Oranje vrouwen

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Cruijff » zo jul 31, 2022 7:08 pm

columbus schreef:
zo jul 31, 2022 7:04 pm
Ik vind de Duitse meiden echt veel beter. (Zie alleen de 2e helft). Het niveau van deze dames ligt wel hoger dan de Nederlandse dames, toch?

Hangt ervanaf naar welke wedstrijden je precies kijkt.
In 2022 maakten de Oranje dames inderdaad niet veel klaar. En op de OS in Tokyo viel het ook erg tegen.
Maar gedragen door het publiek bij het EK in eigen land in 2017 en op dat WK dat twee jaar later in Frankrijk volgde haalden de Oranje meiden met Wiegman als bondscoach een veel hoger niveau dan nu.

In het jaar dat Lieke Martens tot Wereld Voetbalster van het jaar werd uitgeroepen was het echt wel een genot om naar te kijken. "Arjen Robben met een paardenstaart" was misschien een wat overdreven benaming voor haar, maar ze maakte serieus leuke acties.

Daniëlle van de Do

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Cruijff » zo jul 31, 2022 7:12 pm

nk die er bepaald niet vies van is om minimaal 3 of 4 schwalbes per wedstrijd te maken zie ik liever niet spelen, maar Jackie Groenen vind ik een lief meisje en Ajax speler Pelova heeft een fijne techniek.
De eerder genoemde Esmee Brugts van PSV is zeker ook een voetbalster met veel potentie.

Vivianne Miedema en Romée Leuchter zijn pure goalgetters. Ik kan er altijd wel van genieten wanneer een spits met groot gemak de ene na de andere goal binnen schiet, kopt, of zelfs met haar kruis of met de borst het doel in frommelt, op welk niveau dan ook.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » zo jul 31, 2022 7:18 pm

Die coach van Duitsland is een mannelijke versie van Kraaij.

Verder wel een leuke wedstrijd. 2 mooie goals, een finale waardig.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » zo jul 31, 2022 8:52 pm

Hoezo? Omdat ze aangaf underdog te zijn?
Leek mijn redelijk logisch na een nog nooit zo uitverkocht stadion bij EK finale… :cool.gif: :))

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » zo jul 31, 2022 10:54 pm

Op Twitter: :biggthumpup.gif:

Afbeelding

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » ma aug 01, 2022 7:49 am

Ramona schreef:Hoezo? Omdat ze aangaf underdog te zijn?
Leek mijn redelijk logisch na een nog nooit zo uitverkocht stadion bij EK finale… :cool.gif: :))
Nee omdat ze als 2 druppels water op Kraaij lijkt :)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Jinne » ma aug 01, 2022 9:45 am

Wat ik zag van de finale was het nog wel aardig qua niveau. Duitsland was de betere in de verlenging tot de de goal. Daarna werd het door de Engelsen bij de cornervlag helaas wat minder sjiek uitgespeeld. Maar de Duitse vrouwen hadden er ook geen antwoord op (voetballend of anders).

Meeste toplanden hebben nu ook wel een vrouw als coach. Wiegman ook wel een duidelijke upgrade (paar goede wissels) in vergelijking met P. Neville. Zijn broer wist na een mislukt avontuur dat de studio hem beter pastte.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » ma aug 01, 2022 9:58 am

Hoe zou Wiegman het doen bij een eredivisieclub?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door 999 » ma aug 01, 2022 9:59 am

Wiegman flikt het wéér
Een wereldprestatie van Sarina Wiegman! Na de winst met Oranje in 2017 ’prolongeert’ zij de Europese titel door nu met Engeland het toernooi te winnen.

FOTO’S GETTY IMAGES

Bondscoach maakt na Oranje Leeuwinnen ook Engeland Europa’s beste
AMSTERDAM Football’s coming home. De Engelsen zongen het al jaren, maar nu is het ook écht thuis. Na 56 jaar mag het voetbalgekke Engeland zich eindelijk weer als een kampioen beschouwen. En dat allemaal dankzij Sarina Wiegman, die na haar successen met de Oranje Leeuwinnen werd beloond met een standbeeld in Zeist en in recordtempo ook in Engeland is uitgegroeid tot een legende. Op een stijf uitverkocht Wembley zagen ruim 87.000 extatische fans hoe de Engelse voetbalvrouwen na verlenging met 2-1 afrekenden met achtvoudig Europees kampioen Duitsland en de eerste hoofdprijs voor hun land sinds 1966 pakten.

Veertig seconden voor het einde van de verlenging keek Wiegman even naar de klok. Een diepe zucht volgde. Direct na het laatste fluitsignaal kuste ze haar armband, denkend aan een naaste, en volgden wat traantjes. Het waren zeldzame momentjes van menselijkheid van een coach die de afgelopen maanden als een soort robot alles goed deed. Niet voor niets prees de Engelse pers haar al voor de finale de hemel in. Ook in de eindstrijd onderscheidde Wiegman zich. Zoals eigenlijk altijd waren haar wissels ’raak’. De Engelsen zijn het inmiddels gewend van hun nieuwe knuffelbeer. Waar eerder Alessia Russo als supersub het verschil maakte, waren het dit keer Ella Toone en Chloe Kelly die zich tot nationale helden kroonden. Dankzij hun treffers werd de tussendoor gescoorde gelijkmaker van Lina Magull onschadelijk gemaakt.

„Het is ongelooflijk! Oh, my god!”, schreeuwde Wiegman na afloop, tussendoor naar adem happend. Het feestgedruis had zijn sporen nagelaten. Even later kreeg ze felicitaties van Prins William, die haar namens het hele Engelse volk leek te bedanken voor het ein-de-lijk thuisbrengen van het voetbal. „Maar wij wilden gewoon die cup”, benadrukte Wiegman, die zichzelf direct verloor in haar vreugde. „Wat vroeg je me ook alweer? Het was spannend, maar who cares? We hebben gewonnen! Ik realiseer me nog niet helemaal wat er is gebeurd. Daar heb ik denk ik even tijd voor nodig.”

Met haar tweede toernooiwinst bevestigde Wiegman haar status als topcoach. Ze is nu de eerste trainer die twee verschillende landen naar opeenvolgende EK-zeges leidde, en ze overstijgt in de Nederlandse annalen zelfs Rinus Michels, die enige andere trainer uit ons land die ooit een EK won. De cijfers van Wiegman als trainer van Engeland zijn ook simpelweg verbluffend. Achttien van de twintig duels met de Nederlandse coach langs de lijn werden gewonnen. De overige twee resulteerden in een gelijkspel. In totaal maakten de Lionesses 106 doelpunten en werden er slechts vijf geïncasseerd. De statistieken op het EK waren eveneens speciaal: zes zeges, 22 goals voor en doelvrouw Mary Earps hoefde slechts twee keer te vissen.

De EK-winst is voor heel Engeland een opluchting. Hét voetballand snakte naar deze prijs, nadat 56 jaar geleden – ook op Wembley – de mannen in in de WK-finale West-Duitsland versloegen en voor het eerst en laatst kampioen werden. Ook werd gisteren de wrange smaak van vorig jaar weggespoeld. Toen verloren de Engelse mannen in de EK-finale na strafschoppen van Italië.

Heel Engeland is zich ervan bewust dat Wiegman en haar staf doorslaggevend zijn geweest. De afgelopen vier eindtoernooien reikte Engeland drie keer tot de halve finale. Het potentieel was er, alleen dat laatste zetje moest worden gegeven. En dat deed Wiegman. Al maanden wordt ze geprezen voor de sfeer. Spits Ellen White sprak over ’een grote familie’. De veel gebezigde term togetherness lijkt voor de huidige groep Lionesses te zijn uitgevonden. Ook kreeg Wiegman lof voor haar duidelijkheid, planmatige aanpak en de manier waarop ze de gigantische druk bij haar ploeg weghield. De grote vraag nu: waar houdt het op? Wiegman is pas een jaar trainer en de Engelse ploeg is nu al zó dominant. Engeland moet zich officieel nog kwalificeren voor het WK van 2023 – al is dat nog slechts een formaliteit – maar stiekem wordt met Wiegman als grote roerganger al gedroomd van de wereldtitel.

Waar de EK-titel een tastbare prijs is, werd ook naast het veld een grote winst geboekt. Met hun zegetocht inspireerden de Engelse voetbalvrouwen een nieuwe generatie. Beth Mead, Russo en Leah Williamson zijn de rolmodellen van en voor de toekomst. Naast jongensdromen bestaan in het Engelse voetbal nu ook meisjesdromen. De sport was al groot, de Women’s Super League is door gigantische investeringen uitgegroeid tot de sterkste competitie van de wereld, maar zal na het EK-succes alleen maar groter worden. „Dit is niet het einde van onze reis, dit is pas de start”, sprak aanvoerder Williamson terecht.
De T.

Heel dat toernooi was toch niet om aan te gluren.Het publiek trouwens ook dat bij elke ros naar voren ooh en aah liet horen :smallgrin.gif: , en nee, lekker laten voetballen die vrouwen ..

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » ma aug 01, 2022 6:27 pm

raymon schreef:
Ramona schreef:Hoezo? Omdat ze aangaf underdog te zijn?
Leek mijn redelijk logisch na een nog nooit zo uitverkocht stadion bij EK finale… :cool.gif: :))
Nee omdat ze als 2 druppels water op Kraaij lijkt :)
Tsssss…

:))

Iets anders, wat ook perfect in een ander draadje zou passen.
Vind je Sarina niks voor AJAX? Voor de mannen, welteverstaan!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » ma aug 01, 2022 8:01 pm

Het zou interessant zijn haar bij een eredivisieclub te zien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » ma aug 01, 2022 8:09 pm

Ramona schreef:
ma aug 01, 2022 6:27 pm

Iets anders, wat ook perfect in een ander draadje zou passen.
Vind je Sarina niks voor AJAX? Voor de mannen, welteverstaan!
Als ik zo vrij mag zijn... Ik hoor die verhalen ineens dat ze prima een eredivisieploeg zou kunnen leiden. Geloof ik niet in. Niet zozeer omdat ze vrouw is, maar omdat ze perfect is in het managen van een vrouwenploeg. Dames in een team hebben een heel andere mores dan mannen in een team. En dat voelt ze bij de dames uitstekend aan. Weet dat zo ook om te zetten naar een gedisciplineerd homogeen monster, dat voor elkaar door het vuur gaat voor de winst. Ik vrees dat ze daar de feeling voor mist bij een mannenploeg. Dat werkt daar allemaal wezenlijk anders. Net zo goed als Parsons totaal niet lijkt te snappen hoe hij met die Hollandse meiden moet omspringen en Wiegman indertijd wel.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » ma aug 01, 2022 8:23 pm

Hmmm, is dat niet een beetje old fashioned?

Ook bij ‘mannen’ heb je people managers en meer autoritaire types. Het is absoluut niet zo dat er maar één soort mannelijke coach is.

Het lijkt mij interessant. Misschien niet meteen eredivisie, maar eerst eerste divisie. Of rechter rijtje. Genoeg mannen die ook op die manier zijn gegroeid. Slechts weinigen kunnen meteen bij de top instappen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Wouter » ma aug 01, 2022 8:27 pm

In plaats van Letsch met zijn eeuwige 5-3-2. En dan ook meteen maar Van Domselaar i.p.v. slome Houwen en ADHD'er Schubert.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » ma aug 01, 2022 8:40 pm

Zeux schreef:
ma aug 01, 2022 8:23 pm
Hmmm, is dat niet een beetje old fashioned?
Dat zal. Ouwe lul hier. :666.gif:

Ik heb dat op AT wel eens vaker aangehaald. Een interview met coaches van mannenploegen en vrouwenploegen. En wat het verschil daarin is, afgezien van het fysiek. Enkele belangrijke zaken vallen daarbij op. Mannen vormen pas een band als ze met elkaar gepresteerd hebben. Vrouwen presteren pas als ze een band met elkaar hebben. De homogeniteit vormt zich op een wezenlijk andere manier. Ook: bij vrouwen gelijke monniken, gelijke kappen. Niemand wordt boven de rest gesteld. Ook de vedette niet, hoe belangrijk ook. Lievelingetje van de trainer? Mis. Bij mannen vormt die hiërarchie zich anders. De vedetten mogen hun privileges hebben, de waterdragers schikken zich daarnaar, omdat er door de vedettes resultaten behaald worden. Dat dat laatste trouwens helemaal mis kan gaan hebben we gezien bij Ajax 71-73 en bij NL90.

Het een of het ander is niet verkeerd. Het is gewoon bij beiden anders. En het vergt een wezenlijk andere benadering. Wiegman heeft inmiddels meer dan bewezen hoe zij met een stel meiden het beste naar boven kan halen. Dat jasje zit haar overduidelijk perfect, ze weet hoe ze die gevoelige snaren moet bespelen. Ik vrees dat ze teveel zal moeten omschakelen om dat bij mannen ook voormekaar te krijgen.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Jinne » ma aug 01, 2022 8:41 pm

Zijn er in andere teamsporten succesvolle voorbeelden van vrouwelijke coaches? In Nederland ken ik ze niet.

Het is bij Wiegman ook de vraag of ze een goede clubcoach is
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » ma aug 01, 2022 8:48 pm

In de Volkskrant een artikel over Hannah Schmitz, strateeg bij Red Bull. Niet per se coach, maar geeft wel belangrijke (soms cruciale) adviezen tijdens de race.

https://www.volkskrant.nl/a-b83ef209

(zit op foon, kan niet citeren)

Vrouw in een extreme mannenwereld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » ma aug 01, 2022 8:50 pm

Zuidema schreef:
Zeux schreef:
ma aug 01, 2022 8:23 pm
Hmmm, is dat niet een beetje old fashioned?
Dat zal. Ouwe lul hier. :666.gif:

Ik heb dat op AT wel eens vaker aangehaald. Een interview met coaches van mannenploegen en vrouwenploegen. En wat het verschil daarin is, afgezien van het fysiek. Enkele belangrijke zaken vallen daarbij op. Mannen vormen pas een band als ze met elkaar gepresteerd hebben. Vrouwen presteren pas als ze een band met elkaar hebben. De homogeniteit vormt zich op een wezenlijk andere manier. Ook: bij vrouwen gelijke monniken, gelijke kappen. Niemand wordt boven de rest gesteld. Ook de vedette niet, hoe belangrijk ook. Lievelingetje van de trainer? Mis. Bij mannen vormt die hiërarchie zich anders. De vedetten mogen hun privileges hebben, de waterdragers schikken zich daarnaar, omdat er door de vedettes resultaten behaald worden. Dat dat laatste trouwens helemaal mis kan gaan hebben we gezien bij Ajax 71-73 en bij NL90.

Het een of het ander is niet verkeerd. Het is gewoon bij beiden anders. En het vergt een wezenlijk andere benadering. Wiegman heeft inmiddels meer dan bewezen hoe zij met een stel meiden het beste naar boven kan halen. Dat jasje zit haar overduidelijk perfect, ze weet hoe ze die gevoelige snaren moet bespelen. Ik vrees dat ze teveel zal moeten omschakelen om dat bij mannen ook voormekaar te krijgen.
Als je het nooit probeert, kom je het ook niet te weten. Al ‘eeuwenlang’ wordt beweerd wat vrouwen allemaal niet kunnen. Totdat blijkt dat ze het wèl kunnen.
Misschien moeten mannen zich wat ontvankelijker opstellen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » ma aug 01, 2022 8:57 pm

Zeux schreef:
ma aug 01, 2022 8:50 pm
Als je het nooit probeert, kom je het ook niet te weten. Al ‘eeuwenlang’ wordt beweerd wat vrouwen allemaal niet kunnen. Totdat blijkt dat ze het wèl kunnen.
Misschien moeten mannen zich wat ontvankelijker opstellen?
Natuurlijk kan je het proberen. Maar ook dan voor Wiegman: waarom veranderen als iets verdomde goed gaat? Ik denk trouwens dat de voetbalwereld daar voorlopig nog veel te macho voor is. Misschien in een vrouwvriendelijkere en beschaafdere sport? Hockey misschien? Schaatsen?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » ma aug 01, 2022 9:51 pm

Zuidema schreef:
ma aug 01, 2022 8:57 pm
Zeux schreef:
ma aug 01, 2022 8:50 pm
Als je het nooit probeert, kom je het ook niet te weten. Al ‘eeuwenlang’ wordt beweerd wat vrouwen allemaal niet kunnen. Totdat blijkt dat ze het wèl kunnen.
Misschien moeten mannen zich wat ontvankelijker opstellen?
Natuurlijk kan je het proberen. Maar ook dan voor Wiegman: waarom veranderen als iets verdomde goed gaat?
Misschien omdat ze niet wil blijven hangen in wat ze nu doet? Ze heeft met NL en Engeland EK's gewonnen. Volgend jaar is WK in Australië begreep ik. Dat zal ze vast ook mee willen pakken. En daarna? Why not? Eerste vrouwelijke coach in Eerste- of Eredivisie. Ik heb zomaar het idee dat ze dat aan kan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » ma aug 01, 2022 10:10 pm

Denk dat veel mannen het nog niet kunnen accepteren dat een vrouw de leiding heeft / geeft.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Giacomo Puccini » ma aug 01, 2022 11:41 pm

In de derde divisie en tweede divisie voetbal lopen ook mannen die goed leiding kunnen geven, maar die zullen de stap naar de Eredivisie ook niet maken. Het niveauverschil is nu eenmaal te groot. Om diezelfde reden zal een Eredivisie club zijn vingers niet gaan branden aan Wiegman.
Ajax!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » di aug 02, 2022 7:48 am

Giacomo Puccini schreef:In de derde divisie en tweede divisie voetbal lopen ook mannen die goed leiding kunnen geven, maar die zullen de stap naar de Eredivisie ook niet maken. Het niveauverschil is nu eenmaal te groot. Om diezelfde reden zal een Eredivisie club zijn vingers niet gaan branden aan Wiegman.
Iemand die 2 keer Europees kampioen wordt met niet het sterkste team kan echt wel wat. Ik weet overigens niets van Wiegmans technische kennis over het spelletje maar ik denk ook dat dat niet zoveel uitmaakt. Acceptatie zal laag zijn.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Giacomo Puccini » di aug 02, 2022 8:32 am

Mijn punt is juist dat sommige coaches in de tweede en derde divisies ook echt wel wat kunnen, en het niveau ligt daar hoger dan op het dames EK. Dames voetbal is een heel ander spelletje dan mannen voetbal. Een coach van een ander spelletje naar het voetbal halen is vragen om moeilijkheden.
Ajax!

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door columbus » di aug 02, 2022 8:43 am

Volgens mij is het probleem gewoon een stuk simpeler. Wiegman heeft gewoon een diploma coach betaald voetbal en ook ervaring opgedaan bij Jong Sparta. Net als bij de trainers van de top amateurs is de voetballerij voor conservatief en leeft in een giga ons kent ons gehalte.

Plaats reactie