Minister Verdonk bedreigt Nederlanderschap Salomon Kalou

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Justin » wo feb 15, 2006 9:25 pm

Ik ben ik schreef: Ik nodig iemand uit die zegt dat het in de wet staat dat Kalou Nederlander mag worden (versneld) die wet even op te zoeken op www.wetten.nl en hier te plaatsen. Ik betwijfel namelijk ten zeerste of die mensen die dat beweren het ook zelf even hebben nagekeken.
Nog even een voorbeeldje over de slechte journalistiek in Nederland: bij dat hofstadgroep-proces werd door NOS vermeld dat ze (de leiders) levenslang konden krijgen, bij RTL noemden ze een maximum van 20 jaar (of andersom). Toch twee gerespecteerde nieuwsbronnen, en maar een van beide kan het goed hebben.
Slechts in bijzondere gevallen kan, ingevolge artikel 10 Rijkswet op het Nederlanderschap (hierna: RWN), het Nederlanderschap worden verleend onder terzijdestelling van een aantal voorwaarden die op grond van de artikelen 8 en 9 RWN gelden voor iedere vreemdeling. Geen afwijking is daarbij mogelijk van de voorwaarden die zijn gesteld in artikel 8, eerste lid onder b, en artikel 9, eerste lid onder a en b RWN.
Een bijzonder geval kan zich voordoen als blijkt dat de verlening van het Nederlanderschap in zodanige mate een Nederlands cultureel belang dient, dat afwijking van één of meer reguliere voorwaarden wordt gerechtvaardigd. Onder een Nederlands cultureel belang wordt tevens verstaan een Nederlands belang op sportief gebied.

Ik verzoek u conform dit Tussentijds Bericht Nationaliteiten (TBN) voorlichting te geven aan sporters die menen in aanmerking te kunnen komen voor verlening van het Nederlanderschap op grond van artikel 10 RWN. Indien een sporter een beroep doet op artikel 10 RWN dient hij aan te tonen dat met zijn naturalisatie een Nederlands belang op sportief gebied wordt gediend.
Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn als de verzoeker om naturalisatie na zijn naturalisatie als vertegenwoordiger voor Nederland kan deelnemen aan internationale concoursen of internationale sportwedstrijden (zie pagina 2- [A1-art. 10] van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap, hierna: de Handleiding).
Om vast te kunnen stellen of met de naturalisatie van verzoeker een Nederlands belang op sportief gebied is gediend, wordt de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna: VWS) om advies gevraagd. Alleen indien bij het verzoek tot naturalisatie mede een verklaring van een Nederlandse sportbond wordt overgelegd inhoudende dat naturalisatie een Nederlands sportbelang op korte termijn dient, verzoekt de Staatssecretaris van Justitie om advisering ter zake door de Staatssecretaris van VWS. Zonder een dergelijke ondersteunende verklaring wordt de zaak niet aan VWS aangeboden, maar direct afgewezen.
De Staatssecretaris van VWS laat zich ondersteunend adviseren door de desbetreffende nationale sportbond, maar heeft een eigen verantwoordelijkheid voor het advies aan de Staatssecretaris van Justitie.
Bij circulaire d.d. 9 april 1999, kenmerk S/BOA-99440, heeft de Staatssecretaris van VWS richtlijnen opgesteld aan de hand waarvan wordt beoordeeld of wordt voldaan aan het vereiste van een aanwezig Nederlands belang op sportief gebied. De circulaire stelt de eis dat de betrokkene bij de desbetreffende Nederlandse landelijke sportorganisatie op het niveau van de nationale top presteert. Dit betekent volgens de circulaire:
- bij individuele takken van sport dient betrokkene bij de Nederlandse kampioenschappen ten minste bij de top 8 te (gaan) behoren;
- bij teamsporten dient de betrokkene ten minste op het hoogste nationale niveau van de desbetreffende tak van sport te (gaan) presteren.

Een sporter die voldoet aan één van de hierboven gestelde maatstaven is een sporter die in zijn tak van sport een niveau haalt waarop in voldoende mate de kans bestaat dat hij, indien in het bezit van de Nederlandse nationaliteit, zou worden uitgezonden voor Nederland. Door het hanteren van deze maatstaven sluit de Staatssecretaris van VWS aan bij het, in de Handleiding gestelde, dat het dient te betreffen een verzoeker die na naturalisatie kan deelnemen als vertegenwoordiger voor Nederland aan internationale concoursen of internationale sportwedstrijden.
Of een sporter direct na de naturalisatie tot Nederlander daadwerkelijk op een internationaal concours of een internationale sportwedstrijd kan uitkomen als Nederlander is echter afhankelijk van de regels van de nationale sportbond van het herkomstland. Is op grond van deze regels deelname namens Nederland pas mogelijk na het verstrijken van een bepaalde periode, de zgn. blokkeringstermijn, dan kan bij de nationale sportbond van het land van herkomst om ontheffing of bekorting van deze termijn worden verzocht.

Gebruikersavatar
Andi
Berichten: 212
Lid geworden op: do okt 02, 2003 5:51 pm

Bericht door Andi » wo feb 15, 2006 9:37 pm

Raymon schreef:
Kortom, de regels zijn niet selectief maar opnieuw bekeken en verzwaard. De huidige regels zijn heel duidelijk (blijkbaar) en daar voldoet Kalou niet aan (blijkbaar). Waarom dan toch die heisa?
De regel is inderdaad niet selectief, Verdonk probeert deze selectief toe te passen.

Jij beweert dat de regel is veranderd en verzwaard; dat zou natuurlijk kunnen. Maar hoe kom jij daar bij, in welk opzicht is die regelgeving veranderd en op basis van welk aspect voldoet Kalou er nu niet meer aan?

Kun je Verdonk gelijk even helpen, want de argumenten die zij hanteert zijn vandaag voor de tweede keer op rij van tafel geveegd. Hoe mensen er dan bij komen om te beweren dat Verdonk geen nederlaag heeft geleden is mij een raadsel.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo feb 15, 2006 9:43 pm

Nou, zie boven, Andi.
De Staatssecretaris van VWS laat zich ondersteunend adviseren door de desbetreffende nationale sportbond, maar heeft een eigen verantwoordelijkheid voor het advies aan de Staatssecretaris van Justitie.
I.a.w.: de mening van zo'n Van Basten is aadviserend, niet allesbepalend.
Bij circulaire d.d. 9 april 1999, kenmerk S/BOA-99440, heeft de Staatssecretaris van VWS richtlijnen opgesteld aan de hand waarvan wordt beoordeeld of wordt voldaan aan het vereiste van een aanwezig Nederlands belang op sportief gebied. De circulaire stelt de eis dat de betrokkene bij de desbetreffende Nederlandse landelijke sportorganisatie op het niveau van de nationale top presteert. Dit betekent volgens de circulaire:
- bij individuele takken van sport dient betrokkene bij de Nederlandse kampioenschappen ten minste bij de top 8 te (gaan) behoren;
- bij teamsporten dient de betrokkene ten minste op het hoogste nationale niveau van de desbetreffende tak van sport te (gaan) presteren.
Die richtlijnen kunnen op allerhande manieren geïnterpreteerd worden.

Mr. Ajax
Berichten: 14587
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » wo feb 15, 2006 9:44 pm

Kalou woont toch niet zo heel lang in Nederland? Spreekt de taal niet eens. Een WK, of een nationale ploeg is voor spelers die voor hun land willen spelen. Als Kalou bij Oranje zou spelen, dan zou ie dat echter voor zichzelf doen, en dan heeft een nationale ploeg gewoon geen zin.

Audia spreekt tenminste Nederlands, woont hier ook al langer dan Kalou.


Kortom, als 'outsider' vind ik het eerlijk gezegd schandalig dat Kalou voor Nederland mag uitkomen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Andi
Berichten: 212
Lid geworden op: do okt 02, 2003 5:51 pm

Bericht door Andi » wo feb 15, 2006 9:55 pm

Jöhnk schreef:Nou, zie boven, Andi.
De Staatssecretaris van VWS laat zich ondersteunend adviseren door de desbetreffende nationale sportbond, maar heeft een eigen verantwoordelijkheid voor het advies aan de Staatssecretaris van Justitie.
I.a.w.: de mening van zo'n Van Basten is aadviserend, niet allesbepalend.
Dat klopt; gelukkig niet. Zij heeft zich laten adviseren en uiteindelijk heeft Ross (de Staatssecretaris van VWS) een positief advies aan Verdonk gegeven. Dan lijkt mij dat in ieder geval aan die voorwaarde is voldaan. Daar kan het probleem dus niet zitten, hoe je het ook interpreteert.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo feb 15, 2006 9:57 pm

Ah, oké.

Maar ook Ross geeft slechts een advies. Er staat nergens dat dat advies opgevolgd moet worden.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo feb 15, 2006 10:06 pm

Andi schreef: Jij beweert dat de regel is veranderd en verzwaard; dat zou natuurlijk kunnen. Maar hoe kom jij daar bij, in welk opzicht is die regelgeving veranderd en op basis van welk aspect voldoet Kalou er nu niet meer aan?

Kun je Verdonk gelijk even helpen, want de argumenten die zij hanteert zijn vandaag voor de tweede keer op rij van tafel geveegd. Hoe mensen er dan bij komen om te beweren dat Verdonk geen nederlaag heeft geleden is mij een raadsel.
Ho ho, ik beweer niets, ik herhaal alleen maar wat zij zelf zegt :yes:
Ze beroept zich daarbij op het inburgeringsexamen dat Kalou tot op de dag van vandaag niet heeft gehaald. Volgens Verdonk is dat examen belangrijker geworden als uitvloeisel van strenger kabinetsbeleid sinds de datum van 1 april 2003. Kalou deed zijn aanvraag ná die bewuste datum.

De Ivoriaan kwam uiteindelijk twee punten tekort op het maatschappijgedeelte van de inburgeringstoets, zo werd gisteren duidelijk. Opgaan voor een herkansing kan hij pas over zes maanden.
Kortom, blijkbaar zijn dit de nieuwe regels en mag het het over een maand of 4 weer eens proberen..
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Justin » wo feb 15, 2006 10:08 pm

Jöhnk schreef:Ah, oké.

Maar ook Ross geeft slechts een advies. Er staat nergens dat dat advies opgevolgd moet worden.
Verdonk heeft niet het recht om dat advies niet aan te nemen van Ross, omdat dat niet haar gebied is. Zij mag alleen Kalou afwijzen op haar gebied, namelijk de integratie.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 15, 2006 10:24 pm

Ik neem aan dat die adviezen wel ergens voor dienen? Dat het Verdonk niet te doen is om de handtekening van Cruijff en Van Basten?

Verdonk kan die regeling beter afschaffen. Ze wil geen buitenlandse sporters een paspoort geven. Dat kan, maar zeg dat dan.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo feb 15, 2006 10:28 pm

joey schreef:Verdonk kan die regeling beter afschaffen. Ze wil geen buitenlandse sporters een paspoort geven. Dat kan, maar zeg dat dan.
Ik ken haar argumenten niet. Jij wel?

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Justin » wo feb 15, 2006 10:29 pm

Precies, geheel eens met joey. Verdonk moet eens aangeven dat ze het niet eens is met de regeling in plaats van stug vol te houden en ondertussen niet de huidige wet te volgen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 15, 2006 10:30 pm

Ze beweerde dat voetbal geen bijzondere maatschappelijke betekenis had. :drecul2:

Wat kan het anders zijn, Jöhnk? Dit is toch een prestigezaak geworden?
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo feb 15, 2006 10:35 pm

Ik weet trouwens niet wat ik van die regeling moet vinden. Top-8 van Nederland, daaraan voldoet bij wijze van spreken de halve wereld. :X

Of het een prestigezaak is geworden? Daar lijkt het wel op.

Ik als leek ben er desondanks blij mee. Kalou spreekt geen woord Nederlands en is hier zo vertrokken om nooit meer terug te komen. Misschien is dat wel wat Verdonk dwarszit.

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Justin » wo feb 15, 2006 10:38 pm

Jöhnk schreef:Ik ken haar argumenten niet. Jij wel?
Volgens een stuk van de Volkskrant (ik zal het straks opzoeken), heeft ze de volgende argumenten gegeven: ze beweert dat Kalou niet genoeg ingeburgerd is en hier niet lang genoeg woont. Dat hij niet genoeg ingeburgerd is, kan goed kloppen, omdat de test dat zou uitwees. (de test uit 2003) De advocaat van Kalou heeft ook aangegeven dat hij moeite zou hebben met de inburgeringscursus. Hoe het met de taalbeheersing is gesteld van Kalou, weet ik zelf niet, maar een verslag van IND (Immigratie- en naturalisatiedienst) geeft zelf aan dat het hier goed mee is gesteld. Dit weet ik zelf niet.

Als tweede argument zou zij hebben gezegd dat het succes van Nederland op het WK niet geheel afhangt van Kalou. Hier kan ik haar alleen maar gelijk ingeven, maar de wet wijst uit dat de staatssecretaris van Sport (meneer Ross) hier over moet oordelen. Hij zou positief hebben geoordeeld en ging mee in de meningen van van Basten en Cruijff.

Het derde argument van Verdonk was dat Kalou zijn enige doel zou zijn om snel te vertrekken naar Engeland met zijn Nederlandse paspoort. Nogmaals: waar staat ergens in de wet dat dit een criterium is?

Ik zelf zou het jammer vinden als Kalou ooit het Nederlandse shirt zou dragen, maar het ziet er naar uit dat de wet anders uit wijst.
Media: Te goed voor Feyenoord, te slecht voor Nederland
Van onze verslaggever Marcel van Lieshout

AMSTERDAM - Minister Verdonk heeft zich gekeerd tegen een versnelde naturalisatie van de Ivoriaanse voetballer Salomon Kalou. Waarom eigenlijk? Behalve Verdonk begrijpt niemand het.

vrijdag 20 mei 2005 10:11

De raadsman van Salomon Kalou kan slechts gissen waarom minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken bij twee eerdere topsport-cliënten van hem wél instemde met versnelde naturalisatie en bij de Ivoriaanse voetballer niet.

Squashspeelster Annelize Naudé verwierf in 2003 de Nederlandse nationaliteit, tafeltennisster Li Jiao deed dat vorig jaar. Waarom de zaak-Kalou tot een ander oordeel moet leiden, kan mr. Kroes niet uit de wet destilleren.

De uitzonderingsbepalingen in die Rijkswet op het Nederlanderschap herbergen de mogelijkheid tot individuele afwegingen. Weliswaar dienen aanvragers aan diverse voorwaarden te voldoen (een individuele sporter moet tot de beste acht van Nederland behoren, een teamsporter moet op het hoogste niveau actief zijn) en zijn adviezen van 'derden' (ministerie van VWS, sportbonden) zwaarwegend, de minister heeft het laatste woord.

Onder Verdonk hebben negen topsporters een aanvraag tot versnelde naturalisatie ingediend, alleen in het geval van Kalou is afwijzend beschikt. Dat zijn althans de gegevens die bij een van de adviseurs van Verdonk, staatssecretaris Ross (Sport), bekend zijn. Verdonk zelf zei woensdagavond bij Barend & Van Dorp dat zij, los van de zaak-Kalou, al twee keer eerder een verzoek heeft afgewezen.

Niet alleen sporters maar bijvoorbeeld ook musici of andere kunstenaars kunnen voor versnelde naturalisatie in aanmerking komen als daarmee een 'Nederlands belang' wordt gediend. Restrictief toelatingsbeleid of niet, uit cijfers blijkt dat de afgelopen jaren honderden keren sprake is geweest van versnelde naturalisatie. Van een prinses van Argentijnse komaf via een Bulgaarse dirigent tot een Australische zeiler.

Naast allerlei positieve adviezen (staatssecretaris Ross, IND, KNVB en bondstrainers) moest Verdonk in het geval van Kalou ook 'andere aspecten' meewegen. Bij Barend & Van Dorp suggereerde ze dat haar ook vanuit de voetbalwereld adviezen bereikten die helemaal niet voor versnelde naturalisatie pleitten. Van wie dan?, vraagt Feyenoord-advocaat Van Benthem zich hardop af. In de beschikking staat niets over andere adviezen.

Juist omdat Justitie prudent is met informatie over naturalisatie-aanvragen, roept Verdonks opstelling vragen op. Waarom dient de versnelde naturalisatie van de Zuid-Afrikaanse squashspeelster Annelize Naudé (nummer 15 van de wereld) wel een Nederlands belang en die van Kalou (hij zou worden opgeroepen voor het WK tot 20 jaar) kennelijk niet?

Met een zekere mate van willekeur of opportunisme van de kant van de overheid zijn doorgewinterde asieladvocaten wel vertrouwd. Dat zijn ze ook met Verdonks drang het restrictieve toelatingsbeleid te verdedigen, een beleid dat de minister publiekelijk ook in de kwestie-Kalou te berde bracht.

Mr Kroes, de advocaat van Kalou, vindt het vreemd dat Verdonk zo koketteert met haar selectieve toelatingsbeleid, terwijl Nederland wel 'een zeer liberale' kennismigrantenregeling heeft. In oktober 2004 schafte Verdonk zelf de beperkingen voor arbeidsmigranten af. Iedere arbeidsmigrant die 45duizend euro verdient (voor wie jonger is dan 30 jaar geldt een grens van 33duizend euro) wordt zo toegelaten, zegt Kroes. 'En terecht. Dat dient een Nederlands belang.'

Maar de aanwezigheid van Kalou in een oranje shirt tijdens het WK-jeugd dient dat ook, vindt Kroes. 'Schaf anders maar die uitzonderingsbepaling in de wet af.' Omdat het nog onduidelijk is waarom Verdonk adviezen heeft genegeerd, weet Kroes nog niet of, en zo ja op welke gronden, bezwaar wordt aangetekend.

Volgens hem is Kalou de eerste voetballer die versnelde naturalisatie heeft aangevraagd. In andere sporten (vooral individuele) gebeurt dat veel vaker. Bij tafeltennis bijvoorbeeld. De Chinese Li Jiao (32) kreeg vorig jaar een Nederlands paspoort en reikte onlangs tot de kwartfinale van het WK. Tevoren woedde in de tafeltenniswereld een discussie over de vraag of naturalisatie van Chinezen werkelijk het Nederlandse belang dient. Chinezen zijn zo goed in die sport dat er ook een ontmoedigend effect voor Nederlandse spelers en speelsters kan optreden.

Kleine sportbonden betogen vaak dat 'stille diplomatie' het meest loont. De aanvraag van Kalou ging in de luidruchtige voetbalwereld met veel tam-tam gepaard. Niet uit te sluiten valt dat juist die luidruchtigheid, gekoppeld aan de publicitaire waarde van voetbal, door Verdonk is aangegrepen om haar fermheid te etaleren.

Over de beschikking zijn inmiddels Kamervragen gesteld door Vos van GroenLinks. Zij wil weten of Verdonk meer verstand van voetbal heeft dan Van Basten en Cruijff, die op zijn site schrijft: 'Als je in staat bent om met je verstand een uitzondering te onderkennen, dan schep je nooit een precedent.'
Rechtstreeks uit de Volkskrant.
Laatst gewijzigd door Justin op do feb 16, 2006 12:27 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo feb 15, 2006 10:51 pm

Justin schreef:Het derde argument van Verdonk was dat Kalou zijn enige doel zou zijn om snel te vertrekken naar Engeland met zijn Nederlandse paspoort. Nogmaals: waar staat ergens in de wet dat dit een criterium is?
Geen idee. Ik ben geen kenner op dit vlak (zoals je waarschijnlijk wel merkt ;) ). Ik moet wél zeggen dat uit deze argumenten niet blijkt dat Verdonk de regeling an sich onzinnig vindt. Ze heeft problemen met het geval Kalou. Ik heb overigens dezelfde bezwaren.

Maar als de wet anders uitwijst, moet dat inderdaad gerespecteerd worden.
Ik zelf zou het jammer vinden als Kalou ooit het Nederlandse shirt zou dragen, maar het ziet er naar uit dat de wet anders uit wijst.
Ik ook. Als dit maar geen trend wordt. :sad:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo feb 15, 2006 11:36 pm

Toen ik het bericht vanochtend las was ik er blij mee.


Inmiddels heb ook ik mijn twijfels. Aan de ene kant denk ik dat Kalou het Nederlands elftal een aantal kwaliteiten brengt die we op dit moment missen. De combinatie Kuijt-Kalou is ook een fijne om achter de hand te hebben.

Aan de andere kant is hij natuurlijk niet de redder van Oranje. De argumenten van sommigen hier spreken mij ook aan. De Guzman zal bijvoorbeeld wel de volgende zijn die genaturaliseerd wordt tot Nederlander. Dan spelen we straks met 4 of 5 'onechte' Nederlanders en dat kan haast nooit de bedoeling zijn. Ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat ik niet zou juichen als Salomon Kalou scoort maar ik heb liever dat Jan Janssen hem scoort, zeg maar. ;)


Het feit dat Feyenoord nu flink wat geld gaat verdienen kan ik geen positieve wending aan geven. Dat is natuurlijk klote.

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Bericht door Rembrandt III » do feb 16, 2006 12:19 am

Justin schreef:
Jöhnk schreef:Ik ken haar argumenten niet. Jij wel?
Als tweede argument zou zij hebben gezegd dat het succes van Nederland op het WK niet geheel afhangt van Kalou. Hier kan ik haar alleen maar gelijk ingeven, maar de wet wijst uit dat de staatssecretaris van Sport (meneer Ross.) hier over moet oordelen. Hij zou positief hebben geoordeeld en ging mee in de meningen van van Basten en Cruijff.

:X

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Marijn » do feb 16, 2006 12:30 am

Tsja, VWO'er, hè. :hypocrite:
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 16, 2006 11:51 am

Ik ben ik schreef:Ik nodig iemand uit die zegt dat het in de wet staat dat Kalou Nederlander mag worden (versneld) die wet even op te zoeken op www.wetten.nl en hier te plaatsen.
Ik denk dat je op zoek was naar dit, Ibi (bijzondere aandacht voor artikel 7 lid 2, Thomas! :D ):
Artikel 7
1.
Met inachtneming van de bepalingen van dit Hoofdstuk verlenen Wij op voordracht van Onze Minister het Nederlanderschap aan vreemdelingen die daarom verzoeken.
2.
Ten aanzien van hen die hun hoofdverblijf hebben in de Nederlandse Antillen, onderscheidenlijk Aruba, adviseert Onze Minister van Justitie van de Nederlandse Antillen, onderscheidenlijk Onze Minister van Justitie van Aruba, omtrent het verzoek.

Artikel 8
1.
Voor verlening van het Nederlanderschap overeenkomstig artikel 7 komt slechts in aanmerking de verzoeker
a.
die meerderjarig is;
b.
tegen wiens verblijf voor onbepaalde tijd in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, geen bedenkingen bestaan;
c.
die tenminste sedert vijf jaren onmiddellijk voorafgaande aan het verzoek in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, toelating en hoofdverblijf heeft; en
d.
die in de Nederlandse, Nederlands-Antilliaanse of Arubaanse samenleving als ingeburgerd kan worden beschouwd op grond van het feit dat hij beschikt over een bij algemene maatregel van rijksbestuur te bepalen mate van kennis van de Nederlandse taal, dan wel – indien hij in de Nederlandse-Antillen of Aruba hoofdverblijf heeft – de taal die op het eiland van hoofdverblijf naast het Nederlands gangbaar is, alsmede van de Nederlandse, Nederlands-Antilliaanse of Arubaanse staatsinrichting en maatschappij, en hij zich ook overigens in de Nederlandse, Nederlandse-Antilliaanse of Arubaanse samenleving heeft doen opnemen.
2.
Het eerste lid, onder c, geldt niet met betrekking tot de verzoeker die hetzij te eniger tijd het Nederlanderschap of de staat van Nederlands onderdaan-niet-Nederlander heeft bezeten, hetzij sedert tenminste drie jaren de echtgenoot is van en samenwoont met een Nederlander, hetzij tijdens zijn meerderjarigheid in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba is geadopteerd door ouders van wie in elk geval één het Nederlanderschap bezit.
3.
De termijn bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt op twee jaren gesteld voor degene die in totaal ten minste tien jaren in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba toelating en hoofdverblijf heeft gehad.
4.
De termijn bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt op drie jaren gesteld voor de verzoeker die hetzij ongehuwd tenminste drie jaren onafgebroken met een ongehuwde Nederlander in een duurzame relatie anders dan het huwelijk samenleeft, hetzij staatloos is.
5.
De termijn bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt eveneens op drie jaren gesteld voor de verzoeker die door erkenning of wettiging zonder erkenning het kind van een Nederlander is geworden. Voor de verzoeker die tijdens zijn minderjarigheid is erkend of gewettigd wordt de termijn van drie jaren verminderd met de onafgebroken periode gedurende welke hij onmiddellijk voorafgaande aan zijn meerderjarigheid na de erkenning of wettiging zonder erkenning, verzorging en opvoeding heeft genoten van de Nederlander door wie hij is erkend of wiens kind hij door wettiging zonder erkenning is geworden.
6.
Een krachtens het eerste lid, onder d, vastgestelde algemene maatregel van rijksbestuur treedt niet eerder in werking dan vier weken na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin hij is geplaatst. Van de plaatsing wordt onverwijld mededeling gedaan aan beide kamers der Staten-Generaal.

Artikel 9
1.
Het verzoek van een vreemdeling die voldoet aan de artikelen 7 en 8 wordt niettemin afgewezen, indien
a.
op grond van het gedrag van de verzoeker ernstige vermoedens bestaan dat hij gevaar oplevert voor de openbare orde, de goede zeden, of de veiligheid van het Koninkrijk;
b.
de verzoeker die een andere nationaliteit bezit, niet het mogelijke heeft gedaan om die nationaliteit te verliezen dan wel niet bereid is het mogelijke te zullen doen om, na de totstandkoming van de naturalisatie, die nationaliteit te verliezen, tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd;
c.
de verzoeker op wie een van de uitzonderingen van artikel 8, tweede lid, van toepassing is, zijn hoofdverblijf heeft in het land waarvan hij onderdaan is.
2.
Indien de verzoeker het Nederlanderschap heeft verloren ingevolge artikel 16, eerste lid, kan het verzoek op de grond bedoeld in het eerste lid, onder a, alleen worden afgewezen, indien hij binnen een periode van tien jaren voorafgaande aan het verzoek veroordeeld is wegens een strafbaar feit tegen de veiligheid van het Koninkrijk of is veroordeeld tot een gevangenisstraf van tenminste vijf jaren wegens een ander strafbaar feit.
3.
Het eerste lid, aanhef en onder b, is niet van toepassing op
a.
de verzoeker die onderdaan is van een Staat die Partij is bij het op 2 februari 1993 te Straatsburg tot stand gekomen Tweede Protocol tot wijziging van het Verdrag betreffende de beperking van gevallen van meervoudige nationaliteit en betreffende militaire verplichtingen in geval van meervoudige nationaliteit (Trb. 1994, 265);
b.
de verzoeker die in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba is geboren en daar ten tijde van het verzoek zijn hoofdverblijf heeft;
c.
de verzoeker die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een periode van vijf jaar onafgebroken in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba zijn hoofdverblijf gehad heeft;
d.
de verzoeker die gehuwd is met een Nederlander;
e.
de verzoeker die in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba erkend is als vluchteling.
4.
Op het verzoek wordt beslist binnen één jaar na de betaling van het verschuldigde recht, bedoeld in artikel 13 of na de beslissing tot algehele ontheffing van die betaling, dan wel na de ontvangst van de gevraagde aanvulling van het verzoek, noodzakelijk voor de beoordeling daarvan. De beslissing kan ten hoogste tweemaal zes maanden worden aangehouden.
5.
Beslissingen tot afwijzing of aanhouding van verzoeken tot verlening van het Nederlanderschap kunnen door Onze Minister worden genomen.

Artikel 10
Wij kunnen, de Raad van State van het Koninkrijk gehoord, in bijzondere gevallen het Nederlanderschap verlenen met afwijking van artikel 8, eerste lid, aanhef en onder a, c en d, artikel 9, eerste lid, aanhef en onder c, en de termijn genoemd in artikel 11, derde, vierde en vijfde lid.


Artikel 11
1.
Het minderjarige niet-Nederlandse kind van een vader of moeder aan wie het Nederlanderschap is verleend, deelt in deze verlening, indien dit in het besluit uitdrukkelijk is bepaald. Het verzoek tot medeverlening wordt bij het verzoek tot verlening ingediend.
2.
Een verzoek van de vader of moeder tot medeverlening van het Nederlanderschap aan een kind beneden de leeftijd van 16 jaar wordt ingewilligd indien het kind sedert het tijdstip van het verzoek in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, toelating voor onbepaalde tijd en hoofdverblijf heeft.
3.
Een verzoek van de vader of moeder tot medeverlening van het Nederlanderschap aan een kind dat ten tijde van het verzoek de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt wordt ingewilligd indien het kind in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, een onafgebroken periode van ten minste drie jaren onmiddellijk voorafgaand aan het verzoek toelating en hoofdverblijf en, sedert het tijdstip van het verzoek, toelating voor onbepaalde tijd en hoofdverblijf heeft en op hem geen van de afwijzingsgronden van artikel 9, eerste lid, aanhef en onder a, met inbegrip van het tweede lid van dat artikel, van toepassing is. Het verkrijgt het Nederlanderschap slechts indien het daarmee uitdrukkelijk instemt.
4.
Aan het minderjarige niet-Nederlandse kind van een vader of moeder die het Nederlanderschap door optie verkregen heeft of aan wie dat is verleend, dat in deze verkrijging of verlening niet deelde, wordt op zijn verzoek het Nederlanderschap verleend, indien het een onafgebroken periode van tenminste drie jaren onmiddellijk voorafgaand aan het verzoek toelating en hoofdverblijf en, sedert het tijdstip van het verzoek, toelating voor onbepaalde tijd en hoofdverblijf in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba heeft. De termijn van toelating en hoofdverblijf is niet van toepassing op het kind dat geboren is nadat zijn ouder de verklaring bedoeld in artikel 6, eerste lid, of het verzoek, bedoeld in artikel 7, eerste lid, heeft ingediend. Aan een kind dat ten tijde van het verzoek de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, wordt het Nederlanderschap slechts verleend, indien het daarmee uitdrukkelijk instemt en op hem geen van de afwijzingsgronden van artikel 9, aanhef en onder a, met inbegrip van het tweede lid van dat artikel, van toepassing is.
5.
Aan het niet-Nederlandse kind van een vader of moeder die het Nederlanderschap door optie verkregen heeft of aan wie zulks is verleend, dat minderjarig was op het tijdstip van de verklaring of het verzoek van die ouder en dat in deze verkrijging of verlening niet deelde wegens het bereiken van de meerderjarigheid, wordt het Nederlanderschap op zijn verzoek verleend, indien het een onafgebroken periode van ten minste drie jaren onmiddellijk voorafgaand aan het verzoek en aanvangende vóór het bereiken van de meerderjarigheid toelating en hoofdverblijf en, sedert het tijdstip van het verzoek, toelating voor onbepaalde tijd en hoofdverblijf in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba heeft en ten aanzien van hem geen van de afwijzingsgronden van artikel 9, eerste lid, aanhef en onder a, met inbegrip van het tweede lid van dat artikel, van toepassing is.
6.
De vereisten van toelating en van hoofdverblijf van het tweede en derde lid zijn niet van toepassing op het minderjarige kind van een vader of moeder die hoofdverblijf heeft in het buitenland en die met toepassing van het tweede lid van artikel 8 het Nederlanderschap verkrijgt, mits het kind feitelijk tot het gezin van deze ouder behoort en zijn hoofdverblijf niet heeft in het land waarvan hij onderdaan is.
7.
Kinderen van een kind dat in de verlening deelt, delen onder dezelfde voorwaarden in die verlening.
8.
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder vader of moeder mede verstaan de adoptiefouder, indien de adoptie tot stand is gekomen in overeenstemming met de regelen van Nederlands internationaal privaatrecht en de adoptie tot gevolg heeft gehad dat de voordien bestaande familierechtelijke betrekkingen zijn verbroken.
Een algemene norm dus, die door amvb's en jurisprudentie wordt ingekleurd.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do feb 16, 2006 11:59 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Ik denk dat je op zoek was naar dit, Ibi (bijzondere aandacht voor artikel 7 lid 2, Thomas! :D ):
Artikel 7
2.
Ten aanzien van hen die hun hoofdverblijf hebben in de Nederlandse Antillen, onderscheidenlijk Aruba, adviseert Onze Minister van Justitie van de Nederlandse Antillen, onderscheidenlijk Onze Minister van Justitie van Aruba, omtrent het verzoek.
:D

Maar wat moet ik hier onder verstaan? :blush:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 16, 2006 2:10 pm

Thomas schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Ik denk dat je op zoek was naar dit, Ibi (bijzondere aandacht voor artikel 7 lid 2, Thomas! :D ):
Artikel 7
2.
Ten aanzien van hen die hun hoofdverblijf hebben in de Nederlandse Antillen, onderscheidenlijk Aruba, adviseert Onze Minister van Justitie van de Nederlandse Antillen, onderscheidenlijk Onze Minister van Justitie van Aruba, omtrent het verzoek.
:D

Maar wat moet ik hier onder verstaan? :blush:
Dat de Minister van justitie op Aruba moet beslissen op een aanvraag om de Nederlandse nationaliteit te krijgen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 16, 2006 2:28 pm

Een oorverdovende stilte trouwens van de kant van Verdonk. Ze zal hopelijk wel voorbereid zijn geweest op deze uitspraak? :X
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 16, 2006 3:51 pm

Ze is met andere dingen bezig, zo blijkt. Voorlopig geen Congolezen in oranje!
104 Teletekst do 16 feb
***************************************
Verdonk zet weer Congolezen uit

***************************************
Minister Verdonk gaat vanaf eind deze
maand weer uitgeprocedeerde Congolezen
uitzetten.Een half jaar geleden waren
de uitzettingen opgeschort onder druk
van de Kamer omdat de asielzoekers in
Congo gevaar konden lopen.

De Kamer eiste dat de ambassade van
Congo geen vingerafdrukken zou vragen
van mensen die worden teruggestuurd.De
minister schrijft nu dat de Congolese
ambassadeur onduidelijkheden hierover
heeft weggenomen en dat vingerafdrukken
niet nodig zijn.

Tot 27 februari worden Congolezen nog
niet uitgezet omdat het nieuwe beleid
nog besproken moet worden in de Kamer.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 16, 2006 3:54 pm

:spijker:


Wat verwacht jij dat ze gaat doen, Cees?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do feb 16, 2006 4:03 pm

In De Stentor van vandaag staat dat ze binnen een week een nieuw besluit wil nemen. Mocht dat weer negatief zijn, dan heeft de advocaat van Kalou al aangekondigd daar weer tegen in beroep te zullen gaan.

Zelf wil ze natuurlijk opnieuw het verzoek afwijzen, maar of ze daar de argumenten voor heeft, vraag ik me af. Op basis van de argumenten die ze tot nu heeft gebruikt kan het in ieder geval niet. Ze moet dus met nieuwe argumenten komen, en dat lijkt me lastig. Dat gekoppeld aan het feit dat haar positie toch al niet sterk is, doet me vermoeden dat ze het verzoek zal toewijzen, tenzij ze nog ergens een sterk argument vandaan tovert. Anders moet ze haar nederlaag toegeven, al zal dat niet makkelijk zijn.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie