Kwalificatie WK 2018

Ploeterend of oogstrelend

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door zeux » di okt 10, 2017 10:52 pm

Ik had nooit verwacht dat NL nog zo relatief dicht bij kwalificatie zou komen... evenveel punten als de nummer twee, eruit - althans niet geplaatst voor playoffs - op doelsaldo. Beter dan ik vooraf gedacht had.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Iniesta » di okt 10, 2017 11:08 pm

En overduidelijk benadeeld door afkeuren goal dost in openingsmatch, deze kwalificatie hebben we redelijk naar vermogen gepresteerd

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Marillion » di okt 10, 2017 11:23 pm

Niet winnen in Zweden (mede door de afgekeurde treffer van Dost) blijkt later erg duur. Verder was met name die aanfluiting in Bulgarije kostbaar en de grote nederlaag in Frankrijk. Daar begon het doelsaldo definitief de verkeerde kant op te lopen. En het zat natuurlijk ook nogal tegen toen Zweden opeens van Frankrijk won. Het had alles bij elkaar zomaar ook de goede kant op kunnen vallen.

Nu was het dan natuurlijk niet ineens allemaal geweldig geweest. De playoffs zijn bovendien nog geen garantie op deelname aan het WK. En je kunt je afvragen hoeveel je daar te zoeken had gehad want dit is gewoon een matige groep. Aan de andere kant zijn er straks een behoorlijk aantal ploegen wel op het WK die echt niet beter zijn als je kijkt naar het beschikbare materiaal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door zeux » di okt 10, 2017 11:26 pm

Marillion schreef:Niet winnen in Zweden (mede door de afgekeurde treffer van Dost) blijkt later erg duur. Verder was met name die aanfluiting in Bulgarije kostbaar en de grote nederlaag in Frankrijk. Daar begon het doelsaldo definitief de verkeerde kant op te lopen. En het zat natuurlijk ook nogal tegen toen Zweden opeens van Frankrijk won. Het had alles bij elkaar zomaar ook de goede kant op kunnen vallen.

Nu was het dan natuurlijk niet ineens allemaal geweldig geweest. De playoffs zijn bovendien nog geen garantie op deelname aan het WK. En je kunt je afvragen hoeveel je daar te zoeken had gehad want dit is gewoon een matige groep. Aan de andere kant zijn er straks een behoorlijk aantal ploegen wel op het WK die echt niet beter zijn als je kijkt naar het beschikbare materiaal.
En wat een coach van niveau er van kan smeden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Jinne » wo okt 11, 2017 6:07 am

Argentinië heeft het wel gered. Chili en USA zijn er niet bij.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Sandro » wo okt 11, 2017 6:32 am

Maar we zitten door deze overwinning wel in poule A van de Nations League! Mooi toch? :confused.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Duke » wo okt 11, 2017 7:55 am

Lekker rustig volgend jaar. Kan de nieuwe bondscoach ook goed werken aan een nieuw Oranje.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door InnerHarbour » wo okt 11, 2017 7:59 am

Duke schreef:Lekker rustig volgend jaar. Kan de nieuwe bondscoach ook goed werken aan een nieuw Oranje.
Met wat, waterdragers of bankzitters uit de buitendlandse cometities en gehypte talentjes uit de zwakke Nederlandse? Wen er maar aan dat dit voorlopig nog niet voorbij is.
YNWA

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Mano » wo okt 11, 2017 8:04 am

Geef hem 11 drollen en ook hij zal er geen chocolade van maken. Wie je ook kiest.

en kijk eens naar de velden, noem eens 3 potentiële Nederlandse toppers op.
sterker, noem eens een spits waarvan je zegt: die heeft de potentie om over 4 jaar top te zijn.

ik kan niemand verzinnen....

ik zie geen één Nederlander op de velden waarvan ik denk, zoals bijv bij Sanchez, die kan Barcelona halen.

Dan kan je naar het IJslandse model kijken van een goed en sterk collectief maar daar zit ook een bepaalde cultuur/karakter in verwerkt. Zij zijn al blij met het halen van het WK, wij willen hem winnen. Een Nederlander is niet blij met winst maar met een aantrekkelijke wedstrijd die hij wint. Sterker nog, aantrekkelijk gespeeld en verloren, pruimen wij ook nog. Dus ons karakter/geloof is niet gelijk en daarom zullen wij nooit zo spelen (gelukkig maar want het is saai om naar te kijken)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door GangstaRiB » wo okt 11, 2017 8:05 am

Marillion schreef:Niet winnen in Zweden (mede door de afgekeurde treffer van Dost) blijkt later erg duur. Verder was met name die aanfluiting in Bulgarije kostbaar en de grote nederlaag in Frankrijk. Daar begon het doelsaldo definitief de verkeerde kant op te lopen. En het zat natuurlijk ook nogal tegen toen Zweden opeens van Frankrijk won. Het had alles bij elkaar zomaar ook de goede kant op kunnen vallen.

Nu was het dan natuurlijk niet ineens allemaal geweldig geweest. De playoffs zijn bovendien nog geen garantie op deelname aan het WK. En je kunt je afvragen hoeveel je daar te zoeken had gehad want dit is gewoon een matige groep. Aan de andere kant zijn er straks een behoorlijk aantal ploegen wel op het WK die echt niet beter zijn als je kijkt naar het beschikbare materiaal.
In mijn leven was de kwalificatie voor een eindtoernooi altijd een formaliteit voor Oranje... nu niet meer.
Het feit dat we ons zorgen maakten over het doelsaldo zegt genoeg. Al is de 8-0 van Zweden tegen Luxemburg enigszins potsierlijk.

Ik zie trouwens heel weinig lichtpuntjes voor de nabije toekomst. Er loopt op dit moment gewoon echt geen topspeler in Nederland. Het lijkt me overigens wel een pluspunt dat Robben stopt, want hij was een pseudo-leider die volgens mij niet goed in de groep lag.
En dezelfde middelmatigheid zie je ook terug bij de Nederlandse coaches. Advocaat heeft het opzich prima gedaan (afgezien van Frankrijk), maar de opdracht was al bijna onmogelijk geworden na gepruts van Hiddink en Blind.

Het feit dat Babel gisteren speelde... die was in zijn beste jaren niet eens eerste keus.... en nu moet ineens op komen draven. En vervolgens springen alle ballen weer ouderwets van z'n voeten af... exemplarisch.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Duke » wo okt 11, 2017 8:35 am

Hoe mager het materiaal ook mag zijn, gebouwd moet er wel worden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Mr. Ajax » wo okt 11, 2017 8:58 am

Ron Jans ziet in ieder geval geen reden te wanhopen, want in 2022 komen we volgens hem hiermee aanzetten:


Cillessen

Dumfries
Fosuh Mensah
Van Drongelen
Haps

Til
F. De Jong
Van de Beek

Stengs
Bergwijn
Kluivert

:ajaxsmiley.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door InnerHarbour » wo okt 11, 2017 9:01 am

Mmmm 99% van het Nederlandse voetbal gaat aan mij voorbij dus ik heb geen idee of er ook maar iets op de Nederlandse velden rondloopt. Ik zie alleen de Nederlandse clubs in Europa voorbijkomen en dan weet je dat het niet bepaald geweldig is. Op de uitzondering van Ajax na die vorig jaar dankzij een goede coach en een niet ongunstige loting veel verder kwamen dan verwacht lijkt het met het jaar erger te worden. Elke ploeg die zich voor Europese voetbal moest kwalificeren lag eruit voordat de groepsfase bereikt werd en de twee die rechtstreeks toegelaten werden hebben nog geen punt gehaald, het Nederlands elftal mist het vorige EK en dit WK.

Begin jaren 80 heb ik het Nederlandsvoetbal ook zien ploeteren maar het is werkelijk nog nooit zo erg geweest als nu in de afgelopen 40 jaar. Lekker de jeugd overal op kunstgras als zaalvoetballers blijven opleiden want dan kunnen we fijn kosten op onderhoud besparen is natuurlijk maar één van de redenen waarom het fout gaat.
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door GangstaRiB » wo okt 11, 2017 10:02 am

InnerHarbour schreef:Mmmm 99% van het Nederlandse voetbal gaat aan mij voorbij dus ik heb geen idee of er ook maar iets op de Nederlandse velden rondloopt. Ik zie alleen de Nederlandse clubs in Europa voorbijkomen en dan weet je dat het niet bepaald geweldig is. Op de uitzondering van Ajax na die vorig jaar dankzij een goede coach en een niet ongunstige loting veel verder kwamen dan verwacht lijkt het met het jaar erger te worden. Elke ploeg die zich voor Europese voetbal moest kwalificeren lag eruit voordat de groepsfase bereikt werd en de twee die rechtstreeks toegelaten werden hebben nog geen punt gehaald, het Nederlands elftal mist het vorige EK en dit WK.

Begin jaren 80 heb ik het Nederlandsvoetbal ook zien ploeteren maar het is werkelijk nog nooit zo erg geweest als nu in de afgelopen 40 jaar. Lekker de jeugd overal op kunstgras als zaalvoetballers blijven opleiden want dan kunnen we fijn kosten op onderhoud besparen is natuurlijk maar één van de redenen waarom het fout gaat.
Mentaliteit is wel een 'dingetje' ja. Het Nederlandse voetbal loopt op mentaliteit en techniek echt hopeloos achter. Het is allemaal geprogrammeerd robotvoetbal op een bejaarden tempo. Daarom heb ik weinig fiducie in de nieuwe generatie omdat daar ook alle creativiteit uit wordt gesloopt. En dat komt weer door de kwaliteitsarme trainersstaf.
Landen als IJsland, Zweden en Ierland vechten zich er doorheen. Landen als Frankrijk en Spanje gaan op een surplus van kwaliteit. Nederland heeft dat laatste zeker niet (meer) en dat eerste vinden we 'vies'.

Moest wel lachen om Youri Mulder die in een praatprogramma met een serieus gezicht zei: "we hebben geen speler als Steinarsson of Gudmonsson" Vergeef me de foutieve namen.
Maar hij stelde IJsland als voorbeeld voor Nederland.... maar individueel is IJsland niet zoveel en ze zullen ook niet ver komen op een WK. Youri Mulder dacht dat het succes van IJsland aan de spelers lag, maar volgens mij gaat het bij landen als IJsland om de mentaliteit en de wil om als groep te winnen. Dat heeft dit huidig Oranje duidelijk niet.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Yopii » wo okt 11, 2017 10:42 am

Dat gezeur over mentaliteit... Geloof ik niet zo in.

Zag Ajax vorig seizoen in de EU tot het gaatje gaan. Niets mis mee. Eerder was het zo dat de spelers uit de opleiding (Veltman, Klaassen, enz) niet zo heel bijzonder waren. De extra klasse kwam van niet-Nederlandse spelers.

Dat het minder gaat is niet iets van vandaag of gisteren. Na de hoogtijdagen van de tachtiger en negentiger jaren van de vorige eeuw is het niveau gestaag omlaag gegaan. Het is inderdaad een combinatie van factoren. Grootste gemene deler is het ontbreken van visie en ambitie.

Daarnaast, we zien jeugdspelers veel te veel als een project. Je moet ze de ruimte geven maar ze ook dingen zelf laten uitzoeken. Nederland heeft het afgelopen decennium maar één echte topspeler gehad en dat is Arjen Robben. Niet toevallig een speler die van Groningen komt en niet van een van de topclubs. Robben liep tot zijn twaalfde lekker te ballen bij de amateurs en daarna bij de FC deed hij ook waar hij zin in had. Hij was zo goed dat niemand hem durfde te vertellen dat hij het gezellig moest houden en de bal steeds moest afspelen aan de mindere goden. De drive kwam bij hem van binnenuit, hij moest en zou de top halen, maar vooral winnen, winnen, winnen. Dat zagen we gisteravond nog terug, in zijn allerlaatste interland.

Wat doen wij met onze kinderen? Zag pas beelden van Ajax-jochies bij DWDD. Dertien waren ze, mooie kleertjes aan, en voor grote toernooien gingen ze naar de kapper, zeiden ze. Ze droomden hardop van Barcelona en Madrid; niemand van de heertjes wilde 'gewoon' bij Ajax blijven voetballen. Dat mag allemaal, maar ze lieten zich de zaterdag na de uitzending wel afslachten door AZ. :drecul.gif:

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Alexander » wo okt 11, 2017 10:46 am

Zie net wat oude beelden van Robben terug te kijken. Die was wel echt goed hoor. Indrukwekkende beelden. Alleen voor hem jammer dat ze het niet gered hebben.

Bijzonder overigens dat Robben de laatste van de grote namen is die stopt. De man van glas. Raf en Wes mogen zich daar wel een beetje voor schamen.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Yopii » wo okt 11, 2017 11:06 am

Raf en Wes zijn twee stomkoppen die hun pik achterna lopen.

Die jongens zijn op het paard gezet, niet normaal. Raf had al een biografie toen hij voor in de twintig was. :biggrin.gif:

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Lionel » wo okt 11, 2017 11:14 am

Robben heeft misschien ook wat minder gespeeld? Of is dat een verkeerd beeld? Sowieso zorgde hij beter voor zijn lichaam dan een Raf
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door InnerHarbour » wo okt 11, 2017 11:18 am

Heb die 'liefde' voor Robben nooit zo begrepen, zelden zo'n maatennaaier gezien.
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Marillion » wo okt 11, 2017 12:20 pm

Ik heb altijd een dubbel gevoel bij die jongen. Als speler zit hij in goede doen echt wel dicht tegen de top aan al heeft hij ook echt wel zijn beperkingen. Als het gaat over zijn gedrag moet ik 'm ook niet. Valt te makkelijk, doet verongelijkt en als aanvoerder slaat hij ook door.

Het komt wel voort uit gedrevenheid is mijn beeld. Hij wil gewoon ten koste van alles winnen.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Mano » do okt 12, 2017 8:19 am

Ik vind het wel interessant om te zien hoe wij als NL van altijd 1 a 2 toppers hebben naar een natie glijden die alleen maar middenmoters produceert. Dit is niet iets van 2 jaar maar een geleidelijk proces geweest.

Hele werkgroepjes bij de knvb geweest, met veel oud voetballers (en daar gaat het volgens mij al mis) maar de onderste steen is nog niet boven. Als je op de velden kijkt, zie je geen jonkies lopen waarvan je nu al zegt: Barcelona-potentieel.
Al moet ik eerlijk zijn en zag ik dat ook niet bij Van Persie en Robben (al kwam dat laatste omdat ik het een pestlijer vond, dus keek wat gekleurd :hypocrite.gif: )

Zijn wij als bevolking veranderd of wordt er door de internationale voetbalwereld andere competenties gevraagd? (of beide) :confused.gif:

Ik denk niet dat het aan onze mentaliteit ligt. Ja dat we nooit een eind toernooi winnen maar dat gaat niet veranderen. Dat komt omdat wij liever de bal buitenkant voet in het doel leggen dan hard/droog/lelijk met de punt.
Verkeerd trainen. Ik denk echt dat toppers als Robben, van Persie, van Basten, Rijkaard, Gullit, boven water komen hoe dan ook!
Beeld van voetbal. Hier zie ik wel kentering. De randstad jeugd haalt meer plezier uit een panna dan uit een doelpunt.
jeugdige doelstellingen. ook hier zie je een verschuiving in de randstad. Het gaat nu al erg vroeg over geld verdienen/beroemd worden en niet meer over goede voetballer worden. Geld/status is belangrijker dan de manier hoe. Daarnaast roepen de kleintjes al dat ze bij Barcelona willen ballen ipv Ajax/Feyenoord/PSV
het lijken mij dus maatschappelijke veranderingen die de grondslag leggen. Hebben wij daar meer last van dan Duitsland/Frankrijk/Spanje etc?

maar ja, ook dit is psychologie van de koude grond.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Sandro » za nov 11, 2017 8:18 am

Zweden wint met 1-0 van Italië.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door Jinne » za nov 11, 2017 8:19 am

Zweden toch zo slecht nog niet. Eerste pot gewonnen van Italië.

Daarnaast toch vreemd dat de FIFA liever ziet dat teams met een mega jetlag spelen ipv dat je de logische potjes Peru-Honduras en Australië-Nieuw Zeeland hebt. Qua rivaliteit is dat sowieso ook nog leuker.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door brigade zuid » ma nov 13, 2017 9:04 pm

Sandro schreef:Zweden wint met 1-0 van Italië.
Nu de return en nog steeds 0-0, Zweden had net een penalty moeten hebben na hands van een Italiaan in de 16.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door brigade zuid » ma nov 13, 2017 9:17 pm

En weer hands in de 16 van een Italiaan.

Plaats reactie