WK 2022

De laatste loodjes voor het hoogst haalbare

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: WK 2022

Bericht door Cruijff » vr feb 21, 2014 9:30 pm

Kowalczyk schreef:Nog één keer een column over de misstanden in Qatar, omdat 'ie echt nog even geschreven moest worden.

Mijn Balgevoel-column op NUsport, dus. Over dode bouwvakkers in Qatar en een tweet van Michael Van Praag.

HIER LEZEN!

K.

:biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mar 20, 2014 9:49 am

Wat krijgen we nou? Ik ben het eens met Bert van Marwijk:
Van Marwijk wil opstand tegen WK 2022 in Qatar

Bert van Marwijk vindt dat coaches en spelers van de nationale teams zich moeten verzetten tegen het WK van 2022 in Qatar. ''Er zijn genoeg redenen om het WK niet door te laten gaan", zegt de voormalige bondscoach van Oranje donderdag in Spits. ''Spelers en trainers zouden in het verweer moeten komen. Niemand doet dat, vanwege de onaantastbaarheid van de FIFA", vervolgt Van Marwijk.
"Iedereen denkt: we kunnen er toch geen invloed op uitoefenen. Dat is het erge aan deze zaak. Maar als er een speler of coach wél het initiatief neemt, zou ik dat enorm toejuichen en me erbij aansluiten."

In opspraak
De organisatie in Qatar is in opspraak geraakt door de slechte behandeling van de bouwers van de stadions. Honderden arbeiders zijn al om het leven gekomen, zo bleek uit onderzoek van de Engelse krant The Guardian. De hoge temperaturen in Qatar zijn al langere tijd een kwestie. De FIFA beslist vermoedelijk eind dit jaar of begin volgend jaar of het toernooi wordt verplaatst naar de winter.

Steekpenningen
Deze week werd bovendien bekend dat er steekpenningen zouden zijn gegeven aan voormalig FIFA-bestuurder Jack Warner om op Qatar te stemmen.Meer dan de helft van de leden van het uitvoerend comité dat stemde over de gastheer van het WK 2022 is inmiddels geen lid meer van het college, onder hen ook Warner.

Diverse bestuurders zijn in verband gebracht met corruptie.
Alleen dit is dan wel zwak:
"Iedereen denkt: we kunnen er toch geen invloed op uitoefenen. Dat is het erge aan deze zaak. Maar als er een speler of coach wél het initiatief neemt, zou ik dat enorm toejuichen en me erbij aansluiten."
Hij is toch coach? Neem het initiatief dan!
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do mar 20, 2014 10:48 am

Zou Bert echt zulke duidelijke principes hebben?

Stel dat hij over een jaar of 6 het aanbod krijgt om Australië of een land met een vergelijkbare status voor de hele WK (plus kwalificatiecyclus) te coachen, neemt Bert die job dan niet gewoon aan?

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma jun 02, 2014 11:05 am

De Boer: 'Ik weet niks van corruptie'
Van onze Telesportredactie

Ronald de Boer was één van de boegbeelden van het winnende bid van Qatar voor het WK van 2022. Van de corruptie zegt hij niks te weten. "In mijn ogen hebben ze eerlijk gewonnen", aldus de oud-voetballer. "Ik heb met geweldige mensen gewerkt."

"We hebben met de mensen van het bid geprobeerd mensen te overtuigen, zonder ze geld te geven", zei De Boer bij de NOS. "Als dat wel gebeurd is, dan heb ik het niet gezien. Ik werkte daar met onder andere Gabriel Batistuta en Pep Guardiola, omdat wij daar hebben gevoetbald. Zinedine Zidane deed ook mee. Er schuilt helemaal niets achter."
Mohamed bin Hammam

"Ik heb geen contact gehad met Mohamed bin Hammam", zegt De Boer over de man uit Qatar die als spil van de corruptie wordt genoemd. "Hij was geen lid van het bid. Dat mag niet, omdat hij lid is van de FIFA en daar stemrecht heeft. Als hij iets misdaan heeft, moet het worden aangepakt."

Qatar heeft het WK Voetbal in 2022 binnengesleept door leden van de FIFA om te kopen. De oud-vicevoorzitter uit de Golfstaat, Bin Hammam, zou ongeveer 5 miljoen dollar (ruim 3 miljoen euro) hebben betaald aan functionarissen van de voetbalorganisatie in ruil voor hun steun aan Qatar als gastland.

Dat blijkt uit "miljoenen geheime brieven, e-mails en bankafschriften“ die in het bezit zijn van de Britse krant The Sunday Times. Daarin wordt aangetoond dat Mohamed Bin Hammam actief lobbyde voor steun en Afrikaanse functionarissen heeft omgekocht.
www.telegraaf.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jun 03, 2014 6:13 am

Wiens brood men eet diens woord men spreekt
YNWA

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jun 04, 2014 12:28 pm

Hij zal zich inderdaad niet snel geroepen voelen om heel kritisch te zijn over Oman. Maar ik geloof ook wel dat hij daar niets van weet. Die oud voetballers zet je in zo'n campagne in om positieve publiciteit te krijgen. Die krijgen daar ongetwijfeld meer dan uitstekend voor betaald en hangen in ruil daarvoor een mooi verhaal op.

Waar ik mij overigens kwaad over maak is dat bewijs voor omkoping nu dus een reden lijkt te zijn voor een aantal landen om echt stelling in te nemen. Al die berichten over overleden bouwvakkers waren kennelijk minder van belang.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo jun 11, 2014 8:02 am

Straf dreigt voor Beckenbauer
door Rob Savelberg

Onze oosterburen zijn zeer bezorgd dat hun ’Kaiser’, Franz Beckenbauer, wordt genoemd in het smeergeldschandaal inzake het inmiddels omstreden WK Voetbal 2022 in Qatar. De wereldkampioen van 1974 (speler) en 1990 (coach) had diverse geheime ontmoetingen met voormalig FIFA-vice-voorzitter Mohammed Bin Hammam, die ervan verdacht wordt andere functionarissen van de wereldvoetbalbond voor 3,7 miljoen euro te hebben omgekocht. Voor zijn Aziatische collega’s ’besteedde’ hij naar verluidt 1,7 miljoen dollar extra.

Volgens de Engelse krant Sunday Times, die in het bezit is van een miljoen brisante e-mails van de Aziatische voetbalbond AFC, heeft de inmiddels levenslang geschorste Bin Hammam Beckenbauer (68) vijf maanden na de verkiezing van Qatar naar Doha uitgenodigd. Zijn management gaf toe dat hij er als adviseur voor de rederij E.R. Capital Holding uit Hamburg geweest is. Dat kostte investeringsmaatschappij E.R. 250.000 dollar.

De Duitse voetbalbond DFB beoogde in 2010 Australië haar stem voor het WK in 2022 te geven, maar mogelijk heeft Beckenbauer als toenmalig DFB-afgevaardigde op eigen houtje anders gehandeld. De enige stem voor Australië kwam namelijk van FIFA-baas Sepp Blatter. Qatar won de WK-verkiezing, kort erop kreeg staatsbedrijf Deutsche Bahn er een enorme opdracht voor 17 miljard euro aan spoorweginvesteringen. Ook Siemens en Hochtief profiteerden flink.

Beckenbauer speelde ook al een dubieuze rol bij de keus voor Rusland als WK-land in 2018. Kort na de verkiezing voor de Russen gaf hij zijn mandaat bij de FIFA op en ging voor de Russische energiesector en staatsbedrijf Gazprom werken.

Momenteel is er een speciale ethiekcommissie van de Wereldvoetbalbond onder leiding van de gerenommeerde Amerikaanse aanklager Michael Garcia actief. Hij wil Beckenbauer aan de tand voelen. Die wil echter niet meewerken, ofschoon hij daar volgens de FIFA-reglementen toe verplicht is, omdat hij als erevoorzitter van FC Bayern München nog een voetbalfunctie bekleedt.

Maar de eigengereide Beckenbauer beroept zich erop dat hij geen Engels begrijpt, en dat hij Duits met Garcia wilde praten.
www.telegraaf.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do jun 12, 2014 9:44 am

Zodra oud voetballers eenmaal in het bobo circuit terecht komen zijn de meeste geen haar beter dan al die beroepsbestuurders. Zie bijvoorbeeld ook Michel Platini.

Het hele voetbal hangt van corruptie aan elkaar. De belangen zijn te groot geworden.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do mar 31, 2016 9:42 am

http://www.theguardian.com/global-devel ... ys-amnesty

En straks gaan er duizenden mensen lekker feest vieren in de woestijnhitte in air-conditioned stadions. Feesten op het graf van de bouwvakkers die geen stem hebben. We staan erbij en doen er niks aan.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do mar 31, 2016 11:28 am

En wat had jij er persoonlijk aan willen doen?
YNWA

Khraa

Bericht door Khraa » do mar 31, 2016 12:26 pm

Ik koop in ieder geval niets meer van de sponsoren van de Fifa.

Daarnaast ga ik zeker geen minuut kijken van een WK in Qatar. Gelukkig zal het Nederlands elftal dat toernooi ook waarschijnlijk gaan "boycotten".
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do mar 31, 2016 12:40 pm

InnerHarbour schreef:En wat had jij er persoonlijk aan willen doen?
Je kan er persoonlijk niet veel aan doen. Ik vind wel dat de KNVB of Nederlandse overheid (of EU) zich weleens mag uitspreken. Het is inmiddels bekend dat er gerommeld is met biedingen en daar bovenop wordt er ook nog eens moderne slavenhandel bedreven. Laat ze in godsnaam eens voelen dat geld niet alles kan kopen/realiseren. Straks krijgen we weer een halfslachtige poging om het aan te kaarten, maar is er teveel geld mee gemoeid dus laten we het maar gebeuren.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do mar 31, 2016 11:53 pm

Wel heel erg voorbarig om te roepen dat NL ook op dit WK vast wel weer afwezig zal zijn, over 5 of 6 jaar liggen de verhoudingen in het voetbal misschien weer heel anders.
En irritant genoeg zal Nederland dan erg zijn gretig om aan 't WK te mogen meedoen en ongetwijfeld zullen plukjes supporters uit alle uithoeken van de wereld in die woestijn opduiken.

Het zou gewoon heel erg mooi zijn als de wereldkampioen van 2018, of eigenlijk gewoon al nu de huidige titelhouder Duitsland zou zeggen: Rusland en Qatar is geen zuivere koffie, we gaan er niet heen en wij hebben (een replica van) de wereldbeker in ons bezit. We doen nooit meer iets onder de vlag van de FIFA en samen met 2 of 3 buurlanden organiseren we een toernooi. Brazilië, Argentinië, Uruguay en circa 25 anderen zijn bij dezen uitgenodigd en wie wint overhandigen we de beker. Dahaag Fifa!

Maarja, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr apr 01, 2016 6:50 am

Gezien de steekpenningen van Beckenbauer kun je je afvragen of het ooit weleens allemaal legaal gegaan is. Corruptie is duidelijk niet alleen een probleem in Rusland en Qatar.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Khraa

Bericht door Khraa » vr jan 06, 2017 12:43 pm

Zwitserse rechtbank verwerpt eis FNV tegen FIFA om uitbuiting in Qatar
Foto: ANP
Gepubliceerd: 06 januari 2017 12:16
Laatste update: 06 januari 2017 12:18

Een rechtbank in Zwitserland heeft een klacht van de Nederlandse vakbond FNV over de erbarmelijke werkomstandigheden van arbeiders in Qatar vrijdag afgewezen. Een rechtbank in Zwitserland heeft een klacht van de Nederlandse vakbond FNV over de erbarmelijke werkomstandigheden van arbeiders in Qatar vrijdag afgewezen. De vakbond had wereldvoetbalbond FIFA voor de rechter gedaagd vanwege structurele schending van mensenrechten bij de bouw van stadions voor het WK voetbal van 2022 in het oliestaatje.

De FNV wilde dat de FIFA zou erkennen dat het een verkeerde beslissing is geweest het WK aan Qatar toe te wijzen, eiste dat de bond er alles aan zou doen de leef- en werkomstandigheden van de werknemers te verbeteren en had ook namens een slachtoffer een schadeclaim ingediend.

Volgens de FIFA heeft de rechter in Zürich bepaald dat de mondiale voetbalbond de situatie in Qatar goed controleert. ''Ze zal er bij de autoriteiten in Qatar voortdurend op aandringen veilige en fatsoenlijke werkomstandigheden te creëren.''
:excited.gif: Alsof die corrupte eikels bij de Fifa iets aan de werkomstandigheden doen. Zolang er maar met geld wordt geschoven komt het goed. Volgende WK zal wel in China zijn.
nu.nl

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr jan 06, 2017 12:49 pm

Mmmmmm, Kraa heeft geen vertrouwen in de rechtspraak, hebben we alweer iets gemeen. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:
YNWA

Khraa

Bericht door Khraa » vr jan 06, 2017 1:47 pm

He bah, pas op hoor, anders ga ik nuanceren!

Plaats reactie