Niet bang voor kritiek

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr feb 08, 2008 6:38 pm

Bertje schreef:
Jabu schreef:Precies. Ik vond Kroatië tegenvallen, maar ze speelden wel in hun sterkste opstelling en thuis. Misschien is het dan wel de verdienste van Oranje dat Kroatië tegenviel. Ik vind het knap van Van Basten dat je met een vedediging bestaande uit Melchiot, Heitinga, Mathijsen en De Cler toch aardig voetbal op de mat kan leggen.
Ik vind het vooral knap dat hij voetballers van het niveau ballenjongen als Melchiot, Mathijsen en De Cler direct Van der Vaart en Sneijder kon laten aanspelen. Daardoor kon Nederland ook eindelijk weer eens fatsoenlijk combineren.
Knap? Hij geeft ze nu de vrijheid om ballen op te halen ipv star vast te houden aan dat belabberde systeem. Zo knap is het dus niet
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr feb 08, 2008 6:41 pm

Nee, Van der Vaart en Sneijder speelden juist dieper dan voornamelijk Sneijder - Van der Vaart speelde hiervoor als aanvaller - vaak speelde in voorgaande duels. Toen liep Sneijder ook veel ruimtes dicht, terwijl hij en Van der Vaart de bal nu konden laten vallen voor De Zeeuw en Van Bronckhorst, die met hun gezicht naar het doel stonden en dus overzicht hadden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr feb 08, 2008 6:43 pm

Situatie die jij beschrijft viel reuze mee. Ik vond gewoon de vrijheid het hoogtepunt van de wedstrijd. Het inspelen lukte altijd wel alleen nu stond VDV een keer niet aan de zijlijn. Groot verschil.

Sneijder kon ook lekker zwerven en zo het spel naar zich toe trekken. En Melchiot is geen niveautje ballenjongen hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax
Berichten: 14594
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 22, 2008 7:05 am

Ik lees net dat Van Marwijk Frank De Boer, Phillip Cocu, en Cocky Voorns ( :smallgrin.gif: ) als assistenten wilt hebben bij Oranje. Kan aan mij liggen, maar ik zie die gasten Oranje niet naar de top van de wereld leiden hoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » di mar 11, 2008 3:52 pm

De Guzman in voorselectie Oranje
Marco van Basten heeft in zijn voorselectie voor het oefenduel in en tegen Oostenrijk (26 maart) 29 namen opgenomen. Meest opvallende is die van Jonathan de Guzman, die pas enkele weken geleden zijn Nederlands paspoort ontving.

De van geboorte Canadese middenvelder van Feyenoord hoopte aanvankelijk 'slechts' op een invitatie voor Jong Oranje, maar kan nu al ruiken aan het grote werk. Andere opvallende namen in de selectie zijn die van David Mendes da Silva en de pas net herstelde Robin van Persie.
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mar 11, 2008 5:38 pm

Ik mis Bakkal.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di mar 11, 2008 6:41 pm

Van Basten nodigt hem niet uit, omdat er dan wellicht kapers op de kust komen voor Ajax. :hypocrite.gif:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » wo mar 12, 2008 7:41 am

Het is inderdaad veel logischer om een matig presterende aanvallende middenvelder van een subtopper bij de selectie te halen dan een uitstekend presterende controlerende middenvelder van de koploper...ook omdat Oranje een overschot heeft aan aanvallende middenvelders en een tekort aan (goede) controleurs.

Maar goed, Van Basten is nog steeds bondscoach dus erg verrassend is het niet.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 12, 2008 10:42 am

Uh, hij heeft Landzaat, De Zeeuw, Maduro, Mendes da Silva en Van Bronckhorst voor de twee posities voor de verdediging. Afellay zou het eventueel ook nog kunnen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 52114
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » wo mar 12, 2008 7:19 pm

Baseman schreef:Het is inderdaad veel logischer om een matig presterende aanvallende middenvelder van een subtopper bij de selectie te halen dan een uitstekend presterende controlerende middenvelder van de koploper...ook omdat Oranje een overschot heeft aan aanvallende middenvelders en een tekort aan (goede) controleurs.
Mee eens. Ik had Bakkal en Marcellis wel eens willen zien bij Oranje. Al helpt het natuurlijk niet dat die Sef een jongen als Bakkal passeert en Mendez en Culina prevaleert tegen de Spurs.
Maar goed, Van Basten is nog steeds bondscoach dus erg verrassend is het niet.
Verrassend is het in zoverre niet dat met nog weinig wedstrijden tot het EK te gaan de bondscoach zijn groep wel zo ongeveer 'rond' heeft. Dus wordt het voor Bakkal moeilijk, ja.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo mar 12, 2008 7:21 pm

Als Sef Bakkal passeert dan is dat toch uit tactische overwegingen goed te praten? Bij Marco van Basten ligt dat heel anders, want die doet dat puur uit haat jegens PSV'ers. :smallgrin.gif:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do mar 13, 2008 7:38 am

Bertje schreef:Uh, hij heeft Landzaat, De Zeeuw, Maduro, Mendes da Silva en Van Bronckhorst voor de twee posities voor de verdediging. Afellay zou het eventueel ook nog kunnen.
Juist, en van al deze spelers presteert Bakkal duidelijk het beste.
Op Afellay na, maar die is veel minder een controleur.
wimpey schreef:Verrassend is het in zoverre niet dat met nog weinig wedstrijden tot het EK te gaan de bondscoach zijn groep wel zo ongeveer 'rond' heeft. Dus wordt het voor Bakkal moeilijk, ja.
Daar heb ik ook alle begrip voor !
Maar waarom zit De Guzman dan in hemelsnaam bij de voorselectie ? Alsof Oranje een tekort heeft aan goede aanvallende middenvelders...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mar 13, 2008 9:41 am

wimpey schreef:Verrassend is het in zoverre niet dat met nog weinig wedstrijden tot het EK te gaan de bondscoach zijn groep wel zo ongeveer 'rond' heeft. Dus wordt het voor Bakkal moeilijk, ja.
Zeker als hij bij zijn club op de bank zit.
Het stinkt aan alle kanten!

Mr. Ajax
Berichten: 14594
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » do mar 13, 2008 3:16 pm

Peter schreef:Als Sef Bakkal passeert dan is dat toch uit tactische overwegingen goed te praten? Bij Marco van Basten ligt dat heel anders, want die doet dat puur uit haat jegens PSV'ers. :smallgrin.gif:

:drecul.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey
Berichten: 52114
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do mar 13, 2008 6:13 pm

joey schreef: Zeker als hij bij zijn club op de bank zit.
Zo is het. Komt nog eens bij dat Simons het leeuwendeel van het controlerende en corrigerende werk op zich neemt. Die Snor stelt Mendez en Culina niet op wanneer ie het volste vertrouwen in Bakkal zou hebben.

V.w.b. Marcellis neem ik na gisteren ook even mijn woorden terug. Talent, maar Oranje zou nog te vroeg komen. Eerst maar naar Peking.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do mar 13, 2008 6:14 pm

Bakkal is natuurlijk ook geen zuiver controlerende speler. Doet veel (nuttig) loopwerk, akkoord, maar als je controlerend speelt hoef je juist niet veel te lopen om het dicht te houden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mar 13, 2008 6:19 pm

Klopt. Wat Bakkal wel weg heeft van een controleur is dat hij niet per se duel na duel aan hoeft aan te gaan om nuttig te zijn in de recuperatie. Ook vind ik Bakkal aardig in de omschakeling en is hij in aanvallend opzicht sterk met z'n loopacties. Prima afmaker ook.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr mar 21, 2008 1:09 pm

Volgens mij heeft van Basten ook al een tweede (eerste, als Stekelenburg weggaat) keeper voor Ajax op het oog... :-)
Van Basten selecteert Velthuizen
Piet Velthuizen is door Marco Van Basten geselecteerd voor de oefeninterland in Oostenrijk. De doelman van Vitesse debuteert dus in de Nederlandse selectie.

(later meer)
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » za mar 22, 2008 10:38 pm

Van Basten verder op dezelfde weg
Door MAARTEN WIJFFELS

NOORDWIJK - De selectie van het Nederlands elftal krijgt steeds meer vorm. Robin van Persie is terug bij Oranje, voor Dirk Kuyt raakt het EK verder uit zicht.

Robin van Persie hield de afgelopen vijf maanden noodgedwongen via de telefoon contact met bondscoach Marco van Basten. In een periode dat de speelwijze van het Nederlands elftal op de schop ging, kon de geblesseerde aanvaller niet aanschuiven bij belangrijke gesprekken daarover in de spelersgroep. In die situatie komt nu verandering.

Van Persie meldt zich komende week op het appèl als Oranje zich gaat voorbereiden op de oefeninterland tegen Oostenrijk. Dat is voor het eerst sinds hij half oktober met een knieblessure uitviel tegen Slovenië.

,,Robin heeft de afgelopen weken goed getraind om fysiek sterk te zijn voor de periode die er nu aankomt,’’ stelde Van Basten gisteren in Noordwijk. ,,Tot het einde van het seizoen staan er veel zware wedstrijden op zijn programma bij Arsenal. Hopelijk speelt hij er daarvan veel en raakt hij in een goed ritme voor het EK. Bij Oranje kan hij nu alvast sfeer proeven en tegelijkertijd kunnen we kijken welke rol hem in het gewijzigde concept past.’’

Nu Oranje is overgestapt op een speelwijze met één diepe spits en drie creatieve middenvelders daarachter, komt Van Persie in theorie voor alle vier die plekken in aanmerking. Met de aantekening dat Van Basten eerder al opmerkte dat hij in de Rotterdammer geen échte diepe spits ziet.

De status die Van Persie geniet, wordt extra geaccentueerd door Van Bastens beslissing om Arjen Robben nog niet bij de groep te halen. ,,Met Robben willen we iets langer wachten. Een fitte Robben is ook een versterking voor de selectie, maar hij is zo vaak aan het terugkomen van blessures dat we het eerst weer even aanzien.’’

In de groep van 21 spelers voor de oefentrip naar Oostenrijk is Piet Velthuizen de andere in het oog springende naam. De keeper van Vitesse profiteert van de afwezigheid van zowel Edwin van der Sar als zijn plaatsvervanger Maarten Stekelenburg. Van der Sar is herstellende van een blessure. Hij hoopt dit weekeinde weer met Manchester United te spelen tegen Liverpool.

,,Van der Sar is in een kwetsbare positie,’’ ervaart Van Basten. ,,We hebben daarom afgesproken dat hij zich volledig kan concentreren op Manchester United. Wat Oranje betreft telt alleen dat hij op 20 mei fris en fit kan beginnen aan de EK-voorbereiding.’’ Stekelenburg zal niet meegaan naar Oostenrijk door trieste privé-omstandigheden.

,,Piet Velthuizen is een goede vierde man,’’ aldus Van Basten, die de doelman van Jong Oranje heeft verkozen boven Boy Waterman die zijn plek is kwijtgeraakt bij AZ.

In het Ernst Happel Stadion in Wenen zal Henk Timmer het doel van Oranje verdedigen. De kans is groot dat voor de neus van de Feyenoord-keeper de tien veldspelers beginnen die in februari overtuigend wonnen van Kroatië. ,,Het team zoveel mogelijk laten staan is het uitgangpunt,’’ aldus Van Basten. In de spits mag waarschijnlijk opnieuw Huntelaar aantreden als stand-in van de nog altijd afwezige Ruud van Nistelrooy.

Voor Dirk Kuyt is EK-deelname weer wat meer uit het zicht verdwenen. Hij is voor de tweede keer op een rij niet geselecteerd en inmiddels bekleedt Kuyt bij zijn club Liverpool ook een andere positie in het elftal. In plaats van centraal, speelt hij aan de rechterkant.

Nu coach Benitez het rouleren op een laag pitje heeft gezet, verricht Kuyt als basisspeler in vrije rol net zoveel aanvallende als verdedigende arbeid.

Van Basten ziet de Katwijker echter nog als een speler voor de aanval, zo werd gisteren duidelijk.

,,Dirk is een aanvaller. En wij vinden andere aanvallers momenteel beter.’’ Onderwerp van discussie was dit keer wel PSV’er Otman Bakkal. Van Basten heeft de middenvelder vol in het vizier, omdat spelers met diepgang vanuit het middenrif bij Oranje dun gezaaid zijn.

Goed om te weten is dat Bakkal in de toekomst zonder enig probleem zou kunnen worden getest. Anders dan bij bijvoorbeeld zijn ploeggenoot Aissati speelt bij hem niet meer de keuze tussen Nederland of Marokko. Bakkal speelde na zijn 21ste verjaardag voor Jong Oranje, waardoor hij automatisch aan de keuze voor Nederland is gebonden.
Puzzel mee met Marco: de 23 spelers van Oranje

Woensdag oefent het Nederlands elftal tegen Oostenrijk. Hoogste tijd voor het spelletje dat ik een paar maanden voor elk eindtoernooi speel: wie gaat de bondscoach straks kiezen?

Vier jaar geleden had ik er 21 van de 22 goed. Omdat de toenmalige bondscoach Dick Advocaat vrij voorspelbaar selecteerde, was dat ook niet moeilijk.

Een paar maanden voor het WK in 2006 meende ik dat Marco van Basten de volgende 23 spelers zou gaan selecteren: Van Bommel, Boulahrouz, Van Bronckhorst, Cocu, Emanuelson, De Jong, Kalou, Kuyt, Landzaat, Lucius, Maduro, Mathijsen, Van Nistelrooy, Opdam, Ooijer, Van Persie, Robben, Van der Sar, Sneijder, Stekelenburg, Timmer, Van der Vaart, Vennegoor of Hesselink.

Vijf fout. Ik bleek ernaast te zitten met Emanuelson, De Jong, Kalou, Opdam en Lucius. In hun plaats mochten mee: Babel, De Cler, Heitinga, Jaliens en Kromkamp.

Over tien weken en zes dagen begint Euro2008. Het zou me tegenvallen als ik er vijf (of meer) fout heb. Ik meen de redenaties en die paar kronkels van de bondscoach wel te kennen. Puzzel even mee.

Volgens mij laat Van Basten op 28 mei de volgende lijst faxen naar de Europese voetbalbond: Babel, Bouma, Van Bronckhorst, De Cler, Emanuelson, Heitinga, Huntelaar, Afellay, Landzaat, Mathijsen, Melchiot, Van Nistelrooy, Ooijer, Van Persie, Robben, Van der Sar, Seedorf, Sneijder, Stekelenburg, Timmer, Van der Vaart, Vennegoor of Hesselink en De Zeeuw.

Opvallende maar begrijpelijke afvallers zullen zijn: Kuyt en Koevermans. Het is geen schande om in Van Nistelrooy of Huntelaar je meerdere te moeten erkennen. Vennegoor of Hesselink is dit seizoen basisspeler, Kuyt en Koevermans niet. De spits van Celtic is vanwege zijn kopkracht een net iets betere kracht voor het laatste kwartiertje.

De vraag is nog of Seedorf mee mag van Van Basten. Seedorf heeft zowel in Italiaanse als Nederlandse media gezegd dat de band tussen hem en de bondscoach niet bepaald warm is.

Diep van binnen vindt Van Basten Seedorf een speler met gebreken en zijn internationale status zwaar overschat. Karakterologisch is hij naar Van Bastens inzicht best lastig. Het klinkt raar, maar de komende oefeninterlands moet blijken of Seedorf als bankzitter overtuigt. De vraag is ook of Seedorf een reserverol verdraagt.

Mocht de middenvelder van AC Milan afvallen, dan kon Van Basten wel eens kiezen voor Bakkal of Engelaar. Prima, Bakkal is veelbelovend, oersterk en een speler met diepgang (daar hebben we er weinig van), Engelaar is een balvaste speler en een powerhouse op het middenveld.

Eén speler verdient Van Bastens selectie niet. Vreemd is Van Bastens hardnekkige keuze voor Urby Emanuelson. Helemaal als linkback. Emanuelson is bij Ajax dit seizoen al een paar keer de slechtste man op het veld geweest. Hij kan totaal niet verdedigen, dat heeft hij deze week zelf toegegeven. Jan Vertonghen is volgens Urby beter op die positie. Van Basten, volgend jaar zijn trainer (Urby heeft al gezegd dat hij vanwege Van Bastens komst blijft bij Ajax, hoe aardig kunnen mensen voor elkaar zijn?) roemt Urby’s veelzijdigheid. Tja, wij zien het met zijn allen niet hoor. Als controlerende linkermiddenvelder in het 4-2-3-1-systeem is die jongen te licht. Als linksbuiten is hij minder dan Babel of Robben.

Het blijft een rare keuze van de bondscoach. Hopelijk praat Cruijff - met wie Marco nog steeds belt - het hem uit zijn hoofd, of Kees Jansma of Marco’s lieftallige vrouw Liesbeth. Aan de andere kant: Rinus Michels nam in 1974 Feyenoorder Vos mee en in 1988 Koevermans van Fortuna Sittard.

Wat is er, samengevat, veranderd in vergelijking met twee jaar geleden? Met allebei 5 spelers waren Ajax (nu 4) en AZ (nu 1) toen hofleverancier. PSV leverde 3 spelers (nu 1) en Feyenoord 1 (nu 4). Uit de Engelse competitie kwamen 5 Nederlands internationals (nu 6), uit de Duitse 2 (nu ook 2) en uit de Spaanse 2 (nu 3). De competities in Italië en Schotland leverden in 2006 geen internationals (nu allebei 1).

Tenminste, als ik het dus allemaal goed heb voorspeld.

Afgeschreven is Boulahrouz. De verdediger speelt bijna nooit bij Sevilla. In juni zullen we Maduro waarschijnlijk ook niet terug zien. Datzelfde geldt voor de talenten Marcellis, De Guzman, Bruins, Aissati, Amrabat en Drenthe.

Maar die laatsten mogen op schoolreisje naar de Olympische Spelen met gymnastiekdocent F. de Haan, die vast ook iets over de onderdrukking van de bevolking van Tibet zal vertellen.

[email protected]
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma mar 24, 2008 10:02 am

Het puzzelstukje Afellay is weer eens geblesseerd en heeft zich afgemeld voor Oranje. Zometeen niet zeuren als hij niet bij de defnitieve groep zit, Baseman.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma mar 24, 2008 10:05 am

Koning Robben vind dat hij opgeroepen had moeten worden. Wat een dwaas!
IK GELOOF!!!!!!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di mar 25, 2008 9:54 am

Peter schreef:Het puzzelstukje Afellay is weer eens geblesseerd en heeft zich afgemeld voor Oranje. Zometeen niet zeuren als hij niet bij de defnitieve groep zit, Baseman.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant...geldt hetzelfde voor Robben en vooral Van Persie ?
Je raakt een kern van waarheid, maar bijv. Van Persie lijkt zelfs nog blessuregevoeliger en die staat nooit ter discussie.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di mar 25, 2008 9:55 am

Omdat vPersie zich heeft doen gelden in het Nederlands Elftal.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mar 25, 2008 10:16 am

En in de PL bij topclub Arsenal.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13847
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di mar 25, 2008 11:34 am

Maar Affelay kan heel goed rennen met de bal!
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie