Daley Blind

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Daley Blind

Bericht door 999 » za dec 21, 2019 1:30 pm

Zuidema schreef:Kan je met zo'n S-ICD eigenlijk nog wel aan topsport doen? Als ik dit op Wiki lees, lijkt Delay mij best wel een serieuze hartpatient.

Een S-ICD is net als een ICD een implanteerbare cardioverter-defibrillator. De S in S-ICD staat voor 'subcutaan' (=onderhuids). Deze defibrillator wordt bij mensen geïmplanteerd die een groot risico lopen op levensbedreigende hartritmestoornissen of een hartstilstand. In dit soort gevallen geeft de defibrillator een stroomstoot om het hartritme weer op orde te krijgen. Een pacemaker geeft alleen kleine elektrische pulsjes om het hartritme bij te sturen. Een S-ICD en ICD grijpen alleen in bij levensbedreigende situaties met een grote stroomstoot.


https://nl.wikipedia.org/wiki/S-ICD
ONTSTEKING VAN DE HARTSPIER (MYOCARDITIS)

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Daley Blind

Bericht door Iniesta » za dec 21, 2019 1:38 pm

Tijdens de ontsteking zal dat het risico zijn. Dit betekent niet dat de ontsteking een chronisch probleem is en daarmee chronisch hartprobleem hoeft te zijn

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Daley Blind

Bericht door Zuidema » za dec 21, 2019 1:38 pm

''Na een hartspierontsteking mag je gedurende minstens 2 maanden niet intensief sporten.''


Oké, bedankt. :biggthumpup.gif:

Het kan dus kennelijk wel.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Daley Blind

Bericht door 999 » za dec 21, 2019 1:43 pm

Denk ook dat die plaatsing van subcutane ICD gewoon standaard is bij de constatering van Hartspierontsteking .. Het zegt natuurlijk niks over de mate van Hartspierontsteking heb ik het idee, maar goed ik ben geen Arts ...

Belangrijk is nu dat Daley in ieder geval hersteld, en hopelijk terug keert op het voetbal veld.Mocht Daley en/of AJAX daar twijfels over hebben zal AJAX in de winterstop toch iets moeten doen op de transfermarkt lijkt me.

Maar goed, Daley zijn gezondheid is nu het belangrijkste voor hem, lijkt me ...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40622
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Daley Blind

Bericht door Marillion » za dec 21, 2019 1:46 pm

Iniesta schreef:Tijdens de ontsteking zal dat het risico zijn. Dit betekent niet dat de ontsteking een chronisch probleem is en daarmee chronisch hartprobleem hoeft te zijn
Ik denk inderdaad dat je het zo moet zien. Gezien de onrust en geruchten ben ik geneigd om dit als relatief positief nieuws te ontvangen. Maar ik ben geen medicus.

Ajax moet er dus wel rekening mee houden dat hij er de tweede seizoenshelft niet bij is. Kan zomaar zijn dat hij wat meer tijd nodig heeft. Dat is een mooie puzzel voor Ten Hag en Overmars. Ga je er iemand bij halen voor een korte termijn oplossing? Als ik het nieuws goed interpreteer kunnen we er echt wel vanuit gaan dat hij gewoon terugkomt. Maar we spelen de komende maanden wel om verschillende prijzen.

Martinez en Schuurs achterin betekent het middenveld weer uit elkaar. Dat wil je eigenlijk niet.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51688
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Daley Blind

Bericht door wimpey » za dec 21, 2019 2:11 pm

Gelukkig kan de mens Blind hiermee prima leven. Of de voetballer Blind dat kan is van veel later zorg.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Daley Blind

Bericht door Zuidema » za dec 21, 2019 2:13 pm

Terzijde: ik zie nu dat ik in mijn posting hierboven Daley als Delay heb geschreven. Dat was een erg vervelende slip of the finger. Om misverstanden te voorkomen: Ik waardeer Daley zeer en wens hem een voorspoedig en blijvend herstel toe.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Daley Blind

Bericht door 999 » za dec 21, 2019 2:20 pm

Blind heeft zelf ook gereageerd op social media ..

https://twitter.com/blinddaley

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Daley Blind

Bericht door zeux » za dec 21, 2019 2:52 pm

Marillion schreef:
Iniesta schreef:Tijdens de ontsteking zal dat het risico zijn. Dit betekent niet dat de ontsteking een chronisch probleem is en daarmee chronisch hartprobleem hoeft te zijn
Ik denk inderdaad dat je het zo moet zien. Gezien de onrust en geruchten ben ik geneigd om dit als relatief positief nieuws te ontvangen. Maar ik ben geen medicus.

Ajax moet er dus wel rekening mee houden dat hij er de tweede seizoenshelft niet bij is. Kan zomaar zijn dat hij wat meer tijd nodig heeft. Dat is een mooie puzzel voor Ten Hag en Overmars. Ga je er iemand bij halen voor een korte termijn oplossing? Als ik het nieuws goed interpreteer kunnen we er echt wel vanuit gaan dat hij gewoon terugkomt. Maar we spelen de komende maanden wel om verschillende prijzen.

Martinez en Schuurs achterin betekent het middenveld weer uit elkaar. Dat wil je eigenlijk niet.
Het is wat dat betreft 'fijn' (dat is het natuurlijk totaal niet!) dat het zich voor de winterstop openbaart. Nu kun je nog iets doen op de transfermarkt in januari.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Daley Blind

Bericht door Arthur » za dec 21, 2019 3:34 pm

Wat mij betreft is hij met Tadic, Ziyech en Onana een van de 4 pijlers van het huidige team. Als ze hem in de winterstop moeten vervangen zullen ze dus stevig de knip moeten trekken, als zulke spelers al beschikbaar zijn terwijl het seizoen bezig is.

Zou Vertonghen een optie kunnen zijn?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Daley Blind

Bericht door 999 » za dec 21, 2019 3:46 pm

Tja, is er dan nergens iets te vinden dan Vertonghen die naar de 33 jaar gaat en uit een fysieke loei zware competitie komt ?.

Yopii
Berichten: 17882
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Daley Blind

Bericht door Yopii » za dec 21, 2019 3:51 pm

Sterkte Daley!

Hij heeft zo te lezen last van harritmestoornissen, anders plaatsen ze dat ding niet. Het is preventief, laten we hopen dat het later niet meer nodig is. Anders is zijn carrière voorbij.

De rest van het seizoen zal hij weinig meer voetballen, ga daar maar vanuit, áls hij ooit weer voetbalt. Maar dat is uiteraard van later zorg.

wimpey
Berichten: 51688
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Daley Blind

Bericht door wimpey » za dec 21, 2019 4:22 pm

Uit wat ik lees, neemt de club (en Blind) geen enkel risico. Prima.

Carrierebedreigend is volgens De T geen sprake van.

Yopii
Berichten: 17882
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Daley Blind

Bericht door Yopii » za dec 21, 2019 4:31 pm

Dat zal moeten blijken.

Natuurlijk zeggen ze dat nu niet, want de gevolgen van zo'n mededeling zouden voor Blind enorm zijn. We weten dat hij hoopt op nog een keer een mooie transfer. Dan moeten clubs niet lezen dat je hebt gekampt met een levensbedreigende hartkwaal.

Eerst maar eens fit worden, zou ik zeggen. Dat apparaatje heeft hij niet voor niets.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Daley Blind

Bericht door Mr. Ajax » za dec 21, 2019 4:38 pm

Arthur schreef:Wat mij betreft is hij met Tadic, Ziyech en Onana een van de 4 pijlers van het huidige team. Als ze hem in de winterstop moeten vervangen zullen ze dus stevig de knip moeten trekken, als zulke spelers al beschikbaar zijn terwijl het seizoen bezig is.

Zou Vertonghen een optie kunnen zijn?
Sterker nog - ik vind Blind de belangrijkste speler bij ons dit seizoen. Voetballend de absolute leider.

Vertonghen zou ik dan interessant vinden, al zal hij voetballend ook minder dan Blind zijn. Ons hele spel zal misschien wel op de schop moeten nu.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Daley Blind

Bericht door WP_Legend » za dec 21, 2019 4:40 pm

Tja dit zou wel eens een heel goed ding kunnen zijn voor Ajax... we hebben het over een speler die in de kracht van zijn leven zit. Maar als top 10 club ga je je aan zoiets niet wagen... een speler van 30 die een hartritme stoornis heeft en weliswaar geweldig bij Ajax speelt, maar bij Man Utd toch door de acherdeur is vertrokken...

Die zou nog wel eens 4-5 jaar bij ons kunnen blijven!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Daley Blind

Bericht door Iniesta » za dec 21, 2019 5:04 pm

Je enthousiasme klinkt wat misplaatst

Denk dat de kans heel behoorlijk is dat hij dit seizoen nog weer gaat voetballen.

Deze kennis maakt de beslissing om hem dior te laten voetballen tegen Valencia extra discutabel. Een speler die vanuit het niets op de grond gaat zitten, kun je waarschijnlijk beter uit voorzorg altijd wisselen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Daley Blind

Bericht door zeux » za dec 21, 2019 5:08 pm

Iniesta schreef:Deze kennis maakt de beslissing om hem dior te laten voetballen tegen Valencia extra discutabel. Een speler die vanuit het niets op de grond gaat zitten, kun je waarschijnlijk beter uit voorzorg altijd wisselen.
Daar verbaasde ik mij ook over. Zéker met Nouri indachtig.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Daley Blind

Bericht door Zuidema » za dec 21, 2019 6:17 pm

Cardioloog over hartspierontsteking Blind: ‘Hij kan topprestaties blijven leveren’

UPDATEAjax-voetballer Daley Blind kampt met een hartspierontsteking en heeft nu een preventieve ‘pacemaker’. Wat betekent dat voor zijn carrière? ‘Zo’n kastje kan je jaren dragen’.

,,Wat een verhaal joh, ik schrik er van”, zegt cardioloog Menno Baars van de HartKliniek Nederland. Vanmiddag maakte Ajax bekend dat verdediger Daley Blind een ontsteking aan zijn hartspier heeft. De kwaal werd ontdekt nadat Blind duizelig naar de grond was gegaan in het duel met Valencia twee weken geleden.

Bij Blind is gisteren preventief onderhuids een klein apparaat geplaatst dat ingrijpt als het hart hapert: deze subcutane ICD werkt als een ‘interne defibrillator’ maar staat niet in direct contact met het hart, weet cardioloog Menno Baars van de HartKliniek Nederland. ,,Zo'n ICD, drie of vier centimeter groot, plaatsen ze niet zomaar. Ik ben niet bij zijn behandeling betrokken maar in het algemeen werken we alleen met zo'n kastje als je serieus vreest dat er ritmestoornissen zijn.”

Griep
De spier-ontsteking kan veroorzaakt worden door een griepvirus: ,,Vaak merk je dat vooraf wel, er kunnen flinke griepverschijnselen zijn. Maar hij zal nu goed onderzocht zijn. Als je naar de grond gaat tijdens een wedstrijd is dat zorgelijk. Dus het is goed dat Ajax dit nu meteen zo uitgebreid onderzocht heeft.”

Komt Blind terug aan de top? En zo ja: wanneer? Baars: ,,Mensen kunnen op het hoogste niveau blijven presteren, ook met zo'n ICD. De vraag is wel hoeveel schade het hart al heeft geleden van de ontsteking. Daar hangt het van af. En vergis je niet: de psychologische effecten zijn er ook. Het feit dat je een hartprobleem hebt, kan gevolgen hebben voor je prestaties. Je moet dan sterk in je schoenen staan op om topniveau actief te blijven.”

Jaren
Blind zal misschien niet snel verlost zijn van het hulpmiddel, denkt Baars: ,,Je moet uitkijken met het weghalen van het kastje. Ritmeproblemen zijn potentieel levensbedreigend, dus ook als alles goed gaat, heb je zo een aantal jaren zo’n kastje. En je ziet hem wel zitten, zeker als je afgetraind bent. En je kunt hem ook voelen bij een duel. Maar ze zijn stevig.”
https://www.ad.nl/binnenland/cardioloog ... ~aa859234/

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Daley Blind

Bericht door bryan » za dec 21, 2019 11:05 pm

zeux schreef:
Iniesta schreef:Deze kennis maakt de beslissing om hem dior te laten voetballen tegen Valencia extra discutabel. Een speler die vanuit het niets op de grond gaat zitten, kun je waarschijnlijk beter uit voorzorg altijd wisselen.
Daar verbaasde ik mij ook over. Zéker met Nouri indachtig.
Schandalig vond ik het

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Daley Blind

Bericht door Mano » za dec 21, 2019 11:35 pm

Kan carrière bedreigend zijn als je pech hebt.

Zo zie je maar hoe flinterdun succes is.
Ajax on top of the world. Twee blessures voorin en nu dit met blind.
Sta je er met personele bezetting direct slechter voor en is ritme verdwenen.

Staat buiten kijf dat ik wens dat daley volledig herstelt. Puur voor zichzelf, vrouw en kind en hopelijk ook voor Ajax en ons als supporters.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40622
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Daley Blind

Bericht door Marillion » za jan 11, 2020 12:15 am

Blind weet zeker dat hij weer gaat voetballen ondanks ontstoken hartspier

Daley Blind verwacht niet dat hij op korte termijn hoeft te stoppen met voetballen. De verdediger van Ajax heeft last van een ontstoken hartspier, maar denkt niet dat hij daardoor zijn carrière hoeft te beëindigen. "Ja, ik ga sowieso weer voetballen. Nu is het wachten voor mij. Het kan een week duren dat een test goed is, of twee, maar het kan ook twee maanden duren", zegt Blind in het programma Evenblij maakt Vrienden."Toch moet ik het geduld opbrengen om niets te doen", vervolgt de linkspoot. "Geen inspanningen of dergelijke. Ik moet herstellen, zoals je lichaam af en toe moet herstellen. Dat heeft tijd nodig."

Bij de 29-jarige Blind werd eind december een ontstoken hartspier geconstateerd. De Oranje-international werd uitvoerig onderzocht door Ajax, naar aanleiding van de duizeligheid waar hij last van had tijdens Ajax-Valencia op 10 december.

Om die reden werd besloten om preventief een subcutane ICD te plaatsen bij Blind, die de laatste duels van Ajax in 2019 moest missen en ook niet meeging op trainingskamp naar Qatar. Een subcutane ICD is een defibrillator die wordt geïmplanteerd bij mensen die het risico lopen dat zij met hartritmestoornissen of een hartstilstand te maken krijgen.

Blind geprikkeld om snel terug te keren
De blessure van Blind zorgde voor de nodige speculaties. Zo waren er twijfels of de Ajacied überhaupt nog zou kunnen terugkeren op het veld."Daar trek ik me niet zo veel van aan. Het prikkelt me meer om te laten zien hoe snel ik weer op het veld kan staan. Ik heb me nooit echt angstig gevoeld", aldus Blind.

Het is dus nog niet duidelijk wanneer Blind weer in actie kan komen voor de koploper van de Eredivisie. De competitie gaat voor Ajax op 19 januari verder met een thuiswedstrijd tegen Sparta Rotterdam.

Bron: nusport.nl
Klinkt positief. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Daley Blind

Bericht door 999 » za jan 11, 2020 3:37 pm

Erik ten Hag: 'Gezondheid van Daley Blind staat voorop'
11 januari 2020 07:41 - De Telegraaf

Erik ten Hag: "Gezondheid van Daley Blind staat voorop"; image source: Pro Shots

In gesprek met De Telegraaf geeft Erik ten Hag aan nog niet te weten wanneer hij weer kan beschikken over Daley Blind. "Het allerbelangrijkste is zijn welzijn. Hij is net getrouwd, heeft een kindje. Daar heeft hij verantwoordelijkheid voor te nemen", aldus Ten Hag. "Ik heb geconstateerd dat Daley ontzettend gretig is. Hij wil het veld op, is niet tegen te houden. Hij vindt het vreselijk, dat hij on hold wordt gehouden."

Ten Hag gaat verder: "Maar zijn gezondheid staat voorop. De dokter bewaakt dat. Die moet groen licht geven. Daar kan Daley niet op wachten. En ook voor mij geldt dat als zijn gezondheid goed is, ik ook niet kan wachten tot hij terugkeert in de groep. Maar hoe lang dat duurt, is niet te zeggen."

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Daley Blind

Bericht door Iniesta » ma jan 13, 2020 12:00 am

Aardig item van evenblij maakt vrienden over de Blindjes.
Nog laatste interview na de hartproblemen. Hij klinkt goed en klaar om weer aan de slag te gaan zo gauw het licht op groen gaat.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Daley Blind

Bericht door 999 » di jan 14, 2020 6:44 pm

Ja, maar Daley had maar weinig kleur op zijn wangen/gezicht ...

Plaats reactie