Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Bericht door Marillion » vr okt 16, 2015 2:55 pm

Yopi schreef:Haha, met zulke oefeningen kun je net zo goed op atletiek gaan.

.....

Mee eens.
KNVB moet zorgen voor inspiratie en discussie en niet komen met een dictaat, zoals met het Masterplan gebeurde.
Ik ben als jeugdspeler (denk bij de B) wel eens binnen 5 minuten van de training gelopen. Dan stond er een heel circuit klaar met allerlei hekjes en paaltjes waar je als een springpaard tussendoor en overheen moest en er was geen bal te zien. Toen ging ik weer naar huis met de mededeling dat ik me wel had aangemeld bij de plaatselijke atletiekclub als ik daar trek in had gehad.

Tegenwoordig gaat het er bij veel amateurclubs volgens mij al een stuk beter aan toe. De club waar ik speelde heeft de jeugdafdeling nu prima voor elkaar. Ze hebben ook een samenwerkingsverband met Ajax. Hun probleem zit 'm nu juist bij de senioren waar veel mensen afhaken en wat anders gaan doen.

Voor de KNVB zie ik wel een ondersteunende rol naar met name de amateurclubs toe. Opleiden van trainers, centrale wedstrijden en trainingen met de grootste talenten bij elkaar. Dat kan zeker nuttig zijn. Al staat of valt het natuurlijk met het niveau van de opleidingen.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr okt 16, 2015 3:01 pm

Marillion schreef:
Yopi schreef:Haha, met zulke oefeningen kun je net zo goed op atletiek gaan.

.....

Mee eens.
KNVB moet zorgen voor inspiratie en discussie en niet komen met een dictaat, zoals met het Masterplan gebeurde.
Ik ben als jeugdspeler (denk bij de B) wel eens binnen 5 minuten van de training gelopen. Dan stond er een heel circuit klaar met allerlei hekjes en paaltjes waar je als een springpaard tussendoor en overheen moest en er was geen bal te zien. Toen ging ik weer naar huis met de mededeling dat ik me wel had aangemeld bij de plaatselijke atletiekclub als ik daar trek in had gehad.

Tegenwoordig gaat het er bij veel amateurclubs volgens mij al een stuk beter aan toe. De club waar ik speelde heeft de jeugdafdeling nu prima voor elkaar. Ze hebben ook een samenwerkingsverband met Ajax. Hun probleem zit 'm nu juist bij de senioren waar veel mensen afhaken en wat anders gaan doen.

Voor de KNVB zie ik wel een ondersteunende rol naar met name de amateurclubs toe. Opleiden van trainers, centrale wedstrijden en trainingen met de grootste talenten bij elkaar. Dat kan zeker nuttig zijn. Al staat of valt het natuurlijk met het niveau van de opleidingen.
Is toch niks mis mee? Zo af en toe zo een training?
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 3:09 pm

Tegenwoordig gaat het er bij veel amateurclubs volgens mij al een stuk beter aan toe. De club waar ik speelde heeft de jeugdafdeling nu prima voor elkaar. Ze hebben ook een samenwerkingsverband met Ajax.
Ajax heeft nu de Online Academy, waar amateurclubs oefenstof van kunnen downloaden. Ook hebben ze het zogenaamde HETT-programma.

Rooie

Bericht door Rooie » vr okt 16, 2015 3:11 pm

Die Online Academy is toch juist die organisatie van Ladru?

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr okt 16, 2015 3:13 pm

Yopi schreef:
Tegenwoordig gaat het er bij veel amateurclubs volgens mij al een stuk beter aan toe. De club waar ik speelde heeft de jeugdafdeling nu prima voor elkaar. Ze hebben ook een samenwerkingsverband met Ajax.
Ajax heeft nu de Online Academy, waar amateurclubs oefenstof van kunnen downloaden. Ook hebben ze het zogenaamde HETT-programma.
HETT is TIPS voor doven en slechthorenden?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 3:20 pm

Le T.

Bericht door Le T. » za okt 17, 2015 11:31 am

zeux schreef:Hmmm, niet ieder optreden in de media is een 'mediacampagne'.

Voetbal is een mediasport. Er zijn tig kranten, sites, televisiezenders die - het liefst iedere dag - iets willen weten van spelers, trainers, beleidslui.
Praten ze niet, dan zijn het eikels, praten ze wel dan zijn ze volgens jou slijmerds. Zo is het altijd 'fout'.
Het belang van de media is er duidelijk, welke belangen dat precies is dan weer niet helemaal duidelijk, feit is dat spelers en trainers die niet meedoen met hun spelletjes worden afgemaakt.
We leven ook niet in een stalinistische cultuur waarin maar bepaalde vragen zijn toegestaan aan journalisten.
We leven blijkbaar in een mediacratische tegenhanger waarin het niet toegestaan is om een journalist iets te weigeren.
Koeman wordt om een reactie gevraagd en die geeft hij. Natuurlijk heeft hij belangen. Iedere speler/trainer/bobo heeft belangen. En de media zijn daar instrument in. Bij iedereen. Zo bezien zit je bij jou altijd fout.
Nee, dat is juist het probleem, de media in Nederland zijn geen instrument, niet voor kandidaat-bondscoaches en niet voor het publiek en spelers en trainers om het voetbalnieuws doorgegeven te krijgen. In Duitsland met Bild en in Engeland kan het behoorlijk tekeer gaan, maar het is alleen in Nederland dat er een duo-assistent wordt aangesteld voor de relaties met de pers, dat de persvoorlichter van de KNVB met de zaakwaarnemer van een speler moet onderhandelen over een basisplaats, dat een bondscoach zich na de wedstrijd verdedigt met de opmerking dat dit de opstelling was die de pers wilde, dat kan alleen maar in Nederland.

Op die manier wordt het heel lastig om met een goed, consistent presterend nationaal elftal te komen. Het is een stoorzender, de media hebben geen verstand van kwaliteit, zijn er ook niet werkelijk geinteresseerd in en dragen er geen verantwoordelijkheid voor. Als die dan een vinger in de pap hebben is dat een grote concessie aan kwaliteit. Op zich is het dus terecht dat Van Oostveen daar niet aan meewerkt, en is het ook geen toeval dat het na het volledig mislukte EK van 2012 met een grote rol voor de media het weer goed ging met een bondscoach die de media op zijn plek zette waar die hoort.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za okt 17, 2015 11:52 am

Je overdrijft schromelijk. Daarbij, je hebt er maar mee te leven als je (bonds)coach of speler bent. Het hoort bij je vak en je wordt er goed voor betaald. Frank de Boer bijvoorbeeld heeft geen problemen, nooit gehad ook. Blijkbaar pakt hij de dingen handiger aan dan LvG of Cruijff.

Terecht dat Van Oostveen de volle laag krijgt. Waar die man mee bezig is? :confused.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » za okt 17, 2015 12:38 pm

Yopi schreef:Je overdrijft schromelijk. Daarbij, je hebt er maar mee te leven als je (bonds)coach of speler bent. Het hoort bij je vak en je wordt er goed voor betaald. Frank de Boer bijvoorbeeld heeft geen problemen, nooit gehad ook. Blijkbaar pakt hij de dingen handiger aan dan LvG of Cruijff.
Het probleem is niet dat een speler of trainer kritiek krijgt, het probleem is nou juist dat Frank de Boer er zit omdat hij nooit problemen met de media heeft. De kritiek, die slechts bij uitzondering eerlijk is en iets met kwaliteit te maken heeft, is bepalend. Er moet een soort consensus met de media en de verantwoordelijken zijn, anders kan de trainer oprotten of de speler zijn plek kwijtraken.
Terecht dat Van Oostveen de volle laag krijgt. Waar die man mee bezig is? :confused.gif:
Dat vind ik ook, alleen geef ik hem wel gelijk dat die vinger van de media uit de pap moet en dat je ook geen situaties moet laten onstaan dat trainers de media inschakelen om de keuze van de bond te beinvloeden.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za okt 17, 2015 1:06 pm

Daar heb je niet geheel ongelijk in, maar je ziet het te zwart-wit. De een roept nu eenmaal meer weerstand op dan de ander. LvG en Cruijff zijn op voetbalgebied hoogbegaafde, maar moeilijke mensen. Frank de Boer daarentegen heeft niets van dat bijzondere, hij is juist ontwapenend gewoon. Aanspreekbaar, laagdrempelig en niet zo sterk of zo kundig dat hij angst inboezemt. Zo iemand gun je wat.

In het algemeen is voetbal een mediaspektakel geworden. Daarom is presentatie onderdeel van het vak van trainer of speler. Ik zou graag zien dat het alleen om de sport ging, maar dat is allang niet meer zo. Tegenwoordig is voetbal amusement voor de hele familie. De stemming wordt voor een groot deel bepaald door de 'neutrale toeschouwer', zeker als het om nationale teams gaat. Nationale teams zijn bezit van de natie.

Verder zie je in het voetbal dezelfde ontwikkeling als elders: een dominante rol voor technocraten zonder al te veel inhoudelijke kennis. Dat wordt een probleem als de technocraten zich met de inhoud bemoeien, omdat ze net als de rest van ons denken wel degelijk verstand van voetbal te hebben. Dan zullen ze snel kiezen voor de populaire weg. Zie Van den Boog, bijvoorbeeld. Daarom vind ik dat Cruijff in principe gelijk heeft: in het management zou je mensen uit de sport moeten hebben. Zodat er binnen het management affiniteit is 'de werkvloer'. De juiste man vinden is dan de uitdaging.

Het Nederlandse voetbal heeft al zijn successen te danken aan bijzondere voetbalmensen. De managers van KNVB en de clubs hadden daarbij weinig inbreng maar profiteerden er wel van. Waren de oude en de jonge Van Praag zo bijzonder? Welnee. Ze hadden geluk dat Michels, Cruijff, Van Gaal op hun pad kwamen. Maar zou er vandaag de dag nog ruimte zijn voor zulke 'characters'? Dat waag ik te betwijfelen.

Le T.

Bericht door Le T. » za okt 17, 2015 2:25 pm

Yopi schreef:Daar heb je niet geheel ongelijk in, maar je ziet het te zwart-wit. De een roept nu eenmaal meer weerstand op dan de ander. LvG en Cruijff zijn op voetbalgebied hoogbegaafde, maar moeilijke mensen. Frank de Boer daarentegen heeft niets van dat bijzondere, hij is juist ontwapenend gewoon. Aanspreekbaar, laagdrempelig en niet zo sterk of zo kundig dat hij angst inboezemt. Zo iemand gun je wat.
Prima, maar als de media een vinger in de pap hebben dan wordt dat belangrijk en komt het in plaats van kwaliteit.
In het algemeen is voetbal een mediaspektakel geworden. Daarom is presentatie onderdeel van het vak van trainer of speler. Ik zou graag zien dat het alleen om de sport ging, maar dat is allang niet meer zo. Tegenwoordig is voetbal amusement voor de hele familie. De stemming wordt voor een groot deel bepaald door de 'neutrale toeschouwer', zeker als het om nationale teams gaat. Nationale teams zijn bezit van de natie.
Ja, maar niet van de media. Natuurlijk hebben die het makkelijk om de gelegenheidsvoetballiefhebber wijs te maken dat Van Nistelrooij een mentaal ijzersterke killer is die goed meevoetbalt, maar als de bondscoach hem op de bank zet dan is het niet aan de media om samen met hem een campagne op touw te zetten en is het niet aan de KNVB om Kees Jansma met diens zaakwaarnemer te laten onderhandelen over een terugkeer in de basis. Daar moet geen enkele opening voor laten, dan komen die campagnes ook niet en besluiten die spelers wellicht ook eens dat ze om te slagen in een teamsport met het Nederlands elftal ze zich als teamsporter moeten gedragen. Die campagnes zijn er omdat ze werken.
Het Nederlandse voetbal heeft al zijn successen te danken aan bijzondere voetbalmensen. De managers van KNVB en de clubs hadden daarbij weinig inbreng maar profiteerden er wel van. Waren de oude en de jonge Van Praag zo bijzonder? Welnee. Ze hadden geluk dat Michels, Cruijff, Van Gaal op hun pad kwamen. Maar zou er vandaag de dag nog ruimte zijn voor zulke 'characters'? Dat waag ik te betwijfelen.
Van Praag was wel bijzonder ja, hij hield namelijk zijn rug recht toen de supporters en de media schreeuwden om het vertrek van Van Gaal. Zo dwing je geluk af. Als het aan de media ligt is die ruimte er niet nee, dan straalt Litmanen te weinig vechtlust uit, scoort Kluivert te weinig want een spits staat er om te scoren, moeten Cocu en De Boertjes de penalties nemen want Seedorf kan dat niet, nemen spelers Michels niet serieus, hoort Cruijff niet in het Nederlands elftal thuis omdat hij weigert gratis met de media te praten, dan moet het Nederlands elftal aangevoerd worden door een echte vechter die met nog een paar minuten te gaan om nog een goal te maken even uitgebreid de tijd neemt om de aandacht op de zwangerschap van zijn vrouw te vestigen omdat hij dat zes weken eerder zo had afgesproken met die andere aandachtshoer in dat huwelijk.

Juist daarom moet die vinger uit de pap. Dat kan in het land van Bild en dat kan in het land van de Daily Mail, sterker nog, daar hebben ze dat nooit gehad. Dat is uniek voor de Nederlandse media, kritiek is er overal, druk is er overal, maar het is dit land waar wat dat betreft de raarste dingen gebeuren, met het onvermijdelijke gevolg. Die buitenlandse media vragen zich voor elk toernooi af of Nederland ook deze keer weer de self destruct button weet te vinden. Ik weet inmiddels wel waar die zit en wie erop drukt.

Wouter

Bericht door Wouter » za okt 17, 2015 2:48 pm

Ondanks dat Blind mij geen goede trainer lijkt, is gebrek aan kwaliteit toch de belangrijkste oorzaak hoor.

Iets om over na te denken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... pelen_2008

Al die jongens (op dispensatiespelers Makaay en Sibon na natuurlijk) zouden nu op hun top moeten zitten, maar kijk eens waar ze terecht zijn gekomen. Zit geen topper bij. Op Pieters, De Guzman en Emanuelson na, die ook niet bepaald de top gehaald hebben, spelen ze zelfs op een lager niveau dan destijds.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za okt 17, 2015 2:55 pm

Dat team won dus het EK -21. Veel fysiek, enthousiasme, systeemspelen, maar weinig vernuft. De school van Foppe.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 17, 2015 2:57 pm

Er kunnen toch prima twee problemen zijn? De kwaliteit van het Nederlandse voetbal is flink achteruit gehold de afgelopen twintig jaar. Dat is een probleem dat je bij de basis moet aanpakken, en niet moet verdoezelen met excuses als 'Nederland is een klein land', 'het is een golfbeweging' etc. Maar daarnaast is het net zo goed een gotspe dat Nederland zich niet kwalificeert, want de kwaliteit van de Nederlandse spelers mag dan niet fantastisch zijn, de spelers zijn over het algemeen nog steeds beter dan hun tegenhangers bij IJsland etc. Blind (en Hiddink) hebben gewoon gefaald.

Bij de KNVB krijgen ze het voor elkaar om zelfs niet één van deze twee problemen te onderkennen. Knap.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za okt 17, 2015 3:05 pm

Inderdaad, die twee problemen zijn er gewoon.

Toen die conferentie van vorig jaar eindigde met de conclusie dat de spelers beter hun best moesten doen, wist je al hoe laat het was.

Danny Blind was als hoofd opleiding bij Ajax al geen stralend licht. Voor zijn periode gold: stilstand =achteruitgang. Hij past dus prima bij de bobo's van de KNVB.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za okt 17, 2015 7:15 pm

Het is jammer hoe mild de media vooralsnog voor Blind is. Bij DWDD ging het van de week alleen maar over Hiddink (de naam Blind werd de hele uitzending geen eens genoemd), over het AD hoeven we het niet te hebben. Toen had ik gisteren mijn hoop gevestigd op Voetbal Inside en tot mijn grote verbazing had Gijp het vooral over de hoeveelheid pech die het Ned elftal heeft gehad en Derksen had welliswaar enkele kritische noten tov Blind maar volgens hem kan Blind beter blijven omdat er geen betere trainer vrij is, (???) bovendien moet de KNVB al zoveel afkoopsommen betalen (oa Hiddink).

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 18, 2015 8:29 am

Hiddink heeft er toch ook een teringzooi van gemaakt?
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo okt 18, 2015 11:15 am

Die stond in elk geval nog derde.

Van de regen in de drup, noemen ze dat.

Mijn voorspelling: Blind zal na elke tegenvaller in de kwalificatiereeks zich verschuilen achter het argument dat hij aan het bouwen is. Uiteindelijk vliegt hij er alsnog uit en kan Oranje opnieuw beginnen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo okt 18, 2015 2:14 pm

Lionel schreef:Hiddink heeft er toch ook een teringzooi van gemaakt?
Blind toch veel erger man. Toen Hiddink weg ging gingen we gewoon nog naar het EK. Hiddink heeft bovendien toch genoeg kritiek gekregen. Blind daarentegen...

Mano

Bericht door Mano » ma okt 19, 2015 1:48 pm

brigade zuid schreef:
Lionel schreef:Hiddink heeft er toch ook een teringzooi van gemaakt?
Blind toch veel erger man. Toen Hiddink weg ging gingen we gewoon nog naar het EK. Hiddink heeft bovendien toch genoeg kritiek gekregen. Blind daarentegen...

Dat is toch ook de schuld van Hiddink? Als die ouwe seniele snor gewoon was blijven zitten.
Nu kan Blind zich verschuilen achter de erfenis van Hiddink.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma okt 19, 2015 1:56 pm

Ach, de meeste betrokkenen zien graag een zwakke bondscoach. Dan kunnen ze meepraten.

Cruijff schreef vandaag in zijn column dat hij hoopte dat de uitschakeling van Oranje de discussie zou losmaken over hoe het verder moet met het Nederlandse voetbal. Ik denk dat die discussie er niet komt. Niemand 'loopt weg voor zijn verantwoordelijkheid', iedereen blijft zitten, er verandert niets. De schuld schuiven we af op de spelers want die dragen rare hoeden.

Aan de KNVB hebben de successen nooit gelegen, natuurlijk.

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 19, 2015 1:59 pm

Yopi schreef:Die stond in elk geval nog derde.

Van de regen in de drup, noemen ze dat.

Mijn voorspelling: Blind zal na elke tegenvaller in de kwalificatiereeks zich verschuilen achter het argument dat hij aan het bouwen is. Uiteindelijk vliegt hij er alsnog uit en kan Oranje opnieuw beginnen.
Nederland moest toen nog uit naar Turkije. Alsof Hiddink wel had gewonnen :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma okt 19, 2015 2:24 pm

Haha helemaal mooi. Blind heeft dus conform verwachting gepresteerd. Drie puntjes uit 4 duels. Lang niet gek.

Face it, Danny Blind moest zorgen voor directe plaatsing. Hij wist het alleen zo te vernaggelen dat Oranje helemaal niet meer gaat. Een prestatie van jewelste.

Van Gaal bouwt een systeem waar Nederland optimaal mee presteert. Danny Blind kijkt toe en neemt die inzichten mee in z'n bagagekoffer. Hiddink gooit het helemaal om en gaat terug op de Hollandse School. Danny Blind kijkt toe en neemt die inzichten mee in z'n bagagekoffer. Daarna komt het moment van de waarheid, want Danny staat op eigen benen. En? Je raadt het al, Danny kiest voor de ingeslagen weg van Hiddink, maar dan wel met z'n persoonlijke favorietjes. Dat is toch eigenlijk bizar? Wat heb je dan geleerd?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma okt 19, 2015 2:35 pm

Het lijkt me dat Danny van te voren wel gevraagd is of hij er fiducie in zag. Het lijkt me niet dat Danny tegen heug en meug bondscoach is geworden. Hij had 4 wedstrijden de tijd om de benodigde punten te scoren. Dat heeft ie niet gedaan, dus waarom zou ie aanblijven? Het mag toch nooit een excuus zijn dat ie te weinig kans heeft gekregen? Z'n opdracht was duidelijk.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 19, 2015 3:48 pm

Het is toch helemaal niet relevant wie van de twee het nu het slechtste heeft gedaan? Ze hebben allebei onder de maat gepresteerd en een wanprestatie geleverd door met deze groep de kwalificatie mis te lopen.

Er kan in mijn ogen geen andere conclusie zijn dan dat de opdracht dermate is mislukt dat je niet met elkaar verder kunt. Alleen gaat Van Oostveen die beslissing niet nemen want dan staat hij zelf ook buiten. De RvC is aan zet.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie