Niet bang voor kritiek

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr aug 26, 2005 6:18 pm

Toch weer Tim de Cler. Ik ben serieus benieuwd wanneer Van Basten het aandurft om Emanuelson op te roepen. ;)

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 26, 2005 11:02 pm

Als Emanuelson nog 7-10 wedstrijden zoals die van woensdag speelt zal ie gewoon worden geselecteerd. Van Basten kennende. Maar dat gaat denk ik niet gebeuren, gezien de situatie rond Juanfran.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

999

Bericht door 999 » za aug 27, 2005 7:09 am

„De individualisering van de maatschappij zien we terug in het veld”

SAMEN STERKER

„We zoeken spelers die bereid zijn samen oplossingen te zoeken en daarin niet verzaken”

AMSTERDAM, zaterdag

Het tafereel speelde zich jaren geleden af in een huiskamer in Badhoevedorp. De vrouwen waren een weekendje weg. Terwijl John van ’t Schip een interland van het Nederlands elftal op de televisie volgde, ijsbeerde Marco van Basten ongeïnteresseerd door de kamer. Van ’t Schip: „Zijn hele uitstraling was er één van aversie. Marco wilde niets met het voetbal te maken hebben en had nadrukkelijk voor zijn familie en hobby’s als tennis en golf gekozen. Zijn gedwongen afscheid op 28-jarige leeftijd was duidelijk nog niet verwerkt.”

Van Basten: „Klopt. Ik was verbitterd, maar te trots om dat aan de buitenwacht te laten merken. Een schitterend leven met al z’n privileges werd me ongevraagd afgepakt en ik kon daar alleen mee omgaan door me totaal af te zonderen van die wereld.”

Het waren de jaren dat de boezemvrienden elkaar weinig zagen. Ze leefden in hun eigen wereld. Van ’t Schip als trainer van Ajax 2, assistent bij Ajax 1 en later als hoofdcoach van FC Twente. Van Basten als golfer, die drukdoende was z’n handicap te verlagen.

Van ’t Schip: „Af en toe zagen we elkaar en op een gegeven moment heb ik hem bij FC Twente uitgenodigd. Toen is de interesse weer gegroeid.”

Van Basten: „Hoewel ik nu weet dat ik zonder voetbal kan leven, zocht ik toch weer een doel, een houvast in mijn leven. Het ligt dan voor de hand dat je zoiets zoekt in je oude metier. Terugkeren waar het allemaal is begonnen.”

Van ’t Schip: „Je had de verwerking afgesloten. Volgens mij was je er klaar mee, omdat je ook de leeftijd had bereikt waarop je normaal geen betaald voetbal meer zou kunnen spelen. Er viel toen een drempel weg.”

Daarna ging het snel. Van Basten deed de cursus, liep stage bij Van ’t Schip, ze gingen samen het tweede doen en ruim een jaar geleden zeiden ze als duo ’ja’ tegen de KNVB om bondscoaches te worden bij het Nederlands elftal.

Van ’t Schip: „Marco is een echte trainer. De achterstand van zes jaar dat hij buiten het voetbal stond, maakte hij bij Ajax razendsnel goed. Samen hebben we toen besloten dat hij mij geleidelijk zou vervangen als hoofdverantwoordelijke bij Ajax 2.”

Van Basten: „ Toch heb ik mijn samenwerking met John nooit ervaren als iemand die boven de ander staat. Voor mij zijn we volledig gelijkwaardig. Zonder John? Zou ik stoppen. Ik voel me onlosmakelijk met hem verbonden. Jij toch ook, John?”

Van ’t Schip: „Tussen ons is het duidelijk voorbestemd geweest. Als vrienden, als spelers, als trainers. Dat gevoel leeft sterk bij mij.”

Van Basten: „Johns aanwezigheid bij Oranje was voor mij essentieel. Vanwege z’n persoonlijkheid, z’n kwaliteiten, alles. De werkomgeving wordt wel eens onderschat. Heel belangrijk is dat je het naar je zin hebt en kan lachen. Bij Ajax 2 was John eens weg en zat ik alleen in de trainerskamer. Dat vond ik minder leuk. Samen kunnen wij ideeën uitwisselen en ervaringen delen.”

Van ’t Schip: „Daarom gaan we vaak samen wedstrijden bekijken. Dat is veel leuker en in de communicatie over spelers werkt het beter. Je houdt elkaar ook scherp. Soms bellen we elkaar op en vragen elkaars favoriete opstelling van dat moment. Dat doen we in Zeist trouwens met ons hele team. Zo houden we de koppen levendig.”

Van Basten: „Het samen op pad zijn, samen werken aan een doel, winst en verlies delen, mooie ervaringen opdoen, vond ik al mooi als speler. Juist dat miste ik toen ik afhaakte vanwege m’n enkelblessure. Hoe prettig ik het nu ook ervaar, het trainerschap staat niet in de schaduw van het zelf voetballen.”

- Jullie stralen niet uit dat je onder de job gebukt gaat, dat je met werk bezig bent.

Van ’t Schip: „Je moet jezelf een beetje verwennen, anders wordt het…”

Basten: „…Werk!” Dan lachend: „Nu je het zegt, het kost me wel een hoop vrije tijd. Nee, geintje, belangrijk is dat we ongestoord en onverstoord onszelf kunnen blijven. Hoewel dat soms best lastig is.”

Van ’t Schip: „Wij ervaren het niet als werk, maar zijn wel bewust twee of drie keer per week in Zeist. Om ook daar met Oranje bezig te zijn.”

Van Basten: „We zien het bondscoachschap niet als nattevingerwerk. Alleen liggen onze taken tijdens de aanloop naar een interland. Wij doen er alles aan om de spelers volgens onze filosofie klaar te stomen en dan is het aan de internationals.”

Van ’t Schip: „Als je er alles voor hebt gedaan, is er ook geen ruimte voor negatieve spanning.”

Van Basten: „Toen ik begon, werd ik voor de spanning gewaarschuwd en die is er ook. Maar we proberen zo nuchter mogelijk te beïnvloeden wat mogelijk is.”

Van ’t Schip: „In het begin stonden we bij Ajax 2 nog langs de zijlijn te schreeuwen, maar dat werkte niet. Zijn we van afgestapt. Je legt je neer bij je afhankelijkheid van de spelers. Zo ligt de zaak nu eenmaal voor een coach.”

Van Basten schreef als jonge speler al de uitslagen, doelpunten en passeerbewegingen in een schriftje, terwijl Van ’t Schip alles in z’n agenda bijhield.

Van ’t Schip: „ Overigens niet de passeerbewegingen. Ik had er één indertijd. De bal rechts langs de tegenstander en ik links.”

Van Basten: ,,Een René-van-de-Kerkhoffie.”

- Is in die tijd al de trainer in jullie tot leven gewekt?

Van ’t Schip: „Nee, pas later toen Johan Cruyff trainer van Ajax werd. Door hem ben ik het voetbal bewust gaan beleven. Zonder dat het ten koste ging van het spelplezier. Ik kreeg er juist meer schik in om samen met het team een filosofie na te streven en daarmee succes te boeken.”

Van Basten: „In het begin dacht ik wel eens: man, waar heb je het over? Maar als jonge speler ben je zo druk met jezelf bezig dat je geen oog hebt voor het team. Daaraan is Cruyff gaan werken. Het is niet vreemd dat alle spelers uit dat elftal uiteindelijk trainer zijn geworden. Hij is een grote inspiratiebron geweest.”

Van ’t Schip: „Laatst las ik een verhaal van de trainer Michael Laudrup met wie Johan bij Barcelona werkte. Hij doet het nu exact zoals Cruyff.”

Van Basten: „Johan is uniek. Hij kon hard zijn en warm tegelijk en schatte altijd goed in wat iemand wel en niet beheerste.”

Van ’t Schip: „Hij had het altijd over ons, bijna nooit over de tegenstander. Daarbij sprak hij een onvoorwaardelijk vertrouwen in ons uit. Toen dat op het veld tot uiting kwam, gingen we er nog meer in geloven. Het maakte je nog sterker.”

Van Basten: „Ik ben lang zover niet. Wel denk ik dat John en ik elkaar goed aanvullen. Zodanig dat we als duo in de buurt komen van de trainer Cruyff. Zo doorziet John het tactische plaatje wat sneller en ik het mentale gebeuren.”

Van ’t Schip: „Ik ben zweveriger dan Marco. Hij is harder. Meer de trainer die harde beslissingen niet uit de weg gaat.”

Van Basten: ,,Wat niet betekent dat de verjonging van Oranje en het selecteren van verrassende namen voor mijn rekening komen. Daarin heeft John net zo goed een rol. Als je de lijst na zou lopen, dan is het fiftyfifty.”

Van ’t Schip: „Aanvankelijk kwam er door de situatie misschien wat meer uit mijn koker. Ik was niet uit de voetballerij geweest en had daarom een beter zicht op de spelers die in Nederland rondliepen. Die eerste fase was heel boeiend en interessant. De eerste trainingskampen waren daarin een belangrijk onderdeel.”

Van Basten: „Hoewel we soms voor gek werden verklaard. Toch was het een goede manier om in te schatten waar iemand staat en hoe iemand in elkaar steekt. Daarbij wisten we zelf ook wel dat enkelen zouden afvallen. Maar het heeft wel geresulteerd in het vaste team dat we nu hebben. Een groep die je steeds meer op prestaties mag afrekenen.”

Van ’t Schip: „De groeifase zijn we inmiddels wel gepasseerd. We gaan nu meer vragen.”

Van Basten: „Zeg maar gerust: eisen. Vaste waardes moeten het zijn. Onze filosofie is samenspel. Waarin spelers bereid zijn samen oplossingen te zoeken en daarin niet verzaken.”

Dan: „De individualisering van de maatschappij herken je ook in het veld. Daar gaan wij tegen in. Het zijn geen talenten meer, het moeten professionals worden. Maar heb je iemand als Ronaldinho in de ploeg, dan moet je soms concessies doen. Wel zodanig dat het acceptabel blijft voor de rest.”

Daarmee geeft Van Basten direct het antwoord op de vraag of hij wel ruimte ziet voor buitenbeentjes, jongens met extra klasse, die vaak niet de gemakkelijkste zijn.

Van Basten: „We proberen juist discussie te ontlokken. Spelers die meedenken, doen dat in het veld ook. Aan Dirk Kuyt en Arjen Robben hebben we voorgesteld eens van vleugel te wisselen tegen Duitsland. Vervolgens lieten we het aan die twee over wat ze ermee zouden doen. Als Robben dan na twee minuten vanaf rechts een bal in de kruising schiet, is dat leuk.”

Van ’t Schip: „Voor Duitsland stond Marco en mij een oplossing voor ogen wie de vrije man op het middenveld moest opvangen. Daarop gingen we trainen. Toen we de boel stillegden, ontstond ineens een discussie en bleken de spelers het probleem op een andere manier te willen tackelen. Toen zijn wij daarin meegegaan.”

Van Basten: „De spelers moeten het uiteindelijk doen. Op deze manier ontwikkelen wij ons als trainer en tegelijk ook weer als mens. Ik ben huiverig voor mensen die altijd verkondigen dat ze altijd dezelfde zijn gebleven. Dat houdt in dat je stilstaat, dat je je niet ontwikkelt. Ik vind zoiets heel triest.”
De T.
Blij met de punten ...

T82

Bericht door T82 » di sep 20, 2005 4:07 pm

Marco blijft verrassen!

Afellay, Davids, Greene en Emanuelson bij Oranje

Bron: VI

Marco van Basten nam 33 spelers op in zijn voorlopige selectie voor de komende WK-kwalificatieduels met Tsjechië en Macedonië op 8 en 12 oktober. Urby Emanuelson, Seginho Greene, Ibrahim Afellay en Edgar Davids zijn de meest opvallende namen.
In vergelijking met de vorige voorlopige selectie zijn er zeven nieuwe namen. Naast die van Emanuelson, Greene, Afellay en Davids, zijn ook die van Ron Vlaar, Romeo Castelen en George Boateng nieuw, al maakten zij voorheen nog wel deel uit van de Oranje-selectie. Afwezig zijn nu Johnny Heitinga, Mario Melchiot en Kiki Musampa.

Emanuelson, Greene en Afellay hebben zich dit seizoen in de kijker gespeeld. Emanuelson doet het voorlopig redelijk als linksback bij Ajax, waar hij profiteert van de afwezigheid van Maxwell en Juanfran. Greene laat zich bij zijn nieuwe club Feyenoord al direct gelden en Afellay is uitgegroeid tot basisspeler bij PSV.

Edgar Davids keerde terug na maandenlang te zijn gepasseerd. Bij Tottenham Hotspur komt de gewezen aanvoerder weer aan spelen toe, al moest hij het laatste competitieduel met Aston Villa wegens een blessure aan zich voorbij laten gaan.

De voorlopige Oranje-selectie:
Doel: Henk Timmer (AZ), Edwin van der Sar (Manchester United) en Oscar Moens (Willem II).
Verdediging: Urby Emanuelson (Ajax), Wilfred Bouma (Aston Villa), Tim de Cler, Barry Opdam en Ron Vlaar (allen AZ), Giovanni van Bronckhorst (Barcelona), Serginho Greene (Feyenoord), Khalid Boulahrouz (HSV), Theo Lucius en André Ooijer (beiden PSV) en Jan Kromkamp (Villarreal).
Middenveld: Nigel de Jong, Olaf Lindenbergh, Hedwiges Maduro en Wesley Sneijder (allen Ajax), Denny Landzaat (AZ), Mark van Bommel (Barcelona), Rafael van der Vaart (HSV), George Boateng (Middlesbrough), Ibrahim Afellay en Phillip Cocu (beiden PSV) en Edgar Davids (Tottenham Hotspur).
Aanval: Ryan Babel (Ajax), Robin van Persie (Arsenal), Roy Makaay (Bayern München), Arjen Robben (Chelsea), Romeo Castelen en Dirk Kuyt (beiden Feyenoord), Ruud van Nistelrooy (Manchester United) en Jan Vennegoor of Hesselink (PSV).

Lionel

Bericht door Lionel » di sep 20, 2005 4:23 pm

Logisch. De verrassende namen hebben goed gepresteerd de laatste tijd.
IK GELOOF!!!!!!

jabu

Bericht door jabu » di sep 20, 2005 4:27 pm

Thomas schreef:Toch weer Tim de Cler. Ik ben serieus benieuwd wanneer Van Basten het aandurft om Emanuelson op te roepen. ;)
Mr. Ajax schreef:Als Emanuelson nog 7-10 wedstrijden zoals die van woensdag speelt zal ie gewoon worden geselecteerd. Van Basten kennende. Maar dat gaat denk ik niet gebeuren, gezien de situatie rond Juanfran.
En wie zit er in de voorselectie... :D

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di sep 20, 2005 6:48 pm

:bis:

;)
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di sep 20, 2005 6:57 pm

10 Afvallers toch?

Ik gok iig op Greene, Tim de Cler, Bouma, Ooijer, Boateng, De Jong, Castelen, Cocu.

En nee, dit is niet per se wie ik thuis zou laten (alhoewel...), maar ik denk dat Van Basten het iig zo gaat doen.

Feest

Bericht door Feest » di sep 20, 2005 7:08 pm

Boateng zal er zeker bijzitten. Is misschien wel de best presterende Nederlander van dit seizoen. Speelt werkelijk ijzersterk bij Boro.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di sep 20, 2005 7:32 pm

Steef schreef:Boateng zal er zeker bijzitten. Is misschien wel de best presterende Nederlander van dit seizoen. Speelt werkelijk ijzersterk bij Boro.
En jij denkt dat hij Van Basten ook kan overtuigen? MvB is fan van Van der Vaart, Sneijder, Landzaat en Maduro...

Hij heeft op dit moment overigens genoeg reden om Van Bommel thuis te laten. Hij speelt niet. Zou hij het weer flikken?

jabu

Bericht door jabu » wo sep 21, 2005 7:49 pm

Hoe denken de PSV'ers over MvB nu Afellay bij Oranje zit?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo sep 21, 2005 7:55 pm

Ik wacht op een reactie in de trend van "Dit is ongelooflijk, van Bommel niet bij de selectie maar zijn vervanger wel! Nu is van Basten pas echt ongeloofwaardig!"

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 21, 2005 7:59 pm

Belachelijk om een speler oip te roepen die pas 4 keer in de basis stond. Zal wel zijn omdat ie uit Eindhoven komt?
I think I lost my fucking headache

jabu

Bericht door jabu » wo sep 21, 2005 8:51 pm

En de grote Heitinga zit er niet bij.......

Baseman

Bericht door Baseman » do sep 22, 2005 9:00 am

maartoe schreef:Hoe denken de PSV'ers over MvB nu Afellay bij Oranje zit?
Wat denk je zelf ?
Wat een dooddoener zeg...

Maar om je gerust te stellen, hij is veel te laat opgeroepen.
Hij heeft al meer laten zien dan Maduro en Babel toen zij opgeroepen werden. Van Basten rules !!! De beste bondscoach ooit :X :hypocrite:
Reageer ik zo als verwacht ?

PS: Toch even serieus dan, ik vind het niet meer dan normaal dat hij bij de voorselectie zit. Van Bommel zit er ook bij , om maar iemand te noemen en Urby ook.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do sep 22, 2005 4:58 pm

Precies. Afellay en Emanuelson spelen tenminste.

Baseman

Bericht door Baseman » vr sep 30, 2005 12:08 pm

Edgar Davids is terug bij Oranje. Bondscoach Marco van Basten heeft de middenvelder van Tottenham Hotspur opgenomen in de selectie voor de WK-kwalificatieduels met Tsjechië (8 oktober) en Macedonië (12 oktober).

Ook George Boateng van het Engelse Middlesbrough maakt deel uit van het keurkorps van Van Basten.

Mark van Bommel is opnieuw niet geselecteerd. De speler van Barcelona zat wel in de voorlopige selectie, maar heeft geen uitnodiging gekregen voor de komende duels.
De T.

Baseman

Bericht door Baseman » vr sep 30, 2005 2:49 pm

Marco van Basten heeft Vennegoor of Hesselink geselecteerd voor de interlands tegen Tsjechië en Macedonië. Hij is de enige PSV´er in de selectie. Cocu is zoals bekend geschorst voor beide duels.

De gehele selectie:
Doel: Van der Sar (Manchester United) en Timmer (AZ)
Verdediging: Bouma (Aston Villa), De Cler, Opdam en Vlaar (allen AZ), Van Bronckhorst (Barcelona), Boulahrouz (HSV) en Kromkamp (Villarreal)
Middenveld: De Jong, Lindenbergh, Maduro en Sneijder (allen Ajax), Landzaat (AZ), Van der Vaart (HSV), Boateng (Middlesbrough) en Davids (Tottenham Hotspur)
Aanval: Babel (Ajax), Van Persie (Arsenal), Robben (Chelsea), Kuyt (Feyenoord), Van Nistelrooy (Manchester United) en Vennegoor of Hesselink (PSV)
Wat een middelmatige selectie weer zeg :nooo:
Volgens mij selecteert Bassie op spelers die uit vorm zijn...en ja, daar valt ook VOH onder.

En hoe verrassend dat Van Bommel niet is geselecteerd ! :X

joey
Erelid

Bericht door joey » vr sep 30, 2005 2:53 pm

VoH zit erbij voor Macedonië. Je weet wel, voor het geval het voetballend niet lukt en je een ongeleid projectiel nodig hebt. :X ;)

Van Basten kan Mark van Bommel beter niet meer selecteren. Is hij meteen van het gezeur af. Hij heeft hem toch niet nodig.
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman

Bericht door Baseman » vr sep 30, 2005 2:55 pm

En dat wil die dwaas ook nog Cocu meenemen als mentor :nooo:
Hopelijk krijgt Hiddink dat onzinnige idee uit Bassie zijn hoofd gepraat, Cocu kan de rust goed gebruiken.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr sep 30, 2005 2:58 pm

Baseman schreef:En dat wil die dwaas ook nog Cocu meenemen als mentor :nooo:
Hopelijk krijgt Hiddink dat onzinnige idee uit Bassie zijn hoofd gepraat, Cocu kan de rust goed gebruiken.
Daar wordt Cocu niet moe van.

Wat Hiddink wil doet er niet toe. Die moet zich met de Socceroos bezighouden. Als Cocu er graag bij blijft, is dat zijn zaak en die van de bondscoach.

Baseman

Bericht door Baseman » vr sep 30, 2005 3:02 pm

Bassie wil Cocu meenemen, zodat hij op de trainingen het voortouw kan nemen...oftewel, risico op blessures en hij wordt er wel degelijk moe van. Daarbij heeft Cocu last van een sluimerende blessure aan zijn knie.

En aangezien Hiddink de 'baas' is van Cocu en PSV het salaris betaald van Cocu doet zijn mening er wel degelijk toe.

Harm

Bericht door Harm » vr sep 30, 2005 3:02 pm

joey schreef:

Wat Hiddink wil doet er niet toe. Die moet zich met de Socceroos bezighouden. Als Cocu er graag bij blijft, is dat zijn zaak en die van de bondscoach.
Bij PSV valt er ook nog genoeg te mentorren...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr sep 30, 2005 3:04 pm

Harm schreef:
joey schreef:

Bij PSV valt er ook nog genoeg te mentorren...
Er is toch niemand wanneer er interlands worden gespeeld? :hypocrite:

Baseman

Bericht door Baseman » vr sep 30, 2005 3:06 pm

Jawel, want onze ziekenboeg zit vol en die jongens hebben mentale ondersteuning nodig :D

Plaats reactie