Oranje vrouwen

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Arthur » za nov 09, 2019 2:52 pm

In dit geval was Turkije echt lachwekkend slecht.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » za nov 09, 2019 5:46 pm

...en spelen onze Leeuwinnen bij tijd en wijle gewoon goed en hebben ze er plezier an. :yes.gif:

Op naar dinsdag.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » ma dec 09, 2019 10:28 pm

Opmerkelijk. De Verenigde Staten hebben Wiegman na het WK gepolst om bondscoach van hun nationale damesteam te worden. Past zij dan in die powercultuur daar?

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/su ... ~ab93250d/

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » di dec 10, 2019 6:12 am

Ik vind haar wel een powervrouw, maar terzijde...; fijn dat ze bij ons blijft!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » za dec 14, 2019 7:40 pm

Ramona schreef:Ik vind haar wel een powervrouw, maar terzijde...; fijn dat ze bij ons blijft!
Oh ja, zoals ze op mij overkomt lijkt ze mij ook wel een powervrouw. Echt een haaibaai. Alleen wel gek dat ik steeds de neiging heb om Wiegman met twee ennen te schrijven. Wiegmann dus. Het zal wel weer een kronkel van me zijn. Misschien door die wat Pruisische trekjes in haar gezicht?

Afbeelding

En natuurlijk fijn dat ze blijft. Ze is prima bezig met wat je toch wel een gouden generatie voetbaldames mag noemen. Best knap dat zij de Leeuwinnen (die buiten het veld soms lijken op een klas giechelende bakvisjes op een schoolreisje) zo gedisciplineerd en met resultaat laat voetballen. Met alle gevolgen van dien. Het damesvoetbal van NL zit duidelijk in de lift. Veel publiciteit. Stadions lopen vol. En kijk eens naar al die jonge voetbalmeiskes langs de kant die hun grote voorbeelden bezig zien. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

Nee, het gaat mij met die powercultuur ergens anders om. Het valt me op dat de USA-dames met veel meer power spelen dan de andere landen. In de passing, in de duels, in de schoten op doel, noem maar op. In de WK-finale deze zomer kwam dat ook weer naar voren. In wezen waren enkele Leeuwinnen bijna net zo sluw, atletisch en technisch als de USA, maar het leek vooral of er een clash gaande was tussen meisjes tegen vrouwen. Mede door dat verschil in power. En ik heb de indruk dat juist door die extra power de USA al jaren zo superieur zijn in de wereld van het damesvoetbal. Misschien een aandachtspuntje voor de Nederlandse voetbaldames om echt aan te haken bij de wereldtop?

Ik heb dat eens nagevraagd bij een paar vrienden die vrij goed bekend zijn met de USA-sportcultuur. En zij konden mij vertellen dat er in de USA inderdaad bijzonder veel op power/kracht wordt getraind. Zowel bij de dames als bij de heren. En dat je dat dan ook zeker terugziet op het veld. 1 vriend had dat als basketballer indertijd aan de lijve ondervonden bij zijn Amerikaanse trainer. En met resultaat. Hij bleek door al die extra powertraining tot en met de laatste minuut vol te kunnen doorgaan in alle disciplines.

Als ik dan op YT zie hoe de Leeuwinnen voornamelijk aan het trainen zijn op atletisch vermogen, positiespelletjes en techniek en daarnaast eigenlijk wat mondjesmaat en slapjes de circuits in het krachthonk afwerken, lijkt me dat iets wat op het conto van Wiegman geschreven mag worden. Misschien zijn die filmpjes niet echt representatief, maar kennelijk is voor haar die krachttraining niet echt belangrijk? Terwijl dat zoals gezegd misschien wel net de laatste stap voor de Leeuwinnen is naar de wereldtop? Vandaar mijn vraag hierboven: had Wiegman eigenlijk wel in die powercultuur van de USA gepast?

Tot slot daarop aansluitend: kunnen klasbakken in het damesvoetbal als Vivianne Miedema niet beter de overstap maken over die hele grote plas? Als ik lees dat ze in een wedstrijd zes goals maakt en vier assists aflevert zijn dat natuurlijk prima statistieken. Maar als ik dan later de samenvatting bekijk en zie hoe stuitend gebrekkig de tegenstand soms is, vraag ik me echt af of zo'n toptalent voor haar ontwikkeling niet een veel zwaardere en hardere competitie moet gaan opzoeken.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Trab » wo dec 18, 2019 9:20 pm

Zuidema schreef:
Ramona schreef:Ik vind haar wel een powervrouw, maar terzijde...; fijn dat ze bij ons blijft!
Oh ja, zoals ze op mij overkomt lijkt ze mij ook wel een powervrouw. Echt een haaibaai. Alleen wel gek dat ik steeds de neiging heb om Wiegman met twee ennen te schrijven. Wiegmann dus. Het zal wel weer een kronkel van me zijn. Misschien door die wat Pruisische trekjes in haar gezicht?

Afbeelding

En natuurlijk fijn dat ze blijft. Ze is prima bezig met wat je toch wel een gouden generatie voetbaldames mag noemen. Best knap dat zij de Leeuwinnen (die buiten het veld soms lijken op een klas giechelende bakvisjes op een schoolreisje) zo gedisciplineerd en met resultaat laat voetballen. Met alle gevolgen van dien. Het damesvoetbal van NL zit duidelijk in de lift. Veel publiciteit. Stadions lopen vol. En kijk eens naar al die jonge voetbalmeiskes langs de kant die hun grote voorbeelden bezig zien. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

Nee, het gaat mij met die powercultuur ergens anders om. Het valt me op dat de USA-dames met veel meer power spelen dan de andere landen. In de passing, in de duels, in de schoten op doel, noem maar op. In de WK-finale deze zomer kwam dat ook weer naar voren. In wezen waren enkele Leeuwinnen bijna net zo sluw, atletisch en technisch als de USA, maar het leek vooral of er een clash gaande was tussen meisjes tegen vrouwen. Mede door dat verschil in power. En ik heb de indruk dat juist door die extra power de USA al jaren zo superieur zijn in de wereld van het damesvoetbal. Misschien een aandachtspuntje voor de Nederlandse voetbaldames om echt aan te haken bij de wereldtop?

Ik heb dat eens nagevraagd bij een paar vrienden die vrij goed bekend zijn met de USA-sportcultuur. En zij konden mij vertellen dat er in de USA inderdaad bijzonder veel op power/kracht wordt getraind. Zowel bij de dames als bij de heren. En dat je dat dan ook zeker terugziet op het veld. 1 vriend had dat als basketballer indertijd aan de lijve ondervonden bij zijn Amerikaanse trainer. En met resultaat. Hij bleek door al die extra powertraining tot en met de laatste minuut vol te kunnen doorgaan in alle disciplines.

Als ik dan op YT zie hoe de Leeuwinnen voornamelijk aan het trainen zijn op atletisch vermogen, positiespelletjes en techniek en daarnaast eigenlijk wat mondjesmaat en slapjes de circuits in het krachthonk afwerken, lijkt me dat iets wat op het conto van Wiegman geschreven mag worden. Misschien zijn die filmpjes niet echt representatief, maar kennelijk is voor haar die krachttraining niet echt belangrijk? Terwijl dat zoals gezegd misschien wel net de laatste stap voor de Leeuwinnen is naar de wereldtop? Vandaar mijn vraag hierboven: had Wiegman eigenlijk wel in die powercultuur van de USA gepast?

Tot slot daarop aansluitend: kunnen klasbakken in het damesvoetbal als Vivianne Miedema niet beter de overstap maken over die hele grote plas? Als ik lees dat ze in een wedstrijd zes goals maakt en vier assists aflevert zijn dat natuurlijk prima statistieken. Maar als ik dan later de samenvatting bekijk en zie hoe stuitend gebrekkig de tegenstand soms is, vraag ik me echt af of zo'n toptalent voor haar ontwikkeling niet een veel zwaardere en hardere competitie moet gaan opzoeken.
Krachttraining doe je toch bij de club, niet die paar dagen dat je bij oranje zit.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » wo dec 18, 2019 10:45 pm

Trab schreef: Krachttraining doe je toch bij de club, niet die paar dagen dat je bij oranje zit.
Zeker waar. Alhoewel je er in een trainingskamp wel wat aan kan doen in aanloop naar een toernooi. Maar het zal dus inderdaad ook privé en bij de club moeten gebeuren. Ik ben natuurlijk een buitenstaander, maar ik krijg de indruk dat dat toch een wat ondergeschoven kindje is bij de Leeuwinnen.

Nu ik eens wat google op de voetbaldames van de USA valt het me op dat in de USA de situatie ook anders ligt tussen de clubs en het nationale damesteam. De clubcompetitie lijkt mij vrij kort met 24 wedstrijdrondes. Het nationale team speelt rond de 25 wedstrijden per jaar, naast nog de nodige trainingskampen. Vorige week hebben ze ook weer een trainingskamp voor de kiezen gehad als voorbereiding op een toernooi in januari. Bovendien hebben de internationals een eigen CAO waarmee hun inkomen per speelster tot zo'n $ 300.000,= per jaar kan oplopen via een basissalaris en premies. Kennelijk is de situatie daar toch vooral afgestemd op het nationale team als het vlaggenschip. Dat zal voor de Leeuwinnen een stuk lastiger te regelen zijn met al die meiden bij clubs in het buitenland. En de financiering van zoiets zal ook moeilijk zijn met de smalle financiele basis die NL heeft.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Dubbel » do apr 16, 2020 6:38 pm

Vrouwen profvoetbal in gevaar. Iemand die er een traan om zou laten als de Ajax vrouwen straks weer amateurs uit de regio zijn?

https://www.vi.nl/nieuws/fifpro-luidt-n ... ronacrisis

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » wo aug 12, 2020 6:56 pm


Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » vr aug 14, 2020 9:36 am

ZE is weg... : ‘Wiegman tekent vandaag als bondscoach Engeland’

Dank voor alles, Sarina!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » vr aug 14, 2020 1:23 pm

Jammer. Ze is goed bezig met die meiden, die je best wel een gouden generatie mag noemen. Dus de OS nog als laatste kunstje. Maar wie dan?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » vr aug 14, 2020 2:25 pm

Yep, als ze onze Leeuwinnen Olympisch kampioen maakt, mag ze vertrekken... :666.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » vr sep 18, 2020 3:45 pm

Onze Leeuwinnen staan met 1-0 voor in de EK-kwalificatiewedstrijd uit tegen Rusland. Bijna rust... :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » vr dec 18, 2020 5:57 am


Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Cruijff » zo mei 16, 2021 10:51 pm

Lieke Martens heeft de Champions League voor vrouwen gewonnen door zeer overtuigend voor rust al de 4-0 score tegen Chelsea op het bord te zetten.

Maar man oh man, wat hadden ze bij de warming-up voor een shirts aan? Een soort testbeeld patroontje gemaakt van confetti snippers ofzo:
Afbeelding


Echt, man man: een club waar ze met zo'n shirt op de proppen komen (en waar ze flirten met de Super League) zou je meteen door al z'n schuldeisers leeg moeten laten trekken of gewoon opheffen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » ma mei 17, 2021 9:51 am

Cruijff schreef:
zo mei 16, 2021 10:51 pm
Lieke Martens heeft de Champions League voor vrouwen gewonnen door zeer overtuigend voor rust al de 4-0 score tegen Chelsea op het bord te zetten.
Geen doelpunt van Lieke toch? Maar inderdaad wel twee goeie assists en een bal op de lat van haar die in de rebound een doelpunt wordt. Hoe dan ook: mooi dat zij weer in vorm is en geen trammelant meer heeft met haar langdurige blessure. Kunnen de dames straks wel gebruiken op het OS.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Jinne » ma jul 11, 2022 10:28 am

Van Veenendaal out voor het toernooi. Gezien haar vorm een voordeel voor de vrouwen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Trab » ma jul 11, 2022 2:14 pm

Jinne schreef:Van Veenendaal out voor het toernooi. Gezien haar vorm een voordeel voor de vrouwen.
Dat paard kan eindelijk op stal. Nouwen hoeft van mij ook niet terug in de basis. Zelfde type als vde gragt. Allebei log. 2e helft stond het prima tegen Zweden. Gewoon mee doorgaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Giacomo Puccini » ma jul 11, 2022 5:01 pm

Ik ben verbaasd dat jullie hier vrijwillig naar kijken, ik had jullie als echte voetballiefhebbers ingeschat :ajaxsmiley.gif:
Ajax!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door elliquido » di jul 12, 2022 8:58 am

Komkommertijd :ajaxsmiley.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » za jul 23, 2022 9:58 pm

D'r zijn er volgens mij een paar heul erg moe.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » za jul 23, 2022 10:03 pm

strafschop? Ze kunnen 'm geven.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » za jul 23, 2022 10:06 pm

Lijkt mij terechte voorsprong. Voor wat ik laatste half uur zag (meer niet gezien).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Jöhnk » za jul 23, 2022 10:11 pm

Er is toch zo’n Hollands voetbalgezegde (parafrase): als je zelf eindeloos kansen mist en niet scoort dan maakt de tegenstander hem wel. Mag daar eindelijk een streep door? Frankrijk mist honderd kansen… en kans 101 maken ze wel.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Trab » za jul 23, 2022 10:12 pm

Jöhnk schreef:Er is toch zo’n Hollands voetbalgezegde (parafrase): als je zelf eindeloos kansen mist en niet scoort dan maakt de tegenstander hem wel. Mag daar eindelijk een streep door? Frankrijk mist honderd kansen… en kans 101 maken ze wel.
Ajacied Leuchter gaat gelijk maken! Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie