Oranje vrouwen

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » vr aug 11, 2023 4:03 am

Hoe is het toch mogelijk? De hele wedstrijd geen schijn van kans. Spanje veel beter in werkelijk alles. En na 1-0 gooien ze de schroom van zich af, spelen ze veel offensiever en zie daar.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » vr aug 11, 2023 4:45 am

K.. helaas. Over en uit.

Toch trots op onze Leeuwinnen!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » vr aug 11, 2023 4:46 am

Jammer. Gevochten als Leeuwinnen, maar Spanje was al met al toch de betere ploeg.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Trab » vr aug 11, 2023 4:47 am

Zuidema schreef:Jammer. Gevochten als Leeuwinnen, maar Spanje was al met al toch de betere ploeg.
Zeker. Maar ik denk dat De Beer nog wel een paar keer wakker wordt vannacht..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » za aug 12, 2023 7:31 am

Onder Andries Jonker zijn de lach en inspiratie weer terug, maar winnen van een topland lukte de Oranje Leeuwinnen nog niet

Tim Hartman 12-08-23, 07:45 Laatste update: 07:49

Winnen, mooi voetballen, inspireren: het waren de drie doelstellingen van het Nederlands vrouwenelftal die bondscoach Andries Jonker continu herhaalde. Niet al die ambities werden volledig waargemaakt, maar toch is het sentiment na de uitschakeling in de kwartfinale van het WK wezenlijk anders dan na de eliminatie vorig jaar op het EK, toch in hetzelfde stadium van het toernooi.

Veelzeggend waren de tranen van Lieke Martens, na afloop van de kwartfinale tegen Spanje in de zone waar speelsters en pers elkaar troffen. Martens had dit WK al vaker laten weten dat ze zich weer fijn voelde, maar toen ze de Nederlandse journalisten vertelde dat ze het – ondanks deze WK-exit – weer leuk vond om te voetballen en het plezier heeft teruggevonden, brak ze. Symbolische tranen voor een opleving van Oranje, zowel in voetballend als in mentaal opzicht.

Het is nog maar een jaar geleden dat Daniëlle van de Donk na de nederlaag tegen Frankrijk op het EK liet optekenen dat de Leeuwinnen geen voetbal meer speelden waar ze trots op waren. ,,Ik ben van mening dat je gewoon kans hebt als je gaat voetballen. We zijn hartstikke goed als we gaan voetballen”, voegde Jill Roord daar nog aan toe, als tegenargument voor de strategie van vooral tegenhouden die toenmalig bondscoach Mark Parsons hanteerde.

Dát is de grootste winst die Andries Jonker de afgelopen weken geboekt lijkt te hebben. Speelsters zijn weer gelukkig met de manier van spelen, stralen weer plezier uit op en buiten het veld en hebben het geloof dat elke tegenstander verslagen kan worden. Waar na de EK-uitschakeling overal aan getwijfeld werd binnen het Nederlandse kamp, daar is er nu vanuit de KNVB, de selectie én de staf het vertrouwen dat de juiste koers is ingezet.

Dat er nog genoeg stappen te zetten zijn is ook duidelijk. Onder Jonker werd nog steeds niet gewonnen van een topland. De bondscoach refereert vaak aan de wedstrijden tegen Duitsland (1-0 oefennederlaag), de Verenigde Staten (1-1) en - hoe kansloos het grootste deel van de wedstrijd ook leek - nu ook Spanje (2-1 nederlaag na verlenging) om aan te tonen dat Nederland weer bij de wereldtop hoort. Maar om prijzen te pakken moeten die topwedstrijden ook gewonnen gaan worden.

Wat dat betreft zijn de optredens van vooral Esmee Brugts (20) en Daphne van Domselaar (23) zeer hoopgevend, terwijl ook de 17-jarige Wieke Kaptein haar eerste ervaringen op een eindtoernooi heeft opgedaan. Met Brugts en Kaptein heeft Oranje twee potentiële wereldtoppers in de gelederen, terwijl het een kwestie van tijd lijkt voordat Van Domselaar een keer wordt verkozen tot beste keepster ter wereld.

Nee, het WK winnen lukte niet, mooi voetballen ook niet altijd en het is nog de vraag in hoeverre inspireren van nieuwe generaties jongens en meisjes is gelukt door de wedstrijden midden in de nacht. Maar dat Oranje met een veel beter gevoel huiswaarts keert dan vorig jaar is zonneklaar. Gelukkig maar, want de vlucht naar huis duurt deze keer ietsje langer dan toen.
AD.nl

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » za aug 12, 2023 5:52 pm

Thnx, heer Zuidema! :biggthumpup.gif:



Als het een beetje mee zit ga ik onze Leeuwinnen zien in Utreg, tegen onze Sarina. :00001741.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » za aug 12, 2023 6:08 pm

Ramona schreef:
za aug 12, 2023 5:52 pm
Thnx, heer Zuidema! :biggthumpup.gif:

Als het een beetje mee zit ga ik onze Leeuwinnen zien in Utreg, tegen onze Sarina. :00001741.gif:
Graag gedaan, Vrouwe Ramona. :argue.gif:

Leuk! Sterke tegenstander. Doet me qua power denken aan de USA. Voor mij de favoriet voor de WK-titel. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » wo aug 16, 2023 12:30 pm

Engeland lijkt de boel onder controle te hebben. Maar dan is daar Kerr met een prima afstandsschot: 1-1. De 1-0 van de Engelse Toone mocht er trouwens ook zijn. Leuke pot.

En nu 2-1 voor Engeland. Nog 20 minuten.

3-1 uiteindelijk. Gefeliciteerd met de WK-finale, Sarina. Prima werk weer. :biggthumpup.gif:
Laatst gewijzigd door Zuidema op wo aug 16, 2023 12:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » wo aug 16, 2023 12:54 pm

Wiegman naar finale.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » wo aug 16, 2023 12:59 pm

Mooie clash tussen twee verschillende voetbalstijlen komende zondag.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » wo aug 16, 2023 1:04 pm

Zuidema schreef:
wo aug 16, 2023 12:59 pm
Mooie clash tussen twee verschillende voetbalstijlen komende zondag.
Heb nog niet veel gezien, maar de kwartiertjes die ik heb gezien, krijg ik het idee dat er een behoorlijk steile 'leercurve' in het damesvoetbal zit. Steeds meer spelers met een prima techniek, inzicht en power. En steeds minder speelsters die met gebrekkige techniek en gerommel het totaalbeeld domineerden. Paar prima (technische) goals gezien.

Ik ga er van uit dat dit te maken heeft met de verhoogde aandacht van de afgelopen jaren en de meer volwassen toernooien. Zo ontwikkelt de sport zich.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » wo aug 16, 2023 1:29 pm

zeux schreef:
wo aug 16, 2023 1:04 pm
Zuidema schreef:
wo aug 16, 2023 12:59 pm
Mooie clash tussen twee verschillende voetbalstijlen komende zondag.
Heb nog niet veel gezien, maar de kwartiertjes die ik heb gezien, krijg ik het idee dat er een behoorlijk steile 'leercurve' in het damesvoetbal zit. Steeds meer spelers met een prima techniek, inzicht en power. En steeds minder speelsters die met gebrekkige techniek en gerommel het totaalbeeld domineerden. Paar prima (technische) goals gezien.

Ik ga er van uit dat dit te maken heeft met de verhoogde aandacht van de afgelopen jaren en de meer volwassen toernooien. Zo ontwikkelt de sport zich.
Kun je nagaan als ze net zolang zouden voetballen als de mannen! :666.gif: :smallgrin.gif:


Niks gezien helaas, maar fijn dat Engeland met Sarina door is! :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » wo aug 16, 2023 2:37 pm

zeux schreef:
wo aug 16, 2023 1:04 pm
Zuidema schreef:
wo aug 16, 2023 12:59 pm
Mooie clash tussen twee verschillende voetbalstijlen komende zondag.
Heb nog niet veel gezien, maar de kwartiertjes die ik heb gezien, krijg ik het idee dat er een behoorlijk steile 'leercurve' in het damesvoetbal zit. Steeds meer spelers met een prima techniek, inzicht en power. En steeds minder speelsters die met gebrekkige techniek en gerommel het totaalbeeld domineerden. Paar prima (technische) goals gezien.
Nou mag je dat eigenlijk ook wel verwachten van de beste 8 op een WK. Maar er is onmiskenbaar een stuk ontwikkeling. Alhoewel ik me soms toch ook wel weer verbaas wat er soms misgaat. Zeker bij de keepers. Sprongkracht naar een hoek is bij sommige van die meiden niet echt hun ding. Zagen we vanmiddag ook weer. Zo'n Van Domselaar daarentegen is een verademing. Als die na dit WK niet een aanbod krijgt van een grote internationale club...

Voor mij blijft de meetlat de USA. Niet zozeer in dit toernooi, want ze zitten duidelijk in een transitie die duidelijk nog niet soepel verloopt. Maar de power bij die meiden toen ze nog superieur waren vind ik nog steeds verbluffend. Wat ook bleek uit hun dynamiek en handelingssnelheid, hun kracht in passing en duels enz. Techniek, positiespel en inzicht waren ook best wel in orde.

Engeland vind ik dat level inmiddels vrij redelijk benaderen. Ook een powerploeg met een enorme vechtlust, terwijl ze toch ook heel behoorlijk kunnen voetballen, zowel individueel als kollektief. Ik verwacht dan ook wel dat ze zondag gaan winnen van Spanje dat het toch meer van lichtvoetig positie- en combinatiespel moet hebben.

Beide stijlen lijkt me ook hét ideaal voor de Leeuwinnen. Een combi van de power van Engeland en het positiespel van Spanje. Nu is NL eigenlijk nog te licht. Als meisjes tegen vrouwen. Hoe meer je die combi kan benaderen, hoe dichter je op het level van een echte wereldtopper zit.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » wo aug 16, 2023 3:05 pm

Oh, genoeg ruimte voor verbetering!

Best veel ruimte ook. En die ligt er, krijg ik het idee. Dat is wat ik zie aan de ontwikkeling die er nu al in relatief korte termijn lijkt. De komende jaren zullen vast meer (grote) stappen worden gezet. Meer aandacht, meer serieuze competitie(s), meer geld, meer professionaliteit.
Van amateurs naar meer profs.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » wo aug 16, 2023 3:51 pm

zeux schreef:Oh, genoeg ruimte voor verbetering!

Best veel ruimte ook. En die ligt er, krijg ik het idee. Dat is wat ik zie aan de ontwikkeling die er nu al in relatief korte termijn lijkt. De komende jaren zullen vast meer (grote) stappen worden gezet. Meer aandacht, meer serieuze competitie(s), meer geld, meer professionaliteit.
Van amateurs naar meer profs.
Logisch!!

Keep it coming! Zo sympathiek, dames voetbal.

Als ontwikkelingen
inherent gaan aan het lompe en baby schreeuwende mannenvoetbal kan IK dat iig missen als kiespijn.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door zeux » wo aug 16, 2023 3:59 pm

Ramona schreef:
wo aug 16, 2023 3:51 pm
zeux schreef:Oh, genoeg ruimte voor verbetering!

Best veel ruimte ook. En die ligt er, krijg ik het idee. Dat is wat ik zie aan de ontwikkeling die er nu al in relatief korte termijn lijkt. De komende jaren zullen vast meer (grote) stappen worden gezet. Meer aandacht, meer serieuze competitie(s), meer geld, meer professionaliteit.
Van amateurs naar meer profs.
Logisch!!

Keep it coming! Zo sympathiek, dames voetbal.

Als ontwikkelingen
inherent gaan aan het lompe en baby schreeuwende mannenvoetbal kan IK dat iig missen als kiespijn.
Hoe meer geld/aandacht, hoe meer belangen, hoe sneller het sympathieke van het vrouwenvoetbal af gaat, vrees ik... Dat is de keerzijde.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » wo aug 16, 2023 4:04 pm

Ik duim hard; weet naïef te zijn. :’(

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo aug 16, 2023 7:29 pm

Die Wiegman speelt wel dingen klaar zeg. Als ze de finale wint, mag er wel een standbeeld bij de ingang van het FA kantoor komen!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » zo aug 20, 2023 11:30 am

Enerverende WK-finale tot dusver. Goed voetbal ook met weinig unforced errors en ieder in hun eigen stiel. Engeland degelijk met veel vechtlust, Spanje temperamentvol met rap combinatie- en positiespel. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » zo aug 20, 2023 11:39 am

Zuidema schreef:Enerverende WK-finale tot dusver. Goed voetbal ook met weinig unforced errors en ieder in hun eigen stiel. Engeland degelijk met veel vechtlust, Spanje temperamentvol met rap combinatie- en positiespel. :biggthumpup.gif:
Zeker leuke wedstrijd om naar te kijken. Engeland moet wel iets veranderen want het is een beetje teveel kick and rush op dit moment.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » zo aug 20, 2023 11:46 am

raymon schreef:
zo aug 20, 2023 11:39 am
Zuidema schreef:Enerverende WK-finale tot dusver. Goed voetbal ook met weinig unforced errors en ieder in hun eigen stiel. Engeland degelijk met veel vechtlust, Spanje temperamentvol met rap combinatie- en positiespel. :biggthumpup.gif:
Zeker leuke wedstrijd om naar te kijken. Engeland moet wel iets veranderen want het is een beetje teveel kick and rush op dit moment.
Ja, eens. Als het zo doorgaat verwacht je eerder een 2-0 dan een 1-1. Hoe lost Sarina dit op?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » zo aug 20, 2023 11:54 am

Lauren James brengen denk ik. En een speler doorschuiven naar het middenveld.

Maar de middenvelders van Spanje zijn wel erg goed. Veel tikkie takkie voetbal, ziet er mooi uit.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » zo aug 20, 2023 12:03 pm

raymon schreef:
zo aug 20, 2023 11:54 am
Lauren James brengen denk ik. En een speler doorschuiven naar het middenveld.

Maar de middenvelders van Spanje zijn wel erg goed. Veel tikkie takkie voetbal, ziet er mooi uit.
Toen Jonker de accenten veel meer naar voren legde i.p.v. al die hopeloze lange ballen op de twee eenzame spitsen kreeg NL ineens veel meer tegenspel. Laat je Spanje voetballen, dan ben je sowieso het bokje.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » zo aug 20, 2023 12:05 pm

Lijkt er op dat Wiegman hier meeleest ;)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » zo aug 20, 2023 12:12 pm

raymon schreef:
zo aug 20, 2023 12:05 pm
Lijkt er op dat Wiegman hier meeleest ;)
AT is niet alleen een geweldige denktank voor Ajax, maar kennelijk ook voor damesvoetbalteams. :666.gif:

Plaats reactie