Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Ploeterend of oogstrelend

Moderator: mods

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Wouter » zo nov 13, 2011 2:58 pm

Om te winnen zul je goed moeten voetballen, dat kan aanvallend of minder aanvallend, aanvallend is vaak mooier om te zien, het kan opportunistisch of op balbezit, het kan via individuele bevliegingen of combinatievoetbal. Ook dat laatste is vaak mooier om te zien.
Zullen we het er dan op houden dat het Nederlands elftal zeer goed verdedigend voetbal heeft gespeeld? Overigens heb je goede aanvallers nodig om goed verdedigend te kunnen spelen (anders krijg je problemen met het scoren) en goede verdedigers om goed aanvallend te kunnen spelen (anders worden ze aan alle kanten voorbij gelopen met grote ruimtes om hen heen en word je weggecounterd). Van Marwijk heeft dat goed ingezien.
Maar Nederland kan alleen maar succesvol zijn met aanvallend combinatievoetbal.
Van Marwijk heeft laten zien dat dit niet klopt. Verdedigend waren ze groots op het WK - ze gaven bijna niks weg, met name dankzij het verdedigende blok op het middenveld - en met Robben en Sneijder weet je dat je voorin altijd wel kansen op een doelpunt krijgt.
Jij verliest dus liever de finale na een WK vol met afbraakvoetbal dan dat je in de kwartfinale sneuvelt met prachtvoetbal? Je gaat namelijk even voorbij aan het punt dat Nederland, in the end, ook gewoon verliest met afbraakvoetbal.
Ja, doe me een lol zeg! Zowel Spanje als Duitsland als Brazilië had een betere selectie dan Oranje. En als Robben die kans afmaakt word je nog kampioen ook. Met een "laten we op zijn Hollands achterin lekker alles opengooien"-tactiek waren ze nooit zo ver gekomen. Dit was gewoon een prima prestatie met deze selectie: hard geknokt, geen gezeik in de selectie, verdedigend stond de organisatie prima en ze zijn verder gekomen dan wie dan ook voor mogelijk had gehouden.

Ja, ik win liever met verdedigend voetbal dan dat ik verlies met aanvallend voetbal. Als Vitesse met 4-5-1 kampioen zou kunnen worden, vind ik dat prima. Ik heb juist weinig op met lui die met een vingertje gaan lopen zwaaien als een ploeg met verdedigend voetbal succes heeft. Zoals Inter een paar jaar geleden in de Champions League tegen Barcelona. Toen riep de Amsterdamse grachtengordel dat Inter zo laf had gespeeld. Terwijl Inter juist een geweldige prestatie had geleverd door één van de beste elftallen ooit te verslaan, puur door geweldig te verdedigen en met behulp van counterspits Milito.
Laatst gewijzigd door Wouter op zo nov 13, 2011 3:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Bert » zo nov 13, 2011 3:02 pm

Jabu schreef:Bosnië ook sterker dan Portugal maar met name Ibisevic springt slordig met de grote kansen om.
Opvallende rol heeft Medunjanin daar ook.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Le T. » zo nov 13, 2011 3:25 pm

Wouter schreef:
Om te winnen zul je goed moeten voetballen, dat kan aanvallend of minder aanvallend, aanvallend is vaak mooier om te zien, het kan opportunistisch of op balbezit, het kan via individuele bevliegingen of combinatievoetbal. Ook dat laatste is vaak mooier om te zien.
Zullen we het er dan op houden dat het Nederlands elftal zeer goed verdedigend voetbal heeft gespeeld? Overigens heb je goede aanvallers nodig om goed verdedigend te kunnen spelen (anders krijg je problemen met het scoren) en goede verdedigers om goed aanvallend te kunnen spelen (anders worden ze aan alle kanten voorbij gelopen met grote ruimtes om hen heen en word je weggecounterd). Van Marwijk heeft dat goed ingezien.
Maar Nederland kan alleen maar succesvol zijn met aanvallend combinatievoetbal.
Van Marwijk heeft laten zien dat dit niet klopt. Verdedigend waren ze groots op het WK - ze gaven bijna niks weg, met name dankzij het verdedigende blok op het middenveld -
Dat is niet waar natuurlijk. Brazilie wandelde er een helft doorheen, Uruguay kreeg aardig wat kansen, zelfs Slowakije scoorde geloof ik, tegen Japan was het op het laatst nog billenknijpen...
en met Robben en Sneijder weet je dat je voorin altijd wel kansen op een doelpunt krijgt.
Ja, maar je weet ook dat een kans niet goed genoeg is om wat af te dwingen. Als het meezit en je komt op voorsprong dan kun je daarmee een heel eind komen. Als je op 1-0 achter komt en je hebt een nog minuut of 10 te gaan dan redt je het er niet mee, vandaar misschien dat Sneijder besloot vanaf de aftrap maar op goal te schieten. Hij gaf het op.
Ja, doe me een lol zeg! Zowel Spanje als Duitsland als Brazilië had een betere selectie dan Oranje.
Niet echt. Maar juist als je zwakkere selectie hebt kun je toch meedoen om de hoofdprijs doordat je beter combinatievoetbal speelt.
En als Robben die kans afmaakt word je nog kampioen ook.
En als Slowakije zijn kansen benut lig je er na de 1e ronde uit.
Met een "laten we op zijn Hollands achterin lekker alles opengooien"-tactiek waren ze nooit zo ver gekomen. Dit was gewoon een prima prestatie met deze selectie: hard geknokt, geen gezeik in de selectie, verdedigend stond de organisatie prima en ze zijn verder gekomen dan wie dan ook voor mogelijk had gehouden.
Ik respecteer de prestatie ook wel, maar het combinatievoetbal uit de kwalificatie ontbrak gewoon helemaal, en dat is geen kwestie van verdedigend of aanvallend spelen, maar een kwestie van aanvallend matig spelen. Met twee controleurs kun je ook wel combinatievoetbal spelen, het zijn geen Enoh's. Alleen dan moet de aanvallende middenvelder wel combinaties opzetten, en daar had hij geen zin in.
Ja, ik win liever met verdedigend voetbal dan dat ik verlies met aanvallend voetbal. Als Vitesse met 4-5-1 kampioen zou kunnen worden, vind ik dat prima. Ik heb juist weinig op met lui die met een vingertje gaan lopen zwaaien als een ploeg met verdedigend voetbal succes heeft. Zoals Inter een paar jaar geleden in de Champions League tegen Barcelona. Toen riep de Amsterdamse grachtengordel dat Inter zo laf had gespeeld. Terwijl Inter juist een geweldige prestatie had geleverd door één van de beste elftallen ooit te verslaan, puur door geweldig te verdedigen en met behulp van counterspits Milito.
Ja, maar dat kan Nederland niet, daar ligt de kracht van Nederland niet. Als je een toernooi wil winnen zul je in je eigen kracht moeten spelen, dan moet je dus zorgen dat er lekker gecombineerd wordt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door wimpey » zo nov 13, 2011 3:49 pm

Wouter schreef: Eens, het Nederlands elftal gaat tekort komen op het EK, normaal gesproken.
Dat WK wordt zwaar geromantiseerd. Zelden zo'n zwak Brazilie gezien, tijdens een WK. Met een absolute 0 als trainer. Het ging in iedere wedstrijd met horten en stoten. En Spanje was veel beter.
Wouter schreef: Iemand die altijd op de goede plek staat binnen het strafschopgebied en vrijwel elke kans afmaakt. Dat hij niet kan voetballen is natuurlijk gelul; iemand die zo vaak en overal scoort is altijd waardevol voor een team.
Ik zie het probleem-KJH ook niet zo. Heeft er dit seizoen alweer 25 inliggen. Niets mis met een 'afmaker'. Als Oranje nou een bétere spits had...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Jöhnk » zo nov 13, 2011 4:08 pm

Wouter schreef:
Liever in de kwartfinale sneuvelen met mooi aantrekkelijk voetbal dan de finale halen (en die ook gewoon verliezen) met het afbraakvoetbal van het afgelopen WK.
Daar ben ik het totaal mee oneens. Het gaat in het voetbal om de winst, punt uit. En in het voetbal kom je alleen ver als je het ook verdedigend goed voor elkaar hebt. Maar ik weet dat het typisch Hollands is om in schoonheid te willen worden afgemaakt.

Gelukkig ben ik opgegroeid in Gelderland en heb ik geen last van dat soort afwijkingen... :hypocrite.gif:
Het gaat inderdaad om de winst. Maar dan is het wel zeer merkwaardig dat je wereldkampioen oefenwedstrijden Van Marwijk een betere bondscoach vindt dan de degene die een WK finale heeft behaald en daarbovenop een EK titel heeft gewonnen.

De vraag is natuurlijk op welke manier je de meeste kans maakt om te winnen. Je kunt prima vinden dat je met aanvallend combinatievoetbal meer kans maakt om te winnen dan met afbraakvoetbal, want volgens mij is Spanje wereldkampioen geworden en niet Nederland. (Het is overigens ook een populair misverstand onder Ajax-supporters dat Ajax ondanks de huisstijl zo succesvol is geweest in plaats van dankzij. Stupid.)

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door jabu » zo nov 13, 2011 4:19 pm

Bertje schreef:
Jabu schreef:Bosnië ook sterker dan Portugal maar met name Ibisevic springt slordig met de grote kansen om.
Opvallende rol heeft Medunjanin daar ook.
Op het middenveld en in de aanval hebben ze zeer veel opties met oa Dzeko (Bundesliga/Man City), Ibisevic (Bundesliga), Muslimovic (Serie A/PAOK), Misimovic (Bundesliga/Rusland), Pjanic (Roma), Bajramovic (Bundesliga), Rahimic (Rusland) en Ibricic (Rusland). Doordat er nu aanwas komt van 'Duitse' jongens die ervaring en discipline opdoen in de Bundesliga en spelers die bv naar de Russische competitie of Spanje (Spahic bij Sevilla) gaan, is het bondscoach Safet Susic gelukt er een hecht collectief van te maken met spelers voorin die het verschil maken. Toch denk ik dat ze het weer niet gaan redden tegen het veel uitgekooktere Portugal 0-0 thuis is niet slecht, maar om door te gaan hadden ze denk ik moeten winnen. Nu klaart Portugal het klusje wel in eigen huis.

Overigens was mijn opmerking dat Bosnie sterker was vooral gebaseerd op de laatste fase van de wedstrijd. Aanvankelijk keek ik naar Turkije vs Kroatie en nadat ik overschakelde zag ik Bosnie domineren. Later begreep ik dat zij dat vooral in de laatste fase van de wedstrijd deden.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door wimpey » zo nov 13, 2011 4:21 pm

Jöhnk schreef: (Het is overigens ook een populair misverstand onder Ajax-supporters dat Ajax ondanks de huisstijl zo succesvol is geweest in plaats van dankzij. Stupid.)
Het valt en staat natuurlijk met kwaliteit. Daarom stond Ajax in het verleden wel eens. En vallen we nu steeds.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Jöhnk » zo nov 13, 2011 4:29 pm

Zeker, maar waarom ontbreekt die kwaliteit? Dat heeft ook te maken met het zogenaamde realisme. Met het idee dat het op een andere manier zogenaamd veel beter zou kunnen.

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Wouter » zo nov 13, 2011 5:16 pm

Het gaat inderdaad om de winst. Maar dan is het wel zeer merkwaardig dat je wereldkampioen oefenwedstrijden Van Marwijk een betere bondscoach vindt dan de degene die een WK finale heeft behaald en daarbovenop een EK titel heeft gewonnen.
Niet echt, want in ´88, en zeker in ´74 en ´78, hadden we ook betere spelers, naar mijn mening. Ook (of misschien wel juist) achterin.
Je kunt prima vinden dat je met aanvallend combinatievoetbal meer kans maakt om te winnen dan met afbraakvoetbal, want volgens mij is Spanje wereldkampioen geworden en niet Nederland. (Het is overigens ook een populair misverstand onder Ajax-supporters dat Ajax ondanks de huisstijl zo succesvol is geweest in plaats van dankzij. Stupid.)
Spanje heeft ook beduidend betere spelers. Het is logisch dat ons middenveld het aflegt tegen Xavi en Iniesta, bijvoorbeeld. Dan weet je dat je onder druk komt, het achterin dicht moet proberen te houden en moet hopen op een snelle uitbraak van Robben. Nederland heeft geknokt en in de 118e (?) minuut moesten we buigen voor een bijzonder goede ploeg. Geen schande toch?
Dat is niet waar natuurlijk. Brazilie wandelde er een helft doorheen, Uruguay kreeg aardig wat kansen, zelfs Slowakije scoorde geloof ik, tegen Japan was het op het laatst nog billenknijpen...
Op de finale en de eerste helft tegen Brazilië na had ik geen seconde het idee dat Nederland wel eens zou kunnen verliezen. Van tevoren zei iedereen dat we veel te veel doelpunten tegen zouden krijgen met deze verdediging. Logisch ook, want Van Marwijk moest tegen Brazilië zelfs een beroep doen op Ooijer. De Nederlandse achterhoede bestaat uit middelmatige spelers, die op internationaal niveau de hulp van jongens als Van Bommel nodig hebben.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Le T. » zo nov 13, 2011 5:21 pm

wimpey schreef:Ik zie het probleem-KJH ook niet zo. Heeft er dit seizoen alweer 25 inliggen.
7 veldgoals in 11 competitiewedstrijd? Dat is ongeveer net zoveel als het hele vorige seizoen... Maar ja, als hij er even wat intikt en de penalties mag nemen dan wordt het van de daken geschreeuwd, en zodra hij weer eens een periode heeft dat ook het scoren niet lukt dan ligt het overal aan behalve aan hem en wordt het verdrongen.
Niets mis met een 'afmaker'.
Nederland presteerde ook altijd zo goed met Van Nistelrooij?
Als Oranje nou een bétere spits had...
Wel eentje die twee niveau's hoger speelt, en daar meer en regelmatiger scoort en tegen veel grotere tegenstanders, en die ook gewoon de techniek en het atletisch vermogen heeft om op het hoogste niveau niet door de mand te vallen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Wouter » zo nov 13, 2011 5:29 pm

Even de opstellingen van de finale erbij pakken hoor:
opstelling Nederland
Maarten Stekelenburg, Gregory van der Wiel, Joris Mathijsen, John Heitinga, Giovanni van Bronckhorst (Edson Braafheid, 105'), Arjen Robben, Mark van Bommel, Nigel de Jong, Wesley Sneijder, Dirk Kuijt (Eljero Elia, 71'), Robin van Persie

opstelling Spanje
Casillas, Ramos, Pique, Puyol, Capdevilla, Alonso (Fábregas, 87'), Xavi, Busquets, Iniesta, Pedro (Navas, 60'), Villa (Torres, 106')
Op Capdevilla en Villa, die die zomer wel naar Barca zou vertrekken overigens, na speelden alle basisspelers van Spanje bij Barcelona of Real Madrid; bij de absolute topteams van Europa dus. Bij het Nederlands elftal hadden we maar enkele spelers van absoluut topniveau: Sneijder, Robben, en, met een beetje goede wil, Van Bommel en Van Persie. De rest speelde bij de Europese subtop en Stekelenburg (die zich wel als topkeeper ontpopte natuurlijk), Van Bronckhorst en Van der Wiel daar nog onder. Eigenlijk is het toch een wonder dat we Spanje nog een beetje partij hebben kunnen bieden?

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Wouter » zo nov 13, 2011 5:35 pm

Nederland presteerde ook altijd zo goed met Van Nistelrooij?
Nee, maar wel met Huntelaar, en, om de één of andere duistere reden, minder met Van Persie.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Le T. » zo nov 13, 2011 5:43 pm

Wouter schreef:Even de opstellingen van de finale erbij pakken hoor:
opstelling Nederland
Maarten Stekelenburg, Gregory van der Wiel, Joris Mathijsen, John Heitinga, Giovanni van Bronckhorst (Edson Braafheid, 105'), Arjen Robben, Mark van Bommel, Nigel de Jong, Wesley Sneijder, Dirk Kuijt (Eljero Elia, 71'), Robin van Persie

opstelling Spanje
Casillas, Ramos, Pique, Puyol, Capdevilla, Alonso (Fábregas, 87'), Xavi, Busquets, Iniesta, Pedro (Navas, 60'), Villa (Torres, 106')
Op Capdevilla en Villa, die die zomer wel naar Barca zou vertrekken overigens, na speelden alle basisspelers van Spanje bij Barcelona of Real Madrid; bij de absolute topteams van Europa dus. Bij het Nederlands elftal hadden we maar enkele spelers van absoluut topniveau: Sneijder, Robben, en, met een beetje goede wil, Van Bommel en Van Persie. De rest speelde bij de Europese subtop en Stekelenburg (die zich wel als topkeeper ontpopte natuurlijk), Van Bronckhorst en Van der Wiel daar nog onder. Eigenlijk is het toch een wonder dat we Spanje nog een beetje partij hebben kunnen bieden?
Nee, vind ik niet. Spanje kan leuk de bal rondtikken, maar qua combinatievoetbal kunnen ze nog van Nederland leren, maar dat kon dat Nederland zelf ook. Spanje was inderdaad veel sterker.

Maar een middenveld met VdV, Sneijder en Van Bommel hoeft niet onder te doen voor Iniesta, Xavi en Alonso. Niet qua hardheid, niet qua ballen afpakken en zeker niet qua combinaties. Maar dat komt dan omdat Sneijder en VdV heel goed samen kunnen spelen en dan moeten ze er wel allebei instaan, als Sneijder alleen het spel moet maken dan wordt het spel niet gemaakt, of althans, op het WK gebeurde dat in ieder geval niet. De Nederlandse aanval is dan een stuk sterker, zeker weer in combinatie met dat middenveld. Er zit gewoon meer creativiteit en improvisatie in, en we hebben buitenspelers. Van dat geschuifel aan de zijlijn van Spanje wordt niemand vrolijk, en niemand bang. Daar zit ook nog geen Robben bij. Alleen hun verdediging is veel beter, maar als Nederland op zijn best speelt, is Nederland beter in aanvallen dan Spanje dat op zijn best speelt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Le T. » zo nov 13, 2011 5:57 pm

Wouter schreef:
Nederland presteerde ook altijd zo goed met Van Nistelrooij?
Nee, maar wel met Huntelaar,
Onzin, Nederland gaat gewoon makkelijk de kwalificatie door. Echt presteren met Huntelaar is nog niet aan de orde geweest. Tegen Brazilië mocht hij invallen maar dat werd een tamelijk genante vertoning waarin hij met zijn getreuzel en gebrekkige balcontrole in korter tijd drie kansen/ hoopgevende aanvallen om zeep wist te helpen. Ik vond hem de afgelopen kwalificatie één wedstrijd best goed spelen, maar voor de rest was het gewoon grote kansen maken, tussen het missen van grote kansen door. Bij deze krachtsverhoudingen kreeg hij elke wedstrijd wel 3 grote kansen, omdat je tegen deze tegenstanders wel met een mannetje minder kansen kunt uitspelen. Dan heeft hij er nog veel gemist.
en, om de één of andere duistere reden, minder met Van Persie.
Met Van Persie is de finale van een WK gehaald, dat is dus ook een prestatie van hem. Dat leek mij geen toeval, omdat Van Nistelrooij ook altijd wel scoorde tegen de kleine landen en de semiprofs in de kwalificatie, maar je het altijd moeilijk kreeg in een toernooi als je voorin een speler hebt lopen die vooral balverlies lijdt en alleen aanspeelbaar is voor een kans zelf en niet meehelpt iets uitspelen. Voor het eerst sinds euro 2000 stond er weer een voetballer voorin en voor het eerst werd er weer eens niet ondermaats gepresteerd. Er kwam sowiesos meteen veel meer voetbal in toen Van Persie voor het eerst de spitspositie van Van Nistelrooij overnam.

Dat Van Persie op het WK niet veel liet zien kent helemaal geen duistere reden, maar een volmaakt heldere oorzaak. Als je een voetballende spits opstelt moet je die natuurlijk wel laten voetballen en daar heb je meerdere spelers voor nodig. Sneijder heeft het WK een keer of 100 op goal schoten, of althans in die richting, en ongeveer 3 keer Van Persie aangespeeld.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Wouter » zo nov 13, 2011 6:36 pm

Maar een middenveld met VdV, Sneijder en Van Bommel hoeft niet onder te doen voor Iniesta, Xavi en Alonso. Niet qua hardheid, niet qua ballen afpakken en zeker niet qua combinaties. Maar dat komt dan omdat Sneijder en VdV heel goed samen kunnen spelen en dan moeten ze er wel allebei instaan, als Sneijder alleen het spel moet maken dan wordt het spel niet gemaakt, of althans, op het WK gebeurde dat in ieder geval niet.
Nou, als je Van der Vaart met Sneijder en Van Bommel opstelt, moet Van der Vaart verdedigend wel veel werk opknappen. Ik weet niet of hij dat allemaal zou kunnen belopen in een topwedstrijd. Daarnaast schat ik het middenveld van Spanje toch nog net iets hoger in, maar goed, daarover kun je van mening verschillen. Jongens als Kuijt en Elia komen overigens ook tekort voor de Europese top, in tegenstelling tot Pedro en Villa. Dus of onze aanval beter is?
Dat Van Persie op het WK niet veel liet zien kent helemaal geen duistere reden, maar een volmaakt heldere oorzaak. Als je een voetballende spits opstelt moet je die natuurlijk wel laten voetballen en daar heb je meerdere spelers voor nodig. Sneijder heeft het WK een keer of 100 op goal schoten, of althans in die richting, en ongeveer 3 keer Van Persie aangespeeld.
Tja, als je weinig wordt bereikt kan het zijn dat de anderen jou onterecht over het hoofd zien, maar ook dat je als spits je te weinig vrij weet te lopen. Overigens vond ik Sneijder juist prima spelen dit WK. Ik had zelf meer de indruk dat Van Persie er meer onder "leed" dat de mensen op de vleugels (doorgaans Robben en Van der Vaart) steeds naar binnen trokken en weinig voorzetten afleverden. Daar zou Huntelaar overigens ook last van hebben.
Met Van Persie is de finale van een WK gehaald, dat is dus ook een prestatie van hem. Dat leek mij geen toeval, omdat Van Nistelrooij ook altijd wel scoorde tegen de kleine landen en de semiprofs in de kwalificatie, maar je het altijd moeilijk kreeg in een toernooi als je voorin een speler hebt lopen die vooral balverlies lijdt en alleen aanspeelbaar is voor een kans zelf en niet meehelpt iets uitspelen. Voor het eerst sinds euro 2000 stond er weer een voetballer voorin en voor het eerst werd er weer eens niet ondermaats gepresteerd.
Kom op zeg, iedereen is het erover eens dat Van Persie op het WK niet uit de verf kwam. Ook ik vind hem een goede voetballer, maar het samenspel met de spelers om hem heen (Sneijder, Robben en Van der Vaart) ging niet altijd geweldig. Dat hoeft niet alleen aan hem te liggen, dat is waar, maar om te stellen dat we dankzij het goede spel van onze voetballende spits de finale hebben gehaald lijkt me ietwat raar.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Jöhnk » zo nov 13, 2011 7:18 pm

Wouter schreef:Spanje heeft ook beduidend betere spelers. Het is logisch dat ons middenveld het aflegt tegen Xavi en Iniesta, bijvoorbeeld. Dan weet je dat je onder druk komt, het achterin dicht moet proberen te houden en moet hopen op een snelle uitbraak van Robben. Nederland heeft geknokt en in de 118e (?) minuut moesten we buigen voor een bijzonder goede ploeg. Geen schande toch?
Het was een gigantische schande. Als de scheidsrechter gewoon zijn werk doet dan vliegen zowel De Jong en Van Bommel er in de eerste helft uit en wordt het een historische uitslag.

Sowieso is je betoog voor een groot gedeelte gestoeld op (achteraf geromantiseerd) toeval. Want dat Nederland 'extreem weinig weggaf' en 'geweldig verdedigde' is natuurlijk onzin. Waar kwamen die open kansen voor Vittek dan vandaan? Waarom wandelde Robinho er dan zomaar doorheen? Waarom scoorde Uruguay dan twee keer?

Er werd gewoon veel weggegeven en er werd weinig gecreeerd. Op de lange duur past het resultaat zich daarop aan. Het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat Nederland op het EK afgaat als een gieter. Met de 'beste bondscoach aller tijden' aan het roer.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Le T. » zo nov 13, 2011 8:16 pm

Wouter schreef:
Maar een middenveld met VdV, Sneijder en Van Bommel hoeft niet onder te doen voor Iniesta, Xavi en Alonso. Niet qua hardheid, niet qua ballen afpakken en zeker niet qua combinaties. Maar dat komt dan omdat Sneijder en VdV heel goed samen kunnen spelen en dan moeten ze er wel allebei instaan, als Sneijder alleen het spel moet maken dan wordt het spel niet gemaakt, of althans, op het WK gebeurde dat in ieder geval niet.
Nou, als je Van der Vaart met Sneijder en Van Bommel opstelt, moet Van der Vaart verdedigend wel veel werk opknappen. Ik weet niet of hij dat allemaal zou kunnen belopen in een topwedstrijd.
Hij loopt zich wel eens over de kop en doseert niet, omdat hij overal wil zijn, maar als het goed staat moet dat geen probleem zijn.
Daarnaast schat ik het middenveld van Spanje toch nog net iets hoger in, maar goed, daarover kun je van mening verschillen. Jongens als Kuijt en Elia komen overigens ook tekort voor de Europese top, in tegenstelling tot Pedro en Villa. Dus of onze aanval beter is?
Ik vind het wel goede spelers, maar ze hebben niet iemand die even gaat dribbelen en schiet of buitenom gaat, ze hebben ook niet echt kopkracht, en hebben toch wat minder creativiteit en doelgerichtheid. Het is wel erg veel tikken en Nederland op zijn best speelt in mijn optiek het beste combinatievoetbal, met 1 keer afgewisseld met acties en hele onverwachte aanvallen. Dat is ook niet zo raar, wat Spanje doet is in wezen Nederlands voetbal imiteren.
Dat Van Persie op het WK niet veel liet zien kent helemaal geen duistere reden, maar een volmaakt heldere oorzaak. Als je een voetballende spits opstelt moet je die natuurlijk wel laten voetballen en daar heb je meerdere spelers voor nodig. Sneijder heeft het WK een keer of 100 op goal schoten, of althans in die richting, en ongeveer 3 keer Van Persie aangespeeld.
Tja, als je weinig wordt bereikt kan het zijn dat de anderen jou onterecht over het hoofd zien, maar ook dat je als spits je te weinig vrij weet te lopen. Overigens vond ik Sneijder juist prima spelen dit WK.
Of dat er geen situaties worden gecreeerd waarin je vrij kan lopen. Het probleem met Sneijder was juist dat het of die ene pass was die iemand vrij voor de keeper moest zetten, of hij zelf ging schieten. Maar die ene pass moest dan uit het niets komen, en dan is dus een pass die vrij lang onderweg is en waarbij een aanvaller niet in een voordelige positie is. Als Sneijder nou het spel had gemaakt, dan is er al beweging en combinatie voordat die pass gespeeld wordt, en is de situatie al gevaarlijk. Sneijder probeerde hem er eigenlijk alleen maar overheen te leggen, dat mislukt dan meestal, en als het lukte dan was het nog makkelijk te verdedigen. Eerst een verdediging uit positie spelen met combineren, en dan de laatste of op een na laatste pass geven werkt veel beter. Daarom vond ik Sneijder de belangrijkste oorzaak waardoor het combinatiespel uit de kwalificatie helemaal weg was.
Ik had zelf meer de indruk dat Van Persie er meer onder "leed" dat de mensen op de vleugels (doorgaans Robben en Van der Vaart) steeds naar binnen trokken en weinig voorzetten afleverden. Daar zou Huntelaar overigens ook last van hebben.
Huntelaar zou vooral last hebben van het feit dat iedereen harder kan rennen, hoger kan springen en de ballen hard ingespeeld moeten worden en zuiver weer teruggespeeld, en van zijn eigen klungeligheid. Sterker nog, dat laatste had hij nogal pijnlijk tegen Brazilie. Ik denk dat dat wel meevalt met Robben, die trekt wel veel naar binnen, maar Van Persie kan dan ook weer naar de buitenkant. VdV kan op linksbuiten niet het spel maken, als je hem op het middenveld zet kan hij de combinaties opzetten en de aanvallen verzinnen, en kan Sneijder er met zijn sterke punt tussen zitten, die laatste schakel, dat passje, de actie of zelfs het schot. Sneijder is helemaal niet van het tik-tik-tik, die is van het pats-boem. Ook een kwaliteit maar een andere. Omdat hij bij Ajax op 10 stond doet iedereen alsof hij een spelmaker is, maar dat kon hij toen ook al niet, en dat hoeft hij bij Inter ook niet.
Met Van Persie is de finale van een WK gehaald, dat is dus ook een prestatie van hem. Dat leek mij geen toeval, omdat Van Nistelrooij ook altijd wel scoorde tegen de kleine landen en de semiprofs in de kwalificatie, maar je het altijd moeilijk kreeg in een toernooi als je voorin een speler hebt lopen die vooral balverlies lijdt en alleen aanspeelbaar is voor een kans zelf en niet meehelpt iets uitspelen. Voor het eerst sinds euro 2000 stond er weer een voetballer voorin en voor het eerst werd er weer eens niet ondermaats gepresteerd.
Kom op zeg, iedereen is het erover eens dat Van Persie op het WK niet uit de verf kwam.
Ik ook, maar dat wil niet zeggen dat het niet ook zijn prestatie is. Hij speelde wel bijna alles in een toernooi waarin uitstekend werd gepresteerd. Want ook al komt hij niet uit de verf, hij maakt wel acties, biedt zich aan, houdt de bal vast, maakt ruimte, geeft passjes. Natuurlijk wil je meer van hem, maar als je daar een Van Nistelrooij neerzet dan heb je daarvan heel veel minder en veel meer balverlies, en dat telt ook.
Ook ik vind hem een goede voetballer, maar het samenspel met de spelers om hem heen (Sneijder, Robben en Van der Vaart) ging niet altijd geweldig. Dat hoeft niet alleen aan hem te liggen, dat is waar, maar om te stellen dat we dankzij het goede spel van onze voetballende spits de finale hebben gehaald lijkt me ietwat raar.
Niet meer of minder dan van andere spelers. En dat het gebrek aan samenspel niet aan hem lag was wel zo klaar als een klontje. Al zijn mislukte schoten en passes werden nooit herhaald want het hele land moest in de ban van Sneijder zijn, en dat vond Sneijder zelf ook, maar qua spelmaken kwam er helemaal niets uit, hij moest als 10 juist het middenveld met de aanvallers en de aanvallers onderling verbinden.
Jöhnk schreef:
Wouter schreef:Spanje heeft ook beduidend betere spelers. Het is logisch dat ons middenveld het aflegt tegen Xavi en Iniesta, bijvoorbeeld. Dan weet je dat je onder druk komt, het achterin dicht moet proberen te houden en moet hopen op een snelle uitbraak van Robben. Nederland heeft geknokt en in de 118e (?) minuut moesten we buigen voor een bijzonder goede ploeg. Geen schande toch?
Het was een gigantische schande. Als de scheidsrechter gewoon zijn werk doet dan vliegen zowel De Jong en Van Bommel er in de eerste helft uit en wordt het een historische uitslag.
Eerst Puyol rood, en dan is het een heel andere wedstrijd. Sneijder had trouwens ook nog rood moeten hebben, deed exact hetzelfde als De Jong, en ik weet ook nog wel wat meer Spanjaarden. Kun je zo niet zeggen, ik kan ook zeggen dat diezelfde overschatte scheidsrechter Webb in de CL-finale Sneijder rood had moeten geven, dat was namelijk zo. Dan had Inter verloren en was Sneijder de gebeten hond, en stond hij mentaal heel anders en waarschijnlijk een stuk beter in het toernooi.
Sowieso is je betoog voor een groot gedeelte gestoeld op (achteraf geromantiseerd) toeval. Want dat Nederland 'extreem weinig weggaf' en 'geweldig verdedigde' is natuurlijk onzin. Waar kwamen die open kansen voor Vittek dan vandaan? Waarom wandelde Robinho er dan zomaar doorheen? Waarom scoorde Uruguay dan twee keer?
Klopt.
Er werd gewoon veel weggegeven en er werd weinig gecreeerd. Op de lange duur past het resultaat zich daarop aan. Het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat Nederland op het EK afgaat als een gieter. Met de 'beste bondscoach aller tijden' aan het roer.
Ik heb goeie hoop dat Sneijder op zijn plek is gezet, ik vond hem de afgelopen kwalificatie beter dan ooit, en dat hij VdV erbij zet, want die maakt dat Sneijder goed speelt. Dan kan Nederland heel goed voetballen en heb je Robben die niet af te stoppen is, en heb je ook nog een andere vleugel, zoveel aanvalskracht en zoveel combinerend vermogen heeft geen enkel ander land. Maar dan moet Van Marwijk deze keer wel de lijn van de kwalificatie doortrekken, voordeel is dat Sneijder niet de CL gaat winnen en niet meer zal denken dat hij het alleen moet doen. En hoe je het ook wendt of keert, hij heeft mij op het WK ook teleurgesteld door het voetbal er uit te laten ontsnappen, hij heeft uitstekend gepresteerd en daar gaat het uiteindelijk wel om, dus dat verdient wel respect.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door bryan » ma nov 14, 2011 12:36 am

Ik zit de laatste maanden wedstrijden van Arsenal te kijken (de volle 90 minuten) en Van Persie is gewoon een van de beste aanvallers ter wereld op dit moment. Ik zie hem in die Arsenal shirt en ik denk gewoon soms dat het Bergkamp is.

Tuurlijk, op het WK was hij uit vorm, dat was duidelijk. Maar kan gebeuren toch? Messi was ook uit vorm op het WK.

Maar hoe Van Persie nu speelt is hij duidelijk twee niveau's hoger dan Huntelaar.

Als Van Persie niet past in het systeem van het Nederlandse elftal dan zou ik het systeem maar omgooien. Want hoe ie nu speelt, dat is een speler waar je je team omheen moet bouwen.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door bryan » ma nov 14, 2011 12:57 am

Le T. schreef:Maar Nederland kan alleen maar succesvol zijn met aanvallend combinatievoetbal. Dat zit niet alleen in de aard van ons voetbal, maar ook weer in deze spelersgroep. Dat is ook weer een product van de Nederlandse voetbalcultuur en daarmee hebben we heel veel goede aanvallende spelers, en degenen die dat niet zijn zijn ook weer relatief beter in het aanvallende dan in het verdedigende.
Maar verdedigen is ook een mooie kunst om naar te kijken, mits je goede verdedigers hebt. En als je goede verdedigers hebt kan je ook permiteren om aan te vallen. Lippi had in de halve-finale tegen Duitsland, in de fokking Westfalen stadion nota bena waar Duitsland gewoon nooit had verloren, bij het einde van de verlenging gewoon 4 spitsen in het veld of zo om een doelpunt af te dwingen. En een prachtige doelpunt was het ook, met de aanname van Pirlo en de pass naar Grosso, en de krullende schot. Maar Lippi kon dat allemaal doen omdat ie een echte blok van een verdediging had achterin.

En dat is het grote probleem in het Nederlandse voetbal tegenwoordig: de verdediging. Van Marwijk kan niets anders dan een flinke defensieve middenveld neerzetten want met verdedigers als Heitinga, Mathijssen en Van der Wiel kan je gewoon niet flink gaan aanvallen. Je wordt dan gewoon afgemaakt als je dat doet.

Tuurlijk, men houdt van aanvallend voetbal in Nederland (waar niet), maar om goed aan te vallen moet je dus een degelijke achterlinie hebben. En dat wordt in Nederland, vooral bij de Ajax-school, vaak vergeten. Men doet alsof verdedigen vies is, en verdedigen zou dus niet tot de Nederlandse "voetbalcultuur" horen. Maar dat is gewoon een mythe die de media in Nederland heeft verzonnen. Want ik denk aan verdedigende spelers als Haan, Jansen, Krol, Neeskens, Van Hanagem, Rijkaard, De Boer, Stam, Davids, Wouters... tsja, die waren gewoon tactisch sterk allemaal.

Tuurlijk, iedereen wilt aanvallen. Maar als ze in 1974 Mathijssen en Heitinga achterin hadden, hadden ze de finale gehaald met aanvallend voetbal? Ik denk het niet.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Le T. » ma nov 14, 2011 8:22 am

bryan schreef:
Le T. schreef:Maar Nederland kan alleen maar succesvol zijn met aanvallend combinatievoetbal. Dat zit niet alleen in de aard van ons voetbal, maar ook weer in deze spelersgroep. Dat is ook weer een product van de Nederlandse voetbalcultuur en daarmee hebben we heel veel goede aanvallende spelers, en degenen die dat niet zijn zijn ook weer relatief beter in het aanvallende dan in het verdedigende.
Maar verdedigen is ook een mooie kunst om naar te kijken, mits je goede verdedigers hebt. En als je goede verdedigers hebt kan je ook permiteren om aan te vallen. Lippi had in de halve-finale tegen Duitsland, in de fokking Westfalen stadion nota bena waar Duitsland gewoon nooit had verloren, bij het einde van de verlenging gewoon 4 spitsen in het veld of zo om een doelpunt af te dwingen. En een prachtige doelpunt was het ook, met de aanname van Pirlo en de pass naar Grosso, en de krullende schot. Maar Lippi kon dat allemaal doen omdat ie een echte blok van een verdediging had achterin.

En dat is het grote probleem in het Nederlandse voetbal tegenwoordig: de verdediging. Van Marwijk kan niets anders dan een flinke defensieve middenveld neerzetten want met verdedigers als Heitinga, Mathijssen en Van der Wiel kan je gewoon niet flink gaan aanvallen. Je wordt dan gewoon afgemaakt als je dat doet.

Tuurlijk, men houdt van aanvallend voetbal in Nederland (waar niet), maar om goed aan te vallen moet je dus een degelijke achterlinie hebben. En dat wordt in Nederland, vooral bij de Ajax-school, vaak vergeten. Men doet alsof verdedigen vies is, en verdedigen zou dus niet tot de Nederlandse "voetbalcultuur" horen. Maar dat is gewoon een mythe die de media in Nederland heeft verzonnen. Want ik denk aan verdedigende spelers als Haan, Jansen, Krol, Neeskens, Van Hanagem, Rijkaard, De Boer, Stam, Davids, Wouters... tsja, die waren gewoon tactisch sterk allemaal.
Dat klopt allemaal wel, maar wat Wouters, Davids, De Boer en Rijkaard klassespelers maakt is hun voetballend vermogen bovenop verdedigende kwaliteiten. Waar een land als Italie als topverdediger dan een moordenaar heeft die foutloos alles eruit haalt en dan de bal inlevert bij een voetballer, hebben wij als we topverdedigers hebben verdedigers die geroemd worden om hun pass, of het inschuiven, of het opkomen.

Verder zit er ook wel wat in maar er is ook nog een andere kant. Namelijk dat balbezit de beste verdediging is. Je zou het huidige Barcelona in die zin ook best als een tamelijk verdedigend elftal kunnen beschouwen, omdat ze grote delen van de wedstrijd de bal alleen maar heen en weer tikken zonder het risico te nemen op balverlies met een aanval. De kracht zit hem er juist in dat ze vanuit die defensief veilige toestand over kunnen schakelen op het creeeren van een kans.

Dan heb je ook nog de kwestie van wie achter wie aan moet, en verdedigen begint voorin, dus zit het verdedigende hem ook vaak in wat de aanvallers doen bij balverlies, wat ze mede daardoor willen mijden. Verder valt het ook wel mee. Mathijssen is geen wereldverdediger, maar juist als het goed staat komt hij niet in de problemen, Heitinga idem.

Ook is het niet zo dat we allemaal frivole aanvallers hebben die zich bij balveries uitsluitend omdraaien om te wachten dat de bal weer komt. De verdedigende meerwaarde van De Jong boven VdV is concreet weer niet zo heel groot, want zowel VdV als Sneijder zijn vrij goed in het afjagen van de bal, dan wordt de man met de bal vaak opgesloten en dan moet de tegenstander eigenlijk alweer terug omdat ze als ze aan de bal komen ook weer zoveel voetballend vermogen in de kleine ruimte hebben dat het meteen gevaarlijk wordt. Met De Jong gaat het dan vaak eerst breed of terug waardoor de tegenstander meer man naar voren kan sturen ter ondersteuning in zo'n situatie.

Dan denk ik dat je meer voetballend meer wint dan je verdedigend verliest. Ook omdat in mijn optiek VdV concreet het verschil maakt tussen aanvallend combinatievoetbal of omschakelingsvoetbal, want Sneijder heeft niet het inzicht en geduld om het spel te maken. Als je dan met twee controleurs speelt zou ik kiezen voor VdV. Maar dat zou ik dan ook wel weer jammer vinden, want hoewel ik nooit zo'n fan van Sneijder ben geweest om die reden, mis je dan ook die plotselinge momenten waarin hij van een hoopgevende aanval ineens een gevaarlijke kans maakt. Daar is hij wel akelig goed in geworden. Zonder VdV ontbreekt het hem echter aan de aanvoer daarvoor, en niet alleen van VdV zelf. Dat is wat VdV wél tot spelmaker maakt.
Tuurlijk, iedereen wilt aanvallen. Maar als ze in 1974 Mathijssen en Heitinga achterin hadden, hadden ze de finale gehaald met aanvallend voetbal? Ik denk het niet.
Het klimaat, en dat met name de regels, is veel gunstiger voor aanvallend voetbal dan 20 jaar geleden. Dat speelt Nederland dus in de kaart, Spanje, Duitsland en zelfs Italië hebben er op over moeten schakelen. Daarnaast heb je het inherente voordeel dat je het initiatief kunt nemen. Als je vooral goed bent in verdedigen en je komt op 1-0 of 2-0 achterstand, dan heb je een probleem, als je goed kunt aanvallen en je hebt nog 20 minuten, kun je rustig kansen bij elkaar gaan voetballen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Baseman » ma nov 14, 2011 10:00 am

Echt waar Le T., je maakt jezelf steeds belachelijker door constant Sneijder, Huntelaar en VN af te zeiken en Vd Vaart op te hemelen. Hoezo blinde vlek? :drecul.gif:

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Le T. » ma nov 14, 2011 11:49 am

Ik ben heel genuanceerd over Sneijder en VdV, het is niet dat het een mindere voetballer is, hij heeft andere kwaliteiten. Maar het is nou eenmaal onze nationale troetelkabouter, en dan schijn je maar na te moeten blaten hoe goed hij wel niet is, alsof een speler bij counterploeg Inter dat niet bijster succesvol is sinds het vertrek van Mourinho boven elke twijfel verheven zou moeten zijn en geen mindere punten kan hebben. Inter lijkt me nou niet van een ander niveau dan Tottenham.

En Huntelaar is gewoon een zwakkere uitvoering van RvN, een balletjesafwachter die daardoor veel scoort maar zijn elftal daardoor ook minder laat scoren en vooral minder laat winnen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Lionel » ma nov 14, 2011 12:44 pm

Denk dat KJH meer prijzen gewonnen heeft dan RVP....
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door bryan » ma nov 14, 2011 12:57 pm

Dat klopt allemaal wel, maar wat Wouters, Davids, De Boer en Rijkaard klassespelers maakt is hun voetballend vermogen bovenop verdedigende kwaliteiten. Waar een land als Italie als topverdediger dan een moordenaar heeft die foutloos alles eruit haalt en dan de bal inlevert bij een voetballer, hebben wij als we topverdedigers hebben verdedigers die geroemd worden om hun pass, of het inschuiven, of het opkomen.
Kijk, je haalt hier elke door de Nederlandse media gecreëerde mythe uit de kast. Italiaanse verdedigers zijn moordenaars, Nederlandse verdedigers kunnen naast het verdedigen ook "voetballen." Alsof verdedigen niet een vorm van voetbal zou zijn.

Sinds Euro88 verkoopt de Nederlandse media een mythe dat alles gaat om het aanvallen en dat verdedigen dus anti-voetbal zou zijn. Maar verdedigen is een kunst, en dan heb ik het niet over hard zijn, maar over tactisch sterk zijn. Op het juiste moment op de juiste plaats zijn, subtiel de bal onderscheppen zonder een flinke tackle te moeten inzetten en snel omschakelen van verdediging naar aanval. Dat soort subtiele verdedigers kent Italië wel hoor: Paolo Maldini, Franco Baresi, Alessandro Nesta, Billy Costacurta. Die gasten konden echt voetballen. En zo waren ook Stam, Neeskens, Rijkaard, De Boer, etc.

Maar de laatste 20 jaar is men bezig in Nederland de geschiedenis te herschrijven. Het gevolg is een generatie tactisch zwak verdedigers. Heitinga, Mathijssen, Van der Wiel, Vlaar, Hofland. Staan allemaal steeds verkeerd opgesteld. En wie is de laatste echte topverdediger uit de Ajaxjeugd? De Boer? Lang geleden inmiddels.

Spanje heeft toch Puyol gehad, die jongen kan aardig verdedigen. En Spanje tikt de bal wel aardig rond, maar Xavi en Iniesta zijn ook heel goed in het terugwinnen van de bal. Ook Messi is tactisch sterk bij Barca, hoe vaak heb ik die jongen de bal zien heroveren in zijn eigen helft (en daarom is hij toch een klasse beter dan Ronaldo).

Verdedigen is ook voetballen.
Laatst gewijzigd door bryan op ma nov 14, 2011 1:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kwalificatie EK 2012 (Oekraine en Polen)

Bericht door Lionel » ma nov 14, 2011 1:11 pm

:biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie