Oranje vrouwen

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Zuidema » di jul 09, 2019 10:42 am

Volgens Vera Pauw is de KNVB de structuur waarbinnen deze damesselectie zich gevormd heeft aan het afbreken.

"
Topcompetitie met topspeelsters


Nederland heeft de hoop uitgesproken een gooi te doen naar het vrouwen-WK van 2027. De KNVB wil dat de eredivisie tegen die tijd een topcompetitie is, waarin de beste speelsters actief zijn.

Vanaf komend seizoen wordt het voorwaardepakket voor clubs in de vrouweneredivisie daarom opgeschroefd. De KNVB gaat werken met een ‘tweejaarlijkse set van kwaliteitseisen om een steeds betere topsportomgeving te creëren’. Ook moeten clubs een beloftenteam op poten zetten. Het betekent dat de twee landelijke talententeams van de KNVB worden opgeheven.

Het is een ontwikkeling die Vera Pauw, voormalig bondscoach en misschien wel de belangrijkste vrouw in de geschiedenis van het Nederlandse vrouwenvoetbal, met veel zorg vervult. ,,Van Veenendaal, Van der Gragt, Miedema, Martens: alle speelsters van de WK-ploeg hebben hun carrière voor een belangrijk deel te danken aan de structuur die we destijds voor een klein beetje geld hebben neergezet, dus mét de talententeams", zegt Pauw. ,,Alleen Shanice van der Sanden niet, en bij haar kun je dat op het veld ook terugzien.”

Ze gelooft niet in de nieuwe opzet. ,,Met alle respect, maar het betekent dat de talenten die voorheen op hoog niveau samen trainden verspreid worden over acht clubs, waar ze te maken krijgen met coaches van lager niveau. Het leidt tot verwatering van talent. We moeten heel goed beseffen dat het WK-succes van nu het gevolg is van het beleid dat je voor je ogen ziet afbrokkelen.”


Voor het hele artikel, zie:

https://www.ad.nl/wk-vrouwenvoetbal/ied ... ~a9bc897c/

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Duke » di jul 09, 2019 11:21 am

,,Alleen Shanice van der Sanden niet, en bij haar kun je dat op het veld ook terugzien.”

Ik vond dit een bijzondere opmerking.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » di jul 09, 2019 12:04 pm

Duke schreef:,,Alleen Shanice van der Sanden niet, en bij haar kun je dat op het veld ook terugzien.”

Ik vond dit een bijzondere opmerking.

Ik ook, maar snap 't niet. Ok, dit WK heeft ze weinig laten zien, i.t.t. tot het afgelopen EK. :confused.gif:

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Mano » di jul 09, 2019 12:46 pm

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Het ziet er vaak nog niet goed uit, maar dat betekent dat het allemaal nog veel beter kan. In plaats van te zeuren kun je ze beter helpen om beter te worden. Wie weet grossieren ze dan in wereldkampioenschappen, zoals de VS dat nu doet.
Voetbal is natuurlijk best een lastige sport. Fysiek/conditioneel, voet-oog coördinatie, over de bal heen kunnen kijken, een bal goed kunnen raken, tegenstanders kunnen passeren. Ik vond Ertz by a mile de beste tijdens het WK, die beheerst de meeste aspecten heel behoorlijk.

Hoe groter het aanbod aan spelers, hoe groter de kans dat er iets bijzonders tussen zit. Met Lukoki en vd Sanden is het lastig voetballen. Vooral op technisch vlak is er voor het damesvoetbal nog veel te winnen.

Maar ik heb me goed vermaakt. Het gedrag van speelsters is vrijwel altijd een voorbeeld voor hun mannelijke equivalenten. Het positivisme en het relativerend vermogen van Wiegman (leuke vrouw i.m.o.) sprak me ook aan. Mannen maken er oorlog van, vrouwen iets leuks. :biggthumpup.gif:
Dat is ook de jeugdigheid van de sport. Bij USA vielen ze wel direct bij contact en rolde ze door. (net zoals bij de mannen)
het naïeve zit nog in de sport en zal met de jaren ook verdwijnen. Dan zijn de schwalbes, oorlog en sneaky overtredingen ook aanwezig zoals bij de heren.
voor nu was het vooral gezellig
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Lionel » di jul 09, 2019 1:42 pm

Vrouwen maken er iets leuks van? Ik vond het echt afschuwelijk.
IK GELOOF!!!!!!

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Dubbel » di jul 09, 2019 9:29 pm

Ik heb me ook wel door die wedstrijden heen moeten worstelen maar het is wel heel goed aan de man gebracht met miljoenen NL kijkers tot gevolg. Benieuwd of ze daar tijdens de OS weer in slagen.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » wo jul 10, 2019 5:56 am


wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door wimpey » wo jul 10, 2019 8:31 am

Dubbel schreef:Ik heb me ook wel door die wedstrijden heen moeten worstelen maar het is wel heel goed aan de man gebracht met miljoenen NL kijkers tot gevolg. Benieuwd of ze daar tijdens de OS weer in slagen.
Voetbal tijdens de O.S. is toch meestal geen ruk aan?

Keuze tussen Schippers en vd Sanden is ook niet lastig. Schippers is mondiale top, een topsportster.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » wo jul 10, 2019 9:56 am

wimpey schreef:
Dubbel schreef:Ik heb me ook wel door die wedstrijden heen moeten worstelen maar het is wel heel goed aan de man gebracht met miljoenen NL kijkers tot gevolg. Benieuwd of ze daar tijdens de OS weer in slagen.
Voetbal tijdens de O.S. is toch meestal geen ruk aan?

Keuze tussen Schippers en vd Sanden is ook niet lastig. Schippers is mondiale top, een topsportster.
Vd Sanden is ook mondiale top :hypocrite.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door wimpey » wo jul 10, 2019 10:02 am

raymon schreef: Vd Sanden is ook mondiale top :hypocrite.gif:
En moet navenant beloond worden, toch, raymon? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door raymon » wo jul 10, 2019 10:14 am

wimpey schreef:
raymon schreef: Vd Sanden is ook mondiale top :hypocrite.gif:
En moet navenant beloond worden, toch, raymon? :smallgrin.gif:
Zou een Vd Sanden meer verdienen dan Schippers overigens?

Maar de discussie over beloning hebben we al een tijd geleden gevoerd en ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Jinne » wo jul 10, 2019 11:30 am

wimpey schreef:
Dubbel schreef:Ik heb me ook wel door die wedstrijden heen moeten worstelen maar het is wel heel goed aan de man gebracht met miljoenen NL kijkers tot gevolg. Benieuwd of ze daar tijdens de OS weer in slagen.
Voetbal tijdens de O.S. is toch meestal geen ruk aan?

Keuze tussen Schippers en vd Sanden is ook niet lastig. Schippers is mondiale top, een topsportster.
Bij de vrouwen zijn er geen onder 23 regels dan dus spelen de beste vrouwen gewoon. Maar de belangstelling zal minder zijn. Zeker omdat voetbal niet echt Olympisch is.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Iniesta » wo jul 10, 2019 3:11 pm

Vrouwenvoetbal vind ik wel echt olympisch. Voor mij is het criterium of de olympische titel het hoogst bereikbare is voor de betreffejde sport.
Vandaar vrouwenvoetbal en vrouwen wieler wegwedstrijd olympisch, maar mannenvoetbal en bv mannen wegwedstrijd niet.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Monkey Tonk » wo jul 10, 2019 8:58 pm

(Dallas team van 14-jarige jongens versloeg US National women's world champion team 5-2)

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Lionel » wo jul 10, 2019 9:32 pm

Dallas onder 15 en 2 jaar geleden inmiddels. Maar het zegt genoeg natuurlijk. Triest. Heel triest.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Jöhnk » wo jul 10, 2019 9:44 pm

Daphne Schippers wordt toch ook 8000-ste in een open competitie?

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar mijn probleem met een aparte categorie voor vrouwen is dat het indruist tegen de essentie van sport. Wie is de snelste, sterkste, beste? Daar zou het om moeten gaan. Niet om gender. Eigenlijk is vrouwensport puur seksisme.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Dubbel » wo jul 10, 2019 9:56 pm

Lionel schreef:Dallas onder 15 en 2 jaar geleden inmiddels. Maar het zegt genoeg natuurlijk. Triest. Heel triest.
Zegt natuurlijk niks want dit was een vriendschappelijke wedstrijd dus het zou zomaar kunnen dat ze er een paar 15-jarigen tussen hadden lopen. :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » do jul 11, 2019 5:52 am

Niet gender gebonden; wat zou het toch fijn zijn als mannen kinderen konden baren!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Arthur » do jul 11, 2019 9:59 am

Jöhnk schreef:Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar mijn probleem met een aparte categorie voor vrouwen is dat het indruist tegen de essentie van sport. Wie is de snelste, sterkste, beste? Daar zou het om moeten gaan.
Wat mij betreft is de essentie van sport dat mensen er graag naar kijken. Gezien de kijkcijfers is het dus prima dat er een WK voetbal voor vrouwen is. Als het je er alleen om gaat wie de snelste, sterkste, beste is moet je het Guinness Book of Records lezen.

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Lionel » do jul 11, 2019 10:31 am

Jöhnk schreef:Daphne Schippers wordt toch ook 8000-ste in een open competitie?

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar mijn probleem met een aparte categorie voor vrouwen is dat het indruist tegen de essentie van sport. Wie is de snelste, sterkste, beste? Daar zou het om moeten gaan. Niet om gender. Eigenlijk is vrouwensport puur seksisme.
En een WK onder 20? Of een Ajax A1? Moet je dan maar gewoon teams een nummer geven?

Ajax 1 spelen de beste spelers.
En zo ga je naar beneden. In Ajax 20 spelen de minste spelers die bij Ajax spelen?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door wimpey » do jul 11, 2019 11:37 am

Jöhnk schreef: Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar mijn probleem met een aparte categorie voor vrouwen is dat het indruist tegen de essentie van sport. Wie is de snelste, sterkste, beste? Daar zou het om moeten gaan. Niet om gender. Eigenlijk is vrouwensport puur seksisme.
Dus vrouwen zouden niet competitief hoeven te sporten?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Ramona » do jul 11, 2019 4:58 pm


wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Oranje vrouwen

Bericht door wimpey » do jul 11, 2019 5:56 pm

lhbti+-gemeenschap
Die eerste 4 letters begrijp ik. I+ niet. Ik neem aan dat '-' het koppelteken tussen I+ en gemeenschap is.

I+- is immers I-. :smallgrin.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Jöhnk » do jul 11, 2019 11:00 pm

Lionel schreef:En een WK onder 20? Of een Ajax A1? Moet je dan maar gewoon teams een nummer geven?

Ajax 1 spelen de beste spelers.
En zo ga je naar beneden. In Ajax 20 spelen de minste spelers die bij Ajax spelen?
Ik heb altijd gezegd dat kampioenschappen op jeugdniveau nul belang hebben. Ook die zogenaamde Youth League boeit niet.

Dat jeugdtoernooi op de OS vind ik eveneens een aanfluiting. Of neem al die gewichtsklassen bij judo. Alsof zo’n judoka van 40 kilo niet binnen twee seconden op zijn/haar rug ligt tegen iemand van 100+ kilo. Wie is er dan beter? Maar we doen via het medailleklassement wel alsof de categorieën even belangrijk zijn.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Oranje vrouwen

Bericht door Sandro » vr jul 12, 2019 6:44 am

Waarom überhaupt nog judoën dan? We hebben al MMA, de rest vd vechtsporten is dan toch niet meer nodig?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Plaats reactie