Dušan Tadić

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Gezond verstand » ma nov 04, 2019 1:36 pm

Cruijff schreef: Tuurlijk hebben er ook mindere wedstrijden bij gezeten, maar is in mijn ogen met afstand de belangrijkste man van Ajax. Al is het maar omdat hij (net als Blind) heel bewust in de allerbeste fase van zijn leeftijd de club Ajax heeft uitgekozen.
Hoe kijk jij dan naar Promes?
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door zeux » do dec 12, 2019 10:42 am

Staat Tadic op de goede plek als centrumspits?

Op Transfermarkt kun je goed de stats zien per gespeelde wedstrijd in 18/19 en 19/20.

Er zijn vier posities die hij speelde: LB (linksbuiten), CS (centrumspits), RB (rechtsbuiten) en AM (aanvallende middenvelder).

Wanneer je dan gaat kijken hoe vaak hij scoorde/assist gaf in hoeveel wedstrijden, dan krijg je de volgende stats:

18/19

35x LB: 26 goals in 20 verschillende wedstrijden en 16 assists in 15 verschillende wedstrijden (8 x 'dubbel', zowel score als assist)
14x CS: 7 goals in 4 verschillende wedstrijden en 5 assists in 3 verschillende wedstrijden (1 x 'dubbel', zowel score als assist) --> NB 4 van de goals kwamen in 3 CL-wedsrijden
5x AM: 3 goals in 2 verschillende wedstrijden en 2 assists in 2 verschillende wedstrijden (1 x 'dubbel', zowel score als assist)
2x RB: 2 goals in 2 verschillende wedstrijden en 1 assist in 1 wedstrijd (1 x 'dubbel', zowel score als assist)

19/20

6x LB: 4 goals in 4 verschillende wedstrijden en 1 assist in 1 wedstrijd (0 x 'dubbel', zowel score als assist)
19x CS: 6 goals in 5 verschillende wedstrijden en 14 assists in 10 verschillende wedstrijden (4 x 'dubbel', zowel score als assist) --> NB 1 goal na 1 september
2x RB: 0 goals en 0 assists


In percentages komt dat uit op het volgende:

18/19

LB: score in 57% van de wedstrijden, assist in 43% van de wedstrijden
CS: score in 28,5% van de wedstrijden, assist in 21,5% van de wedstrijden
AM: score in 40% van de wedstrijden, assist in 40% van de wedstrijden
RB: score in 100% van de wedstrijden, assist in 50% van de wedstrijden

Tel je de vleugel-/middenveldposities op dan is het 57% van de wedstrijden een goal, 43% van de wedstrijden een assist

19/20

LB: score in 66% van de wedstrijden, assist in 17% van de wedstrijden
CS: score in 26% van de wedstrijden, assist in 52% van de wedstrijden
RB: score in 0% van de wedstrijden, assist in 0% van de wedstrijden

Tel je de vleugelposities op dan is het 50% van de wedstrijden een goal, 12,5% van de wedstrijden een assist


Mijn conclusie:

- Op de LB-positie scoort Tadic wezenlijk meer dan op de CS-positie. Na 1 september dit jaar is zijn scorend vermogen op de CS-plek min of meer opgedroogd (1 goal), terwijl hij 14 van de 18 wedstrijden na 1 september daar speelde (77,7%)

- De CS-positie tast niet zijn assist-vermogen aan. Dit jaar is zijn score percentueel daar zelfs (wezenlijk) beter dan op een 'buiten'-positie. Vorig jaar gaf hij wel beduidend minder assists op de CS-positie dan op een 'buiten'-positie.

- Zijn beste CS-statistieken waren vorig jaar in de CL-campagne.


Optellen, aftrekken en percentages is mensenwerk. De link staat bovenaan. Tel/check gerust na.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Iniesta » do dec 12, 2019 1:34 pm

Gaat natuurlijk niet alleen om de statistieken voor Tadic. De hele aanval draait beter met hem in de spits. Hij offert z’n persoonlijke statistieken op voor totale team performance

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Mr. Ajax » do dec 12, 2019 1:43 pm

Iniesta schreef:Gaat natuurlijk niet alleen om de statistieken voor Tadic. De hele aanval draait beter met hem in de spits. Hij offert z’n persoonlijke statistieken op voor totale team performance
Dat dus.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door zeux » do dec 12, 2019 2:10 pm

Iniesta schreef:Gaat natuurlijk niet alleen om de statistieken voor Tadic. De hele aanval draait beter met hem in de spits. Hij offert z’n persoonlijke statistieken op voor totale team performance
En die rol kan hij alleen vervullen als centrumspits? Niet als linksbuiten (zoals hij vorig jaar zo ongeveer het hele seizoen speelde)?

Ik zeg toch niet dat je Tadic weg moet halen? Het gaat er om dat je kijkt waar hij het beste rendeert, met inachtneming dat in de spits dan een 'echte' spits komt te staan (wat mij betreft). En dat hoeft natuurlijk geen spits te zijn die alleen maar in de box op een bal wacht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Gaizka1985 » do dec 12, 2019 2:32 pm

Bij Servie heeft hij een goede klik met Mitrovic (in het veld tenminste), speelt momenteel bij Fulham op het 2e niveau.

Zou geen verkeerde spits zijn voor Ajax denk ik!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Marillion » do dec 12, 2019 11:34 pm

Wat is de definitie van "een echte spits"?

Volgens mij voldoet Tadic aan het gros van de criteria die je daarvoor kunt opstellen. Hij is een geweldig aanspeelpunt, kan medespelers vrij voor de keeper zetten, is goed in de combinatie en is doorgaans ook prima in staat om een kans af te ronden. Wat hij mist is snelheid en hij is niet sterk in de lucht.

Binnen het systeem dat Ajax wil spelen ga je het echt bijzonder lastig krijgen om iemand te halen die het beter doet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door zeux » vr dec 13, 2019 1:24 am

Marillion schreef:Hij is een geweldig aanspeelpunt, kan medespelers vrij voor de keeper zetten, is goed in de combinatie en is doorgaans ook prima in staat om een kans af te ronden.
Dat kan toch ook vanaf linksbuitenr?
Dit raak je toch allemaal niet kwijt? Sterker nog, vorig seizoen speelde hij vanaf links zeer effectief. Zoals de stats laten zien effectiever dan in het centrum. Veel goals, veel assists.

En hij is niet van het veld weg hé. Juist in het dynamische systeem van Ajax kan hij gewoon nog in het centrum opduiken als dat opportuun is.

Natuurlijk moet je goed kijken wie je dan haalt voor het centrum. Maar je gaat me toch niet vertellen dat er nergens een goede dynamische centrumspits voor Ajax te vinden zou zijn? Zò uniek is Tadic nu ook weer niet op die positie. Laten ook zijn stats dit jaar zien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Marillion » vr dec 13, 2019 9:25 am

Nou, onmogelijk zal ik het niet noemen. Maar ik denk zeker dat het héél lastig is om een betere spits voor Ajax te vinden. Met name zijn rol als aanspeelpunt moeten we niet onderschatten. Je kunt de bal altijd bij Tadic kwijt. En omdat hij zo ontzettend balvast is én sterk is in de passing en combinatie doet hij er vaak ook nog iets goeds mee. Dat is één van de peilers van het aanvallende voetbal dat Ajax wil spelen.

De rol als aanspeelpunt is veel meer beperkt wanneer hij vanaf de vleugel speelt. Ook heeft hij daar wat meer last van gebrek aan snelheid. Tadic is één van de allerbeste voetballers, die stel je in de regel bij voorkeur centraal op.

Ajax zal zeker iets gaan doen met een extra spits. Normaal gesproken is dit echt wel het laatste jaar van Huntelaar. De vraag is dan of iemand als Traore klaar is om die plek over te nemen en door te groeien. Voorafgaand aan dit seizoen had ik daar goede hoop op maar zijn zeer beperkte minuten bij het eerste elftal stemmen nog niet zo hoopvol. Als ze hem zien als kandidaat zal hij na de winterstop meer speelminuten moeten krijgen. Misschien is dat ook wel het plan. Eerst een half seizoen vooral spelen bij Jong Ajax. En dan in de loop van de tweede seizoenshelft doorstromen zodat hij er volgend jaar staat. Minuten maken is belangrijk op die leeftijd.

Is men niet overtuigd van Traore dan komt wellicht Boadu in beeld.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2019 10:32 am

Ajax moet koers kiezen wat betreft de spitspositie.

Indien wordt gekozen voor Tadic, met bijbehorende speelwijze, moet je daar ook het beleid voor de komende jaren op afstemmen. Dan heb je niks aan Traore als reservespits volgend jaar. Dan heb je ook andere buitenspelers nodig dan een Noa Lang.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Marillion » vr dec 13, 2019 11:02 am

Je wil inderdaad niet gedwongen zijn om van speelwijze te veranderen als er één speler ontbreekt of noodgedwongen op een andere positie moet spelen. Ik neem aan dat zowel Huntelaar als De Jong afvloeien. In plaats van die twee wil je dan een nieuwe spits die deze rol kan vervullen en Tadic kan uitdagen.

Het zou overigens wel prettig zijn als we ook het materiaal hebben om een keer een ander systeem te spelen als daar behoefte aan is.

De vraag is natuurlijk ook nog wat er verder gaat gebeuren met spelers als Ziyech, Promes en Neres. En of iemand als Traore kan aanhaken.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51691
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door wimpey » vr dec 13, 2019 11:03 am

Lionel schreef:Ajax moet koers kiezen wat betreft de spitspositie.

Indien wordt gekozen voor Tadic, met bijbehorende speelwijze, moet je daar ook het beleid voor de komende jaren op afstemmen. Dan heb je niks aan Traore als reservespits volgend jaar. Dan heb je ook andere buitenspelers nodig dan een Noa Lang.
Ajax wint in Madrid, Turijn, Valencia en London met Tadic in de spits. Speelt Bayern in München van de mat. Met dat luxeprobleem als gegeven ga je serieus nadenken over een ander in de spits? Waarom? :confused.gif:

Cruijff had Laudrup als valse 9. Messi heeft als valse 9 gespeeld. Het beste Ajax van de 21e eeuw speelt met Tadic als valse 9. Wat Tadic zo geschikt maakt, is z'n spelintelligentie in combi met intelligente spelers om hem heen die de ruimtes goed benutten.

Jij zegt buitenspelers, i.m.o. heeft Ajax binnenspelers. De kracht van Promes en Neres ligt niet aan de zijlijn, maar in hun loopacties van buiten naar binnen en in de korte combi's. Ik kan me 'spits' Eto'o bij Baffa herinneren vanaf links, met Ronaldinho als valse 9. Prachtig om te zien. Of CR7, die jarenlang profiteerde van de gaten die Benzema trok.

Ik vind het (dus) een non-discussie. Hoe vaak moet die man nog aantonen dat ie 'valse spits' perfect beheerst? :confused.gif: Andersom precies hetzelfde. Waarom zou een (labeltje) 'spits' (bijv. Boadu of onze Traoré) niet links terzijde van valse spits Tadic kunnen spelen?

Zelden een mooier Ajax gezien dan de afgelopen tijd met Beek op 8, Ziyech op 10 en Neres en Promes kort op Tadic. Dat valt dan weg met de blessures van die laatste 2, maar dat is een gelegenheidsargument om een ander dan Tadic in de spits te zetten.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2019 11:18 am

Ik zeg niet dat ik niet zou kiezen voor Tadic. Waar lees je dat?

Je kan alleen niet aankomen met KJH en Traore als reservespitsen, in het geval van Traore is hij de spits van de toekomst voor Ajax, samen met Brobbey.

Dat is dus mijn punt. Als je die jongens opleidt voor de spitspositie maar Ajax 1 speelt compleet anders dan schiet dat toch niet op?

Ik geef juist aan dat je daar dan ook beleid van moet maken. Je noemt het al met de term binnenspelers. Die hebben we dan nodig. En daar moet Ajax dus echt een keuze in maken.

Want waarom zouden we in JA anders spelen dan bij Ajax 1? Of in de A1. Tadic gaat namelijk voorlopig nog niet weg.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51691
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door wimpey » vr dec 13, 2019 11:49 am

Lionel schreef:Ik zeg niet dat ik niet zou kiezen voor Tadic. Waar lees je dat?
Ajax moet koers kiezen wat betreft de spitspositie.

Indien wordt gekozen voor Tadic, ...
Volgens mij heeft Ajax-1 allang gekozen... En dat is een meer dan uitstekende keuze gebleken. Betekent niet dat je dat clubbreed kunt hanteren. Je bent afhankelijk van hetgeen zich aanbiedt.
Je kan alleen niet aankomen met KJH en Traore als reservespitsen, in het geval van Traore is hij de spits van de toekomst voor Ajax, samen met Brobbey.
Zo werkt het toch niet? Je wilt goede voetballers opleiden, maar je kunt ze niet dwingen een kopie van Tadic te worden.
Want waarom zouden we in JA anders spelen dan bij Ajax 1? Of in de A1. Tadic gaat namelijk voorlopig nog niet weg.
Dat is me te star. Dat was de denkwijze in de nineties. Top-down dezelfde principes hanteren. Ze dachten hele elftallen over te kunnen hevelen vanuit de opleiding naar de senioren. Dat hebben we gezien...

Je past talent in wanneer ze het verdienen. Waarom zouden Brobbey en Traoré niet terzijde van Tadic kunnen ballen? Daar ligt net wat meer ruimte dan in de as. Spits in Ajax-1 is een lastige job.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2019 12:06 pm

Natuurlijk is het star. Maar wat nou als Tadic geblesseerd raakt? Dan spelen we straks met een back-up die totaal anders is dan Tadic.

En het hoeft niet in de gehele opleiding doorgevoerd worden maar Traore en Brobbey zijn natuurlijk geen spelers die naast Tadic kunnen spelen.

Tadic is de komende 3 jaar de spits van Ajax. Dan vind ik dat er gescout moet worden naar een speler die als zijn back-up kan fungeren. Hetzelfde voor de vleugelspelers.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Toppie » vr dec 13, 2019 12:07 pm

Ik durf zelfs over Tadic te zeggen dat de scherpte er af is en in sommige wedstrijden hopeloos uit vorm is geraakt :blush.gif:

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2019 12:18 pm

Hij speelt ook alles. En we hebben geen alternatief. Wellicht Hansen?
IK GELOOF!!!!!!

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Gaizka1985 » vr dec 13, 2019 12:34 pm

Toppie schreef:Ik durf zelfs over Tadic te zeggen dat de scherpte er af is en in sommige wedstrijden hopeloos uit vorm is geraakt :blush.gif:
Ik zag hem laatst bij Servië weer fantastisch spelen, vorige interland periode.

wimpey
Berichten: 51691
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door wimpey » vr dec 13, 2019 12:49 pm

Mijn observatie: tegen Valencia was hij goed. Alleen hadden hij en Ziyech geen afnemers (Promes, Neres). Beek is op 10 ook makkelijker te verdedigen dan op 8.

Tegen Willem II was Tadic bagger. Maar toen stond ie ook niet op z'n plek.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Iniesta » vr dec 13, 2019 12:59 pm

Als de conclusie is dat het beste spel gespeeld wordt met een type Tadic in de spits, zijn directe vervanger dan ook enigszins die positie moet kunnen invullen als Tadic. Met Huntelaar speel je direct heel anders.
Denk trouwens dat Ajax vrij vaak spitsen heeft gehad die meer in dienst van het aanvalspel speelden dan dat ze zelf eindstation zijn. Bv Peterson, de Boer, Pantelic, Arveladze.
Het mooie van Dolberg leek dat ie beide was, maar helaas is dat we nooit uitgekomen.
Huntelaar een van de weinig succesvolle spitsen bij Ajax in het verleden die puur spits is.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Dušan Tadić

Bericht door Lionel » vr dec 13, 2019 1:10 pm

Iniesta schreef:Als de conclusie is dat het beste spel gespeeld wordt met een type Tadic in de spits, zijn directe vervanger dan ook enigszins die positie moet kunnen invullen als Tadic. Met Huntelaar speel je direct heel anders.
Denk trouwens dat Ajax vrij vaak spitsen heeft gehad die meer in dienst van het aanvalspel speelden dan dat ze zelf eindstation zijn. Bv Peterson, de Boer, Pantelic, Arveladze.
Het mooie van Dolberg leek dat ie beide was, maar helaas is dat we nooit uitgekomen.
Huntelaar een van de weinig succesvolle spitsen bij Ajax in het verleden die puur spits is.
:biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51691
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door wimpey » vr dec 13, 2019 1:14 pm

Iniesta schreef: Huntelaar een van de weinig succesvolle spitsen bij Ajax in het verleden die puur spits is.
Huntelaar scoorde veel. Ajax was met hem in de spits niet succesvol. Hij werd afg. seizoen voor het eerst landskampioen. Waar ie zelf trouwens een mooi aandeel in had. M.n. Groningen-uit natuurlijk. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Marillion » vr dec 13, 2019 2:31 pm

Maar lag dat aan het feit dat Ajax destijds met Huntelaar speelde? Dat valt wel mee denk ik.

Het is wel zo dat Ajax vaak z'n beste voetbal speelt met een goed aanspeelpunt in de spits. Dat werkt beter voor het elftal dan wanneer je iemand hebt lopen die alleen maar op zoek is naar z'n doelpunten. In die zin zou ik er dus wel voor voelen om nog zo'n type te halen. Dan hoef je het spel niet te veranderen als Tadic er een keer niet is of elders moet spelen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door zeux » vr dec 13, 2019 3:24 pm

wimpey schreef:Mijn observatie: tegen Valencia was hij goed. Alleen hadden hij en Ziyech geen afnemers (Promes, Neres).
Een spits is de afnemer. Feitelijk stel je dus ook dat Tadic de bal niet bij zichzelf kwijt kon.

Neres is toch niet in beeld als 'afnemer'? Althans niet op de manier waarop Pomes dat voor zijn blessure was.

Dus gaat het om het wegvallen van één speler, waardoor meteen een probleem ontstaat. Op 'afnemer'-vlak. Dan zeg ik: de selectie is dus te smal. Dit had de rol van Dolberg moeten zijn (Ten Hag begon zijn voorbereiding ook met hem, dus klaarblijkelijk had hij dat ook in zijn hoofd). Maar Dolberg werd het niet, vertrok en werd niet vervangen. Ik vond (en vind) dat een versmalling van de basis.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Dušan Tadić

Bericht door Marillion » vr dec 13, 2019 3:40 pm

Dat zit toch niet exclusief vast aan de spitspositie? Tadic en Ziyech zijn de mannen van de passing. Promes en Neres (en Van de Beek) de spelers die daar met hun snelheid en diepgang van kunnen profiteren.

Natuurlijk zijn de rollen ook wel eens anders en staat Tadic of Ziyech op de positie om af te ronden. Maar het idee dat je met een klassieke nummer 9 moet spelen die er bijna exclusief staat om doelpunten te maken is passé.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie