelijk spelen we (minimaal) quitte.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

columbus
Berichten: 5403
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Georges Mikautadze

Bericht door columbus » ma mei 13, 2024 5:36 pm

Zou zeggen, laat die jongen de voorbereiding lekker meedoen. Scoort aan de lopende band en heeft nog een contract. Verkopen kan altijd nog lijkt me

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41022
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Marillion » ma mei 13, 2024 8:28 pm

Mijn beeld is dat we het niet meer in de hand hebben. Metz kan die optie lichten en dan is het gewoon klaar.

Daarbij zal die jongen ook weinig zin hebben om het nog eens te proberen in Amsterdam. Want hij heeft werkelijk geen serieuze kans gehad en tot op de dag van vandaag kijkt er kennelijk niemand naar hem om.

Stel dat Metz het geld niet heeft dan zijn we natuurlijk wel weer aan zet. Maar dan zou ik ook verkopen. Enige optie om het nog eens te proberen is wanneer de nieuwe trainer het in hem ziet zitten en hem ook zou willen gebruiken om een manier die bij hem past. Anders gaat het gewoon weer mis. Maar dit is allemaal erg onwaarschijnlijk. Metz koopt hem gewoon en zal hem daarna eventueel weer verkopen.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18778
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Yopii » di mei 14, 2024 8:35 am

De Dominee schreef:
ma mei 13, 2024 4:30 pm
Prima speler, maar niet voor Ajax. Hopelijk spelen we (minimaal) quitte.
Waarschijnlijk niet, maar dat ligt aan de deal. Hij is meer waard dan die tien (?) miljoen.

Had hem best een aantal wedstrijden willen zien spelen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47970
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door peter » di mei 14, 2024 8:51 am

Het was in ieder geval geen middenvelder he. Dat had Steijn goed gezien na 45 minuten.

:smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7911
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Georges Mikautadze

Bericht door elliquido » di mei 14, 2024 12:22 pm

Ben benieuwd hoe het lijstje van diamantauge eruit ziet als de transferperiode is geweeest.

Zal nog met winst kunnen zijn ook
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Yopii
Berichten: 18778
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Yopii » di mei 14, 2024 4:45 pm

Altijd een probleem als er een wisseling van de wacht komt. Stel dat Akpom elke week veel speelminuten had gekregen en er twintig had ingeschopt, dan lag zijn marktwaarde nu hoger.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41022
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Marillion » di mei 14, 2024 6:09 pm

Dat is ook van toepassing op Mikautadze. Je moet spelers gebruiken op een manier zodat hun sterke punten naar voren komen. Bij Ajax doen we het geregeld precies andersom.

Mikautadze heeft denk ik nog geen vijf minuten gespeeld op een positie en in een elftal dat bij hem past. Voor Akpom was het niet heel veel anders. In Engeland had hij laten zien dat hij gevaarlijk was als schaduwspits rondom de zestien. Wij gebruikten hem als diepe spits of vanaf de vleugel.

Het totale gebrek aan communicatie tussen trainer en TD bij het samenstellen van het elftal en de selectie was hier natuurlijk debet aan. Maar eenmaal met deze spelers tot hun beschikking hadden zowel Steijn als Van 't Schip er ook meer uit kunnen halen door een meer doordacht elftal in elkaar te timmeren.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18778
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Yopii » wo mei 15, 2024 8:47 am

Bassey doet het aardig in de PL. Zelfs Lucca laat af en toe wat zien. Dat zijn maar twee voorbeelden. Dus inderdaad, we halen niet op het optimale uit spelers.

Sosa presteerde wel in de BuLi. Als zo'n jongen dan zijn plaats kwijtraakt aan nota bene Martha, dan denkt hij ook: krijg de *******.

Je kunt dus zeggen dat er geen lijn is. Wat willen we bij Ajax? Welke eisen worden er gesteld?

Daarnaast moet een trainer wel eerlijk zijn. Spelers opstellen omdat ze uit de opleiding komen is de dood in de pot.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10301
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Georges Mikautadze

Bericht door WP_Legend » wo mei 15, 2024 2:59 pm

Lucca gaat waarschijnlijk zelfs mee naar het EK... Er loopt voor de rest niet veel rond bij Italië, maar dit hadden weinig mensen zien aankomen...

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7364
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Trab » wo mei 15, 2024 8:34 pm

Staat er nog iets bijzonders in dat VI Pro artikel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47487
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Lionel » wo mei 15, 2024 8:58 pm

Trab schreef:
wo mei 15, 2024 8:34 pm
Staat er nog iets bijzonders in dat VI Pro artikel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De indrukwekkende prestaties van Georges Mikautadze in Frankrijk worden in Amsterdam met veel belangstelling gevolgd, maar het is de vraag of Ajax de 23-jarige spits nog terug gaat zien. FC Metz heeft een optie tot koop en hoopt die te lichten, zelfs als de club degradeert naar de Ligue 2. Ajax dreigt zo verlies te maken op de Georgiër, wiens marktwaarde momenteel de lucht in schiet, al volgt er mogelijk nog wel een financiële meevaller. Over het bizarre seizoen van Mikautadze en de details van zijn huurconstructie.
Elf goals in de laatste elf wedstrijden en zijn trainer noemde hem onlangs ‘de Mbappé van Metz’: Mikautadze speelt de sterren van de hemel in de Ligue 1 en kan naar grotere clubs, maar gaat ook de boeken in als een van de grootste transferflops van Ajax. De voor zestien miljoen euro gekochte Georgiër verpieterde in Amsterdam, maar laat bij Metz wekelijks zien toch over veel kwaliteiten te beschikken. Daardoor lijkt hij de club in de zomer een behoorlijke smak geld op te gaan leveren. Metz heeft een optie tot koop op Mikautadze van naar verluidt ongeveer dertien miljoen euro, die door de Franse club ook bij degradatie gelicht kan worden.
Doelpunten in Ligue 1 sinds rentree Mikautadze in Metz
Speler Team Goals
Jonathan David Lille 14
Georges Mikautadze Metz 11
Pierre-Emerick Aubameyang Marseille 11
Alexandre Lacazette Lyon 10
Kylian Mbappé PSG 9
Thijs Dallinga Toulouse 9
Gezien Mikautadze’s huidige vorm en gegeven het feit dat grotere clubs hem in de gaten houden, heeft het er alle schijn van dat Metz dat ook zal willen doen. Een doekje voor het bloeden is dat Ajax met een doorverkooppercentage extra zou kunnen vangen als Metz Mikautadze voor een veelvoud doorverkoopt, maar het is bij lange na niet de klapper die directeur voetbalzaken Sven Mislintat afgelopen zomer voor ogen had toen hij Mikautadze kocht. Hij schaarde hem al in het rijtje Eredivisie-topscorers.
Mikautadze presteerde bij Metz en de Georgische nationale ploeg, maar niet bij Ajax. In zijn eerste half jaar kwam hij tot slechts 234 minuten in de Eredivisie, twee basisplaatsen en nul doelpunten en dus is het niet gek dat Mikautadze bij Ajax met de ziel onder zijn arm liep. Op de trainingen maakte hij een lege en uitgebluste indruk. Zijn bekeroptreden tegen de amateurs van USV Hercules, die Ajax uit de beker knikkerden, stond symbool voor Mikautadze’s eerste maanden in Amsterdam.

Mikautadze zag het niet meer zitten en diende voor de winterstop zijn logische vertrekwens in bij Ajax. Dat hij nu wekelijks uitblinkt in de Ligue 1, zal Ajax met veel belangstelling volgen. Zonder hem was Metz waarschijnlijk al lang gedegradeerd, maar door Mikautadze zou Metz nog door het oog van de naald kunnen kruipen.
Mikautadze is sinds zijn terugkeer in Frankrijk statistisch gezien een van de beste spitsen van Europa. Heeft Ajax afgelopen winter dan een slechte deal gesloten? In Amsterdam vinden ze niet. Ajax wilde Mikautadze per se van de loonlijst schrappen en door regelgeving kon hij alleen terug naar Metz. Nog een half jaar op de bank bij Ajax zou de waarde van Mikautadze verder doen dalen. Tegelijkertijd ziet Ajax dat zijn waarde nu wekelijks omhoog schiet en dat hij op het EK zich nog meer in de kijker kan spelen, maar het is afwachten in hoeverre Ajax daarvan profiteert.
Statistiek* Aantal Rank in Ligue 1
Wedstrijden 16 -
Speelminuten 1403 -
Goals 11 2
Assists 3 7
Schoten 43 3
Schoten op doel 19 4
Expected Goals 8.1 3
Balcontacten in strafschopgebied 65 10
Dribbels ingezet 86 2
Dribbels voltooid 29 6
Kansen gecreëerd uit open spel 15 27
* Sinds rentree Mikautadze bij Metz (14 januari)
TOEKOMST

Logischerwijs wordt de roep om een nieuwe kans bij Ajax serieuzer, maar dat is een gepasseerd station. Mikautadze ziet dat namelijk totaal niet zitten, heeft hij duidelijk laten weten in de Franse media. Hij voelde zich in zijn eerste half jaar bij Ajax aan zijn lot overgelaten en wil absoluut niet meer terug. 'Ik heb meer dan twee maanden in een hotel doorgebracht. Ik zat alleen op die kamer, ik werd gek', zei Mikautadze in een interview met L'Équipe. 'Maar de club hielp me niet veel met het zoeken naar een appartement. Ik heb op eigen houtje een Airbnb gehuurd, waar mijn gezin meer dan een maand met me heeft gewoond. Ik kende niemand, ik sprak de taal niet: de voorwaarden om te slagen waren voor mij niet aanwezig. Elke speler moet zich gerespecteerd voelen om te kunnen presteren. Ik was teleurgesteld. Nu ben ik verhuurd, maar ze laten niets van zich horen. Ze zijn me vergeten bij Ajax.'
De teksten van Mikautadze blijken ongenuanceerd te zijn. Hij heeft in zijn periode bij Ajax hulp aangeboden gekregen van Eurotalents Sportmanagement, maar liet dat links liggen. 'Jammer genoeg is er niet veel waar van zijn verhaal', wil eigenaar Edwin Presser namens ETSM verduidelijken. 'Wij doen aan sportbegeleiding en begeleiden Georgische voetballers. Toen Mikautadze naar Ajax ging, hebben wij contact gehad met diverse personen binnen Ajax om Mikautadze samen met de club te begeleiden. De heer Mikautadze spreekt geen Engels, maar alleen Frans en Georgisch. John van Loen, wel bekend bij iedereen in Nederland, is onze medewerker en was bereid om Mikautadze te begeleiden, samen met mijn stiefdochter die vloeiend Georgisch spreekt. John weet precies wat er gevraagd wordt van een spits bij Ajax, maar Mikautadze had hier geen zin in en wilde alles zelf en alleen doen. Het is niet eerlijk dat hij nu Ajax een trap na geeft van zijn eigen onwil om te slagen bij Ajax.'

© Pro Shots
'Op de training zag je dat hij leeg was', vult Van Loen aan. 'Na de training vroeg ik of we iets voor hem konden betekenen. We wilden iets met hem eten in een Georgisch restaurant in Hilversum. Daar stond hij voor open, maar uiteindelijk hebben we niets van hem gehoord. We hebben alles aangeboden om hem te helpen. Als hij dan in de krant zegt dat hij niet geholpen is, ligt het misschien ook een beetje aan hemzelf.'
Bekijk ook:
Flop bij Ajax, verlosser bij Metz: hoe Mikautadze op Franse bodem wél rendeert
Flop bij Ajax, verlosser bij Metz: hoe Mikautadze op Franse bodem wél rendeert
Mikautadze's gevoel is wederzijds, want Ajax, dat regelmatig contact met zijn zaakwaarnemer heeft, rekent ook niet meer op hem. Dat hij in de Franse pers zo uithaalde, wordt gezien als tactiek om in de zomer niet meer terug te hoeven keren. Het moet dus heel gek lopen wil Mikautadze ooit nog het Ajax-shirt dragen. Hij heeft nog een contract tot 2028, maar in Amsterdam zullen ze hem waarschijnlijk niet meer terug zien.
Idealiter zal Metz de optie tot koop van dertien miljoen euro willen lichten, maar het is nog de vraag of Metz dat op kan hoesten bij degradatie naar de Ligue 2. Tegelijkertijd verwacht de Franse club nog een of meerdere betalingen uit Amsterdam, omdat Ajax de volledige transfersom van zestien miljoen euro nog niet overgemaakt heeft.
Bekijk ook:
'Mikautadze moet bij Ajax het idee hebben dat hij meedoet aan een experiment'
'Mikautadze moet bij Ajax het idee hebben dat hij meedoet aan een experiment'
In een ultiem scenario krijgt Ajax Mikautadze aankomende zomer weer terug, zodat de Amsterdammers de regie in handen hebben. De club zal het niet hardop roepen, maar een degradatie van Metz zal Ajax niet slecht uitkomen. Metz doet er op de achtergrond echter alles aan om grip op de Georgiër te kunnen krijgen, nu hij gelinkt wordt aan clubs als Atlético Madrid en AS Monaco en hij voor een veel groter bedrag doorverkocht kan worden. Tenzij anders afgesproken tussen de clubs, mag Metz Mikautadze meteen weer van de hand doen.
Vooralsnog is het terugverdienen van de kosten en een extra'tje door middel van het doorverkooppercentage het maximaal haalbare voor Ajax, als Metz aankomende zomer wél die miljoenenklapper maakt. In Amsterdam wachten ze de ontwikkelingen in Frankrijk geduldig af.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7364
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Georges Mikautadze

Bericht door Trab » do mei 16, 2024 6:25 am

Lionel schreef:
Trab schreef:
wo mei 15, 2024 8:34 pm
Staat er nog iets bijzonders in dat VI Pro artikel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De indrukwekkende prestaties van Georges Mikautadze in Frankrijk worden in Amsterdam met veel belangstelling gevolgd, maar het is de vraag of Ajax de 23-jarige spits nog terug gaat zien. FC Metz heeft een optie tot koop en hoopt die te lichten, zelfs als de club degradeert naar de Ligue 2. Ajax dreigt zo verlies te maken op de Georgiër, wiens marktwaarde momenteel de lucht in schiet, al volgt er mogelijk nog wel een financiële meevaller. Over het bizarre seizoen van Mikautadze en de details van zijn huurconstructie.
Elf goals in de laatste elf wedstrijden en zijn trainer noemde hem onlangs ‘de Mbappé van Metz’: Mikautadze speelt de sterren van de hemel in de Ligue 1 en kan naar grotere clubs, maar gaat ook de boeken in als een van de grootste transferflops van Ajax. De voor zestien miljoen euro gekochte Georgiër verpieterde in Amsterdam, maar laat bij Metz wekelijks zien toch over veel kwaliteiten te beschikken. Daardoor lijkt hij de club in de zomer een behoorlijke smak geld op te gaan leveren. Metz heeft een optie tot koop op Mikautadze van naar verluidt ongeveer dertien miljoen euro, die door de Franse club ook bij degradatie gelicht kan worden.
Doelpunten in Ligue 1 sinds rentree Mikautadze in Metz
Speler Team Goals
Jonathan David Lille 14
Georges Mikautadze Metz 11
Pierre-Emerick Aubameyang Marseille 11
Alexandre Lacazette Lyon 10
Kylian Mbappé PSG 9
Thijs Dallinga Toulouse 9
Gezien Mikautadze’s huidige vorm en gegeven het feit dat grotere clubs hem in de gaten houden, heeft het er alle schijn van dat Metz dat ook zal willen doen. Een doekje voor het bloeden is dat Ajax met een doorverkooppercentage extra zou kunnen vangen als Metz Mikautadze voor een veelvoud doorverkoopt, maar het is bij lange na niet de klapper die directeur voetbalzaken Sven Mislintat afgelopen zomer voor ogen had toen hij Mikautadze kocht. Hij schaarde hem al in het rijtje Eredivisie-topscorers.
Mikautadze presteerde bij Metz en de Georgische nationale ploeg, maar niet bij Ajax. In zijn eerste half jaar kwam hij tot slechts 234 minuten in de Eredivisie, twee basisplaatsen en nul doelpunten en dus is het niet gek dat Mikautadze bij Ajax met de ziel onder zijn arm liep. Op de trainingen maakte hij een lege en uitgebluste indruk. Zijn bekeroptreden tegen de amateurs van USV Hercules, die Ajax uit de beker knikkerden, stond symbool voor Mikautadze’s eerste maanden in Amsterdam.

Mikautadze zag het niet meer zitten en diende voor de winterstop zijn logische vertrekwens in bij Ajax. Dat hij nu wekelijks uitblinkt in de Ligue 1, zal Ajax met veel belangstelling volgen. Zonder hem was Metz waarschijnlijk al lang gedegradeerd, maar door Mikautadze zou Metz nog door het oog van de naald kunnen kruipen.
Mikautadze is sinds zijn terugkeer in Frankrijk statistisch gezien een van de beste spitsen van Europa. Heeft Ajax afgelopen winter dan een slechte deal gesloten? In Amsterdam vinden ze niet. Ajax wilde Mikautadze per se van de loonlijst schrappen en door regelgeving kon hij alleen terug naar Metz. Nog een half jaar op de bank bij Ajax zou de waarde van Mikautadze verder doen dalen. Tegelijkertijd ziet Ajax dat zijn waarde nu wekelijks omhoog schiet en dat hij op het EK zich nog meer in de kijker kan spelen, maar het is afwachten in hoeverre Ajax daarvan profiteert.
Statistiek* Aantal Rank in Ligue 1
Wedstrijden 16 -
Speelminuten 1403 -
Goals 11 2
Assists 3 7
Schoten 43 3
Schoten op doel 19 4
Expected Goals 8.1 3
Balcontacten in strafschopgebied 65 10
Dribbels ingezet 86 2
Dribbels voltooid 29 6
Kansen gecreëerd uit open spel 15 27
* Sinds rentree Mikautadze bij Metz (14 januari)
TOEKOMST

Logischerwijs wordt de roep om een nieuwe kans bij Ajax serieuzer, maar dat is een gepasseerd station. Mikautadze ziet dat namelijk totaal niet zitten, heeft hij duidelijk laten weten in de Franse media. Hij voelde zich in zijn eerste half jaar bij Ajax aan zijn lot overgelaten en wil absoluut niet meer terug. 'Ik heb meer dan twee maanden in een hotel doorgebracht. Ik zat alleen op die kamer, ik werd gek', zei Mikautadze in een interview met L'Équipe. 'Maar de club hielp me niet veel met het zoeken naar een appartement. Ik heb op eigen houtje een Airbnb gehuurd, waar mijn gezin meer dan een maand met me heeft gewoond. Ik kende niemand, ik sprak de taal niet: de voorwaarden om te slagen waren voor mij niet aanwezig. Elke speler moet zich gerespecteerd voelen om te kunnen presteren. Ik was teleurgesteld. Nu ben ik verhuurd, maar ze laten niets van zich horen. Ze zijn me vergeten bij Ajax.'
De teksten van Mikautadze blijken ongenuanceerd te zijn. Hij heeft in zijn periode bij Ajax hulp aangeboden gekregen van Eurotalents Sportmanagement, maar liet dat links liggen. 'Jammer genoeg is er niet veel waar van zijn verhaal', wil eigenaar Edwin Presser namens ETSM verduidelijken. 'Wij doen aan sportbegeleiding en begeleiden Georgische voetballers. Toen Mikautadze naar Ajax ging, hebben wij contact gehad met diverse personen binnen Ajax om Mikautadze samen met de club te begeleiden. De heer Mikautadze spreekt geen Engels, maar alleen Frans en Georgisch. John van Loen, wel bekend bij iedereen in Nederland, is onze medewerker en was bereid om Mikautadze te begeleiden, samen met mijn stiefdochter die vloeiend Georgisch spreekt. John weet precies wat er gevraagd wordt van een spits bij Ajax, maar Mikautadze had hier geen zin in en wilde alles zelf en alleen doen. Het is niet eerlijk dat hij nu Ajax een trap na geeft van zijn eigen onwil om te slagen bij Ajax.'

Afbeelding Pro Shots
'Op de training zag je dat hij leeg was', vult Van Loen aan. 'Na de training vroeg ik of we iets voor hem konden betekenen. We wilden iets met hem eten in een Georgisch restaurant in Hilversum. Daar stond hij voor open, maar uiteindelijk hebben we niets van hem gehoord. We hebben alles aangeboden om hem te helpen. Als hij dan in de krant zegt dat hij niet geholpen is, ligt het misschien ook een beetje aan hemzelf.'
Bekijk ook:
Flop bij Ajax, verlosser bij Metz: hoe Mikautadze op Franse bodem wél rendeert
Flop bij Ajax, verlosser bij Metz: hoe Mikautadze op Franse bodem wél rendeert
Mikautadze's gevoel is wederzijds, want Ajax, dat regelmatig contact met zijn zaakwaarnemer heeft, rekent ook niet meer op hem. Dat hij in de Franse pers zo uithaalde, wordt gezien als tactiek om in de zomer niet meer terug te hoeven keren. Het moet dus heel gek lopen wil Mikautadze ooit nog het Ajax-shirt dragen. Hij heeft nog een contract tot 2028, maar in Amsterdam zullen ze hem waarschijnlijk niet meer terug zien.
Idealiter zal Metz de optie tot koop van dertien miljoen euro willen lichten, maar het is nog de vraag of Metz dat op kan hoesten bij degradatie naar de Ligue 2. Tegelijkertijd verwacht de Franse club nog een of meerdere betalingen uit Amsterdam, omdat Ajax de volledige transfersom van zestien miljoen euro nog niet overgemaakt heeft.
Bekijk ook:
'Mikautadze moet bij Ajax het idee hebben dat hij meedoet aan een experiment'
'Mikautadze moet bij Ajax het idee hebben dat hij meedoet aan een experiment'
In een ultiem scenario krijgt Ajax Mikautadze aankomende zomer weer terug, zodat de Amsterdammers de regie in handen hebben. De club zal het niet hardop roepen, maar een degradatie van Metz zal Ajax niet slecht uitkomen. Metz doet er op de achtergrond echter alles aan om grip op de Georgiër te kunnen krijgen, nu hij gelinkt wordt aan clubs als Atlético Madrid en AS Monaco en hij voor een veel groter bedrag doorverkocht kan worden. Tenzij anders afgesproken tussen de clubs, mag Metz Mikautadze meteen weer van de hand doen.
Vooralsnog is het terugverdienen van de kosten en een extra'tje door middel van het doorverkooppercentage het maximaal haalbare voor Ajax, als Metz aankomende zomer wél die miljoenenklapper maakt. In Amsterdam wachten ze de ontwikkelingen in Frankrijk geduldig af.
Dank Lionel!! Gelukkig ook een doorverkoop % afgesloten. Hopelijk halen we de kosten eruit Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie